چرا به دوستان باوفا همراه میگویند

دوستی هایی که در طول زندگی ایجاد می کنیم اغلب به اندازه افرادی که با آنها دوست می شویم منحصر به فرد است. دوستی ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند: ما دوستانی داریم که با آنها فعالیت های خاصی انجام می دهیم، دوستانی هستند که به راحتی با آنها دسترسی داریم، مثلاً آنها همسایه یا همکار ما هستند و دوستان نزدیک. هر کدام از این گروه ها نقش خاصی در زندگی ما دارند، اما ممکن است روزی دیگر دوستان ما به حساب نیایند. می خواهیم ببینیم که نشانه های هشدار پایان زندگی دوستی چیست؟

حتما بخوانید:

دوستان صمیمی ارزشمندترین و قابل اعتمادترین مکان را در قلب ما دارند و جدا شدن از آنها برای ما سخت تر است. آنها افرادی هستند که ما به آنها بیشتر می دهیم و از آنها بیشترین انتظار را داریم. با این حال، حتی نزدیک ترین دوستی ها نیز می توانند به مرور زمان از بین بروند.

آیا باید از دوستم جدا شوم یا نه؟

هر دوستی که شروع می شود قرار نیست تا ابد بماند، دوستان همیشه مانند دوستان رفتار نمی کنند و اگر این به یک الگوی تکراری در رفتار آنها تبدیل شد، وقت آن است که دوستی را به یک آشنای قدیمی تنزل دهید. از طرفی روابط گاهی جذابیت خود را از دست می دهند که می تواند به دلیل تغییر در رفتار و اولویت های یک یا هر دو نفر و یا تغییر نقش و هویت آنها در زندگی باشد. همچنین ممکن است طرفین رابطه آنقدر رشد کرده باشند که دیگر درگیر آن نباشند. به خصوص زمانی که از یک دوست صمیمی جدا می شوید پیچیده می شود.

وقتی ارزش یک رابطه در ذهن شما زیر سوال می رود، پاسخ این سه سوال را پیدا کنید:

آیا از تماس تلفنی یا ارسال پیامک پرهیز می کنم یا مرتب قرارهایم را با دوستم خراب می کنم؟

آیا بعد از معاشرت با دوستم احساس بهتری دارم یا بدتر؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه با چنین شخصی دوست شدم؟

اجازه دهید برداشت های شما شما را راهنمایی کند. اگر از گذراندن وقت با یک دوست پشیمان هستید، این یک پرچم قرمز است که باید به آن توجه کنید. و برای پاسخ به سوال آخر، اگر در درک دلیل شروع این رابطه مشکل دارید، به احتمال زیاد قبلاً متوجه شده اید که زمان پایان دادن به این رابطه فرا رسیده است.

چیزهایی مانند “دیگر بس است” رابطه شما را با یک دوست مهر و موم می کند.

تصمیم گیری برای پایان دادن به دوستی ها کار ساده ای نیست. مهمتر از همه، قطع رابطه با یک دوست صمیمی می تواند سالم ترین تصمیم ممکن باشد. در مسیر بزرگسالی، ما فعالانه افرادی را انتخاب می کنیم که وارد زندگی ما شوند. اما بخش مهم داستان این است که ما فراموش می کنیم همانطور که توانایی دعوت آنها را به زندگی خود داشتیم، قدرت بیرون کردن آنها را از زندگی خود داریم. دلایلی که دوستی را باطل می کند عبارتند از:

حتما بخوانید: ۱۰ فرد سمّی که باید به هر قیمتی از آنها دوری کنید

1-تعداد برخوردهای مخرب بیشتر از برخوردهای سازنده است

اگر با دوست خود رابطه منظمی دارید و متوجه می شوید که اغلب اوقات این تعاملات منفی است، ممکن است زمان پایان دادن به رابطه فرا رسیده باشد. قرار است دوستی ها لذت بخش باشند، نه اینکه باعث استرس و اضطراب ما شوند. گذراندن روزهای سخت در هر رابطه ای طبیعی است، اما اگر روتین شود، نشانه آن است که شما دو نفر نمی توانید با هم کنار بیایید.

2. حسادت و رقابت بر روابط شما حاکم است

تماس چشمی، رقابت شدید و حسادت های تند و زننده نشانه هایی هستند که نشان می دهد دوستی شما آنطور که باید باشد نیست. اگر مدام بخواهید خود را به دوستتان ثابت کنید، بیشتر او را خسته خواهید کرد تا اینکه مایه آرامش او باشید. در دوستی ها مورد انتظار حمایت و تشویق است نه رویارویی و رقابت. بنابراین اگر خود را در یک رابطه درگیر یک بحث ناخوشایند “چه کسی بهتر از چه کسی است” می بینید، راه رهایی از دوستی خود را پیدا کنید.

حتما بخوانید: چطور با یک آدم حسود برخورد کنیم

3. دوست شما چیزی به زندگی شما اضافه نمی کند

بیایید با آن روبرو شویم، وقتی کسی می خواهد در زندگی شما باشد، باید برای رابطه ارزش قائل شود. همانطور که یک مهمان مودب دست خالی به مهمانی شام نمی آید، دوست شما نیز باید به نوعی زندگی شما را بهتر کند. شاید او همیشه سبدی از شادی را وارد زندگی شما می کند، شاید شما با هوش سریع او با صدای بلند بخندید، یا شاید او شنونده خوبی باشد. هر ارزشی که برای زندگی شما به ارمغان می آورد برای شما ارزشمند است.

بنابراین اگر متوجه شدید که دوستتان کار زیادی برای بهبود زندگی شما انجام نمی دهد، وقت آن است که از مهمانی بعدی خود بنشینید.

4. هر دو طرف رابطه به یک شکل برای رسیدن به آن تلاش نمی کنند

روابط یک طرفه جالب نیست. هیچ کس دوست ندارد مدام از دوستش بخواهد که با او معاشرت کند در حالی که طرف مقابل چنین درخواستی ندارد. پس باید از خود بپرسید چرا باید به دنبال کسی باشید که به دنبال شما نیست؟ وقتی در یک رابطه تعادل وجود ندارد، به این معنی است که دوستی مفهوم دوستی را برای یک یا هر دو نفر فراهم نمی کند. اگر این تعادل به نفع شما نباشد، واقعاً می تواند به عزت نفس شما آسیب برساند. اجازه نده که این اتفاق بیفتد. اگر دوستتان انرژی کافی برای جبران دوستی فوق‌العاده‌ای که به او نشان می‌دهید را نمی‌دهد، تمام انرژی خود را به او ندهید و او را رها کنید.

حتما بخوانید: چگونه اعتماد دیگران را جلب کنیم؟

5. احساس می کنید تحت کنترل یا دستکاری او هستید

اگر به هر دلیلی در طول یک دوستی احساس کردید از خود واقعی خود دور شده اید، فورا دست از کار بکشید و به آن فکر کنید. دلیل اینکه شما خود واقعی خود را عمل نمی کنید چیست؟ آیا رفتارهای کنترلی دخیل هستند؟ آیا شما فردی بسیار فهیم هستید؟ آیا فکر می کنید دوستتان تا حدی شما را دستکاری می کند؟ در این مورد با دقت فکر کنید. بهترین دوستی ها آنهایی هستند که خود واقعی ما را به نمایش بگذارند و منحصر به فرد بودن ما را منعکس کنند. بنابراین، اگر در یک رابطه قدر این هدایا را نمی دانید یا حتی اگر غیر از این احساس می کنید، توصیه جدی این است که بدون اتلاف وقت در رابطه دوستی خود تجدید نظر کنید.

6. همراهی با دوستتان تصور نامناسبی به شما می دهد

با خودتان صادق باشید: آیا دوست شما انسان خوبی است؟ اگر حتی برای یک لحظه به آن شک دارید، به این فکر کنید که شخصیت آنها چگونه بر شما منعکس می شود. اگر با یک قلدر دوست هستید، احتمالاً از نظر دیگران یک قلدر هستید. یا حتی بدتر از آن، ممکن است به رفتارهای قلدری عادت کرده باشید و خودتان از برخی از آنها استفاده کنید. حتی این فکر هم احتمالاً شما را سرد می کند! مراقب باشید با چه کسی سر و کار دارید زیرا اگرچه دوستان نسخه های کربنی نیستند، اما ما انسان ها قطعاً تحت تأثیر آداب و اخلاق کسانی هستیم که زمان زیادی را با آنها می گذرانیم. بنابراین همیشه بهتر است با افرادی دوست شوید که از ویژگی های آنها می بالید که تحت تأثیر قرار می گیرید.

۷- بیشتر به گذشته نگاه می کنید تا آینده

همه ما دوستانی داریم که چندین سال است. جلسات بازی تبدیل به جلسات مطالعه و سپس اوقات فراغت شده است و ما نمی توانیم زندگی خود را بدون حضور این دوستان قدیمی تصور کنیم. شاید ما بتوانیم؟

اگر به خاطرات گذشته چسبیده‌اید و رابطه‌تان در زمان حال رضایت‌بخش نیست، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که گذشته را رها کنید. افراد با رشد و تکامل از هم جدا می شوند و این غیرعادی نیست. شاید حفظ همه دوستانی که در زندگی داریم از توان ما خارج باشد. گاهی اوقات دوستان قدیمی تبدیل به افرادی می شوند که دیگر آنها را دوست نداریم، اما هرگز از تکرار روزهای خوب گذشته دست نمی کشیم. اما به یاد داشته باشید که این ایده خوبی نیست که برای احترام به گذشته به یک رابطه سمی بچسبید.

حتما بخوانید: چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

8. اعتماد به نفس و عزت نفس شما تحت تاثیر منفی قرار می گیرد

این آخرین نکته است. اگر در رابطه با دوستتان، بنا به دلایلی، اعتماد به نفس و عزت نفس شما آسیب دیده است، قطعا زمان جدایی فرا رسیده است. شما در حال حاضر با این دو کار زیادی دارید! با اطمینان تلاش می کنید از تحصیلات، شغل و خانه خود محافظت کنید و در هر مرحله از راه خود شک و تردید را کنار بگذارید. با عزت نفس است که احساس ارزشمندی می کنیم و از خود مراقبت می کنیم. در حالی که قرار است دوستان ما تشویق کننده، حامی و رفقای ما باشند، اما اگر به دلایلی به ما در ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس ما کمک نکنند، اصلاً دوستان ما نیستند.

آیا امکان ادامه دوستی وجود دارد؟

هر کدام از ما آستانه خاصی برای قطع رابطه داریم. هر یک از ما برای ویژگی های خاص بیشتر از دیگران ارزش قائل هستیم. شاید دوستی داشته باشید که قرارها را لغو می‌کرد، اما او را تحمل می‌کردید، زیرا او در زمان تعطیلی کنار شما بود. شاید دوست دیگری داشته باشید که دائماً برای رهایی از مشکلات به آن نیاز دارید، کسی که دائماً از شما می خواهد که زندگی خود را وقف کمک به او کنید. در این مواقع ممکن است راضی باشید که نقش قهرمان را به عهده بگیرید یا کاری فراتر از دوستی انجام دهید. پس در این صورت در نهایت از پویایی دوستی خود بهره مند خواهید شد.

چگونه به یک دوستی پایان دهیم

می توانید از این نکات برای توضیح واضح نتایج قطع ارتباط برای خود استفاده کنید:

اجازه ندهید یک رابطه سمی خیلی طولانی شود.

به دقت در مورد عباراتی که می خواهید در طول رابطه استفاده کنید فکر کنید.

اگر بعداً در محل کار، محله یا سایر محافل اجتماعی با این دوست آشنا شدید، حتماً این کار را با لحن بسیار مثبت انجام دهید.

ممکن است لازم باشد کانال های ارتباطی دوست خود در دنیای اینترنت مانند ایمیل یا صفحات اینستاگرام یا فیس بوک را لغو فالو کنید.

برای توضیح دلیل قطع ارتباط، روی نیازهای خود تمرکز کنید نه اشتباهات دوستتان.

تصدیق کنید که این رابطه در طول زمان چقدر برای شما خوب بوده است. همچنین از نقشی که در گذشته برای شما ایفا کرده است ابراز قدردانی کنید.

برای انتقام گرفتن یا تنبیه سابق خود روی افکار منفی تمرکز نکنید. تحقیقات نشان می دهد که این افکار تاثیر منفی بر سلامتی شما دارند.

هنگامی که پاسخ شما به سه سوال ابتدای این مقاله مثبت است و نشانه های زیر در رابطه فعلی شما یافت می شود، وقت آن است که با هر دو طرف رابطه، یعنی خودتان و دوستتان صادق باشید. در حالی که قطع رابطه ممکن است سخت باشد، اولویت دادن به نیازهای خود و پایان دادن به دوستی های ناکارآمد، بهترین راه برای تبدیل شدن به بهترین دوست شماست.

    

چگونه یک دوست خیانتکار و نادان را بشناسیم؟ همه انسان ها دارای ویژگی های خوب و بد هستند اما ناآگاهی یکی از ویژگی های ناخوشایند در برخی دوستان و آشنایان است که بسیار آزاردهنده است. بسیاری از افراد با این رفتار احساس آزار و تنهایی می کنند. یافتن دوستان وفادار سخت است، حتی اگر وانمود کنند که هستند.

دوستان نادان با علایق خودخواهانه و دروغگو رایج هستند. ما هرگز نمی توانیم در مواقع سخت به دوستان نادان اعتماد کنیم. دوستان واقعی برای سختی ها به دنیا می آیند و هرگز شما را ناامید نخواهند کرد در زمان های سخت. با این حال، پیدا کردن و نگهداری آنها کمی دشوار است. پس پیشنهاد ما این است که دوستان خود را هوشمندانه انتخاب کنید و دوستی وفادار برای دوستان خود باشید. برای کمک از یک متخصص مشاوره فردی دریافت کنید.

دوست نادان و بی وفا

مردم با افراد زیادی در زندگی ارتباط برقرار می کنند و دوستان زیادی پیدا می کنند. اما با برخی از آنها رابطه صمیمانه تری ایجاد می کنند و این باعث می شود کوچکترین واکنش بدی از سوی آنها شما را آزار دهد. ممکن است از خیانت دوستانتان ناراحت شده باشید.

احساس دلتنگی و اندوه اغلب لحظات تلخی را برای ما رقم می زند. دوستان نادان و بی وفا قابل اعتماد نیستند. و برخی از آنها با کوچکترین دلخوری و جر و بحث از روی عصبانیت یا حسادت تمام رازهای شما را برایتان فاش می کنند. دوستان نادان و بی وفا بیشتر دروغ می گویند و هرگز در مورد خواسته ها و مسائل شخصی خود با شما صادق نیستند. و در بسیاری از مواقع از نقاط ضعف شما به نفع خود استفاده می کنند.

برای شناخت نشانه های دوست صمیمی کلیک کنید.

نشانه های دوست نادان و بی وفا

1_ آنها در حفظ اسرار و گفتن آنچه در ذهن شماست به همه مهارت ندارند.

2_ وقتی با او وقت می گذرانید، احساس ناراحتی می کنید و گاهی اوقات حتی نگران می شوید.

3- در هیچ مرحله ای از زندگی از شما حمایت نمی کنند و هیچ کمک و منفعتی به شما نمی دهند.

4- دوست دارد رابطه شما با سایر دوستان صمیمی و همچنین رابطه شما با نامزد یا همسرتان را مختل کند.

5_ گاهی با حرف هایش به شما طعنه می زند. انرژی منفی که به زندگی شما وارد می کند بیشتر از انرژی مثبت است.

6_ به شما و موفقیت شما و همچنین اطرافیانتان حسادت می کند.

7_ وقتی از او کمک می خواهید با بهانه های مختلف درخواست شما را رد می کند.

8- به ندرت از شما دفاع می کند و دچار مشکل می شود.

مقاله چه نوع روابطی را باید دنبال کنیم را حتما بخوانید؟

برخورد صحیح با دوستان نادان و بی وفا

شما باید دوستان و خانواده خود را به خوبی بشناسید. و شما می دانید که کدام یک از آنها واقعاً یک دوست آگاه است که باید ارتباط خود را با آنها قطع کنید. مقایسه شما را به چالش می کشد تا در مورد شخصیت دوستان خود فکر کنید و ارزیابی کنید که آیا آنها در موقعیت های سخت یا سخت به شما کمک می کنند یا به شما صدمه می زنند.

ما باید از دوستان نادان و بی‌احترام دوری کنیم. تا آسیب کمتری به ما وارد کنند. هرگز سعی نکنید تلافی کنید. در این صورت با یک دوست نادان مواجه نمی شوید. فقط اشتباهشان را به آنها یادآوری کنید و اگر می خواهند تغییر کنند باید بیشتر مراقب باشید. و سعی کنید بفهمید که آیا او صادقانه قصد دارد اشتباه خود را جبران کند یا قصد سوء استفاده از شما را دارد.

برای دریافت مشاوره دوستان بی وفا و نادان می توانید در هر ساعت از شبانه روز با بهترین متخصصین مرکز مشاوره روانشناسی مندان نو برای مشاوره تلفنی ازدواج با شماره 02191002360 تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

دلیل اینکه بعضی از دوستان در گذشته خیلی دانا بودند ولی الان تغییر کرده و بی وفایی شده اند چیست؟

این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شاید از نظر فکر و شخصیت تغییر کرده اند و تحت تاثیر گفتار یا کردار دیگران قرار گرفته اند و یا شاید شما رفتار خود را تغییر داده اید و از دوست خود انتظارات غیر منطقی دارید. گاهی اوقات بهتر است رفتار خود را ارزیابی کنید.

آیا این اشتباه است که رازهای زندگی را برای نزدیکترین و صمیمی ترین دوستی که خیلی به او اعتماد داریم و مدتها با هم دوست بوده ایم فاش کنیم؟

بهتر است اسرار زندگی خود را برای دوستانتان فاش نکنید. حتی اگر او نزدیکترین دوست یا محرم شما باشد، گاهی اوقات ممکن است اتفاق ناخوشایندی رخ دهد که او را مجبور کند از اسرار شما سوء استفاده کند یا دیدگاه دیگری نسبت به آنچه در ذهن شماست داشته باشد.

تفاوت بین یک دوستی واقعی و یک دوستی بد و سمی این است که در یک دوستی سالم، هر دو طرف بدون اینکه چیزی بگویند، انتظارات یکدیگر را برآورده می کنند. به این معنی که وقتی برای دوستت قدمی برمیداری، او هم به سمت تو قدم برمی دارد. دوستی های سالم مستلزم سازش های منصفانه است و هر دو طرف برای یکدیگر ارزش قائل هستند.

چه دوست شما دختر باشد و چه پسر، موارد ذکر شده در این مقاله در مورد او نیز صدق می کند، زیرا از نظر روانشناسی و علمی به طور کامل به آن پرداخته شده است.

دوستی های ساختگی دقیقا برعکس است. وقتی با فرد نامناسبی دوست می شوید، به مرور زمان متوجه می شوید که آن ها زیاد شما را دوست ندارند. دوستان بد و سمی به شما آسیب می رسانند و اشتباهات آنها را نمی پذیرند. اگر احساس می کنید چنین دوستانی دارید، وقت آن است که در روابط دوستانه خود تجدید نظر کنید.

چگونه از قانون جذب برای دوستی، ثروت و موفقیت استفاده کنیم؟

در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه یک دوست واقعی را از یک دوست تقلبی تشخیص دهید، بفهمید که چرا دوستتان به شما اهمیت نمی دهد و چگونه با کسی که به شما اهمیتی نمی دهد برخورد کنید.

14 نشانه که دوست پسر شما به شما اهمیت نمی دهد

1- با شما ارتباط برقرار نمی کند

در دوستی های مسموم و مخرب، ارتباط بیشتر یک طرفه است. در عین حال، ارتباط متقابل و دو طرفه یکی از عناصر اصلی زندگی و پیگیری یک دوستی سالم است. اگر دوست شما هیچ تعهدی نسبت به شما ندارد، نیازی نیست برای ادامه این دوستی تلاش کنید. دوستانی که فقط به خودشان فکر می کنند معمولاً وقتی کار خاصی برای انجام دادن دارند یا به اصطلاح وقتی عشقشان از بین می رود به سراغ شما می آیند.

اگر موارد زیر را در دوستی خود مشاهده کردید، به این معنی است که در یک دوستی مخرب و مسموم هستید:

شما همیشه اولین کسی هستید که به جلو حرکت می کنید.

دوستتان فقط زمانی به سراغ شما می آید که به شما نیاز داشته باشد یا بخواهد کاری برای او انجام دهید.

او به تماس ها و پیام های شما پاسخ نمی دهد، اما وقتی کاری برای انجام دادن دارد، می توان او را پیدا کرد.

2- شما را نادیده می گیرد

دوستی که به شما اهمیت می دهد شما را به یکی از اولویت های زندگی خود تبدیل می کند. او می خواهد با شما وقت بگذراند و سعی می کند برای شما وقت بگذارد. اما اگر یک دوست سمی و مخرب داشته باشید، همه چیز برعکس خواهد بود. در چنین مواقعی احساس می کنید که تنها شما هستید که از او حمایت می کنید و او هیچ اقدامی برای حمایت از شما انجام نمی دهد.

با این برنامه ساده، فقط با گوش دادن به آن به مدت 5 دقیقه در روز، در 80 روز به هر زبانی مانند بلبل صحبت کنید! بهترین روش روز ضمن تقویت حافظه آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

برخی از نشانه های دوست سمی عبارتند از:

اگر کار دیگرشان به نتیجه نرسید، در آخرین لحظه از شما درخواست می کنند.

او قصد دارد با دوستان دیگرش بیرون برود اما “فراموش می کند” شما را نیز دعوت کند.

او شما را برای مناسبت های خاص مانند تولد دعوت نمی کند.

او برای کار با شما برنامه‌ریزی می‌کند و زمانی که چیز بهتری پیش بیاید، قرار ملاقاتش را با شما لغو می‌کند.

3- در اولین مشکل از بین می رود!

یکی از مزایای داشتن یک دوست خوب کاهش استرس و اضطراب است زیرا دوستان خوب به کمک شما می آیند و شما را در شرایط سخت حمایت می کنند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص تفاوت بین یک دوست واقعی و یک دوست غیر واقعی این است که به این فکر کنید که دوستتان در مواقع سخت و مشکل‌ساز چگونه واکنش نشان می‌دهد. اگر دیدید که او آنقدر شلوغ است که برای شما وقت ندارد، مدام بهانه می آورد تا شما را اذیت کند، یا با وجود اینکه می داند مشکلی دارید، شما را نادیده می گیرد، پس او دوست واقعی شما نیست. دوستی که به شما اهمیت می دهد آماده است تا در مشکلات و مشکلات به شما کمک کند.

چگونه ذهن خود را از افکار منفی/آزاردهنده پاک می کنید؟

4- او هرگز از خوشحالی شما خوشحال نمی شود

دوستان سمی و غیر واقعی در اعماق احساس دوستی ندارند و به همین دلیل شاد بودن برایشان خوشایند نیست. اگر متوجه شده اید که دوستتان از موفقیت های شما ناراحت است یا موفقیت های شما را کوچک یا کوچک می داند یا مدام سعی در رقابت با شما دارد، بدانید که او دوست واقعی و خوبی برای شما نیست.

برای درک بهتر قضیه به این مثال ها توجه کنید:

دوستت با حرف هایش سعی می کند تو را تحقیر کند، مثلاً می گوید: «خیلی خوش شانسی که پدرت تو را استخدام کرد. بدون آن، شما به هیچ جا نمی روید. »

او سعی می‌کند با شما رقابت کند، مثلاً می‌گوید: «فکر می‌کردم کسب‌وکار شما رونق می‌گیرد و سقوط می‌کند، اما هی، کار پارسال من در این زمان دو برابر سود شما را به همراه داشت.

5- از شما سوء استفاده می کند

در دوستی های مخرب و غیر واقعی فقط یکی از این دو همیشه خود را فدا می کند و برای دوستش قدم برمی دارد. این نوع تعاملات باعث می شود احساس کنید از شما سوء استفاده می شود و در این دوستی آرامش ندارید.

به مثال های زیر توجه کنید:

دوستتان همیشه فقط برای کارش با شما تماس می گیرد و مثلاً از شما پول می خواهد، از شما می خواهد که او را به جایی ببرید یا می خواهد در کارش به او کمک کنید. اما وقتی به چیزی نیاز داریم، او هرگز آنجا نیست و به ما کمک نمی کند.

او دائماً در مورد مشکلات خود صحبت می کند و هرگز اجازه نمی دهد که شما صحبت کنید.

او سعی می کند در مورد شما شایعاتی ایجاد کند تا در آینده علیه شما استفاده کند.

6- او به احساسات شما اهمیتی نمی دهد

صحبت کردن با او و دوستتان در حالی که احساسات خود را نادیده می گیرید یا موضوع را تغییر می دهید واقعا ناراحت کننده است. اگر دوست شما این گونه رفتار می کند، به این معنی است که او نسبت به شما احساسات عاطفی ندارد و به شما اهمیت نمی دهد.

این افراد فاقد همدلی و خودآگاهی هستند و برقراری ارتباط با احساسات دیگران برایشان بسیار دشوار است. اگر دوست شما رفتار او را درک نمی کند، می توانید به او هشدار دهید که او کار اشتباهی انجام می دهد. اما اگر او عمداً به شما اهمیت نمی دهد، دیگر جایی برای بهانه و تغییر وجود ندارد.

7- او خود واقعی شما را نمی شناسد

وقتی دوستی واقعی و واقعی باشد، دو طرف اطلاعاتی را درباره خودشان به اشتراک می گذارند که آنها را به یکدیگر نزدیکتر می کند. یکی از بهترین چیزهای یک دوستی خوب و واقعی این است که شما خیلی راحت و آزاد هستید که خودتان باشید و کسی را داشته باشید که به شما گوش دهد و شما را درک کند.

در دوستی های مسموم، دوست شما اهمیتی نمی دهد که به شما نزدیک شود. عجیب است که با خوشحالی در مورد خودش و زندگی خصوصی اش با شما صحبت می کند. اما وقتی در مورد خودتان و مشکلاتتان صحبت می کنید، او نمی خواهد به جزئیات گوش دهد و علاقه ای به دانستن این چیزها نشان نمی دهد.

خواندن را فراموش نکنید: 15 راه برای دوست داشتن خود و چرا اهمیت دارد؟

8- پشت سر شما حرف می زند

دوستی که به شما اهمیتی نمی دهد برایش مهم نیست که اعتماد به نفس شما را بشکند و اسرار شما را برای دیگران فاش کند. همچنین، دوستان قلابی به شایعات پشت سر شما اهمیتی نمی دهند و اگر فردی در جایی درباره شما بد صحبت کند، به شما می پیوندند.

اما یک دوست خوب و واقعی برای اعتمادی که به او قائل هستید ارزش قائل است و به آن احترام می گذارد و هرگز آنچه را که به او اعتماد دارید با دیگران به اشتراک نمی گذارد. چنین دوستی نسبت به شما بسیار تدافعی است و اگر بشنود کسی در مورد شما بد صحبت می کند واکنش نشان می دهد.

9- هرگز عذرخواهی نمی کند

دوستی که به شما اهمیت می دهد در صورت بروز اختلاف و ناراحتی سعی می کند مشکل را به صورت مسالمت آمیز و خیلی سریع حل کند. اما دوستان سمی و غیر واقعی به مشکلات زیادی منجر می شوند که به یک سوال پیچیده تبدیل می شود. این به این دلیل است که دوستان جعلی برای عذرخواهی مشکل دارند.

اگر با دوست خود صحبت کرده اید که چگونه رفتار او باعث ناراحتی شما شده است و او عصبانی یا حالت تدافعی گرفته و سعی کرده شرایط را به نفع خود تغییر دهد، بهتر است در این دوستی تجدید نظر کنید.

فرض کنید چندین بار با دوستتان بیرون رفته اید و او هر بار لغو کرده است و حالا می خواهید بگویید چقدر از رفتار او ناراحت هستید. در چنین مواردی، دوست غیر واقعی و سمی احتمالاً به شما خواهد گفت که شما بیش از حد سخت گیری می کنید و چقدر در کارها زیاده روی می کنید. این افراد به جای تلاش برای عذرخواهی، سعی می کنند دیگران را مقصر بدانند.

10- اعتماد به نفس شما را پایین می آورد

دوستان سمی اغلب خود عزت نفس پایینی دارند و بنابراین سعی می کنند با تحقیر دیگران آن را پنهان کنند. دلیل آن این است که می خواهند برتر و بهتر از دیگران به نظر برسند و اعتماد به نفس بیشتری به دست آورند.

فرض کنید یکی از موهای شما تعریف می کند و می گوید: “وای، من عاشق مدل موهایم هستم، خیلی زیباست!” و دوست شما پاسخ می دهد: “سه ساعت طول کشید تا موهایش را درست کند!” یعنی دوستت دوست ندارد تو را ببینند و تحسین کنند.

حتما بخوانید: 12 کاری که کسی اگر شما را دوست داشته باشد انجام خواهد داد

11- او هرگز به حرف های شما گوش نمی دهد

برای دوستی که به شما اهمیتی نمی دهد سخت است که به شما گوش دهد. دوستان سمی همیشه هنگام صحبت با شما بی علاقه و حواس پرت به نظر می رسند. آنها ممکن است دائماً با تلفن خود کمانچه بزنند یا وقتی با آنها صحبت می کنید نگاهشان را به سمت دیگری برگردانند.

یک دوست غیر واقعی و اشتباه در گفتگوی شما دخالت می کند یا به شما اجازه نمی دهد زیاد صحبت کنید. بیشتر اوقات سعی می کنند موضوع را عوض کنند و در مورد خودشان صحبت کنند.

12- شما را مجبور به تصمیم گیری بد می کنند

دوستی که به شما اهمیتی نمی دهد توصیه خوبی به شما نمی کند و حتی ممکن است شما را تشویق به تصمیم گیری بد کند.

فرض کنید خواب‌آلود هستید و نمی‌توانید رانندگی کنید. در چنین شرایطی یک دوست خوب می فهمد که شما نمی توانید و نباید رانندگی کنید، اما یک دوست سمی و مخرب با اصرار از شما می خواهد که او را به جایی ببرید و به او اطمینان می دهد که اتفاق جدی نمی افتد. این افراد فقط به فکر خودشان و رسیدن به اهدافشان هستند و حتی اگر چیزی به شما آسیب بزند باز هم اصرار دارند که این کار را انجام دهید.

13- از حد شما فراتر می رود

یک دوست واقعی به چارچوب ها و مرزهای شما احترام می گذارد، اما دوستان سمی و غیر واقعی برای رسیدن به اهداف خود حاضرند از مرزهای شما عبور کنند. مثلاً فرض کنید به دوستتان می گویید که نمی توانید با او بیرون بروید چون این هفته امتحان دارید و باید در خانه بمانید تا درس بخوانید. یک دوست سمی اهمیتی نمی دهد که شما برای رسیدن به آنچه می خواهید محدودیت هایی تعیین کنید زیرا آنها فقط به خودشان اهمیت می دهند و احتمالاً اصرار دارند که با آنها بیرون بروید.

14- به شما انرژی منفی می دهد

اگر گذراندن وقت با یکی از دوستانتان باعث ایجاد احساسات منفی مانند ترس، غم یا هر انرژی منفی دیگری می شود، پس با یک دوست بد سمی در ارتباط هستید. معمولاً تعامل با دوستان غیر واقعی به شما احساس منفی و بد می دهد زیرا آنها دائماً می خواهند شما را پایین بیاورند و احساس شادی و خوشحالی را در شما از بین ببرند.

حتما بخوانید: چگونه سریع با دیگران دوست شویم؟ (31 روش)

چرا برخی از دوستی ها سمی و مخرب هستند؟

هنگامی که درگیر یک دوستی مسموم و غیر واقعی می‌شوید، متوقف کردن ناراحتی و عصبانیت با طرف مقابل بسیار دشوار است. احتمالاً همیشه از خود می پرسید: چگونه دوست من می تواند برای من اینقدر بی اهمیت باشد؟ حقیقت این است که گاهی اوقات تقصیر کاملاً دوست شما نیست. دلایل زیر به شما می گوید که چرا برخی افراد در روابط دوستانه رفتارهای سمی و خود ویرانگر از خود نشان می دهند:

1- دوست شما ممکن است احساس وابستگی ناامنی کند

معمولا همه ما اولین ارتباط خود را با والدین خود برقرار می کنیم و اگر آنها به این ارتباط پاسخ صحیح و مثبتی بدهند، در آینده با احساس دلبستگی ایمن و امنیت بزرگ می شویم و اغلب در روابط خود با مشکلات کمتری مواجه می شویم. . ; اما اگر نیازهای افراد در دوران کودکی به درستی برآورده نشود، در بزرگسالی نسبت به دلبستگی خود احساس ناامنی می کنند. به این معنی که نمی توانند احساسات خود و دیگران را به طور کامل درک کنند و پاسخ مناسبی به آن بدهند و به همین دلیل در روابط و دوستی های خود با مشکل مواجه می شوند.

2- احتمالاً اعتماد به نفس دوست شما پایین است

گاهی فکر می کنیم غرور و خودخواهی افراد به دلیل اعتماد به نفس بالای آنهاست، اما در حقیقت اینها صفات سمی و مخربی است که نشان می دهد اعتماد به نفس انسان پایین است. تفاوت افراد با عزت نفس بالا و پایین در این است که افراد با اعتماد به نفس بالا به دیگران احترام می گذارند و نیازی نمی بینند که خود را بهتر و برتر از دیگران بدانند. اما افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند دائماً احساس ناامنی می کنند و اغلب از ترفندهایی برای تحقیر دیگران استفاده می کنند تا خود را بهتر نشان دهند یا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند.

3- شاید دوست شما افسرده باشد

افسردگی بر روابط دوستانه نیز تأثیر می گذارد، زیرا افراد افسرده ترجیح می دهند از روابط اجتماعی دوری کنند. بنابراین اگر دوست شما به اندازه قبل صحبت نمی کند یا همیشه بهانه ای برای معاشرت با شما پیدا می کند، ممکن است مشکل بزرگتری وجود داشته باشد.

افراد مبتلا به افسردگی از دیگران دوری می‌کنند، زیرا احساس می‌کنند سربار هستند و معمولاً انرژی زیادی ندارند. برای این افراد معاشرت حتی با بهترین دوستانشان خسته کننده و خسته کننده است. علاوه بر این، افسردگی نیز باعث تحریک پذیری می شود. بنابراین اگر دوست شما اخیراً یک نوسان خلقی ناگهانی داشته است، ممکن است با افسردگی دست و پنجه نرم کند.

بدانید: 7 ویژگی یک دوست خوب (نتیجه جستجو)

4- دوست شما ممکن است اختلال شخصیت داشته باشد

گاهی رفتارهای مخرب و سمی در دوستی ها ریشه در اختلالات شخصیتی دارد. البته این مورد بسیار نادر است و نباید به همه نسبت داد. اختلال شخصیت به دلایل مختلف بر روابط بین افراد تأثیر منفی می گذارد. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته بیش از حد بر روی خود تمرکز می کنند و دیگران را نادیده می گیرند. این امر آنها را نسبت به خواسته های دیگران بی احساس می کند و برقراری ارتباط معنادار با دیگران را دشوار می کند.

چگونه با دوستان سمی و مخرب رفتار می کنید؟

خوب، حالا که ویژگی های دوستان غیر واقعی و سمی را فهمیدیم، وقت آن است که نحوه برخورد با این دوستان را درک کنیم.

1- با آن روبرو شوید

اگر می خواهید مشکلات دوستی خود را حل کنید، باید با دوست خود در مورد رفتار او مقابله کنید. برای این کار موارد زیر را در نظر بگیرید:

از او بخواهید در مورد مسائل صحبت کند و به او بگویید که در مورد چه چیزی صحبت می کنید تا احساس تقصیر نکند.

هنگام صحبت کردن، مثال هایی از رفتار او بزنید تا همه چیز واضح تر شود.

وقتی در جملات خود صحبت می کنید، از “من” استفاده کنید تا احساس نکند مورد حمله قرار گرفته است. به عنوان مثال، بگویید: «وقتی سه بار متوالی قرار ملاقات خود را از دست دادید، واقعاً احساس بی ارزشی و بی اهمیتی کردم. »

به او فضایی بدهید تا صحبت کند و خودش را توضیح دهد به این امید که عذرخواهی کند.

به او بگویید دوست دارید چگونه با شما رفتار شود.

2- به دوستی با او خاتمه دهید

اگر اوضاع بر وفق مراد شما نیست و او عقب نشینی نمی کند، به دوستی خود پایان دهید. گاهی پیش می آید که با وجود اینکه دوستمان صحبت می کند و رفتارهای مخرب و بد او را درک می کند، همچنان به این رفتارها ادامه می دهد. در چنین شرایطی باید به این دوستی پایان داد. خیلی راه ها برای انجام دادن این وجود دارد؛ برای مثال می توانید به تدریج ارتباط خود را با او قطع کنید یا یک پیام بسیار واضح و ساده برای او ارسال کنید و به او بگویید که دیگر نمی خواهید این دوستی را ادامه دهید.

همچنین می توانید از این مراحل برای پایان دادن به دوستی خود با او استفاده کنید:

1- زمانی را برای صحبت حضوری با دوست خود تعیین کنید.

2- هر چیزی را که قرار است بگویید بنویسید و به این فکر کنید که اگر او سعی کرد شما را تحت تاثیر قرار دهد چگونه باید واکنش نشان دهید.

3- او را در یک مکان عمومی ملاقات کنید تا اگر اوضاع خوب پیش نرفت، به راحتی از شرایط خارج شوید.

4- به او توضیح دهید که چرا این ایده را داشتید و چرا فکر می کنید که پایان دادن به این دوستی برای شما بهتر است.

5- به او بگویید که او را برای همه بلاک می کنید و دیگر نمی خواهید با هم در ارتباط باشید.

به خواندن ادامه دهید: 20 مهارت اجتماعی برای دوستانه تر بودن

3- مراقب سلامت روان خود باشید

رفتار بد دیگران بر اعتماد به نفس و سلامت روان شما تأثیر منفی می گذارد. شما باید مراقب خود و احساسات خود باشید. اگر خیلی احساس خستگی و ناراحتی می کنید، می توانید برای رهایی از احساسات منفی و آزاردهنده از یک مشاور کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا