چرا به جای پریود لکه بینی دارم

خلاصه این مقاله را در این پادکست بشنوید

لب

لکه بینی یا خونریزی واژن یکی از نگرانی هایی است که گاهی اوقات خانم ها دارند و به دنبال علت آن می گردند. اگر خونریزی رحمی بین قاعدگی یا خونریزی واژینال بعد از یائسگی دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم علت لکه بینی چیست. علائم خونریزی واژن چیست؟ چگونه خونریزی واژن را درمان کنیم؟

اگر چندین بار لکه بینی دارید، باید با متخصص زنان مشورت کنید. می توانید از طریق وب سایت پزشک خود به صورت آنلاین یا تلفنی نوبت رزرو کنید.

خونریزی واژینال یا خونریزی چیست؟

خونریزی غیرطبیعی واژینال بین پریودها با نام‌های خونریزی ناگهانی، لکه بینی و خونریزی ناگهانی نیز شناخته می‌شود. زمانی که خونریزی بین دوره های طبیعی اتفاق می افتد، دلایل احتمالی زیادی وجود دارد. در حالی که برخی از علل را می توان به راحتی درمان کرد، برخی دیگر ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای جدی باشند. در صورت مشاهده لکه بینی شدید یا خونریزی بین دوره های قاعدگی، برای آزمایشات، تشخیص و گزینه های درمانی لازم به پزشک مراجعه کنید. نقل قول از my.clevelandclinic:

خونریزی غیرطبیعی واژینال بین پریودها به عنوان خونریزی پیشرونده، لکه بینی و خونریزی ناگهانی شناخته می شود.

خونریزی واژن در خانم‌ها مربوط به دوره پریود است و از سن حدود ۱۰ تا ۱۵ سالگی شروع شده و تا سن یائسگی (۴۵ تا ۵۵ سال) ادامه‌دارد. اما گاهی ممکن است خونریزی واژینال یا لکه‌بینی خارج از دوره پریود اتفاق‌بیفتد.

انواع خونریزی غیر طبیعی واژینال

خونریزی واژینال در زنان با قاعدگی مرتبط است و از 10 تا 15 سالگی شروع می شود و تا یائسگی (45 تا 55 سالگی) ادامه می یابد. اما گاهی اوقات خونریزی واژینال یا لکه بینی ممکن است خارج از قاعدگی رخ دهد. برخی از شایع ترین اختلالات خونریزی واژن عبارتند از:

پلی منوره: در این اختلال سیکل قاعدگی کمتر از 21 روز است. فرد مکرراً خونریزی می کند. طول دوره قاعدگی از روز اول قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی محاسبه می شود. طول چرخه معمولاً بین 24 تا 38 روز است.

الیگومنوره: سیکل قاعدگی بین 38 تا 90 روز طول می کشد.

آمنوره: فرد 90 روز یا بیشتر سیکل قاعدگی ندارد.

متروراژی: در این افراد پریودها بیش از 7 روز طول می کشد و یا بین پریودها لکه بینی وجود دارد.

علت خونریزی رحم چیست؟

خونریزی رحم می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از مهمترین دلایل عبارتند از:

رشد یک توده در رحم یا دهانه رحم

فشار

تغییر دارو

سقط جنین

خشکی واژن

عدم تعادل هورمونی

سرطان

دلایل لکه بینیعلائم دیگر غیر از لکه بینی و خونریزیدرمانبارداریبرخی موارد درد لگن و زیر شکممراجعه به پزشک – هیچ درمان خودسرانه‌ای انجام ندهیدروش‌های کنترل بارداری مثل قرص پیشگیری از بارداری
تزریقات
حلقه  IUD
ایمپلنت—–اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک صحبت کنید. ممکن است روش کنترل بارداری متفاوتی را برایتان تجویز کند.تخمک‌گذاری– افزایش مخاط دهانه رحم
مخاط دهانه رحم شبیه به سفیده تخم‌مرغ کاهش دمای پایه بدن قبل از تخمک‌گذاری و به دنبال آن افزایش شدید بعد از تخمک‌گذاری افزایش میل جنسی
درد یا درد مبهم در یک طرف شکم
– حساسیت سینه
– نفخ
– تشدید حس بویایی، چشایی یا بینایینیاز به درمان خاصی نداردقبل از یائسگی —– —–سرطان آندومتر (رحم)
سرطان دهانه رحم
سرطان تخمدان
سرطان واژن —– —–لانه‌گزینی جنینسردرد/ حالت تهوع/ تغییرات در خلق‌وخو/ گرفتگی خفیف/ حساسیت سینه/ کمردرد یا درد خستگیخونریزی لانه‌گزینی برای جنین خطرناک نیست. اما اگر در دوران بارداری دچار خونریزی زیاد شدید، باید به پزشک مراجعه‌کنید.ضربه خوردن شکم یا رحم مانند: تجاوز جنسی
سکس خشن
یک شی، مانند یک تامپون
یک روش، مانند معاینه لگن —–مراجعه به پزشک و بررسی سطح آسیب‌دیدهپولیپ‌های رحم —–شما معمولاً می‌توانید پولیپ‌های رحم را در آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی مشاهده کنید. آنها اغلب خوش‌خیم هستند. تنها درصد کمی سرطانی می‌شوند.عفونت‌های مقاربتی (STIs)، مانند کلامیدیا یا سوزاکادرار دردناک یا سوزش   ترشحات سفید، زرد یا سبز واژن   خارش واژن یا مقعد   درد لگنمصرف آنتی‌بیوتیکبیماری‌های التهابی لگنرابطه جنسی یا ادرار دردناک/ درد در قسمت پایین یا بالای شکم/ تب/ ترشحات زیاد یا بدبو از واژندرمان‌هایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند اکثر عفونت‌های باکتریایی را که باعث PID می‌شوند درمان کنند.فیبروم رحمیدوره‌های سنگین یا طولانی‌تر/ درد لگن/ درد پایین کمر/ مقاربت دردناک/ مشکلات ادراریفیبروم‌ها معمولا خوش‌خیم هستند و ممکن است خودبه‌خود کوچک شوند.اندومتریوزدرد لگن و گرفتگی
دوره‌های دردناک یا سنگین
مقاربت دردناک
ناباروری
ادرار دردناک یا حرکات روده سخت
اسهال، یبوست، نفخ یا حالت تهوع
خستگی  هنوز درمان قطعی برای این عارضه یافت نشده‌استسندرم تخمدان پلی‌کیستیکدوره‌های قاعدگی نامنظم
درد لگن
افزایش وزن
رشد بیش از حد مو
ناباروری
آکنهکنترل بارداری مثل قرص، حلقه واژینال یا دستگاه هورمونی داخل رحمی (IUD) تا به تعادل تولید هورمون شما کمک کند.
داروی انسولین مثل متفورمین
داروی باروری مانند کلومیفن (کلومید)،مصرف برخی داروها مانند: رقیق‌کننده‌های خون
داروهای تیروئید
داروهای هورمونی —–اگر خونریزی غیرطبیعی واژینال را تجربه کردید، ممکن است پزشک شما را از این داروها حذف کند یا داروهای جایگزین را توصیه کند.داشتن تیروئید کم‌کار (کم‌کاری تیروئید)خستگی
افزایش وزن
یبوست
خشکی پوست
حساسیت به سرما
گرفتگی صدا
نازک شدن مو
درد یا ضعف عضلانی
درد یا سفتی مفاصل
کلسترول بالا
صورت پف‌کرده
افسردگی
ضربان قلب بالاپزشکان ممکن است در صورت لزوم این بیماری را با قرص‌های هورمونی مانند لووتیروکسین درمان کنند.خونریزی و لکه بینی واژن

علت لکه بینی و خونریزی واژن چیست؟

خونریزی بین قاعدگی بخشی از چرخه قاعدگی طبیعی نیست. هر سیکل قاعدگی به طور متوسط ​​21 تا 35 روز طول می کشد. خونریزی واژینال که پریود نامیده می شود، می تواند از چند روز تا یک هفته طول بکشد. هر گونه خونریزی خارج از این دوره غیر طبیعی است و می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. این عوامل شامل موارد زیر است:

1. عدم تعادل هورمونی

استروژن و پروژسترون دو هورمونی هستند که چرخه قاعدگی را تنظیم می کنند و در صورت عدم تعادل، ممکن است لکه بینی را تجربه کنید. موارد زیر می تواند بر اختلالات هورمونی تأثیر بگذارد:

تخمدان های بی اثر

پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید).

کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید).

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS).

قطع یا تغییر قرص های ضد بارداری یا هورمون درمانی یائسگی.

همچنین برخی از زنان در طول تخمک گذاری به دلیل تغییرات هورمونی لکه بینی را تجربه می کنند.

هنگام شروع هر نوع روش کنترل بارداری هورمونی، خونریزی غیرطبیعی و لکه بینی در طول 3 ماه اول استفاده شایع است. این داروهای ضد بارداری عبارتند از:

قرص های ضد بارداری (از جمله یاسمین)

دستگاه داخل رحمی (IUD).

چسب های ضد بارداری

ایمپلنت یا تزریق ضد بارداری.

یکی از علل خونریزی واژن، عدم تعادل هورمونی است که می تواند ناشی از اختلالات هورمونی یا استفاده از روش های پیشگیری از بارداری باشد.

برای تشخیص علت لکه ها و درمان باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کرد. می توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

2. لکه بینی در دوران بارداری

بارداری تغییرات زیادی در بدن مادر ایجاد می کند و عوارض ناخواسته زیادی دارد که یکی از آنها خونریزی و لکه بینی بارداری است. در ادامه برخی از علل خونریزی واژینال مربوط به بارداری و فرآیند تولید مثل را برشمرده ایم:

بارداری: یکی از مشکلات دوران بارداری لکه بینی است و می تواند در زمان غیرمنتظره ای باعث خونریزی واژینال شود. خونریزی واژینال در دوران بارداری به معنای سقط جنین نیست. اما اگر باردار هستید و خونریزی واژینال دارید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. برای اطلاع از زمان مراجعه به متخصص زنان، این مقاله را بخوانید.

حاملگی خارج از رحم: حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده به جای رحم در داخل لوله های فالوپ (لوله های فالوپ) کاشته شود.

نوسانات در سطح هورمون

سقط جنین (قبل از هفته بیستم بارداری)

چرخه های تخمک گذاری تصادفی

ارتباط جنسی

یائسگی (زمان انتقال قبل از یائسگی).

آتروفی واژن (سندرم ادراری تناسلی یائسگی – GSM).

لکه بینی در بارداری ماه اول

لکه بینی در ماه های اول بارداری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات لکه بینی به دلیل تغییرات هورمونی است و جای نگرانی نیست. در هر صورت باید به پزشک خود اطلاع دهید تا علت دقیق آن مشخص شود. لکه بینی می تواند در اثر سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم ایجاد شود.

خونریزی واژینال در بارداری به چه علت است؟

گاهی اوقات خونریزی واژینال یا لکه بینی در دوران بارداری رخ می دهد. این عارضه همیشه نگران کننده نیست و تا 25 درصد زنان در دوران بارداری با آن مواجه می شوند. اما گاهی اوقات می تواند یک علامت هشدار دهنده از یک مشکل بارداری باشد. سقط جنین یکی از نگرانی ها در این شرایط است.
اگر خونریزی یا لکه بینی مربوط به سه ماهه اول بارداری باشد دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. به عنوان مثال، در این دوره از مقاربت، عفونت، تغییرات هورمونی، تغییرات دهانه رحم، سقط جنین و حاملگی خارج از رحم می تواند منجر به خونریزی واژینال شود.

لکه بینی در بارداری خطرناک است؟

خونریزی در دوران بارداری همیشه علامت خطرناکی نیست. گاهی ممکن است در ماه های اول بارداری کمی خونریزی واژن داشته باشید که با کمی استراحت مشکل حل می شود. اما گاهی اوقات خونریزی واژینال می تواند نشانه سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد. اگر خونریزی شما شدید باشد یا چند روز طول بکشد، باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

لکه بینی لانه‌گزینی / لکه بینی چه زمانی از علائم اولیه بارداری است؟

گاهی لکه بینی می تواند نشانه اولیه بارداری باشد. خونریزی لانه گزینی حدود 10 تا 14 روز پس از لقاح رخ می دهد. خونریزی لانه گزینی زمانی رخ می دهد که تخمک بارور شده و به دیواره رحم بچسبد. این خونریزی کمتر از خونریزی قاعدگی است. برخی از زنان این خونریزی را ندارند و برای برخی زنان آنقدر کم است که متوجه آن نمی شوند.

گاهی ممکن است سقط جنین باعث لکه بینی در بارداری شود.

لکه بینی در هفته هشتم بارداری

لکه بینی (خونریزی خفیف) و ترشح در هفته هشتم بارداری معمولاً طبیعی است و ممکن است هنگام دستشویی متوجه این علائم شوید.

این علائم اغلب جزئی هستند و جای نگرانی نیست. با این حال، اگر احساس نگرانی کردید، با پزشک خود صحبت کنید و اگر متوجه خونریزی شدیدتر یا ترشحات غیرطبیعی شدید فورا به اورژانس مراجعه کنید.

لکه بینی در هفته پنجم بارداری

همه افراد سیکل های قاعدگی منظمی ندارند، بنابراین ممکن است فرد متوجه دیر شدن قاعدگی خود نشود. در این شرایط ممکن است فرد در هفته پنجم بارداری متوجه خونریزی خفیف شود و فکر کند پریودش شروع شده است. اما این لکه بینی همچنین می تواند نشانه ای از خونریزی لانه گزینی (زمانی که جنین به دیواره رحم می چسبد) باشد. این خونریزی معمولا طبیعی است و جای نگرانی نیست.

لکه بینی در بارداری نشانه پسر داشتنن است؟

برخی افراد بر این باورند که جنین پسر در دوران بارداری لکه بینی بیشتری در مادر ایجاد می کند. اما در واقع این درست نیست. جنسیت جنین در میزان لکه بینی نقشی ندارد.

لکه بینی در بارداری تا چند روز طبیعی است؟

فقط حدود یک سوم زنان باردار خونریزی لانه گزینی را تجربه می کنند. اما بهتر است بدانید که این یکی از علائم طبیعی بارداری محسوب می شود. در بیشتر موارد، این لکه ها تنها چند ساعت تا چند روز باقی می مانند. با این حال، برخی از زنان گزارش داده اند که لکه های کاشت تا 7 روز طول می کشد.

لکه بینی قهوه ای در بارداری

برخی از زنان باردار ممکن است ترشحات قهوه ای رنگی را تجربه کنند که شبیه تفاله قهوه است. این “ترشحات” در واقع خون قدیمی است که مدتی در رحم بوده و آرام آرام خارج می شود. بنابراین، این نوع لکه بینی معمولا جای نگرانی ندارد.

برخی از زنان باردار ممکن است ترشحات قهوه‌ای شبیه تفاله قهوه را تجربه‌کنند. این “ترشحات” در واقع خون قدیمی هستند که مدتی در رحم بوده‌اند و به آرامی خارج می‌شوند.

3. توده های غیر سرطانی و سایر بیماری های رحمی

وجود انواع خاصی از برجستگی های واژن و توده های غیر سرطانی و بیماری های خوش خیم رحم نیز می تواند باعث خونریزی واژن شود. این مسائل عبارتند از:

آدنومیوز (زمانی رخ می دهد که بافت آندومتر دیواره رحم به سمت دیواره عضلانی رحم کشیده شود).

پولیپ دهانه رحم (رشد توده های خوش خیم و غیر سرطانی در دهانه رحم).

فیبروم رحم یا فیبروم رحم (رشد غیر سرطانی در رحم که در زنانی که زایمان کرده اند غیر معمول نیست).

پولیپ رحم (پولیپ آندومتر).

علت لکه بینی طولانی مدت

لکه بینی طولانی مدت می تواند ناشی از فیبروم یا پولیپ باشد. فیبروم ها در رحم رشد می کنند و به دلیل رشد بیش از حد عضلات ایجاد می شوند.

پولیپ ها همچنین رشد غیرعادی و بیش از حدی هستند که در رحم یا دهانه رحم ایجاد می شوند. هر دوی این اختلالات خوش خیم هستند، اما می توانند باعث درد و ناراحتی در هنگام ادرار و همچنین لکه بینی شوند.

4. علت خونریزی بعد از قاعدگی

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث خونریزی بین قاعدگی یا لکه بینی بعد از پریود شود، مانند تغییرات در سطح هورمون، استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی یا سایر داروهای ضد بارداری، عفونت یا آسیب.

سایر علل خونریزی پیشروی می تواند شامل موارد زیر باشد:

اندومتریوز

یک پولیپ (رشد) در رحم یا دهانه رحم

التهاب دهانه رحم

ناهنجاری های دهانه رحم یا رحم

فیبروم

حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین

سرطان

علت قطع نشدن پریود و لکه بینی

دلیل قطع نشدن قاعدگی و لکه بینی می تواند به عوامل مختلفی مانند بیماری ها، سن و سبک زندگی شما برگردد.

برخی از بیماری های زمینه ای می توانند دوره را طولانی کنند. این بیماری ها شامل فیبروم رحم، پولیپ آندومتر، آدنومیوز و در موارد نادر ضایعات پیش سرطانی یا سرطانی رحم است. لکه بینی پس از قاعدگی همچنین می تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی (مانند کم کاری تیروئید) یا اختلال خونریزی باشد.

بسیاری از زنان با خونریزی بعد از قاعدگی و دوره های طولانی برای سال ها دست و پنجه نرم می کنند بدون اینکه بدانند این وضعیت قابل کنترل است.

اگر لکه بینی ناشی از بیماری خاصی باشد، اولین قدم درمان آن است. این ممکن است شامل برداشتن پولیپ آندومتر یا درمان کم کاری تیروئید باشد. گاهی اوقات بسته به علت لکه بینی، پزشک برای بیمار دارو تجویز می کند.

لکه بینی قبل از پریود

سطح پروژسترون تا زمان شروع قاعدگی بالاست و سپس کاهش می یابد که منجر به از بین رفتن پوشش داخلی رحم و شروع قاعدگی می شود. در بسیاری از موارد، سطح پروژسترون کمی زودتر شروع به کاهش می‌کند که منجر به درد و گرفتگی، حساس شدن سینه‌ها، نوسانات خلقی و لکه بینی قبل از پریود می‌شود.

علت لکه بینی دو یا سه روز قبل از پریود چیست؟ خونریزی قبل از پریود اگر 2 تا 3 روز قبل از پریود باشد طبیعی است. اما اگر از مدت ها قبل شروع شده باشد، باید برای تشخیص علت به پزشک مراجعه کنید.

علت لکه بینی در روز ۲۱ پریودی چیست؟

خونریزی لانه گزینی معمولاً 10 روز پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد، در حالی که خونریزی قاعدگی معمولاً 14 روز پس از تخمک گذاری رخ می دهد. بنابراین، دیدن لکه های صورتی در روزهای 22 تا 25 سیکل قاعدگی بیشتر از اولین علائم قاعدگی (که اغلب در حدود روزهای 26 و 26 رخ می دهد) نشان دهنده لانه گزینی است.

بهتر است به جنبه های مختلف خونریزی واژینال و قاعدگی در قالب چند سوال نگاه کنید.

فرق لکه بینی با پریود چیست؟

لکه بینی به مقدار کمی خون از واژن اشاره دارد. لکه بینی معمولاً سبکتر از خونریزی قاعدگی است. هنگامی که لکه بینی دارید، خون بسیار کمی روی لباس زیر شما می نشیند. گاهی اوقات به دلیل مسائل هورمونی یا بیماری های خاص، فرد ممکن است به جای قاعدگی لکه بینی داشته باشد یا بین دوره های قاعدگی دچار لکه بینی شود.

علت خونریزی قبل از پریود چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث خونریزی یا لکه بینی قبل از تاریخ پریود می شود. یکی از مهم ترین دلایل آن استفاده از قرص های ضد بارداری است. زمانی که دوز دارو را تغییر می‌دهید، قرص‌ها را اشتباه مصرف می‌کنید، مدت‌هاست که از این روش‌ها استفاده می‌کنید یا اخیراً از داروهای ضدبارداری با قرص‌های هورمونی استفاده کرده‌اید، ممکن است قبل از پریود لکه بینی را تجربه کنید. لکه بینی با تخمک گذاری مرتبط است. این لکه بینی باید بین 11 تا 21 روز پس از اولین روز آخرین قاعدگی رخ دهد. سایر علل خونریزی قبل از قاعدگی عبارتند از: خونریزی لانه گزینی، بارداری، یائسگی، پولیپ رحم و عفونت های مقاربتی. برخی عوامل دیگر مانند عفونت و فیبروم نیز می توانند باعث خونریزی قبل از قاعدگی شوند.

دلیل خونریزی ده روز بعد از پریود به چه علت است؟

معمولا 10 تا 14 روز پس از پریود زمان تخمک گذاری است. در طول تخمک گذاری، برخی از زنان جوان لکه بینی یا خونریزی کمی دارند. این به دلیل کاهش موقت سطح استروژن است و کاملا طبیعی است. گاهی اوقات استرس و تغییر رژیم غذایی نیز باعث خونریزی واژن در این دوران می شود.

خونریزی در روز ۱۴ پریود به چه علت است؟

خونریزی در روز چهاردهم پریود در واقع خونریزی بین قاعدگی در نظر گرفته می شود. اگر یک یا دو نقطه را دیدید، خوب است. اما اگر چندین بار اتفاق افتاد، باید با پزشک مشورت کنید. خونریزی واژینال می تواند در اثر تغییرات هورمونی، استفاده از داروهای ضد بارداری، عفونت، آسیب به دهانه رحم، پولیپ یا فیبروم ایجاد شود.

علت لکه بینی و خونریزی رحم بعد از پریود چیست؟

لکه بینی بعد از قاعدگی ممکن است مربوط به مرحله تخمک گذاری باشد. این نوع خونریزی رحمی طبیعی است و گاهی اوقات ممکن است رخ دهد. البته عوامل دیگری مانند التهاب دهانه رحم، فیبروم، پولیپ، ناهنجاری های دهانه رحم و سرطان نیز می توانند باعث لکه بینی شوند.

لکه بینی به جای پریود به چه علت است؟

گاهی ممکن است فرد به جای قاعدگی فقط خونریزی داشته باشد. پزشکان این حالت را بی نظمی قاعدگی می نامند. عوامل متعددی باعث ایجاد لکه می شوند. مواردی مانند استفاده از قرص های ضدبارداری در ماه های اول، بارداری، استرس های روحی و جسمی، یائسگی، مشکلات تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک و سرطان می تواند باعث لکه بینی به جای قاعدگی شود. اگر این دو مورد در مورد شما صدق نمی کند و به دنبال علت لکه بینی بدون قاعدگی هستید، باید برای بررسی شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، مشکلات تیروئید یا سرطان به پزشک مراجعه کنید.

اگر قاعدگی شما نامنظم است، می توانید با متخصص زنان یا متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. نزد پزشک خود می توانید با بهترین متخصص زنان و زایمان در شهر خود وقت ملاقات بگیرید. برای مشاوره تلفنی، آنلاین یا پیامکی می توانید از لینک های زیر استفاده کنید.

5. عفونت

خونریزی واژینال بین پریودها می تواند نشانه عفونت رحم یا نشانه عفونت واژن باشد. عفونت می تواند باعث التهاب و خونریزی شود و خونریزی واژینال یکی دیگر از دلایل احتمالی است. این علل عفونی عبارتند از:

عفونت های مقاربتی یا بیماری های مقاربتی

دوش کردن

رابطه جنسی (صمیمی)

بیماری های التهابی لگن (PID) (التهاب اندام تناسلی زنان، منجر به زخم و خونریزی)

عفونت دهانه رحم

آندومتریت (التهاب لایه آندومتر دیواره رحم).

سوزاک

واژینیت اوره آپلاسمی

واژینیت (التهاب باکتریایی واژن)

کلامیدیا تراکوماتیس

انواع عفونت های واژن و عفونت های ناشی از بیماری های مقاربتی

لکه بینی و درد زیر شکم

معمولاً وقتی دو علامت لکه بینی و درد زیر شکم با هم ظاهر می شوند، نشان دهنده این است که فرد باید به پزشک مراجعه کند. در زنان غیر باردار، این دو علامت به طور همزمان نشانه عفونت (عفونت مجاری ادرار یا عفونت زنانه) است. در زنان باردار به دلیل احتمال سقط، لکه بینی و درد زیر شکم بیشتر اتفاق می افتد.

ارتباط لکه بینی با بیماری های جنسی چیست؟

بیماری های مقاربتی گاهی اوقات با خونریزی واژینال مشخص می شوند. اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و رابطه جنسی برای شما دردناک است، ممکن است به بیماری های مقاربتی مبتلا شده باشید. معمولاً در این شرایط علائم زیر را دارید:

ترشحات واژن بوی بدی دارد.

ادرار دردناک است

فردی خونریزی واژینال یا خونریزی دارد.

عفونت واژن باعث خونریزی واژن می شود؟

همه انواع عفونت های لگنی می توانند باعث خونریزی واژینال شوند. عفونت اندام هایی مانند واژن، دهانه رحم، رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها همگی با این علامت همراه هستند. اگر خونریزی واژینال مکرر رخ داد، احتمال عفونت واژن باید بررسی شود.

6. انواع سرطان زنان

به ندرت، سرطان هر یک از اندام های زیر می تواند باعث لکه بینی شود:

سرطان دهانه رحم

سرطان آندومتر رحم

هیپرپلازی آندومتر

سارکوم رحم

سرطان تخمدان

سرطان واژن.

خونریزی واژن نشانه سرطان دهانه رحم است؟

گاهی اوقات خونریزی واژینال می تواند نشانه سرطان باشد. سرطان رحم، دهانه رحم، تخمدان و سایر سرطان های مربوط به این ناحیه با خونریزی رحمی خود را نشان می دهد. البته خونریزی واژینال دلایل زیادی دارد و تنها یکی از آن علل مربوط به سرطان است.

در برخی مواقع ممکن است خونریزی واژن نشانه سرطان باشد.

7. مشکلات پزشکی و سایر علل نادر تروما

سایر علل احتمالی خونریزی واژن عبارتند از:

ورود جسم خارجی به واژن

استرس شدید

دیابت

اختلالات تیروئید

افزایش یا کاهش قابل توجه وزن

بیماری سلیاک

بیماری سیستمیک شدید، مانند بیماری کلیوی یا کبدی

ترومبوسیتوپنی (کاهش تعداد پلاکت ها).

بیماری فون ویلبراند (اختلال لخته شدن خون).

تمبر را فراموش کرده اید

عوارض جانبی تاموکسیفن

اگر واژن لمس شده باشد یا اگر مورد آزار جنسی یا جسمی قرار گرفته اید، ممکن است لکه بینی و خونریزی واژن را تجربه کنید.

ترومای بلانت یا آسیب به واژن یا دهانه رحم.

سوء استفاده جنسی

علت لکه بینی بعد از استفاده از پماد واژینال

در برخی موارد، لکه بینی یا خونریزی می تواند یکی از عوارض جانبی درمان باشد. هر چیزی که در واژن خود قرار می دهید، می تواند باعث تحریک و برهم زدن تعادل pH شود. این شامل کرم ها، شیاف ها و سایر درمان های موضعی است.

در این شرایط باید با پزشک تماس بگیرید تا تشخیص دهد که آیا درمان باید قطع شود و دوز دارو کاهش یابد یا خیر.

تشخیص لکه بینی و خونریزی واژن

برای تشخیص، پزشک پس از انجام معاینه فیزیکی و لگنی، در مورد سابقه پزشکی، سایر علائم و داروهایی که مصرف می کنید، سؤالاتی از شما می پرسد. سپس پزشک ممکن است مسیرهای تشخیصی زیر را توصیه کند:

بیمار برای آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون به آزمایشگاه ارجاع داده می شود.

در صورت لزوم، بافت از دیواره و دهانه رحم برای کشت برداشته می شود (بیوپسی).

سونوگرافی نیز به تشخیص کمک می کند.

ثبت رویدادها و اطلاعات چرخه قاعدگی ممکن است مفید باشد. اطلاعاتی از جمله:

شروع و پایان دوره قاعدگی

شدت و مدت خونریزی در سیکل قاعدگی

زمان و میزان خونریزی

لکه بینی بین پریودها

درمان لکه بینی و خونریزی رحم

هیچ درمان خاصی برای خونریزی واژینال بین پریودها وجود ندارد. درمان بسته به علت خونریزی غیرطبیعی واژینال متفاوت خواهد بود. در برخی موارد، این نوع خونریزی غیرطبیعی خود به خود از بین می رود. با این حال، برای برخی از زنان، علت زمینه ای نیاز به درمان دارد. نادیده گرفتن بیماری و عدم مراجعه به پزشک می تواند منجر به تشدید مشکل شود. اگر علت خونریزی واژینال عفونت، سرطان یا اختلال جدی دیگر باشد، عواقب آن می تواند تهدید کننده زندگی باشد و نیاز به درمان فوری دارد.

درمان خانگی برای دوره های طولانی مدت و لکه بینی

دو تا از رایج ترین درمان های خانگی برای دوره های طولانی مدت و لکه بینی دانه کتان و پروتئین سویا هستند.

دانه کتان توانایی تنظیم چرخه قاعدگی را دارد. می توانید دانه های کتان آسیاب شده را به فرنی، جو، موسلی، سبزیجات خورشتی یا کشک اضافه کنید.

پروتئین سویا نیز نقش مهمی در تنظیم چرخه قاعدگی دارد. برای پروتئین سویا، توفو، شیر سویا، آجیل سویا، تمپه و جوانه لوبیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

برای درمان لکه بینی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود.

درمان لکه بینی بعد از قاعدگی در طب سنتی

لکه بینی بعد از قاعدگی با طب سنتی قابل درمان است. برخی از موثرترین درمان ها عبارتند از:

آلوئه ورا: آب آلوئه ورا یک داروی عالی برای تنظیم قاعدگی و کاهش خونریزی است. آلوئه ورا به اصلاح عدم تعادل هورمونی و درمان بی نظمی های قاعدگی کمک می کند. اما هرگز از آلوئه ورا در دوران قاعدگی خود استفاده نکنید. زیرا می تواند انقباضات رحمی را افزایش دهد.

دارچین: دارچین در درمان خونریزی و قاعدگی نامنظم موثر است. برای بهترین نتیجه، یک قاشق چای خوری پودر دارچین را به یک لیوان شیر اضافه کنید و بنوشید.

آیا قرص ترنسید در لکه بینی موثر است؟

مشخصه خونریزی در دوران بارداری فعال شدن سیستم فیبرینولیتیک است. ترانگزامیک اسید (Trancid) یک داروی قوی است که فیبرینولیز را سرکوب می کند و بنابراین می تواند برای کنترل خونریزی در دوران بارداری استفاده شود.

البته این دارو برای خونریزی های خفیف تجویز نمی شود.

قرص جلوگیری از خونریزی رحم چیست؟

معمولاً پزشک از افرادی که خونریزی دارند در مورد چرخه قاعدگی آنها سوال می کند. اکثر این افراد سیکل های قاعدگی نامنظم دارند. در این شرایط، قرص های ضد بارداری ممکن است موثر باشند. این نوع قرص های هورمونی باعث کاهش خونریزی واژینال می شوند و جدا از اینکه عادت ماهانه را منظم می کنند، خونریزی رحمی بعد از مدتی برطرف می شود.

آمپول قطع خونریزی رحم چیست؟

گاهی اوقات می توان از آمپول برای جلوگیری از خونریزی واژن استفاده کرد. تزریق پروژسترون باعث منظم شدن قاعدگی می شود. اگر علت لکه بینی یا خونریزی رحم سطوح پایین هورمونی باشد، پروژسترون به تنهایی یا همراه با سایر داروها تجویز می شود. البته از آنجایی که این نوع آمپول ها عوارض جدی دارند، به ندرت تجویز می شوند.

برای تشخیص علت لکه ها و درمان باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کرد. می توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

پیشگیری از خونریزی واژن

ممکن است نتوانید خونریزی بین قاعدگی را متوقف کنید. با این حال، در برخی موارد، اقدامات پیشگیرانه اجازه می دهد:

سبک زندگی سالم و وزن طبیعی را حفظ کنید: زیرا اضافه وزن می تواند منجر به پریودهای غیرطبیعی شود.

استفاده از قرص های ضد بارداری (مانند قرص LD) از عدم تعادل هورمونی جلوگیری می کند.

ورزش (در حد متوسط) برای حفظ سلامتی و کاهش استرس مفید است.

برای تسکین درد، از ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید، زیرا در کاهش خونریزی بسیار موثر هستند.

به دلیل افزایش خطر خونریزی از مصرف آسپرین خودداری کنید.

برای تشخیص علت لکه ها و درمان باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کرد. می توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

رابطه بین لکه بینی و جنسیت چیست؟

در این قسمت به رابطه لکه بینی و رابطه جنسی در قالب پرسش و پاسخ پاسخ می دهیم. بنابراین، اگر در این مورد سوالی دارید، این بخش را بخوانید.

خونریزی بعد از اولین رابطه به چه علت است؟

خونریزی و درد در اولین رابطه جنسی به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. اولین دلیل پارگی و آسیب دیدن پرده بکارت است. البته پاره شدن پرده پرده بکارت در همه زنان با خونریزی همراه نیست. گاهی اوقات اضطراب و سفتی عضلانی رابطه جنسی را سخت می کند و باعث خونریزی واژینال می شود.
خشکی واژن به دلیل عدم برانگیختگی یکی دیگر از علل خونریزی رحم پس از مقاربت است. گاهی اوقات ممکن است فرد یک عفونت ادراری یا یک بیماری زمینه ای داشته باشد که باعث این مشکل می شود.

علت خونریزی واژن هنگام سکس چیست؟

خونریزی واژینال در حین رابطه جنسی دلایل مختلفی دارد. یکی از مهم ترین دلایل آن خشکی واژن است. رابطه جنسی بدون تحریک زن، استفاده از داروهای سرماخوردگی و افسردگی، زایمان، شیردهی و استفاده از برخی محصولات بهداشتی زنانه باعث خشکی واژن و لکه بینی بعد از رابطه جنسی می شود. اگر در دوران یائسگی هستید یا در حال نزدیک شدن به یائسگی هستید، ممکن است واژن شما به دلیل کاهش سطح استروژن خشک شده باشد.
سایر بیماری ها مانند سرطان دهانه رحم، عفونت رحم، بیماری التهابی لگن و واژینیت می توانند باعث خونریزی واژینال در حین رابطه جنسی شوند. به همین دلیل اگر چندین بار دچار این مشکل شدید، باید با متخصص زنان مشورت کنید.

لکه بینی بعد از سکس به چه علت است؟

بعد از رابطه جنسی، ممکن است فقط کمی لکه بینی داشته باشید. این بیشتر به دلیل خشکی واژن اتفاق می افتد. اما ممکن است در اثر عفونت یا آسیب به دهانه رحم نیز ایجاد شود. اگر بیشتر اوقات بعد از رابطه جنسی لکه بینی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا رحم شما را از نظر عفونت، آسیب یا هر بیماری دیگر بررسی کند. علائم لکه بینی بعد از رابطه جنسی متفاوت است.

لکه بینی علت‌های مختلفی دارد که برخی از آنها غیرطبیعی هستند.

ردیابی چیست؟

ترجیح می دهم به پرسش شما در قالب چند پرسش و پاسخ کوتاه پاسخ دهم.

لکه بینی قهوه ای نشانه چیست؟

لکه های قبل و بعد از قاعدگی می توانند از صورتی تا قهوه ای متفاوت باشند. در بیشتر موارد، لکه قهوه ای علامت جدی نیست. اما گاهی اوقات می تواند نشانه بارداری یا نزدیک شدن به یائسگی باشد. اگر قبل یا بعد از قاعدگی خونریزی دارید، جای نگرانی نیست. اما اگر لکه بینی خارج از این دوره باشد، باید با پزشک مشورت کنید.

لکه بینی همراه با عفونت ادراری نشانه چیست؟

گاهی اوقات UTI ممکن است با خونریزی رحم همراه باشد. اگر علاوه بر لکه بینی، علائم دیگری مانند احساس سوزش هنگام ادرار کردن، ادرار تیره، مقدار کمی ادرار، درد در لگن یا مثانه، نیاز مداوم به ادرار کردن یا بوی شدید ادرار دارید، احتمالا عفونت ادراری دارید و باید به پزشک مراجعه کنید.

لکه بینی با سوزش واژن و خارش واژن نشانه چیست؟

سوزش واژن و خارش واژن دو نوع بیماری واژن هستند که معمولا با هم بروز می کنند. اگر سوزش یا خارش واژن همراه با لکه بینی دارید، احتمالاً ناشی از عفونت واژن یا دهانه رحم است. در بیشتر موارد عفونت این ناحیه باکتریایی است و با مصرف آنتی بیوتیک مشکل برطرف می شود. معمولا در این شرایط علاوه بر خارش، بوی بدی از واژن نیز احساس می شود.

لکه بینی همراه با بوی بد واژن نشانه چیست؟

معمولا خونریزی واژن همراه با بوی واژن نشانه عفونت است. اگر بو یادآور ماهی است، اغلب با عفونت باکتریایی مرتبط است. در این شرایط، فرد ممکن است در هنگام ادرار احساس سوزش و خارش شدید کند. علت این مشکل رشد بیش از حد باکتری های طبیعی در واژن است و معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود.

خونریزی طولانی واژن نشانه چیست؟

چندین چیز می تواند باعث خونریزی واژن شود. گاهی اوقات خونریزی می تواند خفیف تا لکه بینی باشد و گاهی اوقات می تواند شدید و طولانی باشد. انواع سرطان های رحم و دهانه رحم، پولیپ ها، فیبروم ها و عفونت های مختلف می توانند باعث خونریزی طولانی مدت شوند.

برای تشخیص علت لکه بینی و درمان باید با متخصص زنان مشورت کنید. می توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

سوالات متداول شما

در این مقاله سعی کرده ایم به تمام سوالات شما در مورد خونریزی و لکه بینی پاسخ دهیم. اگر هنوز پاسخ سوال خود را پیدا نکرده اید، امیدوارم بتوانیم در ادامه این مقاله به سوال شما پاسخ دهیم.

علت خونریزی زنی که رحم ندارد به چه علت است؟

خونریزی و لکه بینی تا چند هفته پس از هیسترکتومی طبیعی است. خونریزی معمولاً خفیف است. اما اگر خونریزی فرد مداوم است و قطع نمی شود یا خونریزی ناگهانی شروع می شود، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. گاهی اوقات ممکن است این جراحی به سایر اندام ها، اعصاب یا رگ های خونی آسیب برساند. این خونریزی در اثر تشکیل بافت گرانوله ایجاد می شود. این بافت در بالای واژن قرار دارد. معمولا این خونریزی مشکلی ایجاد نمی کند. اما برای اطمینان باید با پزشک خود صحبت کنید.

علت خونریزی واژن دختر مجرد چیست؟

لکه بینی و خونریزی واژینال بین دوره های قاعدگی در دختران نوجوانی که به تازگی به بلوغ رسیده اند و قاعدگی آنها تازه شروع شده است طبیعی است. این مشکل به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود و پس از چند ماه به حالت عادی باز می گردد. گاهی اوقات، در دختران مجرد، خونریزی رحم می تواند نشانه بیماری مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. در این شرایط باید با پزشک مشورت کنید تا اقدامات لازم برای درمان آن انجام شود.

علت خونریزی رحم در زنان مسن چیست؟

خونریزی رحم بعد از یائسگی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات درمان های هورمونی باعث لکه بینی می شود. عوامل دیگری مانند عفونت، التهاب لگن و واژینیت نیز می توانند چنین مشکلی را ایجاد کنند. سرطان آندومتر و رحم در زنان مسن‌تر از زنان جوان‌تر شایع‌تر است. گاهی اوقات این می تواند علت خونریزی سرطانی باشد. به همین دلیل انجام آزمایشات لازم برای تشخیص سریع سرطان ضروری است.

لکه بینی نشانه آسیب به پرده بکارت است؟

گاهی اوقات آسیب به پرده بکارت می تواند با خونریزی یا لکه بینی مشخص شود. گاهی اوقات پارگی پرده هیچ علامتی ندارد. میزان خون نیز در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است یک نفر فقط لکه بینی خفیف داشته باشد و دیگری ممکن است خونریزی شدید داشته باشد.

لکه بینی قبل از یائسگی به چه علت است؟

گاهی ممکن است فرد قبل از یائسگی دچار خونریزی شود. در این دوره پروژسترون کاهش می یابد و این تغییرات باعث رشد آندومتر و تولید بافت اضافی می شود. در این شرایط احتمال پولیپ زیاد است. پولیپ ها می توانند باعث خونریزی نامنظم، شدید یا خونریزی خفیف شوند. قبل از یائسگی، غدد پوشاننده رحم نیز ممکن است ضخیم شوند. این وضعیت همچنین باعث خونریزی می شود و در صورت عدم درمان می تواند منجر به سرطان شود.

چند روز بعد از هیسترکتومی از واژینال خونریزی ادامه دارد؟

خونریزی تا چند هفته پس از هیسترکتومی طبیعی است. البته شدت خونریزی نباید زیاد باشد. اگر خونریزی طولانی مدت یا شدت آن زیاد باشد، باید فوراً با پزشک مشورت کنید. ممکن است اندام ها یا رگ های خونی در طی جراحی آسیب دیده باشند.

خونریزی بعد از معاینه واژینال طبیعی است؟

گاهی ممکن است فرد پس از معاینه واژینال و گرفتن سواب از آن ناحیه دچار خونریزی شود. در طول نمونه برداری، از یک برس کوچک برای حذف سلول ها استفاده می شود. مقدار سلول های گرفته شده برای نمونه برداری بسیار کم است. اما همین مقدار کم می تواند باعث ایجاد لکه شود و جای نگرانی نیست.

علت خونریزی بعد از استفاده از قرص واژینال چیست؟

قرص واژینال گاهی اوقات برای درمان عفونت های مربوط به رحم و دهانه رحم استفاده می شود. در برخی افراد، این قرص ها می توانند باعث حساسیت و تحریک پوشش واژن شوند. اگر بعد از مصرف قرص خونریزی داشتید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که مصرف قرص را قطع کرده و داروی دیگری را جایگزین آن کند.

آیا استفاده از کرم واژینال باعث خونریزی می شود؟

معمولا استفاده از کرم واژینال باعث خونریزی نمی شود. گاهی اوقات هنگام استفاده از کرم، ممکن است زخم هایی در دهانه رحم ایجاد شود و لکه بینی ایجاد شود. اگر فقط یک بار اتفاق بیفتد جای نگرانی نیست. اما اگر دوباره تکرار شد، باید با پزشک مشورت کنید تا علت آن مشخص شود.

علت خونریزی بعد از سونوگرافی واژینال چیست؟

از سونوگرافی واژینال برای تشخیص موارد مختلفی مانند پولیپ، فیبروم، کیست تخمدان و خونریزی غیرطبیعی رحم استفاده می شود. در موارد نادر، سونوگرافی می تواند دردناک باشد و باعث خونریزی خفیف شود. اگر بعد از سونوگرافی دچار خونریزی خفیف یا لکه بینی شدید، جای نگرانی نیست و بعد از 24 ساعت از بین می روند.

برای خونریزی رحم چه چیزی خوب است؟

خونریزی رحم اگر شدید باشد می تواند باعث کم خونی شود. اگر از چنین بیماری رنج می برید، علاوه بر درمان خونریزی رحم، باید یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید و آهن کافی در بدن خود داشته باشید، زیرا کم خونی باعث کمبود آهن در بدن می شود.

آیا کیست رحم باعث خونریزی می شود؟

یکی از علائم کیست رحم خونریزی واژینال یا لکه بینی است. اگر خونریزی رحم دارید، باید با متخصص زنان مشورت کنید. کیست رحم با سونوگرافی تشخیص داده می شود و در صورت وجود کیست باید با دارو یا جراحی درمان شود.

استرس و خونریزی رحم چه ارتباطی دارند؟

استرس اثرات زیادی بر بدن دارد. این مشکل می تواند منجر به پریودهای نامنظم و کاهش میل جنسی شود. گاهی اوقات استرس و اضطراب باعث لکه بینی بین پریود می شود. تنها راه حل این مشکل مدیریت استرس است. سعی کنید استرس خود را با ورزش، مدیتیشن یا مشورت با روانشناس مدیریت کنید. با کاهش استرس، خونریزی واژینال از بین می رود و قاعدگی به تدریج منظم می شود.

نتیجه گیری و راهنمایی برای مراجعه به پزشک

همچنین ممکن است گاهی از لکه بینی رنج ببرید. منظور از لکه بینی، هرگونه خونریزی واژینال خارج از قاعدگی است. خونریزی واژینال دلایل زیادی دارد. برای تفسیر علت آن باید به علائم دیگر فرد توجه کرد. هر زمان که خونریزی واژینال غیرطبیعی داشتید، باید با متخصص زنان خود مشورت کنید. علت خونریزی می تواند جدی باشد و باید مشخص شود.

لکه بینی در دوران بارداری به معنای سقط جنین نیست. اما اگر باردار هستید و خونریزی واژینال دارید، باید فوراً به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر به غیر از خونریزی واژینال علائم دیگری مانند درد، خستگی، سرگیجه، تب دارید، به پزشک مراجعه کنید.

برای یافتن بهترین ویژگی های زنانه، می توانید وب سایت پزشک خود را بررسی کنید. دکترتو علاوه بر سامانه نوبت دهی حضوری، مشاوره آنلاین و تلفنی را نیز ارائه می دهد.

پزشک مراقب سلامتی شماست!

منابع: mayoclinic, healthline, webmd, uofmhealth, medicalnewstoday, ufhealth

لکه بینی به جای قاعدگی می تواند بسیار بحث برانگیز و استرس زا باشد. قاعدگی نتیجه تعادل پیچیده بین هورمون های استروژن و پروژسترون است. عوامل مختلفی می تواند این تعادل را به هم بزند و باعث تاخیر در قاعدگی یا لکه بینی به جای قاعدگی شود. خونریزی کمتر از حد طبیعی است. معمولاً به مراقبت بیشتری از نوار بهداشتی یا تامپون نیاز ندارد. دلایل زیادی برای لکه بینی به جای قاعدگی وجود دارد که نباید نگران آنها باشید و بسته به سن و عوامل دیگری مانند بارداری حتی ممکن است طبیعی باشد. دلایل دیگر ممکن است نشان دهنده زمان مراجعه به پزشک برای درمان عوارض مختلف باشد.

علت لکه بینی به جای قاعدگی چیست؟

اگر به جای پریود لکه بینی دارید و خبری از خونریزی شدید ماهانه نیست، ممکن است دلایل مختلفی پشت آن باشد. در زیر 11 علت لکه بینی به جای پریود را خواهید دید.

1. بارداری

لکه بینی در دوران قاعدگی، که حدود 10 تا 14 روز پس از تخمک گذاری رخ می دهد، ممکن است به دلیل لانه گزینی در اوایل بارداری باشد. هنگامی که لانه گزینی اتفاق می افتد، تخمک بارور شده بیشتر در دیواره رحم فرو می رود و باعث لکه بینی می شود. سایر علائم اولیه بارداری عبارتند از:

– تورم و درد سینه

– حالت تهوع

– بالا آوردن

– تکرر ادرار

– خستگی

اگر مشکوک به بارداری هستید، از آزمایش خانگی استفاده کنید. یک هفته بعد از قاعدگی می توانید شاهد نتیجه مثبت بارداری باشید. برای جلوگیری از نتیجه کاذب، بهتر است تا تاخیر قاعدگی صبر کنید.

2. بیماری های مقاربتی

لکه بینی به جای قاعدگی می تواند ناشی از بیماری های مقاربتی باشد. کلامیدیا و سوزاک از جمله بیماری های مقاربتی هستند که می توانند باعث ایجاد لکه بینی در طول چرخه شوند. این بیماری ها از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی قابل انتقال هستند. این بیماری ممکن است بدون علائم یا با چند علامت خفیف شروع شود. با پیشرفت بیماری، لکه بینی با علائم دیگری همراه است:

– درد هنگام مقاربت

– سوزش یا درد هنگام ادرار کردن

– تغییرات در ترشحات واژن

– ترشحات بدبو سبز یا زرد

– حالت تهوع

– تب

– خارش یا ترشح، درد یا خونریزی از مقعد

این بیماری های مقاربتی را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. مهم است که شرکای جنسی نیز برای جلوگیری از عفونت مجدد تحت درمان قرار گیرند.

3. بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن می تواند نتیجه عدم درمان طولانی مدت بیماری های مقاربتی باشد. این معمولا به این معنی است که بیماری از واژن به اندام تناسلی گسترش یافته است. مانند سایر بیماری ها می تواند باعث خونریزی غیرطبیعی و لکه بینی در دوران قاعدگی و … شود. علائم دیگر عبارتند از:

– درد در ناحیه لگن یا شکم

– درد هنگام ادرار کردن

– ترشح زیاد یا بدبو از واژن

– خونریزی بعد از رابطه جنسی

– خونریزی بین عادات ماهانه

– آگو

درمان ها شامل آنتی بیوتیک، درمان شرکای جنسی و پرهیز تا زمانی که بیماری برطرف شود.

4. سن

دخترانی که به تازگی قاعدگی خود را شروع کرده اند ممکن است با تطبیق بدن با عادت ماهانه، چرخه های نامنظم را تجربه کنند. این معمولا بین 10 تا 15 سالگی اتفاق می افتد. قاعدگی در این زمان می تواند:

– نزدیک من باش

– دور بودن از هم

– سنگین بودن

– بسیار سبک باشد (لکه بینی)

لکه بینی به جای قاعدگی برای زنان مسن یکسان است. با نزدیک شدن به یائسگی، سطح هورمون غیرقابل پیش بینی می شود. در دوران پیش از یائسگی، قاعدگی‌ها می‌توانند سنگین‌تر یا سبک‌تر، طولانی‌تر یا کوتاه‌تر، نزدیک‌تر یا دورتر از هم باشند. این غیرقابل پیش بینی بودن می تواند تا پایان کامل عادت های ماهانه ادامه یابد.

5. وزن

وزن بسیار کم بدن می تواند بر هورمون ها تأثیر بگذارد. هنگامی که هورمون ها مختل می شوند، ممکن است تخمک گذاری متوقف شود. این می تواند منجر به وضعیتی به نام آمنوره شود. علاوه بر لکه بینی، علائم دیگری نیز شامل موارد زیر است:

– ریزش مو

– سردرد

– آکنه

– ترشح شیر از نوک سینه

ورزش بیش از حد نیز با آمنوره همراه است. فعالیت بیش از حد می تواند منجر به “سه گانه ورزشکار” شود و به اختلالات خوردن، آمنوره و پوکی استخوان اشاره دارد. این عارضه بدون درمان می تواند منجر به مشکلات قلبی، ضعف استخوان و ناباروری شود.

6. عدم تخمک گذاری

تخمک گذاری رهاسازی یک تخمک بالغ در لوله فالوپ است. این رویداد معمولا در حدود روز 14 سیکل 28 روزه قاعدگی رخ می دهد. به محض اینکه تخمک گذاری اتفاق می افتد، بدن پروژسترون بیشتری تولید می کند تا برای بارداری احتمالی آماده شود. اگر تخمک بارور شده در رحم کاشته نشود، سطح هورمون کاهش می یابد و به بدن سیگنال می دهد که قاعدگی را شروع کند.

هر زمان که تخمک گذاری مختل شود، چرخه قاعدگی نامنظم می شود. عدم تخمک گذاری گاهی به دلیل وزن، سن و استرس اتفاق می افتد. عدم تخمک گذاری طولانی مدت می تواند نشانه ای از عوارضی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. ممکن است بدون تخمک گذاری پریود شوید. ممکن است شبیه لکه بینی با خونریزی بسیار خفیف باشد.

7. سندرم تخمدان پلی کیستیک

لکه بینی به جای قاعدگی ممکن است به دلیل تنبلی تخمدان باشد. همچنین پریودهای نامنظم می تواند نشانه ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. این وضعیت توسط هورمون هایی به نام آندروژن ایجاد می شود که می تواند تخمک گذاری را مختل کند. تخمدان ها به جای آزاد کردن یک تخمک در هر چرخه، چندین فولیکول می سازند اما آنها را آزاد نمی کنند. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است به جای پریود شدن، خونریزی خفیف یا لکه بینی داشته باشید. علائم دیگر عبارتند از:

– آکنه

– رشد بیش از حد مو در صورت یا بدن

– طاسی با الگوی مردانه

– افزایش وزن

– درد لگن

– عقیمی

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل موارد زیر است:

– کنترل بارداری برای تنظیم عادات ماهانه

– رژیم غذایی

– ورزش

8. عارضه تیروئید

حدود یک هشتم زنان ممکن است در مقطعی از زندگی خود از مشکلات تیروئید رنج ببرند. یکی از علائم اصلی سیکل قاعدگی نامنظم است. زمانی که هورمون تیروئید بیش از حد یا خیلی کم در بدن وجود داشته باشد، ممکن است لکه بینی یا پریودهای خفیف را تجربه کنید. عادات قاعدگی ممکن است سنگین شود یا متوقف شود. علائم دیگر عبارتند از:

– خستگی

– فشار

– افزایش یا کاهش وزن

– عقیمی

– مشکلات دوران بارداری

عوارض تیروئید بلافاصله پس از بارداری یا یائسگی شایع تر است.

9. استرس

پریودهای سبک یا لکه بینی به جای قاعدگی نیز می تواند نشانه استرس زیاد باشد. این استرس می تواند جسمی باشد، یعنی ورزش بیش از حد، رژیم غذایی سخت یا یک بیماری جدی. همچنین می تواند احساسی باشد که به دلیل رویدادهای زندگی مانند طلاق، مرگ در خانواده یا مهلت کاری ایجاد می شود.

عادات قاعدگی ممکن است دردناک تر باشد یا حتی تا زمانی که استرس از بین برود کاملاً متوقف شود. اگر فکر می‌کند استرس بر چرخه شما تأثیر می‌گذارد، راه‌هایی را برای آرامش امتحان کنید. مانند موارد زیر:

-یوگا

– ورزش

– بازار

– مراقبه

– تمرینات تنفسی

10. پیشگیری از بارداری

هورمون‌ها در روش‌های مختلف پیشگیری از بارداری، مانند قرص، پچ یا تزریق، می‌توانند به جای داشتن یک دوره طبیعی، لکه بینی ایجاد کنند. استروژن به تثبیت پوشش داخلی رحم کمک می کند. اگر از روشی استفاده کنید که حاوی مقدار کمی از این هورمون باشد، ممکن است خونریزی نامنظم را تجربه کنید. این علامت در ماه های اول مصرف بیشتر دیده می شود.

روش های پیشگیری زیر می تواند عادات ماهانه را کاهش دهد و منجر به لکه بینی شود:

– ایمپلنت

– تزریق

– حلقه

– استیکر

– تبلت

– آی یو دی میرنا

برخی از روش ها برای جلوگیری از قاعدگی به طور مداوم استفاده می شوند. ممکن است در طی این روش ها لکه هایی را مشاهده کنید. برای بازگشت به قاعدگی بین بسته ها یا حلقه های قرص سه تا پنج روز فاصله بگذارید.

11. سرطان

در موارد نادر، ممکن است به دلیل سرطان دهانه رحم یا رحم لکه بینی داشته باشید. عوامل خطر شامل موارد زیر است:

– سن

– سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا دهانه رحم

– استفاده از درمان جایگزین استروژن

– جهش ژن BRCA1 یا BRCA2

– شروع زودرس یائسگی

– دیر شروع یائسگی

سرطان اولیه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. با پیشرفت بیماری می توانید موارد زیر را مشاهده کنید.

– درد یا ناراحتی در لگن

– یبوست یا سایر تغییرات روده

– کاهش وزن

– تکرر ادرار – تورم شکم

– هنگام غذا خوردن احساس سیری کنید

لکه بینی در برابر قاعدگی

پس چگونه می دانید که به جای قاعدگی خونریزی دارید؟ تفاوت های کلیدی در میزان خونریزی، رنگ و سایر ویژگی ها وجود دارد.

– ردیابی

– خونریزی شدید

– محافظت دقیق از لنت ها

– رنگ قرمز روشن، صورتی یا قهوه ای

– مدت زمان ممکن است متفاوت باشد

– زمان در هر زمان از ماه

سایر علائم به علت آن بستگی دارد، اما ممکن است علائمی نداشته باشند

عادت ماهانه

– خونریزی شدید، روزهای متوسط ​​و سبک

– روکش تامپون، نوار بهداشتی یا فنجان

– رنگ قرمز تیره، قرمز روشن، قهوه ای یا صورتی

– مدت زمان معمولا 3-7 روز است

– زمان هر 24-38 روز

نشانه های دیگر

– آکنه

– تورم

– خستگی

– درد سینه

– یبوست/ اسهال

– نوسانات خلقی

– بیخوابی

– عدم تمرکز

– نگران بودن

– کاهش میل جنسی

چه زمانی باید برای لکه بینی به جای پریود به پزشک مراجعه کرد؟

اگر به جای قاعدگی یک ماه لکه بینی دیده اید، جای نگرانی نیست. به عنوان مثال، اگر یک ماه است که استرس زیادی داشته اید یا پریود نشده اید و دلیل آن این است که به یائسگی نزدیک شده اید، ممکن است ماه بعد خونریزی بازگردد.

اگر لکه بینی به دلیل یک بیماری پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، مشکلات تیروئید یا بیماری های مقاربتی باشد، ممکن است علائم دیگری داشته باشید که لازم است به پزشک مراجعه کنید. بارداری احتمالی هم همینطوره. هنگام لکه بینی به علائم دیگر توجه کنید. اگر خونریزی با علائم زیر همراه است به پزشک مراجعه کنید:

– درد

– آگو

– ترشحات تهوع آور

– سایر علائم عفونت

نتیجه

لکه بینی گاهی می تواند به جای قاعدگی طبیعی باشد. شرایط مختلف می تواند تعادل هورمونی را در بدن به هم بزند و منجر به اختلال در چرخه شود.

عادات ماهانه خود را پیگیری کنید و زمان، مدت، رنگ خون و میزان خونریزی را یادداشت کنید. اگر به جای قاعدگی علائم دیگری غیر از لکه بینی دارید که شما را نگران می کند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:

لکه های قهوه ای قبل از پریود نشانه چیست؟

لکه بینی در بارداری و منظور از لکه بینی در بارداری چیست؟

خونریزی لانه گزینی چقدر است و نشانه لانه گزینی چیست؟

علت لکه بینی در دوران شیردهی یا آمنوره شیردهی چیست؟

موعد پریود شماست ولی از خود پریود خبری نیست. شما به جای قاعدگی خونریزی دارید. اوه! آهی از بدنت بلند می شود.

داشتن لکه بینی بدون عادت ماهیانه یک شکایت شایع است اما در بسیاری از موارد، آن بخشی از یک فرایند طبیعی است زمانی که شما نگران هستید علل شایع لکه بینی را یاد بگیرید وقتی لکه بینی دارید ولی عادت ماهیانه نمی شوید قبل از اینکه نگران شوید که آیا باردار هستید یا مشکلی با شما است ریلاکس باشید و عوامل خارجی که سبب استرس در شما می شود را پیدا کنید.
علت این است که در بسیاری از موارد، تغییرات هورمونی با تغییرات خاص در زندگی رخ می دهد و باعث تغییرات قاعدگی مانند لکه بینی می شود.
لکه بینی خونریزی واژینال است که بین دو دوره قاعدگی رخ می دهد برخی از زنان متوجه لکه روشن بدون داشتن دوره قاعدگی می شوند.
در بسیاری از موارد، هیچ چیز برای نگرانی در این مورد وجود ندارد اگر چه در شرایط خاصی نیاز به توجه پزشکی نیز ممکن است وجود داشته باشد.

برخی از علل لکه بینی در زنان عبارتند از دوره قبل از یائسگی، تغییر روش پیشگیری از بارداری، مصرف قرص های اورژانسی، اولین قاعدگی، لانه گزینی و تخمک گذاری.

چرخه قاعدگی

چرا لکه بینی بدون قاعدگی ایجاد می شود؟

خیلی از خانم ها به پزشک مراجعه می کنند و می گویند خونریزی دارم اما پریود نمی شوم یا می پرسند چرا پریودهایم قهوه ای است؟ اول، لکه ها می توانند صورتی، قرمز تیره، قهوه ای تیره، قهوه ای به نظر برسند.

نقاط صورتی نشان دهنده خون رقیق شده و قرمز روشن نشان دهنده خون تازه است. خون قهوه ای خون قدیمی است در حالی که خون سیاه بسیار قدیمی است.

مقدار کمی خونریزی قبل از قاعدگی اغلب بی ضرر است، اما خونریزی مداوم می تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد.

تفاوت بین لکه بینی و خونریزی

لکه بینی خونریزی واژینال است که بین پریودها اتفاق می افتد.

لکه بینی زمانی است که چند قطره خون در لباس زیر خود می بینید.

از سوی دیگر، خونریزی شکل سنگین‌تری از جریان خون است. لکه بینی یک یا دو روز قبل از پریود طبیعی است و جای نگرانی نیست، اما پس از این مدت باید بررسی شود و علت آن مشخص شود.

لکه بینی می تواند در وسط چرخه، بلافاصله پس از قطع خونریزی، در پایان چرخه رخ دهد.

29 دلیل برای لکه بینی قبل از پریود
لکه بینی قبل از پریود یک عملکرد ناخوشایند بدن است. در اینجا 29 دلیل برای خونریزی قبل از پریود آورده شده است:

لکه بینی زودرس با علل کم خطر

1. اولین قاعدگی شماست
برای بسیاری از دختران، اولین سالهای قاعدگی بسیار جدید و گیج کننده است. این دوره با احساسات دردناک مانند گرفتگی، تامپون و پد و سیکل های قاعدگی نامنظم مشخص می شود.
نه تنها همه دختران این دوران را می گذرانند، بلکه بسیاری از آنها در معرض لکه بینی هستند. این طبیعی است و معمولا فقط یک خطای هورمونی است که باعث می شود پوشش رحم در زمان نامناسبی از ماه ریزش کند.

2. برای جلوگیری از بارداری کار جدیدی انجام دادید

میلیون ها زن از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند. لکه بینی یک عارضه جانبی رایج هنگام شروع، توقف یا تغییر روش های پیشگیری از بارداری است.

استروژن به نگه داشتن رحم در جای خود کمک می کند. تغییرات یا تجمع در سطح استروژن در بدن شما در نتیجه

تغییر روش های پیشگیری از بارداری می تواند باعث خونریزی بین قاعدگی شود.
این نوع لکه بینی بیش از 1 تا 3 ماه طول می کشد در حالی که بدن شما سعی می کند خود را با سطوح جدید استروژن سازگار کند.

لکه بینی معمولاً یکی از عوارض جانبی استفاده از قرص های ضد بارداری است.

این قرص ها هورمونی هستند و ممکن است شامل ترکیبی از قرص های ضد بارداری خوراکی، تزریق پروژسترون مصنوعی طولانی اثر، میله های پروژسترون آهسته رهش تزریق شده به بازو یا دستگاه های داخل رحمی باشند که پروژسترون را به داخل رحم آزاد می کنند.

درمان با پروژسترون به تنهایی اغلب منجر به آسیب شناسی می شود. لکه بینی معمولاً به دلیل کاهش سطح هورمون مشاهده می شود.

زمانی که شروع به مصرف قرص های ضد بارداری هورمونی می کنید، معمولاً دو هفته پس از آخرین قاعدگی لکه بینی دارید. عادت ماهانه شما معمولاً در عرض شش ماه به حالت عادی باز می گردد.
لکه بینی از داروهای ضدبارداری هورمونی معمولاً یک یا دو ماه پس از شروع قرص متوقف می شود، اما با قطع مصرف می تواند عود کند.

لکه بینی می تواند با روش های پیشگیری از بارداری مانند دستگاه داخل رحمی (IUD) نیز رخ دهد. آی یو دی وسیله ای است که برای جلوگیری از بارداری در رحم قرار می گیرد.

IUD به آرامی هورمون هایی را آزاد می کند که چرخه قاعدگی و توانایی های تولید مثل را کنترل می کنند.

با این حال، در طول سه تا شش ماه اول، لکه بینی IUD بسیار رایج است. حتی اگر پزشک از IUD هورمونی یا مسی استفاده کرده باشد.

دستگاه داخل رحمی (IUD) مانند یک جسم خارجی در رحم عمل می کند و می تواند باعث لکه بینی یا خونریزی شدید شود.

لکه بینی با گذشت زمان کاهش می یابد و عوارض جانبی (بارداری با IUD) کاملا طبیعی است.

اگر از داروهای ضد بارداری هورمونی مانند IUD استفاده می کنید، ممکن است بین دو یا سه دوره اول پس از قرار دادن لکه بینی را تجربه کنید.

هنگام استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، ممکن است متوجه فراموشی مصرف قرص شوید

تجربه.

درمان جایگزینی هورمونی برای درمان علائم یائسگی نیز می تواند باعث لکه بینی شود.

3. صبح قرص اورژانسی بخورید
قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری باعث لکه بینی می شود. اگرچه این یک عارضه جانبی نیست، اما هورمون های موجود در دارو (یا پروژستین به تنهایی یا پروژسترون در ترکیب با استروژن) می توانند خونریزی زن را در طول چرخه قاعدگی کاهش دهند. این نوع لکه بینی کاملا طبیعی است.

4. لکه های لانه گزینی دارید

گاهی اوقات لکه بینی در اوایل بارداری طبیعی است. اگر خونریزی دارید، اما چند هفته است که پریود نشده اید، احتمالاً به دلیل خونریزی لانه گزینی است.

لکه بینی یا خونریزی لانه گزینی زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم لانه گزینی می کند.

هنگامی که جنین در رحم کاشته می شود، رگ های خونی کوچک می توانند ترکیده و ترشحات صورتی یا قهوه ای در زن باردار ایجاد کنند.

لکه بینی لانه گزینی معمولاً قبل از پریود بعدی و پنج تا ده روز پس از لقاح رخ می دهد.

حدود 1.3 از زنانی که لکه بینی لانه گزینی را گزارش کردند، گفتند که این نوع لکه بینی با لکه بینی قاعدگی متفاوت است.

دلایل این امر رنگ های مختلف لکه بینی (خون تیره تر از خون قاعدگی است)، بافت (ترشحات بیشتر) و درد ناشی از لکه بینی (گرفتگی همزمان) است. سطح خطر پایین است، اما اگر سونوگرافی باردار بودن شما را تایید کرد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

لکه بینی می تواند نشانه حاملگی خارج از رحم باشد که در آن جنین حاصل در خارج از رحم رشد می کند. هنگامی که حاملگی خارج از رحم بدون مراقبت رها شود، می تواند برای مادر خطرناک باشد.

5. لکه های تخمک گذاری دارید؟

لکه بینی تخمک گذاری برای برخی افراد بسیار طبیعی است و جای نگرانی نیست.

زنان ممکن است یک یا دو روز قبل از تخمک گذاری دچار خونریزی شوند.

لکه های روشن در زمان تخمک گذاری طبیعی هستند. چندین دلیل بالقوه برای لکه بینی تخمک گذاری وجود دارد.

به عنوان مثال، این لکه ها می توانند به دلیل ظاهر شدن فولیکول های تخمدان ایجاد شوند.

هنگامی که یک فولیکول بالغ می شود و می ترکد، ممکن است باعث خونریزی خفیف شود.

افزایش سطح استروژن در طول تخمک گذاری می تواند منجر به لکه بینی یا لکه بینی شود.

 

6. قبل از یائسگی است

با نزدیک شدن به یائسگی، ممکن است قبل از قاعدگی متوجه لکه های صورتی یا قهوه ای شوید.

در طول این مرحله انتقال، دوره‌های شما نامنظم‌تر، گاهی سنگین‌تر می‌شوند و ممکن است یک هفته قبل از پریود لکه بینی داشته باشید.

تخمک گذاری در اواسط سیکل اتفاق می افتد و حدود 2 هفته پس از قاعدگی اتفاق می افتد.

هنگامی که شما در دوران پیش از یائسگی هستید، سطح هورمون شما ممکن است نامنظم باشد و از این الگوی طبیعی پیروی نکند.

وقتی وارد یائسگی می شوید، تمام خونریزی های قاعدگی متوقف می شود.

با این حال، اگر در این مرحله خونریزی دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

جایگزینی هورمون می تواند یکی از علل شایع خونریزی واژن در یائسگی باشد، اما لکه بینی همچنین می تواند نشانه سرطان یا سایر شرایط جدی باشد.

7. شما از خشکی واژن رنج می برید.
خشکی واژن یا آتروفی واژن، یکی از علل شایع لکه بینی است. هنگامی که سطح تولید استروژن مختل می شود، باعث خارش، خشکی و تحریک واژن می شود. این به این دلیل است که تخمدان آنها استروژن کمتری تولید می کند که منجر به نازک شدن بافت نازک واژن و کاهش غدد روان کننده می شود.مانند داروهای ضد افسردگی و واکنش به موادی مانند الکل می تواند باعث خشکی واژن شود.
اگر هنوز پریود هستید، معمولاً نیازی به نگرانی در مورد خشکی واژن نیست. اگر در دوران یائسگی از خشکی واژن رنج می برید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

8. استرس دارید

استرس می تواند تقریباً هر چیزی را در بدن شما ایجاد کند. استرس می تواند باعث عدم تعادل زیادی در بدن شما شود و لکه بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

استرس عاطفی (افسردگی، اضطراب، نگرانی، بی خوابی) و استرس فیزیکی (کاهش یا افزایش وزن، بیماری، رژیم غذایی نامناسب، ورزش بیش از حد) می تواند بر دوره شما تأثیر بگذارد.

این به این دلیل است که استرس شدید باعث می شود بدن شما هورمون کورتیزول بیشتری ترشح کند که باعث می شود بدن استروژن و پروژسترون ترشح کند.

عدم تعادل هورمونی می تواند چرخه قاعدگی شما را مختل کرده و آن را نامنظم کند.

در حالی که ورزش استرس را کاهش می دهد، ورزش بیش از حد می تواند منجر به آمنوره و لکه بینی شود.

9. کاهش استروژن

از هر 10 زن، 1 نفر در طول چرخه قاعدگی خود لکه بینی را در طول تخمک گذاری تجربه می کند، زیرا سطح استروژن به طور چشمگیری کاهش می یابد.

این نوع لکه بینی معمولا 10 تا 14 روز قبل از قاعدگی بعدی شما اتفاق می افتد.

لکه بینی همچنین می تواند به دلیل کاهش سطح استروژن که معمولاً قبل از تخمک گذاری است رخ دهد. این نوع لکه بینی به دلیل تغییر در میزان استروژنی است که آندومتر را تحریک می کند.

کاهش استروژن باعث ترشح قهوه ای رنگ یا لکه بینی در زنان می شود (انواع ترشحات واژن + عکس). همچنین ممکن است گرفتگی و درد کمتری را تجربه کنند.

همچنین به خاطر داشته باشید که در حالی که استروژن پایین می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، سطوح استروژنی که بیش از حد بالا هستند (یا برای مدت طولانی در زمان نامناسب) می‌توانند منجر به بی‌نظمی‌های قاعدگی، کیست‌های تخمدان و سرطان سینه شوند. .

10. شما در حال تجربه تخمک گذاری با تاخیر هستید

اگر در پایان چرخه تخمک گذاری خود زن هستید، این می تواند منجر به خال خال شود.

دردهای قاعدگی درد یک طرفه شکمی است که با تخمک گذاری در وسط چرخه قاعدگی همراه است و معمولاً حدود چهارده روز قبل از قاعدگی بعدی شما رخ می دهد.

درد از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد اما می تواند برای چند روز ادامه یابد.

درد معمولا در سمتی از تخمدان است که تخمک را آزاد می کند.

علاوه بر درد خفیف، مولین ممکن است باعث خونریزی خفیف واژینال یا لکه بینی شود.

تاخیر در تخمک گذاری می تواند به این معنی باشد که شما یک کیست کوچک روی سطح تخمدان خود دارید که باعث پارگی تخمک و ایجاد لکه بینی در واژن می شود.

11. پریود تاخیری یا جزئی دارید

در طول یک دوره طبیعی، خون واژن حاوی خون قدیمی، پوشش آندومتر و بافت مرده است.

زمانی که پریود تاخیری یا جزئی دارید، خونریزی قاعدگی شما ناقص است و پوشش کمی برای شما باقی می ماند.

این پوشش تا یک ماه در رحم باقی می ماند. هنگامی که این بافت باقیمانده در نهایت برداشته می شود، لکه های قهوه ای یا صورتی باقی می ماند. این نوع لکه بینی طبیعی است.

لکه بینی قبل از قاعدگی با علل متوسط ​​تا کم خطر

12. جسمی را وارد واژن کرده اید یا دچار آسیب واژن شده اید

اگر اخیراً چیزی را وارد واژن خود کرده اید (تامپون، آلت تناسلی و غیره)، ممکن است باعث لکه بینی شود.

اگر اخیراً رابطه جنسی داشته اید و واژن خود را به اندازه کافی چرب نکرده اید، اصطکاک می تواند باعث لکه بینی شود.

لکه بینی ممکن است پس از رابطه جنسی با فردی که آلت تناسلی بزرگ یا ضخیم دارد نیز رخ دهد.

خونریزی دهانه رحم می تواند به دلیل نفوذ عمیق در حین مقاربت رخ دهد.

 

13. شما دچار افتادگی مجرای ادرار هستید

مجرای ادرار لوله ای است که مثانه را به خارج از بدن شما متصل می کند و ادرار را از مثانه به مجرای ادرار می برد.

افتادگی مجرای ادرار زمانی اتفاق می افتد که پوشش مجرای ادرار شما از طریق دهانه مجرای ادرار فشار می آورد. در نتیجه دهانه مجرای ادرار شما متورم می شود.

این باعث تحریک واژن و خونریزی یا لکه بینی می شود. این مشکل به راحتی با کرم استروژن، نمک حمام و آنتی بیوتیک قابل درمان است.

لکه بینی قبل از پریود با علل خطر متوسط

14. لقاح کامل شده است

اگر به تازگی باردار شده اید، احتمال لکه بینی وجود دارد. لکه بینی در چند ماه اول بارداری به دلیل تمام تغییرات هورمونی جدید طبیعی است.

اگر مطمئن نیستید که باردار هستید، آزمایش بارداری بدهید یا از پزشک خود بپرسید.

پزشک می تواند به شما در مدیریت بارداری کمک کند و تأیید کند که آیا لکه بینی طبیعی است یا ناشی از حاملگی خارج از رحم است.

7575759988815. کم کاری تیروئید دارید یا تیروئید شما کند کار می کند.

عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل اصلی خونریزی واژینال قبل از پریود است.

یکی از دلایلی که یک زن می تواند استروژن بیش از حد تولید کند، مشکل تیروئید است.

تیروئید کند (کم کاری تیروئید) می تواند باعث تغییرات و عدم تعادل در متابولیسم بدن، احساس دما و قاعدگی شود، اما به ندرت تهدید کننده زندگی است.

هورمون های تیروئید پایین (محدوده tsh طبیعی چقدر است؟) می تواند علائم ترسناک دیگری مانند خستگی مداوم، دمای بدن نامنظم، افزایش وزن قابل توجه، ریزش مو و درد گردن را ایجاد کند.

پزشک باید در اسرع وقت این علائم را بررسی کند. اما مطمئن باشید که طبیعی هستند و معمولا با دارو قابل درمان هستند.

16. شما اخیراً زایمان کرده اید یا سقط جنین داشته اید
ممکن است در چند هفته اول پس از زایمان یا سقط خونریزی خفیف یا شدید رخ دهد. دلیل آن این است که هنوز بافتی در رحم شما وجود دارد.
این لکه بینی ممکن است طبیعی باشد، اما باید آن را با پزشک خود بررسی کنید.

17. داروهای خاصی مانند رقیق کننده های خون مصرف می کنید

رقیق کننده های خون (یا “رقیق کننده های خون”) داروهایی هستند که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند و از رشد لخته های موجود جلوگیری می کنند.

این داروها باعث ایجاد لخته در قلب، سیاهرگ ها یا شریان ها می شوند. در حالی که رقیق کننده های خون به لخته شدن خون کمک می کنند، لکه بینی یک عارضه جانبی خونریزی قبل از قاعدگی یا غیرطبیعی در طول قاعدگی است.

همچنین، داروهایی مانند فنوتیازید که آرام‌بخش‌ها و ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای هستند و بر جذب سروتونین تأثیر می‌گذارند، می‌توانند باعث لکه بینی شوند.

لکه بینی در زنانی که از کورتیکواستروئیدها (ضد التهاب) استفاده می کنند نیز شایع است. مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند هپارین، وارفارین یا آسپرین نیز می تواند باعث خونریزی شود.

18. شما دچار فرسایش دهانه رحم هستید

فرسایش دهانه رحم زمانی رخ می دهد که سلول های داخل کانال دهانه رحم یا سلول های غدد لنفاوی روی سطح خارجی دهانه رحم قرار می گیرند.

این مشکل با انجام تست غربالگری رحم یا پاپ اسمیر به راحتی قابل تشخیص است.

شما می توانید با فرسایش دهانه رحم متولد شوید یا ممکن است ناشی از تغییرات هورمونی باشد.

برای بسیاری از زنان، هیچ مشکلی با فرسایش دهانه رحم وجود ندارد. با این حال، برای برخی، می تواند باعث لکه بینی شود، زیرا سلول های غدد لنفاوی به راحتی خونریزی می کنند.

19. سقط داشتی

لکه بینی معمولا قبل از سقط جنین اتفاق می افتد. سقط جنین از دست دادن بارداری قبل از رشد جنین یا اسپرم در خارج از رحم است.

در صورت سقط جنین ممکن است علائم مختلفی مانند گرفتگی شکم، کمردرد، درد شکم و لکه بینی را تجربه کنید.

این علائم همچنین نشانه بارداری هستند.

در بسیاری از موارد لکه بینی اولین علامت سقط جنین است. این اغلب در 20 هفته اول بارداری اتفاق می افتد.

سونوگرافی می تواند کمک کند که آیا جنین هنوز زنده است یا خیر.

سقط جنین معمولا بین هفته های 5 تا 6 بارداری اتفاق می افتد.

اگر پس از سقط جنین محصولاتی در رحم وجود داشته باشد، می تواند منجر به لکه بینی نیز شود.

20. سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال هورمونی است که از تخمک گذاری طبیعی جلوگیری می کند و می تواند باعث خونریزی غیرطبیعی یا لکه بینی بین پریود شود.

می تواند باعث ایجاد موارد آزاردهنده مانند موهای ناخواسته و آکنه شود.

این در دختران نوجوان و زنان جوان بسیار رایج است.

از هر 10 زن 1 نفر PCOS دارد. اگر PCOS دارید، تخمدان ها سیگنال های هورمونی صحیحی را از غده هیپوفیز دریافت نمی کنند.

بدون این سیگنال ها، نمی توانید هر ماه تخمک گذاری کنید، که بر چرخه قاعدگی شما تأثیر می گذارد.

این باعث می شود دوره های شما نامنظم شود.

در صورت داشتن علائمی مانند پریود نامنظم، رشد بیش از حد مو در صورت و سایر قسمت های بدن، آکنه، افزایش وزن و لکه های تیره پوست در پشت گردن و جاهای دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

رایج ترین درمان برای PCOS کنترل بارداری یا سایر انواع هورمون درمانی است.

21. التهاب یا عفونت دهانه رحم دارید

دهانه رحم التهاب یا تحریک دهانه رحم است. علائم بسیار شبیه به علائم واژینیت است، مانند ترشحات واژن، خارش، درد هنگام مقاربت و لکه بینی.

اگر مجرای ادرار شما عفونی شود، احساس درد و سوزش می کنید که یکی از علائم التهاب دهانه رحم است.
دهانه رحم می تواند در اثر عفونت هایی مانند بیماری های مقاربتی ایجاد شود.

پزشک می تواند دهانه رحم را تنها در چند روز تشخیص دهد و درمان کند.
شایع ترین علت دهانه رحم، بیماری های مقاربتی است، بنابراین بهترین راه پیشگیری استفاده از کاندوم و محافظ در حین رابطه جنسی است.

لکه بینی قبل از قاعدگی با خطر متوسط ​​تا زیاد باعث
22 می شود. شما یک بیماری مقاربتی دارید

همانطور که قبلا ذکر شد، دهانه رحم می تواند باعث لکه بینی شود و می تواند ناشی از بیماری های مقاربتی باشد.

شایع ترین انواعی که باعث خارش می شوند کلامیدیا و سوزاک هستند.

کلامیدیا، اگر درمان نشود، می تواند باعث مشکلات سلامتی جدی مانند بیماری التهابی لگن و ناباروری شود.

از آنجایی که کلامیدیا اغلب علائمی ایجاد نمی کند، مهم است که هر سال آزمایش شود.

با این حال، علائم خاص شامل سوزش ناخوشایند واژن در هنگام ادرار، لکه بینی بین قاعدگی، درد شکم، کمر درد، حالت تهوع و درد در هنگام رابطه جنسی است.

سوزاک یکی دیگر از بیماری های مقاربتی شایع است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری هایی مانند اچ آی وی و ناباروری شود و به سایر قسمت های بدن مانند خون، مفاصل، قلب و حتی مغز سرایت کند. علائم شامل ترشحات زرد یا واژن است که ممکن است بوی بدی بدهد، احساس سوزش هنگام ادرار کردن، درد در حین مقاربت و لکه بینی بین پریودها.

سوزاک همچنین می تواند در سایر قسمت های بدن شما مانند گلو و مقعد نیز رخ دهد.

تبخال تناسلی نیز می تواند باعث التهاب دهانه رحم شود.

برای جلوگیری از هر گونه بیماری مقاربتی به طور منظم به پزشک یا کلینیک محلی خود مراجعه کنید.

 

23. شما کیست تخمدان دارید

خونریزی بین قاعدگی ممکن است به دلیل کیست تخمدان باشد.

کیست های تخمدان کیسه های کوچکی هستند که روی تخمدان شما رشد می کنند و پر از مایع می شوند. ممکن است تا زمانی که کیست تخمدان پاره نشود متوجه نشوید که کیست تخمدان دارید.

اگر یکی از کیست ها پاره شود، درد لگن، لکه بینی و ناراحتی شدید را تجربه می کنید.

در صورت احساس درد شدید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

به طور معمول، پزشکان منتظر می مانند تا ببینند آیا کیست ها خود به خود بهبود می یابند.

اگر کیست ها از بین نرفت، می توانید برای از بین بردن آنها به جراحی متوسل شوید.

24. شما فیبروم رحمی دارید

فیبروم رحم (لیومیوم یا میوم) رشد غیر سرطانی رحم است که می تواند در دوران کودکی ایجاد شود.

این فیبروم ها می توانند به اندازه های کوچک برسند. این فیبروم ها می توانند اندازه های مختلفی داشته باشند.

برخی از زنان مبتلا به فیبروم رحم علائمی مانند خونریزی شدید قاعدگی، لکه بینی بین قاعدگی، فشار یا درد لگن، تکرر ادرار و یبوست را تجربه می کنند.

اگرچه فیبروم رحم به طور کلی خطرناک نیست، اما می تواند باعث درد و ناراحتی شود و می تواند منجر به عوارض کم خونی به دلیل خونریزی شدید شود.

لکه بینی زودرس با علل پرخطر

25. شما پولیپ دارید

پولیپ های رحم یا پولیپ های آندومتر، توده های غیر سرطانی هستند که به پوشش داخلی رحم متصل می شوند و به داخل حفره رحم امتداد می یابند.

پولیپ ها می توانند با فیبروم همراه باشند. زمانی که رشد سلولی در رحم رخ می دهد پولیپ ها تشکیل می شوند. آنها بیشتر در زنان یائسه یافت می شوند، اما زنان جوانتر نیز ممکن است به پولیپ مبتلا شوند.

معمولاً این مشکلات تشخیص داده نمی شوند. با این حال، برخی از آنها می توانند سرطانی باشند و به سرطان تبدیل شوند.

در حالی که پولیپ ها معمولا در رحم باقی می مانند، برخی از آنها می توانند از طریق دهانه رحم به داخل واژن حرکت کنند.

علائم پولیپ شامل خونریزی قاعدگی نامنظم، خونریزی قبل از قاعدگی، خونریزی واژینال پس از یائسگی و ناباروری است.

در صورت داشتن هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید.

26. شما از آدنومتریوز رنج می برید

آندومتریوز یک رشد غیرسرطانی است که با رشد بافت آندومتر در دیواره عضلانی رحم ایجاد می شود.

بافت آندومتر ضخیم، شکسته شده و خونریزی می کند. مثل یک سیکل قاعدگی معمولی. با این حال، رحم بزرگ می تواند دردناک باشد و باعث لکه بینی بین پریودها و پریودهای سنگین تر شود.

علت آدنومتریوز مشخص نیست، اما معمولاً بعد از یائسگی رخ می دهد.

برخی از درمان ها می توانند درد را کاهش دهند، اما تنها درمان هیسترکتومی است.

27. بیماری التهابی لگن دارید

بیماری التهابی لگن عفونت اندام های تناسلی زنانه است.

این بیماری در اثر عفونت هایی مانند بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک و استفاده از IUD ایجاد می شود.

PID یک وضعیت سلامت جدی است که می تواند باروری در زنان را تحت تاثیر قرار دهد.

هیچ آزمایشی برای PID وجود ندارد و تشخیص علائم مشکل است.

علائم شامل درد در قسمت تحتانی شکم، تب، ترشحات و بوی غیرمعمول واژن، لکه بینی بین قاعدگی، خونریزی در حین مقاربت و احساس سوزش هنگام ادرار کردن است.

اگر هر یک از این علائم را داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

همچنین مهم است که سالیانه آزمایش بیماری های مقاربتی انجام شود.

PID قابل درمان است. با این حال، درمان ها آسیب های ایجاد شده را جبران نمی کنند.

آنتی بیوتیک ها درمان PID هستند.

PID درمان نشده می تواند باعث ایجاد بافت اسکار در داخل و خارج لوله های فالوپ شود که منجر به انسداد لوله، حاملگی خارج رحمی، ناباروری و درد طولانی مدت لگن/شکم می شود.

28. حاملگی خارج از رحم دارید

حاملگی خارج رحمی یکی از عوارض بارداری است که در آن جنین در خارج از رحم تشکیل می شود.

در یک بارداری طبیعی، تخمک بارور شده به رحم می‌چسبد.

در حاملگی خارج از رحم، تخمک های بارور شده در یکی از لوله هایی دیده می شوند که تخمک را از تخمدان به رحم می برند.

حاملگی خارج از رحم نمی تواند به طور طبیعی پایان یابد. تخمک بارور شده هیچ شانسی برای زنده ماندن ندارد و بافت های در حال رشد ممکن است برخی از قسمت های تولید مثل را از بین ببرند.

این می تواند منجر به خونریزی شدید شود و جان مادر را به خطر بیندازد.

در ابتدا، حاملگی خارج از رحم ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد.

اگر علائم ظاهر شوند، شامل حساسیت سینه و حالت تهوع است.

با این حال، خونریزی ناگهانی، درد و لکه بینی اولین نشانه حاملگی خارج از رحم است.
اگر درد شدید شکم یا لگن، خونریزی واژینال، سرگیجه شدید، سردرد و درد شانه دارید، به پزشک مراجعه کنید.

29. ممکن است سرطان بدخیم داشته باشید

لکه بینی می تواند نشانه سرطان های بدخیم مانند سرطان آندومتر، تخمدان و دهانه رحم باشد.

سرطان آندومتر شایع ترین سرطان بدخیم در زنان است و به طور کلی قابل درمان است.

این سرطان توسط بافت آندومتر ایجاد می شود. متأسفانه، بیشتر بیماران تا زمانی که سرطان پیشرفت زیادی نکرده باشد، هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

علائم شامل خستگی، التهاب، تورم شکم، مسمومیت گوارشی مانند گاز، حالت تهوع و تشنج، تغییرات مدفوع و خونریزی واژن است.

سرطان تخمدان رشد غیر طبیعی سلول های بدخیم است که از تخمدان ها شروع می شود.

زنان مبتلا به سرطان تخمدان علائم دائمی دارند. علائم عبارتند از:

التهاب

درد لگن یا شکم

مشکل در خوردن یا احساس سیری سریع

لکه های غیر طبیعی

یا علائم ادراری

سرطان دهانه رحم با استفاده از تست پاپ و تست لگنی تشخیص داده می شود.
خونریزی واژینال اولین علامت این بیماری است.

خونریزی شدید واژن، ترشحات شدید واژن و کمردرد از دیگر علائمی است که رخ می دهد. برای همه این سرطان ها، تشخیص زودهنگام ضروری است.

لکه بینی بین پریودها شایع است، اما اگر بیش از یک یا دو بار متوالی اتفاق افتاد، با پزشک خود صحبت کنید تا علت آن را مشخص کند و مطمئن شوید که هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

در موارد زیر از کمک پزشک استفاده کنید:

اگر باردار هستید

شما علت لکه بینی بین دوره ای را نمی دانید

لکه بینی بعد از یائسگی اتفاق می افتد

اگر لکه بینی به خونریزی شدید مانند قاعدگی تبدیل شود.

اگر علاوه بر لکه بینی دچار درد، خستگی یا سرگیجه نیز می شوید.

در صورت لکه بینی بدون قاعدگی چه باید کرد؟

در دوران بارداری و حاملگی خارج از رحم، بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا لکه بینی ناشی از بارداری است، انجام تست بارداری است که وجود هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) را در ادرار تشخیص می دهد.

این هورمون پس از لقاح توسط بدن تولید می شود.اگر پریود شما دیر شد و متوجه لکه بینی شدید، تست بارداری خانگی بدهید تا هورمون hCG در ادرارتان بررسی شود.

بهتر است تست بارداری را صبح زود که هورمون های زیادی دارد انجام دهید و آزمایش hCG را تکرار کنید.

اگر اولین آزمایش شما منفی است و عادت ماهانه شما شروع نشده است، پس از چند روز به پزشک مراجعه کنید.

اگر لکه بینی و علائمی مانند درد لگن یا شکم و سرگیجه دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید و حاملگی خارج از رحم باید رد شود.

روشهای پیشگیری از خونریزی بین پریودها هستند

از قرص های ضدبارداری استفاده کنید یکی از شایع ترین علل لکه بینی پرش، توقف یا شروع مجدد کنترل بارداری است.

مصرف آسپرین را محدود کنید از پزشک خود بخواهید داروی شما را تغییر دهد.

سرطان دهانه رحم را با آزمایش پاپ اسمیر بررسی کنید.

برای درمان لکه بینی بین قاعدگی چه باید کرد
با وجود اینکه لکه بینی مربوط به هیچ نوع بیماری نیست، دلیلی برای تحمل آن قبل از هر پریود وجود ندارد. لکه بینی در دوران قاعدگی جای نگرانی نیست، اما به گفته ویس، اگر اخیراً با این مشکل مواجه شده اید، به پزشک خود مراجعه کنید.از روش های زیر برای کاهش خطر لکه بینی استفاده کنید.

قرص های ضد بارداری را طبق دستور پزشک مصرف کنید. قطع قرص و شروع مجدد آن نیز باعث خونریزی می شود. برای جلوگیری از لکه بینی، سعی کنید قرص های خود را به طور منظم هر روز مصرف کنید.

کاهش آسپرین
اگر خونریزی دارید باید از مصرف آسپرین خودداری کنید زیرا این قرص باعث افزایش خونریزی می شود. به گفته دکتر عطری، از آنجا که آسپرین رقیق کننده خون است، استفاده از آن شدت خونریزی را افزایش می دهد.

به طور منظم تست پاپ
انجام دهید با انجام این تست می توان سرطان دهانه رحم را قبل از بروز علائم آن تشخیص داد.
سرطان دهانه رحم در صورت تشخیص در مراحل اولیه کاملاً قابل درمان است.

وزن بدن سالم را حفظ کنید

از آنجایی که چاقی یک عامل بسیار خطرناک برای سرطان رحم است، حفظ وزن سالم خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.
این بیماری در زنان یائسه بسیار شایع است، بنابراین در صورت مشاهده لکه بینی بعد از یائسگی باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

تغییر روش های پیشگیری از بارداری
لکه بینی برای زنانی که از دستگاه های داخل رحمی استفاده می کنند طبیعی است

کنترل استرس
هیجان و استرس نظم قاعدگی را به هم می زند و باعث خونریزی یا پریودهای نامنظم می شود.
سعی کنید استرس خود را با انجام تمرینات آرامش بخش مانند یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق و ایروبیک کنترل کنید.

تاریخ قاعدگی را ثبت کنید
تاریخ قاعدگی و خونریزی در دوران قاعدگی را ثبت کنید. به مدت زمان خونریزی و شدت آن و همچنین وجود ترشحات رحمی همراه با خونریزی توجه کنید.
با استفاده از این گزارش ها، پزشک می تواند علت خونریزی بین پریودها را تشخیص دهد.
لکه بینی ممکن است برای شما طبیعی باشد، با این حال، اگر تغییرات قابل توجهی در دوره خود مشاهده کردید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

حفظ وزن مناسب برای کاهش خطر سرطان رحم

از پزشک خود در مورد تغییر روش پیشگیری از بارداری سوال کنید.

استرس را با تکنیک های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن، تجسم، یوگا، تنفس عمیق و ورزش های هوازی مدیریت کنید.

یک دفترچه خاطرات قاعدگی را در ذهن داشته باشید تا به پزشک کمک کند خونریزی شما را در اواسط پریود ارزیابی کند.

در بسیاری از موارد لکه بینی وجود دارد اما دوره های طبیعی وجود ندارد.زنان الگوهای قاعدگی منحصر به فردی دارند و لکه بینی ممکن است شدید نباشد.

با این حال، اگر لکه بینی به طور قابل توجهی بر چرخه قاعدگی منظم شما تأثیر گذاشته است یا علائم دیگری دارید، برای ارزیابی و درمان مناسب با پزشک خود تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رها

خیلی خوب بود این مقاله، بالاخره به خودمون بیشتر آگاهی می‌ده که چرا لکه‌بینی داریم. ممنون بابت این مطلب علمی و جذاب.

دکمه بازگشت به بالا