چرا به جای پریود ترشح دارم

خانم ها لطفا اگر کسی تجربه مشابهی داشته به من بگه من از دیروز که موعد پریودم بود IUI انجام دادم فقط ترشح قهوه ای مداوم دارم و خیلی کم ولی هنوز پریود نشدم. ممکنه به خاطر شیاف پروژسترون باشه؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من ۱۰ روز از زمان پریودم می‌گذرد، ولی هنوز ترشح دارم. ولی علائم غیرطبیعی ندارم و ترشحم هم آبکی و بدون رنگ است. 

پاسخ از دکتر عزیزه قاسمی نژاد، متخصص زنان و زایمان:

دوست عزیز اگر ترشحات قبل یا بعد از قاعدگی اتفاق بیفتد و با علائم غیرطبیعی مانند سوزش، خارش، بوی بد، رنگ و … همراه نباشد باید بگویم طبیعی است و مشکلی ندارد جای نگرانی نیست.

ترشحات قهوه ای رنگ واژن را می توان قبل و بعد از قاعدگی، یائسگی یا حتی در ماه های مختلف بارداری مشاهده کرد. ترشحات قهوه ای واژن می تواند بی ضرر یا حتی نشانه ای از بیماری باشد. در ادامه با عوامل ایجاد این نوع ترشحات بیشتر آشنا خواهید شد.

سرویس سلامت ستاره – آیا تا به حال در طول دوره قاعدگی خود ترشحات قهوه ای رنگ داشته اید؟ آیا این مایه نگرانی است؟ آیا این طبیعی است؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. قبل از هر چیز باید توجه داشت که ترشحات قهوه ای رنگ واژن معمولا جای نگرانی ندارد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که ترشحات واژن را به درستی تشخیص دهید.

پیشنهاد ستاره

1. ترشحات قهوه ای رنگ واژن به چه صورت است؟

به غیر از رنگ، تفاوت زیادی بین ترشحات قهوه ای و معمولی وجود ندارد. ترشحات طبیعی معمولا بی رنگ، شیری رنگ یا غلیظ است. ترشحات قهوه ای معمولاً به رنگ قهوه ای روشن تا تیره است و در موارد نادر ممکن است سیاه به نظر برسد. این ممکن است به دلیل باقی ماندن خون در رحم زن در آخرین قاعدگی باشد. در مواردی که بعد از قاعدگی خون در بدن باقی می ماند، این خون خشک شده و به مرور زمان به صورت ترشحات قهوه ای از واژن خارج می شود.

2. چرا خون قاعدگی قهوه ای است؟

خون پریود معمولا قرمز است، اما ترشحات قهوه‌ای زمانی رخ می‌دهد که مقدار کمی از خون پریود قبلی با ترشحات طبیعی شما مخلوط شود. باید بدانید که خون تازه قرمز یا صورتی است و وقتی خشک می شود قهوه ای می شود.

3. چرا ترشحات واژن قهوه ای است؟

تخمک گذاری: گاهی اوقات تخمک گذاری باعث خونریزی قابل توجهی می شود. این خون با مخاط طبیعی واژن ترکیب می شود و به صورت ترشحات قهوه ای روشن یا تیره از بدن خارج می شود.

بافت آندومتر: در برخی موارد، ترشحات قهوه‌ای واژن فقط بافت باقی‌مانده از دوره‌های قبلی است که از بدن خارج نشده است.

قبل از یائسگی: قبل از یائسگی، سطح هورمون ها به سرعت تغییر می کند. در طول این مدت، زنان احتمالاً دارای ترشحات قهوه ای، ترشحات صورتی واژینال یا حتی ترشحات زرد خواهند بود که جای نگرانی نیست.

قرص های ضد بارداری: گاهی اوقات استفاده از قرص های ضدبارداری می تواند باعث لکه بینی یا ترشح قهوه ای شود.

بارداری: برخی از زنان ممکن است در طول لانه گزینی جنین ترشحات قهوه ای را تجربه کنند. اما بهتر است مراقب باشید، زیرا می تواند برای جنین مشکل ایجاد کند.

سقط جنین: در مراحل اولیه سقط جنین، برخی از زنان ترشحات قهوه ای تیره را تجربه می کنند. در هر صورت اگر باردار هستید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

وجود بیماری: برخی بیماری‌ها مانند واژینوز باکتریایی، بیماری التهابی لگن (PID)، سرطان دهانه رحم و بیماری‌های مقاربتی (STDs) می‌توانند باعث ترشح قهوه‌ای شوند.

4. ترشحات قهوه ای قبل از پریود به چه معناست؟

ترشحات قهوه ای قبل از قاعدگی معمولاً رایج نیست. در این شرایط یکی از موارد زیر باعث این ترشحات می شود:

در برخی موارد، رحم ممکن است یک یا دو هفته قبل از شروع قاعدگی، بافت و خون باقی مانده را در بدن دفع کند.

ممکن است باردار باشید. گاهی اوقات ترشحات قهوه ای تیره می تواند نشانه بارداری باشد. در این شرایط می توانید برای اطمینان از تست های بارداری استفاده کنید.

اگر مطمئن هستید که باردار نیستید و یک یا دو روز این نوع ترشحات را داشته اید، جای نگرانی نیست. در غیر این صورت، بهتر است آزمایش عفونت باکتریایی یا STD انجام دهید.

5. آیا ترشح قهوه ای بعد از پریود طبیعی است؟

وجود ترشحات قهوه ای رنگ بعد از پریود کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. با این حال، این نوع ترشح می تواند نشانه عوامل زیر نیز باشد:

6. چرا در پریودها به جای خونریزی ترشحات قهوه ای رنگ داریم؟

اگر قاعدگی دارید، اما فقط ترشحات قهوه ای دارید، باید نگران سلامتی خود باشید. دلایل عبارتند از:

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): زنان مبتلا به این سندرم ممکن است پریودهای نامنظم یا طولانی داشته باشند و تخمدان ها نتوانند به طور منظم تخمک را آزاد کنند. در نتیجه فرد به جای پریود شدن، ترشحات قهوه ای رنگ واژن دارد.

بارداری: کاشت ممکن است باعث خونریزی شود که به صورت لکه های قهوه ای روشن یا تیره ظاهر می شود.

لکه بینی: گاهی لکه بینی نشان دهنده شروع دوره قاعدگی است. در این شرایط، ترشح قهوه ای طبیعی است.

اگر ترشحات ادامه داشت و پریود نشدید، بهتر است تست بارداری بدهید. اگر نتیجه آزمایش منفی بود، برای اطمینان از عدم ابتلا به عفونت یا بیماری های مقاربتی به پزشک مراجعه کنید.

7. آیا مصرف قرص های ضد بارداری باعث ترشح قهوه ای رنگ می شود؟

قرص های ضد بارداری باعث تغییراتی در سطح هورمون ها در بدن می شوند. از آنجایی که هورمون ها مسئول شروع قاعدگی و تخمک گذاری هستند، تعجب آور نیست که بسیاری از زنان هنگام مصرف این قرص ها لکه بینی و ترشحات قهوه ای را تجربه کنند. اگرچه این طبیعی است، اما بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است نیاز به تغییر نوع قرص باشد.

8. چرا بعد از رابطه جنسی ترشحات قهوه ای رنگ داریم؟

گاهی اوقات کمی خون با جریان طبیعی مخلوط می شود. هنگامی که شما برانگیخته می شوید، بدن مایع بیشتری تولید می کند تا واژن را مرطوب نگه دارد. همچنین ممکن است رابطه جنسی خشن باعث ترشحات قهوه ای شود.

9. چه عواملی باعث ترشح قهوه ای چسبنده می شود؟

ترشحات قهوه ای می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. مانند:

این ممکن است نشانه ای از تخمک گذاری باشد.

اگر در سه ماهه سوم بارداری خود هستید، این ترشحات ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد.

نزول جفت و جدا شدن کامل یا جزئی جفت از رحم می تواند باعث ترشح قهوه ای چسبناک شود.

ترشحات قهوه ای چسبنده می تواند نشانه عدم تعادل هورمونی به دلیل رژیم غذایی، قرص های ضد بارداری یا استرس باشد.

ترشحات قهوه ای رنگ می تواند نشانه ای از بیماری های مقاربتی باشد.

اگر ترشحات قهوه ای چسبناک دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

ده آیا لکه های قهوه ای می تواند نشانه بارداری باشد؟

ترشحات قهوه ای تیره ممکن است نشانه بارداری باشد. هنگامی که تخمک گذاری رخ می دهد، ممکن است لکه ها یا ترشحات قهوه ای تیره مشاهده شود.

11. وجود ترشحات قهوه ای رنگ واژن در دوران بارداری

ترشحات قهوه ای در سه ماهه اول بارداری: وجود ترشحات قهوه ای رنگ در سه ماهه اول بارداری می تواند نشانه سقط جنین باشد. البته ممکن است در اثر تخمک گذاری دیواره رحم خونریزی کند و این خون در پی مقاربت یا معاینه از واژن خارج شود.

ترشحات قهوه ای در سه ماهه دوم بارداری: به طور کلی ترشحات در دوران بارداری شایع و طبیعی است و می تواند در اثر رابطه جنسی یا معاینات بدنی ایجاد شود. با این حال، ترشحات قهوه ای گاهی اوقات می تواند نشانه عفونت باشد.

عفونت قارچی واژن: این نوع عفونت در دوران بارداری شایع است. عفونت باعث ایجاد تغییراتی در ترشحات طبیعی بدن می شود. علائم این عفونت شامل ترشح غلیظ، قرمزی، خارش و سوزش است. اگر ترشحات سبز یا زرد همراه با سوزش هنگام ادرار دارید، اینها نشانه بیماری های مقاربتی هستند. در این شرایط بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

ترشحات قهوه ای رنگ در سه ماهه سوم بارداری: ظاهر شدن ترشحات قهوه ای رنگ در سه ماهه سوم بارداری مانند ماه های دیگر می تواند در اثر رابطه جنسی یا معاینات بدنی ایجاد شود، البته این ترشحات می تواند نشانه زایمان زودرس نیز باشد.

چه تجربه ای در این زمینه دارید؟ خوشحال می شویم اگر تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

از: بررسی بارداری

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا