چرا بعضی از یاخته های بدن انسان سرطانی می شوند

پاسخ سوال تشکیل توده های سرطانی را در کتاب علمی هشتم در زیر مشاهده می کنید.

پاسخ: انواع خاصی از سلول های بدن ما، مانند سلول های پوست، دائماً در حال تقسیم شدن هستند تا جایگزین سلول های از دست رفته شوند. اما گاهی اوقات بدون نیاز به سلول های بیشتری در بدن، سلول ها به سرعت تقسیم می شوند و توده های سرطانی را تشکیل می دهند.

مطالب پیشنهادی: پاسخ فصل هفتم علوم هشتم

در این مقاله از دپارتمان آموزشی ماگرتا به سوال مذکور پاسخ می دهیم. اگر پاسخ دیگری برای این سوال دارید در قسمت نظرات بنویسید. همچنین برای دسترسی سریعتر به پاسخ سایر سوالات خود، آن را با کلمه Magreta جستجو کنید.

به این مقاله چند ستاره می دهید؟

[مجموع: 1 میانگین: 5]

سوالات تشریحی گفتار اول فصل اول زیست دهم بر اساس کتاب چاپ 95-1394

زیست شناسی دیروز، امروز و فردا

دلیل آن این است که اگرچه عنوان «سوالات تشریحی گفتار اول فصل اول» است، اما گفتار دوم این فصل بارگذاری شده است; زیرا تا حدی بر اساس محتوای کتاب جدید است.

سوالات تشریحی با فونت و خط عالی و بر اساس کتاب های جدید به زودی منتشر می شود.

1. چگونه گیاهان را در زمان کمتری غذای بهتر و بیشتر تولید کنیم؟

با تغییر ژنتیک آنها و اصلاح آنها

2. چرا از تنوع زیستی حمایت می کنیم؟ مثلا چرا باید از مار و گرگ و پلنگ نگهداری کنیم؟

هرگونه مداخله در اکوسیستم خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد.

3. چرا برخی از سلول های بدن انسان سرطانی می شوند؟ چگونه می توان سلول های سرطانی را در مراحل اولیه شناسایی و از بین برد؟

به دنبال جهش، با کمک تجهیزات پیشرفته.

4. چگونه سوخت های زیستی مانند الکل می توانند جایگزین سوخت های فسیلی مانند نفت شوند؟

کشت، تولید ماشین آلاتی که از این سوخت استفاده می کنند.

5. چگونه از بیماری های ارثی پیشگیری یا درمان کنیم؟

با کمک یک مشاور ژنتیک

6. زیست شناسی چیست؟

زیست شناسی شاخه ای از علوم تجربی است که به مطالعه علمی موجودات زنده و فرآیندهای بیولوژیکی می پردازد.

زیست شناسی مطالعه زندگی است.

7- برای تشخیص هویت انسان از کدام مولکول می توان استفاده کرد؟

امروزه با استفاده از DNA افراد به راحتی هویت افراد شناسایی می شود.

8. با خواندن اطلاعات کدام مولکول بیماری های ارثی فرد را می شناسند؟

آنها با خواندن اطلاعات موجود در مولکول های DNA افراد، بیماری های ارثی را کشف می کنند که ممکن است در آینده انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

9. اساس علم تجربی چیست؟

مشاهده اساس علم تجربی است.

ده چه فرآیندهایی را در زیست شناسی مطالعه می کنیم؟

در زیست شناسی، ما فقط به ساختارها یا فرآیندهایی نگاه می کنیم که می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم مشاهده و اندازه گیری شوند. پژوهشگران نمی توانند در مورد زشتی و زیبایی، خوبی و بدی، ارزش های هنری و ادبی اظهار نظر کنند.

11- هفت ویژگی حیات که در همه جانداران وجود دارد را نام ببرید؟

نظم، هموستاز، رشد و نمو، فرآیند جذب و استفاده از انرژی، واکنش به محیط، تولید مثل و سازش با محیط.

12. تشکیل اولین گل گیاه نمونه ای از چه فرآیندی است؟

نمو

13. انحنای ساقه گیاهان به سمت نور نشان دهنده کدام ویژگی موجودات زنده است؟

واکنش به محیط

14. علت سفیدی موهای خرس قطبی چیست؟

سازش با محیط زیست

15. طیف زندگی از چه سطحی شروع می شود و در چه سطحی ختم می شود؟

دامنه حیات از سلول شروع می شود و به بیوسفر ختم می شود.

16. سلول چیست؟

سلول واحد ساختاری و عملکردی حیات در همه موجودات است.

17. چرا سلول در سلسله مراتب سازمان بیولوژیکی جایگاه ویژه ای دارد؟

زیرا ویژگی زندگی در این سطح ظاهر می شود.

18- درستی یا نادرستی جمله زیر را مشخص کنید.

همه سلول ها دارای ویژگی های مشترک هستند.

قانون

19. ویژگی زندگی در چه سطحی ظاهر می شود؟

سلول

20. اطلاعات لازم برای حیات سلولی در کدام مولکول ذخیره می شود؟

اطلاعات لازم برای حیات سلولی در مولکول های DNA ذخیره می شود.

21- درستی یا نادرستی جمله زیر را مشخص کنید.

تنوع موجودات زنده یکی از شگفتی های خلقت است.

قانون

22- کدام سطح زنده از چندین بافت مختلف تشکیل شده است؟

هر اندام از چندین بافت مختلف تشکیل شده است.

23. جمعیت های مختلف در چه سطحی از زندگی با هم تعامل دارند و جامعه ای را ایجاد می کنند؟

سازندگان

24 چه استانداردی از زندگی شامل همه اکوسیستم های زمین می شود؟

بیوسفر

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

آره

در رابطه با

خیر

زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

سرطان خانواده بسیار بزرگی از بیماری هاست که به دلیل رشد غیرعادی سلول های خاص در بدن ایجاد می شود. این سلول ها می توانند به سایر قسمت های بدن حمله کرده و آنها را از بین ببرند. انواع سرطان به دسته نئوپلاسم ها تعلق دارند که تومورها نیز نامیده می شوند. با توجه به اهمیت بحث سرطان، لازم دانستیم در این قسمت به آن بپردازیم و علل این مجموعه از بیماری ها را در بدن افراد توضیح دهیم.

اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود، می توان آن را درمان کرد. شاید بسیاری از مردم سال ها با این بیماری ها دست و پنجه نرم کرده اند و توانسته اند در نبرد مرگ و زندگی پیروز شوند. با خواندن این مقاله با انواع سرطان بیشتر آشنا می شوید.

در این مقاله خواهید خواند:

سرطان چیست و انواع سرطان چیست؟

سرطان تحت تأثیر رشد غیرقابل کنترل سلول های خاص است که اغلب منجر به تشکیل توده می شود. این توده می تواند به آرامی در انواع مختلف سرطان تکثیر شود و در سراسر بدن پخش شود. این بیماری می تواند در هر قسمت از بدن مانند پوست، خون، سیستم اداری، دستگاه گوارش، استخوان ها، چشم ها، ماهیچه ها یا سایر قسمت ها بروز کند و در اشکال پیشرفته به سایر نقاط بدن نیز منتقل شود.

بسته به قسمتی از بدن که توده در آن قرار دارد، علائم آن نیز متفاوت است. عوامل مختلفی در بروز انواع سرطان وجود دارد که عوامل ژنتیکی بخش مهمی از آنهاست. علل دیگر سرطان می تواند تشعشعات یا مواد شیمیایی باشد.

امروزه روش های مختلفی برای درمان سرطان وجود دارد که هر کدام به دوره بیماری بستگی دارد. این روش ها شیمی درمانی، جراحی، دارودرمانی یا پرتودرمانی هستند. درمان جراحی معمولاً در مراحل اولیه سرطان انجام می شود و گاهی اوقات از روش های ترکیبی برای درمان بیماری استفاده می شود.

انواع سرطان

در مورد انواع سرطان بیشتر بدانید

همانطور که همه می دانیم سرطان کشنده ترین بیماری بشر است که در کنار بیماری قلبی بیشترین میزان مرگ و میر را در انسان دارد. شاید فکر کنید که سرطان تنها یک نوع بیماری است، اما باید بدانید که انواع سرطان به بیش از صد نوع بیماری اطلاق می شود. بسیاری از سرطان ها اشتراکات زیادی دارند. نام این بیماری ها بر اساس قسمتی از بدن است که درگیر می شوند، به عنوان مثال سرطانی که به سینه حمله می کند سرطان سینه و بیماری که باعث از کار افتادن پروستات می شود سرطان پروستات نامیده می شود.

در سیستم طبیعی بدن، سلول عامل اساسی در تولید بافت ها است، بافت ها با هم اندام های بدن را تشکیل می دهند. این سلول ها به طور طبیعی رشد می کنند و زمانی که بدن انسان به سلول های جوان و تازه نیاز دارد، با تقسیم سلول های جدید ایجاد می کنند. در این فرآیند سلول های پیرتر می میرند و سلول های جدید جای سلول های قدیمی را می گیرند.

در همه انواع سرطان این روند به این صورت نخواهد بود. به این معنی که وقتی بدن به سلول های جدید نیاز نداشته باشد، سلول ها تشکیل می شوند و سلول های قدیمی نمی میرند. در این حالت، سلول های اضافی در بافت، توده ای ایجاد می کنند که تومور یا اضافی نیز نامیده می شود. لازم به ذکر است که همه تومورها سرطانی نیستند و برخی از آنها خوش خیم یا غیرسرطانی هستند. اکنون که با روند ایجاد سرطان در بدن آشنا شدید، انواع سرطان در بدن انسان را بشناسید:

انواع سرطان

در میان این انواع مختلف سرطان، سرطان پروستات، کولورکتال و ریه در مردان و سرطان های ریه، روده بزرگ و سینه در زنان شایع است. تومورهای مغزی، سرطان خون و لنفوم نیز در کودکان دیده می شود. برای تشخیص یا درمان هر نوع سرطان، باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید.

روش های درمان سرطان

انواع مختلف سرطان به روش های مختلفی درمان می شوند. مهمترین عامل در درمان سرطان، پیشرفت آن است. متخصص ابتدا باید بررسی کند که سرطان تا چه مرحله ای در فرد پیشرفت کرده است، سپس روش درمان را مشخص کرده و درمان را انجام دهد. انواع مختلف روش های درمان سرطان عبارتند از:

جراحی
هنگامی که فردی تومور دارد، اکثر پزشکان جراحی را پیشنهاد می کنند، زیرا از طریق جراحی می توان قسمت سرطانی را از بدن فرد خارج کرد تا به سایر قسمت های بدن سرایت نکند.

رادیوتراپی
در این روش از پرتوهای با دوز بسیار بالا برای تخریب سلول های بیمار استفاده می شود. پزشک می تواند جراحی را تشخیص دهد، اما هنوز هم می تواند با پرتودرمانی قبل از جراحی تومورها را کوچک کند.

شیمی درمانی
این روش برای از بین بردن این سلول ها با دارو استفاده می شود. داروهای شیمی درمانی خاص، تقسیمات سلولی و سلول هایی را که به طور غیر طبیعی رشد کرده اند هدف قرار می دهند و به کوچک شدن توده یا تومور کمک می کنند. در این روش عوارض جانبی بیشتری نسبت به روش های دیگر وجود دارد.

هورمون درمانی
این روش با استفاده از داروهایی انجام می شود که بر عملکرد هورمون ها در بدن تأثیر می گذارد یا برخی از توانایی های آنها را در بدن مختل می کند. این روش در درمان انواع سرطان سینه و پروستات بسیار موثر خواهد بود.

ایمونوتراپی
در این روش از داروهایی استفاده می شود که سیستم ایمنی فرد را تقویت کرده و او را به مبارزه با سلول های سرطانی و بیمار تشویق می کند.

امروزه با توجه به رشد علم و پیشرفت‌های تکنولوژی، روش‌های درمان انواع سرطان نسبت به گذشته متنوع‌تر شده است و افراد مبتلا به این بیماری‌ها طول عمر بیشتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: روش های درمان انواع سرطان

سرطان

مطالب مرتبط:

شایع ترین سرطان ها کدامند؟

بر اساس آمار به دست آمده، برخی از سرطان ها مانند سرطان کبد، سرطان دهان و گلو، سرطان دهانه رحم، لنفوم و سرطان مقعد در مردان شایع تر است. در این بخش شما را با برخی از این سرطان ها آشنا می کنیم:

سرطان لنفوم: لنفوم نوعی سرطان است که به طور خاص در سیستم لنفاوی قرار دارد و با تشکیل تومورهای لنفوسیت مانند که گلبول های سفید خون هستند مشخص می شود. طبق آمار، این سرطان سالانه حدود 20000 نفر را می کشد.

سرطان کبد: امروزه یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان سرطان کبد است که از سلول های داخل کبد شروع می شود. سرطان همچنین می تواند در قسمت هایی مانند ریه، سینه یا روده بزرگ شروع شده و به کبد برسد. میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان کبد به طور متوسط ​​حدود 18 درصد و میزان مرگ و میر این سرطان حدود 32000 نفر در سال است. به همین دلیل، تشخیص زودهنگام این نوع سرطان ها با استفاده از تجهیزات پیشرفته بسیار مهم است.

سرطان دهان و حنجره: این نوع سرطان از سلول های سرطانی و بدخیم داخل بافت های حلق و دهان تشکیل شده است. بسیاری از این نوع سرطان ها در سلول های سنگفرشی رشد می کنند. این سلول ها سلول های صاف و باریکی هستند که در دیواره های داخلی حلق و دهان وجود دارند. بارزترین علائم این بیماری گلودرد طولانی مدت، اشکال در بلع، ناتوانی در باز کردن کامل دهان، کاهش وزن بدون دلیل، گوش درد، ناتوانی در حرکت زبان، توده در گلو، گردن یا پشت دهان است. خون تف کرد

سرطان دهانه رحم: سرطان دهانه رحم زمانی رخ می دهد که سلول های دهانه رحم رشد و تکثیر غیر طبیعی پیدا کنند. در گذشته سرطان دهانه رحم یکی از علل اصلی مرگ و میر در بین زنان بود که با تست پاپ اسمیر، HPV و HSV تشخیص داده می شد.

تشخیص سرطان

نتیجه گیری

همه انواع سرطان به دلیل رشد غیرطبیعی سلول ها در بدن ایجاد می شوند.

وقتی سلول‌ها به‌طور غیرارادی تکثیر می‌شوند و سلول‌های قدیمی از بین نمی‌روند، تجمع سلول‌ها اتفاق می‌افتد و این تجمع باعث ایجاد توده یا سرطان در فرد می‌شود.

روش های درمان سرطان در مقایسه با گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است. روش های درمان این بیماری شامل شیمی درمانی، جراحی، هورمون درمانی و پرتودرمانی است و جراحی یکی از رایج ترین روش ها برای این امر است.

سرطان انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها سرطان خون، سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان غدد لنفاوی، سرطان پروستات، سرطان معده و سرطان پانکراس است.

هر سرطان با توجه به پیشرفت آن درمان می شود و در این فرآیند از داروهای خاصی استفاده می شود.

چرا سرطان ایجاد می‌شود؟

سرطان به دلیل رشد غیرطبیعی سلول های خاص در قسمت های مختلف بدن رخ می دهد.

آیا پس از درمان هپاتیت، بیمار تا آخر عمر ناقل خواهد بود؟

میزان انتقال از افراد به شدت رشد و تکثیر ویروس بستگی دارد. در بزرگسالان، تنها 10 درصد از افراد مبتلا به هپاتیت B ناقل یا ناقل مزمن می شوند.

علائم شایع در انواع سرطان چه چیزهایی هستند؟

داشتن زخم هایی که التیام نمی یابند یا زمان زیادی طول می کشد تا خوب شوند. خونریزی هنگام اجابت مزاج، تغییر اندازه یا شکل خال در فرد، دست زدن به توده ای در بدن، ایجاد صدا برای مدت طولانی، کاهش شدید اشتها، ژنتیک از علائم شایع سرطان است.

چه چیزهایی افراد را در معرض سرطان قرار می‌دهد؟

تابش اغلب باعث سرطان می شود. به عنوان مثال، فردی که با مواد رادیواکتیو در تماس است نسبت به دیگران در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان است. پرتودرمانی نیز باعث ایجاد سرطان در فرد می شود.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرمين

سلام! مقاله‌ی خوبی بود در مورد چرا بعضی از یاخته‌های بدن انسان سرطانی میشن. اطلاعات جدید و مفیدی یاد گرفتم. امیدوارم این نوع مقالات بیشتر منتشر بشه.

سوگند

واقعا مقاله جالبی بود. ما همیشه فکر می‌کردیم سلول‌های سرطانی فقط از بیرون به بدن وارد می‌شوند، اما این مقاله به ما نشان داد که بدن ما هم قادر به تولید سلول‌های سرطانی است. واقعا عالی بود!

دکمه بازگشت به بالا