چرا بعد از کرونا بوی بد حس میکنیم

منبع تصویر: Getty Images

محققان می گویند افرادی که حس بویایی خود را پس از ابتلا به کووید-19 از دست داده اند و در تلاش برای بازیابی این حس هستند، باید به جای درمان استروئیدی تحت “آموزش بویایی” قرار گیرند.

این فرآیند بوییدن بوهای مختلف برای چندین ماه است تا مغز را برای تشخیص بوهای مختلف دوباره آموزش دهد.

گروهی از متخصصان بین المللی می گویند “آموزش بویایی” ساده، ارزان است و برخلاف درمان کورتیکواستروئیدی، هیچ عارضه جانبی بالقوه ای ندارد.

از دست دادن حس بویایی و همچنین تب و سرفه های مداوم از علائم اصلی ویروس کرونا هستند.

در بیشتر موارد، از دست دادن حس بویایی پس از پیشرفت بیماری نسبتاً سریع برمی گردد. اما از هر پنج نفر یک نفر گفت که هشت هفته پس از ابتلا به کووید هنوز با این مشکل دست به گریبان است.

یکی از روش های درمان توسط پزشکان، تجویز دوره ای داروهایی به نام کورتیکواستروئیدها است که التهاب را در بدن کاهش می دهد و در حال حاضر برای درمان بیماری هایی مانند آسم استفاده می شود.

اما پروفسور کارل فیلپات، از دانشکده پزشکی نورویچ، که بخشی از تیم تحقیقاتی بود، گفت که شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد کورتیکواستروئیدها به افرادی که حس بویایی خود را از دست داده اند کمک می کند.

به گفته پروفسور فیلپات، “از آنجایی که این داروها دارای عوارض جانبی بالقوه هستند، توصیه ما این است که در چنین مواردی (از دست دادن حس بویایی پس از ابتلا به کووید) نباید آنها را تجویز کرد. خوشبختانه اکثر افرادی که حس بویایی خود را از دست داده اند، از دست می دهند. حس بویایی آنها، حس بویایی آنها خود به خود باز خواهد گشت.”

برخی از عوارض جانبی استروئیدها عبارتند از فشار خون بالا، تجمع مایعات در بدن و مشکلات تغییرات رفتاری و خلقی.

محققان در مقاله ای که در مجله آلرژی و راینولوژی منتشر شده است، به جای درمان با کورتیکواستروئید، «آموزش بویایی» را توصیه کردند.

این روش شامل استشمام چهار چیز با بوی متمایز، به راحتی قابل تشخیص و آشنا است. مثلاً پرتقال، نعناع، ​​سیر یا قهوه دو بار در روز به مدت چند ماه.

پروفسور فیلپات گفت: تحقیقات نشان داده است که 90 درصد از این افراد پس از شش ماه به طور کامل حس بویایی خود را به دست آورده اند.

به گفته وی، اگر حس بویایی در این مدت برنگشته است، «آموزش بویایی» مسیرهای بویایی مغز را برای تشخیص بوهای مختلف بازآموزی کرده است.

پروفسور فیلپات همچنین افزود: هدف از این روش بازیابی مبتنی بر انعطاف پذیری عصبی است که توانایی مغز برای سازماندهی مجدد خود برای جبران تغییر یا آسیب است.

یکی از شایع ترین علائم پس از سرفه و تنگی نفس در مواجهه با ویروس کووید 19، از دست دادن بویایی و چشایی پس از کرونا (آنوسمی، هیپوسمی) است که گاهی تا 6 ماه طول می کشد تا این احساس عود کند. از دست دادن حس چشایی و بویایی یا آنوسمی پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا، علت دیگری غیر از انسداد مجاری هوایی دارد و به همین دلیل بازگشت آن به زمان بیشتری نیاز دارد. در این مقاله بانی مگ تصمیم گرفتیم به علت این عارضه و راهکارهایی برای بازگرداندن بو و طعم بپردازیم.

تفاوت بین از دست دادن حس بویایی و چشایی در دوران کرونا و سرماخوردگی!

از دست دادن بویایی و چشایی پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا چیزی بیش از یک مکانیسم است که در عفونت‌های تنفسی فصلی دیده می‌شود. عفونت‌های تنفسی که ناحیه سر را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا، بو و طعم را تحت تأثیر قرار می‌دهند و این مشکل رایجی است که تقریباً همه با آن مواجه شده‌اند.

از دست دادن بویایی در هنگام سرماخوردگی معمولاً با مسدود شدن یا متورم شدن مجاری بینی مرتبط است، در حالی که ویروس کرونا به سلول‌های عصبی حیاتی آسیب می‌رساند که زمان بازگشت حس بویایی را طولانی‌تر می‌کند.

رابطه بین آنوسمی و ویروس خفیف کرونا!

حدود 86 درصد از افرادی که به کووید-19 مبتلا می شوند، حس بویایی خود را از دست می دهند. بر اساس آخرین تحقیقات علمی، 55 درصد از افراد مبتلا به آنوسمی به نوع خفیف کرونا مبتلا هستند. ارتباط بین آنوسمی و ویروس کرونای خفیف هنوز ثابت نشده است، اما شواهد به دست آمده از تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به ویروس کرونا خفیف بیشتر مستعد ابتلا به آنوسمی هستند.

ارتباط بین بو و طعم!

طعم و بو ارتباط نزدیکی با هم دارند. در واقع، از دست دادن بویایی نیز می تواند به شدت بر حس چشایی تأثیر بگذارد. پزشکان تخمین زده اند که در 95 درصد موارد، از دست دادن چشایی با کاهش بویایی همراه است. از دست دادن بویایی در افراد مبتلا به کووید-19 می تواند به طور ناگهانی رخ دهد و اغلب با از دست دادن حس چشایی همراه است. این علائم معمولاً بدون آبریزش یا گرفتگی بینی بروز می‌کنند و می‌توانند برای مدت طولانی فرد را تحت تأثیر قرار دهند.

کرونا چگونه باعث از بین رفتن بویایی و چشایی می شود؟

با گذشت حدود یک سال و نیم از انتشار ویروس کرونا، به دلیل اینکه این ویروس کم شناخته شده است، هنوز علت دقیق از دست دادن بویایی و چشایی مشخص نیست، اما پزشکان متخصص نظریه هایی را ارائه کرده اند. این علت مهم یکی از تئوری‌های موجود بیان می‌کند که ویروس کرونا به پروتئینی به نام ACE2 که در سلول‌های بینی و دهان فراوان است متصل می‌شود و آنها را از بین می‌برد. از بین رفتن پروتئین ها در سلول ها باعث اختلال در سیستم بویایی و چشایی می شود.

نظریه دیگر این است که ویروس کرونا با حمله به سلول های عصبی حیاتی به آنها آسیب می رساند. ممکن است عفونت و التهاب ناشی از حمله ویروس کرونا به این سلول ها منجر به از دست دادن بویایی و چشایی شود. از دست دادن بویایی و چشایی اغلب مقدم بر علائم دیگر است، بنابراین آن را جدی بگیرید.

ویروس کرونا چه مدت بر بو و طعم تأثیر می گذارد؟

مطالعات و بررسی های زیادی برای اندازه گیری دوره از دست دادن حس بویایی افراد درگیر در ویروس کرونا انجام شده است. این زمان بسته به فرد از یک هفته تا شش ماه متغیر است. درصد بسیار بالایی از افراد مبتلا به ویروس کرونا، حس بویایی خود را پس از دو هفته بهبود می‌بخشند. حدود 15 درصد از مبتلایان به حس بویایی خود و کمتر از 5 درصد از مبتلایان می توانند تا 6 ماه طول بکشد.

آنوسمی می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد!

برخلاف حس بینایی یا شنوایی، از دست دادن بویایی معمولاً خیلی جدی نیست، اما این اختلال می تواند منجر به مشکلات سلامتی قابل توجهی شود. نداشتن قدرت بینی باعث ایجاد مشکلات عصبی مانند اضطراب در افراد می شود. توانایی تشخیص بوها نیز برای شناسایی خطرات موجود در محیط ضروری است.

حس بویایی با تجربه لذت های زندگی رابطه مستقیم دارد; این حس برای تشخیص خطراتی مانند دود ناشی از آتش، گازهای سمی یا بوی بد غذای فاسد ضروری است. بویایی همچنین با انجام یک عملکرد سرگرم کننده در زندگی روزمره، نقش مهمی به عنوان یک سیستم هشدار دهنده در ایمنی بدن دارد.

اعصاب بویایی را تحریک کنید!

هنگامی که شما آنوسمی دارید، علاوه بر صبور بودن در دوران نقاهت، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به شما کمک کند حس بویایی خود را سریعتر به دست آورید. یکی از راه های اساسی برای بازیابی حس بویایی استفاده از روغن هایی است که اعصاب بویایی را تحریک می کنند. به عنوان مثال، یک ایده این است که بوی روغن گل رز را بو کنید و سپس از حافظه خود برای یادآوری بوی گل رز که قبلاً استشمام کرده اید استفاده کنید. این به سلول های عصبی بویایی شما کمک می کند تا پس از چند روز عملکرد خود را بازیابند.

حس بویایی و چشایی خود را بیازمایید!

برای تست حس بویایی و چشایی می توانید حس بویایی و چشایی خود را به راحتی در خانه با استفاده از چندین دستگاه اندازه گیری کنید. برای تست حس چشایی، غذاهای مختلف با طعم های مختلف مانند شور، تلخ، شیرین و ترش را بچشید و مطمئن شوید که طعم آن را حس می کنید. برای تست حس بویایی می توانید غذاهای مختلف با رایحه های مختلف را استشمام کنید تا حس بویایی خود را آزمایش کنید.

در این مقاله سعی شده است علت از دست دادن بویایی و چشایی در اثر عفونت کرونا بررسی شود. نظر شما در مورد آنوسمی کرونا چیست؟

آیا کرونا فقط بر حس چشایی تاثیر می گذارد؟

تحقیقات کمی در مورد اینکه آیا COVID-19 به طور خاص بر حس چشایی به تنهایی تأثیر می گذارد یا خیر، انجام شده است. از آنجایی که از دست دادن بویایی و چشایی اغلب با هم اتفاق می افتد، امروزه اعتقاد بر این است که از دست دادن حس چشایی با از دست دادن بویایی همراه است.

کرونا غیر از اختلال بو و چشایی چه علائم دیگری دارد؟

برخی از شایع ترین علائم ویروس کرونا تب، سرفه، خستگی، تنگی نفس، سردرد، گلودرد، استفراغ و اسهال است که در صورت مشاهده باید اقدامات لازم را انجام دهید.

به جز ویروس کرونا چه عوامل دیگری می تواند باعث ایجاد مشکلات بویایی و چشایی شود؟

عوامل زیادی می توانند باعث ایجاد مشکلات بویایی و چشایی شوند. این عوامل عبارتند از: عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت های سینوسی، آلرژی، پولیپ بینی، سیگار کشیدن، اختلالات عصبی و شوک و برخی جراحی های انجام شده بر روی دهان.

چرا بعد از منفی شدن تست کرونای جدید هنوز بویی نداریم؟

بازگشت بویایی و چشایی پس از گذراندن دوره عفونت کرونا معمولاً بین دو هفته تا 6 ماه طول می کشد. بنابراین، پس از منفی شدن تست کرونای جدید، ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بوی شما بازگردد.

4
/
5
(75757599988975757599988
امتیاز 7575759999888)

به گزارش مشرق، پگاه ابراهیمی ویشکی اختلال بویایی در دوران همه گیری را نشان دهنده ابتلا به کرونا دانست و گفت: اختلالات بویایی از جمله کاهش حس بویایی یا تغییر آن در دوره همه گیر نشان دهنده ابتلا به کرونا است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

بیشتر بدانید:

چقدر طول می کشد تا بوی بیماران کرونا برگردد؟

این پزشک عمومی با بیان اینکه اختلالات بویایی در شرایط کرونا باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: در صورت بروز این علائم، اصول قرنطینه را رعایت کنید، البته در 99 درصد موارد به تدریج اختلالات بویایی بهبود می یابد و نگران نباشید.

ابراهیمی ویشکی ادامه داد: در بیماران مبتلا به کرونا، حس بویایی معمولا کاهش می یابد یا به طور کامل از بین می رود که یکی از علائم شروع بیماری است و می تواند تا چند ماه ادامه یابد.

وی با بیان اینکه پس از برگشت بو، بیمار بوهای عجیبی را احساس می کند، گفت: پس از بازگشت بو، برخی از بیماران بویی مانند بوی کثیفی، بوی عرق، بوی گل و لای، بوی بنزین و برخی را حس می کنند. بوی تخم مرغ را استشمام کنید که منجر به از دست دادن اشتها نیز می شود.

بیشتر بدانید:

کدام علائم کرونا ادامه دارد؟

این پزشک عمومی مدت زمان بازگشت بویایی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در برخی افراد بهبودی ممکن است تا یک هفته و در برخی دیگر ممکن است ماه ها طول بکشد و معمولاً بویایی کاملاً باز می گردد، بویایی یکی از علائم طولانی مدت است که بهبود می یابد. در طول زمان.

وی یادآور شد: برخی از راه حل ها شامل شستشوی روزانه بینی با سرم، استفاده موضعی از پماد ویتامین A در بینی، مصرف قرص امگا 3، بوییدن عصاره های قوی مانند قهوه، سیر، دارچین، نعناع، ​​پیاز، سنبل، انواع … گل و اکالیپتوس بازگشت حس بویایی بیمار را بسیار تسریع می کند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پويا

مقاله خیلی جالبی بود! واقعا نمی‌دونستم که بعد از کرونا حس بویایی ممکنه تغییر کنه. دست مریزاد به نویسنده، خیلی اطلاعات مفیدی بود.

دکمه بازگشت به بالا