چرا با قرص سقط نشد

شرط سقط جنین با قرص این است که پزشک میزوپروستول را تجویز کند که هورمون پروژسترون را مسدود می کند، این هورمون برای بارداری لازم است و باعث ضخیم شدن دیواره رحم می شود. داروها با ایجاد انقباضات شدید رحمی باعث خونریزی و ختم بارداری می شوند.

روش و شرایط سقط جنین با قرص چیست؟ چند هفته می توانم از قرص استفاده کنم؟ به دلیل 3 فرزندم و شرایط سخت مالی مجبور به سقط شدم.

در 9 هفته اول بارداری، مصرف قرص معمولا راه حل سقط جنین است. شرط سقط جنین با قرص این است که پزشک میزوپروستول را تجویز کند که هورمون پروژسترون را مسدود می کند، این هورمون برای بارداری لازم است و باعث ضخیم شدن دیواره رحم می شود. داروها با ایجاد انقباضات شدید رحمی باعث خونریزی و ختم بارداری می شوند. خونریزی بعد از سقط پزشکی معمولاً 9 تا 16 روز طول می کشد.

گاهی علائمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، تب، لرز و خستگی شدید بعد از سقط جنین در مادر ظاهر می شود، اما نگران نباشید، این علائم خود به خود برطرف می شوند. پس از این مدت، سونوگرافی و آزمایش تیتر بتا برای اطمینان از سقط کامل لازم است. در تعداد بسیار کمی از زنان، روش سقط دارویی منجر به سقط جنین نمی شود و اقدامات دیگری لازم است.

شرایط سقط جنین با قرص

قرص و شیاف میزوپروستول (سیتوتک) یا آمپول پروستاگلاندین:
بهترین زمان برای سقط جنین با قرص سایتوتک هفته 4 تا 8 بارداری است و در سه ماهه اول بارداری تا 98 درصد باعث سقط جنین می شود. قرص سایتوتک در دو غلظت 100 و 200 میکروگرم با نام میزوپروستول در بازار موجود است. سقط جنین بسیار حساس است زیرا سقط ناقص باعث آسیب به رحم و لوله های فالوپ می شود، پس مراقب باشید، در اولین مراجعه به پزشک اولین دوز دارو تجویز می شود، پس از چند روز دوز دوم به نام میزوپروستول تجویز می شود. این دارو باعث انقباضات رحم و تخلیه محتویات آن می شود. سقط جنین باعث خونریزی می شود که می تواند تا 16 روز طول بکشد. لکه بینی و خونریزی خفیف می تواند هفته ها طول بکشد. ویزیت نهایی به پزشک اجازه می دهد تا ببیند آیا سقط جنین انجام شده است یا خیر و آیا بقایای بدن به طور کامل برداشته شده است یا خیر.

نحوه استفاده از قرص سایتوتک:
روش های مختلفی برای استفاده از این تبلت وجود دارد. دو روش توصیه شده برای استفاده از قرص سایتوتک عبارتند از: قرار دادن قرص در واژن یا در دهان. پس از مصرف قرص ها تا 2 هفته خطر سقط جنین وجود دارد اما معمولاً جنین در عرض 12 ساعت پس از مصرف قرص ها سقط می شود.

1- مسیر واژن:

به این ترتیب باید دراز بکشید و 4 عدد قرص سیتوتک را داخل واژن قرار دهید، لازم نیست آنها را خیلی عمیق قرار دهید. پس از مصرف قرص به مدت 30 دقیقه دراز بکشید. حتما قبل از شستن دست ها و ادرار کردن.

2- مصرف خوراکی:

4 قرص Cytotec را زیر زبان بگذارید و 30 دقیقه نگه دارید تا قرص حل شود. پس از 30 دقیقه، قرص باقیمانده را قورت دهید.

توجه: مصرف قرص باید زیر نظر پزشک و با در نظر گرفتن شرایط سلامتی انجام شود و از مصرف خود خودداری کنید.

2- جراحی سقط جنین
سقط جنین با کورتاژ

روش آسپیراسیون یکی از روش های سقط جراحی است که در هفته ششم تا شانزدهم بارداری انجام می شود. نام های دیگر آسپیراسیون، آسپیراسیون ساکشن، کورتاژ با آسپیراسیون یا آسپیراسیون خلاء است.

انحلال و کورتاژ (D&C):
این روش جراحی برای خاتمه بارداری تا هفته 16 بارداری انجام می شود. کورتاژ مکش یا آسپیراسیون خلاء نیز نامیده می شود.

انحلال و تخلیه (D&E):
اما اگر سن حاملگی بیش از 16 هفته باشد، سقط جنین با روشی به نام انحلال و تخلیه (D&E) انجام می شود. در این روش باز شدن دهانه رحم زمان بیشتری می برد و در کنار دستگاه ساکشن از وسیله دیگری استفاده می شود.

3- سقط جنین با تزریق مایع آمنیوتیک
این عمل جراحی به ندرت انجام می شود و در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود که در طی آن مایع آمنیوتیک با سرنگ جمع آوری شده و محلول آب نمک، d اوره یا کلرید پتاسیم به داخل بدن تزریق می شود. کیسه آمنیوتیک پروستاگلاندین ها به واژن و پیتوسین به داخل ورید تزریق می شود. پس از 48 ساعت، جنین از رحم خارج می شود.

روش های سقط جنین چقدر دردناک هستند؟

داروهای سقط کننده: زمانی که این داروها را مصرف می کنید، دوره های سنگینی را تجربه می کنید که با اسهال، گرفتگی های شدید شکمی و درد معده همراه است. بعداً خونریزی خفیفی خواهید داشت که یک تا دو هفته طول می کشد. این عوارض جانبی طبیعی هستند، اما ممکن است شرایط زیر را نیز تجربه کنید که باید با پزشک خود مشورت کنید:

خونریزی شدید یعنی تعویض نوار بهداشتی 2 بار در ساعت
تب بالای 38 درجه
درد و گرفتگی شدید حتی بعد از مصرف مسکن

جراحی سقط شده: شما همان دوره شدید را تجربه خواهید کرد و پزشک برای چند هفته استراحت تجویز می کند.

آیا این روش ها برای سقط جنین موثر هستند؟
داروهای سقط جنین میزوپروستول تقریباً 97 درصد مؤثر هستند. در صورت عدم موفقیت، جراحی توصیه می شود. عمل 99 درصد موفقیت آمیز بوده و در صورت عدم موفقیت برای بار دوم تکرار می شود.

بهبودی بعد از سقط جنین با دارو

معمولاً زنان پس از سقط جنین به سرعت بهبود می یابند، اما در بین زنان متفاوت است و بیش از چند هفته طول نمی کشد. پس از سقط جنین باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

1- خونریزی
خونریزی و گرفتگی شکم از علائم شایع پس از سقط درمانی است. سقط جنین در عرض 4 تا 5 ساعت اتفاق می افتد و در عرض یک تا دو روز پایان می یابد. در برخی موارد، به عنوان مثال، سقط جنین پس از یک ماه می تواند تا دو هفته ادامه یابد. خونریزی شدید یک تا دو ماه ادامه خواهد داشت.

2- درد
تا یک هفته بعد از سقط، گرفتگی شدید دارید. یک کمپرس گرم ممکن است درد شما را تسکین دهد.

3- احساس عدم اطمینان
پس از سقط جنین، زنان احساس ناراحتی، افسردگی، گناه و عذاب وجدان می کنند. این احساسات موقتی هستند و شما بهبود خواهید یافت.

4- استراحت
باید چند هفته استراحت کنید.

5- رابطه جنسی
یک تا دو هفته بعد از سقط جنین رابطه نداشته باشید. باروری یک هفته پس از سقط برمی گردد. باید از قرص های ضدبارداری استفاده کنید (12 قرص ضد بارداری موجود در ایران).

درمان های خانگی برای سقط جنین

1- غذاهای سقط شده

دانه کنجد
دارچین
کاج
پاپایا 75757599888 پاپایا
کرفس 75757575788888888888888888

2- داروی سقط جنین

1- ویتامین C در دوزهای بالا به مدت 6 روز:
برای شروع باید گفت که ویتامین C آستانه بالایی برای مسمومیت دارد. بنابراین مصرف دوزهای بالاتر ویتامین C باعث سقط جنین می شود. ویتامین C در مرکبات وجود دارد و با خوردن این میوه ها می توانید این ویتامین را دریافت کنید، مکمل های ویتامین C نیز برای اثربخشی بهتر توصیه می شود. شما باید دوز روزانه خود را 500 تا 1200 میلی گرم در یک دوره زمانی استاندارد افزایش دهید. افزایش تدریجی دوز ویتامین C منجر به افزایش متناوب میزان استروژن در بدن شما می شود. علاوه بر این، افزایش سطح استروژن باعث کاهش سطح پروژسترون می شود. پروژسترون هورمونی است که برای رشد مناسب جنین ضروری است. بنابراین کاهش پروژسترون ناشی از افزایش مصرف ویتامین C در نهایت منجر به سقط جنین خواهد شد.

2- قرص آسپرین
مصرف آسپرین در بارداری سالم و ایمن اکیدا ممنوع است. حتما قرص آسپرین مصرف کنید. حدود 5-6 روز بین 2-8 هفته بارداری همراه با ترکیب مواد گرم مانند زنجبیل، دارچین، قهوه، انجیر و غیره. به شما کمک می کند سقط جنین داشته باشید.

3- کپسول دونگ کوی
مصرف این دارو اغلب به دنبال مصرف منظم ویتامین C به مدت شش روز است. در این مرحله خانم معمولا نیاز به مصرف کپسول دونگ کوی دارد. اثر ترکیبی دو دارو (مکمل های ویتامین C و کپسول دونگ کوی) باعث انقباضات رحمی و سقط جنین می شود.

بعد از سقط چه باید کرد؟
کارهایی که باید بعد از سقط جنین انجام دهید:

مایعات فراوان بنوشید تا بدن را آبرسانی کنید
خوردن غذاهای تازه و سالم و ویتامین ها
کاهش استرس و فشار در محل کار 7575 999888 از تامپون استفاده کنید یا برای حداقل دو نفر رابطه جنسی داشته باشید چهار هفته

خطرات سقط جنین عمدی برای مادر
واضح است که سقط جنین برای رحم خطرناک است. به خصوص در افرادی که مکرر سقط جنین دارند. زوجین باید صمیمیت آگاهانه داشته باشند و از خطرات سقط جنین آگاه باشند:

سوراخ شدن رحم
پارگی دهانه رحم
جفت خارج از رحم (انواع جفت در دوران بارداری)
مشکلات در حاملگی های بعدی
پارگی نابجا 5759998 88 آندومتریوز 75 7575999888 التهاب و عفونت بافت رحم
خونریزی و عفونت های ناشی از سقط جنین
روانی اثرات ناشی از سقط جنین

جنین هدیه ای از طرف خداوند است، پس دادن هدیه درست نیست، حتما این هدیه به شما برکت خواهد داد. پس قبل از هر چیز مراقب روابط جنسی خود باشید. از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید تا مجبور نباشید هدیه خداوند را پس دهید. سقط جنین عواقب جدی روحی و روانی برای شما و همسرتان خواهد داشت. خیلی مراقب باش!!! اگر تصمیم به سقط جنین با همسرتان دارید، ضروری است که این کار را با یک پزشک یا ماما مجرب انجام دهید.

منبع اطلاعات: عصاره ooma

اگر بعد از مصرف قرص سیتوتک خونریزی ندارید، باید هزینه غربالگری را در نظر بگیرید زیرا قرص ها ممکن است باعث ناتوانی شوند.

صبح بخیر. خدایا به خاطر مشکلات وحشتناکی که داریم به ما جواب بده. همسرم مجبور شد در هفته 6 بارداری از سیوتیک استفاده کند. 4 بار 2 قرص واژینال خورد و نیم ساعت بعد 2 قرص واژینال خورد اما فقط درد شکم داشت و خونریزی نداشت. 3 بار ترشحات سیاه داشت. چه کار باید بکنیم؟ می گوید زیر شکمم مثل ضربان قلب درد می کند.

آیا با مصرف این قرص های سایتوتک می توان جنین را نگه داشت؟ یا دوباره قورت میده، به خدا این 4 تا قرص رو تو خونه فروختیم، آماده کردیم، تو وضعیت بدی داری، شاید به خاطر سقط عمدی جواب ما رو نمیدی که خیلی ها میگن ما چقدر ظالم و ترسو هستیم. اما تو جای ما نیستی وقتی عصر نان نداریم، وقتی کمی سرما می خوریم دکتر نمی توانیم برویم، چطور بچه ای بخوریم که خدا می داند چقدر دوستش داریم و مجبور شدیم انجام این کار باور کنید ما پولی برای ویزیت دکتر نداریم، امیدواریم حداقل راهنماییم کنید.

دلیل کار نکردن قرص های میزوپروستول

پاسخ مشاور نی نی نما:

با سلام بهتر بود اگر قصد بارداری نداشتید برای جلوگیری از بارداری یک روش مطمئن پیشگیری از بارداری را انتخاب میکردید البته مصرف شیاف سیتوتک با توجه به عوارض در صورت سقط صد در صد باعث سقط نمیشود. ، بهتر است به فکر نجات جنین باشیم. برای اطمینان از سلامت جنین، همسر شما باید سونوگرافی انجام دهد.

با مصرف قرص سیتوتک ممکن است بارداری شما به پایان نرسد و همچنان باردار باشید که در این صورت نیاز به کورتاژ خواهید داشت. زیرا سایتوتک روی کودک متولد نشده تاثیر می گذارد. Cytotec، مانند هر داروی دیگری، ممکن است درمان را کامل نکند و شما باید همیشه این را در نظر داشته باشید. علاوه بر این، اگر موثر نباشد، می تواند باعث نقص مادرزادی شود یا فقط باعث سقط جزئی شود که منجر به خونریزی می شود. قرص میزوپروستول می تواند باعث پارگی رحم شود که می تواند کشنده باشد. مصرف قرص ها زیر نظر پزشک اکیدا توصیه می شود.

علائم ادامه بارداری بعد از مصرف قرص سایتوتک:

اگر علائم بارداری مانند حالت تهوع، نفخ یا حساس شدن سینه ها، معمولاً برای یک یا دو هفته پس از سقط جنین باقی بماند، ممکن است همچنان باردار باشید.

عوارض جانبی میزوپروستول یا سیتوتک

1. تب:

رایج است اما موقت است. اگر از دوزهای بالای 800 در فواصل کوتاهتر و زیر زبانی یا خوراکی استفاده شود، دمای بالای 40 درجه سانتیگراد رخ می دهد. تب را می توان با داروهای ضد تب معمولی و با خنک کردن بدن کنترل کرد.

2. عوارض گوارشی:

تهوع، استفراغ و اسهال تقریباً در 35 درصد موارد رخ می دهد. اسهال؛ این شایع ترین عارضه است. معمولاً خوش خیم است و در عرض یک روز خود به خود از بین می رود. بالا آوردن؛ در کمتر از 6 ساعت ناپدید می شود.

3. غم و اندوه:

گرفتگی عضلات معمولاً زود شروع می شود (گاهی اوقات بعد از 10 دقیقه). این یک درمان مناسب برای کاهش NSAID ها بدون کاهش اثربخشی قرص است.

توجه: معمولاً در زنان جوان‌تر یا کسانی که دوزهای متعدد دریافت می‌کنند، مسکن‌های بیشتری مورد نیاز است.

4. تحریک بیش از حد رحم و پارگی رحم در دوزهای بالا

5. ناهنجاری های جنینی:

به دنبال استفاده ناموفق از قرص برای ختم بارداری، ناهنجاری های مختلف جنینی گزارش شده است. اما شایع ترین سندرم موبیوس است که شامل عدم رشد اعصاب 6 و 7 مغزی است که منجر به اختلال در حرکات صورت و چشم می شود. نقص اندام فوقانی و تحتانی، عدم وجود انگشتان پا – پای کلمبوس و در برخی موارد نقص در رشد اعصاب مغزی 12-11-9-8-5-3 است.

توجه: به تمامی افرادی که قرص را به عنوان ختم بارداری انتخاب می کنند، طی مشاوره مطلع می شوند که در صورت عدم موفقیت در خاتمه بارداری، باید هزینه های لازم را برای انجام غربالگری داشته باشند زیرا قرص باعث ناتوانی می شود.

نتیجه‌گیری: در جوامعی که دسترسی محدود به سیستم‌های بهداشتی دارند، استفاده از میزوپروستول می‌تواند مرگ و میر مادران را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اما باید به خاطر داشت که قرص داروی قدرتمندی است، برای جلوگیری از مصرف نادرست آن باید با اطلاعات کامل تجویز شود و بر اساس اطلاعات مبتنی بر شواهد، مناسب ترین دوز را انتخاب کرد.

پیگیری های لازم بعد از سقط جنین با سایتوتک

1. 24 ساعت پس از شروع خونریزی، برای اطمینان از اخراج – ناقص – یا حفظ بارداری با وجود خونریزی، باید سونوگرافی درخواست شود.

در صورت حذف ناقص:

شماره تب سنج هر 12 ساعت

زبانه فروس سولفونامید

کلاهک سفالکسین 500

2. در صورت دفع ناقص: تا دو هفته به بیمار فرصت می دهیم، درخواست سونوگرافی جدید می کنیم.

3. اگر قلب جنین کار نمی کند، می توان دوز میزوپروستول را تکرار کرد یا از متروژن استفاده کرد (سونوگرافی 2 هفته بعد).

4. با کنترل وضعیت خونریزی، خونریزی 9 تا 16 روز طول می کشد.

اگر خونریزی فعلی پس از دو تا سه ساعت فروکش نکند و در هر ساعت بیش از سه نوار بهداشتی مصرف شود، خونریزی شدید محسوب می شود. احساس سرگیجه می تواند نشانه از دست دادن بیش از حد خون باشد که بسیار خطرناک است و نیاز به مراجعه به بیمارستان دارد.

خونریزی بعد از سقط تا چه زمانی طبیعی است؟

پس از سقط جنین، خونریزی واژینال معمولاً حدود دو هفته طول می کشد. خونریزی باید با ترشح لخته های خون همراه باشد و کمی بیشتر از دوره معمول قاعدگی باشد. اما اگر بیشتر طول بکشد حتما باید مقداری جفت در رحم باقی بماند که باید بررسی و جدی گرفته شود.

در صورت مصرف قرص سایتوتک چه زمانی باید نگران باشم؟

خونریزی شدید همراه با درد شکم، گرفتگی عضلات و ترشحات بدبو از علائم عفونت است که بزرگترین نگرانی پس از سقط جنین است. خطر اصلی عفونت درمان نشده، خطر ابتلا به بیماری التهابی لگن است. بیماری التهابی لگن باعث التهاب و عفونت دستگاه تناسلی از جمله لوله های فالوپ، تخمدان ها، رحم و دیواره شکم می شود. اگر عفونت درمان نشود، می تواند منجر به حاملگی خارج رحمی یا ناباروری در آینده شود. بهترین راه برای کاهش خطر عفونت، مشورت با پزشک است. نکات اصلی برای کاهش خطر عفونت، اجتناب از تامپون پس از سقط جنین، استفاده از نوار بهداشتی و اجتناب از رابطه جنسی حداقل تا دو هفته پس از سقط جنین است.

چه مدت دوره قاعدگی پس از سقط جنین شروع میشود؟

هر زنی منحصر به فرد است و عادت ماهانه او معمولاً بین 3 تا 6 هفته پس از سقط جنین شروع می شود. با این حال، اگر هنوز علائم بارداری دارید یا بعد از چهار هفته پریودتان شروع نشده است، باید تست بارداری بدهید.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من با قرص خواستم سقط جنین کنم که استفاده کردم و یه خونریزی خیلی خفیف کردم و فکر کردم افتاده که از فرداش حالتهای تهوع بد داشتم که سئوال کردم و گفتن شاید سقط نشده رفتم سونوگرافی و جوابم مثبت بود و الان ۲ ماهه باردارم از چه راهی الان می تونم سقط کنم بازم از قرص استفاده کنم یا آمپول می شه راهنماییم کنین.  

پاسخ دکتر کتایون بورگیس جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی:

دوست عزیز سقط جنین نه شرعی است و نه شرعی و به دلیل خطراتی که در کوتاه مدت و بلند مدت برای مادر ایجاد می کند توصیه نمی شود. ما فقط توصیه می کنیم در اسرع وقت با یک متخصص زنان ملاقات کنید و از طریق او راه حلی متناسب با مشکل خود پیدا کنید. با تشکر از حمایت شما.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا