چرا با فولیکول ۲۰ باردار نشدم

سوال مخاطب نینی بان: سلام سلام. من دو سال است که در عمل هستم، فولیکول های من سه ماهه است. چرا نمی توانم باردار شوم؟ شوهرم آزمایش داد طبیعیه میشه به من کمک کنید ؟ من خیلی ناراحتم.

پاسخ دکتر فریبا الماسی، متخصص زنان، استاد دانشگاه و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی:
دوست عزیز اندازه مناسب فولیکول حدود هجده تا بیست میلی لیتر است، اگر این ارقام را در اندازه گیری های اندازه گیری می توان یافت. که حدود چهارده روز از شروع پریود می گذرد. ​​احتمال بارداری زیاد خواهد بود. اگر پریودهای منظمی دارید، زمان تخمک گذاری شما 14 روز قبل از قاعدگی بعدی است، چند روز قبل و چند روز بعد از این تاریخ رابطه جنسی داشته باشید. همچنین خطر بارداری در هر ماه حدود 20 درصد است.

دلیل باردار نشدن با وجود بیش از 20 فولیکول چیست؟ من تقریبا یک سال از تزریق لتروزول و اچ سی جی استفاده کردم و شهریور پارسال در هفته بیستم بارداری زایمان زودرس داشتم.

پاسخ مشاوران کلینیک درمان باروری ابن سینا:

با سلام
به طور کلی در هر سیکل در طبیعی ترین حالت احتمال 20-25 درصد وجود دارد و احتمال آن 100 درصد نیست. همچنین اگر در این دوران بارداری اتفاق نیفتد، باید آزمایشات ناباروری انجام شود.

بهترین اندازه فولیکول برای بارداری 18-24 میلی متر است.

آیا فولیکول سایز 20 برای بارداری مناسب است؟

سلام من 32 سالمه و در سونوگرافی رحم متوجه شدم که یک فولیکول غالب 20 میلی متری در تخمدان چپ وجود دارد، این یعنی چه؟ آیا احتمال بارداری وجود دارد؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

با سلام اندازه فولیکول تخمدان شما برای بارداری مناسب است باید یک شب در میان اقدام به بارداری کنید. اما این بدان معنا نیست که با وجود داشتن رابطه جنسی در روزهای تخمک گذاری قطعا باردار خواهید شد.

تخمک گذاری رویدادی است که منجر به شروع قاعدگی می شود. مرحله قبل از آزاد شدن تخمک زمانی است که فولیکول های تخمدان رشد می کنند و مرحله فولیکولی نامیده می شود.

چندین فولیکول در تخمدان تحت تأثیر هورمون ها شروع به رشد می کنند و معمولاً فقط یک فولیکول به طور کامل رشد می کند. از این فولیکول تخمک تولید می شود که در زمان تخمک گذاری آزاد می شود و قدرت تولید مثل دارد. بهترین اندازه فولیکول برای بارداری 18-24 میلی متر است. فاز پس از آزاد شدن یا تخمک گذاری، فاز لوتئال نیز نامیده می شود.

در این مرحله، تخمک آزاد شده وارد لوله فالوپ شده و از آنجا به سمت رحم حرکت می کند. پس از آزاد شدن تخمک، فولیکول ایجاد کننده تخمک به جسم زرد تبدیل می شود و شروع به تولید هورمون می کند. این هورمون باعث ضخیم شدن دیواره رحم می شود. در عرض 12 تا 24 ساعت پس از تخمک گذاری، تخمک شروع به شکستن می کند و دیگر نمی توان آن را بارور کرد. اگر تخمک بارور نشود، پس از حدود 14 روز دیواره داخلی رحم شروع به جدا شدن می کند که شروع قاعدگی خواهد بود.

‌ ‌ فرم معمولی 12 تا 16 روز طول می کشد و میانگین آن حدود 14 روز است. نامنظمی پریود زنان معمولاً به این دلیل است که فاز فولیکولی که مرحله تشکیل تخمک است، بیشتر طول کشیده یا تخمک آزاد نشده است. طول دوره قاعدگی می تواند بین 21 تا 35 روز باشد.

برخی از زنان حتی دوره های کوتاه تر یا طولانی تر از این دوره را تجربه می کنند، بنابراین تخمک گذاری ممکن است خیلی زودتر یا دیرتر از یک دوره خاص اتفاق بیفتد. با این حال، اگر دوره های منظم وجود داشته باشد، بسته به طول دوره لوتئال، تخمک گذاری معمولا 12 تا 16 روز قبل از شروع دوره بعدی اتفاق می افتد. مثلاً در مورد خانمی که فاز لوتئال او 12 روز و سیکل قاعدگی او 35 روز است، تخمک گذاری در روز بیست و سوم پس از شروع قاعدگی اتفاق می افتد. برای خانمی با دوره لوتئال ۱۴ روز و دوره ۲۸ روزه، تخمک گذاری در روز چهاردهم پس از شروع قاعدگی اتفاق می افتد.

علائم تخمک گذاری
تفاوت در دوره های فولیکولی، لوتئال و قاعدگی در زنان باعث می شود که نتوان از یک فرمول ساده ریاضی برای تعیین زمان تخمک گذاری برای همه افراد به یک روش استفاده کرد. اما هر خانمی با دانستن علائم تخمک گذاری و در نظر گرفتن زمان شروع و مدت زمان قاعدگی می تواند زمان تقریبی تخمک گذاری را تعیین کند. رشد فولیکول ها و آزاد شدن تخمک ها با ترشح چندین هورمون کنترل می شود. ترشح این هورمون ها می تواند علائمی را در بدن زن ایجاد کند که می توان از آن برای تعیین زمان تقریبی تخمک گذاری یا پایان آن استفاده کرد. برخی از علائم رایج تخمک گذاری عبارتند از:

ترشحات واژن: سطوح بالای استروژن که نشان دهنده نزدیک شدن به زمان آزادسازی تخمک و تخمک گذاری است، منجر به افزایش ترشح سفید چسبنده از واژن می شود که شبیه سفیده تخم مرغ خام است. همچنین در اثر ترشح این هورمون دهانه رحم بالا می رود، نرم و باز می شود. کیت های تخمک گذاری خانگی نیز با اندازه گیری میزان هورمون های استروژن و هورمون لوتئینه کننده یا LH در ادرار، زمان تخمک گذاری را تشخیص می دهند. خانم ها با بررسی ترشحات واژن در محدوده زمانی نزدیک به تخمک گذاری می توانند زمان تقریبی تخمک گذاری را بدانند.

تغییرات دمای پایه بدن: پس از تخمک گذاری، هورمون ترشح شده پروژسترون، دمای پایه بدن را افزایش می دهد. اگرچه افزایش دمای پایه بدن نشان دهنده پایان تخمک گذاری است، اما با ثبت دمای پایه بدن در یک یا چند دوره از دوره قاعدگی، می توانید زمان تخمک گذاری را در دوره های بعدی با دقت بیشتری تخمین بزنید.

طول عمر تخمک پس از تخمک گذاری بین 12 تا 24 ساعت است و پس از آن تخمک شکسته شده و بارور نمی شود. لقاح باید طی 12 تا 24 ساعت پس از تخمک گذاری انجام شود. بنابراین برای افزایش شانس باروری در هر دوره تخمک گذاری لازم است اسپرم ها در آنجا حضور داشته باشند تا بتوانند تخمک را بارور کنند.

به همین دلیل، دانستن اینکه آیا تخمک گذاری اتفاق افتاده است و دقیقا چه زمانی اتفاق می افتد، به مردان و زنان کمک می کند تا در زمان مناسب برای باردار شدن رابطه جنسی داشته باشند. توجه به علائم تخمک گذاری و ثبت دمای پایه بدن، ترشحات و زمان شروع و مدت قاعدگی به زن کمک می کند تا طول فاز لوتئال خود را تعیین کند. دانستن طول فاز لوتئال، یعنی دوره پس از آزاد شدن تخمک تا شروع قاعدگی، به او کمک می کند تا بداند چه زمانی باید منتظر شروع قاعدگی باشد و دوره های باروری خود را که احتمال بارداری در آن زیاد است، بشناسد. . به علاوه، او می تواند دقیقاً بداند چه زمانی باید منتظر آزمایش مثبت بارداری باشد.

منبع خبر: مادرشو

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا