چرا با شکم پر نباید خوابید

همه ما شنیده ایم که دیر غذا خوردن در شب چیز خوبی نیست. خوردن در این زمان باعث اختلال در خواب و افزایش وزن می شود. اگر غذاهای اضافی مانند بستنی، ذرت بو داده، چیپس و غیره نیز بخورید، وضعیت بدتر می شود. با مجله ساینس ساینس همراه باشید تا با عوارض خوابیدن با شکم پر آشنا شوید.

چرا دوست داریم بعد از غذا بخوابیم؟

پس از خوردن غذا، معده پر است و فرد احساس سنگینی می کند. شما اکنون غذایی در معده خود دارید که باید هضم و جذب شود. در نتیجه، سیستم عصبی پاراسمپاتیک در حالت استراحت و آرامش قرار می گیرد تا جریان خون به سمت دستگاه گوارش هدایت شود، بنابراین خون از ساختار عضلانی و مغز دور می شود. این تغییر در جریان خون می تواند شما را به طور موقت خواب آلود کند.

توضیح علمی دیگر برای اینکه چرا به سختی می توانید بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین بیدار بمانید پدیده ای به نام جزر و مد قلیایی است. بعد از خوردن غذا، معده شما اسید کلریدریک بیشتری تولید می کند تا چیزی که خورده اید را هضم کند.

برای ساخت اسید کلریدریک، سلول های مخاط معده از نمک استفاده می کنند. در طی این فرآیند بی کربنات که یک ماده قلیایی است تولید می شود. اگر این بی کربنات جمع شود PH معده افزایش می یابد. بنابراین مقداری از آن وارد جریان خون می شود و حالتی را ایجاد می کند که به آن جزر و مد قلیایی می گوییم.

بعد از غذا، معده پر شده و احساس سنگینی می کند که در این صورت استراحت کوتاه مشکلی ندارد اما یک ساعت خوابیدن برای سلامتی مضر است.

عوارض خوابیدن با شکم پر: چرا نباید با شکم پر بخوابیم؟

وقتی غذا می خوریم معده پر است و خوابیدن با شکم پر منجر به افزایش قند خون و بیماری های جذب و دفع غذا در دستگاه گوارش می شود که مهم ترین آن چاقی است. یکی از دلایل مهم مشکلات رفلاکس معده و برگشت پذیری غذا از معده به مری، خواب بلافاصله بعد از غذا خوردن است. اگر عادت دارید بعد از غذا استراحت کنید، باید مدت کوتاهی بخوابید و به گونه ای بخوابید که سر و گردن بالاتر از سطح بدن قرار بگیرند.

آنزیم های دخیل در اکسیداسیون اسیدهای چرب بسیار شبانه روزی هستند. آنها می دانند چه زمانی باید گلوکز را متابولیزه کنند.

بنابراین وقتی در یک زمان غیرمنتظره غذا می خورید، مثلاً ساعت 11:30 شب، زمانی که احتمالاً باید کم خواب باشید، به نظر می رسد که اندام های متابولیک مانند کبد گیج شده اند. آنها در آن زمان آماده مقابله با هجوم مواد مغذی نیستند، بنابراین آنها را با کارایی کمتری پردازش می کنند. این می تواند منجر به مشکلاتی در سطح انسولین و قند خون شود و باعث شود بدن شما چربی بیشتری ذخیره کند.

در واقع، نتایج نشان می دهد افرادی که به طور منظم غذا می خورند و دیر می خوابند نسبت به افرادی که به طور منظم غذا می خورند، دور کمر و BMI بیشتری دارند. بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله بین‌المللی چاقی منتشر شده است، حتی زنان سالمی که وعده‌های غذایی می‌خورند دیرتر متابولیسم کربوهیدرات‌ها را کندتر انجام می‌دهند، تحمل گلوکز کمتری دارند و کالری کمتری در زمان استراحت می‌سوزانند.

علاوه بر این، دراز کشیدن برای خواب از عملکرد موثر معده، روده و سایر اندام های گوارشی جلوگیری می کند. زیرا زمانی که بدن در وضعیت عمودی قرار گیرد غذا بهتر هضم می شود.

حتما بخوانید:  عوارض ورزش بعد از غذا چیست؟

چند ساعت بعد از غذا خوردن می توانید بخوابید؟

با تمام نکات ذکر شده مشخص می شود که خوابیدن با شکم پر برای بدن مفید نیست. بنابراین مهم است که چند ساعت بعد از غذا صبر کنید. اما چقدر باید بعد از خوردن غذا منتظر بخوابید؟ پاسخ حداقل 2-3 ساعت است.

اما اگر چاره ای جز خوابیدن با شکم پر نداشته باشید چه؟

بهتر است با شکم پر، به پهلوی چپ بخوابید تا به هضم غذا کمک کند، یا به پشت در حالی که سر خود را با استفاده از یک بالش یا تخت قابل تنظیم بالا آورده اید بخوابید. از خوابیدن به پهلوی راست یا معده خودداری کنید، زیرا می تواند رفلاکس اسید و سوزش سر دل را بدتر کند.

اگر به طور معمول شام را دیروقت شب بخورید، باز هم چاق می شوید؟

پاسخ این پرسش “بلی” است. در سال های اخیر، متخصصان اطلاعات زیادی در مورد رابطه خواب و چاقی فاش کرده اند و هنوز بسیاری از سوالات بی پاسخ مانده است. شواهد زیادی نشان می دهد که بدن می داند چه زمانی برای غذا خوردن از خواب بیدار شود و چه زمانی بدون خوردن چیزی بخوابد. تغذیه بدن در زمان نامناسب تعادل بدن را بر هم می زند.

آنزیم های دخیل در اکسیداسیون اسیدهای چرب 24 ساعت شبانه روز کار می کنند این آنزیم ها می دانند چه زمانی باید گلوکز را متابولیزه کنند. بنابراین، وقتی در یک زمان غیرمعمول غذا می خورید، مثلاً ساعت 23:30، در زمانی که باید روی خواب تمرکز کنید، اندام های متابولیک بدن، مانند کبد، فعال می شوند، اما به این دلیل که کاملاً برای فعالیت آماده نیستند. و نمی تواند حجم زیادی از غذا را که وارد می شود تحمل کند. بدن به برخورد عادت کرده است، بنابراین ناقص و بی اثر عمل می کنند. این فرآیند باعث ایجاد مشکلاتی در سطح انسولین و قند خون می شود و باعث ذخیره چربی در بدن می شود.

خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن قند خون را افزایش می دهد و در دراز مدت باعث چاقی می شود. بنابراین افراد باید به این نکته توجه کنند و حداقل دو ساعت بعد از غذا بخوابند.

یافته‌های تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به دلایل مختلف زندگی یا کاری شام دیرهنگام می‌خورند یا افرادی که از سندروم شب‌خوری رنج می‌برند (فردی که مبتلا به سندرم شب‌خوری است حدود 25 درصد از وعده‌های غذایی خود را بعد از شام می‌خورد) نسبت به افرادی که به موقع غذا می‌خورند. دور کمر و BMI بالاتری دارند.

علاوه بر این، بر اساس نتایج یک مقاله منتشر شده در مجله بین المللی چاقی، زنانی که دیر غذا می خورند، کربوهیدرات ها را با سرعت کمتری متابولیزه می کنند، تحمل گلوکز بالاتری دارند و کالری کمتری در زمان استراحت می سوزانند.

حتما بخوانید:آیا خوردن آب همراه با غذا می‌تواند برای هضم غذا مشکل‌ساز باشد؟

راه حل چیست ؟

برای شروع، از غذا خوردن در اواخر شب خودداری کنید. انتخاب های شبانه معمولاً غذاهای ناسالم – انواع تنقلات، کلوچه ها و شیرینی ها – هستند، اما حتی اگر این انتخاب ها سالم باشند، مصرف غذا در آخرین ساعت شب باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم متابولیک بدن می شود. پس 2 ساعت قبل از خواب غذا نخورید.

اما در برخی از روزهایی که ناگزیر شام به تعویق می افتد، مثلاً به دلیل تعطیلات، کار یا مسافرت، ارزش انتخاب یک وعده غذایی سبک در پایان روز را دارد. بسیاری از افراد تمایل به خوردن صبحانه، یک ناهار سبک و یک شام سنگین دارند، اما تعادل در وعده های غذایی و یک صبحانه، یک ناهار کامل و یک شام سبک به کاهش و تثبیت وزن کمک می کند.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

مراجع:

sleeperholic.com/خواب-وقتی-دلایل-کامل-برای-پرهیز-کنید

prevention.com/کاهش-وزن/خوابیدن-با-شکم-پر

اگر از مردم بپرسیم که چگونه دوست دارند بخوابند، احتمالاً پاسخی متفاوت از هر فرد دریافت خواهیم کرد. برخی دوست دارند به پهلو بخوابند، بالشی را در آغوش بگیرند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند تمام شب را به پشت بمانند. و حتی ممکن است یکی دو نفر را بشناسید که دوست دارند روی شکم بخوابند.

همه ما موقعیت مورد علاقه خود را داریم و برخلاف تصور رایج، هیچ راه “عالی” برای خوابیدن وجود ندارد. همانطور که گفته شد، شرایط بهتر و بدتری برای آرامش بهینه وجود دارد. و متاسفانه برای افرادی که معده می خوابند، این وضعیت باید آخرین انتخاب باشد. اما چرا خوابیدن روی شکم اینقدر بد است؟

در حالی که این وضعیت می تواند خروپف و آپنه خواب را کاهش دهد، همچنین بر کمر و گردن شما تأثیر می گذارد. این می تواند منجر به خواب ضعیف و ناراحتی در طول روز شود. در مورد زنان باردار باید به وضعیت خوابیدن توجه شود تا مشکلی ایجاد نشود. ایده خوابیدن روی شکم در پایان بارداری مضحک است، اما از همان ابتدا باید از آن اجتناب کرد. این وزن اضافی در اطراف شکم باعث افزایش فشار روی ستون فقرات می شود. علاوه بر این، اگر نوزاد مجبور نباشد بین ستون و تشک بلغزد، فضای بیشتری خواهد داشت.

خطرات خوابیدن روی شکم

بسیاری از مشکلات عضلانی در افرادی رخ می دهد که ترجیح می دهند روی شکم دراز بکشند. بسیاری از افرادی که روی شکم می خوابند، نوعی درد را تجربه می کنند. فرقی نمی‌کند گردن، کمر یا مفاصل شما باشد، می‌تواند بر مدت زمان خواب شما تأثیر بگذارد. درد بیشتر به این معنی است که در طول شب از خواب بیدار می شویم و صبح کمتر احساس استراحت می کنیم.

در ادامه به تاثیرات اصلی این بیماری و تاثیر آن بر استراحت روزانه خواهیم پرداخت.

کشش گردن

به گفته چندین متخصص، خوابیدن روی شکم احتمالا بدترین حالت برای خوابیدن است. و دلیل آن این است که معمولاً درد کمی تا زیاد به خصوص در ناحیه گردن ایجاد می کند. این وضعیت به کمر و ستون فقرات فشار وارد می کند. این به این دلیل است که بیشتر وزن در وسط بدن قرار دارد. این امر حفظ موقعیت خنثی ستون فقرات را در طول خواب دشوار می کند.

فشار روی ستون فقرات باعث افزایش استرس در سایر قسمت های بدن می شود. علاوه بر این، از آنجا که ستون فقرات مجرای اعصاب است، استرس ستون فقرات می تواند تقریباً در هر قسمتی از بدن درد ایجاد کند. همچنین ممکن است احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی داشته باشیم، گویی قسمت های خاصی در خواب هستند.

به طور معمول، زمانی که افراد روی شکم می خوابند، گردن بیش از حد بالا است. همچنین یک شبه به یک طرف پیچانده می شود. در نتیجه، بسیاری از افراد صبح ها پس از خوابیدن روی شکم، گردن درد را تجربه می کنند.

كمر درد

کمردرد یکی دیگر از مشکلات رایج در بین افرادی که معده می خوابند است. خوابیدن روی شکم گردن و ستون فقرات را کشیده و فشار بیشتری بر مفاصل ستون فقرات و کمر وارد می کند. و هنگامی که روی شکم می خوابید، سخت است که ستون فقرات خود را به درستی در یک راستا قرار دهید.

اگرچه ممکن است بعد از یک یا دو شب باعث درد یا فشار نشود، خواب مداوم معده می تواند منجر به ناراحتی یا درد طولانی مدت شود. و فشار بر روی مفاصل حساس کمر نیز می تواند تحرک را مختل کند و نشستن با وضعیت مناسب یا انجام کارهای روزانه را دشوار کند.

این ما را به حرکت در می آورد

افرادی که روی شکم می خوابند در طول شب بیشترین تحرک را دارند. خوابیدن روی شکم گردن و مفاصل کمر را فشرده می کند. و همچنین می تواند بازوها را بی حس کند، زیرا معمولاً زیر وزن بدن استراحت می کنند.

به دلیل ناراحتی‌هایی که این وضعیت می‌تواند ایجاد کند، افرادی که در شکم می‌خوابند، در طول شب تمایل بیشتری به پرتاب و چرخش دارند که منجر به اختلالات خواب می‌شود. و کمبود خواب با کیفیت با انواع اثرات منفی سلامتی، از جمله افزایش وزن و فشار خون بالا مرتبط است.

رفلاکس اسید را بدتر می کند

هر وضعیت خواب صاف می تواند علائم رفلاکس اسید را بدتر کند، از جمله خوابیدن روی شکم. نیروی جاذبه به جلوگیری از بالا آمدن اسید معده به گلوی ما در هنگام ایستادن یا نشستن کمک می کند. اما وقتی در رختخواب هستیم، جاذبه کمکی نمی کند و باعث افزایش اسید و اختلال در خواب می شود.

علاوه بر این، حتی اگر رفلاکس اسید معده نداشته باشید، خوابیدن روی شکم با شکم پر می تواند باعث مشکلات گوارشی شود. بهترین حالت خوابیدن به پهلوی چپ و به شکل جنین است تا به گودال شکم فشار نیاورید.

خطرات در دوران بارداری

در سه ماهه اول بارداری، این امکان وجود دارد که به خواب راحت در وضعیت عادی خواب خود ادامه دهیم. با این حال، همانطور که شکم شما رشد می کند، خوابیدن روی شکم می تواند ناراحت کننده شود. این ناراحتی می تواند خواب را مختل کند. با گذشت زمان، خواب بی کیفیت می تواند منجر به بی خوابی شود. و کمبود خواب در دوران بارداری می تواند خطر زایمان زودرس، زایمان طولانی تر و دردناک تر و افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد.

به جای خوابیدن روی شکم، پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار به پهلوی چپ بخوابند. این وضعیت فشار را بر روی کبد و سیاهرگی که خون را از پاها به قلب می برد، حفظ می کند. همچنین گردش خون در جنین، رحم و کلیه ها را بهبود می بخشد. استفاده از بالش بارداری برای حمایت از شکم و بالشتک پاها می تواند خواب پهلو را راحت تر کند.

حرکات و ترفندهای جایگزین

هیچ موقعیت خواب کاملی وجود ندارد. اما خوابیدن روی شکم قطعا بدترین حالت است. این باعث ایجاد بیشترین ناراحتی در هنگام خواب و بعد از آن می شود و در آینده باعث ایجاد مشکل در حرکت مفاصل می شود. اگرچه افراد کمی در شب روی شکم می خوابند، اما بهترین حالت برای خوابیدن است. این می تواند برای افرادی که خروپف می کنند کمی مشکل ساز باشد، زیرا این وضعیت تنفس را دشوار می کند (افراد که خروپف می کنند بهتر به پهلو می خوابند). اما قطعا برای مفاصل و تراز بهترین است.

متأسفانه، یادگیری خوابیدن در وضعیت جدید به این سادگی نیست. یک متخصص می تواند به ما در ایجاد یک برنامه شخصی برای بهبود وضعیت بدن و خواب کمک کند. اما بسیاری از ترفندها معمولاً کمک چندانی نمی کنند. همانطور که گفته شد، چند نکته وجود دارد که می تواند به راحت تر شدن خواب معده کمک کند.

از شر بالش خلاص شوید. توصیه می شود با یک بالش بسیار سبک زیر سر خود بخوابید یا کاملا بخوابید. این کار سر را در راستای ستون فقرات بازمی‌گرداند و مقداری از فشار روی گردن و پشت را کاهش می‌دهد.

لگن را بالا بیاورید. قرار دادن یک بالش کوچک زیر لگن یکی دیگر از نکاتی است که می تواند تا حدودی راحتی را ایجاد کند. این می تواند به اصلاح کمر بیش از حد قوس دار کمک کند و ستون فقرات کمری را با قسمت میانی و فوقانی پشت هم تراز کند.

صبح حرکات کششی انجام دهید. چند دقیقه کشش به بازگشت بدن به حالت عادی و تقویت ملایم عضلات حمایت کننده کمک می کند. قبل از انجام حرکات کششی باید مطمئن شویم که بدن خود را گرم کرده و با یک حرکت کوچک بدن خود را صاف کنیم.

روی تشک سفت تر سرمایه گذاری کنید. بهترین تشک برای افرادی که معده می‌خوابند، تشکی است که سفت‌تر باشد و به اندازه کافی فشار مرکزی را کاهش دهد. این تشک بسته به وزن بدن و ترجیحات شخصی معمولاً یک تشک متوسط ​​تا سفت است. افراد سبک‌تر ممکن است تشک نرم‌تری را ترجیح دهند، در حالی که افراد سنگین‌تر معمولاً روی تشک‌های سفت‌تر بهتر می‌خوابند.

نحوه صحیح خوابیدن بسیار مهم است. خوابیدن روی شکم یکی از بدترین عادت های خواب است که فشار زیادی به بدن و ستون فقرات وارد می کند. عوارض خوابیدن روی شکم را در پارس نیوز بخوانید.

خوابیدن روی شکم بدترین حالت برای خوابیدن است

اگر روی شکم خود می خوابید و احساس سفتی یا درد دارید، ممکن است بخواهید وضعیت خواب جدیدی را امتحان کنید. تحقیقات نشان می دهد که خوابیدن روی شکم بدترین حالت برای کمر است. خوابیدن به پشت یا پهلو فواید سلامتی بسیار بیشتری نسبت به خوابیدن روی شکم دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به کمردرد نتایج جالبی را نشان داد. نتیجه این بود که کسانی که به پهلو یا پشت می خوابیدند کمردرد کمتری گزارش کردند.

خوابیدن روی شکم چه عوارضی دارد؟

درد معده

اگر شما هم جزو کسانی هستید که روی شکم می خوابید، حتماً عوارض خوابیدن بر روی شکم و درد معده را بدانید. مطالعات نشان داده اند که این عادات خوابیدن اسید معده را افزایش می دهد که می تواند مشکلات زیادی را برای سیستم گوارش ایجاد کند.

چین و چروک های صورت ناشی از خوابیدن روی شکم

هنگامی که یک طرف صورت شما به بالش فشار داده می شود، پوست شما در طول شب کشیده و فشرده می شود. بنابراین خوابیدن روی شکم می تواند باعث ایجاد چین و چروک در صورت شما شود.

آسیب ستون فقرات

معده‌خواب‌ها درد معده زیادی را تجربه می‌کنند. اما باید بدانید که این نوع خواب می تواند باعث درد در ناحیه گردن، کمر یا مفاصل شود. در نتیجه این درد گاهی آنقدر زیاد می شود که در طول شب از خواب بیدار می شوید و به سختی می خوابید.

این سبک خوابیدن می تواند به کمر و ستون فقرات شما آسیب برساند. دلیل اصلی این امر این است که بیشتر وزن بدن در قسمت میانی بدن قرار می گیرد. فشار در ستون فقرات می تواند به سایر ساختارهای بدن آسیب برساند و باعث گزگز و بی حسی و همچنین احساس دائمی این موضوع شود که بخشی از بدن شما خواب است.

فشار روی قفسه سینه یکی از عوارض خوابیدن روی شکم است

این وضعیت خواب بیشترین فشار را به سینه و دنده ها وارد می کند. هنگامی که برای مدت طولانی در این وضعیت بمانید، به شکل بیضی شکل بدن سینه می افزاید و منجر به عوارض جانبی قابل پیش بینی می شود.

اولین مورد کاهش حجم ریه است که باعث می‌شود هوا (و در نتیجه اکسیژن) کمتری به بافت‌های بدن در طول فعالیت‌های روزانه برسد، که می‌تواند مشکلات پیچیده‌تری را برای ورزشکاران ایجاد کند زیرا به هوای بیشتری نسبت به افراد عادی به اکسیژن نیاز دارند. گاهی اوقات درد قفسه سینه و دنده مشاهده شده است.

سیستم های داخل شکمی

همانطور که پیش بینی کردید، مشکلات در این زمینه نیز ناشی از فشار غیر طبیعی است. نیازی به توضیح اثر این فشار طولانی مدت بر اندام های داخلی نیست. علاوه بر این، کشش عضلات شکم به مرور زمان باعث ضعیف شدن آنها و بیرون زدگی شکم می شود.

آسیب به گردن ناشی از عوارض جانبی خوابیدن روی شکم

وقتی روی شکم می خوابید، بدن شما می تواند در حالت تعادل باشد. اما اگر سر خود را به سمت دیگری بچرخانید، سر و ستون فقرات شما در یک راستا قرار نمی گیرند و منجر به مشکلات گردن می شوند. باید بدانید که مشکلات معده یکی از اولین مشکلاتی است که هنگام خوابیدن روی شکم ایجاد می شود و می تواند توجه شما را از مشکلات و آسیب های دیگر منحرف کند. این مشکل می تواند آنقدر شدید باشد که باعث فتق دیسک گردن شود و اعصاب شما را تحریک کند.

تناسلی

این ناحیه با این نوع خواب تحت فشار قرار می گیرد و در واقع برای شما مشکل ایجاد می کند. اولین کار این است که سیستم ذهنی شما را به هم بزند، در واقع این فشارها شما را از حالت آمادگی برای خواب خارج می کند و هجوم افکار ناخوشایند و متفاوت می تواند زمان خواب شما را به تاخیر بیندازد.

زانو درد ناشی از عوارض خوابیدن روی شکم

این وضعیت باعث می شود زانوهای شما صاف و صاف بایستند که به مرور زمان منجر به مشکلاتی با افزایش غیرطبیعی دامنه حرکتی زانوهای شما می شود که کمترین آن ساییدگی و پارگی مفاصل زانو است.

آسیب قلبی ناشی از عوارض جانبی خوابیدن روی شکم

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، کوچک کردن سینه یکی از پیامدهای خوابیدن روی شکم است؛ این اتفاق برای قلب گران تمام می‌شود و فعالیت‌های روزانه را دشوار می‌کند. در هنگام خواب، قلب شما به جای اینکه در حالت راحت باشد، باید فشار خارجی را تحمل کند و در آن حالت به فعالیت خود ادامه دهد.

کسانی که این وضعیت خوابیدن را انتخاب نمی کنند در واقع به قلب خود زمان بیشتری برای عملکرد صحیح می دهند. در مورد رگ های خونی، ذکر این نکته ضروری نیست که اعمال و حالات آنها مستقیماً تحت تأثیر عملکرد قلب است.

ساق پا و مچ پا

قرار گرفتن در این وضعیت مچ پای شما را مجبور می کند که به سمت داخل یا خارج بچرخد تا هنگام خواب مزاحم شما نشود. با گذشت زمان این چرخش باعث تغییرات اسکلتی در این ناحیه از بدن می شود و ممکن است شاهد چرخش انگشتان پا به داخل و سایر مشکلات اسکلتی در این افراد باشیم. چنین مشکلات اسکلتی ناشی از عادات بد مدت زیادی طول می کشد تا بهبود یابد

این فشار غیر ضروری به قفسه سینه شما وارد می کند و می تواند مشکلاتی مانند موارد زیر را ایجاد کند:

خوابیدن روی شکم می تواند باعث سوختگی سینه شود

به عنوان یک زن، مهم است که بدانید کدام وضعیت برای داشتن سینه های سالم بهتر است. متخصصان می گویند فشار غیرضروری به قفسه سینه در برخی موارد می تواند باعث درد شود. از طرف دیگر، خوابیدن روی شکم می تواند به مرور زمان باعث درد سینه شود زیرا جاذبه طبیعی آنها را به سمت پایین می کشد.

این بهتر است:

سعی کنید به پشت بخوابید. این همچنین به آرام نگه داشتن سینه ها بدون فشار اضافی بر سینه ها کمک می کند.

آیا خوابیدن روی شکم باعث چاقی می شود؟

پاسخ این سوال قطعا منفی است! مطالعات انجام شده تاکنون هیچ ارتباطی بین چاقی و خوابیدن روی شکم نشان نداده است. بنابراین، لازم نیست نگران این مشکل باشید، اما این الگوی خواب منجر به آسیب های بعدی می شود.

عوارض خوابیدن روی شکم در دوران بارداری

خوابیدن روی شکم برای خانم باردار به خصوص در سه ماهه دوم و سوم توصیه نمی شود. این وضعیت خطراتی را برای مادر و جنین به همراه خواهد داشت که در زیر به مهمترین آنها اشاره می شود:

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی مفاصل شما را ضعیف و شل می کند. اگر سعی کنید در این مدت به پشت بخوابید، احتمالاً به مرور زمان کمردرد طاقت فرسایی را تجربه خواهید کرد.

خوابیدن روی شکم از داشتن انحنای مناسب ستون فقرات و گردن جلوگیری می کند. این مشکل می تواند رباط ها و عضلات اطراف مهره ها را تحت تاثیر قرار دهد و به مرور زمان باعث تغییر شکل، درد و گرفتگی عضلات شود.

سینه‌ها در دوران بارداری بسیار حساس می‌شوند، زیرا در فرآیند آماده‌سازی برای شیردهی، بافت غدد درون آن‌ها به سرعت تکثیر می‌شوند و سلول‌های شیری بالغ ایجاد می‌کنند. خوابیدن روی شکم و شکم می تواند به آنها فشار وارد کند، درد ایجاد کند و در نهایت خواب راحت شما را مختل کند.

اگرچه وقتی شکم بزرگ می شود خوابیدن روی شکم تقریبا غیرممکن می شود، اما اگر باز هم اصرار دارید این کار را انجام دهید، بهتر است بدانید که علاوه بر فشار آوردن به جنین، فشار بیش از حد به اندام های شکمی به خصوص شکم بزرگ وارد می شود. کشتی ها ، این امر باعث اختلال در گردش خون در آنها می شود ، به این ترتیب خون و اکسیژن کافی به جنین نمی رسد.

جریان ناکافی خون به جنین باعث رشد ضعیف و وزن کم هنگام تولد می شود.

آیا خوابیدن روی شکم باعث سقط جنین می شود؟

شاید یکی از عادات روزانه شما خوابیدن به پشت باشد و اکنون که باردار هستید نگران این هستید که این وضعیت خوابیدن به جنین فشار بیاورد و باعث سقط جنین شود.

در این صورت باید به شما بگوییم که در ماه های اول بارداری، جنین داخل رحم توسط لگن استخوانی حمایت می شود. در واقع در طول رشد جنین بالاترین نقطه رحم در هفته بیستم به ناف می رسد و از آن لحظه به بعد شکم شروع به بیرون زدگی می کند.

بنابراین می توانید در سه ماهه اول بدون ترس از آسیب رساندن به سلامت جنین به پشت بخوابید. اما به یاد داشته باشید که در این دوره بدن شما به شدت در معرض تغییرات هورمونی ناشی از بارداری است.

یکی از عوارض این تغییرات شل شدن و درد مفاصل به ویژه در لگن و مهره ها است. بنابراین با توجه به وضعیت نامناسب کمر و لگن هنگام خوابیدن به پشت، این وضعیت شما را در سه ماهه دوم و سوم بسیار مستعد ابتلا به کمردرد شدید و درد لگن می کند.

با گذشت زمان شکم شما هر روز برجسته‌تر و بزرگ‌تر می‌شود، به مرور زمان مفاصل شل و دردناک‌تر می‌شوند، بنابراین چه بخواهید و چه نخواهید با شکم بزرگ و برجسته نمی‌توانید روی شکم بخوابید. به همین دلیل توصیه می شود هر چه زودتر به موقعیت های خواب مناسب برای بارداری عادت کنید.

جنین شما در داخل رحم، در کیسه ای پر از مایع یا آب است. این کیف به کمک پرده های اطراف جنین و رحم عضلانی به عنوان ضربه گیر عمل می کند و در صورت به خواب رفتن ناگهانی هنگام خوابیدن روی شکم از سقط جنین جلوگیری می کند.

به پشت خوابیدن

خوابیدن به پشت می تواند به تسکین کمردرد و کاهش چین و چروک صورت کمک کند. با این حال، خوابیدن به پشت نیز می تواند خطر خروپف و آپنه خواب را افزایش دهد. زیرا این وضعیت به راحتی به زبان شما اجازه می دهد تا به گلو برگردد.

به پهلو بخواب

اگر نگران خروپف یا آپنه خواب هستید، خوابیدن به پهلو ممکن است موقعیت بهتری برای شما باشد. لازم به ذکر است که خوابیدن روی شکم نیز می تواند خطر خروپف و آپنه خواب را کاهش دهد. زیرا این وضعیت خواب به طور طبیعی راه های هوایی شما را باز نگه می دارد.

با این حال، خوابیدن به پهلو اثر محافظتی مشابهی دارد و مزایای بیشتری نسبت به خوابیدن روی شکم دارد. به عنوان مثال، خوابیدن به پهلو می تواند به تسکین سوزش سر دل، خروپف و کمردرد کمک کند. به پهلو خوابیدن محبوب است و بیش از 60 درصد مردم از آن استفاده می کنند.

نکات مهم برای خوابیدن معده

اگر تمام عمر خود را روی شکم می خوابیدید و علیرغم هشدارها نمی توانید عادات خواب خود را تغییر دهید، در اینجا چند نکته برای جلوگیری از عوارض احتمالی وجود دارد:

از یک بالش نازک استفاده کنید؛ یا اصلا از بالش استفاده نکنید. هرچه بالش صاف تر باشد، زاویه سر و گردن شما کمتر است.

یک بالش زیر لگن خود قرار دهید. این کمک می کند تا کمر در وضعیت خنثی تری قرار گیرد و فشار کمتری به ستون فقرات وارد شود.

صبح بدن خود را کشش دهید. حرکات کششی به تراز کردن بدن و تقویت عضلات کمک می کند. حتما قبل از انجام حرکات کششی بدن خود را گرم کنید و ملایم باشید!

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا