چرا با دست خیس نباید به کلید برق دست زد

طبق آمار اعلام شده سالانه از سوی وزارت بهداشت، در ایران به طور متوسط ​​سالانه حدود ۷۰۰ نفر بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست می دهند. البته این عدد فقط مربوط به فوت است و شامل تعداد سوختگی ها و سایر جراحات نمی شود. در واقع با رشد صنعت برق، متاسفانه تعداد مرگ و میر ناشی از آن نیز افزایش می یابد. این مشکل ممکن است ناشی از عدم رعایت اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از برق گرفتگی باشد. به همین دلیل است که هر روز مقررات و استانداردهای سخت گیرانه تری در زمینه برق تدوین و اجرا می شود.

در این مقاله ابتدا چگونگی وقوع برق گرفتگی را بررسی می کنیم. در ادامه به معرفی انواع برق گرفتگی و مقایسه آنها با یکدیگر می پردازیم. در پایان به نکات مهمی در خصوص پیشگیری از برق گرفتگی اشاره می کنیم.

فهرست سرفصل های مقاله: همه آنچه باید در مورد جلوگیری از برق گرفتگی در ساختمان ها بدانید

برق گرفتگی چیست؟

وقتی در دو نقطه از بدن اختلاف پتانسیل وجود داشته باشد و جریان الکتریکی از یک نقطه بدن وارد شده و از نقطه دیگر خارج شود، برق گرفتگی نامیده می شود. در چنین شرایطی بدن انسان بخشی از یک مدار الکتریکی است. هنگامی که جریان الکتریکی عبور می کند، بدن به شدت واکنش نشان می دهد که به آن شوک الکتریکی می گویند.

برای جلوگیری از برق گرفتگی ابتدا باید با انواع آن آشنا شویم. در این صورت می توانیم از انسان ها و همچنین تجهیزات الکتریکی محافظت کنیم.

عوارض برق گرفتگی چیست؟

برق گرفتگی ممکن است در همه موارد منجر به مرگ نشود، اما عوارض ناشی از این رویداد غیر معمول نیست. در اینجا مهمترین اثرات برق گرفتگی آورده شده است:

اختلالات قلبی

این اختلال می تواند پس از چند هفته، ماه یا حتی سال ها ایجاد شود. شایع ترین اختلالات ناشی از شوک الکتریکی مشکلات دریچه قلب، لخته شدن خون و بزرگ شدن قلب است. اگر فردی قبل از برق گرفتگی مشکل قلبی داشته باشد، این عوارض نیز شدیدتر به نظر می رسد.

اختلالات بینایی و شنوایی

این اختلالات معمولا بلافاصله پس از برق گرفتگی رخ می دهد. مدتی بعد ممکن است عوارض دیگری مانند آب مروارید، مشکلات عصبی چشم، تورم و ادم چشم ظاهر شود. کم شنوایی و حتی ناشنوایی از عوارض شنوایی برق گرفتگی محسوب می شود.

اختلالات عصبی

اختلالات عصبی ناشی از شوک الکتریکی با ولتاژ پایین کوتاه مدت هستند. اما گاهی اوقات اختلالات جدی تری مانند از دست دادن حافظه، شوک های عصبی و غیره. نیز رخ می دهد.

انواع برق گرفتگی

در یک طبقه بندی کلی، شوک الکتریکی به دو نوع اصلی تقسیم می شود:

1. شوک الکتریکی با تماس مستقیم

این نوع در اثر تماس مستقیم یا تماس با یک هادی برقی ایجاد می شود. در این قطعی، سیستم برق به طور کلی سالم است. شدت این نوع شوک الکتریکی به میزان اختلاف پتانسیل بستگی دارد. همچنین ممکن است در ولتاژ پایین یا بالا رخ دهد. اگر اختلاف پتانسیل کم باشد، شوک الکتریکی فقط در صورت تماس مستقیم با هادی برق رخ می دهد. اما در ولتاژ بالا، برق گرفتگی در هر دو حالت رخ خواهد داد. به همین دلیل یادگیری اصول حفاظت و پیشگیری از برق گرفتگی ناشی از تماس با قطعات برق دار تاسیسات الکتریکی بسیار مهم است.

2. برق گرفتگی در اثر تماس غیر مستقیم

این نوع در نتیجه تماس با بدنه وسایل برقی رخ می دهد. علت این برق گرفتگی ممکن است عایق آسیب دیده، اتصال معیوب و غیره باشد.

برای جلوگیری از برق گرفتگی چه کنیم؟

یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از برق گرفتگی توجه به سیستم برق اولیه در ساختمان های نوساز یا بازسازی شده است. در ادامه به عوامل ایجاد برق گرفتگی در ساختمان ها اشاره می کنیم. همچنین سعی خواهیم کرد نکات مهمی را برای جلوگیری از برق گرفتگی در روند بازسازی ساختمان بیان کنیم.

1. عایق الکتریکی قطعات

برخی از سیم های استفاده شده در ساختمان هنوز قابل دسترسی هستند. بهتر است برخی از این سیم ها را با نوارهای مخصوص عایق بندی کنید. در این صورت از تماس مستقیم افراد با این سیم ها جلوگیری می شود. توجه داشته باشید که استفاده از پوشش هایی مانند رنگ، لاک و …. به تنهایی برای عایق کاری مناسب نیست. مواد عایق باید دارای استانداردهای ایمنی و استحکام باشند. عایق باید بتواند کیفیت خود را در شرایط غیرعادی مانند اثرات الکتریکی، مکانیکی و حرارتی محیط حفظ کند.

مهمترین قسمت های ساختمان که نیاز به عایق کاری دارند عبارتند از:

پایانه ها

کابل به پایان می رسد

انواع بست

محل اتصال کابل ها به یکدیگر

2. ایجاد محفظه و موانع برای تجهیزات الکتریکی (محفظه)

اکثر قطعات الکتریکی پوشیده و دور از دسترس هستند. بنابراین کاملاً ایمن هستند و در هنگام تماس باعث برق گرفتگی نمی شوند. باید وسایلی را انتخاب کرد که آب، گرد و غبار و ذرات رسانا نتوانند وارد محفظه آن شوند. محفظه وسایل برقی باید با محیط آنها هماهنگی کامل داشته باشد. همچنین بهتر است آنها را در داخل محوطه یا پشت دروازه ها و نرده ها قرار دهید. در این صورت آنها از دسترس عموم خارج می شوند. همچنین بهتر است کاری انجام دهید که در صورت باز شدن ظرف و برداشتن دستگاه، آلارم یا اخطار باشد.

نرده ها باید بسیار محکم باشند تا در صورت فشار با قطعات الکتریکی تماس نداشته باشند. علاوه بر این، حفاظ ها را باید با ابزار مخصوص برداشته یا باز کرد. بهتر است در این عملیات برق را قطع کنید.

3. استفاده از کلیدهای نجات

با مقایسه جریان هایی که از فاز و نول عبور می کنند، این کلیدها جریان عبوری یا نشت زمین را تشخیص می دهند. حساسیت سوئیچ های ایمنی برای تشخیص جریان های نشتی حتی کوچک کافی است. این جریان ها کلید مینیاتوری را قطع نمی کنند، اما می توانند منبع شوک الکتریکی یا آتش سوزی باشند. تشخیص این جریان ها باعث قطع شدن کلید و در نتیجه تامین مدار می شود.

4. عایق دوبل

اگر بدنه دستگاه برقی فلزی است، باید دو عایق شود تا از برق دار شدن بدنه جلوگیری شود. در این روش دستگاه های الکتریکی با دو لایه مکمل یا مجزا عایق بندی می شوند. استفاده از این روش تضمین می کند که در صورت خرابی یکی از مقره ها، برق گرفتگی ایجاد نمی شود. هدف از این نوع عایق جلوگیری از تماس با بدنه دستگاه می باشد. در عایق دوبل اگر عایق لایه اول آسیب ببیند عایق دوم از برق گرفتگی جلوگیری می کند.

5. انزوا از محیط

در این روش معمولاً محیط اطراف دستگاه مانند دیوارها، کف و … عایق بندی می شود. این امر باعث می شود که تماس با قطعاتی که به دلیل خرابی عایق هادی برق دار نفوذ کرده اند، غیرممکن شود. البته این ایزوله را می توان برای دستگاه هایی که همیشه در یک مکان ثابت هستند اجرا کرد.

6. وسایل برقی را با دست خیس لمس نکنید

هرگز نباید وسایل برقی را با دست خیس یا پاهای برهنه لمس کنید. مقاومت الکتریکی بدن هنگام خیس شدن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در نتیجه میزان جریان الکتریکی عبوری از بدن در چنین شرایطی بسیار شدیدتر خواهد بود.

7. فیوز را خاموش کنید.

هنگام تعویض لامپ، کلید، پریز و هرگونه بررسی تعمیر و تعویض، باید فیوز را خاموش کنید. توجه داشته باشید که برای موثر بودن این امر، سیم فاز تغذیه ساختمان باید در مدار کلید برق باشد. در این حالت وقتی جریان برق از کلید قطع می شود، جریان فاز نیز قطع می شود.

8. وسایل برقی را زمانی که به برق متصل هستند تمیز نکنید.

هنگامی که یک لامپ روشن است یا دستگاه شما به برق وصل است، نباید تمیز کنید. در مورد لامپ ها نباید لامپ ها را زمانی که کلیدشان روشن است عوض کرد.

9. سیم برق را زیر فرش نکشید.

یکی از مهم ترین نکات برای جلوگیری از برق گرفتگی که متاسفانه بسیاری از افراد آن را رعایت نمی کنند همین مشکل است. وقتی سیم برق از زیر فرش یا موکت رد می شود، ممکن است سیم به دلیل ترافیک زیاد آسیب ببیند و حالت عایق آن از بین برود. همچنین ممکن است سیم در فصول گرم سال گرم و ذوب شود و جرقه ایجاد کند. این موارد اگرچه برق گرفتگی ایجاد نمی کند اما احتمال آتش سوزی در ساختمان را افزایش می دهد.

10. از وسایل برقی در محیط های مرطوب استفاده نکنید.

حتی اگر دستگاه الکتریکی شما کاملا سالم است، تا حد امکان از استفاده از آن در محیط های مرطوب مانند حمام خودداری کنید. به طور کلی، بهتر است در مناطق مرطوب ساختمان ها اتصال برق وجود نداشته باشد. روشنایی این مکان ها بهتر است از بیرون تامین شود. البته اجرای این امر ممکن است دشوار باشد. در این حالت سیم ها باید به لامپ متصل شوند تا رطوبت به آنها نفوذ نکند. هرگز از وسایلی مانند اجاق گاز یا بخاری برقی برای گرم کردن در محیط های مرطوب استفاده نکنید.

11. مدارهای ساختمانی و تجهیزات الکتریکی قفل یا تاگوت

برای افزایش ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی، می توانید مدارهای الکتریکی و ماشین ها را قفل کنید. همچنین می توانید برچسب های خطر برق گرفتگی و هشدار را بچسبانید. هدف از قفل کردن ماشین ها جلوگیری از راه اندازی مجدد ناگهانی آنهاست. همچنین قبل از راه‌اندازی مجدد این دستگاه‌ها، مطمئن شوید که برق خاموش است.

نکات اضافی برای جلوگیری از برق گرفتگی در خانه ها

هنگام تمیز کردن دیوارها، کلیدها و پریزها را خیس نکنید. آب هادی بسیار خوبی است. بنابراین اگر وارد کلیدها و پریزها شود می تواند باعث برق گرفتگی شود. هنگامی که قصد دارید دیوارها را با آب تمیز کنید، بهتر است قبل از شروع به کار، کلید اصلی کنتور را خاموش کنید. پس از اتمام کار و خشک شدن کامل کلید و پریزها می توانید فیوز را دوباره برگردانید.

اگر پریزهای خانه در ارتفاع کم نصب شده اند، باید سطح بالایی آنها را با کلاه ایمنی مسدود کنید.

لازم است هر چند وقت یکبار سیم برق وسایلی مانند اتو، پلوپز، چرخ گوشت و … را چک کنید. اگر متوجه ساییدگی یا آسیب دیدید، این سیم ها باید فورا تعویض شوند. هرگز قبل از تعویض سیم از این دستگاه ها استفاده مجدد نکنید.

ممکن است بخواهید سوراخ هایی در دیوارهای خانه ایجاد کنید تا تابلوها، ساعت ها، پرده ها و غیره را نصب کنید. در چنین مواقعی مراقب باشید به سیم کشی برق ساختمان آسیبی وارد نشود.

به این موارد نیز توجه نمایید

هنگام کار با وسایل برقی سعی کنید صفحات چوبی یا پلاستیکی را زیر پای خود قرار دهید.

اگر شبکه برق از اطراف ساختمان شما عبور می کند باید در نصب آنتن تلویزیون و … بسیار دقت کنید. روی بالکن یا پشت بام یک میدان الکتریکی و القایی بسیار شدید در اطراف این شبکه های الکتریکی ایجاد می شود. بنابراین، قوس الکتریکی می تواند حتی بدون تماس با این شبکه ها رخ دهد. این قوس ها می توانند باعث سوختگی جدی و شوک الکتریکی شوند.

در صورت آسیب دیدن وسایل برقی و یا اتصال سیم های آنها به خانه باید از فیوز اتوماتیک با آمپر مناسب و استاندارد برای قطع مدار الکتریکی آنها استفاده کرد. برخی از وسایل برقی مورد استفاده در خانه ها به برق زیادی نیاز دارند. بهتر است برای این دستگاه ها از فیوزهای جداگانه استفاده کنید. در این صورت هنگام وقوع حادثه، برق این وسایل در سراسر خانه قطع می شود. در نتیجه به شما عزیزان و سایر وسایل برقی آسیبی نمی رسد.

آخرین کلمه

در این مقاله سعی شده است مهمترین نکات برای جلوگیری از برق گرفتگی در ساختمان ها ذکر شود. همانطور که می بینید، این نکات چندان دشوار و پیچیده نیستند. بنابراین همه افراد به راحتی می توانند تمام این توصیه ها را رعایت کنند. اما متأسفانه رعایت نکردن این توصیه های ساده می تواند صدمات و فاجعه جبران ناپذیری به بار آورد. بنابراین لازم است چه در ساخت و ساز و بازسازی خانه و چه در هنگام زندگی در منازل به این نکات بسیار جدی توجه شود.

علی صباغی، آتش نشان و کارشناس ایمنی در گفت وگو با ایسنا، درباره افزایش خطر برق گرفتگی در هنگام بارندگی شدید، سیل و سیل اظهار کرد: همه می دانیم که آب رسانای جریان الکتریکی است، بنابراین در شرایطی که آب و برق با هم جریان دارند. ، خطر برق گرفتگی افزایش می یابد. طبیعی است که در شرایط سیل و سیل، این خطر افراد در معرض سیل را بیش از پیش تهدید می کند و البته با رعایت نکاتی می توان از آن جلوگیری کرد.

این کارشناس امنیتی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که این تهدید در دو مرحله می تواند جان مردم را تهدید کند، یک مرحله زمانی است که سیل می آید و مرحله دوم چند روز بعد که سیل آرام می شود و مردم در حال بازگشت به منازل خود هستند یا فروشگاه های خودشان ، بسیاری از افراد از خطرات برق گرفتگی در مرحله دوم آگاهی چندانی ندارند و یا حتی ممکن است آن را فراموش کنند.

برق گرفتگی؛ وقوع سیل و سیلاب ثانویه

وی با بیان اینکه برق گرفتگی را می توان یکی از حوادث ثانویه سیل دانست، گفت: به طور کلی اقدامات برای جلوگیری از برق گرفتگی در هنگام بارندگی شدید و وقوع سیل در چند دسته کلی قبل، حین و بعد از وقوع سیل قرار می گیرد.

این کارشناس امنیتی با بیان اینکه دانستن خطر تا حدودی ما را هوشیار می کند تا با آن مقابله کنیم، گفت: گاهی تصادفی از روی ناآگاهی رخ می دهد، بنابراین فکر می کنم باید بارها و بارها درباره این حادثه و راهکارهای پیشگیری صحبت کنیم. ظاهر آن را باید توضیح داد و هشدار داد تا مردم آن را فراموش نکنند. مثلاً مشخص است که استفاده از وسایل برقی، اتصال وسایل برقی به پریز برق و …. با دست های خیس باعث برق گرفتگی می شود، اما نکته قابل توجه این است که افراد سرشناس دقیقا به همین دلیل دچار برق گرفتگی شده اند.

وی خطر برق گرفتگی را در هنگام بارندگی شدید یا سیل دو برابر می کند و می گوید: این خطر در بارندگی های تابستانی و سیلاب ها افزایش می یابد زیرا این بارندگی ها معمولا زمانی رخ می دهد که مردم انتظار بارندگی نداشته باشند و به عنوان مثال ممکن است کولر آبی روی پشت بام فعال باشد و برق آن قطع شود. نیز متصل است.

صباغی ادامه داد: هنگام بارندگی شدید، رطوبت هوا بالا می رود و بسیاری از مردم با بی احتیاطی وسایل برقی را لمس کرده یا با دست خیس به پریز برق می زنند. این نقاط کوچک خطر برق گرفتگی را افزایش می دهد، اگرچه این خطر به اندازه باران شدید نیست، اما در هر صورت باید توجه داشت که احتمال وقوع این حادثه بیشتر از شرایط غیر بارانی است، گاهی اوقات ممکن است اتفاق بیفتد. اگر لامپ داخل حیاط یا جلوی خانه بر اثر ریزش باران ترکید، در این شرایط افراد باید مراقب باشند که به لامپ یا سیم برق دست نزنند.

این آتش نشان ادامه داد: در زمان بارندگی و رعد و برق شاهد قطعی برق هستیم که در این شرایط ممکن است عده ای به سراغ کنتور برق رفته و بخواهند آن را چک کنند. در چنین شرایطی اولاً از دست زدن به کنتور برق با دست خیس خودداری کنید، ثانیاً اگر کنتور در حیاط است و یا در معرض باران است بررسی آن را به زمان دیگری موکول کنید.

این کارشناس امنیتی ادامه داد: گاهی اوقات افراد بیرون از خانه در معرض باران قرار می گیرند و پس از بازگشت به خانه به وسایل برقی یا پریز دست می زنند چه بدنشان خیس باشد و چه نباشد که این نیز خطرناک است.

این آتش نشان با اشاره به اقداماتی که باید قبل از بارندگی یا جاری شدن سیل برای جلوگیری از برق گرفتگی انجام شود، افزود: با توجه به اینکه پیشگیری همیشه در اولویت است، در زمان اعلام هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران یا جاری شدن سیل، باید آمادگی وقوع سیل را داشته باشید. با سطوح مختلف یکی از اولین اقداماتی که باید اولویت بندی شود، حذف وسایل الکتریکی از جایی است که ممکن است در معرض رطوبت باشند. وسایل برقی را از پریز جدا کنید و ترجیحاً اگر از پریزهای روکش دار استفاده می کنیم توجه داشته باشید که درب پریزها بسته باشد.

صباغی با اشاره به اقداماتی که باید در زمان وقوع سیل انجام شود، گفت: زمانی که در معرض سیل، بارندگی شدید و سیل هستیم باید برای قطع برق تدابیری اتخاذ کنیم. اگر قرار نیست خانه را تخلیه کنیم، باید اطمینان حاصل کنیم که وسایل برقی به برق وصل نیستند. اگرچه این نکته ساده به نظر می رسد که وسایل برقی را نباید با دست خیس لمس کرد، اما زمانی که فرد در معرض استرس یا اضطراب قرار می گیرد، نکات بسیار ساده و بدیهی را فراموش می کند، دیده ایم که در هنگام تصادفات خانگی، افراد نیز دچار این مشکل شده اند. مشکل در ارائه آدرس منزل خود به اورژانس و حتی فراموشی آن که یکی از پیامدهای این اضطراب است. پس باید با تکرار نکات ایمنی آن را ملکه ذهن خود کنیم.

این کارشناس ایمنی ادامه داد: در صورتی که در هنگام بارندگی سطح سقف دچار آبگرفتگی شده باشد، باید توجه داشت که قبل از حضور در محل، برق اصلی کولر گازی قطع شود. گاهی اوقات سیم های آبنما به مرور زمان پوسیده می شوند و از آنجایی که آب رسانای الکتریسیته است، اگر این سیم در نزدیکی آب قرار گیرد یا داخل آن بیفتد، آب نیز عامل آسیب تلقی می شود. خطری مانند آبگرفتگی در حیاط، خانه ها باران در حوض ها و استخرهای خانه ها و غیره.

صباغی افزود: از آنجایی که جریان سیل معمولاً حاوی گل و لای است، عمق آب دیده نمی‌شود و ممکن است متوجه ریزش سیم‌های جریان برق در آب نشود، بنابراین در صورت وجود سوراخ‌های آب روی زمین، نباید وارد آن شویم.

این آتش نشان با بیان اینکه در زمان سیل احتمال برق گرفتگی وجود دارد، گفت: پس از طوفان و سیل، خیابان ها آبگرفتگی و حتی تخریب تیرهای برق، تابلوهای تبلیغاتی، پاره شدن سیم کشی های برق و … می شود. نیز ایجاد می شود. مواردی وجود داشته که فردی که نزدیک آب بوده به دلیل شکستن تیر برق و ورود جریان برق به داخل آب دچار برق گرفتگی شده است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که هر چه از جریان اصلی برقی که وارد آب می شود دورتر باشد، مقدار برق کمتری وارد بدن می شود، بنابراین نباید از این حادثه هراسی داشته باشیم، بلکه باید حواسمان باشد. از خطرات آن به طور کلی در شرایط بارندگی و سیل باید از تیرهای برق و اشیایی که فکر می کنیم ممکن است برق داشته باشند دور باشیم و به آنها دست نزنیم.

خطر برق گرفتگی بعد از سیل را جدی بگیرید

وی در ادامه درباره اقدامات پس از وقوع سیل گفت: حتی پس از فروکش سیل همچنان خطر برق گرفتگی وجود داشت و ممکن است افزایش یابد. در این شرایط، برخی از افرادی که سعی در ترک خانه یا فروشگاه خود داشتند ممکن است بخواهند به آن مکان بازگردند. در این شرایط باید اطمینان حاصل کنند که اگر جریان آب وارد خانه شده است، به سیم های برق دست نزنند و از وسایل برقی استفاده نکنند. بسیاری از وسایل برقی خیس و نمدار هستند، بنابراین برای اتصال وسایل برقی به جریان برق باید دقت کرد که سیم های دستگاه در اثر جریان سیل آسیب نبینند و ثانیاً باید خشک باشند.

این آتش نشان افزود: در مواردی مشاهده شده است که برخی از افراد پس از بازگشت به منزل لوازم برقی خود را چک کرده و برای اطمینان از سالم بودن آنها به برق وصل می کنند. در این شرایط، جدا از اینکه در صورت خیس شدن دستگاه، در صورت اتصال به برق احتمال سوختن آن وجود دارد، لازم است افراد توجه داشته باشند که این عمل در صورتی که دستگاه یا سیم کشی داخل آن باشد، باعث برق گرفتگی نیز می شود. مرطوب گاهی اوقات یک وسیله الکتریکی خشک به نظر می رسد، اما داخل آن مرطوب و مرتبط است.

صباغی ادامه داد: این موضوع حتی در زمان آبگرفتگی داخل منازل نیز باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اگر سیم برق یا هر نوع وسیله برقی در معرض رطوبت بوده است صبر کنید تا کاملا خشک شود و پس از بررسی اتصالات برق از آن استفاده کنید.

هشدارهای ایمنی در برابر سیل:

هشدار برای مقابله با سیل و سیل

هشدار به تماشاگران و فیلمبرداران سیل زده

چگونه برای سیل آماده شویم؟

این کارشناس امنیتی گفت: در صورت برخورد با فردی که در سیل دچار برق گرفتگی شد باید مراقب رسانایی آب باشیم و در صورت نزدیک شدن به فرد ممکن است دچار برق گرفتگی نیز شویم، بنابراین باید سعی کنیم از وقوع سیل جلوگیری کنیم. فاصله مناسب برق را قطع کنید اگر امکان قطع جریان برق وجود ندارد، می توانید با استفاده از ابزار چوبی خشک مانند جارو، اندام قربانی را از منبع برق دور کنید یا منبع الکتریکی را از مصدوم دور کنید. اگر قطع تماس بین قربانی و منبع برق ممکن نیست، بدون دست زدن به قربانی، طنابی را دور مچ پا یا بازوی او بپیچید و او را از منبع جریان الکتریکی دور کنید.

انتهای پیام

کلید و پریز برق یکی از پرکاربردترین لوازم در طراحی دکوراسیون است. داشتن کلید و پریز برق در هر محیطی که برق وجود دارد ضروری است. از آنجایی که در دنیای امروز بخش های مختلف زندگی افراد به برق وابسته است، کلید و پریز جزء جدانشدنی ساختمان محسوب می شود. به همین دلیل، ممکن است لازم باشد سوئیچ و پریز داخلی خود را تعویض کنید.

اگر در سیم کشی برق ساختمان مهارت ندارید، با مطالعه این مقاله می توانید کلید و پریز برق را به راحتی تعویض و نصب کنید. نصب کلید و پریز برق کار سختی نیست اما نیاز به دقت و رعایت نکات ایمنی دارد. بی توجهی به استانداردهای لازم برای نصب کلید و پریز علاوه بر تلفات جانی، سیم کشی برق ساختمان را نیز به همراه دارد.

نکات ایمنی برای نصب کلید و پریز برق چیست؟

بهتر است کلید یا پریز جدید نصب نکنید. اگر در خانه یا محل کارتان پریز برق تمام می شود، برای جبران آن از دوشاخه برق استفاده کنید. اگر نور محیط کم است نیازی به اضافه کردن کلید جدید نیست و یک لامپ قوی تر مشکل شما را حل می کند.

نکاتی که باید قبل از تعویض کلید و پریز در نظر بگیرید:

قبل از نصب کلید و پریز، مطمئن شوید که فیوز خاموش است.

کلید برق تجهیزات روشنایی منزل خود را از برق نکشید.

کلید و پریز برق باید بیش از 5 سانتی متر از لوله گاز فاصله داشته باشند.

برای نصب کلید و پریز در ارتفاع کم باید از محصولات درپوش دار استفاده کرد تا خطر برق گرفتگی و آتش سوزی کودکان را تهدید نکند.

چندین دستگاه الکتریکی را به یک پریز برق یا کابل اتصال یکسان وصل نکنید.

به یاد داشته باشید که نباید پریز برق را با دست های خیس یا مرطوب لمس کنید

آموزش نصب کلید و پریز برق

ابزار مورد نیاز برای نصب کلید و پریز

در دستگاه های مورد استفاده برای نصب کلید و پریز فرقی نمی کند که ساختمان یا محل نصب قدیمی باشد یا جدید. ابزارهایی که برای نصب کلید یا پریز نیاز دارید:

فاز متر

سیم خم شده

پیچ گوشتی (چهار یا دو سر)

چسب های قوی

مراحل نصب کلید و پریز برق با جعبه انفرادی

نصب کلید و پریزهای جدید بدون حضور برقکار و متخصص امکان پذیر نیست. اما تعویض کلید یا پریز قدیمی به راحتی امکان پذیر است و فقط باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

مرحله 1: برق را خاموش کنید

قبل از انجام هر اقدامی برای نصب کلید و پریز، باید فیوز برق را از اتاقی که قصد تعویض کلید یا پریز را دارید جدا کنید. پس از قطع جریان الکتریکی، از فازمتر استفاده کنید تا مطمئن شوید جریان برق قطع شده است.

آموزش نصب کلید و پریز برق

مرحله دوم: سوئیچ و پریز قدیمی را از برق بکشید

تعویض کلید و پریزهای قدیمی با مدل های جدید موجود در بازار یکی از مراحل بازسازی خانه است. برای برداشتن کلیدها و پریزهای قدیمی، ابتدا باید پوشش آنها را بردارید. برای این کار، پیچ وسط پریز را باز کرده و با استفاده از ابزار نوک تیز، کلید یا درپوش سوکت را بردارید.

در مرحله بعد، زمان برداشتن دوشاخه از داخل محفظه است. برای انجام این کار، دو پیچ مربعی که در دو طرف کلید و سوکت قرار دارند را باز کنید. با باز کردن پیچ ها، گیره های نگهدارنده کلید و پریز داخل کیس باز شده و کلید و پریز قدیمی به راحتی جدا می شود.

اگر در کارهای برقی تجربه دارید، پس از برداشتن کلید و پریز قدیمی، سیم های متصل به آن را نیز جدا کنید. زیرا پس از مدتی سیم های اتصال کهنه می شوند و نیاز به تعویض دارند.

مرحله سوم: سیم های برق را شناسایی کنید

برای انجام کارهای الکتریکی ابتدا باید سیم فاز و نول را تعیین کنید. برای تشخیص فاز یا صفر هر سیم از فاز متر استفاده می شود. با رعایت نکات ایمنی، فازمتر را به هر یک از سیم ها وصل می کنیم و با انگشت دکمه پایین فازمتر را فشار می دهیم. اگر نشانگر فازومتر روشن شود، سیم در فاز است، اگر نه، خنثی است.

توجه داشته باشید که در این مرحله فیوز قسمت مربوطه خاموش است. اگر پریز برق را عوض کنید، می توانید قبل از انجام هر کاری از فازمتر برای تعیین فاز بودن ورودی استفاده کنید. پس از خاموش کردن فیوز و هنگام جدا کردن سیم ها از پریز، سیم مورد نظر را با نوار عایق علامت گذاری کنید.

در کلیدهای تک پل که برای روشنایی استفاده می شود، معمولا یک سیم وارد و همان سیم خارج می شود و این سیم فاز است. اگر دیدید سیم برق حالت طبیعی خود را از دست داده است، می توانید با سیم بری سیم برق را کمی قطع کنید و دوباره درپوش سیم را بردارید. اگر هنوز سوئیچ نخریده اید، چگونه یک سوئیچ مناسب بخریم؟ به شما کمک می کند تصمیمات بهتری بگیرید.

مرحله 4: نصب مکانیسم سوئیچ و پریز برق

کلید و پریز دو بخش مهم دارند:

قاب بیرونی

مکانیزم داخلی

پس از بازکردن بالای کلید یا پریز، سیم فاز و نول را به پایانه های مکانیزم برق وصل می کنیم. سپس کلید یا پریز برق را داخل جعبه برق قرار می دهیم و پیچ های شاخک را می بندیم تا مکانیزم داخلی در جای خود محکم شود.

آموزش نصب کلید و پریز برق

مرحله پنجم: قاب خانه مستقل را نصب کنید

در این مرحله قاب را روی مکانیزم الکتریکی قرار داده و در جای خود ثابت می کنیم. سپس بالای پریز برق را روی قاب قرار داده و پیچ های آن را با پیچ گوشتی محکم می کنیم. بالای کلید پاور با یک گیره یا یک چفت محکم می شود و برای انجام این کار باید به قسمت بالایی آن فشار کمی وارد کنید.

مرحله آخر: فیوز برق را وصل کنید

پس از اتمام اتصال کلید و پریز جدید به جریان سوئیچ می کنیم و دوباره ادغام می کنیم. برای بررسی کلید و پریز، جریان را وصل می کنیم. پریز را با استفاده از فازمتر تست می کنیم و اگر چراغ فازمتر روشن شد، پریز جدید به درستی وصل شده است. برای بررسی کلید برق، می توانید از لامپ نیز به عنوان معیار استفاده کنید.

نحوه نصب کلید و پریز برق در چهارچوب دو خانه

اگر قصد دارید کلید و پریز مکانیکی را در کنار هم نصب کنید، به یک جعبه دو خانه نیاز دارید. مراحل نصب کلید و پریز در جعبه دو خانه تا حد زیادی مشابه باکس تک خانه است. در آینده با ما همراه باشید تا در مورد مراحل نصب کلید مکانیکی و سوکت صحبت کنیم.

آموزش نصب کلید و پریز برق

مرحله اول: سیم فاز و نول را شناسایی کنید

پس از جدا کردن فیوز برق، با استفاده از فازمتر بررسی می کنیم که سیم ها فاز هستند یا نول. البته بیشتر مواقع سیم فاز مشکی و سیم نول دارای روکش آبی است. سیم های برگشت نیز دارای روکش زرد رنگ هستند.

مرحله دوم: مکانیزم الکتریکی کلید و پریز را نصب کنید

ابتدا بالای کلید و پریز را جدا می کنیم سپس سیم فاز را به ترمینال L و سیم نول را به ترمینال های N وصل می کنیم و بعد از آن نوبت به اتصال سیم های برگشت به ترمینال های مربوطه می رسد. در نهایت مکانیزم را داخل جعبه برق قرار می دهیم و پیچ ها را می بندیم تا مکانیزم در جای خود ثابت شود

آموزش نصب کلید و پریز برق

مرحله سوم: قاب دو خانه را به هم وصل کنید

جعبه دو خانه را روی مکانیسم های متصل داخل جعبه برق قرار می دهیم. بالای کلید را با فشار دادن قاب قفل کنید و پیچ ها را ببندید تا بالای سوکت وصل شود.

مرحله آخر: برق را وصل کنید

در نهایت فیوز برق اصلی را وصل می کنیم و از اتصال صحیح کلید و پریز در جعبه هر دو خانه مطمئن می شویم. همانطور که در بالا توضیح داده شد، یک فازومتر برای بررسی خروجی استفاده می شود و روشن بودن یا نبودن چراغ ها را مشخص می کند.

آموزش نصب کلید و پریز برق

استانداردهای نصب کلید و پریز

کلید و پریز سیستم برق ساختمان بسیار حساس بوده و در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم برای نصب آنها مشکلات زیادی پیش خواهد آمد. مهمترین نکته ای که در سیم کشی ساختمان باید به آن توجه کرد ارتفاع نصب کلید و پریز است.

کلیه کلیدها و پریزهای برق مورد استفاده برای روشنایی، برق و تهویه مطبوع در محیط های مختلف مانند آشپزخانه، حمام، اتاق خواب و سایر قسمت های ساختمان از نظر ارتفاع متفاوت است. به طور کلی، ارتفاع مناسب برای تمام کلیدهای روشنایی تقریباً 110-120 سانتی متر از کف است.

استاندارد مناسبی برای ارتفاع نصب کلید و پریز در محیط های مختلف وجود دارد. این استاندارد به شرح زیر است:

کولرهای آبی و گازی باید در ارتفاع 130 سانتی متری از کف نصب شوند.

ارتفاع استاندارد نصب کلیدها تقریباً 110-120 سانتی متر است.

پریزهایی که در حمام نصب می کنید باید در ارتفاع 120 سانتی متری از کف قرار داشته باشند.

ارتفاع مناسب برای نصب پریز در سرویس های بهداشتی 30 سانتی متر می باشد.

ارتفاع استاندارد برای نصب پریز در آشپزخانه حدود 60-120 سانتی متر است.

کلید و پریز برق نصب شده در اتاق نشیمن و اتاق خواب باید بین 30 تا 40 سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد.

ارتفاع مناسب برای نصب پریز تلفن و آنتن مرکزی حدود 30 تا 40 سانتی متر می باشد.

آموزش نصب کلید و پریز برق

استانداردهای نصب کلید و پریز برق در اتاق چیست؟

پریز برق نباید در محل احتمالی تخت نصب شود.

توصیه می شود کلید یا پریز را روی دیوار کناری درب نصب نکنید، زیرا وقتی در باز است نمی توان از کلید یا پریز استفاده کرد.

برای صرفه جویی در هزینه سیم کشی ساختمان، تمام کلیدها و پریزهای برق نصب شده در یک اتاق باید به جعبه فیوز متصل شوند.

آموزش نصب کلید و پریز برق

استانداردهای نصب کلید و پریز برق در حمام چیست؟

در سرویس های بهداشتی به دلیل استفاده از آب و گاز، رعایت استانداردهای نصب کلید و پریز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لازم به ذکر است که استاندارد جهانی اجازه نصب کلید یا پریز در داخل حمام و توالت را نمی دهد. اما اگر مجبور به نصب کلید یا پریز برق در توالت یا حمام خود هستید، نکات زیر را رعایت کنید:

کلیدها و پریزهای برق را نباید در نزدیکی سینک قرار داد. در کمترین حالت بین پریز برق و سینک باید 30 سانتی متر فاصله باشد.

بهترین مکان برای نصب کلید در حمام و توالت پشت در و دیوار مجاور آن است.

چگونه فاصله نصب استاندارد کلید و پریز را رعایت کنیم؟

نصب کلید و پریز برق از استانداردهای خصوصی پیروی می کند. یکی از این استانداردها فاصله مناسب برای نصب است. بهترین فاصله برای نصب کلید و خروجی در نزدیکی شیر گاز 50 سانتی متر است و کلید یا خروجی باید بالای شیر گاز نصب شود. در صورت نصب پریز در سمت راست، چپ و یا حتی زیر شیر گاز، برای نصب پریز باید فاصله 10 سانتی متری رعایت شود.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا محمدی

مقاله جالبی بود ولی به نظرم باید بیشتر توضیح داد که چرا با دست خیس به کلید برق دست زدن خطرناکه. به هر حال، ممنون از این مقاله که به من یادآوری کرد که باید همیشه دست خشک داشته باشم.

دانيال

خیلی خوبه که این مقاله رو نوشتی، من همیشه به فکر این بودم که چرا با دست خیس نباید به کلید برق دست زد و الان با خوندن مقاله‌ات مطمئن شدم که چرا باید از این کار خودداری کنیم. اطلاعات مفیدی بود، دستت درد نکنه.

نرجس

واقعا عالی بود! من که پیش از خوندن این مقاله هیچ ایده‌ای نداشتم که چرا با دست خیس نباید به کلید برق دست زد. حتما این اطلاعات رو به دوستام هم می‌رسونم. مرسی از شما!

محمد

مقاله خوبی بود، منم که اصلا نمی‌دونستم با دست خیس به کلید برق نباید دست بزنیم! توضیحات خوبی دادید، از این به بعد حتماً این رو رعایت می‌کنم.

آيلين

وای بابا چه مقاله‌ای بود، من اصلا نمی‌دونستم که با دست خیس نباید به کلید برق دست زد! خیلی ممنونم از این مطلب خوب و آموزشی!

دکمه بازگشت به بالا