چرا با خوردن قرص مدروکسی پروژسترون پریود نشدم

مدروکسی پروژسترون چیست؟
مدروکسی پروژسترون از دسته داروهای مشتق شده از پروژسترون است که یکی از هورمون های اصلی زنانه است. این دارو جایگزین هورمون پروژسترون می شود که به طور طبیعی در بدن زنان تولید می شود و نقش های مرتبط با آن را انجام می دهد. اندومتریوز وضعیتی است که در آن سلول های بافت طبیعی داخل رحم در سایر قسمت های بدن بیمار دیده می شود. رشد و تکثیر این سلول ها در محیط های خارج رحمی می تواند با درد و مشکلاتی مانند چسبندگی بافت و خونریزی غیرعادی همراه باشد.آندومتریوز معمولا در شکم و لگن دیده می شود. سلول های بافت آندومتر برای رشد به هورمون استروژن نیاز دارند. مدروکسی پروژسترون با کاهش اثر استروژن بر روی این سلول ها باعث کوچک شدن و تخریب آنها می شود. این دارو همچنین در درمان دارویی برخی سرطان ها به ویژه سرطان های رحم (احتمالاً با دوز بالاتر از حد معمول) تجویز می شود و فقط با تجویز پزشک توصیه می شود.

قبل از شروع مصرف مدروکسی پروژسترون
– اگر باردار یا شیرده هستید حتما به پزشک خود اطلاع دهید
– اگر سابقه بیماری قلبی عروقی دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید
– اگر سابقه میگرن یا میگرن دارید. دیابت یا فشار خون بالا، به پزشک خود اطلاع دهید. سابقه مشکلات کبدی یا کلیوی خود را به پزشک خود بگویید اگر سرطان سینه یا هر سرطان مرتبط با هورمون های جنسی مانند سرطان رحم و تخمدان دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید این دارو یا داروهای مشابه را به او اطلاع دهید
-قبل با خرید هر دارو یا مکمل، فهرست کاملی از تمام داروهایی که مصرف می کنید تهیه کنید و به پزشک یا داروساز بدهید تا در صورت تداخل احتمالی اقدامات لازم انجام شود.

روش صحیح مصرف مدروکسی پروژسترون
– قرص مدروکسی پروژسترون را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. پزشک به شما خواهد گفت که چند بار در روز به چند عدد قرص نیاز دارید. آن را به طور کامل با یک لیوان آب ببلعید – اگر یک لیوان آب را فراموش کردید به محض یادآوری دارو را مصرف کنید، مگر اینکه مدتی قبل از نوبت بعدی باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و نوبت بعدی را طبق معمول مصرف کنید.

توصیه ها
-در طول درمان با این دارو باید زیر نظر پزشک باشد سینه ها.
– این قرص برای پیشگیری از بارداری استفاده می شود. تجویز نمی شود. اگر به داروهای ضد بارداری نیاز دارید، برای انتخاب داروی مناسب با پزشک خود مشورت کنید.
– در صورت ابتلا به دیابت، قند خون خود را مرتباً بیشتر و بیشتر چک کنید. . از آنجایی که مصرف این قرص می تواند روی سطح قند خون تاثیر بگذارد.
بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. خونریزی در هفته اول پس از قطع دارو سردرد شدید (به ویژه در پشت سر)، درد در ساق پا و لیز خوردن ساق پا. تنگی نفس، درد قفسه سینه، خونریزی غیرطبیعی واژینال و افسردگی، در اسرع وقت با پزشک یا مرکز درمانی مشورت کنید و هنگام استفاده از این دارو حتماً به درمانگر اطلاع دهید. فرد مسئول یا درمانگر شما در مورد استفاده از این دارو. بنابراین بهتر است از مسواک نرم استفاده کنید و بهداشت دهان و دندان را بیشتر رعایت کنید و معاینات دوره ای در دندانپزشک را فراموش نکنید.به پزشک اطلاع دهید.
-در طول درمان با این دارو حساسیت پوست شما به آفتاب بیشتر از قبل است. بنابراین حتما از محصولات ضد آفتاب و عینک آفتابی مناسب استفاده کنید. تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

عوارض مدروکسی پروژسترون
– اگر سردرد دارید برای انتخاب مسکن مناسب با داروساز مشورت کنید.
اگر سردرد شدید و مداوم شد حتما به پزشک اطلاع دهید.
– در صورت تهوع، مصرف دوز غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاها و ادویه های پرچرب باعث کاهش بروز این عارضه می شود. خوابیدن، تغییر میل جنسی، تغییر در رفتار و احساسات، لکه های پوستی و آکنه، تغییر در رشد مو، تورم ساق پا و مچ دست، اگر این مشکلات شدید یا مداوم هستند، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

اطلاعات تخصصی

موارد استفاده از مدروکسی پروژسترون استات

مدروکسی پروژسترون در درمان سرطان سینه در دوران یائسگی، هیپرپلازی اندومتر و سندرم تخمدان پلی کیستیک استفاده می شود. در درمان سرطان سلول کلیوی متاستاتیک، کارسینوم آندومتر و اندومتریوز، در کنترل آمنوره ثانویه، خونریزی نامنظم رحمی، به عنوان جایگزینی برای هورمون درمانی در زنان یائسه و همچنین برای ارزیابی میزان آندروژن و استروژن تولید شده استفاده می شود.

مکانیسم اثر مدروکسی پروژسترون استات

*
-تبدیل آندومتر پرولیفراتیو به آندومتر ترشحی
-کاهش هیپرپلازی آندومتر و خطر آدنوکارسینوم (در صورت تجویز با استروژن های کونژوگه) ام با مهار ترشح گنادوتروپین هیپوفیز (در صورت استفاده از فرم تزریقی برای پیشگیری از بارداری)
– آتروفی بافت آندومتر، کاهش رشد و القای بافت و کاهش درد آندومتریوز (در صورت استفاده در اندومتریوز) کاهش درد ناشی از آندومتریوز

فارماکوکینتیک مدروکسی پروژسترون استات

*
جذب:
بلع سریع
عضله آهسته
فراهمی زیستی: 0.6-10% 7575759999888 598 ماه بعد از 598:10 شروع اثر دوگانه آخرین تزریق (6-1 2) ماه)
مدت اثر: عضلانی 3 ماه
حداکثر پلاسما :
خوراکی 2 تا 4 ساعت
دپو داخل عضلانی 3 هفته
زیر جلدی 1 هفته هیدروکسیلاسیون و کونژوگاسیون)
نیمه عمر 55799888 نیمه عمر: 5579988 5599888 75999888 دپو عضلانی 50 روز
زیر جلدی 43 روز
دفع: ادرار

موارد منع مصرف مدروکسی پروژسترون استات

این دارو در صورت بارداری، خونریزی واژینال، اختلالات کبدی یا بیماری فعال کبدی، بیماری حاد شریانی، سرطان سینه یا تناسلی و پورفیری نباید مصرف شود.

عوارض جانبی مدروکسی پروژسترون استات

*
عوارض جانبی رایج (10%):
سیستم عصبی مرکزی: سردرد، عصبانیت
سیستم غدد درون ریز و متابولیسم: آمنوره، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی 75757599998 8 عوارض جانبی نسبتاً مکرر (1-10%): 75 7575999888 قلبی عروقی: ادم
سیستم عصبی مرکزی: سرگیجه، اضطراب، افسردگی، بی خوابی، تحریک پذیری، خستگی دوره های قاعدگی طولانی، گرم flushes 7575759998 88هضم: نفخ شکم، اسهال، حالت تهوع، احساس نفخ شکم ترشحات سفید یا زرد از واژن) فارنژیت، فارنژیت، سینوزیت، فوقانی عفونت دستگاه تنفسی
سایر عوارض (درصد ناشناخته):
سیستم عصبی مرکزی: سرخوشی، بی حالی
غدد درون ریز و متابولیسم: سندرم کوشینگ، ژن فیزیولوژیک، کلسیم خونی 5999، 59 افزایش یافته است. نقطه گزگز، خونریزی موضعی بین قاعدگی 7575759 99888: ندول در محل تزریق، حساسیت در محل تزریق

تداخلات دارویی مدروکسی پروژسترون استات

*مشخصات کلی تداخلات:

– سوبسترای CYP3A4

– اتصال به عامل انکپسوله کننده

– آگونیست پروژسترون

– تشدید اثرات ترومبوژنیک

تداخلات کلاس X (اجتناب):
انکورافنیب، گریزئوفولوین، ایندیوم 111، کاپرومیب پنتتید، ایگزازومیب، پکسی دارتینیب، ترانکسامیک اسید، اولیپریستال

کاهش اثرات دارو توسط مدروکسی پروژسترون:
ضد انعقاد، ضد دیابت، کولین C11، فوزامپرناویر، ایندیم 111 کاپرومیب پنتتید، اولیپریستال، آنتاگونیست های ویتامین K

کاهش اثرات مدروکسی پروژسترون توسط داروها:
آسیترتین، آپپریپیتانت، آرتمتر، باربیتورات ها، بکساروتن سیستمیک، کمپلکس های اسید صفراوی، بریگاتینیب، کاربامازپین، سنوبامات، کلادریبین، کلوبازام، داراویرابرافن، دابلیویرابرافن، دایره و 4 , افاویرن ز انکورافنیب، انزالوتامید، ارداتینیب، اسلیکاربامازپین، فلبامات، فوزامپرناویر، فوزوپرپیتانت، فسفنی توئین، گریزئوفولوین، ایووسیدانیب، ایگزازومیب، لاموتریژین، لزینوراد، متراتر، لیگزیسناتید، لوپینافتوپریوتین، من کوفنولات، نلفیناویر، نینتدانیب، Octer Vetide ایکس کاربامازپین، پگلوتیکاز، پرامپانل، فنی توئین، پیتولیزانت، پریمیدون، مشتقات اسید رتینوئیک، مشتقات ریفامایسین، ساکویناویر، ساریلوماب، سیلتوکسیمب، چای گیاهی، سوگامادکس، تازمتوستات، تتراهیدروکانابینول، توپیرابیول و کانا

افزایش اثرات دارو توسط مدروکسی پروژسترون:
مهارکننده های C1، Alexacaftor/Tezacaftor/Ivacaftor، Flibanserin، Nalmefene، Pegvaliase، Pomalidomide، Selegiline، Thalidomide، Strangesic acid، Triconzooleaz.

افزایش اثرات مدروکسی پروژسترون توسط داروها:
آتازاناویر، کارفیلزومیب، کوبی سیستات، مهارکننده های قوی CYP3A4، گیاهان دارویی (با خواص پروژستاتیو)، لوپیناویر، مترلپتین، میفپریستون، تیپراناویر، وریکونازول

تداخل با غذا:
هنگام مصرف با غذا، فراهمی زیستی قرص خوراکی مدروکسی پروژسترون افزایش می یابد، اما نیمه عمر دارو تغییر نمی کند.
راه حل: بدون ملاحظات غذایی مصرف شود.

هشدارهای مدروکسی پروژسترون استات

*
1- در صورت فاصله زمانی بیش از 14 هفته بین دو نوبت دارو، انجام تست بارداری ضروری است.
2- در مصرف طولانی مدت دارو (بیش از 2 سال) تراکم مغز استخوان بیمار کنترل شود.
3- لازم است بیمار از نظر از دست دادن بینایی، میگرن، علائم اختلالات ترومبوآمبولیک یا افسردگی تحت نظر باشد.
4- سطح گلوکز بیمار (در بیماران دیابتی) و فشار خون باید اندازه گیری شود.
– زمان مناسب دوز دارو به بیمار اطلاع داده شود.
پیشگیری از بارداری:
1- انجام تست بارداری قبل از شروع درمان الزامی است.
2- در مصرف طولانی مدت دارو، تراکم مغز استخوان بیمار کنترل شود.
3- پایش وزن اختیاری است (ارزیابی وزن بیمار در شروع درمان به بررسی تغییرات وزن در طول دوره درمان کمک می کند).
4- تغییرات در وضعیت سلامت بیمار باید در ویزیت منظم بیمار بررسی شود.
سرطان آندومتر:
1- در مصرف طولانی مدت دارو، تراکم مغز استخوان بیمار کنترل شود.
2- بیماران با سابقه خانوادگی جدی سرطان پستان باید از نظر بروز سرطان پستان تحت نظر باشند.
درمان هیپرپلازی آندومتر (خارج از برچسب):
1- نمونه برداری از اندومتر هر 6-3 ماه یکبار انجام شود (البته دفعات مناسب آن مشخص نشده است).
یائسگی:
1- ارزیابی خطر ابتلا به سرطان سینه و بیماری های قلبی عروقی قبل از شروع هورمون درمانی ترکیبی ضروری است و در طول دوره درمان معاینه لگن و پستان با توجه به سن بیمار انجام شود.
2- در بیماران با سطح تری گلیسیرید بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتر در شروع درمان، 2 هفته پس از شروع درمان باید مجدداً سطح آنها کنترل شود.
3- اثربخشی 1 تا 3 ماه پس از شروع درمان و سپس هر 6 تا 12 ماه یکبار شروع می شود. طول دوره درمان باید حداقل یک بار در سال ارزیابی شود.
4- فشار خون بیمار را پایش کنید.
5- اگر بیش از 6 ماه خونریزی غیرطبیعی رخ داد، آسیب شناسی آندومتر بررسی شود (در صورتی که بیمار چاق، دیابتی و یا سابقه سرطان آندومتر داشته باشد، خونریزی کمتر از 6 ماه نیز باید تحت نظر باشد).
6- در بیمارانی که از داروهای جایگزین تیروئید استفاده می کنند، سطح TSH باید 12-6 ماه پس از شروع درمان خوراکی بررسی شود.
انحراف جنسی/بیش فعالی جنسی:
1- عملکرد کبد بیمار در شروع درمان باید کنترل شود و در صورت وجود سمیت کبدی احتمالی، طول مدت درمان بررسی شود.
2- سطح FSC و هورمون محرک فولیکول (FSH) در شروع درمان باید کنترل شود.
3- سطح تستوسترون باید در شروع درمان و سپس به صورت ماهانه در 4 ماه اول و سپس هر 6 ماه یکبار بررسی شود.
4- سطح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) و پرولاکتین در شروع درمان و سپس هر 6 ماه یکبار کنترل شود.
5- اسکن استخوان باید در شروع درمان و سپس در صورت سرکوب سطح تستوسترون سرم، سالیانه مورد ارزیابی قرار گیرد.
6- سطح گلوکز، فشار خون، افزایش وزن و عملکرد کیسه صفرا بیمار را پایش کنید.

توصیه های دارویی مدروکسی پروژسترون استات

در صورت مشکوک بودن به بارداری، دارو باید فورا قطع شود.

داروهایی از همان گروه مدروکسی پروژسترون استات

گروه X

تحت هیچ شرایطی نباید مصرف شود: مطالعات حیوانی یا انسانی مواردی از نقص مادرزادی یا خطر مرگ جنین را به دلیل عوارض جانبی استفاده از این دارو در دوران بارداری مشاهده کرده است. این شواهد از طریق تحقیق، تجربه بازار یا مطالعات انسانی به دست می آید. بنابراین خطر مصرف این دارو در دوران بارداری قطعاً بیشتر از فواید احتمالی آن است و نباید مصرف شود.

فهرست

نام تجاری قرص مدروکسی پروژسترون

پروورا، دپو پروورا، کلیمانور

استفاده از قرص مدروکسی پروژسترون

اختلالات قاعدگی، برخی سرطان ها

اشکال دارویی قرص مدروکسی پروژسترون

قرص، آمپول

اطلاعات قرص مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون یک هورمون زنانه ۲۱ کربنی و استروئیدی است که در تنظیم تخمک گذاری و قاعدگی نقش دارد. قرص مدروکسی پروژسترون برای القای قاعدگی در زنانی استفاده می شود که هنوز وارد مرحله یائسگی نشده اند اما به دلیل کمبود قرص پروژسترون پریود نمی شوند. قرص مدروکسی پروژسترون همچنین برای جلوگیری از رشد استر در رحم زنان یائسه، برای جلوگیری از بارداری، سقط جنین، درمان آمنوره، هورمون درمانی و سرطان سلول های کلیه استفاده می شود.

با مراجعه به وب سایت و اپلیکیشن پذیرش 24 ساعته می توانید با پزشکان متخصص زنان و زایمان در مورد قرص مدروکسی پروژسترون به صورت آنلاین مشورت کنید.

نحوه مصرف قرص مدروکسی پروژسترون

قبل از شروع درمان با قرص مدروکسی پروژسترون، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این جزوه به شما کمک می کند اطلاعات کاملی در مورد قرص مدروکسی پروژسترون به دست آورید و در مورد عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در مورد استفاده از آن سوالی دارید با پزشک خود مشورت کنید.

دوز و مقدار قرص مدروکسی پروژسترون از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از مدروکسی پروژسترون دقیقاً طبق دستور پزشک استفاده کنید.

اگر یک دوز مدروکسی پروژسترون را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن دوز فراموش شده را مصرف کنید. اگر زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، از مصرف نوبت فراموش شده خودداری کنید و طبق دستور به مصرف دارو ادامه دهید و هرگز دو قرص را همزمان مصرف نکنید.

قرص مدروکسی پروژسترون را می توان قبل و بعد از غذا مصرف کرد. توصیه می شود آن را به طور کامل با یک لیوان آب قورت دهید.

موارد منع مصرف قرص مدروکسی پروژسترون

به تاریخ انقضای قرص مدروکسی پروژسترون توجه کنید و اگر دارویی که دارید تاریخ مصرف آن تمام شده است از آن استفاده نکنید.

هرگز مدروکسی پروژسترون را به شخص دیگری حتی با علائم مشابه خود ندهید.

اگر سوابق یا شرایط زیر را دارید، حتماً در مورد مصرف قرص مدروکسی پروژسترون با پزشک خود مشورت کنید:

در صورت بارداری یا شیردهی

سابقه بیماری قلبی عروقی

سابقه میگرن، آسم، دیابت یا فشار خون بالا یا ابتلا به آن

سابقه اختلالات لخته شدن خون و لخته شدن خون در پاها یا ریه ها

سابقه مشکلات کبدی یا کلیوی

سابقه افسردگی

سابقه سرطان سینه یا هر سرطان مرتبط با هورمون های جنسی مانند سرطان رحم و تخمدان

ابتلا به بیماری عروقی پورفیری

تشنج یا صرع

خونریزی واژن

اگر اخیراً سقط جنین داشته اید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف قرص مدروکسی پروژسترون

بیمارانی که برای درمان اختلالات قاعدگی از قرص مدروکسی پروژسترون استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که به مدت 3-7 روز پس از قطع دارو دچار خونریزی خواهند شد.

در صورت عدم وجود پریود یا شک در بارداری به پزشک اطلاع دهید.

برای کاهش خطر آسیب جنین، تا 3 ماه پس از قطع درمان اقدام به بارداری نکنید.

بیماران تحت درمان با قرص مدروکسی پروژسترون در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است لکه های تیره ای به نام ملاسما روی پوست صورت ایجاد کنند. بنابراین توصیه می شود هنگام خروج از منزل از قرار گرفتن در معرض نور خودداری کنید و از عینک آفتابی یا لباس استفاده کنید. از تجهیزات حفاظتی استفاده کنید.

آزمایشات فیزیکی بعدی مانند بررسی فشار خون، معاینه پستان، شکم، لگن و پاپ اسمیر بسیار مهم و توصیه می شود.

اگر دیابت دارید، باید قند خون خود را به دفعات و به طور منظم چک کنید. زیرا استفاده از قرص مدروکسی پروژسترون می تواند سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهد.

در طول مصرف طولانی مدت دارو (بیش از 2 سال) تراکم مغز استخوان بیمار باید کنترل شود.

استرس یکی از قوی ترین و مهم ترین علل کمبود قرص پروژسترون در اکثر افراد است. افزایش سطح هورمون کورتیزول که همان هورمون استرس است، گیرنده های پروژسترون را مسدود می کند و در نتیجه عملکرد پروژسترون را در بدن کاهش می دهد. زنانی که قصد باردار شدن دارند ابتدا باید استرس را به تنهایی از بین ببرند.

تداخلات دارویی با مدروکسی پروژسترون

هنگام تجویز قرص مدروکسی پروژسترون توسط پزشک، فهرستی از داروهای تجویزی و بدون نسخه (چه گیاهی و چه مکمل و غیره) را در اختیار آنها قرار دهید.

آمفتامین، داروهای تیروئید، دیفن هیدرامین، سیپروفلوکساسین، کلوفون، دولوکستین، استرادیول، اسیدهای چرب اشباع شده امگا 3، لزیلالوپرام، پره گابالین، لوونورژسترول، مونته لوکاست، لووتیروکسین، تستوسترون، سیانوکولامین، مولتی کولبامین، سکوربیک اسید، سکوربیک اسید، سرم آسکوکوبالامینول

عوارض جانبی مدروکسی پروژسترون

عوارض شایع قرص مدروکسی پروژسترون

سیستم عصبی مرکزی: سردرد، عصبانیت،

سیستم غدد درون ریز و متابولیسم: آمنوره، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی

دستگاه گوارش: درد شکم

عوارض جانبی نسبتا شایع قرص مدروکسی پروژسترون

قلبی عروقی: ادم

سیستم عصبی مرکزی: سرگیجه، اضطراب، افسردگی، بی خوابی، تحریک پذیری، خستگی

پوست: آکنه ولگاریس، ریزش مو، بثورات

غدد درون ریز و متابولیسم: کاهش میل جنسی، تغییر در میزان خونریزی قاعدگی، خونریزی شدید و طولانی قاعدگی، گرگرفتگی

دستگاه گوارش: نفخ، اسهال، حالت تهوع، احساس بادکش در معده

دستگاه تناسلی: تست پاپ غیر طبیعی، واژینوز باکتریایی، حساسیت پستان، قاعدگی دردناک، درد سینه، عفونت مجرا.

ادرار، خونریزی رحم، خونریزی واژینال، واژینیت، کاندیدیاز ولوواژینال، لوکوره (ترشحات سفید یا زرد از واژن)

عفونت: آنفولانزا

موضعی: درد محل تزریق، آتروفی محل تزریق، کالوس محل تزریق

عصبی، عضلانی و اسکلتی: درد مفاصل، کمر درد، درد بازو و پا، گرفتگی عضلات پا، ضعف

تنفسی: برونشیت، نازوفارنژیت، فارنژیت، سینوزیت، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

سایر عوارض جانبی قرص مدروکسی پروژسترون (درصد نامشخص)

سیستم عصبی مرکزی: سرخوشی، بی حالی

غدد درون ریز و متابولیسم: سندرم کوشینگ، افزایش کلسیم خون، لیپودیستروفی

ادراری تناسلی: لکه بینی، خونریزی بین قاعدگی

شرایط نگهداری مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

قرص مدروکسی پروژسترون را در جای خشک و خنک و دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

سوالات متداول در مورد قرص مدروکسی پروژسترون

قرص مدروکسی پروژسترون برای چه خوب است؟

قرص مدروکسی پروژسترون برای مصارف مختلف در بیماری های زنانه استفاده می شود.
مثلاً در دوره ای که بلوغ به تازگی اتفاق افتاده است و دختران دارای محور هیپوتالاموس، غده هیپوفیز، تخمدان هستند و هنوز به بلوغ نهایی نرسیده اند، این افراد می توانند تخمک داشته باشند. در آنها ایجاد نمی شود و تاخیرهای طولانی مدت را تجربه می کنند و ما به طور موقت از قرص مدروکسی پروژسترون استفاده می کنیم تا مطمئن شویم قاعدگی منظمی دارند عملکرد تخمدان در آنها نمی افتد و ممکن است مستعد هیپرپلازی آندومتر باشند که به معنای افزایش ضخامت دیواره رحم نامنظم است. خونریزی قاعدگی

قرص مدروکسی پروژسترون برای چیست؟

پروژسترون کاربردهای فراوانی دارد و یکی از هورمون هایی است که از تخمدان ترشح می شود و برای درمان ناباروری های خاص و تنظیم چرخه قاعدگی، درمان تنبلی تخمدان، اندومتریوز و سقط های مکرر و بسیاری موارد دیگر با نظر پزشک استفاده می شود. متخصص.

فراموش کردن قرص مدروکسی پروژسترون

اگر یک دوز مدروکسی پروژسترون را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر اینکه مدتی تا نوبت بعدی باقی مانده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و نوبت بعدی را طبق معمول مصرف کنید.

چند روز بعد از مصرف قرص مدروکسی پروژسترون پریود میشویم؟

معمولاً 3 تا 10 روز پس از قطع قرص های پروژسترون پریود می شوید.

تاثیر قرص مدروکسی پروژسترون

نحوه مصرف قرص مدروکسی پروژسترون بستگی به آنچه برای آن تجویز شده است، دارد، اما اگر برای تنظیم قاعدگی یا عدم قاعدگی آنها را مصرف می کنید، از روز چهاردهم قاعدگی تا 12 روزگی روزانه دو قرص مصرف کنید. اگر این مشکلات برطرف شد و هیچ منع مصرفی برای مصرف قرص پروژسترون ندارید، می توانید روزانه 4 قرص مدروکسی پروژسترون به مدت سه روز مصرف کنید و سپس تا پریود شدن قطع کنید.

علت پریود نشدن بعد از مصرف مدروکسی پروژسترون چیست؟

دلیل پریود نشدن بعد از مصرف مدروکسی پروژسترون در وهله اول می تواند بارداری باشد، در صورتی که بارداری مردود باشد و دارو به اندازه کافی و صحیح مصرف شده باشد، علل دیگری مانند یائسگی یا چسبندگی داخل رحمی وجود دارد.

قرص مدروکسی پروژسترون و لکه بینی

اگر هنگام مصرف قرص مدروکسی پروژسترون دچار خونریزی شدید، باید با پزشک خود مشورت کنید تا علت آن مشخص شود، این امر می تواند دلایل مختلفی مانند بارداری، نازک شدن آندومتر رحم و غیره داشته باشد.

قرص پروژسترون چاق میکند؟

بله، قرص های پروژسترون می توانند وزن را هم از طریق افزایش اشتها و هم از طریق تجمع مایعات در بدن افزایش دهند.

دوز آمپول  قرص پروژسترون برای پریود شدن

برای یک دوره، دو آمپول 50 میلی گرمی پروژسترون به طور همزمان به صورت عضلانی تزریق می شود.

قرص مدروکسی پروژسترون برای بارداری

البته اهداف مصرف قرص مدروکسی پروژسترون متفاوت است بنابراین به افراد توصیه می کنیم خودسرانه داروهای هورمونی مصرف نکنند. شاید خانم ها به پزشک مراجعه کنند و پزشک دلایل مختلفی برای تجویز قرص مدروکسی پروژسترون داشته باشد اما گاهی هر خونریزی یا لکه بینی که در خانم ها ایجاد می شود با قرص مدروکسی پروژسترون حل نمی شود و مردم باید به خاطر داشته باشند که گاهی اوقات می بینید که فرد لکه بینی دارد و علت لکه بینی چیست. کاهش ضخامت دیواره رحم است و خودسرانه از قرص مدروکسی پروژسترون استفاده می کند و باز هم خونریزی بدتر می شود و خواهش می کنیم هر نوع خونریزی یا تاخیری که خودسرانه از تاول ایجاد می شود و از قرص پروژسترون استفاده نمی کند.

لکه بینی پس از قطع مدروکسی پروژسترون

سوال بیمار:

من برای بارداری تلاش می کنم

آزمایشات هورمونی طبیعی

پریودهای من بین 28 تا 38 روز متفاوت بود.

دکتر به من مدروکسی پروژسترون داد، از 16 قاعدگی تا 10 شب.

طبق سونوگرافی که در روز یازدهم پریود انجام دادم فولیکول 11 میلی متری داشتم، 16 تا 17 فروردین علائم تخمک گذاری داشتم و هفته بعد درد زیر شکم، تیراندازی در زیر شکم و درد تخمدان داشتم. .

روز چهارم پس از قطع قرص مدروکسی، لکه بینی دارم (ترشحات زرد، گاهی سفید، گاهی نارنجی و صورتی، گاهی قهوه ای کم رنگ)

در روز بیست و ششم و در روز بیست و نهم قاعدگی، بیبی چک حتی پس از چند ساعت کاملا منفی بود.

روز سی و یکم پریود حال بی بی خیلی کمرنگ بود و بعد از چند ساعت کمی روشن شد.

از بیست و نهم تا الان که سی و چهارمین روز قاعدگی هست همین ترشحات یا خون دماغ دارم.

به نظر شما این به دلیل اعتیاد به مواد مخدر یا بارداری احتمالی است؟

منظورم اینه که با استراحت رنگ ترشحات عادی میشه.

مدفوع قهوه ای یا کمی صورتی یا قرمز.

پاسخ دکتر راضیه الماسی خانلو، مامای متخصص:

با سلام بهتر است آزمایش خون بارداری انجام شود و در صورت مثبت بودن باید تحت نظر باشد زیرا با توجه به صحبت شما در بیبی چک ممکن است پاسخ قابل اعتماد نباشد.

تاخیر در قاعدگی با استفاده از مدروکسی پروژسترون

سوال بیمار:

چندین دوره پریود نامنظم داشتم. به دکتر مراجعه کردم و متوجه شدم که تخمدان پلی کیستیک دارم. من 22 ساله بودم. من یک سال و نیم بود که ازدواج کرده بودم. دکتر به مدت سه ماه به من قرص پروژسترون مدورکسی داد. با خیلی کم خونریزی داشتم ولی این ماه پریود نشدم. 9 روز از قطع مصرف قرص می گذرد. البته در ماه های قبل به جز پروژسترون قرص های دیگری هم برای کیست و سستی مصرف می کردم اما این ماه فقط پروژسترون مصرف کردم و دکتر بعد از قوانینم برایم سونوگرافی نوشت که هنوز انجام ندادم. . گزارش تولد روز چهارم دیر پریود من منفی بود، آیا امکان بارداری وجود دارد یا خیر؟ آیا من مشکل دیگری دارم؟

بهتر است دوباره از آزمایش BB یا آزمایش بتا hCG استفاده کنید. در صورت منفی بودن، به جای مدروکسی باید قرص ترکیبی مصرف شود.

فقط مطالب ذکر شده در مقاله بالا. صرفاً جنبه اطلاع رسانی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز دارد و به هیچ وجه جای نظر پزشک متخصص را نمی گیرد. برای مصرف دارو و آگاهی از عوارض آن با توجه به پرونده پزشکی خود لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید.

با توجه به شرایط کنونی همه‌گیری ویروس کرونا، در صورت عدم تمایل به مراجعه حضوری، می‌توانید به صورت 24 ساعته و آنلاین به وب‌سایت یا اپلیکیشن پذیرش مراجعه کنید. مشاوره تلفنی و پیامکی از مجرب ترین پزشکان آنلاین در گروه زنان و زایمان به صورت تلفنی و پیامکی دریافت کنید.

ارتباط مستقیم با پزشک آنلاین متخصص در زمینه زنان و زایمان

کارشناس ارشد زهرا قربانی

کارشناس ارشد زهرا قربانی، کارشناس ارشد مامایی و مشاور سلامت جنسی هستند. فعالیت و مشاوره ایشان در زمینه انتخاب روش پیشگیری از بارداری، کمک باروری، اختلالات بلوغ و دوران یائسگی، کیست‌های تخمدانی و سندرم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات قاعدگی، عفونت‌های دستگاه تناسلی زنان، مشاوره در زمینه انتخاب نوع زایمان و روش‌های بی‌دردی و زایمان فیزیولوژیک، مشاوره پیش از بارداری، مراقبت‌های دوران بارداری و بعد از زایمان و شیردهی، بیماری‌های مقاربتی، مشاوره بکارت، مشاوره به مردان در زمینه تامین و حفظ سلامت مادران و خانواده و… است.

3.6/5 (11 بررسی)

سلام دکترم برای تنظیم پریودم مدروکسی پروژسترون تجویز کرده که باید روزی 2 ساعت هر 12 ساعت یا صبح و عصر مصرف کنم. طبق دستور مصرف کردم اما الان بیش از یک هفته گذشته و هنوز پریود نشدم؟ سوال من این است که چند روز بعد از مصرف قرص مدروکسی پروژسترون پریود می شویم؟ !

چند روز بعد از مدروکسی پریود می شویم؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

معمولاً 3 روز تا 2 هفته پس از مصرف پروژسترون فرصت دارید تا پریود شوید.

پروژسترون یکی از هورمون های ضروری برای تنظیم چرخه قاعدگی است. اگر پزشک تشخیص داده باشد که بدن شما به اندازه کافی این هورمون ترشح نمی کند، آمپول های پروژسترون برای جبران این کمبود تجویز می شود. زمانی که بدن دچار کمبود این هورمون می شود، قاعدگی ها تنظیم یا قطع می شود، بنابراین تزریق آمپول نیاز شما را در سیکل قاعدگی برطرف می کند.

پروژسترون هورمونی است که در زمان تخمک گذاری از تخمدان ها ترشح می شود و وظیفه تنظیم منظم پریودها را بر عهده دارد. معمولاً برای خانم ها طبیعی است که یک هفته پریود خود را به تعویق بیاندازند، به خصوص اگر به مسافرت رفته اید و در حالت تحریک عاطفی هستید. اما اگر بعد از یک هفته پریود نشدید و علائم بارداری نداشتید باید به پزشک مراجعه کنید و طبق توصیه او قرص های پروژسترون مصرف کنید. معمولا بعد از 2 هفته تا 10 روز بعد از تزریق باید پریود شوید، اگر این اتفاق نیفتاد حتما دوباره با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی تزریق پروژسترون

در زیر عوارض جانبی که تاکنون گزارش شده است آورده شده است. اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید با پزشک خود مشورت کنید:

ردیابی

تغییر در جریان قاعدگی

آمنوره

تغییر وزن (افزایش یا کاهش)

درد، خارش، تورم و قرمزی در محل تزریق

تغییرات واژن

زرد شدن پوست یا سفیدی چشم

حساسیت سینه

واکنش های پوستی مانند بثورات، کهیر، خارش و تورم

آکنه

ریزش مو یا رشد ناخواسته مو

افسردگی قاعدگی

تب

بیخوابی

حالت تهوع

شوک آنافیلاکسی که شامل علائمی مانند: گرگرفتگی، ضربان قلب سریع، خارش، کهیر، مشکل در تنفس، تورم گلو، غش، حالت تهوع و استفراغ است.

چه زمانی بهتر است پروژسترون تزریق نشود؟

** اگر به داروهای مرتبط با پروژسترون مانند: الکل یا روغن بنزیل یا دانه کنجد حساسیت دارید.

** اگر معمولاً خونریزی واژینال دارید.

** اگر بیماری کبدی دارید.

** اگر مستعد ابتلا به سرطان سینه و دستگاه تناسلی هستید.

** اگر سابقه سقط داشته اید و پزشک شک دارد که بافتی در رحم باقی مانده یا برداشته شده باشد.

اگر در پاها، ریه ها، چشم ها یا سایر قسمت های بدن لخته خون دارید.

خطرات تزریق پروژسترون

لخته شدن غیر طبیعی خون

لخته شدن خون با استفاده از استروژن و پروژسترون گزارش شده است. اگر لخته خون در خون ایجاد شود، رگ های خونی را مسدود می کند و مشکلات جدی ایجاد می کند. این مشکلات شامل سکته مغزی، حملات قلبی، آمبولی ریه و سایر مشکلات است. اگر به هر یک از این شرایط مشکوک هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اقدامات احتیاطی با آمپول پروژسترون

از علائم و نشانه ها آگاه باشید. اگر هر یک از این علائم بعد از تزریق پروژسترون رخ داد، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

خونریزی غیر طبیعی واژن

درد قفسه سینه یا سفتی ناگهانی قفسه سینه

سردرد، سرگیجه

استفراغ شدید

ضعیف

اختلال بینایی

ضعف در بازوها و پاها

احساس سفتی در ناحیه سینه که نشان دهنده اختلالات فیبروکیستیک، فیبروآدنوم یا سرطان سینه است.

چگونه آمپول پروژسترون عمل می کند؟

این آمپول به صورت عضلانی تزریق می شود. پس از تزریق، ماده جذب شده وارد جریان خون می شود.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آيناز

عزیزم خیلی ممنون از مقاله خوبی که نوشتی. واقعا بهم کمک کردی. منم قرص مدروکسی پروژسترون خوردم و پریود نشدم. اما با خوندن مقاله توضیحات دکترم رو بهتر متوجه شدم. مرسی

دکمه بازگشت به بالا