چرا با حرف زدن سرفه میکنم

قبل از اینکه خیلی دیر شود، علائم خود را به من بگویید:

قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص گوش و حلق و بینی گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

گلو و دهان درهای بدن هستند. وجود مشکلات در آنها برای بقیه اندام ها مشکل ایجاد می کند. قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص گوش و حلق و بینی گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافتِ مشاوره

علل خون در مدفوع می تواند بواسیر، هموروئید، کولیت روده و غیره باشد. برای تشخیص و درمان صحیح و به موقع، قبل از اینکه دیر شود، علائم خود را به متخصص گوارش گزارش دهید و مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مشاوره

اگر اختلالات خواب جدی گرفته نشود، بر سلامت جسمی و روانی تأثیر می گذارد. قبل از اینکه دیر شود به متخصص مغز و اعصاب در مورد علائم خود بگویید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

درد اسکلتی یکی از شایع ترین علائم در بین ایرانیان است، قبل از اینکه دیر شود علائم خود را به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گزارش دهید و از مشاوره آنلاین استفاده کنید.

دریافت مشاوره

سردرد علل مختلفی دارد. از اضافه وزن گرفته تا اختلالات هورمونی. برای تشخیص درست علت سردرد، قبل از اینکه دیر شود علائم خود را به متخصص مغز و اعصاب گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع در ایران است. در مورد علائم خود به متخصص گوارش خود بگویید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافتِ مشاوره

قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص گوش و حلق و بینی گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مُشاوره

قبل از اینکه خیلی دیر شود به متخصص ریه در مورد علائم خود بگویید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به یک روانشناس گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

درمان سرفه یکی از بزرگترین نگرانی های افرادی است که از آن رنج می برند. به خصوص در دوران کرونا، بسیاری از مردم دائماً به دنبال چیزی بودند که برای سرفه مفید است. آیا می توان این مشکل را به طور طبیعی حل کرد یا باید با پزشک مشورت کرد؟

سرفه یک فرآیند طبیعی سیستم دفاعی بدن است که می تواند گلو را از خلط، گرد و غبار و سایر مواد محرک پاک کند. در این صورت ریه ها پاک می شوند و احتمال ابتلا به بیماری های جدی مانند ذات الریه کاهش می یابد. سرفه لزوماً نشانه بیماری نیست، اما گاهی این واکنش بدن به سرفه شدید همراه با تنگی نفس تبدیل می شود.

این وضعیت آزار دهنده است و در دراز مدت می تواند باعث بیماری های جدی تری شود. اگر شما هم به دنبال این هستید که چه چیزی سرفه را متوقف می کند و راه حلی برای درمان سرفه شدید چیست، با ما همراه باشید تا در این مقاله مجله درمانکده شما را با علائم، انواع و راه های درمان سرفه آشنا کنیم.

همچنین می توانید برای تخمین ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس جدید کرونا به تست آنلاین کرونا مرکز پزشکی مراجعه کنید.

فهرست:

علل و علائم سرفه چیست؟

در بیشتر موارد، سرفه جای نگرانی ندارد و به عنوان یک فرآیند طبیعی پاکسازی ریه در نظر گرفته می شود. اما گاهی این مشکل نشان دهنده وجود ویروسی در بدن مانند سرماخوردگی یا کرونا است که با علائمی مانند آبریزش بینی، تب، گلودرد، گوش درد و درد عمومی همراه خواهد بود. به طور کلی علت سرفه را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

علت سرفه مزمن

اگر خلط از گلو به ریه ها برود، احتمال سرفه طولانی یا مزمن افزایش می یابد. همچنین بیماری هایی مانند آسم، رفلاکس معده به مری و مصرف برخی داروها از عوامل ایجاد این نوع سرفه هستند. برخی از بیماری های بسیار نادر مانند سل، سرطان ریه و عفونت های قارچی می توانند باعث سرفه مزمن شوند.

علت سرفه حاد

سرفه های کوتاه مدت یا تیز در اثر عفونت قسمت های فوقانی مانند حلق ایجاد می شود. این عفونت ها به عنوان URTI شناخته می شوند. بیماری هایی مانند آنفولانزا، التهاب حنجره (لارنژیت) یا سرماخوردگی ساده از دلایل اصلی سرفه حاد هستند.

در برخی موارد، این عفونت‌ها وارد راه‌های هوایی تحتانی و ریه‌ها می‌شوند و باعث بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه، برونشیت و تب یونجه می‌شوند. انواع مختلف کرونا مانند آمیکرون می تواند باعث سرفه کوتاه مدت یا حاد شود. این نوع سرفه معمولا در عرض 3 هفته بهبود می یابد.

بیشتر بدانید: بلغم چقدر شایع است و راه های درمان آن چیست؟

برگشت خلط از گلو به ریه‌ها م‌یتواند باعث بروز سرفه‌های مزمن شود.

بیشتر ببینید: لیست پزشکان خوب بیماری های عفونی

انواع مختلف سرفه

اگر نوع سرفه تشخیص داده شد، بهتر است راهی برای درمان سرفه شدید و تنگی نفس پیدا کنید. در برخی موارد برای درمان سرفه شدید باید به پزشک مراجعه کرد. اما قبل از آن، باید بدانید که چه نوع سرفه ای دارید. به طور کلی سرفه به سه دسته اصلی تقسیم می شود:

1. سرفه خشک

هوای خشک، تورم یا خشکی نای و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را می توان علت سرفه خشک دانست. به همین دلیل، افراد باید برای درمان سرفه خشک که اغلب باعث احساس غلغلک می شود، به پزشک مراجعه کنند. جالب است بدانید که سرفه کرونایی یکی از انواع سرفه های خشک است. این سرفه که معمولا بهبودی طولانی مدت طول می کشد، با علائم زیر همراه خواهد بود:

لوزه های متورم

التهاب حنجره

گلو درد

آلرژی فصلی

آلرژی

برای درمان سرفه خشک که ممکن است با دل درد و سوزش سر دل همراه باشد، از داروهای ضد اسید، آنتی بیوتیک ها و داروهای آسم استفاده می کنند.

2. سرفه مرطوب

علامت اصلی سرفه مرطوب یا تولیدی وجود خلط در گلو است. در واقع در این نوع سرفه، مخاط از گلو، بینی و ریه ها خارج می شود. پزشکان سرفه همراه با خلط را نشانه سرماخوردگی، ذات الریه یا آنفولانزا می دانند. برای درمان سرفه بلغمی، پزشک ابتدا پشت گلوی شما را بررسی می کند و در حین گرفتن شرح حال از شما می پرسد که آیا در پشت گلویتان خیسی احساس می کنید یا خیر.

رنگ زرد، بژ بسیار کم رنگ و سفید برای سرفه بلغمی طبیعی است، اما رنگ سبز آن نشانه عفونت در گلو خواهد بود. این نوع سرفه معمولا در عرض سه هفته بهبود می یابد، اما در صورت تداوم، باید برای درمان سرفه بلغمی به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ویروس سرماخوردگی چیست؟

برای بهبود سرفه مرطوب، می توانید از داروهای تسکین دهنده علائم آن یا سرکوب کننده های سرفه استفاده کنید. همچنین عسل می تواند روش درمانی خوبی برای سرفه های ناشی از بلغم باشد.

3. حمله سرفه

این نوع سرفه ها به طور متوالی شروع می شوند و معمولاً منجر به تنگی نفس می شوند. حملات سرفه آزاردهنده ناشی از درد دیافراگم، شکم، شکم و سردرد خواهد بود. اکثر مردم با بروز این سرفه های غیرقابل کنترل، درد عضلانی و حالت تهوع را تجربه می کنند. درمان سرفه های شدید و تنگی نفس یک حمله طولانی مدت است و علل بروز آن باید به روش های زیر بررسی شود:

سیاه سرفه

بیماری سل

خفگی

ذات الریه

بیماری مزمن ریه

عدم درمان به موقع سرفه می‌تواند با سرفه حمله‌ای به صورت پشت سر هم و غیرقابل کنترل همراه شود.

انواع دیگر سرفه شامل موارد زیر است:

سیاه سرفه: عفونت دستگاه تنفسی ناشی از باکتری به نام Bordetella pertussis را سیاه سرفه (سیاه سرفه) می نامند.

سرفه همراه با خس خس سینه: اگر فرد هنگام بازدم خس خس کند (سیاه سرفه) به این معنی است که راه های هوایی تحتانی ملتهب شده است. این وضعیت در صورت عفونت ویروسی آسم یا برونشیت رخ می دهد.

سرفه شبانه: هنگامی که فرد سرماخورده است، مخاط بینی و سینوزیت از گلو خارج می شود و باعث سرفه در هنگام خواب می شود. این تنها در صورتی مشکل ساز است که سرفه مانع خواب شود.

سرفه در طول روز: هوای سرد، فعالیت های خاص یا بوها سرفه را در طول روز بدتر می کند.

سرفه همراه با تب: فردی که سرفه می کند و تب خفیف و آبریزش بینی دارد حتما باید سرما خورده باشد.

سرفه های مداوم: سرفه های ناشی از سرماخوردگی ویروسی، به خصوص اگر فردی سرماخوردگی پشت سر هم داشته باشد، معمولاً برای چند هفته ادامه می یابد. آسم، آلرژی یا عفونت مزمن در سینوزیت نیز باعث سرفه طولانی و مداوم می شود. اگر بعد از سه هفته فرد همچنان سرفه می کند، با پزشک تماس بگیرید.

بیشتر ببینید: متخصص آلرژی

نحوه درمان سرفه خشک و مرطوب

در بیشتر موارد، ویروس باعث این مشکل می شود و باید مسیر خود را طی کند. اکثر پزشکان داروی سرفه را تجویز نمی کنند و پیشنهاد آنها استفاده از داروهای خانگی برای سرفه است. اما بهبودی از سرفه شدید و تنگی نفس بدون دارو امکان پذیر نیست. در زیر جدول داروهای موثر در درمان سرفه و درمان های خانگی را مشاهده می کنید:

جدول داروهای درمان سرفه

داروهاموارد مصرفآنتی‌هیستامین‌ها، کورتیکواستروئیدها و ضد احتقان‌هاآبریزش بینی و آلرژیداروهای استنشاقیسرفه‌های مربوط به آسم و کشادکننده برونش (راه‌های هوایی)آنتی‌بیوتیک‌هاسرفه‌های مزمن ناشی از عفونت باکتریایی یا قارچیداروهای کنترل کننده اسیدرفلاکس اسید معدهداروهای سرکوب کننده سرفهتسکین علائم سرفهجدول داروهای موثر در درمان سرفه و موارد مصرف آن‌ها

درمان های خانگی برای سرفه خشک و مرطوب

نوشیدن مایعات گرم می تواند مخاط گلو را رقیق کرده و علائم را تسکین دهد.

غرغره آب نمک می تواند تحریک گلو ناشی از سرفه خشک را تسکین دهد.

ترکیب عسل و آب گرم به کاهش سرفه های شدید کمک می کند.

برای درمان سرفه بلغمی حتما از شربت های حاوی آویشن استفاده کنید. تهیه دمنوش آویشن اثرات مثبت زیادی برای حل این مشکل خواهد داشت.

برای درمان سرفه خشک، هوای اطراف خود را مرطوب نگه دارید.

سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود باعث تحریک ریه ها و گلو می شود. در این صورت حتی اگر علت سرفه خشک شما چیز دیگری باشد، شدیدتر خواهد بود.

خواص ضد التهابی زنجبیل می تواند سرفه های خشک را درمان کند و مخاط را از مجاری هوایی پاک کند.

اگر کمتر از سه هفته است که درگیر سرفه شدید شده‌اید با درمان خانگی می‌توانید سرفه خشک یا خلط‌دار را از بین ببرید.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

اگر علائم زیر را دارید، می توانید بلافاصله به صورت آنلاین با پزشک مشورت کنید:

آیا در تنفس مشکل دارید یا به سختی نفس می کشید؟

سریعتر از حد معمول نفس بکشید

لب ها، صورت یا زبان شما کبود یا تیره شده است

تب بالا (به خصوص اگر سرفه دارید اما آبریزش یا گرفتگی بینی ندارید)

با هر نفس یک خروپف می آید

شما باعث می‌شوید خون عجله کند

وقتی نفس میکشی غرغر میکنی

خس خس سینه هنگام بازدم (مگر اینکه پزشک قبلاً به شما گفته باشد که در صورت ابتلا به آسم چه کاری انجام دهید)

بدن شما کم آب شده است؛ علائم آن شامل سرگیجه، خواب‌آلودگی، خشکی یا چسبندگی دهان، گودی چشم، گریه بدون اشک یا کمبود ادرار است.

اکثر علائم سرفه با درمان خانگی برطرف می‌شود اما برخی نشانه‌ها ممکن است زنگ خطر جدی محسوب شوند که در این صورت حتما برای درمان سرفه به پزشک مراجعه کنید.

درمان سرفه

سرفه یکی از واکنش های بدن به خصوص در فصل سرما است و بسیاری از افراد مدام به دنبال این هستند که چه چیزی سرفه را متوقف کند. سرفه انواع مختلفی دارد و پس از تشخیص نوع آن، پزشک می تواند سرفه های خشک یا سرفه های بلغمی را درمان کند.

پس از بررسی علت سرفه خشک یا مرطوب، در این مقاله مجله درمانکده دارویی را معرفی کردیم. به نظر شما چه چیزی برای سرفه بد خوب است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سریع‌ترین راه برای درمان سرفه شدید چیست؟

استفاده از داروهای خانگی می تواند نتایج سریع تری برای شما به ارمغان بیاورد:
1. نوشیدن مایعات داغ
2. قرقره آب نمک
3. ترکیب عسل و آب گرم
5.
5.

بهترین دارو برای سرفه کدام است؟

داروهای سرکوب کننده سرفه مانند دکسترومتورفان و سرکوب کننده های سرفه برای سرفه های خشک مناسب هستند.

چه نوع سرفه‌ای جدی است؟

اگر سرفه خشک یا بلغمی بیش از 3 هفته ادامه داشت، باید با پزشک مشورت کنید.

آیا آنتی‌بیوتیک می‌تواند سرفه را بهبود بخشد؟

آنتی بیوتیک باکتری های عامل سرفه را از بین می برد، اما مطمئناً سرفه و سایر علائم بیماری مانند تب را از بین نمی برد.

چرا سرفه من در شب بدتر می‌شود؟

زیرا هنگام دراز کشیدن، مخاط در پشت گلو جمع می شود و باعث سرفه می شود.

منبع: mayoclinic webmd

158,193 بازدید

سرفه یک عمل بازتابی غیرارادی برای پاکسازی مجاری تنفسی از مخاط و مواد محرک مانند گرد و غبار یا دود است. اکثر سرفه ها در عرض 3 هفته از بین می روند و نیازی به درمان ندارند.

خوشبختانه، سرفه به ندرت نشانه یک بیماری جدی است، اما برای افرادی که علائمی مانند درد قفسه سینه نیز دارند، نیاز به بررسی و درمان فوری دارد. در ادامه این مقاله پزشک خود، با ما همراه باشید تا به انواع سرفه ها و نحوه درمان آنها بپردازیم.

سرفه چیست؟

سرفه یکی از مکانیسم های دفاعی بدن برای جلوگیری از ورود محرک های خارجی از طریق دهان و راه های هوایی به حلق است. این محرک های خارجی اعصاب را تحریک می کنند و پیام هایی را به مغز می فرستند. سپس مغز به عضلات قفسه سینه و شکم دستور می دهد تا با سرفه های مکرر هوا، محرک خارجی را دفع کنند. سرفه کردن هر چند وقت یکبار طبیعی است و خوشبختانه نشانه سلامتی شماست. اما سرفه های شدید و طولانی مدت جای نگرانی و بررسی است.

علائم مرتبط با سرفه چیست؟

سرفه ای که برای چندین هفته ادامه داشته باشد یا همراه با سرفه خونی و خس خس سینه باشد ممکن است نشان دهنده وضعیتی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. گاهی اوقات سرفه با فشار همراه است (سرعت هوا در سرفه شدید می تواند به حدود هشتصد کیلومتر در ساعت برسد).

سرفه های طولانی و شدید خسته کننده است و می تواند باعث بی خوابی، سردرد، بی اختیاری ادرار و حتی شکستگی دنده شود! در این موارد بهتر است در اسرع وقت با یک متخصص یا پزشک عمومی مشورت کنید. در وب سایت پزشک، امکان دریافت نوبت حضوری و مشاوره تلفنی با پزشک عمومی وجود دارد.

انواع سرفه

سرفه ها بر اساس علت آن به چهار نوع اصلی طبقه بندی می شوند:

مرطوب (بلغمی)

خشک

حمله (شدید)

کروپ

سرفه خلط آور (رفلاکس معده و سرفه)

این نوع سرفه مرطوب به نظر می رسد زیرا مخاط را از گلو خارج می کند. سرفه همراه با خلط که بیشتر به عنوان سرفه “مولد” شناخته می شود، می تواند حاد باشد که کمتر از سه هفته طول بکشد یا مزمن باشد و چندین ماه طول بکشد. این نوع سرفه در بیماری های زیر شایع تر است:

سرماخوردگی یا آنفولانزا

آسم

برونشیت

بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)

ذات الریه

اکثر سرفه های مرطوب خود به خود برطرف می شوند و با دارو برطرف می شوند. اگر سرفه مرطوب بیش از سه هفته طول کشید یا اگر شرایط زیر را دارید، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید:

سرفه با مخاط غلیظ، زرد یا سبز

تنگی نفس یا خس خس سینه

تب بالا و درد قفسه سینه

سرفه خشک

سرفه خشک باعث ایجاد احساس غلغلک در پشت گلو می شود و می تواند منجر به سرفه طولانی شود. معمولاً این نوع سرفه مخاط تولید نمی کند. سرفه خشک می تواند ناشی از التهاب سیستم تنفسی شما باشد و تا چند هفته پس از پایان سرماخوردگی یا آنفولانزا ادامه یابد. بهتر است به درمان به موقع سرفه خشک روی آورید. علائم رایج سرفه خشک عبارتند از:

سرماخوردگی یا آنفولانزا

آلرژی

آسم

COVID-19 [زن

کروپ یا کروپ

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

عوامل تحریک کننده مانند آلودگی هوا، گرد و غبار یا دود

لارنژیت

تنگی نفس

داروهایی مانند مهارکننده های ACE

علائم سینوزیت

گلو درد

ورم لوزه

علائم سرطان ریه

برای سرفه خشک چی خوبه؟ (درمان سریع سرفه خشک)

اگر سرفه خشک دارید، داروهایی که حاوی سرکوب کننده سرفه هستند مانند دکسترومتورفان یا فولکودین مناسب ترین درمان هستند.

سرفه‌ی طولانی مدت و شدید، خسته‌کننده است و ممکن است باعث بی‌خوابی، سردرد، بی اختیاری ادرار و حتی شکستگی دنده‌ها شود!

سرفه خشک حساسیتی

آلرژی هایی مانند تب یونجه می تواند باعث سرفه خشک مزمن شود. اگر به گرد و غبار، حیوانات خانگی، گرده، کپک یا سایر آلرژن های رایج غذایی حساس هستید، علائم آلرژی شما ممکن است شامل سرفه باشد. آلرژی همچنین علائم آسم را تشدید کرده و آنها را شدیدتر می کند.

سرفه شدید (حمله)

سرفه یک سرفه شدید و کنترل نشده است که آزاردهنده و دردناک است. در این نوع سرفه، فرد دچار مشکل تنفسی و حتی ممکن است استفراغ کند. سیاه سرفه شایع ترین علت حملات سرفه است و معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود. سیاه سرفه مخصوصاً برای نوزادانی که هنوز واکسینه نشده اند خطرناک است. علل دیگر عبارتند از:

سیاه سرفه (سیاه سرفه) مسری است، اما زمانی که علائم شبیه علائم سرماخوردگی باشد، تشخیص زودهنگام آن دشوار است. اگر علائم شما پس از یک تا دو هفته بدتر شد، باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید. اگر علائم شما پس از یک تا دو هفته بدتر شد، باید با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید.

به نقل از سایت allinahealth

سرفه در امیکرون (کرونا)

برخی از عفونت ها می توانند باعث سرفه خشک و تحریک ریه ها شوند. کرونا یکی از بیماری های مهم و پیچیده است. معلوم نیست چه مدت پس از ابتلا به ویروس کرونا (COVID-19) ممکن است سرفه داشته باشید، و گاهی اوقات مقابله با آن ناامید کننده است.

سرفه خشک یکی از شایع ترین علائم کرونا است، اما برخی افراد ممکن است سرفه خلط آور نیز داشته باشند. با روش های زیر می توانید سرفه را تسکین دهید:

با نوشیدن مقادیر کم در طول روز به خوبی هیدراته بمانید

گلوی خود را با نوشیدن یک نوشیدنی گرم مانند عسل و لیمو آرام کنید

اگر احساس کردید که شروع به سرفه کرده اید، جرعه های کوچک مایع مانند آب گرم بنوشید

سعی کنید پشت به پشت ببلعید

سیاه سرفه (کروپ)

کروپ یک عفونت ویروسی است که باعث تحریک و تورم راه های هوایی می شود و تنفس را دشوار می کند. سرفه کروپ دارای صدای مشخص «خس خس سینه» است و با هر نفس شنیده می شود. سیاه سرفه معمولاً کودکان زیر 5 سال را مبتلا می کند و تا سه روز پس از شروع علائم یا پایان تب کودک مسری است. استفاده از شربت کتوتیفن برای سرفه کودکان نیز روشی موثر است. در موارد شدید، پزشک ممکن است داروهای استروئیدی را توصیه کند.

علل سرفه چیست؟

اگرچه سرفه های گاه به گاه طبیعی است، اما سرفه های مداوم می تواند نشانه یک اختلال یا بیماری باشد. دو نوع سرفه بسته به مدت زمان تعارض وجود دارد:

حاد

مزمن

سرفه حاد

سرفه ای که کمتر از 3 هفته طول بکشد، سرفه حاد است. سرفه حاد معمولاً به سرعت شروع می شود و ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت سینوسی است.

سرفه مزمن

سرفه مزمن در بزرگسالان زمانی رخ می دهد که مدت حمله بیش از هشت هفته باشد. در مورد کودکان، زمانی که سرفه بیش از چهار هفته طول بکشد، سرفه مزمن محسوب می شود.

علل شایع سرفه حاد

در ادامه مهمترین دلایلی که باعث تحریک سرفه شدید می شوند را بررسی خواهیم کرد.

1. سرماخوردگی و آنفولانزا

شایع ترین علت سرفه عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا است. عفونت های دستگاه تنفسی معمولاً توسط یک ویروس ایجاد می شوند و می توانند روزها یا حتی هفته ها ادامه داشته باشند. عفونت های ویروسی آنفولانزا بیشتر طول می کشد. گاهی اوقات، برای درمان سرماخوردگی ناشی از ویروس آنفولانزا، ممکن است به تشخیص پزشک آنتی بیوتیک نیز تجویز شود.

2. بیماری ناشی از ویروس کرونا یا COVID-19

یکی از علائم ابتلا به بیماری ویروس کرونا یا علائم میکرونی سرفه خشک است، اما سرفه به تنهایی دلیل ابتلای فرد به این بیماری نیست. اگر فکر می کنید مبتلا به کووید-19 هستید، تماس خود را با دیگران به حداقل برسانید، سعی کنید هنگام سرفه دهان خود را بپوشانید (به خصوص اگر در مراحل اولیه ویروس کرونا هستید) و در صورت لزوم به مراکز درمانی مراجعه کنید.

3. ورود ذرات تحریک کننده به گلو و مجاری تنفسی

سرفه یک مکانیسم دفاعی برای پاکسازی گلو و مجاری تنفسی است. هنگامی که راه های هوایی با مخاط یا ذرات خارجی مانند دود یا گرد و غبار مسدود می شود، سرفه یک واکنش دفاعی یا رفلکس است که در آن بدن سعی می کند ذرات را دفع کند و تنفس را آسان تر کند. معمولاً این نوع نادر است و می تواند یک سرفه باشد، اما با قرار گرفتن در معرض محرک هایی مانند دود افزایش می یابد.

4. ذات الریه

این یک بیماری التهابی ریه است که در درجه اول کیسه های هوای میکروسکوپی به نام آلوئول را تحت تاثیر قرار می دهد. پنومونی معمولاً در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد می شود.

5. سیاه سرفه

سیاه سرفه بیماری ناشی از باکتری است و بیمار به دلیل حملات شدید کبود می شود.

اگرچه که سرفه‌های گه‌گاهی طبیعی است اما سرفه‌های مداوم می‌تواند نشانه‌ی اختلال یا بیماری باشد.

علل شایع سرفه مزمن

در ادامه مهمترین دلایلی که باعث سرفه مزمن و طولانی مدت می شوند را بررسی خواهیم کرد.

1. آلرژی

آلرژی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی واکنش نشان دهد. در این حالت، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی تولید می کند که آلرژن (ماده خارجی و حساس کننده) را به عنوان یک ماده خارجی مضر تشخیص می دهد، حتی اگر مضر نباشد.

هنگامی که بدن با یک آلرژن تماس پیدا می کند، واکنش سیستم ایمنی باعث التهاب پوست، سینوس ها، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش می شود. شدت آلرژی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند از تحریک جزئی تا شوک آنافیلاکتیک تهدید کننده زندگی متغیر باشد. اگرچه آلرژی قابل درمان نیست، اما خوشبختانه راه هایی برای کاهش علائم آن وجود دارد (مانند دانستن کاربردهای دیفن هیدرامین که می تواند در این زمینه کمک کند).

2. آسم

آسم یکی از علل شایع سرفه در کودکان خردسال است. بیماری التهابی مزمن راه های هوایی که علائم آن خس خس سینه، تنگی نفس و سرفه است. باید بدانید در صورت تشدید آسم استفاده از داروهای استنشاقی برای درمان با صلاحدید پزشک ضروری است. ممکن است با بزرگتر شدن کودک، علائم آسم بهبود یابد و بیمار حملات آسم کمتری داشته باشد، اما بیمار آسمی هرگز به طور کامل درمان نخواهد شد.

3. برونشیت

برونشیت عفونت راه‌های هوایی اصلی ریه است که باعث تحریک و التهاب لوله‌های برونش و مویرگ‌های ریه می‌شود. علامت اصلی آن سرفه ای است که می تواند مخاط خاکستری یا زرد (بلغم) ایجاد کند. برونشیت همچنین می تواند باعث گلودرد و خس خس سینه شود.

4. بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

بازگشت غیر طبیعی محتویات و اسید معده به مری را رفلاکس معده می نامند. سوزش سر دل، درد در قفسه سینه (پشت سینه)، بوی بد دهان و احساس ترش از علائم رفلاکس معده هستند. علاوه بر این، بازگشت غذا به مری باعث واکنش دفاعی در نای و ایجاد سرفه می شود.

5. ترشحات پس از حلق

سرفه یک مکانیسم دفاعی برای از بین بردن ترشحات حلق با سرفه کردن خلط است.

6. آسیب به تارهای صوتی

آسیب به تارهای صوتی نیز می تواند باعث سرفه شود.

7. سیگاری

سیگار کشیدن یکی دیگر از علل شایع سرفه است. سرفه ناشی از سیگار تقریباً همیشه یک سرفه مزمن با صدای مشخص است و اغلب به آن سرفه سیگاری می گویند.

در دکترتو می توانید با بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود آشنا شوید، از طریق تلفن یا آنلاین با آنها مشورت کنید. همچنین می توانید درخواست مراجعه حضوری داشته باشید.

علل شایع سرفه های مداوم چیست؟

سینوزیت حاد: عفونت سینوسی

برونشکتازی: یک بیماری مزمن ریوی است که در آن گشاد شدن برونش ها از تخلیه مخاط جلوگیری می کند.

برونشیولیت (به ویژه در کودکان): التهاب برونشیول ها که کوچکترین راه های هوایی در ریه ها هستند.

سینوزیت مزمن: هر عاملی که باعث پر شدن و انسداد سینوس ها با مخاط یا چرک شود، مانند سرماخوردگی، حساسیت و انحراف تیغه بینی.

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD): علائم اصلی این بیماری شامل تنگی نفس، سرفه و خلط است.

فیبروز کیستیک: در نتیجه ترشحات قسمت های مختلف بدن سفت و چسبناک می شود و همچنین باعث عفونت ریه و سرفه می شود.

داروها: برخی از داروها می توانند باعث این شوند، اما معمولاً یک عارضه جانبی نادر است.

داروهای ACE2 که تبدیل آنژیوتانسین 2 را مهار می کنند: که نقش مهمی در درمان فشار خون بالا و بیماری قلبی دارند. داروهایی مانند کاپتوپریل، لیزینوپریل و انالاپریل می توانند با قطع دارو باعث توقف سرفه شوند.

بیماری‌های عصبی عضلانی: بیماری‌های عصبی عضلانی مانند بیماری پارکینسون که هماهنگی راه‌های هوایی فوقانی و ماهیچه‌هایی را که بلع را تسهیل می‌کنند، مختل می‌کند.

ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV): این شایع ترین علت بیماری دستگاه تنفسی تحتانی در نوزادان است. این بیماری باعث ایجاد سندرمی شبیه سرماخوردگی با آبریزش بینی، گلودرد، سرفه و در برخی موارد بی حالی، سردرد و تب می شود.

سل و مهمترین علائم سل ریوی: معمولاً در اثر تماس با مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود. سل معمولاً به ریه ها حمله می کند، اما می تواند سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کند.

سرفه خون در سرماخوردگی

آمفیزم: از دست دادن قابلیت ارتجاعی ریه ها و کیسه های هوایی

خفگی (به ویژه در کودکان)

نارسایی قلبی

آمبولی ریه

گلو درد شدید

لارنژیت: التهاب حنجره

سرطان ریه

درمان سرفه (درمان سرفه سریع)

بیشتر سرفه ها خود به خود از بین می روند. درمان‌های خانگی و سرکوب‌کننده‌های سرفه (نئوتادین) می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند. توجه داشته باشید که برای درمان سرفه باید با پزشک خود مشورت کنید و از هیچ دارویی برای درمان سرفه به تنهایی استفاده نکنید.

اقدامات خودمراقبتی داروهای ضد سرفه معمولا زمانی انجام می شود که علت آن ناشناخته باشد و باعث ناراحتی زیادی شده باشد. اگر از داروی سرفه استفاده می کنید، حتما به دستورالعمل آن توجه کنید. همچنین مراقب باشید برای کودکان زیر چهار سال بدون مشورت پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید.

نوع روش درمانیتوضیحاتداروی سرفهسرکوب کننده‌های سرفه (ضد سرفه)، با کنترل رفلکس سرفه به شما کمک می‌کنند. آن‌ها معمولاً برای درمان سریع سرفه خشک بهتر عمل می‌کنند و علائم سرطان ریه را کاهش می‌دهند. استفاده از قرص ضد سرفه قوی مانند دکسترومتورفان به کاهش علائم کمک می‌کند.داروی گیاهی سرفهعسل (طبق تحقیقات پزشکان عسل سرفه را تسکین می‌دهد)، زنجبیل (سرفه‌های خشک یا آسمی را کاهش می‌دهد زیرا دارای خواص ضدالتهابی است)، ریشه گل ختمی و آویشن سرفه را کم می‌کنند. شربت کتوتیفن برای سرفه کودکان نیز مؤثر است.درمان سرفه کودکان هوای خشک می‌تواند سرفه کودک را بدتر کند. در نظر داشته باشید که در اتاق کودک خود، نزدیک محل خواب او، یک مرطوب‌کننده قرار دهید تا به‌راحتی نفس بکشد.درمان سرفه در طب سنتی برای یک درمان ساده، مقداری عسل را در آب گرم مخلوط کنید. برای کمک به رفع سرفه و مبارزه با سرماخوردگی، هر بار یک قاشق غذاخوری بخورید.درمان خانگی سرفه (ضد سرفه قوی خانگی)  اکسپکتورانت بگیرید. خلط‌آورهای بدون نسخه حاوی گایفنزین هستند که ترشحات تنفسی در مجاری هوایی شما را رقیق می‌کنند. نوشیدنی گرم بنوشید و مصرف مایعات خود را افزایش دهید.روش‌های درمان سرفه

آیا قرص ایروکاست برای سرفه خوب است؟ (مونتلوکاست برای سرفه)

حتما از خود می پرسید که آیا قرص ایروکست برای سرفه خوب است؟ بله، Montelukast Irokast یکی از داروهایی است که برای کنترل و پیشگیری از آسم و علائم آلرژیک و انواع سرفه استفاده می شود.

برای درمان سرفه به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به اینکه سرفه مجاری تنفسی را درگیر می کند، بهتر است برای درمان آن با یک متخصص آسم و آلرژی که در این زمینه آگاهی بیشتری دارد، مشورت کنید. در وب سایت پزشک، امکان دریافت نوبت حضوری و مشاوره تلفنی با پزشک متخصص آسم و آلرژی وجود دارد.

پیشگیری از سرفه

برای تسکین سرفه، نکات زیر را امتحان کنید:

خوردن قطره سرفه یا آب نبات چوبی سرفه:

می توان از آنها برای تسکین سرفه های خشک و گلودرد استفاده کرد.

مصرف آن برای کودکان زیر 6 سال به دلیل خطر خفگی توصیه نمی شود.

استفاده از عسل:

مصرف یک قاشق چای خوری عسل می تواند آن را کاهش دهد.

مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال ممنوع است.

برای مرطوب کردن هوا می توانید از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

مصرف مایعات:

نوشیدن مایعات باعث رقیق شدن مخاط در گلو می شود.

مایعات داغ، مانند چای دم کرده یا آب لیمو، می توانند گلو را تسکین دهند.

اجتناب از دود تنباکو:

سیگار کشیدن یا نفس کشیدن در دود دست دوم وضعیت را بدتر می کند.

عفونت سینوس‌ها از علت‌های اصلی ایجاد سرفه است.

سوالات متداول شما

در این بخش به سوالات متداول شما پاسخ می دهیم.

برای سرفه چی خوبه؟

عسل، آب گرم و بلع مداوم به درمان سرفه کمک می کند. ستیریزین همچنین به درمان علائم سرفه آلرژیک کمک می کند.

چکار کنیم سرفه کودک قطع بشه؟

اگر کودک شما یک سال یا بیشتر است، به او آب گرم، شیر یا چای بدون کافئین همراه با عسل بدهید. مایع داغ می تواند گلوی آنها را آرام کند و مخاط را شل کند.

چرا موقع خواب سرفه میکنیم؟

سرفه اغلب در شب بدتر می شود زیرا فرد در رختخواب دراز کشیده و سر خود را بالا گرفته است. در این حالت، مخاط می تواند در پشت گلو جمع شود و باعث سرفه شود.

قویترین داروی گیاهی ضد سرفه چیست؟

چای آویشن می تواند سرفه را در مدت کوتاهی تسکین دهد و علائم آن را کاهش دهد.

شربت کتوتیفن برای سرفه کودکان موثر است؟

این شربت در درمان سرفه موثر است اما برای کودکان باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

بهترین شربت برای سرفه خلط دار کودکان چیست؟

اگر کسی بخواهد به کودک داروی سرفه بدهد، می‌تواند یکی از داروهای دکسترومتورفان را که در اکثر شربت‌های سرفه بدون نسخه وجود دارد، انتخاب کند.

چرا وقتی سرفه میکنیم پهلو درد میگیریم؟

اگر هنگام سرفه دنده‌های شما درد می‌کند، ممکن است به این دلیل باشد که سرفه باعث می‌شود ماهیچه‌های بین دنده‌ای شما خیلی سخت کار کنند. هرچه بیشتر سرفه کنید، عضلات بین دنده‌ای سخت‌تر کار می‌کنند و حرکات مکرر می‌تواند این عضلات را کشیده یا پاره کند.

چرا افراد سیگاری زیاد سرفه میکنند؟

مواد شیمیایی که هنگام سیگار کشیدن استنشاق می کنید باعث التهاب و تغییرات در مجاری تنفسی و سرفه می شود.

علت خون امدن از گلو بدون سرفه چیست؟ (خلط خونی بدون سرفه نشانه چیست)

خونریزی در گلو می تواند ناشی از مسائل نسبتاً جزئی مانند خراش یا عفونت یا مسائل جدی تری باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

نتیجه گیری و راهنمایی برای مشاوره با پزشک متخصص

سرفه یکی از روش های دفاعی بدن برای از بین بردن محرک ها و آلرژن هاست که به صورت غیر ارادی اتفاق می افتد. سرفه شدید در کودکان می تواند نشانه سیاه سرفه باشد و باید به موقع درمان شود. اگر سرفه شما یا سرفه فرزندتان پس از چند هفته بهبود نیافت، یا اگر علائم زیر را دارید، با یک متخصص اطفال و یک متخصص ریه مشورت کنید یا از مشاوره تلفنی با متخصص اطفال در وب سایت پزشک خود استفاده کنید:

با بلغم یا بلغم غلیظ

خستگی

تب بالای سی و هشت درجه سانتیگراد

خفگی

مشکل در تنفس یا بلع

سرفه همراه با خلط خونی یا صورتی

پزشک شما مراقب سلامتی شماست!

منابع: medicalnewstoday، nhsinform، my.clevelandclinic

سرفه خود یک مکانیسم طبیعی و یک رفلکس نجات دهنده است، اما این مکانیسم نیز می تواند مختل شده و به عنوان یک بیماری در نظر گرفته شود. در این مقاله بهداشتی ابتدا مکانیسم سرفه را بررسی می کنیم و نحوه ایجاد آن را می آموزیم سپس با تشخیص سرفه علامتی از سرفه اختلال، سرفه مزمن را بررسی می کنیم. در آینده با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می آموزیم: (مطالعه این موضوعات توصیه می شود)

مکانیسم سرفه

سرفه در واقع وسیله ای برای محافظت از ریه ها است و زمانی که مواد سعی می کنند وارد بافت اصلی ریه شوند، مکانیسم سرفه وارد شده و از ورود این مواد به پارانشیم ریه جلوگیری می کند.

گیرنده های عصبی خاصی مانند فیبرهای سریع تطبیق پذیر و فیبرهای C در نواحی مانند حلق، حنجره، مری و برونشیول های انتهایی وجود دارند که می توانند توسط مواد شیمیایی خاص مانند کپسایسین و عوامل مکانیکی مانند ذرات موجود در هوای آلوده تحریک شوند. تحریک این گیرنده ها باعث می شود که یک پیام حسی از طریق عصب واگ و عصب حنجره فوقانی به ناحیه مرکز سرفه در مغز منتقل شود و در نهایت سرفه با پیام ارسالی از مرکز سرفه آغاز می شود.

ما همچنین می توانیم داوطلبانه سرفه کنیم، این بار پیام سرفه به جای مرکز سرفه از قشر مغز ارسال می شود.

هنگام سرفه، تارهای صوتی ابتدا به هم نزدیک می شوند و باعث انسداد راه های هوایی فوقانی می شوند. سپس عضلات بازدمی منقبض می شوند و فشار مثبت قوی در داخل قفسه سینه ایجاد می کنند. در این مدت ماهیچه های صاف راه های هوایی نیز منقبض می شوند و راه های هوایی باریک می شوند. سپس در نهایت انقباض در حلق از بین می رود و هوای محبوس شده که تحت فشار عضلات تنفسی است با فشار زیادی آزاد می شود.

توضیحات کامل و تخصصی مکانیسم سرفه را می توانید اینجا بخوانید.

سرفه (گام به گام):

تارهای صوتی به هم نزدیک هستند و باعث انسداد راه هوایی فوقانی می شوند.

ماهیچه های بازدمی منقبض شده و فشار 300 میلی متر جیوه در داخل قفسه سینه ایجاد می شود.

با کاهش ناگهانی فشار در حنجره، جریان بازدم سریع رخ می دهد

انقباض عضله صاف برونش همراه با فشار دینامیک راه هوایی، مجرای راه هوایی را باریک می کند و سرعت بازدم را به حداکثر می رساند. سرفه کنید 🙂

انواع سرفه

همانطور که دیدیم خود سرفه یک بیماری نیست، بلکه یک مکانیسم محافظتی است که از ریه ها در برابر عوامل بیماری زا و غیره محافظت می کند، اما خود همان سرفه را می توان بیماری نامید یا باعث بیماری می شود. در این قسمت از مقاله به بررسی و مقایسه شرایطی می پردازیم که در آن سرفه یک بیماری محسوب می شود یا می تواند باعث بیماری شود.

1. سرفه انسدادی یا سرفه بی اثر

اگر مکانیسم دفاعی سرفه ضعیف یا بی اثر باشد، نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و راه های هوایی را پاک کند. در واقع سرفه ضعیف یا بی اثر به سرفه ای گفته می شود که قدرت لازم و کافی برای دفع مواد خارجی یا مخاط از مجاری تنفسی را نداشته باشد. در چنین شرایطی احتمال عفونت های شدید تنفسی و حتی عفونت های غیر معمول بسیار افزایش می یابد.

در برخی موارد با وجود طبیعی بودن سرفه، توانایی دفع ترشحات را ندارد. دلیل این مشکل یکی از موارد زیر است:

ترشحات غیر طبیعی راه هوایی مانند برونشکتازی ناشی از فیبروز کیستیک

ناهنجاری های ساختاری راه هوایی مانند تراکئومالاسی همراه با فروپاشی بازدمی در حین سرفه

دلایلی که باعث ایجاد سرفه مختل میشوند عبارتند از:

کاهش قدرت عضلات بازدمی

کاهش قدرت عضلات دم

تغییر شکل دیواره قفسه سینه

اختلال انسداد گلوت

تراکئوتومی

تراکئومالاسی

ترشحات غیر طبیعی راه هوایی

کاهش فعالیت مرکز تنفسی مانند بیهوشی، کما و غیره.

2. سرفه زیاد

درست است که سرفه یک عامل محافظتی است، اما اگر بیش از حد قوی باشد، می تواند منجر به صدمات جدی و حتی مرگ شود! دیده‌ایم که در حین سرفه فشار داخل قفسه سینه افزایش می‌یابد و با آزاد شدن ناگهانی هوا سرفه رخ می‌دهد. حال اگر ادامه پیدا کند عوارض زیادی مانند شکستگی دنده ها، خستگی، استفراغ، غش و… به دنبال خواهد داشت. سرفه می تواند فتق شکمی یا مغبنی و بی اختیاری ادرار را تشدید کند.

3. سرفه علامت دار

بر خلاف موارد عادی که سرفه یک مکانیسم طبیعی و دفاعی است، سرفه گاهی اوقات علامت یک بیماری است. یعنی بیماری وجود دارد و این بیماری باعث سرفه می شود. در این حالت بسته به مدت سرفه طبقه بندی زیر انجام می شود که می تواند در تشخیص نهایی این بیماری کمک زیادی کند.

اگر کمتر از سه هفته طول بکشد. عمدتاً به دلیل عفونت دستگاه تنفسی، آسپیراسیون، عوامل شیمیایی و دود است.

اگر از 3 تا 8 هفته طول کشید. معمولاً در اثر تراکئوبرونشیت باقیمانده مانند سیاه سرفه یا سندرم سرفه پس از عفونت ویروسی ایجاد می شود.

اگر بیش از هشت هفته طول بکشد. در این مورد، می تواند ناشی از بیماری قلبی، بیماری التهابی ریه، عفونت و سرطان ریه باشد.

در بین سه مورد فوق، سرفه مزمن باید بیشتر و جدی تر مورد مطالعه قرار گیرد زیرا عواملی که باعث سرفه مزمن می شوند می توانند بسیار متنوع باشند و از بی ضرر تا تهدید کننده زندگی متغیر باشند. بنابراین در ادامه به صورت اختصاصی و جامع به سرفه مزمن می پردازیم و سپس در پایان این مقاله به درمان کلی سرفه می پردازیم.

در بیماری که مدت زیادی سیگاری بوده است، سرفه همراه با خلط در صبح اول نشان دهنده برونشیت مزمن است.

سرفه خشک مزمن (یا تحت حاد) تحریک کننده (مثلاً همراه با خنده و هوای سرد) که بیش از 2 ماه پس از عفونت تنفسی (سرفه پس از برونشیت) ادامه می یابد، یکی از شایع ترین علل سرفه مزمن به ویژه در فصل زمستان است.

بگذارید نکته بالا را به خوبی توضیح دهم. یک نفر سرما می خورد (عفونت ویروسی) و بعد از مدتی به جز سرش خوب می شود. این مشکل دیگر سرماخوردگی نیست و دلیل آن تحریک بیش از حد اعصاب است (یعنی آنتی بیوتیک ها و اینها دیگر کار نمی کنند). با التهابی که قبلاً در مجاری هوایی بزرگ برای فرد ایجاد شده است، برونکواسپاسم در اثر تحریک برای فرد ایجاد می شود و فرد شروع به سرفه می کند. با این بیمار چه کنیم؟ (البته فقط پزشک باید آن را تجویز کند) پزشکان به این حالت سندرم پس از سرفه می گویند و بهترین درمان استفاده از داروهای گشادکننده برونش است. (تجربه نشان داده است که آب آشامیدنی نیز کمک می کند، اما نه در دراز مدت) به عنوان مثال، اسپری باکروتاید می تواند این حساسیت را درمان کند. البته اگر بچه بود و تحمل نداشت شربت تئوفیلین مناسب است (آنتی بیوتیک هم ممنوع است).

سرفه مزمن

همانطور که گفته شد سرفه مزمن به این معنی است که فرد بیش از هشت هفته سرفه می کند و معمولاً دلیلی برای این سرفه با ظاهری سطحی پیدا نمی شود. در مواجهه با سرفه مزمن، ابتدا یک سری بررسی ها انجام می شود و در نهایت با رد هر یک از عوامل ایجاد سرفه مزمن، تشخیص نهایی داده می شود و درمان شروع می شود.

ارزیابی سرفه مزمن

در ابتدا و قبل از معاینه باید وضعیت عمومی فرد بررسی شود که در این هشت هفته سرفه چه شرایطی داشته و در چه شرایطی بهتر و بدتر شده و همچنین آیا عوارض یا مشکلات دیگری وجود دارد یا خیر. وجود خلط یکی از شرایط مهم توجه به وجود یا عدم وجود خلط است.

وجود یا عدم وجود خلط، بدتر شدن یا بهبود علائم در دراز کشیدن و خوابیدن و میزان بدتر شدن یا بهبود علائم با ورزش (به طور کلی علائم بالینی نمی تواند علت بیماری را به پزشک نشان دهد).

خس خس سینه و ترقه زدن نشانه بیماری قلبی ریوی است.

کانال های گوش و پرده گوش باید بررسی شوند زیرا گاهی اوقات آسیب به این دو منجر به تحریک عصب آرنولد و رفلکس سرفه می شود.

مجرای بینی نیز باید از نظر رینیت بررسی شود

چاق شدن ناخن نیز نشانه هیپوکسی است که خود نشان دهنده گروهی از بیماری ها است

بیماری های عمومی و سیستمیک مانند سارکوئیدوز نیز می تواند منجر به سرفه شود، بنابراین معاینات عمومی و سیستمیک نیز ضروری است.

عکسبرداری با اشعه ایکس قفسه سینه تقریباً همیشه اولین قدم در ارزیابی فردی است که سرفه مزمن دارد.

ارزیابی خلط در افرادی که خلط دارند ضروری است. مطالعات سیتولوژیک، کشت باکتریایی و بررسی میکروسکوپی خلط. سرفه خونی نیاز به بررسی بیشتر دارد

آزمایش سیتولوژی خلط مخاطی برای مشکوک به بدخیمی و آسپیراسیون اوروفارنکس و برای افتراق برونشیت نوتروفیلیک از ائوزینوفیلی استفاده می شود. (پس چه زمانی آزمایش سیتولوژی درخواست می شود؟)

جمله اول این مقاله را جدی بگیرید: وقتی فردی به مدت 8 هفته سرفه می کند، اولین قدم گرفتن عکس قفسه سینه است (حتی اگر از مهارکننده ACE استفاده می کند).

علل سرفه مزمن

همانطور که گفته شد، اولین مرحله تصویر قفسه سینه است. در صورتی که این تصویر طبیعی نباشد، بسته به ضایعه و مشخصات آن در تصویر، تشخیص یا بررسی بیشتر انجام می شود، در این صورت، بررسی کار سختی نیست، زیرا نوع و مشخصات ضایعه غیرطبیعی به راحتی قابل تشخیص است. بر اساس طرح ارزیابی بعدی

حال اگر تصویر اشعه ایکس نرمال باشد و چیز غیر نرمالی را نشان ندهد، علت اصلی سرفه مزمن یکی از موارد زیر است:

آسم سرفه مانند

رفلکس معده به مری

زهکشی پشت حلق

داروهای خاص مانند مهارکننده های ACE

البته، اینها تنها چهار مورد نیستند، بلکه بقیه نیز هستند: سندرم سرفه با حساسیت، برونشیت مزمن ائوزینوفیلیک.

در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.

مصرف دارو های ACE Inhibitors یکی از علل های اصلی سرفه مزمن با گرافی طبیعی قفسه سینه است

کاربرد اصلی این داروها کنترل فشار خون است و به دلیل شیوع بالای فشار خون، مصرف این داروها می تواند زیاد باشد.

ACE آنزیمی در بدن ما است که برادی کینین را متابولیزه می کند و مهارکننده های ACE در واقع با مهار آنزیم ACE باعث تجمع برادی کینین در بدن می شوند که البته به آرامی از بین می رود. گاهی اوقات در 30-5 درصد از مصرف کنندگان این داروها، برادی کینین انباشته شده باعث تحریک انتهای عصبی می شود. در واقع ژن گیرنده نوروکینین 2 در این افراد دچار پلی مورفیسم شده است که باعث حساسیت این افراد می شود.

در این صورت فرد باید مصرف دارو را قطع کند و در صورتی که سرفه بعد از یک ماه بهبود نیافت، می توان نتیجه گرفت که سرفه وی ناشی از مصرف مهارکننده های ACE نبوده است.

در صورت بهبود علائم فرد، برای درمان، مصرف این داروها باید قطع شود و بهتر است با داروهایی که گیرنده های آنژیوتانسین را مسدود می کنند جایگزین شوند.

درناژ پشت حلق هم میتواند دلیل سرفه مزمن باشد

ترشحات و خلط پشت گلو از دو طریق می تواند باعث سرفه مزمن شود:

تحریک گیرنده های حسی مسیر رفلکس سرفه

آسپیراسیون ترشحات در دستگاه تنفسی

وجود این ترشحات می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما سینوزیت مهمترین عامل این ترشحات و مخاط پشت حلق است. در این حالت پاکسازی مکرر قفسه سینه، عطسه، آبریزش بینی و افزایش خلط مشاهده می شود. همچنین در بینی چنین افرادی ترشحات مخاطی و چرکی متعدد و همچنین ادم و التهاب مخاط و پولیپ بینی نیز مشاهده می شود.

البته باید توجه داشت که در بسیاری از افراد وجود ترشحات در پشت حلق باعث سرفه نمی شود.

رفلکس معده به مری

GERD یا رفلاکس محتویات معده و اسید به مری یک بیماری جداگانه است که در مقاله رفلاکس معده به طور مفصل به آن پرداخته ایم و همچنین می توانید در مقاله داروهای کاهش دهنده داروهای اصلی در درمان این بیماری را مطالعه کنید. اسید معده.

رابطه بین GERD و سرفه پیچیده است و تا حد زیادی اشتباه گرفته شده است. در واقع، هنگامی که محتویات معده وارد مری می شود، مسیرهای رفلکس مری را تحریک می کند. علاوه بر این، این محتوا می تواند تا گلو یا حتی وارد نای شود و باعث برونشیت شیمیایی شود که خود مسئول ذات الریه است.

بسیاری از افراد مبتلا به ریفلاکس از سرفه مزمن رنج نمی برند، بنابراین هنوز در مورد ارتباط بین این دو و مکانیسم های آن تردید وجود دارد، اما مشخص شد که افراد مبتلا به سرفه مزمن و ریفلاکس نیز با درمان رفلاکس سرفه مزمن بهبود یافته اند.

آسم نوع سرفه ای اصلی ترین دلیل سرفه مزمن با گرافی طبیعی است

آسم علت بیش از 90 درصد سرفه های مزمن با عکسبرداری معمولی از قفسه سینه است. در واقع آسم سرفه نوع خاصی از آسم است که تظاهرات اصلی آن سرفه است که در کودکان بسیار بیشتر از آسم طبیعی است. اگر فردی در مواجهه با عوامل تشدید کننده آسم شروع به سرفه کند و با دوری از این عوامل بهبود یابد، آسم سرفه تحریک می شود.

این نوع سرفه با داروهای موثر آسم درمان می شود.سرفه آسم با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی و استفاده متناوب از بتا آگونیست های استنشاقی درمان می شود.

برای دیدن آنچه در آسم اتفاق می افتد، مقاله اختصاصی آسم هلث را بخوانید.

در کلینیک

تست های تشخیصی سرفه آسم:

1- آزمایش تحریک متاکولین، در صورت منفی بودن این آزمایش، آسم منتفی است. (خیلی مهم)

2- مانیتورینگ اوج جریان بازدمی در منزل در بیمارانی که قادر به اندازه گیری دقیق در منزل هستند، این روش یک تست موثر و اقتصادی است.

3- اسپیرومتری: انسداد راه هوایی در پاسخ به برونکودیلاتورها برطرف می شود

سندرم سرفه افزایش حساسیتی(Cough Hypersensitivity Syndrome)

حساس شدن انتهای عصب حسی و مسیرهای عصبی آوران منجر به سرفه مزمن مقاوم به درمان می شود. در واقع، با افزایش انقباض پایانه های عصبی، بیمار با محرک های کوچک (خنده، فعالیت، صحبت کردن) سرفه می کند. پاتوژنز آن شبیه درد مزمن نوروپاتیک است. این بیماری در زنان شایع تر است و ممکن است سال ها ادامه داشته باشد.

این سندرم با سرفه خشک همراه با مقداری خلط، خارش و حساسیت در گلو ظاهر می شود. سرفه در این بیماران با صحبت کردن، خندیدن یا فعالیت تشدید می شود.

چجوری تشخیص بدیم؟

این تشخیص زمانی انجام می شود که سایر علل سرفه مزمن با آزمایش های مختلف رد شده باشند یا درمان ها ناموفق باشد. بنابراین هیچ تشخیص دقیقی وجود ندارد

برونشیت ائوزینوفیلیک مزمن

این بیماری همچنین باعث سرفه مزمن همراه با اشعه ایکس طبیعی قفسه سینه می شود. این وضعیت با 3 درصد خلط ائوزینوفیلیک بدون انسداد راه هوایی یا حساسیت بیش از حد برونش تشخیص داده می شود.

برونشیت ائوزینوفیلیک مزمن به راحتی با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی درمان می شود.

بیمارانی که هیچ کدام از مشکلات فوق را ندارند

در بیمارانی که به درمان های رایج برای سرفه مزمن پاسخ نمی دهند و همچنین در بیمارانی که علل شایع سرفه مزمن در آنها با آزمایش های تشخیصی مناسب رد شده است. سی تی اسکن ریه باید انجام شود. بیماری های مهمی که باعث سرفه می شوند اما در عکس قفسه سینه قابل مشاهده نیستند عبارتند از:

1- تومورها

2- مراحل اولیه بیماری بینابینی ریه

3- برونشکتازی

4- عفونت ریه با مایکوباکتریوم آتیپیک

اگر معاینه، عملکرد ریه، اکسیژن رسانی و سی تی اسکن قفسه سینه در بیمار مبتلا به سرفه مزمن طبیعی است، بیمار مبتلا به سرفه مزمن باید اطمینان حاصل کند که بیماری خطرناکی ندارد.

در کلینیک

نتیجه:

قبل از اقدام به درمان علامتی سرفه لازم است خلاصه ای از مطالب قبلی داشته باشید در زمانی که بیمار سرفه مزمن دارد مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

یک: علائم بالینی را بررسی کنید (که اهمیت کمی دارد)

دو: معاینه بالینی (بررسی صداهای ریه، گوش، ناخن، بینی و معاینه کلی بدن)، معاینه خلط بیمار در صورت وجود خلط.

سه: رادیوگرافی قفسه سینه (از واجبات و ارکان آن است) اگر با رادیوگرافی قفسه سینه تشخیص داده شد، حیف است! اگر آن را تشخیص ندهیم، به مرحله بعدی می رویم

چهار: ببینیم بیمار به کدام یک از چهار حالت زیر نزدیکتر است؟ استفاده از مهارکننده های ACE – تخلیه پس از بینی – بیماری ریفلاکس معده – آسم

پنج: اگر هیچ یک از این موارد وجود نداشته باشد، تصور می شود که سندرم سرفه با حساسیت و برونشیت مزمن ائوزینوفیلیک (دیدن ائوزینوفیل در خلط) رخ دهد.

اگر دوباره به نتیجه نرسیدیم

شش: سی تی اسکن و رد یا تایید این بیماری ها: تومورها – مراحل اولیه بیماری بینابینی ریه – برونشکتازی – عفونت ریه مایکوباکتریال غیر معمول

هفت: حتی اگر سی تی اسکن طبیعی باشد، برای بیمار مهم نیست. البته پزشک نباید بیمار را برای گذراندن فیلم درمان کند. در عوض، باید به بیمار اطمینان دهید

سرفه عادتی

ممکن است دیده باشید که برخی از افراد از چندین کلمه یکسان استفاده می کنند. به عنوان مثال، “خوب” یا “شرایط”. سرفه معمولی هم همینطور است. فرد عادت دارد بین مکالمات سرفه کند که جای نگرانی نیست.

درمان سرفه

درمان اصلی سرفه در واقع درمان عامل ایجاد کننده سرفه است و با درمان این بیماری علائم سرفه نیز از بین می رود.

اما گاهی دلیلی برای سرفه مزمن وجود ندارد و یا خود سرفه بسیار شدید شده است و برای جلوگیری از عوارض باید سرفه را کنترل کرد. در این موارد از داروهای زیر استفاده می شود.

داروهای سرکوب کننده سرفه (مانند کدئین یا هیدروکودون) موثرترین هستند. این داروها بر مرکز سرفه در ساقه مغز تأثیر می گذارند. داروهای سرکوب کننده سرفه های مخدر به دلیل عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، یبوست و اعتیاد اعتیادآور به مدت طولانی تجویز نمی شوند.

دکسترومتورفان نیز با تاثیر بر مرکز سرفه در درمان این بیماران موثر است. عوارض جانبی دکسترومتورفان کمتر از داروهای مخدر است. همچنین کارایی کمتری دارد.

بنزوناتات اعصاب حسی در مسیر رفلکس سرفه را مهار می کند. این دارو عوارض جانبی ندارد اما اثربخشی آن در سرکوب سرفه متغیر و غیر قابل پیش بینی است.

گاباپنتین، پره گابالین و آمی تریپتیلین برای درمان سرفه مزمن ایدیوپاتیک موثر هستند.

کدئین فسفات Tab 30mg N=20، یک قرص هر 4-6 ساعت

Dextromethorphan-P Syr N=1 یک قاشق غذاخوری هر 6 ساعت

دیفن هیدرامین اکسیر 12.5mg/5mg N=1 یک قاشق غذاخوری هر 6 ساعت

Expectorant Codeine Syr N = 1 یک قاشق غذاخوری هر 6 ساعت

Guaifenesin Syr 100mg/5ml N=1 یک قاشق غذاخوری هر 6 ساعت

ترکیب دیفن هیدرامین Syr N=1 یک قاشق غذاخوری هر 6 ساعت

4.7/5 – (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا