چرا باید نصف دیه قاتل را داد

پرداخت مابه التفاوت مهریه در اجرای حکم قصاص سابقه ندارد.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نهم، محمدعلی اسفنانی در تشریح این ماده قانونی گفت: مجازات حقی است که برای بستگان متوفی تعیین شده است و در صورت وجود قتل عمدی، حق قتل عمد است. مقتول خانواده می تواند مطالبه قصاص کند و در چنین شرایطی مابه التفاوت مهریه باید به خانواده محکوم علیه پرداخت شود. اعدام و قصاص دو مجازات مجزا هستند، در اجرای مجازات مجرمان معتاد، دارای سابقه کیفری، مفسدان عالم و… دیه پرداخت نمی شود. در آیات قرآن به قصاص نفس در برابر نفس اشاره شده است، به این معنا که برای قصاص باید مساوی باشد. پرداخت مابه التفاوت فقط مختص قصاص قتل عمد است و قانون در مورد قتل غیرعمد نیز احکام دیگری دارد.

این تصمیم که ظاهراً با توجه به تعهدات مرد در تأمین نیازهای مالی خانواده و وضعیت اقتصادی او تعیین شده است، هرگز مبتنی بر ترجیح ارزشی مرد بر زن نیست. زیرا قانونگذار در مقام قانونگذار، کرامت انسانی را ملاک قرار نداده است تا تفاوت مهریه زن و مرد را نتیجه تفاوت جایگاه و ارزش آنها بداند.

چه زمانی باید مابه التفاوت را پرداخت کنم؟

در موارد زیر، ولی مقتول باید مابه التفاوت جهیزیه را بپردازد تا بتواند حق جبران خسارت خود را استیفا کند:

– قاتل مرد و مقتول زن است. طبق مواد 382 و 426 و 550 قانون مجازات اسلامی

– چند قاتل و فقط یک قربانی. طبق مواد 373 و 373 قانون مجازات اسلامی

– تعداد والدین و درخواست های مختلف آنها. طبق ماده 423 قانون مجازات اسلامی

در صورت نکول والدین، مانده موجودی را می توان از خزانه پرداخت کرد

دکتر حسین مهرپور، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، منشأ فقهی این حکم دادگاه را اینگونه بیان می کند: این موضوع یکی از موضوعاتی است که در فقه مطرح شده است. در فقه امامیه تقریباً می توان گفت که بر لزوم پرداخت نصف مهریه به مرد اتفاق نظر وجود دارد. برخی از فقها نظر شاذی را در این زمینه بیان کرده اند. به نظر می رسد که فقهای امامیه در این موضوع ظاهراً اتفاق نظر دارند و قانونگذار نتوانسته این موضع را نقض کند، لایحه جدید مجازات اسلامی از نظر محتوایی تغییری ایجاد نکرده است. در ماده 383 قانون مجازات اسلامی جدید آمده است: «اگر زن مسلمان عمداً کشته شود حق قصاص ثابت است ولی اگر قاتل مرد مسلمان باشد مقتول باید قبل از قصاص نصف کل دیه را به او بدهد. و اینکه آیا قاتل غیر مسلمان است.» قصاص بدون پرداخت چیزی انجام می شود، در قصاص مرد غیر مسلمان به دلیل قتل زن غیر مسلمان، باید مابه التفاوت مهریه آنها پرداخت شود.

اگر خانواده مقتول توانایی پرداخت مابه التفاوت مهریه را نداشته باشند، قصاص اجرا نمی شود؟

در ماده 429 قانون مجازات اسلامی جدید آمده است: «در مواردی که جرم مخل نظم و امنیت عمومی یا جریحه دار شدن عواطف عمومی و مصلحت در اجرای مجازات باشد ولی متقاضی مجازات قادر به پرداخت فاضل دیه یا قسمتی دیگر از آن است. در صورتی که قصاص نداشته باشد به درخواست دادستان و تأیید رئیس قوه قضائیه مبلغ مذکور از بیت المال پرداخت می شود در مواردی که انتقام جویی که قیم مقتول است. زن توانایی پرداخت مهریه را ندارد و وضعیت به گونه‌ای است که قتل مزبور موجب برهم خوردن نظم و امنیت عمومی شده یا جرم به گونه‌ای است که افکار عمومی را جریحه دار کرده باشد و شرایط به گونه‌ای است که مصلحت عمومی اقتضا می‌کند. قاتل متحمل قصاص می شود، نه تنها به این دلیل که یک روح را از بین برده است، قاتل باید برای عمل خود قصاص شود، اما منافع شرکت مستلزم پاداش آن است.

در مورد قتل ستایش قریشی به دلیل محکومیت قاتل به اتهام تجاوز به عنف و قصاص قتل ستایش، فقط اعدام صورت گرفت و به همین دلیل خانواده ستایش نیازی به پرداخت فاضل دیه ندارند. (بابت مابه التفاوت پرداختی) برای اعدام قاتل دخترشان (زن و مرد)

یعنی این قضیه مربوط به نظم و امنیت و مصلحت عمومی جامعه است. اما در اینجا نهایتاً شاکی اصلی حق التدریس است، اما قادر به پرداخت نیمی از مهریه نیست. در این شرایط، دادستان صالح باید تشخیص دهد که ولیدم قادر به پرداخت نیمی از مهریه نیست. در صورت احراز صحت موارد فوق توسط دادستان این سوال را به رئیس قوه قضائیه ارسال خواهد کرد. در صورت تایید تشخیص دادستان از سوی رئیس قوه قضائیه، با تایید وی، نیمی از پولی که برای اجرای قصاص پرداخت می شود، توسط بیت المال تامین می شود.

آ. اما حافظ نظم باش و فاضل دیه را از بیت المال بپرداز

در صورتی که مقتول فاقد ولی باشد و یا اولیای او مشخص نشده باشند امام مسلمین و در زمان غیبت او ولی قانونی و ولی میت محسوب می شوند. در چنین مواردی که شخصی که ولی ندارد عمداً کشته شده است و برای قصاص قاتل باید دیه فاضل پرداخت شود، در مورد این که آیا ولی امر مسلمین می تواند قاتل یا قاتلین را با پرداخت هزینه مجازات کند. خارج شدن فاضل دیه از بیت المال، فقها برای قصاص یا عدم اظهار نظر صریح در این باره اظهار نظر نکردند. با این حال، با توجه به اینکه همه فقها معتقدند در مواردی که امام ولی امر میت است، حق انتقام یا مطالبه مالی را دارد (مفید، 141، ج14: 473؛ محقق حلی، 1409، ج4: 806؛ ابن ادریس، 1410، ج3: 332) می توان گفت که از نظر فقها پرداخت دیه فاضل از بیت المال جایز است زیرا اذن در شیء، اذن در لوازم اوست، پس وقتی زن بدون. ولی به دست مردی کشته می شود، باید گفت که امام قدرت قصاص قاتل را دارد، یعنی اجازه دارد از بیت المال دیه فاضل را نیز بپردازد.

ب کسر والدین و پرداخت دیه فاضل از بیت المال

در صورت عدم پرداخت توسط والدین، موجودی ممکن است توسط خزانه داری پرداخت شود.

اجرای مجازات اعدام به جای قصاص در پرونده قاتل ستایش

در مورد قتل ستایش قریشی به دلیل محکومیت قاتل به اتهام تجاوز به عنف و قصاص قتل ستایش، فقط اعدام صورت گرفت و به همین دلیل خانواده ستایش نیازی به پرداخت فاضل دیه ندارند. (بابت مابه التفاوت پرداختی) برای اعدام قاتل دخترشان (زن و مرد)

طبق ماده 133 قانون مجازات اسلامی، با توجه به صدور احکام متعدد در این مورد، «در صورت تعدد جرائم منتهی به قصاص، مجازات‌ها تجمیع می‌شود». اما اگر مجازات محدود باعث از بین رفتن موضوع مجازات یا تأخیر در اجرای مجازات شود، اجرای مجازات اولویت دارد و در صورت عدم درخواست فوری اجرای مجازات یا گذشت یا تبدیل به مجازات، اجرای مجازات در اولویت است. دیه، مجازات معین اجرا خواهد شد. مجازات شدید یعنی مجازات اعدام.

آتنا را از دست دادند، نصف دیه را بدهند؟

اتفاق تلخ و دردناکی که برای آتنا رخ داد بار دیگر بحث پرداخت مابه التفاوت دیه را مطرح کرد. خانواده ای دختر خود را از دست داده اند، ضایعه ای تلخ و دردناک، فراموش نشدنی و حتی باورنکردنی، سوال اینجاست که آیا باید این تفاوت را به عنوان باج انتقام قاتل دخترشان بپردازند؟

خبرآنلاین در یادداشتی به اعطای این مابه التفاوت یا عدم اعطای این تفاوت توسط دولت در برخی موارد اشاره کرده است، زیرا دولت جیب مستقلی از ملت ندارد، بلکه مهم این است که به محض بازنگری در قوانین. ممکن است. علی الخصوص در زمینه سیاست های کیفری و کیفری و به ویژه میزان «بازدارندگی از مجازات». گویی جامعه از سخت ترین مجازات ها «بی حس» شده است. گویی بازدارندگی رابطه «مستقیم» با شدت عمل نداشت. انگار فرهنگ در حال تعطیل شدن است. یک جریان لحظه ای به وجود می آید و گریه های نسبتاً خواب آلود است که با مثال آرام شوید، بعد اتفاق می افتد که لازم نیست، سپس موجی دیگر و دوباره همان … حرکت به نظر بی معنی است. به نظر می رسد که این «تفاوت» به سرعت تبدیل به «ابزاری» در دست مجرمان می شود تا به این گونه جنایات علیه خانواده های دارای دختر ادامه دهند، گویی از قبل قربانی «فقر» بوده اند.

منبع: ایرنا، خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه حمایت، خبرآنلاین، پایگاه خبری حوزه، تسنیم

چرا والدین اگر می خواهند انتقام قاتل قربانی خود را بگیرند باید مجازات اعدام را بپردازند؟ آیا پرداخت پول برای احقاق حقوق خود توسط خانواده مقتول منطقی به نظر می رسد؟

در سه مورد، پدر و مادر باید هزینه اعدام قاتل را بپردازند:

1) در صورتی که بعضی از اولیای دم نخواهند قصاص کنند و بخواهند مهر را بگیرند یا بعضی صغیر و بعضی مهم باشند و چون اجرت المثل یا مصالحه به اندازه مهریه یا بیشتر باشد . حق كليه اولياي جهيزيه در صورت مطالبه ولي خاص. باید سهم مهریه سایر اولیای دم را بپردازند و یا در صورت تقاضای اجرت المثل، سهم صغیر را به عنوان مهریه در نظر گرفته و به حسابی که دادگاه به این منظور باز کرده است واریز کنند. به سن قانونی رسید اگر پول خواستند به آنها بپردازید. بنابراین این کسر وجه از اولیای دم برای رعایت حقوق سایر اولیای دم یا قیم صغار است و در این صورت مهریه به اولیای دم قاتل تعلق نمی گیرد و مهریه مقتول است نه قاتل. . من].

2) – اگر مقتول یک نفر باشد ولی قاتل بیش از یک نفر باشد در این صورت اگر قاتل دو نفر باشد و اولیای هر دو خواهان قصاص باشند باید به اولیای هر یک از قاتلین نیمی از قصاص بپردازند. دیه شخص باید عدالت برقرار شود چون مقتول یک نفر بوده است و حالا که دو نفر قصاص می‌شوند باید دیه یک نفر اضافه شود.

3) اگر قاتل مرد و مقتول زن باشد چون مهریه زن نصف مهریه مرد است پس اگر اولیای دم بخواهند قاتل را اعدام کنند باید نیمی از مهریه مرد را به خانواده او بپردازند. .

ملاحظه می شود که فقط در این سه مورد است که پدر و مادر باید پول بدهند، رعایت عدالت و عدالت است و کاملاً منطقی است، اما در سایر موارد قصاص، اجرای قصاص مستلزم پرداخت هزینه نیست. پول (دیا).

[i] در این بحث تفصیلی است که باید به کتب فقهی رجوع کرد: تحریر الوسیله، ج2، کتاب القصص، کیفیات الاستفاه، مسائل 15 و 16. فقه الثقلین در. شرح تحریر الوسیله، کتاب القصص، صص. 512-526.

از «عهد عتیق» تا امروز، این دستور آسمانی تکرار شده است: «کسی که مورد جنایت قرار گیرد، حق دارد همان جنایت را به جان خود بیاورد».

این تصمیم در قرآن با عنوان «قصاص» به معنای «قتلی که به دنبال قتلی دیگر» آمده است، آمده است.

علاوه بر «قتل پس از قتل دیگر»، در قرآن مجازات اعدام نیز برای جرائمی مانند «حارب و افساد الارض» مقرر شده است.

طبق آیات و روایات، قوانین جزایی ایران برای جرایمی غیر از خودکشی مجازات اعدام تعیین کرده است: تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه، حمل و توزیع مقدار معینی مواد مخدر، جنگ و فساد در زمین که طبق قانون می‌توان به طیفی از انواع مواد مخدر اشاره کرد. جرایم از اجبار و جرایم خشن تا نشر اکاذیب و جرایم اقتصادی تعلق می گیرد.

برای اعدام قاتل باید دیه داده شود، قتل از گناهان کبیره محسوب می شود و شرعاً حرام می باشد و مرتکبین مستوجب مجازات هستند.

در همان زمان به صاحبان خون یا اولیای امر دستور داده شد که بخشش کنند.

قتل عمدی موجب قصاص است، اما با رضایت ولی دم، قاتل به قصاص تبدیل نمی شود و با رضایت قاتل، قصاص به دیه و حبس تبدیل می شود.

در این مقاله به هزینه اعدام قاتل یا موارد پرداخت مابه التفاوت دیه می پردازیم.

هزینه اعدام یک قاتل چقدر است؟

برای پاسخ به این سوال که هزینه اعدام یک قاتل چقدر است؟ باید گفت که اصطلاح قانونی تحت این عنوان وجود ندارد، اما در قانون مجازات اسلامی از عبارت «فاضل دیه» یا «تفاضل دیه» استفاده شده است.

زمانی که فردی اقدام به کشتن دیگری می کند و دیه قربانی کمتر از قاتل است، خانواده یا قیم مقتول می توانند از مراجع قانونی تقاضای قصاص کنند.

اما گاه مواردی پیش می‌آید که اولیای دم مجبورند برای انتقام قاتل مبلغی را به عنوان دیه به قاتل بپردازند که این استثنا در قانون است و اساساً قصاص بدون پرداخت حق اولیای دم مقتول است. یا باج

مثلاً اگر مردی به دلیل دوبرابر بودن مهریه مرد، زن خود را بکشد، خانواده مقتول برای قصاص قاتل باید نیمی از مهریه قاتل را به او بپردازند.

لازم به ذکر است که وارث مقتول یعنی کسانی که از مجنی علیه ارث می برند جز زن و شوهر.

لازم به ذکر است که میزان و نرخ وجه سالانه توسط رئیس قوه قضائیه اعلام می شود و میزان وجوه در ماه های حرام (رجب ذی القعده، ذی الحجه و محرم) یک سوم دی ماه است. ارزش کل نقره هر سال تعیین می شود.

موارد پرداخت مابه التفاوت پول

مجازات قتل عمد طبق قانون قصاص است مگر در موارد قصاص که عبارتند از: فوت مقتول یا فوت قاتل که مجازات قصاص لغو می شود.

اما گاه اولیای دم یا اولیای دم در مقابل دریافت وجه یا مال یا دیه با مرتکب یا قاتل مصالحه می کنند اما در مواقعی که اولیای دم راضی به مصالحه یا گذشت نیستند و می خواهند از قاتل انتقام بگیرند، ممکن است مجبور شوند. برای پرداخت مابه التفاوت

فاضل دیه یا فاضل دیه در واقع تفاوت بین میزان مهریه مقتول و قاتل است که ولی در مواردی که خواهان قصاص قاتل باشد با مواردی که فاضل دیه باید قصاص شود. پرداخت شده در زیر نشان داده شده است:

اولین موردی که طبق ماده 550 قانون مجازات اسلامی مابه التفاوت مهریه باید به پدر و مادر پرداخت شود زمانی است که مهریه قتل زن معادل نصف مهریه مرد باشد.

به عبارت دیگر، مهریه زن نصف مهریه مرد است.

بر این اساس می توان گفت وقتی مردی زنی را می کشد، باید مبلغی تحت عنوان تفضل الدیه بپردازد تا قاتل مرد قصاص شود.

دلیل دوم اینکه پدر و مادر باید مابه التفاوت را بپردازند این است که وقتی دو نفر یک نفر را بکشند و مقدار تقصیر یکسان باشد و مجازات قاتلان قصاص باشد، پدر و مادر باید تفاوت را بپردازند.

مورد سوم در پرداخت فاضل دیه زمانی است که برخی از اقارب یا صاحبان قصاص طلب مهریه کرده یا از قصاص گذشت کرده باشند.

برخی از والدینی که خواهان انتقام هستند، باید در صورت فوت مرتکب، و در صورت درخواست مهریه، ابتدا سهم دیگران از مهریه را به خود بپردازند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن

این مقاله عالی بود! واقعا باعث شد فکر کنم که چرا باید نصف دیه قاتل را داد. خیلی خوب توضیح داده شده بود و من کاملا موافقم. امیدوارم بیشتر از این مقالات بخونیم.

دکمه بازگشت به بالا