چرا باید شب ناخن نگیریم

به گزارش یکتا پرس، شاید پیش آمده باشد که شب ها می خواستید ناخن هایتان را درست کنید اما بزرگان جلوی شما را گرفتند و گفتند که نباید شب ناخن هایتان را درست کنید. اما چرا نباید ناخن های خود را در شب کوتاه کنید؟

مضرات و مضرات ناخن چیدن در شب از قدیم الایام وجود داشته و می گویند در جاهایی توجیهات علمی ارائه شده است، اما باید دید آیا این موضوع واقعاً سند علمی دارد یا خیر.

امروزه عده ای ناخن کاشته اند و دیگر زحمت کوتاه کردن آن را به خود نمی دهند، اما از طرفی عده ای هم ناخن کاشته اند و مجبورند هر دو هفته یکبار ناخن های خود را کوتاه کنند.

در تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان به این نتیجه رسیدند که کلسیم اضافی بدن در پایان روز در ناخن ها جمع می شود و ناخن ها به عنوان ذخیره موقت کلسیم در بدن و این کلسیم اضافی استفاده می شود. از اولین ساعات روز به گردش خون باز می گردد و مصرف می شود.

در واقع با چیدن ناخن ها در شب، این کلسیم ذخیره شده در ناخن ها از بین می رود و با از دست دادن کلسیم، مشکلاتی برای بدن ایجاد می شود.

آنچه دیگران می خوانند: بیوتین چیست؟

برخی اسلام را به خاطر کوتاه نکردن ناخن در شب ملامت می کنند و می گویند: کوتاه کردن ناخن در شب مکروه است، در صورتی که دلیل علمی برای این کار وجود نداشته باشد و کوتاه کردن ناخن از کارهای مستحبی است که اسلام بر آن تأکید دارد. این کار را روز جمعه انجام دهید و با انگشت کوچک دست چپ شروع کنید و با انگشت کوچک دست راست پایان دهید.

به همین دلیل چیدن ناخن در هر زمانی از شبانه روز جایز است و طبق تحقیقات انجام شده روایتی مبنی بر چیدن ناخن در شب به دست نیامده است.

در نتیجه شایعه مطرح شده مبنای علمی ندارد و جدای از ذخیره نشدن کلسیم در ناخن، مکانیسمی برای ذخیره این کلسیم در شب و بازگرداندن آن در روز به بدن وجود نداشت.

طبق افسانه های ژاپنی، چیدن ناخن در شب می تواند باعث مرگ، کوتاه شدن عمر و جذب ارواح شیطانی شود. همچنین برخی معتقد بودند که بخشی از روح شما در ناخن های شماست و نگه داشتن آن در شب بخشی از روح شما را در شبی پر از ارواح شیطانی آزاد می کند.

شاید ریشه این باور که در شب نباید ناخن کوتاه کرد، از این باشد که در گذشته نور کافی در شب وجود نداشت و مردم از آتش و چراغ برای روشن کردن و کوتاه کردن ناخن ها با ابزار تیز، کمبود نور و نور استفاده می کردند. استفاده از این وسایل می تواند باعث آسیب افراد در هنگام چیدن ناخن در شب شود. علاوه بر این، در این صورت تکه‌های ناخن ممکن است در غذای انسان بیفتد و برای او مشکل ایجاد کند.

زمان مناسب برای کوتاه کردن ناخن ها طبق علم پزشکی

طبق علم پزشکی بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن ها بعد از حمام است. پزشکان توصیه می کنند همیشه ناخن های خود را بعد از دوش گرفتن کوتاه کنید زیرا آسیب کمتری دارد. در مواقع دیگر ناخن شکننده است که به سطح ناخن آسیب می رساند اما بعد از حمام ناخن نرم است و شکننده نیست.

چرا نباید ناخن هایتان را در شب کوتاه کنید؟

با من باشید تا بفهمم چرا نباید شب ها ناخن هایتان را کوتاه کنید…

کلسیم اضافی در ساعات اولیه روز به جریان خون باز می گردد و مصرف می شود. چیدن ناخن ها در شب باعث از دست دادن این کلسیم ذخیره شده می شود. علاوه بر این، اولین اثرات کمبود کلسیم را می توان در بینایی مشاهده کرد. یکی از کارهای مستحبی که اسلام بر آن تأکید دارد این است که به هر نحوی ناخن بچینید، البته بهتر است در روز جمعه باشد و از انگشت کوچک دست چپ شروع و به انگشت کوچک دست راست ختم شود.

بر این اساس، این کار در هر ساعت از شبانه روز جایز است و طبق تحقیقات انجام شده، روایاتی مبنی بر کراهت از ناخن خاراندن در شب به دست نیامده است. بنابراین بحث در مورد علت کراهت بی معنی است و روایتی از انداختن میخ در چاه به دست نیامده است. اما آنچه در روایات آمده این است که مستحب است بعد از چیدن ناخن دفن شود. ناخن چینی یکی از کارهای مستحبی است که اسلام بر آن تاکید دارد، به همین دلیل فقها نیز به آن اشاره کرده اند.

سید سبزواری (رضی الله عنه) در کتاب مهذب الاحکام می فرماید: مستحب گرفتن ناخن است و نگرفتن و ترک آن مکروه است. زیرا امام صادق (علیه السلام) می فرماید: کوتاه کردن ناخن سنت است و مستحب است. »

همچنین از این پیامبر نقل شده است: «مخفی ترین و پنهان ترین جایی که شیطان برای تسلط بر فرزندان آدم از آن استفاده می کند، زیر میخ است. »

جویدن ناخن با دندان مکروه است. امام صادق (علیه السلام) در حدیثی از پدرانش (علیهم السلام) در مورد حرامات پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) از چیدن ناخن با دندان و همچنین حجامت در روز چهارشنبه نهی کرده است. جمعه.

درست کردن ناخن ها یک امر ضروری روزمره است. موسی بن بکر از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که وقتی از شیعیان سؤال می شود می گویند که سبیل و ناخن را باید در روز جمعه کوتاه کرد. فرمود: خدا پاک و زیباست، اگر بخواهی روز جمعه و اگر بخواهی در روزهای دیگر انجام دهی. البته بهتر است این کار را در روز جمعه انجام دهید.

ابن سنان از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمود: «کسی که در روز جمعه سبیل خود را بتراشد و ناخن هایش را ببرد و سر خود را با ختمی بشوید، ثواب آزاد کردن بنده دارد. »

«ناخن زدن و شراب خواری و شستن سر با ختمی فقر را از بین می برد و رزق و روزی را زیاد می کند.» و «هرگاه مو و ناخن خود را کوتاه کردید دفن کنید که سنت است.» کوتاه کردن ناخن بر همه مستحب است. بهتر است از انگشت کوچک دست چپ شروع کنید و با انگشت کوچک دست راست پایان دهید.

بر این اساس، چیدن ناخن در هر زمانی از شبانه روز جایز است.

چرا شب ها ناخن هایتان را کوتاه نمی کنید؟ دلیل کوتاه نکردن ناخن هایمان در شب. چرا نباید ناخن هایتان را در شب کوتاه کنید؟ بر اساس تحقیقات اخیر دانشمندان، مشخص شده است که کلسیم اضافی بدن در پایان روز در ناخن ها جمع می شود و از ناخن ها استفاده می شود. به عنوان ذخیره موقت کلسیم در بدن و این کلسیم اضافی از همان ساعات اولیه روز وارد جریان خون می شود، تبدیل شده و مصرف می شود. چیدن ناخن ها در شب باعث از دست دادن این کلسیم ذخیره شده می شود

علاوه بر این، اولین اثرات کمبود کلسیم را می توان در بینایی مشاهده کرد. یکی از کارهای مستحبی که اسلام بر آن تاکید دارد، چیدن ناخن ها به هر شکلی است. البته بهتر است این کار را در روز جمعه انجام دهید و از انگشت کوچک دست چپ شروع کنید و با انگشت کوچک دست راست پایان دهید.

بر این اساس، این کار در هر ساعت از شبانه روز جایز است و طبق تحقیقات انجام شده، روایاتی مبنی بر کراهت از ناخن خاراندن در شب به دست نیامده است. بنابراین بحث در مورد علت انزجار بی معنی است. همچنین روایتی از انداختن میخ در چاه به دست نیامده است. اما آنچه در روایات آمده این است که مستحب است بعد از چیدن ناخن دفن شود.

پی نوشت: برخی اظهار داشته اند که در گذشته به دلیل تاریکی (کمبود نور در شب) و آسیب احتمالی هر روز ناخن های خود را می چیدند. حالا نظر شما چیست؟ یا این که دلیل علمی دارد؟

علت بیزاری شما از سوت زدن و کوتاه کردن ناخن ها در شب چیست؟

از تحقیقات ما، هیچ گزارشی از چیدن ناخن های شما در شب یا سوت زدن پیدا نکردیم. سوت زدن اگر با کارهای حرام دیگری مانند آزار مؤمن و حرام ها، رقص و موسیقی همراه نباشد، اشکالی ندارد. البته در روایات داریم که کوتاه کردن ناخن در روز جمعه باعث کاهش روزمرگی، افزایش حافظه و ایمنی از بیماری می شود، اما در عین حال باید توجه داشت که انجام آن در روز جمعه لازم نیست، بلکه هر بار انجام شود. ناخن ها بلند هستند، باید کوتاه شوند. به نظر می رسد وحشت ناخن چیدن در شب یا زمزمه شبانه خرافه ای است که وارد فرهنگ ما شده است. به عنوان مثال، ژاپنی‌ها از چیدن ناخن‌ها در روزهای شنبه و شب اجتناب می‌کنند، زیرا معتقدند که این کار باعث کوتاه شدن عمر فرد می‌شود یا اینکه وقتی پدر و مادرش را از دست می‌دهد، مهمانی با او نخواهد بود. آنها همچنین معتقدند که سوت زدن در شب مار را به زمان آنها می آورد. به هر حال اسلام دین منطق و علم و پاکی و پاکی است. بر سلامت جسم و روح استوار است و پاکیزگی را جزء ایمان و شخصیت مؤمن می داند.

از سوال

این کلسیم اضافی در ساعات اولیه روز به جریان خون باز می گردد و مصرف می شود. چیدن ناخن ها در شب باعث از دست دادن این کلسیم ذخیره شده می شود. علاوه بر این، اولین اثرات کمبود کلسیم را می توان در بینایی مشاهده کرد. یکی از کارهای مستحبی که اسلام بر آن تاکید دارد این است که به هر نحوی ناخن بچینید، البته بهتر است این کار را در روز جمعه از انگشت کوچک دست چپ شروع کنید. و با رفتن به انگشت کوچک دست، سمت راست را تمام کنید

بر این اساس، این کار در هر ساعت از شبانه روز جایز است و طبق تحقیقات انجام شده، هیچ روایتی مبنی بر بیزاری از ناخن خاراندن در شب به دست نیامده است. پس بحث در مورد علت انزجار بی معنی است. همچنین روایتی از انداختن میخ در چاه به دست نیامده است. اما آنچه در روایات آمده این است که مستحب است بعد از چیدن ناخن دفن شود.

آیا کشیدن ناخن در شب مجاز است؟

پاسخ کوتاه

یکی از کارهای مستحبی که اسلام بر آن تاکید دارد، چیدن ناخن ها به هر شکلی است، البته بهتر است این کار را در روز جمعه انجام دهید و از انگشت کوچک دست چپ شروع کنید و با انگشت کوچک دست راست تمام کنید. بر این اساس، این کار در هر ساعت از شبانه روز جایز است و طبق تحقیقات انجام شده، هیچ روایتی مبنی بر بیزاری از ناخن خاراندن در شب به دست نیامده است. بنابراین بحث در مورد علت کراهت بی معنی است و روایتی از انداختن میخ در چاه به دست نیامده است. اما آنچه در داستان ها آمده این است; توصیه می شود پس از چیدن ناخن، آن را دفن کنید

پاسخ تفصیلی

چيدن ناخن از كارهاي مستحبي است كه اسلام بر آن تأكيد دارد لذا فقها نيز به آن اشاره كرده اند. سید سبزواری (رضی الله عنه) در کتاب مهذب الاحکام می فرماید: مستحب گرفتن ناخن است و نگرفتن و ترک آن مکروه است. زیرا امام صادق (علیه السلام) می فرماید: کوتاه کردن ناخن سنت است و مستحب است. » [1] همچنین از این پیامبر نقل شده است: «مخفی ترین و مخفی ترین جایی که شیطان برای تسلط بر فرزندان آدم از آن استفاده می کند، زیر میخ است. » [2] چیدن ناخن با دندان مکروه است. امام صادق (علیه السلام) در حدیثی از پدرانش (علیهم السلام) در مورد حرامات پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) از چیدن ناخن با دندان و همچنین حجامت در روز چهارشنبه نهی کرده است. جمعه. [3] خوب است هر روز ناخن های خود را بچینید. موسی بن بکر از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که وقتی از شیعیان سؤال می شود می گویند که سبیل و ناخن را باید در روز جمعه کوتاه کرد. فرمود: «اللَّهُمَّ أَنْتَزَرُ اللَّهِ أَنْ أَغْلُوا مِنْ أَوْمُ الْجَمْعَ وَ أَنْ أَغْلُوا أَوْمَا الْأَمْرِ» اگر خواستی روز جمعه بگیر و اگر خواستی در روزهای دیگر. [4] البته بهتر است ناخن هایتان را در روز جمعه کوتاه کنید. ابن سنان از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمود: «کسی که در روز جمعه سبیل خود را بتراشد و ناخن هایش را ببرد و سر خود را با ختمی بشوید، ثواب آزاد کردن بنده دارد. [5] و ناخن جویدن و مشروبات الکلی و شستن سر با خاتمی فقر را از بین می برد و روزی را زیاد می کند. [6] و «هنگامی که مو و ناخن خود را کوتاه کردید، دفن کنید که این سنت است». [7]
کوتاه کردن ناخن ها به هر شکلی ضروری است، اما بهتر است از انگشت کوچک دست چپ شروع کنید و با انگشت کوچک دست راست تمام کنید. [8]
بر این اساس، چیدن ناخن در هر زمانی از شبانه روز جایز است و طبق تحقیقات انجام شده، هیچ روایتی در مورد چیدن ناخن در شب به دست نیامده است. بنابراین بحث در مورد علت انزجار بی معنی است. علاوه بر این، هیچ گزارشی از پرتاب میخ به چاه یافت نشده است.
لینک به سایت استفتائات (کد 735).

[1]. حر عاملی، وصال الشیعة، ج 1، ص 138. 2، ص. 132، باب 80، اول از ابواب آداب غسل، باب 4، مؤسسه آل البیت (ع) قم، 1409 ق
[2]. همان.
[3]. همان، صفحه 134، h 1.
[4]. همان، صفحه 133، h 6.
[5]. کلینی، کافی، ج 1، 1386ق. 3، ص. 418، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1365; الوصال الشیعه، جلد 7، صفحه 354، باب 32، باب نماز و مناسک جمعه، ح 2.
[6]. الوصال الشیعه، ج 1، ص 138. 2، صص 60-62، باب 32، سوره های نماز و آداب جمعه، باب 3; کلینی، کافی، ج 1، 1386ق. 3، صفحه 418.
[7]. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 198. 66، شریف رضی، قم، چاپ چهارم، 1412ق
[8]. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 1، دارالکتب، 1386ق. 59، ص. 268، مؤسسه الوفاء، بیروت – لبنان، 1404ق. السبزواری، السید عبد العلاء، مهذاب الاحکام فی بیان حلال و حرام، ج 1، ص 138. 4، صص 483-484، چاپ چهارم، قم، دفتر آیت الله سید سبزواری، 1413ق.

4.2/5 – (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا