چرا باید دست خانوما رو بوسید

پدربزرگم، مادربزرگم و دخترم

وقتی من بچه بودم پدر و مادرم فوت کردند

بله نشانه عشق و قدردانی است

شوهرم نمیذاره دستشو ببوسم میگه من باید ببوسمش نه تو البته اصراری ندارم ببوسم.

من عادت دارم روزی چند بار دست شوهرم رو ببوسم دست من نیست امروز از صبح خونه نبود اومد خونه رفتم جلوش نشستم تو چند بار دستشو بوسیدم یه ردیف عکس العمل خاصی نشون نداد یا به خاطر خستگی چیزی نگفت؟؟؟

…عجیب است که ظالمان نیز فریب خوردند و حاضر شدند به نشانه وفاداری دست یکدیگر را ببوسند و روی پاهای خود بیفتند و به آن راضی شدند، ندانند که هر بوسه ای که بر دست نیست، نشانه آن نیست. اطاعت اثر شیخ عبدالله شاهینی – گرگان)

ضرب المثل ها، حکایات و تکه هایی از جملات رایج بین مردم گاه کلماتی در پشت خود دارند و حکایت از فرهنگ، تفکر و صفات پنهان و آشکار جامعه دارند.

نمونه اش همین جمله است که می گوید: دستی که قطع نمی شود باید بوسید. »

کدوم دسته که میگه اگه نمیتونی برش بدی باید ببوسی؟!….دست زور؟….آره…دست زور!! یا دست بوسیدن دو راهی است که باید طی کرد تا ایرانیان همیشه تاریخ خود را یک ضرورت بدانند و یکی از این دو را انتخاب کنند، بی آنکه فکر کنند راه سومی هست یا نه… شاید راه سومی پیدا شود، بدون اینکه نیاز به خشونت انقلابی، قطع دست و پا و سر بریدن، یا بدون بوسیدن دست و پا، صدقه دادن و گفتن عمر طولانی و عمر طولانی، لازم است.

راه سومی که در آن نه غلام هست و نه بنده و به پای خدایان زمینی می افتد و یا گردن ورم کرده و شمشیری در دست دارد، فریاد و خشونت!

متأسفانه ایرانی‌ها در برخورد با زور افراط می‌کنند، اگر ممکن بود دست قلدر را قطع می‌کرد و خشونت می‌کرد، اما او را می‌بوسید و سرزنش می‌کرد، حتی اگر وقتی او را می‌بوسید، می‌گفت: دل… «خیلی دست بالا می گیره»!… این خاصیت ما ایرانی هاست.

عجیب است که این ظالمان نیز فریب خوردند و حاضر شدند به نشانه وفاداری دست یکدیگر را ببوسند و روی پاهای خود بیفتند و از آن خوشحال شدند، ندانستند که هر بوسه ای که بر دست نمی شود نشانه اطاعت نیست.

آری، زور و زور، اگرچه «اطاعت ریاکارانه» را به خود جلب می کند و دیگران را به اطاعت وا می دارد، اما هرگز «وفاداری» را ایجاد نکرده است.

منشأ غفلت زورمندانی است که تحقیر و تحقیر زیردستان را نشانه محبت خود می‌دانستند، بدون توجه به این که با زور و زور نمی‌توان دل مردم را تسخیر کرد. ، اگر ظالمان چیزی را که دوست دارند بگویند در دلشان نفرین و نفرین می کنند و شاید هم آماده می شوند همان دستی را که الان می بوسند قطع کنند!

انسان ها موجودات عجیبی هستند، زیرا می دانند که این نیرو گذرا، ناپایدار و موقتی است و روزی دوران آن به پایان می رسد، گویی که «وجود نداشته است» و دیگر اثری از این افراد قدرتمند نخواهد بود، از این رو برتری مردم علیه مقاومت و عکس العمل تند نشان نمی دهند، گوشه ای می نشینند و تماشا می کنند تا این روز بگذرد!!

اکثر مردم نمی خواهند بایستند و قدرت تحمل هزینه های مقاومت را نمی بینند و عجیب است که سعی می کنند برای خدمت خود از زور استفاده کنند!

گروهی از افراد صاحب قدرت و ثروت ادعا می کنند که اگر قدرت نداشته باشیم می توانیم آن را بخریم! بنابراین با پول و ثروت خود زور می خرند و برای خود استفاده می کنند.

حالا که دیگر خودشان نمی توانند صاحب انرژی باشند، بهترین راه استفاده از آن را خریدن آن می دانند!

گروهی دیگر که نه قدرت دارند و نه منفعتی از مال دارند، به زور مورد ستم قرار می گیرند و عریضه می نویسند و صداقت و چاکرم مرا بیان می کنند و اگر لازم باشد در برابر زور و رحمت و شفقت قوت به پا می افتند. آنها را از آن آگاه کن و به این ترتیب مشکلات سر سفره خود را حل و نان بر سر سفره خود بگذار!

ظالمان هم خود را از همین جا به هدف خود می دانند… بله… از اینجاست که فریب و فریب زیردستان را خورده اند و متوجه نمی شوند.

آنها فکر می کنند که با زور و زور توانسته اند جامعه ای را با خود بکشانند و با سکوت و آرامش بر آن حکومت کنند، غافل از اینکه در شهر پنهان خبری است که گاهی جملاتی مانند «دست در هوا زیاد است» و یا «دستی است». که نمی توان آن را قطع کرد، باید بوسید.» نشانه هایی از درون آشکار می شود.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا