چرا باید خدا را شکر کنیم

شکرگزاری از خداوند یکی از راه های قدردانی از مواهب او در این زندگی و همه نعمت های اوست. همچنین می تواند به ما کمک کند ارتباط معنوی خود را با او عمیق تر کنیم و به ما امکان می دهد درک عمیق تری از هدف و معنای زندگی خود به دست آوریم. این آیه قرآنی در مورد شکرگزاری را ببینید.

فهرست

شکرگزاری یکی از آموزه های دینی ماست که روانشناسان و دانشمندان در زمینه موفقیت توصیه می کنند و به قدرت شکرگزاری و قدردانی پی برده بودند.

«مَشَکَرُ عَلَیْهِکُمْ یَجْعَلَکُمْ عَلَیْهِکَ/ کَفرَ أَنْفَعْتَکُمْ». مولانا

قدردانی چیست و چرا باید قدردان باشیم؟

در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا، “روز شکرگزاری” به عنوان یک تعطیلات رسمی شناخته می شود و مردم با سپاسگزاری از برداشت و رزق و روزی خود، این روز را جشن می گیرند. اما چرا باید قدردان باشیم؟

بر اساس نظرات دانشمندان و روانشناسان قدردانی کمک زیادی به آرامش و زیبایی درونی افراد می کند موفقیت و رشد فردی
عمومی ترین فایده شکرگزاری است که البته فواید و فواید دیگری نیز دارد.

فواید علمی سپاسگزاری

همانطور که گفته شد، فواید شکرگزاری علاوه بر کمک به موفقیت و آرامش درونی، فواید بسیاری نیز دارد.

10 مورد از مهمترین فواید شکرگزاری

قدردانی به تفکر عمیق کمک می کند

وقتی قدردانی را در درون خود ایجاد می کنیم، مستقیماً دیدگاه مثبتی را در خود پرورش می دهیم و به اطراف و درون خود فکر می کنیم.

توجه داشته باشید که بقیه این کار را نمی کنند. خانه، ماشین، محل کار، فرزندان، والدین، مرکز خانواده و حتی غذای روی میز ما می توانند چیزهای مهمی باشند که باید از آنها سپاسگزار باشیم.

وقتی از خواب بیدار می شویم، خداوند برکت زندگی را در روز آینده به ما می دهد. جدید.

با نگاهی به اطراف، متوجه می‌شویم که کانون گرم خانواده چقدر ارزشمند است و نفس کشیدن عزیزترین‌هایمان در خانه نعمت بزرگی است.

باعث می شود قدر نعمت های کوچک را بدانیم

انسان سپاسگزار با توجه و اندیشه عمیق خود به پدیده های اطراف خود می نگرد و در پس هر چیزی معنایی بزرگ می یابد و آن را به عنوان یک نعمت می ستاید.

مثلاً اگر شخصی برای شما یک هدیه خیلی کوچک بخرد، با سپاسگزاری می توانید ارزش آن را چند برابر کنید و از دریافت هدیه خوشحال می شوید.
یکی دیگر از ویژگی های افراد قدرشناس وقت شناسی آنهاست. آنها زمان را به عنوان یک نعمت دوست دارند و از آن به خوبی استفاده می کنند.

قلب سپاسگزار پدیده های محیط خود را آنقدر می داند که اجازه تخریب یا آسیب رساندن به بدن خود را نمی دهد. زیرا او معنای زیبایی را در هر یک از پدیده های محیطی خود می یافت.

اگر قدردانی را در کودکی به فرزندان خود بیاموزیم، با حیوانات، گیاهان، محیط زیست و مردم مهربان تر خواهند بود.

قدردانی سلامت جسمی را بهبود می بخشد

مطالعه ای بر روی 1000 بزرگسال برای کشف رابطه بین قدردانی و سلامت جسمانی انجام شد. نتیجه این آزمایش نشان داد که افراد سپاسگزار درد و رنج کمتری را متحمل می شوند.
بنابراین از سلامت جسمی و روانی بالایی برخوردارند. آنها بیش از دیگران به جسم و روح خود اهمیت می دهند و نسبت به دیگران احساس سلامتی می کنند.

قدردانی به تغییر دیدگاه ما کمک می کند

به معنای مثبت، قدردانی دیدگاه ما را تغییر می دهد.
اگر قبلاً در موقعیت‌های سخت یا در مواجهه با چالش‌ها بسیار غمگین یا عصبانی بودیم، اکنون می‌توانیم با سپاسگزاری بهتر و سریع‌تر خود را با شرایط وفق دهیم.

آموزه های دین نیز در این زمینه به ما می گوید که اگر در شرایط سخت به یاد خدا و یاری او باشیم، شرایط آسان تر می شود.

شکرگزاری به افزایش سطح ایمان کمک می کند

افراد سپاسگزار وفادارترند. هم به مسیر موفقیت خودت و هم به سوی خدا. آنها از هر نعمتی که دارند تشکر می کنند و قدردانی می کنند.
این عامل باعث افزایش اعتماد به نفس و اعتماد به نفس آنها در مسیر موفقیت می شود.

قدردانی و قدردانی باعث افزایش اعتماد به نفس می شود زیرا فرد را با خواسته های مثبت درونی خود هماهنگ می کند.

قدردانی به افزایش عزت نفس کمک می کند

مطالعه ای بر روی 815 نفر برای یافتن تأثیر سپاسگزاری بر عزت نفس انجام شد. افکار خودکشی و افسردگی
افرادی که قدردانی خود را از خود افزایش داده اند، شاداب ترند و با باور به خود از افسردگی و نیاز به خودکشی دوری می کنند. آنها عزت نفس بالایی دارند و در روابط اجتماعی خود بسیار خوب رفتار می کنند.

قدردانی به شما کمک می کند بهتر بخوابید

مطالعه‌ای به منظور بررسی تأثیر شکرگزاری بر کیفیت خواب انجام شد. در مقایسه با دیگران، آنها سریعتر به خواب می روند و در طول روز کمتر احساس خستگی و بی حوصلگی می کنند.
این امر به ویژه برای افرادی که اختلالات خواب یا مشکلات روانی دارند مهم است. آنها با بهبود طرز فکر سپاسگزاری و قدردانی خود می توانند بهتر و سریعتر به خواب بروند.

قدردانی باعث بهبود روابط اجتماعی می شود

هیچ کس شخص ناسپاس را دوست ندارد. این یک واقعیت است. هم در زندگی شخصی و هم در روابط با دیگران، قدردانی باعث می شود احساس خوبی داشته باشید و شما را تشویق می کند، از نظر اجتماعی، اگر از مردم به خاطر این که هستند تشکر کنید، مطمئناً شما را به عنوان یک دوست واقعی می بینند. برعکس از وجود پاک شما سرچشمه می گیرد. در روابط عاشقانه حضور عزیز مورد تمجید قرار می گیرد و به تقویت رابطه کمک زیادی می کند.
مردم می توانند با حضور خود نعمت های کوچک اما گرانبهایی را به شما هدیه دهند؛ این به آنها دلیلی برای تشکر از آنها می دهد.

قدردانی به کاهش پرخاشگری کمک می کند

یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که یک فرد سپاسگزار کمتر از دیگران پرخاشگر است.
قدردانی نه تنها باعث افزایش همدلی و مهربانی ما نسبت به محیط می شود، بلکه باعث کاهش پرخاشگری و عصبانیت در شرایط خاص می شود.
این یک مزیت بزرگ سپاسگزاری است. و همه افراد می توانند از آن برای به دست آوردن شخصیت زیبا استفاده کنند
افرادی که به سرعت عصبی و پرخاشگر می شوند با تقویت شکرگزاری به راحتی می توانند این مشکل را کنترل کنند.

شکر نعمت را زیاد می کند

از نظر دینی، این یکی از مهمترین فواید شکرگزاری است که البته از نظر علمی با موضوعاتی مانند «قانون جذب» پیوند خورده است. دارایی محدود فعلی و تلاش نکردن
این آرامش درونی برای رسیدن به موفقیت بیشتر و افزایش برکت زندگی بسیار ضروری است; زیرا اثرات انگیزشی و محرک بر مغز و اعمال انسان دارد.

قدردانی انرژی مثبت به کائنات می فرستد

همانطور که در مقاله قانون جذب و شکرگزاری توضیح دادیم، شکرگزاری قدرت جذب خواسته ها را می دهد و همچنین ارتعاش مثبتی را به کائنات می فرستد و از نعمت ها و شادی هایی که به ما بخشیده اند تشکر می کند. تعریف شکرگزاری اما این موضوع بسیار عمیق تر از آن است که بتوان آن را در چند جمله ساده توصیف کرد.
شکر واقعی روش های خاصی دارد که برای شکر واقعی باید رعایت کنیم. برای توضیح بهتر این جمله مثالی می زنم.

حتماً کسانی را دیده اید که به زبان خدا را شکر می کنند و فکر می کنند که خداوند باید برای همین شکر زبانی به آنها پاداش دهد. باید بگویم که فرقی بین این شخص و کسی که به خدا اعتقاد ندارد و از وجود خدا بی خبر است وجود ندارد.

شکر قلبی

حال پس از تجربه فواید، این سوال پیش می آید که چگونه شکرگزاری کنم و از کائنات و خداوند برکات بیشتری دریافت کنم؟
همانطور که در جملات بالا اشاره کردم شکری که از دهان شما بیرون می آید باید خالص و خالصانه باشد. بگذارید قلب شما باشد
فقط در صورتی می توانید خدا را شکر کنید که اول بدانید چرا این کار را می کنید و چقدر برای شما به ارمغان می آورد.

پس از دانستن این موضوع، می توانید واقعاً سپاسگزار باشید، و وقتی برای چیزی سپاسگزار هستید، واقعاً خوشحال خواهید شد که آن چیز وجود دارد. باورها و دلیل آن مقاومت مغز در برابر تغییر است.

چگونه مغز خود را به شکرگزاری عادت دهیم؟

پس از انجام مراحل قبل، قطعاً باید مغز خود را به این عمل عادت دهید تا این عمل یک دستور اساسی برای مغز شما باشد و هر زمان بتوانید از آن استفاده کنید، متوجه خواهید شد که تنها راه اصلی برای تأثیرگذاری بر خودآگاه ضمیر ناخودآگاه تکرار و تمرین است.
بر این اساس، برای تأثیرگذاری بر چیزی باید چیزی را تکرار کنید تا مغز آن را فراموش نکند و با این عمل مخالفت کند.

چرا خدا را شکر می کنیم؟ خدا را شاکریم که امام حسین (علیه السلام) و امیرالمومنین علی (علیه السلام) و زهرا (سلام الله علیها) را به ما معرفی کرد. قند اصلی است.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا