چرا باید بوته چینی را در اون خشک کرد

یکی از تجهیزات آزمایشگاهی که به شکل مخروط ناقص است و برای گرم کردن مواد در دماهای بالا استفاده می شود، بوته چینی است. این دستگاه از مواد چینی، سرامیک، خاک رس یا گرافیت ساخته شده است. این مقاله از جهان شیمی فیزیک به ارائه این دستگاه آزمایشگاهی و کاربردهای آن می پردازد.

فهرست :

1- تجهیزات آزمایشگاهی و کاربرد آن

2- گیاه چینی چیست؟

3- نکات مهم در استفاده از تاسیسات برای حرارت دادن مصالح

4- قیمت و خرید و فروش گیاهان چینی

5- موارد استفاده از گیاهان چینی

5-1- کاربرد گیاه نیکل

5-2- استفاده از سوکت پلاتین

3-5- استفاده از گیاه در تعیین سختی آب

1- لوازم آزمایشگاهی و کاربرد آنها:

وقتی کسی می‌خواهد یک واکنش شیمیایی را در آزمایشگاه انجام دهد، باید تمام ابزارها و دستگاه‌ها را بشناسد و نحوه استفاده از آن‌ها و همچنین مواد آزمایشگاه و ویژگی‌های آنها را بداند. در این میان، مهمترین چیز ایمنی کار است. رعایت نکات ایمنی از پوشیدن کت گرفته تا استفاده از دستکش و عینک بسیار مهم است. هر یک از این دستگاه ها برای آزمایش های مختلف کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از این دستگاه ها عبارتند از بشر، ارلن، انواع فلاسک آزمایشگاهی، تراک، لوله آزمایش، کاغذ صافی، تیوب و پایه و …. یکی از این وسایل که عمدتاً برای گرمایش در آزمایشگاه استفاده می شود، بوته چینی است.

2- گیاه چینی چیست؟

دیگ چینی یک ظرف چینی ته صاف و بند انگشتی شکل است. بوته ها معمولاً چینی هستند، اما برخی از بوته ها نیز نیکل، گرافیت، پلاتین، آلومینا، تفلون، خاک رس سرامیکی یا خاک رس هستند. این گیاهان در حجم های مختلف بین 10 تا 100 میلی لیتر و همچنین در قطرهای مختلف تولید می شوند. دیواره های داخلی و خارجی قابلمه چینی صیقلی بوده و این دستگاه دارای درب می باشد.

بوته چینی چیست؟

3- نکات مهم در استفاده از گیاه برای حرارت دادن مواد:

از این دستگاه برای گرم کردن مواد تا دمای بسیار بالا حتی تا 1000 درجه سانتیگراد استفاده می شود. هنگامی که ماده ای در بوته گرم می شود، باید با انبر در حفره مثلث نسوز قرار داده شود (مثلثی فلزی با پوشش چینی است). برای استفاده از گیاه برای وزن سنجی باید گیاه را چند بار خالی در فر با دمای ثابت و معین قرار داد و پس از سرد شدن وزن آن را گرفت تا وزن ثابت و مخصوصی برای پخت داشته باشد. برای خارج کردن گیاه از مثلث آتش باید از انبر استفاده کرد. ضربه زدن به بوته آن را می شکند.

توجه :

بازها (قلیاها) باعث خوردگی گیاهان می شوند. علاوه بر این، آنها را نباید با اسید تمیز کرد.

4- قیمت و خرید و فروش گیاهان چینی:

با توجه به اینکه گیاهان چینی باید مقاومت بسیار بالایی در برابر دمای بسیار بالا داشته باشند بسته به نوع کاربرد آنها با مواد مختلفی در شرکت های مختلف عرضه می شوند. بنابراین قیمت این دستگاه به نوع ماده ای که سوکت از آن ساخته شده نیز بستگی دارد. این دستگاه نیز مانند بسیاری از دستگاه های آزمایشگاهی دیگر به صورت مستقیم یا آنلاین قابل خرید می باشد.

5- موارد استفاده از گیاهان چینی:

در آزمایشگاه از گیاه چینی برای آزمایشات زیادی استفاده می شود. در آزمایش هایی مانند اندازه گیری آب، تبلور نمک هایی مانند برش آبی، زاج سبز، تعیین سختی آب، ذوب شکر، پارافین جامد و غیره استفاده می شود. علاوه بر این، از این گیاهان برای حل کردن نمونه های خاصی که به راحتی در اسیدها و بازها حل نمی شوند، استفاده می شود. از این گیاهان در شیمی تجزیه برای سوزاندن نمونه ها و حرارت دادن و پختن آنها در کوره استفاده می شود. به عنوان مثال، در اندازه گیری آهن، هیدروکسید آهن به دست آمده در کوره سوزانده شده و به اکسید آهن بدون آب تبدیل می شود.

کاربردهای بوته چینی

۵-۱- کاربرد بوته نیکلی :

با توجه به گونه های مختلف، بوته ها کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، یک بوته نیکل برای ذوب قلیایی استفاده می شود. در این روش نمونه با چند قطعه هیدروکسید سدیم جامد در داخل بوته لامپ گرم می شود. سپس گیاه را به همین ترتیب در آب مقطر قرار می دهند، نمونه در آب حل می شود.

۵-۲- کاربرد بوته پلاتینی :

بوته پلاتین همچنین برای ذوب قلیایی با ترکیب کربنات سدیم با یک اکسید کننده استفاده می شود. در اینجا نیز یک نمونه در کوره الکتریکی با مخلوطی از کربنات سدیم و عامل اکسید کننده در داخل گیاه تا دمای 1000 درجه سانتیگراد گرم می شود. سپس مخلوط را در آب مقطر ریخته و نمونه را حل می کنند.

۵-۳- کاربرد بوته در تعیین سختی آب :

یکی دیگر از کاربردهای گیاه چینی تعیین سختی آب است. تعیین سختی آب معیاری برای تعیین کیفیت آب آشامیدنی است. به تعداد گرم میلی‌اکی‌والان یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در یک دسی متر مکعب آب سختی آب می‌گویند که به سه نوع موقت، دائمی و کلی تقسیم می‌شود.

تعیین سختی آب

سختی موقت آب :

هنگامی که آب می جوشد، ماده ای که رسوب می کند از کربنات های نامحلول به دست آمده از بی کربنات های کلسیم و منیزیم در آب تشکیل می شود.

سختی دایم آب :

نمک های کلسیم و منیزیم غیر از بی کربنات ها مانند نیترات ها، سولفات ها و کلریدها را سختی دائمی در آب می نامند. این نمک ها به صورت رسوب نمی جوشند و باید با نمک های دیگر مانند کربنات سدیم رسوب داده شوند. به مجموع سختی دائم و موقت آب سختی کل می گویند.

در این آزمایش، آب لوله کشی با کربنات سدیم معمولی 0.1 در داخل یک بوته چینی گرم می شود. حرارت دادن و جوشاندن تا زمانی که آب کاملا خشک شود ادامه می یابد. سپس آب مقطر را به آن اضافه می کنند. رسوب باقیمانده کربنات کلسیم و منیزیم است. محلول ما حاوی مقدار زیادی کربنات سدیم است که با اسید هیدروکلریک 0.2 نیوتن تیتر شده است (در مقابل نشانگر متیل اورنج). مقدار کربنات سدیم اولیه نیز با اسید هیدروکلریک 0.2 نرمال تیتر می شود. بسته به تعداد معادل های گرم و مقدار حجم استفاده شده در تیتراسیون، سختی ثابتی حاصل می شود.

کارخانه چینی آزمایشگاهی یک ظرف مخروطی شکل (مخروط ناقص) شبیه انگشتانه است که لبه های آن کاملا صاف و دیواره های داخلی و خارجی آن صاف و صیقلی است.

اگرچه کارخانه آزمایشگاهی از فلز، از جمله نیکل، گرافیت و خاک رس (گیاه گل یا خاک رس) ساخته شده است، اما این گیاهان بیشتر از چینی ساخته می شوند و معمولاً دارای درب هستند.

موارد استفاده از گیاهان چینی

این گیاه در آزمایشگاه معمولی برای اندازه گیری آب تبلور فنجان آبی یا سولفات مس، زاج سبز یا سولفات آهن و نمک قلیایی یا کربنات سدیم طبق فرمول و همچنین برای ذوب شکر، پارافین جامد و غیره استفاده می شود.

از آنجایی که ظروف سنگ چینی تا حدود 1200 درجه سانتیگراد در برابر حرارت مقاوم هستند، در آزمایشگاههای شیمی تجزیه برای خشک کردن رسوب و آتش زدن رسوبات در کوره برقی استفاده می شود.

نحوه کار در کارخانه چینی

هنگام گرم کردن پریز باید با استفاده از انبردست مخصوص (انبر سوکت) آن را جدا کرد و در سوراخ مثلث ضد حریق مناسب قرار داد.

مثلث ضد اشتعال از یک مثلث فلزی با سه تکه روکش چینی مقاوم در برابر شعله ساخته شده است و عمدتاً برای نگهداری گیاه در حین گرم کردن آن استفاده می شود.

مثلث آتش زمانی برای بوته مناسب است که بوته در حفره آن قرار گیرد در غیر این صورت نامتعادل شده و ممکن است در اثر ضربه کوچک بشکند.

نکاتی برای کار با چینی

اسیدها روی گیاه تأثیری ندارند، اما بازها باعث خوردگی گیاه می شوند. برای تمیز کردن گیاه تا حد امکان نباید از اسیدها استفاده کرد.

بوته های شکسته را نباید دور انداخت. زیرا از قطعات آنها می توان برای تقطیر الکل و تولید اتیلن استفاده کرد. (گیاه شکسته را می توان خرد کرد و به عنوان ماده جاذب آب استفاده کرد.)

هنگامی که از بوته برای اندازه گیری وزن استفاده می شود، ابتدا باید بوته خالی را چندین بار در یک کوره الکتریکی در دمای معین (دمای لازم برای پخت رسوب) قرار داده و پس از سرد شدن تا زمانی که وزن ثابتی حاصل شود، توزین شود. رسیده است. . این کار شامل گرم کردن، سرد کردن و توزین گیاه تا رسیدن به وزن ثابت قبل از پختن رسوبات است.

منبع: شیمی

نرخ

یکی از تجهیزات آزمایشگاهی که به شکل یک مخروط ناقص است و برای گرم کردن مواد در دماهای بالا استفاده می شود، بوته چینی است که از مواد چینی، سرامیک، رسی یا گرافیت ساخته شده است.

1- تجهیزات آزمایشگاهی و کاربرد آن:
زمانی که می خواهید یک واکنش شیمیایی را در آزمایشگاه انجام دهید باید با تمام ابزار و تجهیزات و کاربرد آنها و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی و مشخصات آن آشنا شوید. در این میان، مهمترین چیز ایمنی کار است.

رعایت نکات ایمنی از پوشیدن کت گرفته تا استفاده از دستکش و عینک بسیار مهم است. هر یک از این دستگاه ها برای آزمایش های مختلف کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از این دستگاه ها عبارتند از بشر، ارلن، انواع فلاسک آزمایشگاهی، تراک، لوله آزمایش، کاغذ صافی، تیوب و پایه و …. یکی از این وسایل که عمدتاً برای گرمایش در آزمایشگاه استفاده می شود، بوته چینی است.

2- قابلمه چینی چیست
دیگ چینی یک ظرف چینی با ته صاف و به شکل بند انگشت است. بوته ها معمولاً چینی هستند، اما برخی از بوته ها نیز نیکل، گرافیت، پلاتین، آلومینا، تفلون، خاک رس سرامیکی یا خاک رس هستند.

این گیاهان در حجم های مختلف بین 10 تا 100 میلی لیتر و همچنین در قطرهای مختلف تولید می شوند. دیواره های داخلی و خارجی قابلمه چینی صیقلی بوده و این دستگاه دارای درب می باشد.

3- نکات مورد توجه در استفاده از گیاه برای گرم کردن مواد:
این دستگاه برای گرم کردن مواد تا دمای بسیار بالا حتی تا 1000 درجه سانتیگراد استفاده می شود. هنگامی که ماده ای در بوته گرم می شود، باید با انبر در حفره مثلث نسوز قرار داده شود (مثلثی فلزی با پوشش چینی است).

برای استفاده از گیاه برای وزن سنجی باید گیاه را چند بار خالی در فر با دمای ثابت و معین قرار داد و پس از سرد شدن وزن آن را گرفت تا وزن ثابت و مخصوصی برای پخت داشته باشد. برای خارج کردن گیاه از مثلث آتش باید از انبر استفاده کرد. ضربه زدن به سوکت باعث شکستن آن می شود، قلیاها باعث خوردگی سوکت می شوند. علاوه بر این، آنها را نباید با اسید تمیز کرد.

4- قیمت و خرید و فروش گیاهان چینی :
کارخانه های چینی با توجه به اینکه باید مقاومت بسیار بالایی در برابر دمای بسیار بالا داشته باشند در شرکت های مختلف با متریال های مختلف عرضه می شوند. بنابراین قیمت این دستگاه به نوع ماده ای که سوکت از آن ساخته شده نیز بستگی دارد. این دستگاه نیز مانند بسیاری از دستگاه های آزمایشگاهی دیگر به صورت مستقیم یا آنلاین قابل خرید می باشد.

5- موارد مصرف گیاه چینی :
در آزمایشگاه از گیاه چینی برای آزمایشات زیادی استفاده می شود. در آزمایش هایی مانند اندازه گیری آب، تبلور نمک هایی مانند برش آبی، زاج سبز، تعیین سختی آب، ذوب شکر، پارافین جامد و غیره استفاده می شود. علاوه بر این، از این گیاهان برای حل کردن نمونه های خاصی که به راحتی در اسیدها و بازها حل نمی شوند، استفاده می شود.

از این گیاهان در شیمی تجزیه برای سوزاندن نمونه ها و حرارت دادن و پختن آنها در کوره استفاده می شود. به عنوان مثال، در اندازه گیری آهن، هیدروکسید آهن به دست آمده در کوره سوزانده شده و به اکسید آهن بدون آب تبدیل می شود.

5-1- کاربرد نیکل گیاهی:
بسته به گونه های مختلف، گیاهان کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، یک بوته نیکل برای ذوب قلیایی استفاده می شود. در این روش نمونه با چند قطعه هیدروکسید سدیم جامد در داخل بوته لامپ گرم می شود. سپس گیاه را به همین ترتیب در آب مقطر قرار می دهند، نمونه در آب حل می شود.

5-2- استفاده از بوته پلاتین:
بوته پلاتین برای همجوشی قلیایی با ترکیب کربنات سدیم با یک اکسید کننده نیز استفاده می شود. در اینجا نیز برخی از نمونه ها تا دمای 1000 درجه سانتیگراد در کوره الکتریکی با مخلوطی از کربنات سدیم و عامل اکسید کننده در داخل گیاه گرم می شوند. سپس مخلوط را در آب مقطر ریخته و نمونه را حل می کنند.

5-3- استفاده از گیاه برای تعیین سختی آب:
یکی دیگر از کاربردهای گیاه چینی تعیین سختی آب است. تعیین سختی آب معیاری برای تعیین کیفیت آب آشامیدنی است. به تعداد گرم میلی‌اکی‌والان یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در یک دسی متر مکعب آب سختی آب می‌گویند که به سه نوع موقت، دائمی و کلی تقسیم می‌شود.

سختی موقت آب:
وقتی آب می جوشد، ماده ای که رسوب می کند از کربنات های نامحلول به دست آمده از بی کربنات های کلسیم و منیزیم در آب تشکیل می شود.

سختی دائمی آب:
نمک های کلسیم و منیزیم غیر از بی کربنات ها مانند نیترات ها، سولفات ها و کلریدهای موجود در آب را سختی دائمی می گویند. این نمک ها به صورت رسوب نمی جوشند و باید با نمک های دیگر مانند کربنات سدیم رسوب داده شوند. به مجموع سختی دائم و موقت آب سختی کل می گویند.

در این آزمایش، آب لوله کشی با کربنات سدیم معمولی 0.1 در داخل یک بوته چینی گرم می شود. حرارت دادن و جوشاندن تا زمانی که آب کاملا خشک شود ادامه می یابد. سپس آب مقطر را به آن اضافه می کنند. رسوب باقیمانده کربنات کلسیم و منیزیم است.

محلول ما حاوی مقدار زیادی کربنات سدیم است که با اسید هیدروکلریک 0.2 نیوتن تیتر شده است (در مقابل نشانگر متیل اورنج). مقدار کربنات سدیم اولیه نیز با اسید هیدروکلریک 0.2 نرمال تیتر می شود. بسته به تعداد معادل های گرم و مقدار حجم استفاده شده در تیتراسیون، سختی ثابتی حاصل می شود.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
باران

مقاله جالبی بود و اطلاعات مفیدی درباره خشک کردن بوته چینی در آن بود. من خودم بوته چینی رو خیلی دوست دارم و همیشه توی خونه دارم. با این حال هنوز نتونستم خشکش کنم و برای استفاده در طول زمستان همیشه باید از فروشگاه خرید کنم. امیدوارم با راهنمایی‌هایی که در مقاله بود، بتونم بوته چینی خودم رو خشک کنم.

محمدجواد

خیلی خوب بود، اما بهتر بود اگر روش های دیگری برای استفاده از بوته چینی هم در این مقاله توضیح داده می‌شد. در هر حال، ممنون از نویسنده بابت این مقاله مفید.

ليلا

وای خدا، این مقاله خیلی خوب بود! تا حالا نمی‌دونستم باید بوته چینی رو قبل از خشک کردن از روی آتش بردارم. خیلی ممنون بابت این توضیحات عالی

دکمه بازگشت به بالا