چرا باید بعد از واکسن کرونا مایعات بخوریم

مهنوش صاحبدل در گفت وگو با ایسنا، درباره نحوه تغذیه قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا، اظهار کرد: برای تزریق واکسن کرونا نیازی به رژیم غذایی خاصی نیست، اما بهتر است قبل و بعد از واکسیناسیون برخی مواد غذایی مصرف شود یا از مصرف آن خودداری شود. برای به حداقل رساندن علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون و تقویت سیستم ایمنی باید از مصرف آن پرهیز کرد.

وی با اشاره به لزوم مصرف بیشتر غذاهای ضدالتهابی، افزود: رژیم غذایی سالم که در طولانی مدت دنبال شود، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد و به مبارزه بهتر با عفونت ها و تقویت پاسخ ایمنی به واکسیناسیون کمک می کند.

سرپرست گروه تقویت تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف بیشتر مواد غذایی تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزیجات، ماهی های روغنی، مغزها و دانه ها به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می کند زیرا با مصرف این غذاها التهاب کمتری در بدن ایجاد می شود. بدن .

صاحبدل گفت: خوردن غذاهای ضد التهاب نیز بعد از واکسیناسیون کمک کننده است. به عنوان مثال زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد و این ادویه را می توان به غذا اضافه کرد یا در چای مصرف کرد.

وی افزود: ماهی نیز یک ماده غذایی ضد التهاب است. همه انواع ماهی دارای امگا 3 به عنوان یک عامل ضد التهابی خوب هستند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: گردو، بادام، گردو و روغن زیتون فرابکر مواد غذایی ضد التهاب هستند.

وی با اشاره به مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی گفت: مصرف مواد غذایی بسیار مغذی حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه روی و ویتامین C به سیستم ایمنی بدن کمک می کند، البته این بدان معنا نیست که مصرف مکمل ها باعث بهبود اثربخشی واکسن می شود. منابع غذایی حاوی ریزمغذی ها شامل انواع میوه ها و سبزیجات تازه فصلی و لبنیات می باشد.

صاحبدل افزود: تامین آب کافی برای بدن قبل و بعد از تزریق واکسن کووید 19 بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی نه تنها عملکرد بدن را در شرایط جدید واکسیناسیون بهبود می بخشد، بلکه از فشار خون در افرادی که عموماً از تزریق یا واکسن می ترسند جلوگیری می کند.

وی گفت: افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، فشار خون یا بیماری های ریوی در خصوص میزان مایعات مصرفی با پزشک خود مشورت کنند.

رئیس گروه تقویت تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: غذاهای آبکی مانند میوه، سبزی، سوپ و آبگوشت علاوه بر کمک به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

وی افزود: در صورت تب بعد از واکسیناسیون کرونا، مصرف مایعات فراوان توصیه می شود.

صاحبدل با اشاره به غذاهایی که در دوره واکسیناسیون باید از مصرف آنها پرهیز کرد، گفت: از مصرف غذاهای فرآوری شده نه تنها در زمان واکسیناسیون بلکه در طول سال نیز باید پرهیز شود. از غذاهای فرآوری شده مانند فست فود، غذاهای سرخ شده و غذاهای کنسرو شده که معمولاً باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند، باید اجتناب شود.

انتهای پیام

دکتر داروساز مهشید طهماسبی گفت: بر اساس اطلاعات موجود از منابع معتبر علمی مانند CDC، پایگاه UpToDate و آخرین یافته های علمی روز، عوارض موضعی و سیستمیک (مربوط به کل بدن) پس از دریافت واکسن شایع است. و نشان می دهد که بدن ایمنی ایجاد می کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از علوم پزشکی شیراز، این پزشک داروساز ادامه داد: عوارض موضعی و سیستمیک تزریق واکسن می تواند شامل مواردی مانند درد در محل تزریق، بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل در همان سمت محل تزریق واکسن باشد. ، تب، خستگی و سردرد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: این موارد می تواند بر توانایی فرد برای انجام فعالیت های روزانه تأثیر بگذارد، اما باید ظرف چند روز برطرف شود. اگرچه ممکن است برخی از افراد پس از دریافت واکسن دچار عوارض جانبی نشوند.

وی با بیان اینکه درد، قرمزی و تورم در محل تزریق به عنوان علائم موضعی در همه افراد دیده نمی شود، گفت: خستگی، سردرد، دردهای عضلانی، لرز، تب، حالت تهوع و… بخشی از علائم سیستمیک هستند، اما این علائم هنوز در همه افراد مشترک نیست.

این داروساز گفت: برای کنترل عوارض موضعی مانند درد در محل تزریق یا سیستمیک پس از تزریق واکسن می توان از مسکن ها و تب بر از جمله داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک یا استامینوفن استفاده کرد. بودن

طهماسبی در عین حال خاطرنشان کرد: استفاده از این داروها برای اهداف «پیشگیری» و «قبل از واکسیناسیون» به دلیل تأثیر نامشخص بر پاسخ ایمنی میزبان به واکسن توصیه نمی شود.

وی در خصوص راهکارهای کمک به بهبود عوارض ناشی از تزریق واکسن گفت: برای کاهش درد و ناراحتی در محل تزریق می توان یک حوله تمیز، خنک و مرطوب را روی محل تزریق قرار داد و به آرامی بازو را نرم کرد.

طهماسبی گفت: برای کاهش تب به افراد توصیه می شود مایعات فراوان به ویژه آب بنوشند و لباس مناسب بپوشند.

این کارشناس مسائل دارویی در عین حال خاطرنشان کرد: در صورت بروز علائم در افراد پس از تزریق واکسن باید با پزشک تماس گرفته و از او مشاوره بگیرند.

طهماسبی این علائم را شامل افزایش قرمزی یا حساسیت در محل تزریق پس از 24 ساعت که از دریافت واکسن می گذرد، ادامه عوارض عمومی برای چندین روز و یا تشدید این علائم دانست.

انتهای پیام

این روزها پس از مدت ها انتظار بازار واکسیناسیون کرونا در ایران داغ است و سریعتر از گذشته در حال تغییر است. به گفته دانشمندان و محققان، تزریق واکسن علیه ویروس کووید 19، تعداد مرگ و میر ناشی از این ویروس را به حداقل می رساند. بنابراین، همه پزشکان توصیه می کنند که اولین پیشنهادی که در مورد واکسن کرونا به شما داده شده را بدون هیچ گونه سوالی بپذیرید و به نوع آن حساس نباشید زیرا همه انواع موجود تاییدیه های لازم را دارند. اگر می خواهید مراقبت های لازم بعد از تزریق واکسن کرونا را بدانید و عوارض احتمالی آن را به حداقل برسانید، با ما همراه باشید.

تزریق واکسن کرونا در ایران

واکسیناسیون کرونا در ایران از نیمه دوم سال 1398 با اولویت کادر درمانی آغاز شد و اکنون که این مقاله در حال نگارش است (مرداد 1400) تقریباً بخش بزرگی از جمعیت سالمند کشور به طور کامل واکسینه شده اند. انواع واکسن های کرونا که تاکنون در ایران مورد استفاده قرار گرفته اند عبارتند از:

واکسن AstraZeneca

واکسن روسی اسپوتنیک

واکسن سینوفارم

واکسن بهارات هند

برکت واکسن

اقدامات لازم قبل از دریافت واکسن کرونا

قبل از بررسی مراقبت های لازم پس از تزریق واکسن کرونا بهتر است از اینجا شروع کنیم، قبل از تزریق چه باید کرد؟ به موارد زیر توجه کنید:

در مورد واکسن های موجود تحقیق کنید و مطمئن شوید که واکسنی که قرار است دریافت کنید مورد تایید سازمان بهداشت جهانی باشد.

برای مراجعه به مرکز واکسیناسیون از ماسکی استفاده کنید که دهان و بینی شما را کاملا بپوشاند. در صورت لزوم 2 ماسک را روی هم بزنید.

یک محلول ضد عفونی کننده به همراه داشته باشید و در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

اس ام اسی که برای واکسیناسیون برایتان ارسال شده است همراه داشته باشید.

کارت شناسایی خود را همراه داشته باشید. (نقشه ملی)

برنامه ریزی کنید تا در زمان تعیین شده به محل واکسیناسیون برسید.

لباس هایی بپوشید که بتوانید به راحتی آستین ها را بالا بزنید.

اگر بیماری خاصی دارید یا از داروی خاصی استفاده می کنید، قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید.

مهمتر از همه، اگر مبتلا به کووید 19 هستید، واکسیناسیون خود را به تعویق بیندازید. حداقل باید 14 روز پس از درمان شما بگذرد، سپس واکسن را دوباره مصرف کنید. در کنار مصرف دارو، درمان‌های خانگی کرونا نیز می‌تواند در تسریع بهبودی موثر باشد.

هنگام ورود به مرکز واکسیناسیون، همیشه ماسک خود را بپوشید، فاصله اجتماعی حداقل یک متری را با دیگران حفظ کنید، پس از لمس سطوح از الکل استفاده کنید و هرگز صورت خود را با دست های آلوده لمس نکنید.

مراقبت های لازم بعد از تزریق واکسن کرونا

همه واکسن‌های کرونا معمولاً به عضله بازو تزریق می‌شوند. اگر در مورد گرفتن عکس خود استرس دارید، به این فکر کنید که چگونه این عکس می تواند جان شما را نجات دهد، نفس عمیق بکشید و اجازه دهید فرد مسئول کار خود را انجام دهد. پس از واکسیناسیون به موارد زیر توجه کنید:

انتظار عوارض جانبی را داشته باشید

عوارض جانبی پس از تزریق واکسن کرونا و هر نوع واکسن دیگر نشان می دهد که بدن شما در برابر ویروس مربوطه مصون می شود. بنابراین با مشاهده عوارض جانبی نیازی به نگرانی زیادی ندارید. عوارض واکسن کرونا به نوع واکسنی که تزریق کرده اید بستگی دارد. به عنوان مثال، همانطور که گزارش شده است، عموماً افراد پس از تزریق واکسن سینوفارم عوارض جانبی کمتری را تجربه می کنند، در حالی که عوارض جانبی بیشتری پس از تزریق واکسن آسترازنکا دیده شده است. البته مشاهده یا عدم مشاهده عوارض نشان دهنده خوب یا بد بودن واکسن نیست و در حال حاضر تمام واکسن هایی که تزریق می شود کیفیت لازم را دارند. عوارض جانبی رایج پس از تزریق واکسن کرونا عبارتند از:

درد خفیف، تورم و قرمزی در محل تزریق

تب و لرز خفیف

خستگی

سردرد

درد مفاصل یا درد عضلانی

اختلال در چرخه قاعدگی

این عوارض موقتی هستند و معمولا در چند روز اول ناپدید می شوند.

قرمزی، تورم و گرمی در محل تزریق کاملا طبیعی است. بنابراین توصیه می شود افراد راست دست واکسن را در دست چپ خود تزریق کنند و ترجیحاً به مدت 1 روز از رفتن به توالت پرهیز کنند.

البته استحمام بعد از تزریق واکسن کرونا منعی ندارد.

عوارض گوارشی بعد از واکسن کرونا

بسیار نادر است که فردی بعد از واکسیناسیون عوارض گوارشی مانند تهوع و استفراغ را تجربه کند. اما در صورت مشاهده این علائم می توانید از داروهای ضد تهوع مانند اندونسترون یا دیمیترون استفاده کنید.

اگر علائم عوارض واکسن در فرد بیش از 3 تا 4 روز وجود داشته باشد، احتمالاً فرد همزمان به بیماری دیگری نیز مبتلا شده است. در این مورد، باید با پزشک مشورت کنید.

حدود 15 دقیقه در نزدیکی محل واکسیناسیون توقف کنید

کارشناسان توصیه می کنند 15 تا 30 دقیقه پس از تزریق واکسن در نزدیکی محل تزریق واکسن بمانید. این برای نظارت بر واکنش شما به واکسن و اطمینان از عدم بروز عوارض جانبی جدی است. عوارض جانبی جدی بسیار بسیار نادر است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

خارش شدید پوست

ضعیف

بالا آوردن

واکنش آلرژیک شدید

مشکل در تنفس یا تنگی نفس

در صورت مشاهده هر یک از عوارض ذکر شده، مجدداً به همان مرکز واکسیناسیون مراجعه کنید. احتمالاً افرادی هستند که می توانند به شما کمک کنند. لطفاً توجه داشته باشید که این عوارض جانبی که در صورت وجود بسیار نادر هستند، معمولاً باید ظرف 30 دقیقه پس از تزریق مشاهده شوند.

اقدامات احتیاطی پس از تزریق واکسن کرونا در خانه

به یاد داشته باشید که زمانی که هنوز در مرکز واکسیناسیون هستید، باید از زمان واکسیناسیون دوم خود مطلع شوید و احتمالاً کارتی حاوی اطلاعات لازم در مورد آن دریافت کنید. اما پس از تزریق واکسن کرونا در خانه چه اقدامات احتیاطی لازم است؟ به نکات زیر توجه کنید:

عوارض جانبی کاملا طبیعی است، بنابراین اگر برای چند روز تب، درد عضلانی و تورم یا قرمزی در محل تزریق داشتید نگران نباشید.

مایعات کافی بنوشید.

اگر عوارض جانبی زیادی را تجربه کردید، با پزشک خود در مورد مصرف مسکن صحبت کنید.

در موارد نادر، ممکن است تورم و آبسه یا هماتوم در محل تزریق دیده شود. در این صورت کمپرس سرد و گرم را تا 48 ساعت روی محل تزریق قرار دهید. در صورت عدم بهبود، حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر درد کمی در ناحیه بازوی شما وجود دارد، یک پارچه نخی تمیز را با آب سرد خیس کنید و روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

به گفته کارشناسان، استحمام پس از تزریق این واکسن مانعی ندارد.

عوارض گوارشی بعد از تزریق عموما نادر است اما در صورت تهوع می توان از داروهای ضد تهوع مانند اندونسترون یا دی مترون استفاده کرد.

افراد واکسینه شده نیازی به قرنطینه ندارند زیرا ناقل این بیماری نیستند.

تزریق یکی از واکسن های کرونا در جهان مصونیت 100 درصدی در برابر این بیماری ایجاد نمی کند، بنابراین رعایت پروتکل های بهداشتی همیشه توصیه می شود. این بدان معناست که شما باید ماسک بزنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید و دست‌های خود را به مدت حداقل 20 ثانیه به طور مداوم با آب و صابون بشویید.

عوارض واکسن کرونا بعد از 3 روز

معمولاً عوارض همه واکسن‌ها از جمله برکات، سینوفارم و آسترازنکا فقط در روز اول یا دوم وجود دارد. اگر عوارض بیش از 3 روز طول بکشد، باید با پزشک مشورت کنید. ممکن است فرد مبتلا به کرونا باشد یا از بیماری دیگری رنج ببرد. البته این بدان معنا نیست که واکسیناسیون باعث ابتلا به ویروس کرونا شده است. این احتمال وجود دارد که فرد قبل از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شده باشد و علائمش تازه ظاهر شده باشد.

عفونت کرونا بعد از واکسیناسیون

مصونیت در برابر ویروس کرونا 2 هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن ایجاد می شود و این مصونیت 100 درصد نیست. اگر مدت کوتاهی پس از دریافت واکسن علائمی مانند آبریزش بینی، گلودرد و از دست دادن چشایی و بویایی داشته باشید، ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شده باشید زیرا این علائم به عوارض جانبی واکسن مربوط نمی شود. در این صورت باید با پزشک مشورت کرد و خود را قرنطینه کرد.

بهترین زمان برای تزریق واکسن کرونا

اگر کار می کنید، بهترین زمان برای تزریق واکسن کرونا روزی است که روز بعد تعطیل رسمی است. البته، می توانید تعطیلات را انتخاب کنید، همچنین می توانید روزهای دیگر هفته را انتخاب کنید. از آنجایی که ممکن است علائمی مانند تب داشته باشید، بهتر است یک یا دو روز پس از تزریق واکسن استراحت کنید و برای مراقبت مناسب از واکسن کرونا مایعات کافی بنوشید.

اگر در محدوده سنی 25 تا 55 سال هستید، اگر تب دارید، بهتر است تب را تحمل کنید و از مصرف دارو خودداری کنید، اما برای کودکان و سالمندان بهتر است از داروهایی مانند استامینوفن و پروفن استفاده کنند. رفع تب

نکته آخر

در این مقاله مراقبت های بعد از تزریق واکسن کرونا را برای شما ذکر کرده ایم. در نهایت باید اضافه کنیم که مصونیت شما در برابر واکسن کرونا پس از تزریق دوز دوم حاصل می شود. به بیان ساده، اگر انتظار می رود پس از تزریق واکسن 80 درصد ایمنی در بدن شما ایجاد شود، این میزان پس از تزریق دوز دوم مشاهده می شود. بنابراین در فاصله بین دو تزریق به خوبی مراقب خود باشید تا در این فاصله دچار بیماری نشوید، زیرا در این صورت خطر از دست دادن شانس تزریق دوم را دارید و واکسیناسیون شما بی فایده خواهد بود.

سوالات متداول در مورد مراقبت های مورد نیاز پس از تزریق واکسن کرونا

کدام داروها در افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اند ممنوع است؟

هر دارویی که قبلاً توسط پزشک تجویز شده است باید ادامه یابد، اما دوزهای بالای کورتون و داروهایی مانند متوترکسات می تواند از خوب شدن پاسخ ایمنی جلوگیری کند، بنابراین بهتر است در آن زمان با پزشک در مورد استفاده از این داروها مشورت کنید. واکسیناسیون

آیا می توانیم بعد از واکسن کرونا از مولتی ویتامین استفاده کنیم؟

تاکنون هیچ یک از منابع علمی در مورد مصرف مکمل های غذایی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی که می تواند اثر واکسن کرونا را در بدن کاهش دهد، منتشر نکرده است. بنابراین اگر در فضای مجازی خبری در این باره شنیده اید، احتمالاً شایعه ای بیش نیست. استفاده از آمپول هایی مانند نوروبیون نیز با واکسن کرونا تداخلی ندارد. در واقع، ویروس کرونا از ویتامین‌هایی تغذیه نمی‌کند که با خوردن آنها ویروس را قوی‌تر می‌کنند.

آیا مصرف قرص های ضد بارداری قبل از تزریق واکسن کرونا خطرناک است؟

همانطور که ممکن است شنیده باشید، در موارد بسیار نادر تزریق واکسن AstraZeneca ممکن است خطر لخته شدن خون را در افراد زیر 50 سال افزایش دهد. قرص های ضدبارداری نیز می توانند همین عارضه را داشته باشند، بنابراین زنان در سنین باروری که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند باید واکسنی غیر از AstraZeneca دریافت کنند.

آیا زنان باردار و شیرده می توانند واکسن کرونا بزنند؟

همه واکسن های موجود برای کرونا برای تعیین اینکه آیا می توان از آنها در دوران بارداری یا شیردهی استفاده کرد، تحقیق نشده است. اما زنان باردار و شیرده می توانند با خیال راحت واکسن AstraZeneca یا Sinopharm را دریافت کنند.

واکسن های کرونا چند درصد ایمنی ایجاد می کنند؟

از بین واکسن های تزریق شده در ایران، اثربخشی واکسن اسپوتنیک وی 91.6 درصد، واکسن سینوفارم 79 درصد، واکسن آسترازنکا 76 درصد و واکسن برکات بالای 90 درصد است. البته گفته می شود که AstraZeneca در افراد بالای 65 تا 85 درصد موثر بوده است. درصد ایمنی مذکور پس از تزریق دوز دوم این واکسن ها به دست می آید.

لطفا به این مورد امتیاز دهید

[مجموع: 15 میانگین: 3.5]

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نيما

خیلی مقاله خوب و کاربردی بود. واقعا مایعات خوردن بعد از واکسن کرونا کمک زیادی به سلامتی افراد می‌کنه. من خودم همیشه سعی می‌کنم بعد از واکسن زیاد آب بخورم.

معصومه

خیلی مقاله خوبی بود! واقعا باید بعد از واکسن کرونا مایعات بیشتری بخوریم تا بدنمون با این وضعیت جوشش خودش رو داشته باشه. حتی اگر به ظاهر سالم باشیم، این همه خطرات وجود داره که باید هوشیار باشیم.

دکمه بازگشت به بالا