چرا باید برای سلامتی امام زمان صدقه داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو ایلام حجت الاسلام سهراب زاده، مدرس حوزه علمیه صاحب الزمان (عج) در طرح استیضاح امام زمان(عج) دیروز با حضور دانشجویان دانشگاه های این استان در بهشت ​​رضایی ایلام و با شهدای گمنام برگزار شد. . وی تشیع را امید به ظهور منجی بشریت و آغاز حکومت صالحان تعبیر کرد و گفت: ایمان به وجود حضرت مهدی (عج) امید را در دلها زنده می کند، انسان معتقد به این اصل هرگز ناامید نخواهد شد، زیرا می داند که با دعای این حضرت می توان بر همه مصائب و مشکلات و پیچیدگی های زندگی فائق آمد. امام علی علیه السلام می فرماید: منتظر آسایش باشید و از گشایش الهی ناامید نشوید که عزیزترین چیزها نزد خدای بزرگ در انتظار گشایش است. .

وی ادامه داد: در ادعیه حال منتظران واقعی چنین بیان شده است: اگر روزها طولانی شد و عمر طولانی شد اعتماد من به شما بیشتر می شود دوستی ما بیشتر می شود به شما توکل خواهم کرد که قبل از آن من از شما کمک خواهم خواست، من مشتاقانه منتظر ظاهر شما هستم، منتظرم و آماده مبارزه برای شما هستم. همچنین گفته می‌شود: گذشت زمان، تداوم نظام‌های طاغوتی، فراوانی حوادث، ویرانی‌ها و رواج نارسایی‌ها، امیدهای راستین آینده را ناامید نمی‌کند، زیرا در اصالت راه و کار خود تردید نخواهند کرد. .

مدرس حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) خطاب به حضرت مهدی(عج) فرمودند: بدانید که قلب های بندگی و اخلاص مردم، پرهای خود را به سوی شما می کشاند، همچنان که پرنده ای پرهای خود را می کشد. به سمت لانه اش رسول خدا (ص) نیز می فرماید: خوشا به حال کسانی که در غیبت او شکیبا هستند و خوشا به حال کسانی که در محبت او ثابت قدم می مانند، اینها کسانی هستند که خداوند آنها را با کسانی که به غیب ایمان می آورند مقایسه کرده است، آنها حزب خدا هستند. بدانید که حزب خدا پیروز است.

حجت الاسلام سهراب زاده افزود: حضرت قائم (ارواحنا فداه) می فرماید: کجاست؟ عنایت تو که سپر بلاهای روزگار است، این کفایت و عنایت را به من عطا کن، پروردگارا، و مرا از ستمکاران رهایی بخش، زیان دیدم، و تو مهربانترین پروردگار منی. سرگردانی من در کارم و درد من در جفاها، می بینی و می بینی که با آتش دل و سینه ام آمیخته شده ام. پس خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و به شایستگی خود آزادگی و گشایش عطا کن و راه را برای رسیدن به بشارت و سعادت بگشا.

با تأکید بر اینکه امام صادق علیه السلام ویژگی سروران واقعی قائم آل محمد را ایمان واقعی به امام، اقامه نماز و بخشش به فقرا تعبیر کرد و فرمود: ج بر مردم واجب است. در تمام اعصار امام خود را بشناسند. خداوند ! حجتت را به من نشان بده، زیرا اگر حجتت را به من نشان ندهی، از دین خود دور می شوم.

استاد ناحیه و دانشگاه ایلام یکی دیگر از ویژگی های منتظران فرج قائم آل محمد(ص) را برای کسب آمادگی های نظامی و تهیه سلاح های مناسب عصر ظهور اعلام کرد و ادامه داد: گزارش شد که فرمود: هر یک از شما باید برای خروج حضرت قائم (عج) آماده شوید، اگر چه به اندازه یک تیر باشد، خداوند عمر او را به هر کس که چنین نیتی ببیند و در زمره اصحاب و یارانش ببیند دراز می کند. اصحاب خود را قرار دهد

حجت الاسلام سهراب زاده صدقه برای سلامتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را از ویژگی های منتظران امام بزرگوار در عصر غیبت دانست و تصریح کرد: اگرچه حفظ وجود مقدس امام زمان (عج). ) به خواست و مشیت خداوند است، اما علل ذکر شده نیز به اذن و مشیت الهی است، نتیجه این اعمال در واقع بر عهده خود شخص است که علاوه بر تقویت ارتباط معنوی فرد با حجت خدا نیز مایه سلامتی خواهد بود.

وی شرایط امام زمان (عج) را برای تشکیل حکومت در 30 بند اعلام کرد و گفت: ایشان پس از بیعت مردم برای تحقق این شروط حاضر می شوند: هرگز از من سرپیچی نکنید و عقب نشینی نکنید. از کسی ننشین، دزدی نکن، آلوده به زنا نشو، حرام مکن، زنا و فساد نکن، به ستم نزن، زرگری و احتکار نکن و نقره احتکار نکن. مشغله مکن، گندم انباشته نکن، جو انباشته نکن، مسجدی را خراب نکن، شهادت دروغ مکن، به مؤمنان بد نگویی، ربا نگیر، در امتحانات شکیبا باش، بر دین لعن ننما، ننوش. شراب. هرگز پارچه ابریشم نپوشید، هرگز پارچه ابریشمی نپوشید، هرگز پارچه ابریشمی رنگ شده نپوشید، دشمن شکست خورده فراری را تعقیب نکنید و نکشید، خون ظالم را نریزید، با هیچ مسلمانی با نیرنگ و نیرنگ رفتار نکنید. حتی به کافران تجاوز و ظلم نکنید، با منافقین با تجاوز و ستم رفتار نکنید، هرگز لباس ابریشمی نپوشید، ساده زندگی کنید و بگذارید زمین فرش زندگی شما باشد همیشه از فساد و فحشا بپرهیزید، خوبی را سرلوحه خود قرار دهید. زندگی، و همیشه منفی گرایی را منع کنید.

اصل انفاق ارزش و ثواب زیادی دارد و می تواند مردم را از بلاها دور کند; و اگر انسان به نام امام زمان (عج) و عبادت آن حضرت (علیه السلام) صدقه دهد، هم برای شخص مؤثر است و هم برای امام.

بر انسان تأثیر می گذارد; زیرا هدیه به مؤمن، بزرگترین مؤمن روی زمین، پاداش دارد.

در حضرت هم اثر دارد; زیرا باعث می شود که خداوند به او نعمت بیشتری بدهد و بر نعمت هایش بیفزاید، زیرا نعمت های خداوند حد و مرزی ندارد. همچنین موجب زدودن شر از وجود پیامبر می شود; زیرا خداوند متعال پیامبر را از راه هایی که شامل صدقه می شود حفظ می کند.

در مورد دعای سلامتی امام زمان (عج) نیز همین پاسخ را خواهیم داد.

بعضى از علما گفته اند: ( مستحب است براى سلامتى حضرت مهدى صدقه بدهد). اما نگارنده با بررسی اجمالی به روایت صریحی در این مورد نیافت، اما می توان گفت که عموم روایاتی که انفاق را مصونیت از منکر می دانند، شامل این مورد نیز می شود، مانند علامه مجلسی در بحار ال انوار و علمای دیگر در کتابهایش از خود نام برده اند.

ادای حج به نیابت از حضرت مهدی

به علاوه انجام حج به نام حضرت مهدی رضی الله عنه پسندیده است چنانکه قطب راوندی در کتاب الخرائج می گوید:

ابومحمد الدیلاجی مورد اعتماد صحابه و شیعیان بود، او به گوش دادن به احادیث و بازگویی آن ها می پرداخت. او دو پسر داشت که یکی از آنها فرد سالمی بود و با ایمان راه درست را طی کرد، اما دیگری در راه اشتباه بود. ، و به فساد و گناه آلوده شد. شخصی مبلغی را به ابومحمد دالجی داد تا به نام امام مهدی رضی الله عنه به حج بپردازد، او این مبلغ را پذیرفت و بخشی از این پول را به پسر فاسق بخشید، سپس به آنجا رفت. مکه مکرمه شد و حج را وکالت به جا آورد. پس از بازگشت به زائرین فرمود: (در مراسم حج در سرزمین عرفات ایستاده بودم، ناگاه جوانی خوش تیپ را در نزدیکی خود دیدم که موهایش را از دو طرف سرش آویزان کرده بود. خُوّا به راز و نیاز خدا مشغول بود، چون حرکت مردم به سرزمین عرفات نزدیک شد، این جوان به من توجه کرد و گفت: (یا شیخ، شرم نمی کنی؟)

گفتم: پروردگارا از چه چیزی شرم ندارم؟

گفت: از طرف یکی که می شناسی مبلغی برای حج به تو می دهند و تو مقداری از آن پول را به مستی فاسق می دهی؟ ترس این است که به زودی این چشم شما – به یکی از چشمان من اشاره کرد – کور شود. و من هنوز در مورد آن نگران و وحشت هستم.

نقل شده است که چهل روز پس از این واقعه، زخمی در یکی از چشمانش (همان چشمی که امام فرمودند) پیدا شد و این زخم باعث کوری آن چشم شد.(1).

حضرت رضا علیه السلام برخاست و بر دو پای خود ایستاد و سر را پایین انداخت و دست راست را بر سر نهاد و فرمود: (خدایا در خروج و خروجش عجله کن و نصری عزیز را یاری کن). (۲) خدایا در خروجی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بشتاب و ما را به وسیله او به پیروزی شکست ناپذیر و باشکوه یاری کن.

با ذکر نام مبارک امام مهدی به پا خیزید

از دیگر واجبات مستحب این است که با شنیدن نام مبارک حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به احترام آن حضرت برخیزیم و برخیزیم. او خواند تا به این شعر رسید:

خروج امام اجتناب ناپذیر است

(ناگزیر خروج و قیام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تحقّق می یابد، و او به نام خدا، همراه برکت های اِلاهی قیام می کند).

حضرت رضا (علیه السلام) برخاست و بر دو پای خود ایستاد و سر خود را پایین انداخت و دست راست را بر سر نهاد و فرمود: «خدایا در خروج و خروجش عجله کن و ما را یاری کن. (2) خدایا در خروجی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف عجل الله تعالی فرجه الشریف و یاری ما از آن به پیروزی شکست ناپذیر و باشکوه.

این مقاله نشان می دهد که با شنیدن یکی از نام های امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برخاستن و ایستادن مستحب است و این سفارش در کلمه (قائم) نیست.

اما عبدالله ساباط محدث جزیاری نقل می کند که روایتی دیدم که «روزی نام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف نزد امام صادق علیه السلام برده شد. به احترام و تجلیل از آن نام برخاستند». (3)

استقامت در راه ولایت و ثواب آن از مهم ترین واجبات و پایداری و پایداری در ولایت و دوستی ائمه اطهار علیهم السلام است، در روایتی آمده است که امام سجاد علیه السلام فرمود: (کسی که در عصر حاضر باشد). غیبت قائم ما عجل الله تعالی فرجه الشریف در راه ولایت و دوستی خداوند اجر هزار شهید چون شهیدان بدر و احد را به او عطا فرماید.(4)

سرنخ:

1. دو فرقه از شیعیان منحرف که دارای عقاید انحرافی بودند، شیعه دوازده امامی نبودند.

2. سوره انسان آیه 30 و واتکویر آیه 29.

3. غیبه الطوسی، ص246; منتخب الانوار المدیه، ص 138. 139.

4. کشف الغمه، جلد 2، صفحه 522.

درمان عترت و سیر تبیان

منبع: امام مهدی جلوه جمال الهی، سید محمد حسینی شیرازی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا