چرا باید با دهان بسته غذا بخوریم

به بسیاری از ما از دوران کودکی آموخته‌ایم که خوردن با دهان باز مودبانه نیست، بنابراین جویدنی کوچک‌تر و قابل قبول‌تر از نظر اجتماعی اتخاذ کرده‌ایم. با این حال، یک متخصص از دانشگاه آکسفورد ما را تشویق می کند که از آموزه های والدین خود سرپیچی کنیم و بزرگترین لقمه هایی را که می توانیم بخوریم.

این به این دلیل است که ترکیباتی که به غذای ما طعم می دهند، هنگام جویدن با دهان باز بهتر می توانند به پشت بینی برسند. بنابراین به نظر می رسد که ما این کار را اشتباه انجام دادیم. والدین اخلاق نیکو را در فرزندان خود تلقین می کنند و از فضیلت جویدن با دهان بسته حمایت می کنند.

حس بویایی را بهبود می بخشد

با این حال، جویدن با دهان باز در واقع می تواند به ترشح ترکیبات آلی فرار بیشتر کمک کند، که حس بویایی و درک کلی ما را بهبود می بخشد.

گوشت، میوه ها و سبزیجات حاوی ترکیبات آلی فرار مانند استرها، کتون ها، ترپنوئیدها و آلدئیدها هستند. اینها طعم های خاص غذا را تشکیل می دهند و به طعم آن کمک می کنند. هنگامی که آنها به پشت بینی برخورد می کنند، نورون های حسی بویایی فعال می شوند که مستقیماً به مغز متصل می شوند و تجربه غذا خوردن ما را افزایش می دهند.

اما صدای جویدن در به حداکثر رساندن لذت ما از غذایی که می خوریم نیز نقش دارد. وقتی صحبت از صدا به میان می‌آید، ما غذاهای با صدای بلند، مانند ترد یا ترد را دوست داریم. سیب زمینی سرخ کرده و سس سیب زمانی که صدای ترد آن افزایش می یابد خوش طعم تر هستند. برای شنیدن بهتر صدای سیب‌های ترد، سیب‌زمینی‌های ترد، چوب هویج، کراکر، آرد سوخاری یا یک مشت پاپ کورن، همیشه باید عادت‌های خود را ترک کنیم و با دهان باز بجویم.

به جای کارد و چنگال از دست استفاده کنید

با ناراحتی والدین ما، این متخصص همچنین می گوید که ما می توانیم شام خود را با غذا خوردن با دست بهتر کنیم. به این دلیل که تحقیقات نشان می دهد که احساس غذا می تواند ما را از کام لذت ببرد. رستوران های ستاره دار میشلین، مانند اردک چربی Heston Blumenthal و Noma در کپنهاگ، با یک سری از غذاهای طراحی شده برای خوردن با دست آزمایش کرده اند.

حس لامسه ما نیز در درک ما از غذا در دهان ضروری است. احتمالاً قبل از گاز زدن کامل پوست سیب، بافت نرم و ارگانیک پوست سیب را در دستان خود احساس خواهید کرد، که به شما کمک می کند از همان لقمه شیرین و آبدار آن را درک کنید.

این می تواند به احساس چسبیده شدن دانه های نمک به انگشتان شما در هنگام خوردن سیب زمینی سرخ کرده با دست یا باقی مانده شکری خامه کره ای با یک دست بعد از برداشتن و گاز گرفتن یک تکه کیک تولد گسترش یابد. اگرچه لیسیدن انگشتان بعد از غذا خوردن با دست هرگز در محافل مودبانه توصیه نمی شود، اما تحقیقات نشان می دهد که برای به حداکثر رساندن حواس باید آداب را کنار بگذاریم. یا در نظر می گیریم که هنگام تهیه مخلوط کیک در خانه چقدر خوب است که کاسه را با انگشت خود بتراشید.

+2

رای

-4

‌چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ – ۲۷ جولای ۲۰۲۲ترکیبات آلی فرار، مولکول‌هایی‌اند که توانایی ایجاد عطر و بو دارند و در طعم غذا موثرندایندیپندنت فارسی: گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد به این نتیجه رسیده‌اند که غذا خوردن با دهان باز، می‌تواند طعم غذا را بهتر کند.

بر اساس این مطالعه جدید، جویدن غذا با دهان باز، اگرچه ممکن است برای برخی نفرت انگیز باشد، یا فقط ناخوشایند باشد، ممکن است به “ترکیبات آلی فرار” کمک کند تا به پشت بینی شما برسد و طعم غذا را بهتر کند.

ترکیبات آلی فرار مولکول هایی هستند که توانایی ایجاد عطر و طعم را دارند و در طعم دهی به غذاها موثر هستند. بنابراین، رسیدن آنها به پشت بینی مزیت تحریک سلول های بویایی، و لذت خوردن “بیشتر” را دارد.

چارلز اسپنس، مدرس روانشناسی تجربی که بر روی این مطالعه کار کرده است، در مصاحبه ای به تایمز گفت که تاکنون “[رژیم غذایی ما] کاملا اشتباه بوده است.”

وی گفت: از میان صداها، صدای خوردن را دوست داریم – مثلاً غذای ترد و سرخ شده، وقتی صدای ترقه تقویت می شود، چه چیپس باشد و چه سیب، خوردن آن خوشایندتر است.

برای شنیدن صدای ترد یک سیب، یک چیپس سیب زمینی، یک تکه هویج، یک بیسکویت ترد، یک تکه نان تست یا یک مشت پاپ کورن، باید آداب غذا خوردن و جویدن آنها را با دهان باز کنار بگذارید.

اسپنس بخشی از گروهی از محققان است که تلاش می کنند تأثیر حواس را بر نحوه غذا خوردن ما بهتر درک کنند.

اسپنس همچنین اضافه کرد که افراد علاوه بر جویدن با دهان باز باید تا حد امکان با دست غذا بخورند.

او توضیح داد: حس لامسه نیز نقش مهمی در درک ما از غذا در دهان دارد. این تحقیق نشان می دهد که آنچه با دست خود احساس می کنید می تواند در تغییر جنبه های خاصی از تجربه چشایی یا نحوه ظاهر آن موثر باشد.

«احساس نرمی طبیعی بافت پوست سیب در دست، قبل از گاز گرفتن، احتمالاً در درک شادابی، شیرینی و تردی اولین لقمه‌ای که می‌خوریم مؤثر است».

او افزود: «این را می‌توان به احساس چسبیدن دانه‌های نمک به انگشتان هنگام خوردن سیب‌زمینی سرخ کرده با دست، یا باقی‌مانده کره کره روی دست‌ها پس از برداشتن و گاز گرفتن کیک تولد تعمیم داد.»


در این مطالعه جدید آمده است که جویدن غذا با دهان باز، اگرچه ممکن است برای برخی نفرت‌انگیز، یا صرفا ناپسند باشد، می‌تواند به رسیدن «ترکیبات آلی فرار» به پشت بینی کمک، و بدین ترتیب طعم غذا را بهتر کند. ترکیبات آلی فرار، مولکول‌هایی‌اند که توانایی ایجاد عطر و بو دارند و در طعم غذا موثرند. پس رسیدن آن‌ها به پشت بینی این فایده را دارد که یاخته‌های بویایی را تحریک می‌کنند، و لذت غذا خوردن را «بیشتر».
چارلز اسپنس، مدرس روان‌شناسی تجربی که روی این مطالعه کار کرده است، در مصاحبه با «تایمز» گفت تاکنون «[غذا خوردن‌مان]به کلی اشتباه بوده» است.
او گفت: «از میان صداها، از صدای غذا خوردن- مثلا غذا‌های ترد و برشته- خوشمان می‌آید. وقتی صدای خرچ‌خرچ تقویت شود، چه چیپس باشد و چه سیب، خوردنش لذت‌بخش‌تر است. برای بهتر شنیدن صدای خرچ‌خرچ سیب، چیپس سیب‌زمینی، یک تکه هویج، بیسکویت ترد، نان برشته یا مشتی ذرت بوداده، باید آداب غذا خوردن را کنار بگذاریم و این‌ها را با دهان باز بجویم.»
اسپنس عضو گروهی از محققان است که می‌کوشند تاثیر حواس را بر نحوه غذا خوردن، بهتر درک کنند. اسپنس همچنین افزود که علاوه بر جویدن با دهان باز، افراد باید در صورت امکان با دست غذا بخورند.
او توضیح داد: «حس لامسه نیز در درک ما از غذا در دهان نقش مهمی دارد. این تحقیق نشان می‌دهد که آنچه با دست احساس می‌کنید، می‌تواند در تغییر جنبه‌های خاصی از تجربه حس چشایی یا بروز آن‌ها موثر باشد.
«حس کردن نرمی طبیعی بافت پوست سیب در دست، پیش از گاز زدن، احتمالا در درک بیشتر آبدار، شیرین و ترد بودن اولین گازی که می‌زنیم، موثر است. این را می‌توان به احساس چسبیدن دانه‌های نمک به انگشتان هنگام خوردن سیب‌زمینی سرخ کرده با دست، یا باقی‌مانده خامه کره‌ای روی دست پس از برداشتن و گاز زدن یک تکه کیک تولد هم تعمیم داد.»

بیشتر بخوانید

منبع: بهترین ها

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا