چرا باید اول برای دیگران دعا کرد

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در روایات به «دعا برای دیگران» سفارش اکید شده است. حتی آیات قرآنی زیادی در این زمینه وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

1. دستور به دعا برای پدر و مادر

در مورد دعای پدر و پسر سفارش خاصی شده است; چه پدر برای فرزند دعا کند و چه فرزند برای پدر، هر دو مورد تأکید شده است. دو مورد از این آیات را می توانید به عنوان نمونه ببینید;

«پروردگارا مرا و پدر و مادرم و مؤمنان را در روز قیامت بیامرز». (سوره ابراهیم، ​​آیه 41) پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را در روز قیامت ببخشای.

«پروردگارا، مرا و پدر و مادرم را ببخش و اینکه چرا مؤمنانه و برای مؤمنان و مؤمنان به خانه ام آمدم». (سوره نوح/28) خدایا! مرا و پدر و مادرم و هر کس را که با ایمان وارد خانه ام می شود و نیز همه مردان و زنان با ایمان را بیامرز. این آیه به دو چیز اشاره می کند; هم مؤمنان زن و مرد و هم پدران و مادران را نام برد; اما او والدین را به طور خاص قبل از دیگران آورد.

یا در جای دیگر گفته شده است: «وَ أَنْزَلَهُمْ بالَهُمْ أَحْلَهُمْ فِی الرَّحْمَةِ وَ قَلَمُ الرَّبِّهِمْ رَحْمُهُمْ أَنْهُمْ بَعْدُونَهُمْ صغیراً». “در! رحمت خود را به آنها نشان ده، همانطور که آنها مرا در کودکی بزرگ کردند. خداوند به شما دستور می دهد که برای پدر و مادر خود اینگونه دعا کنید.

سرعت اجابت دعای والدین و فرزندان

احادیث متعددی در مورد استجابت این نوع دعا داریم با این مضمون که این دعاها سریع مستجاب می شود. در این باره روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرمودند: «صلوة والد والوالدک». یعنی بین نماز و نتیجه نماز فاصله نیست. یا در مورد دعای پدر برای فرزندش روایت داریم: «دعای پدر برای ولادت مانند دعای پیامبر برای امت است». یعنی اینطوری مقایسه می کند.

در روایت دیگری از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است: «دعای پدر، نماز به حجاب است». یعنی اگر پدری برای فرزندش دعا کند این نماز بدون حجاب است و از همه حجاب ها عبور می کند. در روایت دیگری در همین سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است: «هر چه میان او و خدای متعال پوشیده است جز شهادت به لا اله الا الله و دعای پروردگار». پدر.” روستا”. بین همه چیز و خدای متعال حجابی می تواند باشد مگر شهادت به یگانگی او و دعای پدر برای فرزندش. اینجا حجاب نیست. داستان های زیادی در این زمینه وجود دارد و این داستان های ذکر شده نمونه هایی است.

بیشتر بخوانید: حضرت زهرا(س) در نماز خود کدام افراد را اولویت داشت؟

2. دستور به دعا برای برادر مؤمن

دعا برای مؤمنان و زنان و نیز دعا برای والدین ذکر شد. در جمعی از احادیث، در کنار «رابطه پدر و مادر با فرزندان»، «دعا برای برادر مؤمن» را ذکر کرده و به عبارتی «رابطه ایمانی» را برای دعا بیان کرده است. البته در برخی از روایات به «دعا برای برادر مسلمان» اشاره شده است. از امام باقر (علیه السلام) روایت شده است که فرمود: «اسراء دعا موفق شد دعای برادر را برای ظهور غیب پاسخ دهد. (الکافی، ج 2، ص 138).

منبع: تبیان

انتهای پیام/

چگونه می توان دعای ما را به سرعت مستجاب کرد؟

سوال

پاسخ دادن

دعا کردن برای دیگران یا به طور کلی دعا کردن، سوالی است که به راحتی در ذهن هر فردی ایجاد می شود. اگر خدا همه چیزهای خوب را برای ما می خواهد، پس چرا باید دعا کنیم؟ خرد او بی نهایت از ما بیشتر است. او چه نیازی به نماز ما دارد؟ آیا بهتر نیست به او اعتماد کنیم تا بهترین کار را انجام دهد؟ درست است، خدا از ما داناتر است (اول قرنتیان 1:25) و ما باید به او اعتماد کنیم (امثال 3:5-6). دقیقاً به همین دلایل است که باید دعا کنیم، زیرا دعا برای خود و دیگران دستوری از جانب خداوند است.

دعا برای دیگران به عنوان منبع شفا به ما ارائه می شود که باید با توبه همراه باشد (یعقوب فصل 5 آیه 16). یعقوب به ما می گوید که دعای خالصانه مرد صالح قدرت و تأثیر شگفت انگیزی دارد. آیا این بدان معناست که فقط دعای مردم خوب شنیده می شود؟ خیر، عادل در کتاب مقدس به معنای کسی است که ایمان دارد و پاکی عیسی مسیح او را پوشانده است (رومیان فصل 5 آیه 1، فصل 3 آیات 21-22، فصل 4 آیات 2-3).

عیسی مسیح به ما گفت که به نام او دعا کنیم (یوحنا فصل 14 آیات 13-14). وقتی کاری را از طرف دیگری انجام می دهید، به این معنی است که آن را مطابق میل او انجام می دهید. بنابراین شناخت خدا و شناخت خدا جزء اصلی دعاست. اکنون می دانیم که چرا نماز برای دیگران مهم است. دعا فقط برآوردن خواسته هایمان یا حمایت از دیگران و سلامت یا زندگی بی دردسر آنها در هر شرایطی نیست. دعا روشی قدرتمند برای شناخت منجی ما و همچنین عاملی وحدت بخش برای ایمانداران است. دعای مفید برای دیگران ما را به خدا نزدیکتر می کند، زیرا دعای ثمربخش مبتنی بر شناخت ما از اراده خداست (اول یوحنا فصل 5 آیه 14). با این کار به دیگران نزدیکتر می شویم و آنها و نیازهایشان را بهتر می شناسیم.

بیشتر ما برای دیگران اینگونه دعا می کنیم: خدایا به دوستم شغلی شایسته، حمل و نقل ایمن، سلامتی و امنیت عطا کن. اگر کسی را خوب می شناسیم، می توانیم برای ازدواج یا روابط او دعا کنیم. دعا برای این چیزها اشکالی ندارد; در واقع، کتاب مقدس ما را تشویق می کند که برای همه چیز دعا کنیم، این نگرانی ما را برطرف می کند (فیلیپیان فصل 4 آیه 6). ما باید برای سلامتی و چیزهای خوب دعا کنیم (یوحنا سوم فصل 1 آیه 2).

با این حال، بیشتر دعاها در کتاب مقدس شکل دیگری دارند. عیسی مسیح برای ایمان دیگران دعا کرد (لوقا 22:32)، برای آنها دعا کرد تا در برابر وسوسه مقاومت کنند (لوقا 22:40)، برای اتحاد آنها دعا کرد (یوحنا 17:11)، برای تقدیس آنها دعا کرد (یوحنا فصل 17، آیه 17) . ). پولس برای نجات گمشدگان دعا کرد (رومیان 10:1)، برای ایمانداران دعا کرد تا در راه راست بمانند (دوم قرنتیان 13:7)، دعا کرد تا همه ایمانداران توسط روح القدس تقویت شوند، ریشه های عمیق آنها در عشق. ، تا بتواند محبت خدا را درک کند و از حضور خدا پر شود (افسسیان فصل 3 آیات 14 تا 19). این دعاها همه برای امور معنوی است، همه آنها به نام عیسی مسیح هستند و طبق خواست پدر، پاسخ به این دعاها به نام عیسی مسیح تضمین شده است (دوم قرنتیان فصل 1 آیه 20).

دعا برای دیگران یک دستور عهد جدید است. به همین دلیل بسیار مهم است. ما باید برای همه دعا کنیم (اول تیموتائوس 2:1). ما باید برای رهبران دعا کنیم (اول تیموتائوس 2:2). ما باید برای نجات نیافته ها دعا کنیم (اول تیموتائوس 2: 3-4). ما باید برای برادران و خواهران مسیحی خود دعا کنیم (افسسیان 6:18). ما باید برای بشارت دادن پیام انجیل و مبشرین دعا کنیم (افسسیان فصل 6 آیات 19-20). ما باید برای کلیسای آزار دیده دعا کنیم (عبرانیان 13:3). دعا کردن برای دیگران نه تنها به ما امکان می دهد تا روی خودمان تمرکز کنیم و به نیازهای اطرافیانمان توجه کنیم. «در مصیبت‌ها و گرفتاری‌های دیگران شرکت کنید و بدین ترتیب «قانون مسیح» را به اجرا درآورید» (غلاطیان فصل ۶ آیه ۲). همین امروز برای دیگران دعا کنید و به ساختن و تقویت بدن مسیح کمک کنید.

انگلیسی

بازگشت به خانۀ فارسی

چرا باید برای دیگران دعا کنیم؟

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، نماز واژه ای سبز و یا حتی سفید است که نشانه ایمان و مهربانی است، نشانه ایثار و … می دهد.

آیات و روایات فراوانی مردم را به نماز دعوت کرده و از خواص بی شمار آن به ویژه دعا برای سایر بندگان خدا یاد کرده اند که آثار خاصی دارد.

امام زمان (عج) از جمله افرادی است که دعا برای او ثواب زیادی دارد، اما دلیل آن چیست؟

نماز چه تأثیری بر دیگران دارد؟

دعا برای احقاق حقوق دیگران و مقدم داشتن خواسته ها و نیازهای دیگران در نزد خداوند متعال کاری بسیار پسندیده است و باید گفت که این شیوه دعا برای نمازگزار بسیار سودمند است.

چون دیگران را در نماز مقدم می دارد، خداوند بلا را از او دور می کند و رزق و روزی او را زیاد می کند و برای خواسته هایش برای دیگران رحمتش می کند.

حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها با چنان مهربانی وصف ناپذیری برای دیگران دعا می کرد که گویی اصلاً برای خود دعا نمی کرد و وقتی از حضرت پرسیدند: چرا دعا نمی کنی- فقط برای دیگران؟ چرا خودت دعا نمی کنی؟ می گفت: الجار سام الدر!

بدون شک یکی از مهم ترین قسمت های نماز شب، دعا برای دیگران و استغفار از 40 مؤمن است. با این نوع عبادت، مؤمن نه تنها کمتر گرفتار حسد، کینه، بی اعتمادی و… می شود، بلکه مهربانی و کرامت با روح او عجین می شود.

در این باره روایات فراوانی وجود دارد، دو حدیث نقل می کنیم:

1. امام باقر علیه السلام فرمود:

سرعت دعای نجاح در استجابت است، دعای الخ لخیّه در شام غیب، با دعای لخیّه شروع شود، می گوید: له مال امانت به آمین است و همین طور است.

امام باقر (علیه السلام): سریع ترین دعا برای اجابت دعا برای برادر دینی این است که در غیاب او نماز بخواند و اول وقت برای او دعا کند. در این صورت فرشته ای که به او منصوب شده است به این دعا آمین می گوید و به دعا کننده می گوید که برایت مضاعف شود.

یکی از مهم ترین قسمت های نماز شب، دعا برای دیگران و استغفار از 40 مؤمن است. با این نوع عبادت، مؤمن نه تنها کمتر گرفتار حسد، کینه، بی اعتمادی و… می شود، بلکه مهربانی و کرامت با روح او عجین می شود.

2. امام صادق علیه السلام فرمود:

دعای مؤمن به مؤمن، بلا را دفع می کند و در برابر آن غذا می دهد.

امام صادق علیه السلام: دعای مؤمن برای مؤمن بلاها را از او دور می کند و روزی او را زیاد می کند.

از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده است که فرمود:

«کسی که گفت: خدایا، مؤمنان و مؤمنان را به کتب خدا بیامرز، با همه مؤمنانی که خدا از خلقت آدم خلق کرده تا و قیامت نیکو است و نیکو است و به یک درجه “؛ اگر کسى براى مؤمنان استغفار کند، خداوند به تعداد هر مؤمنى که از زمان خلقت آدم تا روز قیامت خلق کرده، سه چیز براى او در نظر مى گیرد. برای او حسنات می نویسد و از گناهانش می کاهد و بر مقامش می افزاید.

در جامعه اسلامی، مسلمانان باید به فکر یکدیگر باشند و از یکدیگر غافل نشوند. اگر برای دیگران دعا کنیم کم کم به کمالی می رسیم که وقتی فقط برای خودمان دعا می کردیم نمی توانستیم به آن برسیم، زیرا وقتی فقط برای خودمان دعا می کردیم دید خود را محدود به بعد وجودی خود کرده ایم. اما وقتی نمازمان را با دیگران در میان می‌گذاریم، وجودمان وسعت می‌یابد و تنگ نظری از دل و جان ما دور می‌شود و این گسترش دید، کم کم به کمال انسان می‌انجامد; پس شایسته است که انسان برای دیگران استغفار کند و حتی از مؤمنان نیز برای او طلب آمرزش کند.

برای چه کسی بیشتر دعا کنیم؟

اگر در دعا برای برادران دینی این همه فضیلت وجود دارد، فضیلت دعا برای پادشاه و فرمانروایی که علت شماست و وجود شماست، فضیلت دارد. و شما معتقدید که اگر او نبود، خداوند شما یا یکی از مسئولین وقت خود و شما را نمی‌آفرید و لطف خدا بر وجود او – رحمت خدا بر او – علت همه چیز است. که شما و دیگران هستید. و این راه تمام خیریه هایی است که به دست می آورید، چگونه خواهد بود؟

پس تا جایی که ممکن است با محبت و التماس خود و خود یا هیچ یک از موجودات را در مقابل او قرار ندهید. همچنین وقتی برای این استاد بزرگ دعا می کنید در دل و در کلام خود حضور داشته باشید.

همانطور که اشاره شد؛ امام باقر (علیه السلام): سریع ترین دعا برای اجابت دعا برای برادر دینی این است که در غیاب او نماز بخواند و اول وقت برای او دعا کند. در این صورت فرشته ای که به او منصوب شده این دعا را آمین می گوید و به دعا کننده می گوید که بر تو دو چندان شود و گمان مکن که دلیل ذکر این سؤال این است که این بزرگوار به دعای تو نیاز دارد. خیلی دور است، خیلی دور است، اگر چنین عقیده ای داری، مریض و مریض عقیده دوستت هستی. برعکس، این را گفتم تا لطف بزرگ و گرانبهای حضرتش را بشناسید. و مطلب دیگر: اگر قبل از دعا برای خود و عزیزانتان برای این بزرگوار دعا کنید، خداوند – تبارک و تعالی – زودتر درهای استجابت را به روی شما می گشاید; چون تو – ای بنده – درهای قبولی نماز را با قفل جنایات و گناهانت بسته ای، پس اگر برای این مولای که در نزد خداوند صاحب زنده و مرده است دعا کنی، خداوند باز می کند. شما به سرعت درهای پاسخ را برای او. آن را می گشایی و لذا چون در مناجات هایی که برای خود و دیگران می کنی به ریسمان آن می چسبی مشمول لطف آن می شوی و رحمت و فضل و عنایت خداوند – تعالی – نیز تو را فرا می گیرد. و نیایید و اساتیدی را که پیروی می کنید بشمارید و بگویید من آنها را ندیده ام که به گفته شما عمل کنند و نسبت به معلمان ما که نام بردید غافل و غافل هستند – درود خدا بر آنها باد.

پاسخ این است: همانگونه که گفتم عمل کنید که حقیقت است، زیرا هر که به معلمان ما بی احترامی کند و آنچه را ذکر کردم نادیده بگیرد، به خدا سوگند اشتباه کردن مایه شرمساری است. بنابراین هیچ بهانه ای برای دست کشیدن از همت و تلاش خود در این زمینه باقی نمی ماند.

برای همدیگر دعا کنیم، خودخواهی را کنار بگذاریم و با مقدم داشتن یاد و خاطره دیگران، ارزش دعای خود را بالا ببریم و به اجابت برسانیم.

پاک ترین و بهترین و محبوب ترین مخلوقات را زودتر و بیشتر دعا کنیم و بگوییم: اللهم صلی الله علیه و آله و سلم.

چرا برای سلامتی امام زمان (عج) دعا می کنیم؟

دلیل دعا برای سلامتی امام عصر چیست؟ در حالی که خداوند می خواهد آنها زنده و سلامت باشند، آیا ممکن است این وجود مبارک دچار کسالت باشد؟

دعا از همه جهات به ویژه برای سلامتی امام زمان (عج) آثار و برکات بسیاری دارد که برخی از آنها عبارتند از:

1. دعای آنان دغدغه و محبت مسلمانان به آنان است. گرچه دوستی همه ائمه معصومین (علیهم السلام) جزء ایمان و شرط قبولی اعمال است، اما در عین حال دعا برای امام زمان (عج) محبت این امام را در دل می افزاید. بنابراین ایمان را تقویت می کند.

2. دعا، اعلام تجدید عهد با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است و مضمون عهد با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از دین و شریعت و تصمیم قلبی برای اطاعت از دستور امام علیه السلام تشکیل شده است. و او را با فداکاری از جان و مال یاری کند.

تجدید بیعت با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) کاری است که بعد از هر نماز از نمازهای پنج گانه، هر روز یا هر جمعه مستحب است. خواندن دعاهای مربوط به وجود مبارک امام عصر (عج) هر روز بعد از نماز صبح بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

دعای شریف «اللهم بلگ مولا صاحب الزمان صلی الله علیه و آله و سلم برای همه مؤمنان…» و «سوگند عهد» گواه این گفته است. ()

3. نماز یاد امام غایب را در دل منتظران زنده نگه می دارد. یادی از توجه امام زمان (عج) به ارزش ها

دین و اصول اخلاقی را در دل ها زنده می کند و غفلت از یاد امام یکی از دلایل اصلی زوال و سست شدن ارزش های الهی و انسانی در جوامع اسلامی است.

4. کسى که سلامتى امام زمانش براى او مهم است، یقیناً رنجش آن حضرت بر او مشکل است; بر این اساس، دعا برای سلامتی آن حضرت، انسان را به انجام کارهایی وا می دارد که موجب خشنودی آن حضرت می شود و بدین وسیله به مقام رضای خداوند می رسد.

5. دعا بسیار مؤثر است و موجب تسکین پیامبر و تسکین و گشایش در زندگی مؤمنان است.

6. نماز به خدا نزدیکتر می شود. امام مهدی (عج) در مورد زیارت علی یاس می فرماید: «هرگاه خواستی به وسیله ما به خدا و ما توجه کنی، این زیارت را که از جانب خداوند سروده شده است، بخوان».

این زیارت که از بسیاری جهات دارای محتوای عمیقی است بسیار مورد تأکید و سفارش بوده است. این زیارت از ابتدا تا انتها دعایی برای سلامتی، تندرستی و رفاه امام زمان (عج) است. «السلام علیک یا خلیفه الله و ناصر حقه… السلام علیک در خواب و لمس، سلام بر تو در شب هنگام بیداری و در روز که ظهور می کند.. السلام علیک. با جماعت…السلام علیک نایب اللّه و یاور حق…سلام بر تو در هنگام بیدار شدن صبح و شام درود خدا بر تو در شب. هنگامی که همه جاها را فرا گیرد و در روز که نور می دهد (یعنی درود بر تو در هر صبح و هر شام)… سلام بر تو سلام عمومی…».

در دعای بعد از این زیارت نیز معانی عمیقی آمده است; به عنوان مثال: خدایا او را (امام زمان (عج)) را از شر هر متجاوز و طغیانگر و از شر همه قومت حفظ کن و از حوادث روزانه، از جلو، از پشت و از طرف چپ، حفظش کن و بازدار. – از آسیب و گزیدگی، رسول خود و خانواده رسولت را از او حفظ کن و به دست مبارک او عدل و داد کن! «خدایا مرا از شر تمام باغ و برج و از شر همه آفریده‌ها حفظ کن و از طرف راست و از طرف راست و از شمال و از شمال حفظم کن. و از شمال، و مرا از شرّ حفظ کن، و رسول و آل رسول را حفظ کن، و عدالت ورزی…».

در پایان گفتار، یادآوری این نکته ضروری است که دعا برای سلامتی و آسایش پیامبر اکرم، اطاعت از فرمان خداوند و اهل بیت پیامبر است؛ «و هر کس خدا و رسولش را اطاعت کند و پرهیزگار و پرهیزکار باشد، چنین کسی به توفیق و سعادت خواهد رسید».

نكته آخر اينكه اگر چه طبق وعده خدا زنده است و تا زماني كه پرچم توحيد و عدل را در سرتاسر جهان به اهتزاز در نياورد زنده خواهد بود ولي بالاخره آنها انسان هستند و در معرض انگلهاي جسمي و جسمي قرار دارند. بلایای طبیعی ، و ممکن است بیمار شوند و از کسالت رنج ببرند. و از این نظر دعای ما برای سلامتی پیامبر اکرم و حفظ آن حضرت از این بلایا و حوادث بی شک برای سلامتی وجود این عزیز در عالم هستی مؤثر و مفید است. آخرین در پوسته امامت و ولایت.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا