چرا اچ سی کراس بخریم

موتور ضعیف، عدم تست ایمنی از موسسه معتبر ENCAP (اروپایی)، استفاده از پلاستیک خشک و بی کیفیت در کابین، گیربکس قدیمی و نبود قطعات یدکی از معایب HC Cross است. در سال 1394 شرکت ایران خودرو با همکاری شرکت دانگ فنگ موتور یک کراس اوور چینی با نام H30 Cross را روانه بازار کرد. این خودرو جدای از مزیت هایی مانند امکانات متنوع، کابین جادار و قیمت مناسب، به دلیل چندین معایب نتوانست انتظارات خریداران را برآورده کند. نظرات در مورد HC Cross متفاوت است. برخی HC Cross را خودرویی جادار با آپشن های فراوان، فرمان خوب و هندلینگ عالی می دانند و برخی نیز از فرمان تقریبا ضعیف آن در حین رانندگی شاکی هستند. در ادامه، در مورد مزایا و معایب HC Cross بیشتر صحبت می کنیم.

1. ایمنی ناشناخته HC Cross

HC Cross علاوه بر عدم انجام تست ایمنی از موسسه ENCAP اروپا، دارای نتیجه تست ایمنی پایین 3 ستاره از موسسه CNCAP چین است و این ممکن است پاسخ مناسبی برای افرادی باشد که می‌پرسند چرا HC Cross را خریداری نکنید. ایمنی خودرو یکی از اصلی ترین گزینه های انتخاب خودرو در نقاط مختلف جهان است که متاسفانه برای خریداران ایرانی اهمیت چندانی ندارد. اگرچه این خودروی چینی مجهز به تجهیزات ایمنی قابل قبولی از جمله ترمزهای دیسکی با ABS و EBD، چهار ایربگ، دوربین عقب، سنسور پارک عقب و … است، اما نگران‌کننده‌ترین نکته این است که هیچ یک از تست‌های تصادف رسمی هیچ نتیجه‌ای ندارند. در هر یک از سایت های معتبر جهان قابل مشاهده است.

2. مشکلات گیربکس HC Cross

گیربکس نصب شده بر روی خودروی اچ سی کراس یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت AISIN SEIKO چین است که به عنوان زیرمجموعه ای از شرکت ژاپنی AISIN و تویوتا موتور شناخته می شود و در چین فعالیت می کند. اما دلیل اینکه استفاده از این گیربکس را به عنوان معایب HC Cross مطرح کردیم این است که باید قبول کنید که گیربکس مذکور قدیمی است. بسیاری از شرکت های بزرگ که از این نوع گیربکس بر روی خودروهای خود استفاده می کردند از سال 2004 به بعد آن را با گیربکس های مدرن تری جایگزین کردند. متاسفانه گیربکس این خودرو اصلا خوب انتخاب نشده و با موتور HC Cross همخوانی ندارد و به همین دلیل شاهد عملکرد ضعیفی در این بخش هستیم. یکی از معایب HC Cross که با به روز رسانی گیربکس و رمپ قابل بهبود است، عدم پاسخگویی گیربکس هنگام فشردن پدال گاز است که باعث فشار به موتور و شتاب گیری ضعیف به خصوص در هنگام سبقت گرفتن و سرازیری می شود. .

3. طراحی ظاهری نه چندان زیبا و جذاب

ظاهر بد و نه چندان زیبا از دیگر معایب H30 Cross محسوب می شود. در حالی که نظرات در مورد طراحی بیرونی خودرو سلیقه ای است، نظرات در مورد ظاهر HC Cross چندان مثبت نیست. اکثر مردم می گویند HC Cross طراحی بدی دارد. در واقع تطابق بین قطعات مختلف که یکی از اصول اولیه طراحی خودرو است، در این خودرو قابل مشاهده نیست. اگرچه طراحان با استفاده از روکش های پلاستیکی روی درها، گلگیرها و قسمت های جلویی خودرو سعی کردند مانند سایر خودروهای کراس اوور، طراحی زیبایی به این خودرو ببخشند، اما در واقع باعث عملکرد منفی در این طراحی شد.

4. کمبود قطعات یدکی

کمبود قطعات یدکی نه تنها یکی از معایب و مشکلات اچ سی کراس است، بلکه مشکلی رایج در اکثر خودروهای چینی است. دارندگان این خودرو برای تهیه لوازم جانبی مانند قطعات بدنه، چراغ های جلو، قطعات یدکی و قطعات گیربکس مشکل دارند. خوشبختانه از آنجایی که موتور HC Cross از نوع TU5 است، دارندگان این خودرو مشکلی برای یافتن قطعات مرتبط با موتور نخواهند داشت.

5. استفاده از مواد اولیه بی کیفیت در ساخت کابین

داشبورد و پنل مرکزی اچ سی کراس از پلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده است و احتمال خراب شدن آنها پس از مدتی بسیار زیاد است. برخی از مالکان این خودرو از افزایش صدای داشبورد و کابین به دلیل استفاده از پلاستیک بی کیفیت در ساخت آنها شکایت دارند.

6. ضعف موتور نسبت به وزن خودرو

یکی دیگر از ایرادات HC Cross موتور آن است. اگرچه موتور TU5 موتور خوب و قابل قبولی است اما استفاده از این موتور قدیمی برای خودرویی با این وزن شاید چندان مناسب نباشد. استفاده از این موتور برای خودروی 206 مشکلی ایجاد نمی کند، اما از آنجایی که وزن اچ سی کراس حدود 200 کیلوگرم بیشتر از 206 است، بهتر بود از موتور قدرتمندتر و مناسب تری استفاده می شد.

1. قیمت مناسب و مقرون به صرفه نسبت به سایر خودروهای هم رده

2. امکانات و آپشن های مختلف داخل کابین

3. مصرف سوخت مناسب

4. فضای صندوق عقب خوب

5. کابین مدرن و زیبا

کاربران و صاحبان HC Cross نظرات متفاوتی در مورد این خودرو دارند. کربری می گوید این خودرو از نظر نرمی، بی صدا، امکانات رفاهی مدرن و زیبایی داخلی از همه لحاظ در مقایسه با خودروهای هم رده بهترین و مقرون به صرفه ترین محسوب می شود. یکی دیگر می گوید چسبندگی خودرو به زمین و احساس اطمینان در پیچ های پرسرعت نسبت به 206 SD کمی ضعیف تر است اما نسبت به مدل های سوپر هاچ بک قوی تر و بهتر است. اگرچه نقدها در مورد اچ سی کراس متفاوت است، اما اکثر دارندگان این خودرو به دلیل ویژگی های مختلف و قیمت مناسب آن تقریبا از انتخاب خود راضی هستند و اکثر آنها از کمبود قطعات یدکی این خودرو گله مند هستند.

معایب HC Cross چیست؟

موتور ضعیف، عدم تست ایمنی از موسسه معتبر ENCAP (اروپایی)، استفاده از پلاستیک خشک و بی کیفیت در کابین، گیربکس قدیمی و نبود قطعات یدکی از معایب HC Cross می باشد.

نظرات در مورد HC Cross چیست؟

اکثر دارندگان این خودرو از تجهیزات راحت و مدرن، زیبایی فضای داخلی و همچنین نرمی آن راضی بوده و تنها در مواردی از نبود قطعات یدکی گلایه داشتند.

در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو با مکانیک به بررسی دانگ فنگ H30 کراس می پردازیم و معایب آن را برای شما خوانندگان عزیز بیان می کنیم. پس اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد خرید دانگ فنگ H30 کراس را دارید یا می خواهید نقاط ضعف و معایب آن را بدانید، با مقاله معایب دانگ فنگ H30 همراه باشید.

تاریخچه H30 Cross

مقاله معایب دانگ فنگ H30 کراس را با نگاهی به تاریخچه این خودرو آغاز می کنیم. دانگ فنگ موتورز (DFM) یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروسازی در چین است که قدمت آن به سال 1969 بازمی‌گردد. به عنوان خودروهای T300، T375 و وانت قبل از معرفی H30 Cross در بازار ایران.

در اواخر سال 1393، شرکت ایران خودرو اعلام کرد که قصد دارد با همکاری شرکت دانگ فنگ موتور، یک کراس اوور چینی با نام H30 Cross را روانه بازار کند. تبلیغات متعدد انجام شده توسط شرکت ایران خودرو برای فروش اچ 30 کراس باعث شده تا این خودرو از پیش فروش بسیار خوبی در بازار داخلی بهره مند شود.

اولین سری از کراس اوورهای ثبت شده H30 در پاییز 2015 به مشتریان تحویل داده شد. در همین حال، اکثر خریداران هیچ شناختی از مفهوم کراس اوور نداشتند، بنابراین مشتاقانه منتظر دریافت کراس اوور هیبریدی خود بودند، اما در کمال تعجب، زمانی که خودروی آنها به پایان رسید. تحویل داده شد، آنها خود را با یک استیشن واگن یا چیزی شبیه به یک سدان بزرگ مواجه کردند که موجی از نارضایتی را به همراه داشت. از همه این مشکلات که بگذریم، دانگ فنگ H30 کراس زمانی وارد بازار شد که افراد کمی از مزایا و معایب آن اطلاع داشتند.

معایب H30 Cross

این خودرو علاوه بر مزایایی مانند امکانات متنوع و کابین جادار، معایب متعددی نیز دارد که در ادامه این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

1. طراحی ظاهری نامتعادل

اولین ویژگی که در بحث معایب دانگ فنگ اچ 30 کراس و البته یکی از بزرگترین مشکلات اچ 30 کراس که باید قبل از خرید این خودرو برطرف کنید، باید مورد انتقاد قرار گیرد، طراحی عجیب و نامتعادل آن است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، H30 Cross بر پایه پلت فرم قدیمی پژو 308 ساخته شده است که در بسیاری دیگر از محصولات قدیمی گروه PSA (پژو-سیتروئن) نیز استفاده شده است. تا اینجای کار، همه چیز خوب به نظر می رسد، اما وقتی مسئولان دانگ فنگ تصمیم گرفتند خودشان به طراحی ظاهری و داخلی این به اصطلاح کراس اوور رسیدگی کنند، همه چیز خراب شد!

متأسفانه حاصل تلاش این عزیزان به خودرویی تبدیل شد که نه تنها به سختی می توان آن را در رده (سگمنت) جهانی قرار داد، بلکه از نظر ظاهری کلی محبوبیتی هم به حساب نمی آید. تنها قسمتی از این خودرو که طراحی آن کمی امیدوارکننده به نظر می رسد نمای جلوی این کراس اوور چینی است، ترکیب چراغ های گوشه H30 Cross با مه شکن و شیشه کرومی جلو کمی قابل قبول به نظر می رسد.

2. طراحی داخلی نامناسب

کابین اچ 30 کراس فضای جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می دهد اما اکثر اجزای کابین این خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده است که کیفیت خوبی ندارد و پس از مدت نسبتا کوتاهی صداهای آزاردهنده ای ایجاد می کند.

علاوه بر این، صندلی‌های دانگ فنگ H30 کراس از ارگونومی ضعیفی برخوردار هستند، بنابراین بالشتک‌های صندلی آن کمی کوتاه‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد و این موضوع می‌تواند برای افراد بلندقد در سفرهای طولانی آزاردهنده باشد.

مشکل عدم رعایت اصول ارگونومی نیز در داشبورد این خودرو به وضوح قابل مشاهده است; به عنوان مثال دکمه چراغ خطر قرمز که در مواقع اضطراری به سرعت به آن نیاز خواهید داشت در پایین ترین قسمت کنسول مرکزی قرار می گیرد و همچنین ممکن است لازم باشد اطلاعات نمایش داده شده بر روی صفحه این خودرو و نمایشگر را مشاهده کنید. از سیستم تهویه کمی روی آن خم شوید که می تواند بسیار خطرناک باشد. امیدواریم این مقاله در مورد معایب دانگ فنگ H30 کراس برای شما جالب بوده باشد.

3. موتور ضعیف

شاید برایتان عجیب باشد که چرا موتور این خودرو را یکی از معایب دانگ فنگ H30 کراس معرفی کردیم زیرا این خودرو نیز مجهز به همان موتور TU5 است که در خودروهایی مانند پژو 206 یا 207 استفاده می شود و تقریبا اکثر افراد. تجربه استفاده از آن را داشته باشید آنها آن را دریافت کردند!

این موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه و 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه تولید می کند. مطمئناً چنین قدرتی برای به حرکت درآوردن سدان کوچکی مانند پژو 206 که وزن کل آن برابر با 1054 کیلوگرم است مناسب به نظر می رسد، اما وقتی این موتور قدیمی در سدانی با وزن 1230 کیلوگرم نصب می شود، نمی توان انتظار زیادی از ظرفیت حرکتی او داشت.

به گزارش سایت رسمی ایران خودرو، دانگ فنگ H30 کراس برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از توقف به 12.5 ثانیه زمان نیاز دارد، اما آزمایشات میدانی ثابت کرده است که این خودرو در بهترین شرایط می تواند به سرعت 14.5 ثانیه برسد. با سرعت صد کیلومتر در ساعت

4. گیربکس قدیمی

در ادامه مقاله در مورد معایب H30 Cross باید بدانید که AISIN یکی از شرکت های پیشرو در تولید قطعات یدکی ژاپنی است که در زمینه تولید گیربکس اتوماتیک، روغن موتور d، روغن گیربکس و … فعالیت داشته است. انواع قطعات خودرو از سال 1949 این شرکت ژاپنی که در واقع زیرمجموعه ای از گروه خودروسازی تویوتا است در حال حاضر با شرکت های مطرحی مانند جنرال موتورز، هوندا، میتسوبیشی، سیتروئن، نیسان و … همکاری می کند.

شهرت روزافزون این شرکت ژاپنی و همچنین محصولات باکیفیت آن باعث شده است که بسیاری از خودروسازان چینی به این شرکت قدیمی روی بیاورند و قطعات منسوخ شده آن را در قالب یک کمپین تبلیغاتی برای تامین گیربکس یا سایر قطعات مورد نیاز خود خریداری کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید گیربکس 4 سرعته اتوماتیک دانگ فنگ H30 کراس نیز از محصولات گذشته شرکت آیسین است که اگرچه توسط این سازنده تجهیزات ژاپنی طراحی و تولید شد، اما عملکرد بهینه ای نداشت و تولید آن به در سال 2004 به طور کامل متوقف شد.

مزایای دانگ فنگ H30 کراس چیست؟

دانگ فنگ H30 کراس از آن دسته خودروهایی است که ظاهر نامناسب آن باعث می شود تا ویژگی های مثبت خودرو نادیده گرفته شود. به همین دلیل، فراتر از بحث هایی که در نقد این خودرو مطرح کردیم، لازم است نگاهی به مزیت های دنگ فنگ H30 کراس بیندازیم. چند نکته مهم در رابطه با مزایای H30 Cross را می توان در نظر گرفت که عبارتند از:

1. امکانات قابل قبول

همانطور که می دانید دانگ فنگ H30 کراس بین سال های 1395 تا 1398 در ایران مونتاژ و عرضه شد و بیش از 4 سال از آخرین عرضه این خودرو در کشورمان می گذرد. بنابراین طبیعی است که برخی از خودروهای مونتاژی مدرن موجود در بازار ایران جزو تجهیزات و آپشن های رفاهی در H30 کراس محسوب نمی شوند.

در عین حال این خودرو نسبت به اندازه خود آپشن های خوبی ارائه می دهد. موضوعی که تجربه راحتی رانندگی و آرامش نسبی را برای سرنشینان خود فراهم می کند. در این راستا از مهم ترین گزینه های دانگ فنگ H30 کراس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

4 کیسه هوا برای سرنشینان جلو

بی حرکت کننده

ایزوفیکس

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

دوربین و سنسور معکوس

ایمنی کودک

صفحه نمایش سیستم چند رسانه ای 6.5 اینچی

جی پی اس

سانروف برقی

سیستم کنترل پایداری پویا

تنظیم کننده سرعت

2. هماهنگی موتور و گیربکس

کسانی که تجربه رانندگی با این خودرو را دارند به هماهنگی موتور و گیربکس به عنوان یکی از مزیت های دانگ فنگ H30 کراس اشاره می کنند. شما نباید این سوال را نادیده بگیرید. واقعیت این است که بسیاری از تولیدات داخلی به دلیل محدودیت های تکنولوژیکی از مشکل عدم هماهنگی موتور و گیربکس رنج می برند. چنین اتفاقی مستقیماً بر کیفیت رانندگی تأثیر می گذارد. در عین حال دانگ فنگ H30 کراس شما را از شر این مشکل خلاص می کند.

3. سیستم تعلیق نرم

یکی دیگر از مزایای H30 Cross که با نشستن پشت فرمان این خودرو آشکار می شود، سیستم تعلیق نسبتا نرم آن است. علاوه بر کابین جادار، نرمی سیستم تعلیق به شما راننده کمک می کند تا تجربه رانندگی آسانی با این خودرو داشته باشید. البته در عین حال با توجه به سیستم تعلیق نرم باید در جاده های لغزنده و پیچ ها دقت بیشتری داشته باشید.

4. دسترسی آسان به قطعات یدکی

بسیاری از قطعات یدکی دانگ فنگ H30 کراس با خانواده پژو و خودروی رانا مشترک است. از آنجایی که قطعات یدکی این خودروها به راحتی در بازار یافت می شود، مشکلی در دسترسی و تامین قطعات یدکی خودروهای چینی نخواهید داشت. کسانی که ساعت ها به دنبال قطعات یدکی خودروهای مونتاژی بوده اند، به خوبی می دانند که این مهم چقدر است.

دانگ فنگ H30 کراس رقیب کدام خودروهاست؟

یکی از نکات مهمی که باید در کنار مزیت های دانگ فنگ H30 کراس در نظر بگیرید، رقبای آن در بازار هستند. مقایسه یک خودرو با رقبای آن نقش تعیین کننده ای در تعیین ارزش خرید شما دارد. در حال حاضر (آبان 1402) دانگ فنگ H30 کراس 98 مدل اتوماتیک در بازار ایران بسته به سطح کارکرد 600 تا 700 میلیون تومان قیمت دارد.

اگر نگاهی به خودروهای صفر موجود در بازار در این بازه قیمتی بیندازید با گزینه های زیر روبرو خواهید شد:

پژو 207 (630 تا 640 میلیون تومان)

دنده پلاس دنا (640 تا 645 میلیون تومان)

پژو پارس اتوماتیک (690 تا 700 میلیون تومان)

شاهین آجدار (600 میلیون تومان)

همانطور که می بینید، در بین محصولات داخلی رقبای سرشناسی برای H30 Cross وجود دارد. سوالی که قبل از تصمیم به خرید این خودرو باید به دقت در مورد آن فکر کنید. آیا خرید دانگ فنگ H30 کراس مدل 98 را ترجیح می دهید یا تصمیم به خرید پژو 207 و پارس اتوماتیک با همان موتور TU5 مشترک با دانگ فنگ دارید؟

با این حال، دیدن ظاهر دانگ فنگ H30 کراس احتمالاً شما را به یاد رنو استپ وی می اندازد. اما باید توجه داشت که پاساژ اتوماتیک بسته به سطح کارکرد معمولا بین 800 میلیون تا 1.2 میلیارد تومان خرید و فروش می شود. بنابراین اساسا نمی توان این دو خودرو را از نظر قیمت رقیب دانست.

نتیجه

اگر بخواهیم از مقاله معایب دانگ فنگ H30 کراس نتیجه گیری کنیم، می توان گفت که اچ سی کراس خودرویی جادار و چند آپشن است که با وجود تمام کاستی ها توانسته از فروش قابل توجهی در حوزه خودرو برخوردار شود. تنوع کم بازار در کشور ما

به طور کلی این خودرو نمی تواند تمامی انتظارات خریدارانی که تجربه رانندگی با خودروهای باکیفیت را دارند برآورده کند و شاید تنها دلیل انتخاب این کراس اوور چینی قیمت آن باشد که نسبت به سایر خودروهای اتوماتیک هم رده خود کمی مناسبتر به نظر می رسد. امیدواریم این مقاله برای شما جالب باشد، برداشت خود را از این خودرو با ما به اشتراک بگذارید.

در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو با مکانیک به بررسی دانگ فنگ H30 کراس می پردازیم و معایب آن را برای شما خوانندگان عزیز بیان می کنیم. پس اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد خرید دانگ فنگ H30 کراس را دارید یا می خواهید نقاط ضعف و معایب آن را بدانید، با مقاله معایب دانگ فنگ H30 همراه باشید.

تاریخچه H30 Cross

مقاله معایب دانگ فنگ H30 کراس را با نگاهی به تاریخچه این خودرو آغاز می کنیم. دانگ فنگ موتورز (DFM) یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروسازی در چین است که قدمت آن به سال 1969 بازمی‌گردد. به عنوان خودروهای T300، T375 و وانت قبل از معرفی H30 Cross در بازار ایران.

در اواخر سال 1393، شرکت ایران خودرو اعلام کرد که قصد دارد با همکاری شرکت دانگ فنگ موتور، یک کراس اوور چینی با نام H30 Cross را روانه بازار کند. تبلیغات متعدد انجام شده توسط شرکت ایران خودرو برای فروش اچ 30 کراس باعث شده تا این خودرو از پیش فروش بسیار خوبی در بازار داخلی بهره مند شود.

اولین سری از کراس اوورهای ثبت شده H30 در پاییز 2015 به مشتریان تحویل داده شد. در همین حال، اکثر خریداران هیچ شناختی از مفهوم کراس اوور نداشتند، بنابراین مشتاقانه منتظر دریافت کراس اوور هیبریدی خود بودند، اما در کمال تعجب، زمانی که خودروی آنها به پایان رسید. تحویل داده شد، آنها خود را با یک استیشن واگن یا چیزی شبیه به یک سدان بزرگ مواجه کردند که موجی از نارضایتی را به همراه داشت. از همه این مشکلات که بگذریم، دانگ فنگ H30 کراس زمانی وارد بازار شد که افراد کمی از مزایا و معایب آن اطلاع داشتند.

معایب H30 Cross

این خودرو علاوه بر مزایایی مانند امکانات متنوع و کابین جادار، معایب متعددی نیز دارد که در ادامه این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

1. طراحی ظاهری نامتعادل

اولین ویژگی که در بحث معایب دانگ فنگ اچ 30 کراس و البته یکی از بزرگترین مشکلات اچ 30 کراس که باید قبل از خرید این خودرو برطرف کنید، باید مورد انتقاد قرار گیرد، طراحی عجیب و نامتعادل آن است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، H30 Cross بر پایه پلت فرم قدیمی پژو 308 ساخته شده است که در بسیاری دیگر از محصولات قدیمی گروه PSA (پژو-سیتروئن) نیز استفاده شده است. تا اینجای کار، همه چیز خوب به نظر می رسد، اما وقتی مسئولان دانگ فنگ تصمیم گرفتند خودشان به طراحی ظاهری و داخلی این به اصطلاح کراس اوور رسیدگی کنند، همه چیز خراب شد!

متأسفانه حاصل تلاش این عزیزان به خودرویی تبدیل شد که نه تنها به سختی می توان آن را در رده (سگمنت) جهانی قرار داد، بلکه از نظر ظاهری کلی محبوبیتی هم به حساب نمی آید. تنها قسمتی از این خودرو که طراحی آن کمی امیدوارکننده به نظر می رسد نمای جلوی این کراس اوور چینی است، ترکیب چراغ های گوشه H30 Cross با مه شکن و شیشه کرومی جلو کمی قابل قبول به نظر می رسد.

2. طراحی داخلی نامناسب

کابین اچ 30 کراس فضای جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می دهد اما اکثر اجزای کابین این خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده است که کیفیت خوبی ندارد و پس از مدت نسبتا کوتاهی صداهای آزاردهنده ای ایجاد می کند.

علاوه بر این، صندلی‌های دانگ فنگ H30 کراس از ارگونومی ضعیفی برخوردار هستند، بنابراین بالشتک‌های صندلی آن کمی کوتاه‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد و این موضوع می‌تواند برای افراد بلندقد در سفرهای طولانی آزاردهنده باشد.

مشکل عدم رعایت اصول ارگونومی نیز در داشبورد این خودرو به وضوح قابل مشاهده است; به عنوان مثال دکمه چراغ خطر قرمز که در مواقع اضطراری به سرعت به آن نیاز خواهید داشت در پایین ترین قسمت کنسول مرکزی قرار می گیرد و همچنین ممکن است لازم باشد اطلاعات نمایش داده شده بر روی صفحه این خودرو و نمایشگر را مشاهده کنید. از سیستم تهویه کمی روی آن خم شوید که می تواند بسیار خطرناک باشد. امیدواریم این مقاله در مورد معایب دانگ فنگ H30 کراس برای شما جالب بوده باشد.

3. موتور ضعیف

شاید برایتان عجیب باشد که چرا موتور این خودرو را یکی از معایب دانگ فنگ H30 کراس معرفی کردیم زیرا این خودرو نیز مجهز به همان موتور TU5 است که در خودروهایی مانند پژو 206 یا 207 استفاده می شود و تقریبا اکثر افراد. تجربه استفاده از آن را داشته باشید آنها آن را دریافت کردند!

این موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه و 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه تولید می کند. مطمئناً چنین قدرتی برای به حرکت درآوردن سدان کوچکی مانند پژو 206 که وزن کل آن برابر با 1054 کیلوگرم است مناسب به نظر می رسد، اما وقتی این موتور قدیمی در سدانی با وزن 1230 کیلوگرم نصب می شود، نمی توان انتظار زیادی از ظرفیت حرکتی او داشت.

به گزارش سایت رسمی ایران خودرو، دانگ فنگ H30 کراس برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از توقف به 12.5 ثانیه زمان نیاز دارد، اما آزمایشات میدانی ثابت کرده است که این خودرو در بهترین شرایط می تواند به سرعت 14.5 ثانیه برسد. با سرعت صد کیلومتر در ساعت

4. گیربکس قدیمی

در ادامه مقاله در مورد معایب H30 Cross باید بدانید که AISIN یکی از شرکت های پیشرو در تولید قطعات یدکی ژاپنی است که در زمینه تولید گیربکس اتوماتیک، روغن موتور d، روغن گیربکس و … فعالیت داشته است. انواع قطعات خودرو از سال 1949 این شرکت ژاپنی که در واقع زیرمجموعه ای از گروه خودروسازی تویوتا است در حال حاضر با شرکت های مطرحی مانند جنرال موتورز، هوندا، میتسوبیشی، سیتروئن، نیسان و … همکاری می کند.

شهرت روزافزون این شرکت ژاپنی و همچنین محصولات باکیفیت آن باعث شده است که بسیاری از خودروسازان چینی به این شرکت قدیمی روی بیاورند و قطعات منسوخ شده آن را در قالب یک کمپین تبلیغاتی برای تامین گیربکس یا سایر قطعات مورد نیاز خود خریداری کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید گیربکس 4 سرعته اتوماتیک دانگ فنگ H30 کراس نیز از محصولات گذشته شرکت آیسین است که اگرچه توسط این سازنده تجهیزات ژاپنی طراحی و تولید شد، اما عملکرد بهینه ای نداشت و تولید آن به در سال 2004 به طور کامل متوقف شد.

مزایای دانگ فنگ H30 کراس چیست؟

دانگ فنگ H30 کراس از آن دسته خودروهایی است که ظاهر نامناسب آن باعث می شود تا ویژگی های مثبت خودرو نادیده گرفته شود. به همین دلیل، فراتر از بحث هایی که در نقد این خودرو مطرح کردیم، لازم است نگاهی به مزیت های دنگ فنگ H30 کراس بیندازیم. چند نکته مهم در رابطه با مزایای H30 Cross را می توان در نظر گرفت که عبارتند از:

1. امکانات قابل قبول

همانطور که می دانید دانگ فنگ H30 کراس بین سال های 1395 تا 1398 در ایران مونتاژ و عرضه شد و بیش از 4 سال از آخرین عرضه این خودرو در کشورمان می گذرد. بنابراین طبیعی است که برخی از خودروهای مونتاژی مدرن موجود در بازار ایران جزو تجهیزات و آپشن های رفاهی در H30 کراس محسوب نمی شوند.

در عین حال این خودرو نسبت به اندازه خود آپشن های خوبی ارائه می دهد. موضوعی که تجربه راحتی رانندگی و آرامش نسبی را برای سرنشینان خود فراهم می کند. در این راستا از مهم ترین گزینه های دانگ فنگ H30 کراس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

4 کیسه هوا برای سرنشینان جلو

بی حرکت کننده

ایزوفیکس

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

دوربین و سنسور معکوس

ایمنی کودک

صفحه نمایش سیستم چند رسانه ای 6.5 اینچی

جی پی اس

سانروف برقی

سیستم کنترل پایداری پویا

تنظیم کننده سرعت

2. هماهنگی موتور و گیربکس

کسانی که تجربه رانندگی با این خودرو را دارند به هماهنگی موتور و گیربکس به عنوان یکی از مزیت های دانگ فنگ H30 کراس اشاره می کنند. شما نباید این سوال را نادیده بگیرید. واقعیت این است که بسیاری از تولیدات داخلی به دلیل محدودیت های تکنولوژیکی از مشکل عدم هماهنگی موتور و گیربکس رنج می برند. چنین اتفاقی مستقیماً بر کیفیت رانندگی تأثیر می گذارد. در عین حال دانگ فنگ H30 کراس شما را از شر این مشکل خلاص می کند.

3. سیستم تعلیق نرم

یکی دیگر از مزایای H30 Cross که با نشستن پشت فرمان این خودرو آشکار می شود، سیستم تعلیق نسبتا نرم آن است. علاوه بر کابین جادار، نرمی سیستم تعلیق به شما راننده کمک می کند تا تجربه رانندگی آسانی با این خودرو داشته باشید. البته در عین حال با توجه به سیستم تعلیق نرم باید در جاده های لغزنده و پیچ ها دقت بیشتری داشته باشید.

4. دسترسی آسان به قطعات یدکی

بسیاری از قطعات یدکی دانگ فنگ H30 کراس با خانواده پژو و خودروی رانا مشترک است. از آنجایی که قطعات یدکی این خودروها به راحتی در بازار یافت می شود، مشکلی در دسترسی و تامین قطعات یدکی خودروهای چینی نخواهید داشت. کسانی که ساعت ها به دنبال قطعات یدکی خودروهای مونتاژی بوده اند، به خوبی می دانند که این مهم چقدر است.

دانگ فنگ H30 کراس رقیب کدام خودروهاست؟

یکی از نکات مهمی که باید در کنار مزیت های دانگ فنگ H30 کراس در نظر بگیرید، رقبای آن در بازار هستند. مقایسه یک خودرو با رقبای آن نقش تعیین کننده ای در تعیین ارزش خرید شما دارد. در حال حاضر (آبان 1402) دانگ فنگ H30 کراس 98 مدل اتوماتیک در بازار ایران بسته به سطح کارکرد 600 تا 700 میلیون تومان قیمت دارد.

اگر نگاهی به خودروهای صفر موجود در بازار در این بازه قیمتی بیندازید با گزینه های زیر روبرو خواهید شد:

پژو 207 (630 تا 640 میلیون تومان)

دنده پلاس دنا (640 تا 645 میلیون تومان)

پژو پارس اتوماتیک (690 تا 700 میلیون تومان)

شاهین آجدار (600 میلیون تومان)

همانطور که می بینید، در بین محصولات داخلی رقبای سرشناسی برای H30 Cross وجود دارد. سوالی که قبل از تصمیم به خرید این خودرو باید به دقت در مورد آن فکر کنید. آیا خرید دانگ فنگ H30 کراس مدل 98 را ترجیح می دهید یا تصمیم به خرید پژو 207 و پارس اتوماتیک با همان موتور TU5 مشترک با دانگ فنگ دارید؟

با این حال، دیدن ظاهر دانگ فنگ H30 کراس احتمالاً شما را به یاد رنو استپ وی می اندازد. اما باید توجه داشت که پاساژ اتوماتیک بسته به سطح کارکرد معمولا بین 800 میلیون تا 1.2 میلیارد تومان خرید و فروش می شود. بنابراین اساسا نمی توان این دو خودرو را از نظر قیمت رقیب دانست.

نتیجه

اگر بخواهیم از مقاله معایب دانگ فنگ H30 کراس نتیجه گیری کنیم، می توان گفت که اچ سی کراس خودرویی جادار و چند آپشن است که با وجود تمام کاستی ها توانسته از فروش قابل توجهی در حوزه خودرو برخوردار شود. تنوع کم بازار در کشور ما

به طور کلی این خودرو نمی تواند تمامی انتظارات خریدارانی که تجربه رانندگی با خودروهای باکیفیت را دارند برآورده کند و شاید تنها دلیل انتخاب این کراس اوور چینی قیمت آن باشد که نسبت به سایر خودروهای اتوماتیک هم رده خود کمی مناسبتر به نظر می رسد. امیدواریم این مقاله برای شما جالب باشد، برداشت خود را از این خودرو با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا