چرا اطراف چشم سیاه می شود؟

علت سیاهی دور چشم چیست؟ با چه روش هایی می توان آن را درمان کرد؟ دلایل ژنتیکی و محیطی مختلفی پشت سیاهی دور چشم وجود دارد. سیاهی دور چشم به دلیل نازک شدن پوست، تورم یا کبودی ایجاد می شود و می توان آن را با سرم یا کرم های زیر چشم بهبود بخشید. سیاهی دور چشم ناشی از ژنتیک یا ساختار استخوانی را نمی توان با استفاده موضعی درمان کرد. در این مقاله از دپارتمان زیبایی، پوست و مو دکتر سلام به سیاهی دور چشم و راه های درمان آن می پردازیم.

درمان سیاهی دور چشم

کرم ها یا سرم هایی که از نظر بالینی حاوی مواد فعالی مانند کافئین یا نیاسینامید هستند، می توانند به کاهش پف و سفت شدن پوست زیر چشم کمک کنند. این محصولات اگر به طور منظم استفاده شوند بهترین عملکرد را دارند. برای زیبایی و دوام بیشتر، روش های جراحی مانند جراحی پلک نیز یک گزینه هستند. سیاهی دور چشم یا هیپوپیگمانتاسیون دور چشم یک مشکل آرایشی شایع است که در زنان شایع‌تر از مردان است. آنها می توانند فرد را پیر و خسته نشان دهند.

علت سیاهی دور چشم چیست؟

سیاهی دور چشم می تواند ناشی از عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی باشد. در برخی موارد، دلایل متعددی می تواند برای ایجاد سیاهی دور چشم کافی باشد. تشخیص نواحی تیره زیر چشم به دلیل تیرگی پوست و سایه های ناشی از اشک یا ساختار استخوان ضروری است. برای تعیین علت، می توان پوست زیر پلک را به آرامی با دست کشید. رنگدانه زیر پوست چشم هنگام کشیده شدن رنگ خود را حفظ می کند و به طور کلی رنگ زیر چشم بهبود می یابد.

سیاهی دور چشم می تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

نازک شدن پوست به دلیل افزایش سن

پوست پلک ها یکی از نازک ترین قسمت های پوست بدن است. با افزایش سن، تولید کلاژن شروع به کاهش می کند و رگ های خونی زیر سطح پوست بیشتر نمایان می شوند. کمبود چربی و افتادگی پوست زیر چشم نیز به نازک شدن پوست پلک کمک می کند.

آلرژی

سیاهی زیر چشم ناشی از آلرژی را براق کننده آلرژیک می گویند. گرفتگی بینی و سینوس ها باعث ایجاد رنگدانه های تیره در بافت ها و ایجاد سیاهی در اطراف چشم و ایجاد اثرات کبودی مانند می شود. ترشح هیستامین در بدن باعث می شود رگ های خونی زیر چشم گشاد شده و در امتداد پوست برجسته تر ظاهر شوند.

درماتیت یا آبسه پوستی

درماتیت پلک باعث التهاب می شود. پوست پلک ها به محرک ها و آلرژی ها بسیار حساس است. درماتیت می تواند در اثر تماس با یک آلرژن ایجاد شود و باعث تورم، خارش یا سوزش شود و ناحیه زیر چشم تیره تر به نظر برسد.

خستگی

کمبود خواب می تواند پوست را کدر و رنگ پریده نشان دهد و باعث سیاهی دور چشم شود. کمبود خواب همچنین می تواند منجر به احتباس آب در بدن شود. کیسه های زیر چشم می توانند باعث تیرگی شوند و ناحیه زیر چشم بنفش به نظر برسد.

کم آبی بدن

کم آبی می تواند منجر به خشکی زیر چشم شود.

چشمان خسته

نگاه کردن طولانی مدت به صفحه متحرک و غیره می تواند چشم را تحت فشار قرار دهد و باعث بزرگ شدن رگ های خونی و تیره شدن چشم ها شود.

سیاهی دور چشم که با کرم دور چشم قابل درمان نیست

کرم ها و سرم های زیر چشم می توانند به بهبود سیاهی دور چشم کمک کنند. با این حال، دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است یک فرد سیاهی زیر چشم خود داشته باشد که با درمان های موضعی قابل اصلاح نیست.

ژنتیکی

افرادی که پوست نازکی دارند بیشتر در معرض سیاهی زیر چشم هستند.

ملیت

آسیایی ها یا آفریقایی ها بیشتر در معرض هیپرپیگمانتاسیون زیر چشم هستند.

ساختار استخوان

گاهی ساختار استخوانی صورت به گونه ای است که ظاهری سیاه و فرورفته در زیر چشم ایجاد می کند.

افسردگی چشمی

چشم های فرورفته اطراف چشم ها را تیره تر می کند. همانطور که با افزایش سن چربی پوست زیر چشم کاهش می‌یابد، تیرگی زیر چشم افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد سیاهی زیر چشم وجود دارد.

یک راه آسان برای تشخیص سیاهی دور چشم این است که به بالا نگاه کنید. اگر وقتی به بالا نگاه می کنید سیاهی دور چشم ناپدید می شود، مشکل فرورفته را می توان با پرکننده های پوستی درمان کرد.

برای جلوگیری از سیاهی دور چشم چه کنیم؟

پیشگیری از سیاهی دور چشم بسیار بهتر از درمان است. روش های زیر می توانند به شما کمک کنند تا از شر سیاهی دور چشم ناشی از عوامل محیطی و سبک زندگی خلاص شوید.

مصرف نمک خود را کاهش دهید:

غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند. تنقلات پر سدیم مانند چیپس سیب زمینی را محدود کنید، زیرا باعث احتباس مایعات می شوند. گزینه های کم نمک را انتخاب کنید و میوه ها و سبزیجات تازه بیشتری بخورید.

در هنگام استراحت از یک بالش ضخیم تر استفاده کنید:

سعی کنید به پشت بخوابید، به طوری که سر و سینه شما کمی بالاتر باشد. این باعث تجمع مایعات کمتری روی صورت شما می شود.

برای نوشیدن آب زیاد:

هیدراته ماندن باعث می شود پوست ظریف و زیبا زیر چشم شما سفت و محکم شود.

استراحت کافی داشته باشید:

هفت تا هشت ساعت خواب به پوست شما کمک می کند تا درخشان بماند.

درمان خانگی:

درمان های خانگی زیادی برای درمان سیاهی دور چشم در خانه وجود دارد. اینها برای کاهش سیاهی دور چشم ناشی از خواب ناکافی، محرک ها و آلرژی ها در نظر گرفته شده است.

چای کیسه ای خیس شده:

چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان هایی است که به انقباض رگ های خونی زیر چشم، تحریک گردش خون و کاهش احتباس مایعات کمک می کند. کیسه های چای سبز یا سیاه را در آب جوش بریزید، سپس در یخچال بگذارید تا خنک شود. چای کیسه ای تازه را می توان برای 15-20 دقیقه استفاده کرد.

کمپرس سرد:

کمپرس سرد را به آرامی زیر چشم ها قرار دهید تا رگ های خونی را منقبض کند و به کاهش سیاهی دور چشم کمک کند.

خیار:

خیار حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به روشن شدن ظاهر زیر چشم کمک می کند. همچنین دارای اثر ضد التهابی است که تورم و پف را کاهش می دهد. برش های ضخیم خیار سرد را به مدت 10 دقیقه روی چشم ها قرار دهید، سپس ناحیه تحت درمان را به آرامی بشویید.

درمان های پزشکی:

درمان‌های پزشکی می‌توانند علت اصلی سیاهی دور چشم را برطرف کنند و به طور چشمگیری آن‌ها را بهبود بخشند یا حتی برای همیشه از بین ببرند. مشاوره با یک متخصص پوست یا جراح پوست مورد اعتماد و با تجربه می تواند به شما در این زمینه کمک کند تا علت اصلی سیاهی دور چشم خود را تشخیص داده و مناسب ترین درمان پزشکی را انتخاب کنید.

پلاسمای غنی از پلاکت:

این یک درمان جوان کننده است که بدن را تشویق به افزایش تولید کلاژن در اطراف چشم می کند و به ضخیم شدن پوست و کاهش ظاهر سیاهی دور چشم کمک می کند.

جراحی پلک پایین:

این یک روش جراحی است که برای کاهش و از بین بردن کیسه های زیر چشم انجام می شود. برخی از انواع این روش همچنین می توانند چربی زیر چشم را دوباره توزیع کنند.

پرکننده های پوستی:

اسید هیالورونیک و فیلرهای پوستی را می توان به برجستگی پلک تزریق کرد تا حفره ها و حفره های زیر چشم را پر کرده و حجم آن را حفظ کند.

لیزر درمانی:

لیزر می تواند به کاهش سیاهی دور چشم ناشی از هایپرپیگمانتاسیون یا رگ های خونی برجسته زیر چشم کمک کند. لیزر Q-switched به طور قابل توجهی موثرتر بود.

محصولات شیمیایی :

مواد شیمیایی ملایم می توانند رویکرد خوبی برای بهبود ظاهر سیاهی دور چشم ناشی از هایپرپیگمانتاسیون باشند.

نتیجه

اگر از سیاهی دور چشم رنج می برید، علت(ها) را مشخص کنید. انتخاب یک درمان موفق ضروری است. محصولات بالینی اثبات شده زیر چشم که پوست ضخیم، پف کردگی یا چشم های خسته را هدف قرار می دهند می توانند به کاهش سیاهی دور چشم کمک کنند. برای درمان دائمی، ممکن است درمان پزشکی ترجیح داده شود.

سیاهی چشم ها معمولاً با سرگیجه و تاری دید همراه است که ممکن است در شرایط خاصی نیز با آن مواجه شوید. سرگیجه و تاری دید می تواند ناشی از شرایط مختلف، واکنش های دارویی و حتی استرس باشد. چه علائم خفیف یا شدید باشند، تعیین علت سرگیجه یا تاری دید مهم است. بسته به علت زمینه ای، تاری دید و سرگیجه اغلب با حالت تهوع، سردرد، سرگیجه و سایر علائم همراه است. در صورت تداوم تاری دید و سرگیجه یا اگر علائم جدی دیگر ظاهر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

علل شایع سرگیجه و تاری دید

برخی از محرک‌های سرگیجه و تاری دید نسبت به دیگران جدی‌تر هستند. شرایط زیر می تواند باعث شود هر دو احساس را تجربه کنید:

اضطراب و استرس از جمله دلایل سیاهی چشم است

هنگامی که اضطراب و استرس بیش از حد افزایش می یابد، حمله اضطراب یا حمله پانیک ممکن است رخ دهد. سطح آدرنالین در طول هر دوی این رویدادها افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث علائم فیزیکی مانند سرگیجه، تاری دید و دید تونلی (از دیگر علائم فیزیکی و احساسی) شود.

مدیریت استرس و اضطراب بهترین راه برای مقابله با اثرات فیزیکی است که می توانند داشته باشند. فعالیت های کاهش دهنده استرس، تمرینات تنفسی یا مراجعه به پزشک برای درمان موارد شدید را در نظر بگیرید.

داروهایی که باعث سیاهی چشم می شوند.

برخی از داروها می توانند عوارض جانبی مانند سرگیجه و تاری دید داشته باشند. واکنش ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مصرف همزمان چند دارو یا نوشیدن الکل همراه با برخی داروها نیز می تواند علائم را افزایش دهد. اگر به تازگی مصرف داروی جدیدی را شروع کرده اید. هرگونه نگرانی در مورد عوارض جانبی را به پزشک خود گزارش دهید. پزشک ممکن است یک درمان جایگزین را پیشنهاد کند.

هیپوگلیسمی یکی از دلایل سیاهی چشم است

قند خون پایین (قند خون پایین) معمولاً با دیابت مرتبط است، اگرچه شرایط دیگری مانند روزه گرفتن و واکنش های دارویی نیز می تواند باعث آن شود. قند خون پایین می تواند منجر به سرگیجه، خستگی و گرسنگی و همچنین سبکی سر و تاری دید شود.

خوردن یک میان وعده یا نوشیدن مقداری آبمیوه می تواند به تسکین علائم خفیف قند خون کمک کند، اما اگر به یک مشکل مکرر تبدیل شد یا علائم دیگری ظاهر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

ضربه مغزی یا ضربه مغزی یکی از دلایل سیاهی چشم است

آسیب های مغزی از ضربه مغزی گرفته تا آسیب های تروماتیک مغزی (TBI) متغیر است و می تواند ناشی از تصادفات ورزشی، تصادفات رانندگی، سقوط و غیره باشد. آسیب های سر و مغز بسته به شدت آسیب می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. تاری دید و سرگیجه از جمله این علائم هستند.

هر گونه ضربه به سر که باعث اعوجاج بینایی شود (از جمله، اما نه محدود به تاری دید و سرگیجه) باید فوراً در اورژانس یا یک مرکز مراقبت فوری درمان و مراقبت شود.

میگرن یکی از دلایل سیاهی چشم است

میگرن یک سردرد شدید است که معمولاً شامل حالت تهوع و حساسیت به صدا و نور است. در بسیاری از موارد، میگرن می تواند باعث سرگیجه و تاری دید نیز شود. میگرن می تواند از 4 تا 72 ساعت طول بکشد. برخی از راه‌های تسکین میگرن عبارتند از مصرف مسکن، استراحت در یک اتاق تاریک و ساکت، استفاده از کمپرس سرد یا گرم و ماساژ شقیقه‌ها. اگر میگرن بیش از چند بار در ماه رخ دهد یا به درمان مقاوم باشد، ممکن است درمان پیشرفته توسط پزشک ضروری باشد.

سرگیجه و بیماری حرکت

سرگیجه یک احساس ناگهانی عدم تعادل و چرخش است که حتی زمانی که فرد نشسته یا ایستاده است رخ می دهد. برخی از علل شایع سرگیجه عبارتند از کم آبی بدن، میگرن، و حرکات ناگهانی سر. بیماری حرکت می تواند در اثر حرکت مداوم در موقعیت های مختلف، از جمله سفر در ماشین یا ایستادن در کنار آب متحرک، ایجاد شود. بیماری حرکت می تواند احساسات ناخوشایند دیگری مانند حالت تهوع، سرگیجه و گاهی اوقات تاری دید را ایجاد کند.

سکته و سیاهی چشم

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خون رسانی به مغز قطع شود. علائم زیادی از جمله مشکل در صحبت کردن، شروع ناگهانی سردرد و بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن یا صورت وجود دارد که می تواند نشان دهنده سکته باشد. علائم همچنین ممکن است شامل تاری دید و سرگیجه باشد.

اختلالات بینایی

برخی از اختلالات بینایی می توانند منجر به سرگیجه و تاری دید شوند. این اغلب با مشکلات بینایی مانند:

عدم تعادل: ناسازگاری قابل توجه در ادراک بصری بین هر چشم

Anisometropia یا antimetropia: تفاوت قابل توجهی در نسخه های بینایی بین هر چشم

اختلال بینایی دوچشمی: وضعیتی که در آن چشم ها با هم کار می کنند تا تصاویر را به مغز ارسال کنند.

تنظیم با یک عینک یا لنز تماسی جدید نیز ممکن است باعث سرگیجه و تاری خفیف شود، اما این حالت باید پس از یک یا دو هفته استفاده از بین برود. در صورت بروز مشکلات بینایی اعم از خفیف یا شدید در تماس با چشم پزشک تردید نکنید.

تاری دید ناگهانی و سرگیجه

تاری دید یک مشکل رایج است که می تواند زمانی رخ دهد که ساختارهای چشم مانند شبکیه، قرنیه یا عصب بینایی به طور منفی تحت تأثیر یک رویداد یا وضعیت سلامت خاص قرار گیرند. رشد آهسته و پیشرفت تاری دید معمولاً ناشی از شرایط مزمن پزشکی است. برعکس، شروع ناگهانی تاری دید معمولاً توسط یک رویداد خاص ایجاد می‌شود که می‌تواند از یک مشکل جزئی (به عنوان مثال، فشار چشم) تا شرایط سلامتی جدی‌تر مانند گلوکوم یا سکته مغزی متغیر باشد.

تاری دید همراه با حرکات سر یا بدن

بیماران با سیستم داخلی یا دهلیزی آسیب دیده ممکن است تاری دید را تجربه کنند. سیستم دهلیزی برای حفظ تعادل به ویژه در سطح چشم در هنگام حرکات سر بسیار مهم است. رفلکسی به نام رفلکس دهلیزی-چشمی یا VOR برای کاهش حرکت سر تا حد خواندن کتاب و تا حد پریدن از قایق در دریای مواج طراحی شده است. هنگامی که VOR تغییر می کند، پدیده ای به نام oscillopsia رخ می دهد.

به عبارت ساده، به یک فن نوسانی فکر کنید و سعی کنید پره های فن را در حال حرکت ببینید. این همان پدیده ای است که افراد مبتلا به اسیلوپسی و ضعف VOR تجربه می کنند.

بیماران اغلب با تصور اینکه مشکلی در چشمانشان وجود دارد به اپتومتریست یا چشم پزشک مراجعه می کنند. اسیلوپسی می تواند علائم سرگیجه مانند حالت تهوع و احساس عدم تعادل را ایجاد کند. منشأ واقعی ناشی از نقص در گوش داخلی است که حرکت شما را دنبال نمی کند و در نتیجه احساس عجیبی ایجاد می کند.

این آسیب شناسی توسط فیزیوتراپیست ها در مراکز سلامت و تعادل قابل درمان است. درمانگر می تواند به طور عینی اختلال عملکرد VOR را با استفاده از یک تست ویژه به نام تست حدت بینایی پویا یا DVA اندازه گیری کند. با استفاده از اطلاعات DVA، درمانگر می تواند تمرینات خاصی را برای کمک به مغز برای تشخیص اسیلوپسی و تثبیت دید شما تجویز کند.

تاری دید ناگهانی و سردرد

داشتن سردرد همراه با تاری دید می تواند بسیار ترسناک باشد، به خصوص اگر برای اولین بار باشد که بدون هشدار قبلی اتفاق می افتد. تاری دید ممکن است در یک یا هر دو چشم رخ دهد، و در برخی افراد بینایی تار، تار یا حتی با رنگ‌ها و شکل‌هایی تغییر می‌کند که دید را دشوار می‌کند. شایع ترین علل تاری دید ناگهانی و سردرد عبارتند از:

میگرن

میگرن یک بیماری خاص است که با شروع ناگهانی سردرد ضربان دار یا ضربان دار همراه با تاری دید همراه است. با این حال، برخی از افراد قبل از شروع سردرد، اختلالات بینایی مانند نقاط کور، سوسو زدن، خطوط مواج یا تاری دید را تجربه می کنند. این علامت هشدار به هاله معروف است. میگرن همچنین با حساسیت شدید به نور یا صدا، حالت تهوع، استفراغ یا سرگیجه همراه است. میگرن های مکرر که بینایی و توانایی انجام فعالیت های روزانه را تحت تاثیر قرار می دهند باید توسط یک متخصص پزشکی درمان شوند.

تومور مغزی کاذب

یکی دیگر از علل بالقوه سردردهای ناگهانی و تاری دید، نوع خاصی از فشار خون بالا به نام تومور کاذب یا فشار خون داخل جمجمه ای است، وضعیتی که در آن مایع مغزی نخاعی در اطراف مغز جمع شده و به تدریج فشار را افزایش می دهد. افزایش فشار منجر به سردرد در پشت سر می شود که در شب یا بعد از بیدار شدن از خواب بدتر می شود. سرگیجه، صدای زنگ در گوش، حالت تهوع و مشکلات بینایی نیز ممکن است رخ دهد. مشکلات بینایی شامل تاری دید، جرقه های نور یا دوره های کوتاه کوری است.

این اختلالات معمولاً با ادامه افزایش فشار بدتر می شوند. اگر فشار خون داخل جمجمه به درستی درمان نشود، مشکلات بینایی یا از دست دادن بینایی می تواند دائمی شود.

فشار چشم

یک مشکل کمتر جدی که همچنین می تواند باعث سردرد و تاری دید شود، فشار چشم است که می تواند پس از تمرکز طولانی مدت روی یک جسم بدون استراحت ایجاد شود. دوبینی ناشی از خیره شدن بیش از حد طولانی به یک دستگاه الکترونیکی مانند تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ یا تلویزیون اغلب به عنوان فشار چشم دیجیتال شناخته می‌شود. مطالعه یا رانندگی طولانی مدت به خصوص در شب نیز می تواند باعث خستگی چشم شود. انجام برخی فعالیت ها در مناطقی که نور خیلی روشن یا خیلی کم است نیز می تواند باعث خستگی چشم شود.

این حالت معمولاً زمانی رخ می‌دهد که چشم‌ها خسته می‌شوند و با سردرد، تاری دید، چشم‌های تحریک‌شده که ممکن است خشک یا قرمز باشند و درد در گردن، شانه‌ها یا کمر همراه است، رخ می‌دهد. استراحت های مکرر برای نگاه کردن به یک شی خاص (مانند گوشی هوشمند، لپ تاپ) و اطمینان از نور کافی می تواند به جلوگیری از خستگی چشم کمک کند. مرطوب نگه داشتن چشم ها با استفاده از قطره های چشمی نیز می تواند به کاهش فشار روی چشم ها کمک کند. به طور کلی، برخی تغییرات سبک زندگی می تواند از تاری دید و سردرد ناشی از فشار چشم جلوگیری کند.

تاری دید، سردرد و سرگیجه

تعدادی از شرایط وجود دارد که می تواند به طور همزمان باعث تاری دید، سردرد و سرگیجه شود، از جمله:

میگرن

دیابت نوع 2

فشار خون پایین

التهاب گوش داخلی (لابیرنتیت)

قند خون پایین (قند خون پایین)

کم آبی بدن

با این حال، کم آبی یک علت غیرمنتظره و اغلب نادیده گرفته می شود که باعث تاری دید، سردرد، سرگیجه و حتی خستگی می شود. هنگامی که یک فرد به شدت کم آب می شود، فشار خون شروع به کاهش می کند که می تواند منجر به سرگیجه شود زیرا مغز اکسیژن کافی دریافت نمی کند. سطح الکترولیت های مهم مانند سدیم و پتاسیم نیز می تواند به دلیل کم آبی کاهش یابد. الکترولیت ها به انتقال سیگنال های الکتریکی در سراسر بدن کمک می کنند و اگر سطح آنها خیلی کم شود، انتقال سیگنال می تواند غیر طبیعی شود. به همین دلیل است که حرکات غیرمنتظره، از جمله انقباضات غیر ارادی عضلانی، اغلب زمانی رخ می دهد که بدن دچار کم آبی شود.

ترکیب فشار خون پایین و عدم تعادل الکترولیت ها به دلیل کم آبی می تواند باعث سردرد، تاری دید، ضعف عضلانی و خستگی شود که می تواند نشانه غش قریب الوقوع باشد. کم آبی شدید که به سرعت درمان نمی شود می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی از گرمازدگی گرفته تا شوک و حتی نارسایی کلیه شود. بنابراین، اگر تاری دید، سرگیجه و سردرد به طور همزمان رخ دهد، یکی از اولین راه حل هایی که باید امتحان کنید، نوشیدن مقدار زیادی آب یا نوشیدنی های الکترولیتی است.

آرتریت تمپورال

آرتریت تمپورال، که به التهاب یا آسیب شریان‌های شقیقه‌ها اشاره دارد، یکی دیگر از بیماری‌هایی است که می‌تواند علائمی مانند:

خستگی

ضعف

تاری دید

سرگیجه

سردرد ضربان دار در شقیقه ها

شقیقه های حساس و پوست سر

از دست دادن ناگهانی بینایی در یک چشم

علت خاص این بیماری ناشناخته است، اما تصور می‌شود که مربوط به یک پاسخ غیرطبیعی خود ایمنی باشد. دوزهای بالای برخی از آنتی بیوتیک ها و در برخی موارد عفونت شدید نیز می تواند منجر به آرتریت تمپورال شود. از آنجایی که علت آن به خوبی شناخته نشده است، جلوگیری از این وضعیت دشوار است. با این حال، پس از تشخیص، می توان آن را برای کاهش بروز عوارض جدی مانند از دست دادن دائمی بینایی، درد فک، از دست دادن اشتها، درد و سفتی مفاصل، و کاهش وزن بی مورد درمان کرد. درمان سریع یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از این عوارض است.

مسمومیت با مونوکسید کربن

مسمومیت با مونوکسید کربن (CO) یک رویداد خطرناک همراه با سردرد مبهم، تاری دید، سرگیجه و خستگی پیشرونده است که منجر به خواب آلودگی می شود. مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است که از سوختن سوخت، پروپان، گاز یا چوب از مواد زیر تولید می شود:

دودکش ها

موتورهای خودرو

صدا خفه کن ماشین

آبگرمکن

کوره های زغالی

ژنراتورهای قابل حمل

تنفس طولانی مدت این گاز باعث تجمع آن در جریان خون می شود و در صورت بروز تاری دید، ضعف، خستگی، سردردهای خفیف، تهوع، استفراغ، گیجی و در نهایت از دست دادن هوشیاری رخ می دهد. این یک اورژانس پزشکی است که نیاز به درمان فوری دارد. سرگیجه، تاری دید و سردرد مبهم از علائم اولیه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هستند و در صورت مشکوک شدن به آن، فوراً بیرون بروید و برای درمان اقدام کنید.

به طور کلی، اگر ترکیبی از تاری دید، سرگیجه و سردرد طولانی مدت طول بکشد، فعالیت های منظم را مختل کند یا باعث غش شود، باید به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید تا علت این علائم را مشخص کند.

بیدار شدن با تاری دید در یک چشم

تاری دید هنگام بیدار شدن برای بسیاری از افراد به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. بیشتر اوقات، این مشکل پس از مالش چشم یا پلک زدن چند ثانیه ای خود به خود برطرف می شود. چه هر روز صبح اتفاق بیفتد یا به صورت پراکنده، می تواند سؤالاتی را در مورد نوع مشکل ایجاد کند. یکی از شایع ترین علل خشکی چشم.

هدف اصلی اشک روان کردن، محافظت و تغذیه چشم است. اگرچه اشک به طور مداوم از جمله در هنگام خواب تولید می شود، اما می تواند در طول شب خشک شود، که می تواند منجر به تاری دید در یک یا هر دو چشم در صبح شود. افرادی که هنگام خواب چشمان خود را به طور کامل نمی بندند، ممکن است در هنگام بیدار شدن به دلیل خشکی چشم دچار تاری دید شوند.

همچنین خوابیدن به یک طرف صورت، به خصوص اگر فشار زیادی به یک چشم وارد شود، می تواند تولید اشک را در طول شب مختل کند. این می تواند باعث تاری دید در یک چشم در هنگام بیدار شدن شود. در بیشتر موارد، چند پلک زدن یا مالش ملایم چشم ها باعث ایجاد اشک می شود که سپس با خیس کردن مجدد قرنیه، قرنیه را تمیز می کند.

آلرژی و عفونت ها

آلرژی ها یا عفونت هایی که روی چشم ها تأثیر می گذارد، مانند ورم ملتحمه، می تواند باعث دوبینی در یک چشم در هنگام بیدار شدن شود. آلرژن‌های رایج (مانند گرد و غبار، گرده، دود) می‌توانند پاسخ‌های ایمنی را القا کنند که منجر به علائم مختلفی می‌شود، به‌ویژه زمانی که با چشم‌ها تماس پیدا می‌کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است فرد با دوبینی در یک یا هر دو چشم و همچنین چشم های آبریزش، خارش، سوزش، قرمزی یا متورم از خواب بیدار شود.

داروهای آلرژی بدون نسخه معمولا علائم چشم را تسکین می دهند، در حالی که برخی افراد ممکن است واکنش جدی تری به نام ملتحمه آلرژیک ایجاد کنند. این نوعی التهاب چشم است که در نتیجه یک واکنش آلرژیک قوی به گرده، کپک، گرد و غبار و غیره ایجاد می شود. آنتی هیستامین های قوی (داروهای آلرژی) یا قطره های چشمی ممکن است در هدف قرار دادن و متعاقباً پیشگیری از این نوع مشکل مؤثرتر باشند.

تاری دید در هنگام بیداری

نوع دیگری از ورم ملتحمه همراه با تاری دید در یک یا هر دو چشم، بیشتر چشم صورتی نامیده می شود. این عفونتی است که باعث تورم در قسمت بیرونی چشم، خارش، اشک ریزش زیاد، رنگ چشم مایل به قرمز مایل به صورتی و ترشحات موکوس مانند می شود که در شب در اطراف چشم جمع می شود. این می تواند توسط باکتری ها یا ویروس ها، مواد شیمیایی خاص، یا آلرژی های کنترل نشده ایجاد شود. ملتحمه باکتریایی نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد که معمولاً به صورت قطره چشمی است.

درمان های موثر برای ورم ملتحمه ویروسی محدود است و آنتی هیستامین ها معمولا ورم ملتحمه آلرژیک را برطرف می کنند. قطره چشم سالین را می توان به طور مکرر در طول روز برای شستشوی چشم و تسریع روند بهبودی استفاده کرد. همچنین به هدف قرار دادن تاری دید کمک می کند و از گسترش عفونت به چشم دیگر جلوگیری می کند. ورم ملتحمه بسیار مسری است و می تواند به راحتی به چشم سالم یا حتی به افراد دیگر تا دو هفته سرایت کند. بنابراین لازم است به موقع این مشکل برطرف شود.

اگر تاری دید در عرض چند دقیقه پس از بیدار شدن از بین نرود، یا اگر با علائم اضافی مانند سرگیجه، سردرد شدید یا ضعف همراه باشد، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

شروع ناگهانی تاری دید یک طرفه و سردرد

سردرد ناگهانی و شدید همراه با دوبینی یا تاری در یک چشم ممکن است نشانه سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) باشد که به آن سکته مغزی کوچک نیز می‌گویند. علائم سکته مغزی و مینی سکته یکسان است، اما علائم سکته کوچک کوتاهتر است. اگر سکته مغزی بر نواحی از مغز که بینایی را تنظیم می کنند تأثیر بگذارد، می تواند منجر به تاری دید یا از دست دادن بینایی در یک چشم شود. علائم اضافی سکته مغزی یا مینی سکته مغزی عبارتند از:

سرگیجه شدید، افتادن یا غش

گیجی ناگهانی یا از دست دادن حافظه

بی حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن

مشکل در صحبت کردن واضح یا ناتوانی در صحبت کردن

هر کسی که دچار سکته مغزی شده است باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشد، زیرا می تواند منجر به عوارض جدی شود.

همچنین تعدادی از موارد تاری دید ناگهانی در چشم چپ وجود دارد. این نوع مشکل می تواند در نتیجه جداشدگی شبکیه ناشی از شرایط زمینه ای مانند بیماری های خود ایمنی یا بدخیمی های چشمی (مانند سارکوئیدوز، لوپوس سیستمیک، لنفوم داخل چشمی) باشد. با این حال، این شرایط می تواند مدت ها قبل از جدا شدن شبکیه پیشرفت کند. این بدان معنی است که اگر دید در چشم چپ تاری وجود داشته باشد، ممکن است وضعیت ایجاد کننده آن به مرحله جدی رسیده باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

سخن آخر

به طور کلی، شروع ناگهانی تاری دید همراه با علائم هشدار دهنده دیگر مانند سردرد شدید، ضربان دار، سرگیجه یا خستگی شدید یا غش باید به سرعت توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی درمان شود. این به پزشک توانایی تشخیص و درمان یک مشکل اساسی را می دهد که به ویژه برای شرایط بالقوه جدی یا تهدید کننده زندگی (مانند جداشدگی شبکیه، سکته مغزی یا سرطان چشم) مهم است.

شروع ناگهانی تاری دید و سرگیجه می تواند بسیار ترسناک باشد، اما اگر علت به سرعت درمان شود، می توان از عوارض عمده جلوگیری کرد. این امر به ویژه اگر علائم به دلیل مسائل جزئی مانند خستگی چشم یا کم آبی خفیف باشد صادق است. در صورت تداوم تاری دید، سرگیجه، سردرد یا علائم اضافی با یک متخصص مشورت کنید.

علت سیاهی دور چشم چیست و چگونه آن را برطرف کنیم، درمان های خانگی و دارویی چیست؟ سیاهی و سیاهی دور چشم یکی از مشکلات رایج در زنان و مردان است. این وضعیت اطراف چشم ها روی ظاهر فرد تاثیر می گذارد و باعث پیری او می شود. متاسفانه رفع سیاهی دور چشم کار سختی است و برای انتخاب بهترین روش باید با متخصص پوست مشورت کنید. در این مقاله علت سیاهی دور چشم و راه های اصلاح و درمان آن را به شما گفته ایم. با ما بمان.

علت سیاهی دور چشم چیست؟

علت سیاهی دور چشم به یک مورد محدود نمی شود. عوامل مختلفی در پیدایش سیاهی زیر چشم و پف چشم دخیل هستند. در این میان باید به این گزینه ها توجه کنید:

خستگی

سن

خستگی چشم

انواع آلرژی

کم آبی بدن

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب

عوامل ژنتیکی

خستگی

زیاد خوابیدن، خستگی بیش از حد یا خوابیدن در ساعات غیرعادی می تواند باعث سیاهی دور چشم شود. کم خوابی پوست را کدر یا رنگ پریده می کند و بافت ها و رگ های خونی زیر پوست را تیره نشان می دهد.

کم خوابی باعث تجمع مایع در زیر چشم و پف کردگی می شود. بنابراین، تیرگی دور چشم در واقع ممکن است سایه پف زیر چشم باشد. سیاهی زیر چشم در نوجوانان معمولاً به دلیل خستگی ناشی از سبک زندگی نامناسب و بیدار ماندن در شب ایجاد می شود.

سن

روند طبیعی پیری یکی دیگر از دلایل اصلی سیاهی دور چشم است. با افزایش سن، پوست نازک‌تر می‌شود. با افزایش سن، چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می یابد. با کاهش خاصیت ارتجاعی و نازک شدن پوست، رگ های زیر پوست و در نتیجه تیرگی دور چشم بیشتر نمایان می شوند.

خستگی چشم

تماشای تلویزیون یا صفحه نمایش کامپیوتر برای مدت طولانی باعث خستگی چشم می شود. این خستگی می تواند باعث بزرگ شدن رگ های خونی اطراف چشم و در نتیجه تیره شدن پوست اطراف چشم شود.

انواع آلرژی

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم نیز می تواند باعث ایجاد سیاهی دور چشم شود. در طی یک واکنش آلرژیک، بدن هیستامین را به عنوان یک پاسخ ایمنی برای مبارزه با باکتری های مضر آزاد می کند. هیستامین همراه با علائم ناراحت کننده مانند خارش، قرمزی و تورم چشم ها، رگ های خونی گشاد شده زیر پوست را بیشتر نمایان می کند.

آلرژی نیاز دارد که بیشتر نواحی اطراف چشم را بمالید یا اسپری کنید. این اقدامات منجر به بدتر شدن علائم و التهاب، تورم و پارگی عروق خونی می شود. در نهایت، آنها به ایجاد سایه های تیره در اطراف چشم کمک می کنند. در بسیاری از موارد اعتقاد بر این است که حساسیت علت تیرگی چشم در کودکان و نوجوانان است.

کم آبی بدن

کم آبی بدن یکی از علل شایع سیاهی دور چشم است. هنگامی که بدن آب کافی دریافت نمی کند، پوست زیر چشم کدر می شود و چشم ها گود رفته به نظر می رسند. این مشکل به دلیل نزدیکی چشم به استخوان اصلی و زیرین است.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می شود بدن مقادیر زیادی ملانین تولید کند. ملانین رنگدانه ای است که نقش مهمی در تعیین رنگ پوست دارد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید به خصوص در صورت و چشم ها باعث تیره شدن رنگدانه های پوست اطراف چشم می شود.

عوامل ژنتیکی

سابقه خانوادگی نیز در سیاهی دور چشم نقش دارد. صفات ژنتیکی ممکن است در دوران کودکی ظاهر شوند یا به تدریج بدتر شوند یا با افزایش سن از بین بروند.

استعداد ژنتیکی برای برخی بیماری ها مانند بیماری تیروئید نیز می تواند باعث سیاهی دور چشم شود. در واقع، سیاهی دور چشم و تیروئید به هم مرتبط هستند. برای درمان سیاهی چشم که به طور ژنتیکی ناشی از بیماری ها است، باید درمان این بیماری را دنبال کنید.

سایر دلایل سیاهی دور چشم

علت سیاهی چشم می تواند موارد زیر باشد:

علت سیاهی چشم در بارداری؛ در این دوره هورمون ها برای افزایش جریان خون به رگ ها فشار می آورند و عوارضی مانند سیاهی دور چشم ایجاد می کنند.

سینوزیت عفونی نیز می تواند باعث سیاهی دور چشم شود.

تاثیر تغذیه بر تیرگی و پف دور چشم را نباید نادیده گرفت. مصرف زیاد نمک باعث این امر می شود.

تیرگی زیر چشم پس از جراحی بینی و همچنین کبودی و خونریزی زیر چشم نیز ایجاد می شود.

همچنین سیاهی دور چشم به دلیل کم خونی را به خاطر بسپارید. برای رفع این مشکل پزشکان در صورت لزوم قرص آهن تجویز می کنند.

گاهی باید علت سیاهی دور چشم را طی جراحی ها و اعمالی مانند تزریق چربی زیر چشم بررسی کرد. تورم و سیاهی زیر چشم در چنین مواردی ایجاد می شود.

سیاهی دور چشم در چه افرادی شایع تر است؟

اگرچه سیاهی زیر چشم ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما در برخی افراد شایع تر است، از جمله:

سن.

افراد مستعد ژنتیکی (افرادی که دارای هایپرپیگمانتاسیون یا لکه های پوستی هستند).

افراد غیرسفید پوست (رنگ پوست های تیره بیشتر مستعد لک های پوستی هستند).

اگرچه خستگی ممکن است شایع ترین علت سیاهی دور چشم باشد، اما بسیاری از عوامل دیگر نیز در ایجاد این مشکل نقش دارند. در بیشتر موارد سیاهی دور چشم جای نگرانی ندارد و نیازی به درمان دارویی نیست.

درمان سیاهی دور چشم چگونه انجام می شود؟

در ادامه به درمان های خانگی و درمانی که در رفع سیاهی دور چشم تاثیر دارند می پردازیم. درمان سریع سیاهی دور چشم با چه روشی امکان پذیر است؟ درمان های خانگی برای سیاهی زیر چشم چیست؟

درمان های خانگی برای رفع سیاهی دور چشم

درمان سیاهی دور چشم به علت اصلی آن بستگی دارد. با این حال، برخی از درمان های خانگی می توانند در این مورد کمک کنند. برخی از رایج‌ترین درمان‌های خانگی عبارتند از:

از کمپرس سرد استفاده کنید

خواب بیشتر

هنگام خواب سر خود را بالا نگه دارید

از چای کیسه ای استفاده کنید

آرایش چشم

ماسک چشم کره سیاه خانگی

استفاده از کمپرس سرد

کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم و انقباض رگ های خونی گشاد شده کمک کند. با این کار کیسه های زیر چشم کم شده و نواحی تیره دور چشم از بین می روند.

چند تکه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و روی چشم ها قرار دهید. می توانید یک دستمال را با آب سرد مرطوب کنید و بگذارید 20 دقیقه روی پوست زیر چشم بماند. با گرم شدن پارچه یا آب شدن یخ این کار را تکرار کنید.

خواب بیشتر

بازگرداندن خواب همچنین می تواند به کاهش سیاهی و سیاهی دور چشم کمک کند. کم خوابی باعث می شود پوست کدر یا رنگ پریده به نظر برسد و نواحی تیره و سیاهی دور چشم را بیشتر نمایان می کند.

برای جلوگیری از سیاهی دور چشم، سعی کنید خواب خود را تنظیم کنید و بین 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید. تغییر سبک زندگی و سیاهی دور چشم رابطه مستقیمی با هم دارند. با زندگی منظم تر و رژیم غذایی بهتر، می توانید پوست سالم تری در نواحی مختلف بدن از جمله دور چشم داشته باشید.

بالا نگه داشتن سر هنگام خواب

اگرچه کمبود خواب می تواند نقش زیادی در سیاهی زیر چشم داشته باشد، اما نحوه خوابیدن شما گاهی اوقات می تواند دلیل سیاهی دور چشم باشد. سعی کنید هنگام خواب سر خود را با چند بالش بالا نگه دارید تا از تجمع مایعات زیر چشم خود جلوگیری کنید که باعث پف و پف می شود.

استفاده از چای کیسه‌ای

استفاده از چای کیسه ای سرد نیز می تواند به بهبود سیاهی دور چشم کمک کند. چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است و گردش خون را بهبود می بخشد، رگ های خونی را منقبض می کند و از تجمع مایعات زیر چشم جلوگیری می کند.

دو کیسه چای سیاه یا سبز را به مدت 5 دقیقه در یک فنجان آب گرم قرار دهید. سپس آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود. پس از خنک شدن، چای کیسه ای را روی چشمان بسته به مدت 10-20 دقیقه قرار دهید. پس از برداشتن، چشم ها را با آب سرد بشویید.

آرایش دور چشم

آرایش نمی تواند به رفع سیاهی و سیاهی دور چشم کمک کند، اما می توانید به طور موقت سیاهی دور چشم را با آرایش محو کنید. انواع کانسیلرها برای پاک کردن نواحی تیره دور چشم مفید هستند.

برخی از محصولات آرایشی می توانند علائم را تشدید کرده و باعث واکنش های آلرژیک شوند. در صورت بروز علائم، استفاده از لوازم آرایشی را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

ماسک سیاهی دور چشم خانگی

این ماسک ناحیه زیر چشم شما را مرطوب می کند و تیرگی دور چشم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. هفته ای دوبار استفاده کنید. برای تهیه ماسک، 1 قاشق چایخوری روغن بادام شیرین و 1 قاشق چایخوری عسل را مخلوط کنید. آن را تا زمانی که می خواهید روی پوست بمالید و اجازه دهید اثر کند. سپس به آرامی با آب لوله کشی بشویید.

برای خرید ماسک و کرم دور چشم و سایر محصولات مراقبت از پوست روی عکس زیر کلیک کنید:

درمان های پزشکی برای رفع سیاهی دور چشم

برای درمان سیاهی دور چشم راه حل های موثرتر و پایدارتری نیز موجود است. برخی از روش های درمانی رایج عبارتند از:

از لایه بردارهای شیمیایی برای کاهش رنگدانه استفاده کنید.

جراحی لیزر برای لایه برداری و سفت شدن پوست.

خالکوبی پزشکی برای تزریق رنگدانه به پوست.

از پرکننده بافت برای پوشاندن رگ های خونی و رنگدانه های تیره استفاده کنید.

از بین بردن چربی اضافی، از بین بردن سلول های چربی و پوست اضافی نیز می تواند سطح پوست را صاف و نرم کند.

سیاهی دور چشم را با فیلر و تزریق چربی یا ژل تزریق مصنوعی از بین ببرید.

قبل از انتخاب هر یک از گزینه های درمانی فوق، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اکثر درمان‌ها و جراحی‌های تهاجمی پرهزینه و دردناک هستند و بهبودی به زمان زیادی نیاز دارد.

قرص هایی برای رفع سیاهی دور چشم

تیرگی زیر چشم و فرورفتگی آن به دلایل مختلفی ناشی می شود. یکی از این موارد می تواند کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی باشد. برای رفع سیاهی دور چشم می توانید از کپسول های ویتامین E تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

روغن موجود در کپسول های ویتامین E می تواند در محافظت در برابر رادیکال های آزاد، آبرسانی عمیق پوست و ترویج بازسازی سلولی موثر باشد. شاید اثرات این کپسول ها زیاد و فوری نباشد، اما بی تاثیر هم نیستند. برای رفع سیاهی و چروک دور چشم به مصرف ویتامین ها و مواد معدنی تجویز شده توسط پزشک توجه کنید.

مراجعه به متخصص را دست‌کم نگیرید

همانطور که گفته شد، برای بسیاری، سیاهی دور چشم موقتی است و اغلب نشانه روند طبیعی پیری یا کمبود خواب است. اگرچه چندین راه حل خانگی و پزشکی برای سیاهی زیر چشم وجود دارد، اما این مشکل معمولاً یک علامت هشدار نیست. اما در صورت تکامل تدریجی و بدتر شدن سیاهی یا تورم دور چشم، بهتر است با یک متخصص پوست، مو و زیبایی مشورت کنید.

برای گرفتن نوبت با بهترین پزشکان می توانید از سامانه نوبت دهی آنلاین سایت دکتر دکتر نیز استفاده کنید. آیا سوال دیگری در مورد علت سیاهی دور چشم و نحوه رفع آن دارید؟ از ما بپرس

منبع:

خط سلامت

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست. اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا