چرا از یونولیت در دیوارها و سقف بعضی از ساختمان ها استفاده می شود

در این مقاله به تمام موارد استفاده و مزایا و معایب استفاده از یونولیت در ساختمان سازی، دیوارها و سقف ها، کف سازی ساختمانی و مزایای فوم به عنوان عایق حرارتی و صوتی می پردازیم. یونولیت یکی از مصالح جدید ساختمانی است که در سقف، کف و دیوارها یکپارچه شده است. با استفاده از این بلوک ها […]

در این مقاله به تمام موارد استفاده و مزایا و معایب استفاده از یونولیت در ساختمان سازی، دیوارها و سقف ها، کف سازی ساختمانی و مزایای فوم به عنوان عایق حرارتی و صوتی می پردازیم.

یونولیت یکی از مصالح جدید ساختمانی است که در سقف، کف و دیوارها یکپارچه شده است. استفاده از این بلوک ها ساختمان را سبک و در برابر زلزله مقاوم می کند. علاوه بر این، اتلاف انرژی در ساختمان به حداقل می رسد و باعث صرفه جویی در هزینه مصرف انرژی می شود. همچنین از این ماده در ساخت یخ غیرولیتی که عایق حرارتی است استفاده می شود.

استفاده از Unolith در ساخت و ساز

Unolith نوعی پلیمر مصنوعی به نام پلی استایرن منبسط شده است که به نام پلاستوفوم نیز شناخته می شود. این پلیمر در واقع از ذرات ریز به اندازه دانه های شکر تشکیل شده است که در مجاورت بخار حجم آن افزایش یافته و سپس فشرده می شود. یونولیت به اشکال مختلف مانند ورق و بلوک در بازار یافت می شود.

این محصول به دلیل خواص منحصر به فرد خود در صنعت ساختمان و پروژه های ساختمانی کاربرد فراوانی دارد. یونولیت وزن ساختمان را کاهش می دهد و ساختمان را سبک تر از بلوک های بتنی می کند.

این محصول در دو نوع اشتعال زا و غیر قابل اشتعال یا در واقع دیر اشتعال ساخته می شود. با توجه به استانداردهای ایمنی و با توجه به احتمال آتش سوزی در مکان های مختلف، پیمانکاران باید از ضد حریق یونولیت در ساختمان استفاده کنند.

البته به طور کلی یونولیت پلاستیکی است و در مجاورت حرارت مشتعل می شود. اما نوع نسوز آن فقط می تواند گرمای بیشتری را تحمل کند.

ساختار سلولی این محصول آن را در برابر ضربه و فشار بسیار مقاوم کرده است. بنابراین شوک و لرزش لرزه ای را تا حد زیادی دفع خواهد کرد.

استفاده از یونولیت در سقف

سقف یکی از عناصر ساختمان است که فضای داخلی را از باران، سرما و گرما محافظت می کند. در گذشته که صنعت ساخت و ساز چندان پیشرفت نکرده بود، با اولین بارندگی سقف خانه شروع به نشتی می کرد. با گذشت زمان و پیشرفت علم، این مشکل به طور کامل حل شده است.

استفاده از Unolith باعث شد رطوبت به داخل نفوذ نکند. علاوه بر این، یونولیت یک عایق حرارتی و سرمایی است که از خروج هوای خنک ایجاد شده توسط کولر از پشت بام در فصل گرما جلوگیری می کند. علاوه بر این، گرمای خورشید در پشت بام خانه نباید وارد خانه شود.

از طرفی در فصول سرد سال گرمای ایجاد شده در خانه توسط سیستم گرمایشی از طریق پشت بام هدر نمی رود و هوای سرد بیرون از خانه وارد خانه نمی شود. در واقع استفاده از Unolith از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

استفاده از یونولیت در سقف ساختمان می تواند هزینه های ساخت را کاهش دهد. اما ارزش ساختمان را افزایش می دهد. زیرا ساختمان را مطابق با استانداردهای امروزی می کند.

استفاده از Unolit در کف ساختمان

یکی از قسمت های ساختمان که معمولا در فصل زمستان نسبت به سایر قسمت ها احساس سرما می کند کف ساختمان است. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که معمولا در فصول سرد سال هنگام قدم زدن در خانه احساس سرما می کنید و به همین دلیل تصمیم به پوشیدن جوراب دارید.

اتلاف انرژی نیز از کف ساختمان زیاد است. در واقع، بیشتر انرژی که در خانه برای تنظیم دمای خانه استفاده می شود، از طریق کف ساختمان به طبقه همکف یا طبقات پایین منتقل می شود. برای جلوگیری از این مشکل از تعبیه بلوک های غیر سنگی در کف ساختمان استفاده می کنند. استفاده از یونولیت در کف ساختمان باعث می شود تا گرمای ساختمان تا ارتفاع دو متری از کف ساختمان حفظ شود.

البته می توان کف ساختمان را به روش های مختلفی عایق بندی کرد. اما استفاده از Unolit نسبت به روش های دیگر ارزان تر و البته راحت تر است. یونولیت یکی از مواد ارزان قیمت است. هزینه حمل و نقل و نصب آن زیاد نیست. دوام و طول عمر این محصول نیز بالاست. یونولیت یا پلاستوفوم یکی از موادی است که به مرور زمان پوسیده و فرسوده نمی شود.

استفاده از Unolith در دیوار

دیوارها فضای ساختمان را از محیط اطراف جدا کرده و اتاق ها و فضاهای مجزایی را در داخل ساختمان ایجاد می کنند. این دیوارها نه تنها وظیفه جداسازی فضا را دارند، بلکه از انتقال گرما و سرمای ایجاد شده در خانه به بیرون ساختمان نیز جلوگیری می کنند. عایق کاری دیوار یکی از راه های صرفه جویی در مصرف انرژی است.

یکی از قوانین فیزیک این است که اگر جسم گرم با جسم سرد در تماس باشد تبادل حرارتی بین این دو جسم صورت می گیرد به طوری که دو جسم در یک دما قرار می گیرند. بر اساس این قانون در صورت عدم وجود مواد عایق در دیوار ساختمان، اتلاف انرژی زیادی از دیوار رخ می دهد.

البته برای عایق کاری دیوارها می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار استفاده از Unilite است.

برای استفاده از اولیت در دیوارها می توانید از دیوارهای پیش ساخته غیر سنگی یا بلوک های غیر سنگی استفاده کنید. استفاده از این مصالح برای ساخت و ساز هم برای پیمانکاران و هم برای مالکان سودمند است.

Unolit وزن ساختمان را کاهش می دهد و بار ساختمان را در طبقات پایین کاهش می دهد. از طرفی این دیوارها در برابر ارتعاشات بسیار مقاوم هستند. بنابراین در هنگام زلزله از مقاومت خوبی برخوردار است.

استفاده از یونولیت برای عایق صدا

امروزه زندگی شهری با سر و صدای زیادی همراه است. بوق ماشین، صداهای ساخت و ساز و غیره از جمله این صداها هستند. شنیدن این صداها در محیط خانه بسیار آزاردهنده است. علاوه بر این، عایق صوتی اتاق های مختلف داخل خانه بسیار مهم است. بنابراین عایق کاری دیوارهای خانه در برابر صدا بسیار مهم است.

یکی از ویژگی های Unilite عایق صوتی خوب بودن آن است. میزان جذب صوت توسط این مصالح ساختمانی با چگالی یونولیت ارتباط مستقیم دارد. در نهایت، هر چه چگالی تک سنگی بیشتر باشد، بهتر می تواند صدا را جذب کند. Unolith حتی می تواند تا 100٪ صدا را در چگالی بالا جذب کند. البته مواد زیادی وجود دارد که می توان از آنها به عنوان عایق صدا استفاده کرد. اما در بین تمام این مواد، یونولیت بهترین گزینه است.

دلیل آن این است که Unilite سبک و ارزان است. نصب آن بر روی سقف، کف و دیوار بسیار ساده است و نیاز به دانش خاصی ندارد. یونولیت هم عایق در برابر گرما، سرما، رطوبت و صدا است. در واقع می توان گفت که استفاده از Unolith یک فلش و چندین علامت است.

قبل از اینکه به سوابق Uniolite در ساخت و ساز بپردازیم، Uniolite را به اختصار توضیح خواهیم داد…

جونولیت پلیمری سفید رنگ با عایق رطوبت، حرارت و صوت است که در پتروشیمی ها تولید می شود، جالب است بدانید که ژونولیت در ایران با نام های پلاستوپوم، جونولیت و آکاسیف شناخته می شود و نام اصلی آن پلی استایرن منبسط شده یا EPS است.

این ماده یک ماده پلیمری است که یکی از آنها به پلی استایرن منبسط شده و مخفف EPS معروف است.

این ماده با وزن حجمی بسیار کم (1.04 تا 1.09 گرم بر سانتی متر مکعب) و دانه بندی های ریز و درشت، به صورت گرانول، ورق و بلوک در اندازه ها و ضخامت های مختلف موجود می باشد. برش نیز به راحتی با سیم برش گرم انجام می شود.

برای مشاوره، لیست قیمت و سفارش محصول می توانید به سایت پارس فروردین مراجعه کنید.

کاربردهای یونولیت در ساخت و ساز

یونولیت در ساخت، برای تولید بلوک های پلاستوفوم سقفی به عنوان عایق صوتی و حرارتی در ساختمان ها و مکان های مختلف استفاده می شود.

عایق سرما در سردخانه ها و یخچال های صنعتی.

تولید انواع فوم های بسته بندی و انواع یخچال و قمقمه

استفاده از ورق های پلاستوفوم تا 100*200 سانتی متر و ضخامت های مختلف

از 4 تا 1000 میلی متر به عنوان پس زمینه برای انواع تابلوها مانند تابلوهای تبلیغاتی و یا بسیاری از مصارف دیگر.

ورق هایی با ضخامت ها یا دانه های مختلف فوم (گرانول) برای ساخت اشکال، طرح ها و حروف فارسی و انگلیسی، ساخت ماکت، تهیه تابلوهای تبلیغاتی و تزئینی و به صورت فوم سازی و ساخت گل فوم که مورد استفاده قرار می گیرد. در دوره هنر حرفه ای دوره خواهران و برادران دانشگاه و همچنین برخی از رشته های کاری و دانشی دبیرستان کاربرد فراوانی دارد.

استفاده از ورق های پلاستوفوم به عنوان عایق ساختمان و بلوک های سقفی پلاستوفوم به عنوان جایگزین بلوک های سیمانی یا سفالی در صنعت ساختمان. عایق در برابر آب و رطوبت.

انواع یونولیت در ساختمان

Unolith فشرده

نور سقف استاندارد

دیوار یکپارچه

یونولیت فشرده چیست؟

این محصول دارای وزن مخصوص بیشتر از 40 می باشد.تراکم یا تراکم این محصول بالا بوده و به همین دلیل وزن بالایی دارد. و از جمله در مصارف مختلف در ساخت و ساز ساختمان، صنعت خودروسازی، ساخت درب های ضد سرقت و مجسمه سازی استفاده می شود.

و از دیگر کاربردهای این مدل در صنعت ساختمان می توان به استفاده از آن در تولید عایق های صوتی مانند فوم های صوتی اشاره کرد.

یکپارچه سقف استاندارد چیست؟

این محصول به شکل مستطیل و دارای تراکم 12 می باشد.تراکم یونولیت های سقفی متفاوت بوده و بسته به کاربرد آن در نمونه های مختلفی تولید می شود.

یکپارچه های سقفی در صنعت ساختمان نیز کاربرد دارند. و از این محصول در ساخت قالب های بتنی سقف های دال یک طرفه یا سقف تیرچه بلوک استفاده می شود.

نکته بسیار مهم!

وزن تیرچه رسی یونیتی نباید کمتر از 2 کیلوگرم باشد. یکپارچه سقف استاندارد باید دارای تاییدیه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن باشد.

یکپارچه دیوار چیست؟

این ماده در برخی موارد برای دیوارها نیز استفاده می شود. به عنوان مثال برخی از کاربردهای این متریال در دیوار شامل روکش دیوار فوم، فوم دیوار تزئینی، فوم دیوارپوش و پانل های سه بعدی دیوار می باشد.

یکپارچه دیوار می تواند به عنوان فضای بین دو دیوار ساختمان استفاده شود.

مصارف استفاده از یونولیت دیواری

پلاستوفوم یونولیت و دیواری عموماً در نوع ساختمانی و با تراکم 7 یا 8 استفاده می شود.

یونولیت و پلاستوفوم دیواری برای عایق صدا و کم و بیش حرارتی با چگالی 25 استفاده می شود.

پلاستوفوم یونولیت و دیواری برای سردخانه ها و خانه های گرم با تراکم بالا (40 تا 60) استفاده می شود.

یونولیت و پلاستوفوم دیواری برای تنظیم دقیق دما و صدا با چگالی 60 تا 80 استفاده می شود.

کاربردهای یونولیت در ساخت و ساز

– دکوراسیون و فضاسازی‌های موقت
– ساخت سازه‌های سبک
– ساخت ماکت و کاردستی و تابلو اعلانات
– ساخت احجام و مدل های بزرگ
– ساخت سردخانه
– ساخت استودیوهای صدا برداری
– عایق صوتی و حرارتی دیوارها
– عایق صوتی در فضاهای دارای آلودگی‌ صوتی
در صورتیکه از یونولیت برای در صورت استفاده از تبلیغات شهری باید از پوشش های پلیمری برای محافظت در برابر شرایط محیطی و UV استفاده کرد.

Unolit در سیستم سقف بلوک تیرچه به عنوان جایگزینی برای بلوک های سفالی یا سیمانی استفاده می شود. استفاده از Unolit (پلی استایرن منبسط شده) به عنوان بلوک سقفی در صورت رعایت عناصری مانند ایمنی در برابر حریق، تحمل ابعادی، استحکام (که ارتباط مستقیمی با تراکم مواد دارد)، شکل هندسی و نحوه اجرای صحیح مناسب خواهد بود. داخل.

مزایای استفاده از Unolit در ساختمان (سقف ساختمان)

– سبکی المان های بلوک و کاهش وزن نهایی ساختمان
– کاهش اندازه تیرها و ستون ها و نتیجه کاهش مصرف فولاد و آهن
– کاهش 30 درصدی حجم بتن
. – مقاومت در برابر زلزله
– عایق حرارت، سرما و صدا
– حمل و نقل سریع و آسان
صرفه جویی در زمان بهره برداری و کاهش دستمزد

معایب استفاده از یونولیت در ساخت و ساز

بلوک های “پلی استایرن” به دلیل سبکی وزن نهایی ساختمان را کاهش می دهند. بلوک های یونولیتی نقش باربری ندارند و در برابر زلزله مصون هستند. به همین دلیل از آنها در ساخت و ساز استفاده می شود. اما این بلوک ها در برابر آتش به راحتی حجم خود را از دست می دهند و تنها عیب این بلوک ها مقاومت کم در برابر حرارت و اشتعال پذیری است. اگر از مواد مرغوب این بلوک ها در ساخت و ساز استفاده شود، مقاومت بیشتری در برابر آتش خواهند داشت.

جمع بندی مطالب ( یونولیت در ساختمان )

(یونولیت) یکی از مواد پرکاربرد در صنعت و ساختمان است که از پلیمرها ساخته می شود. این ماده توسط دانشمندان آلمانی کشف و سپس توسط شرکت های آلمانی به کشورهای دیگر صادر شد. از این ماده در ساخت، بسته بندی و حمل و نقل مواد مختلف در سراسر جهان استفاده می شود.

این ماده در ساختمان سازی در موارد مختلفی مانند یکپارچه سقف، تیر بلوک و … کاربرد دارد. معایب و محاسن زیادی دارد (unolit) مزایا از معایبش بهتر است به همین دلیل استفاده زیادی از آن می شود.

با استفاده از یونولیت در سقف ساختمان، زمانی که می خواهیم سقف خانه ای را بسازیم باید به عوامل و نکات زیادی توجه کنیم. امروزه ساختمان ما هر چه سبکتر و مقاوم تر باشد، مناسب تر است و طرفداران بیشتری خواهد داشت. یکی از عواملی که باعث کاهش وزن ساختمان می شود سقف ساختمان است. این را می توان با انتخاب مصالح مناسب برای سقف انجام داد. با کمک یکپارچه سقف می توانید سقفی سبک و محکم داشته باشید. نام دیگر پلاستوفوم یونیلیت است. این محصول از پلی استایرن ساخته شده و برای بتن ریزی سقف مورد استفاده قرار می گیرد. یونولیت ها در واقع نوعی پلیمر سفید رنگ هستند که در برابر گرما، رطوبت و صدا عایق هستند.

Unolith چگونه ساخته می شود؟

یونیلیت اولین بار در سال 1950 ساخته شد. بلورهای کوچک، قوی و سبک وزن از پلی استایرن برای تولید یونولیت به کارگاه می آیند. این کریستال های ریز به مدت 60 تا 70 ثانیه بخار داده می شوند و به طور مداوم از دستگاه ها عبور می کنند تا با فشار هوا از هم جدا شوند تا مرحله اول پخت کامل شود. این محصول به دلیل وجود گاز پنتان منبسط می شود. این گاز تحت تأثیر بخار آب از دانه های پلی استایرن خارج شده و حجم و انبساط آن را افزایش می دهد. پخت و قالب گیری زیر حرارت بخار انجام می شود. به همین دلیل از دیگ آب با ظرفیت 5 تن در ساعت استفاده می شود.

استفاده از Unolit در پشت بام ساختمان

ویژگی های Unolith

Unolith دارای ویژگی های بسیاری است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:
به جای استفاده از چندین بلوک سفالی در سقف، می توان از یک بلوک Unolith استفاده کرد.
تسریع نصب بر روی سقف و تسهیل در اجرای آن
به عنوان عایق در برابر گرما، سرما، رطوبت و صدا عمل می کند.

استفاده از Unolit در پشت بام ساختمان

اندازه و ابعاد یکپارچه سقف چیست؟

اگر از سنگ سنگی برای سقف کرومیت یا فلز استفاده شود، اندازه سنگ سنگی بین یک تا دو متر طول، 65 سانتی متر عرض و 20 تا 25 سانتی متر ارتفاع دارد. طول آنها سانتی متر است.
اگر از Unolith برای فاندول یا تیر بتنی استفاده می شود باید طول آن 2 متر، عرض 50 سانتی متر، ارتفاع 20 و 25 سانتی متر باشد.

سقف یونولیت چه کاربردهایی دارد؟

این محصول در موارد زیر کاربرد دارد:
صنایع بسته بندی
تونل انجماد
ظروف حمل و نقل مواد
سردخانه
حرارتی

فروش یونولیت در استان های مازندران، گلستان، گیلان

کارخانه فوم البرز فراز بزرگترین تولید کننده فوم، انواع یونولیت و ورق سردخانه آماده ارائه خدمات و فروش عمده محصولات خود با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت به مشتریان عزیز می باشد. همچنین کارخانه فراز فوم برای رفاه حال مشتریان امکان ارسال محصولات خود را به استان های مازندران، گلستان و گیلان فراهم کرده است. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان و مهندسین کارخانه فراز فوم تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
كيانا

مقاله خیلی خوبی بود! من که هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداشتم، اما با خوندن این مقاله، حس کردم خیلی چیزا یاد گرفتم. لحن و روان مقاله هم بسیار خوب بود و مطالب رو خیلی راحت متوجه شدم. ممنون از نویسنده!

دکمه بازگشت به بالا