چرا از چشم سگم اب میاد

آنچه در این مقاله می خوانید

فهرست مطالب پارگی چیست؟ علائم پارگی چیست؟ علل پارگی چیست؟ چگونه آبریزش چشم را درمان کنیم؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ پاره شدن چیست؟ اشک به راحتی و سلامت چشم ها کمک می کند، اما اشک های غیرقابل کنترل یا آبریزش چشم ها می تواند بر سلامت و زندگی روزمره تأثیر بگذارد. آبریزش چشم در هر سنی شایع است و همیشه نشانه یک وضعیت هشدار دهنده نیست. آبریزش چشم زمانی اتفاق می افتد که چشم ها بیش از حد اشک تولید کنند. آبریزش چشم می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. آب‌ریزش چشم‌های ناشی از آلرژی، سرماخوردگی یا ورم ملتحمه معمولاً خود به خود از بین می‌روند، اما آب‌ریزش چشم‌ها می‌تواند نشانه‌ای از عفونت جدی باشد. دکتر…

فهرست

اشک چشم چیست؟

اشک به راحتی و سلامت چشم ها کمک می کند، اما اشک های غیرقابل کنترل یا آبریزش چشم ها می تواند بر سلامت و زندگی روزمره تأثیر بگذارد. آبریزش چشم در هر سنی شایع است و همیشه نشانه یک وضعیت هشدار دهنده نیست. آبریزش چشم زمانی اتفاق می افتد که چشم ها بیش از حد اشک تولید کنند. آبریزش چشم می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. آب‌ریزش چشم‌های ناشی از آلرژی، سرماخوردگی یا ورم ملتحمه معمولاً خود به خود از بین می‌روند، اما آب‌ریزش چشم‌ها می‌تواند نشانه‌ای از عفونت جدی باشد. پزشک می تواند علت پارگی را تشخیص دهد. در زیر نگاهی دقیق تر به برخی از دلایل خواهیم داشت.

علائم پارگی چیست؟

میزان اشک ریزش ممکن است کم یا زیاد باشد و حتی ممکن است با علائم دیگری مانند قرمزی چشم، وجود رگ های خونی بزرگ قابل مشاهده، درد چشم، دردهای تیز، تورم پلک ها، تاری دید و حساسیت به چشم همراه باشد. سبک. .

چه چیزی باعث آبریزش چشم می شود؟

اجسام خارجی و آسیب

اگر چیزی با چشمان شما تماس پیدا کند، سوزش چشم باعث می شود که چشم ها ناگهان پلک بزنند و اشک چشم را پاک کند. یک ذره گرد و غبار، خاک یا هر ماده دیگری می تواند باعث سایش یا خراش شود. علاوه بر این، استفاده از لنزهای تماسی خطر ابتلا به عفونت و در نتیجه پارگی را افزایش می دهد.

لنزهای تماسی کثیف یا پاره شده باعث سوزش یا آسیب به چشم می شود و منجر به ریزش اشک می شود.

ممکن است وجود سنگ در چشم، درد یا ناراحتی را احساس کنید.

حساسیت یا آلرژی

تب یونجه (یک واکنش آلرژیک به آلرژن های موجود در هوا) یا رینیت (التهاب پوشش بینی) از علل شایع آبریزش بینی هستند.

آلرژی زمانی رخ می دهد که بدن شما به مواد بی ضرری مانند گرده، گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی واکنش نشان دهد. سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی هایی را علیه این آلرژن ها (محرک ها) تولید می کند که باعث واکنش التهابی مانند قرمزی، تورم و پارگی می شود.

عفونت و التهاب

عفونت و التهاب چشم ها و پلک ها می تواند باعث آبریزش چشم شود.

چشم صورتی (ورم ملتحمه) یک بیماری شایع است. معمولاً در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی در یک یا هر دو چشم ایجاد می شود. همانطور که از نام این بیماری پیداست، این بیماری باعث می شود رگ های خونی چشم ملتهب شوند و در نتیجه ظاهری صورتی یا قرمز پیدا کنند. … به چشم برسد.

قرنیه، عدسی شفاف چشم، می تواند ملتهب شود که کراتیت نامیده می شود. علائم آن درد، قرمزی، تاری دید، حساسیت به نور و ترشحات آبکی سنگین همراه با ترشحات سفید است.

التهاب یا عفونت غدد اشکی می تواند باعث تورم و پارگی شدید شود.

عفونت مژه های در حال رشد می تواند باعث تورم و ریزش دردناک شود.

گل مژه مانند یک جوش یا جوش در امتداد خط مژه به نظر می رسد. این برآمدگی قرمز دردناک معمولاً به دلیل عفونت باکتریایی غدد چربی در پلک ایجاد می شود. به طور مشابه، شالازیون یک برآمدگی کوچک و بدون درد در لبه پلک زیر پوست است.

بلفاریت تورم عفونی و قرمز پلک ها است که زمانی رخ می دهد که غدد چربی در پایه مژه ها مسدود شوند.

تراخم یک عفونت باکتریایی جدی چشم است. این بیماری مسری عامل اصلی نابینایی در جهان است. علائم آن شامل خارش، تورم پلک ها، چرک و اشک ریزش است.

انسداد مجاری اشک

اشک توسط مجاری اشکی بینی جمع آوری می شود، مجاری اشکی که در گوشه هر دو چشم قرار دارند. این کانال ها می توانند مسدود یا باریک شوند و باعث پارگی شده و یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار دهند. این وضعیت می تواند نوزادان، کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد. مجاری ممکن است به دلیل تورم، التهاب و عفونت مسدود شود. علائم آن شامل تورم در چشم ها، قرمزی و ریزش اشک در صورت است.

برخی از انسدادها ژنتیکی هستند. همچنین باریک شدن پلاک باعث انسداد یا باریک شدن ورودی کانال چشم می شود.

تغییر پلک

پلک زدن به پاک کردن اشک از چشم کمک می کند. هر گونه تغییر در ساختار و عملکرد پلک ها باعث ریزش آن می شود.

تغییرات می تواند به طور طبیعی یا در نتیجه آسیب رخ دهد. پلک های نازک و چروکیده در افراد مسن باعث تجمع اشک و به دنبال آن قرمزی و اشک ریزش مزمن می شود.

چرخاندن پلک ها به بیرون که باعث نمایان شدن ملتحمه پلک ها می شود از جاری شدن اشک جلوگیری می کند.

برعکس شدن لبه پلک باعث فشار، سوزش و ناراحتی در چشم می شود که باعث ریزش آن می شود.

سایر علل پارگی عبارتند از:

خشکی چشم

سرماخوردگی و آنفولانزا

خورشید و باد

استفاده بیش از حد از وسایل دیجیتال

آسیب صورت

آسیب بینی

عفونت سینوس

برخی از داروها می توانند باعث آبریزش چشم شوند:

داروهای ضد فشار خون موضعی

داروهای شیمی درمانی (تاکسان ها)

اپی نفرین (برای درمان واکنش های آلرژیک شدید استفاده می شود)

قطره چشم (اکوتیوفات یدید و پیلوکارپین)

استروئیدها

شما می توانید با بهترین چشم پزشک شهر خود آشنا شوید، به صورت تلفنی یا آنلاین با آنها مشورت کنید و همچنین برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

چگونه آبریزش چشم را درمان کنیم؟

بهداشت فردی: دست های خود را مرتب بشویید و از دست زدن به صورت و چشم خودداری کنید.

آبریزش چشم بدون درمان بهبود می یابد و در صورت لزوم با شناسایی عامل ایجاد کننده آن را درمان می کنند.

اجسام خارجی: جسم خارجی چشم را با آب تمیز و نرم بشویید. اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، ابتدا دست های خود را با آب و صابون بشویید و سپس لنز را بردارید. لنزها را روزانه تمیز کنید و در صورت قدیمی بودن یا تاریخ مصرف گذشته از آنها استفاده نکنید. اگر درد یا سایر علائم چشمی را تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه کنید.

آلرژی: آبریزش چشم ناشی از آلرژی معمولا فصلی است. در طول ماه های بهار از محرک های شناخته شده مانند گرده گل خودداری کنید. داروها را فقط می توان برای تسکین آبریزش چشم و سایر علائم آلرژی بنا به صلاحدید پزشک استفاده کرد. داروهای ضد حساسیت واکنش بیش از حد سیستم ایمنی را کاهش می دهند و علائم را تسکین می دهند. داروها عبارتند از:

آنتی هیستامین ها

داروهای ضد احتقان

اسپری بینی کرومولین سدیم

ایمونوتراپی

قطره چشم

عفونت و التهاب: بیشتر عفونت های ویروسی چشم بدون درمان برطرف می شوند. عفونت های باکتریایی چشم یا پلک توسط پزشک با تجویز قطره یا پماد آنتی بیوتیک درمان می شود. برای از بین بردن تورم از کمپرس آب گرم و برای شستن ترشحات از آب استریل استفاده کنید.

انسداد مجاری و تغییرات پلک: انسداد مجاری اشکی ممکن است خود به خود یا با درمان آنتی بیوتیکی عفونت ها بهبود یابد. از کمپرس آب ولرم با آب استریل برای تمیز کردن هرگونه آلودگی در چشم استفاده کنید. در برخی موارد، مجاری اشک مسدود شده با جراحی باز می شود و تغییرات پلک نیز با جراحی ترمیم می شود.

بوتاکس: تجربه بالینی نشان می دهد که تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) به شل شدن عضلات نزدیک مجاری اشکی و درمان پارگی کمک می کند.

آبریزش چشم در کودکان: آبریزش چشم در نوزادان معمولا خود به خود بهتر می شود. چند ماه طول می کشد تا مجرای اشک نوزادان به طور کامل باز شود و ممکن است لازم باشد چندین بار در روز چشم ها را با پنبه مرطوب و استریل تمیز کنید.

محافظت از چشم: هنگام خروج از خانه با استفاده از عینک آفتابی از چشمان خود محافظت کنید. زمانی را که برای نمایشگرهایی مانند تلفن همراه، تلویزیون و غیره می گذرانید محدود کنید. و استفاده از عینک آفتابی فشار روی چشمان شما را کاهش می دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

معاینه چشم را در چکاپ سلامت خود بگنجانید.

اگر چشم‌های آبریزش همراه با درد در اطراف چشم، تغییر در بینایی یا احساس جسم خارجی در چشم دارید، فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید.

آبریزش چشم ممکن است خود به خود از بین برود، اما اگر خشکی یا سوزش چشم را تجربه کردید، استفاده از اشک مصنوعی و کمپرس آب گرم به مدت چند دقیقه کمک کننده خواهد بود.

شما می توانید با بهترین چشم پزشک شهر خود آشنا شوید، به صورت تلفنی یا آنلاین با آنها مشورت کنید و همچنین برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

تنظیم و ترجمه: مهشاد معظم

منابع: Healthline، Mayoclinic

محتوای این مقاله فقط برای اطلاعات عمومی شماست.

برچسب‌های مرتبط:

امتیاز شما به مقاله:

(4.2 از 5)

موارد مشابه

3.6/5 – (91 امتیاز)

انواع مختلفی از بیماری های چشمی در سگ ها وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد. یک چشم سالم و طبیعی شفاف، براق و بدون ترشح است.

بیشتر علائم و نشانه های بیماری ابتدا در سر و صورت ظاهر می شود. ترشحات غیرطبیعی چشم و بینی نیز از دیگر علائم بیماری های خاص است. علاوه بر این، تغییر در میزان اشتها، نحوه غذا خوردن و رفتار حیوان نشان دهنده وجود مشکلات و بیماری ها در نقاط مختلف بدن است. بیماری های عفونی از طریق عطسه، سرفه، تماس مستقیم حیوانات با سایر بیماران و یا از طریق ظروف آب و غذای آلوده منتقل می شوند.

همچنین نقش مهمی در انتقال آلودگی و در تماس با مدفوع، استفراغ و اشیاء آلوده دارند. توله سگ ها به دلیل عدم ایمنی در برابر بیماری ها بیشتر مستعد ابتلا به عوارض مختلف هستند. بنابراین برای افرادی که توله های جدید را در کنار سگ های قدیمی نگهداری می کنند توصیه می شود. برای حفظ سلامت توله ها حتما با دامپزشک مشورت کنید.

تورم ملتحمه

قرمزی چشم حیوان یکی از علائم اصلی مشکلات و بیماری های چشمی است که با قطره های چشمی به ساده ترین شکل درمان می شود.

اما برای مشکلات جدی و آسیب های فوری، جراحی چشم ضروری است. یکی از دلایل اصلی عوارض چشمی التهاب شدید غشای داخلی پلک است که باعث قرمزی، تورم، خارش و ریزش اشک می شود. با توجه به حساسیت شدید چشم به بیماری، لازم است صاحب حیوان به بیماری چشم توجه زیادی داشته باشد، مشکلات چشمی را جدی بگیرد و برای درمان آنها با دامپزشک هماهنگ شود.

علل بیماری

حساسیت به گرده گیاهان، تماس با گرد و غبار موجود در هوا، مکان های آلوده، قارچ ها و سایر عوامل میکروبی از علل ورم ملتحمه هستند.

عفونت های باکتریایی اغلب باعث ترشح غلیظ زرد یا سبز از گوشه چشم می شوند.

عوامل ژنتیکی مستعد کننده نیز عامل ورم ملتحمه هستند. به عنوان مثال، آنتروپیون یا چرخش پلک ها به داخل و چرخش پلک ها به سمت بیرون یا اکتروپیون از عوامل مستعد کننده هستند. بخشی از بافت خارجی پلک در سطح کره چشم باعث تحریک و خارش می شود. و در نهایت باعث آسیب به ناحیه می شود. این آسیب شناسی در سگ های جوان به خصوص تا سن 6 ماهگی بیشتر دیده می شود. شدت عوارض ناشی از اکتروپیون کمتر بوده و در نژادهایی مانند سگ شکاری بیشتر دیده می شود. در زمان اکتروپیون، غشای داخلی پلک که به طور طبیعی در زیر پلک پنهان است، روی سطح خارجی قرار می گیرد. این بافت ظریف و حساس در تماس با عوامل عفونی و گرد و غبار، بادهای شدید مشتعل می شود.

دیستیشیازیس یک بیماری ارثی است که به دلیل وجود یک ردیف مژه اضافی در لبه پلک ایجاد می شود و بیشتر در نژادهای کوچک مانند کوکر اسپانیل و پکنیز دیده می شود. مژه های اضافی با سطح داخلی کره چشم تماس پیدا کرده و باعث تحریک ناحیه و عوارض مختلفی می شود. معمولا جراحی و برداشتن مژه های اضافی تنها راه درمان این بیماری است.

نفوذ اجسام خارجی مانند تراشه‌های درشت یا ذرات خشن گیاه و گرده‌های آنها به چشم نیز می‌تواند باعث مشکلات جدی شود که بیشتر در سگ‌های شکار و سگ‌هایی که در علفزارها و خارج از محیط خانه نگهداری می‌شوند، شایع است. این سگ ها به ویژه مستعد ابتلا به اکتروپیون هستند.

ورم ملتحمه در سگ های مبتلا به آب مروارید ناشی از ویروس دیستمپر شایع تر است.

با توجه به دلایل متعدد مشکلات چشمی و حساسیت چشم به بیماری، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید. توصیه می شود به طور مرتب چشم های سگ را تمیز کنید و درمان های توصیه شده توسط دامپزشک را با دقت انجام دهید.

درمان های گیاهی

برای کاهش قرمزی و خارش چشم می توانید از دمنوش برگ تمشک یا روزانه یک قطره روغن جگر ماهی استفاده کنید و آن را به داخل چشم بچکانید. 2-3 قطره آب خیار را می توان 3-4 بار استفاده کرد. بار در روز برای رفع حساسیت و آلرژی، آن را در چشم بریزید.

بیماری چشم سگ

زخم قرنیه

ساییدگی لایه سطحی قرنیه را زخم قرنیه می گویند. این آسیب ها دلایل مختلفی دارند و سومین مشکل شایع چشمی در سگ ها هستند. خراشیدگی و ساییدگی سطح قرنیه و اجسام خارجی مانند دانه ها و گرده های گیاهان و علف هایی که در زیر پلک سوم حیوان قرار می گیرند از جمله عوامل مستعد کننده این بیماری هستند. علاوه بر این، بازی خشونت آمیز بین حیوانات، به ویژه توله ها، می تواند به طور تصادفی باعث آسیب قرنیه شود. حساسیت قرنیه به شامپوها یا موهای خاصی که در حین حمام وارد چشم می شود نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین استفاده از پمادهای چشمی قبل از حمام برای مراقبت از سطح قرنیه توصیه می شود. برخی ویژگی های ژنتیکی خاص مانند چرخش مژه ها به سمت داخل چشم و انتروپیون (چرخش پلک به سمت داخل) نیز باعث ایجاد ضایعات در داخل قرنیه می شود. در برخی از نژادهای خاص، به عنوان مثال براکیو سفال که بینی فرورفته و چشمان درشت و گرد دارند، به دلیل عدم پلک زدن مناسب، زخم قرنیه ایجاد می شود. علائم این بیماری شامل لوشی و انحراف کره چشم، ریزش بیش از حد اشک قرمز و تورم چشم است. به دلیل وجود رشته های عصبی فراوان در چشم، حیوان در این موارد از درد شدید رنج می برد.

کاری که یک دامپزشک می تواند انجام دهد

دامپزشک با استفاده از نوارهای رنگی خاص و استریل ابتدا محل آسیب دیده را رنگ می کند که سپس به رنگ سبز روشن در می آید و سپس درمان خاصی را در این مورد انجام می دهد و معمولاً روش های درمانی مناسب و به موقع را اتخاذ می کند. زخم های سطحی بعد از 3-5 روز بهبود می یابند. درمان عمومی شامل تجویز آنتی بیوتیک های موضعی چشم برای جلوگیری از گسترش عفونت های باکتریایی است. برای بررسی وضعیت زخم و کنترل بهبودی چند روز پس از درمان، مجدداً دامپزشک با استفاده از نوارهای مخصوص سطح قرنیه را رنگ آمیزی و علامت گذاری می کند و از روند بهبودی مطلع می شود. در صورت عدم مراقبت کافی و درمان به موقع، امکان گسترش عفونت، سوراخ شدن قرنیه و حتی نابینایی حیوان وجود دارد.

آب مروارید

آب مروارید در سگ ها شایع تر است. عدسی در پشت مردمک قرار دارد و کاملا شفاف است. وظیفه آن تمرکز نور بر روی شبکیه است تا تصاویر در نهایت به مرکز بینایی مغز منتقل شوند. در صورت خراب شدن سلول های عدسی و تیرگی عدسی، آب مروارید ایجاد می شود و در این صورت بینایی مختل شده و حیوان نابینا می شود.

علل بیماری

التهاب چشم در اثر ضربه یا عوامل عفونی

دیابت

آب مروارید ناشی از افزایش سن (GERIATRIC).

آب مروارید مرتبط با نژادهای خاص و سن پایین (Guvenile) که به ویژه در نژادهایی مانند کوکر، پودل، هاسکی سیبری یافت می شود، همگی از علل ابتلا به این بیماری هستند.

علائم بیماری چشم سگ (بیماری چشم سگ)

تغییر رنگ یک یا هر دو چشم، سفید یا خاکستری آبی.

کاری که یک دامپزشک می تواند انجام دهد

انجام عمل جراحی آب مروارید در اسرع وقت پس از معاینه برای کمک به حفظ سلامت چشم و درمان بیماری حیوان ضروری است. استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا باعث تخریب لنز می شود. که به آن روش phacoemulsification می گویند. سپس با استفاده از دستگاه مکنده تکه های عدسی را جدا می کنند، میزان موفقیت این روش بالای 90 درصد است و دید حیوان حفظ می شود.

قبل از جراحی، دامپزشک وضعیت چشم را با الکتروتینوگرام ارزیابی می کند.

با توجه به مشکلات ژنتیکی چشم مانند آتروفی پیشرونده شبکیه، بنا به پیشنهاد دامپزشک، بهتر است حیوان عقیم شود و از جفت گیری آن جلوگیری شود تا بیماری در توله ها دیده نشود.

توجه

آب مروارید جوانی که در سنین پایین اتفاق می افتد قابل درمان است و با کمک قطره کورتیزون می توان عدسی را شفاف کرد و بینایی را به حالت اولیه بازگرداند. اما در نوع غیر قابل درمان آب مروارید به دلیل آسیب غیر قابل برگشت عدسی امکان درمان وجود ندارد. آب مروارید جوانی در برخی از نژادها دیده می شود.

):CHERY EYA و DRY EYE

برخی از سگ ها مستعد بیماری های چشمی خاصی هستند که نمونه آن افتادگی غده اشکی پلک سوم است و به عبارت دیگر نوعی بزرگ شدن و رشد غدد است و به دلیل اینکه توده کروی رنگ صورتی از گوشه داخلی بیرون زده است. چشم. مزاندو تقریباً به اندازه یک گیلاس کوچک است و به همین دلیل به آن می گویند.

خشکی چشم نیز در اثر کمبود یا عدم ترشح اشک ایجاد می شود و در چشم پزشکی به آن KCS=Keratoconjunctivitis می گویند.

بیماری چشم سگ

چشم گیلاس

سگ ها و گربه ها علاوه بر پلک بالا و پایین پلک سومی نیز دارند که از گوشه داخلی چشم شروع می شود و نقش برف پاک کن را ایفا می کند و نقش مهمی در محافظت از چشم دارد. علاوه بر این، این پلک دارای غده ای است که حدود 30 درصد از اشک های قسمت جلویی چشم و قرنیه را تولید و از آن محافظت می کند. در زمان ابتلا به بیماری غده مذکور، بیماری چشم آلبالو بروز می کند.

هنوز در مورد علت اصلی این بیماری اختلاف نظر وجود دارد، اما برخی از کارشناسان معتقدند که این مشکل ریشه ژنتیکی دارد و در برخی از نژادها مانند کوکر اسپانیل، بیگل، بولداگ و پکن بیشتر از سایر نژادها دیده می شود، اما در برخی نژادها این بیماری در نژادهای دیگر مانند بیگ داگ، بلاد هاند و باست هاند بیشتر دیده می شود. البته آسیب چشم نیز می تواند یکی از عوامل مستعد کننده این بیماری باشد که موضوع بحث محققان است.

در سگ های مبتلا به این بیماری غده اشکی پلک سوم قرمز رنگ و شبیه یک تکه گوشت شبیه به گیلاس کوچک است و از گوشه داخلی چشم می توان دید که به سمت بیرون چرخیده است. که بعد از مدتی چشم دیگران نیز دچار این بیماری می شود که عمدتا در سگ های زیر یک سال دیده می شود. با شروع این بیماری ترشحات شفاف و مخاطی و همچنین قرمزی و تورم چشم ها مشاهده می شود.

برای درمان بیماری با جراحی، غده به جای طبیعی خود بازگردانده می شود و وظیفه عملکرد طبیعی و تولید اشک را بر عهده دارد و از خشکی چشم جلوگیری می شود.

درمان های دیگر شامل برداشتن تومور با جراحی است، اما در این حالت اشک به اندازه کافی ترشح نمی شود و چشم مستعد خشکی و سایر عوارض خواهد بود. گاهی به مرور زمان و بعد از 2-3 هفته بیماری بهبود می یابد. به خودی خود، اما در برخی موارد منجر به عفونت های جدی نیز می شود. برای درمان و اطلاع از وضعیت عمل بهتر است با دامپزشک متخصص در این موارد مشورت کنید.

بیماری چشم سگ

خشکی چشم (بیماری چشم سگ)

ترشح اشک برای حفظ سلامت چشم و قرنیه ضروری است، زیرا قرنیه توسط اشک تغذیه و اکسیژن می شود. فقدان لایه محافظ در برابر اشک عوارض جدی و جدی و خشکی چشم را به دنبال خواهد داشت. یکی از عوارض اصلی خشکی چشم زخم شدن قرنیه و رسوب مواد رنگی در این ناحیه است که منجر به کاهش بینایی یا در نهایت نابینایی خواهد شد. سگ‌هایی که چشم‌هایشان خشک است پلک‌های خود را می‌بندند و مرتباً چشم‌ها را چشمک می‌زنند. این حالت با حالتی قابل مقایسه است که در آن چشمان خود را با پلک های نیمه بسته برای روزهای طولانی در برابر باد و طوفان محافظت می کنیم. برای بررسی و تشخیص این بیماری از روش خاصی استفاده می شود که میزان اشک تولید شده را در یک دقیقه اندازه گیری می کند. دلایل مختلفی برای خشکی چشم وجود دارد، از جمله کم کاری تیروئید، عفونت غدد اشکی ناشی از ویروس دیستمپر و بیماری های سیستم ایمنی (مانند سرطان).

برای درمان، می توان از آنتی بیوتیک های موضعی و داروهای ضد التهابی برای کنترل عفونت های باکتریایی ثانویه چشم استفاده کرد. اشک مصنوعی همچنین سطح قرنیه خشک را لغزنده می کند.

در صورت عدم پاسخ به درمان های اولیه، جراحی توصیه می شود. در این روش از ترشحات غدد بزاقی پاروتید برای درمان خشکی چشم استفاده می شود.

اگر درمان مناسب به موقع انجام شود، پیش آگهی خشکی چشم خوب است، اما اگر درمان مناسب انجام نشود، باعث زخم شدید قرنیه، عفونت های باکتریایی و در نهایت نابینایی می شود.

بیماری چشم سگ

محصولات مرتبط :

گاهی عدم توجه و عدم تشخیص نشانه ای واضح در رفتار سگ باعث پیشرفت مشکلات چشمی سگ و در نهایت کوری حیوان خانگی می شود! در حالی که بسیاری از بیماری های چشم سگ قابل پیشگیری و درمان دائمی هستند. در این مقاله به 10 بیماری شایع چشم سگ اشاره می کنیم و علائم، تشخیص و درمان آن ها را توضیح می دهیم. اگر صاحب سگ هستید و می خواهید حیوان خانگی خود را همیشه شاد و سالم ببینید، این مقاله را تا انتها با دقت بخوانید.

باند، مشکلات چشمی در سگ ها

لجن چشم سگ یا استفراغ می تواند نشانه بیماری باشد. در این صورت باید سگ را نزد دامپزشک ببرید. اما اگر استفراغ ساده است، می توانید به راحتی آن را در خانه تمیز کنید.

گنگ چشم سگ معمولاً به یکی از دلایل زیر ایجاد می شود:

Epiphora، یا اشک ریزش بیش از حد، می تواند منجر به گنگ چشم، بو و عفونت در سگ شود.

ملتحمه یا التهاب ملتحمه یکی دیگر از بیماری هایی است که سگ ها ممکن است از آن رنج ببرند. در این صورت چشم سگ دارای چرکی، مخاطی یا آبکی زرد یا سبز خواهد بود.

خشکی چشم نیز باعث ترشحات چسبناک در چشم سگ می شود. مخاط و التهاب از عوارض خشکی چشم در سگ است.

سگ ها بازی می کنند و شکار می کنند که گاهی باعث آسیب دیدگی و مشکلات چشمی می شود.

سگ های براکیسفالیک به دلیل داشتن صورت صاف و چشم های بیرون زده احتمال بیشتری برای ایجاد چشم های گانکی دارند.

اگر سگ ترشحاتی از چشم دارد، ابتدا باید مطمئن شوید که این نشانه یک بیماری جدی نیست. بهترین راه حل مراجعه به دامپزشک برای تعیین علت ترشحات چشم و مدفوع سگ است.

شما می توانید علائم سگ را خودتان بررسی کنید، اما هرگز نباید به ارزیابی خودتان از مشکل تکیه کنید. علائم سگ را یادداشت کنید و با خود نزد دامپزشک ببرید.

اگر شک دارید چیزی در چشم سگتان گیر کرده است، فورا او را نزد دامپزشک اورژانس ببرید. زیرا می تواند منجر به کوری سگ شود.

پس از تعیین علت انحراف چشم سگ، می توانید اقدام به حذف آن کنید. یک اسفنج یا پارچه نرم و تمیز را با آب دمای اتاق خیس کنید و به آرامی کثیفی آن را پاک کنید.

بهتر است از صابون یا شامپو برای پاک کردن کثیفی از چشم سگ استفاده نکنید. زیرا این مواد می توانند باعث تحریک در حیوانات و بیماری های چشمی در سگ ها شوند. فقط از آب استفاده کنید و از پاک کننده ها اجتناب کنید.

برای آشنایی بیشتر با علل، علائم، تشخیص و درمان کثیفی چشم سگ، مقاله چگونه از شر چشم سگ خلاص شویم؟ 5 دلیلی که باعث استفراغ چشم سگ ها می شود را بخوانید.

لکه های اشک، به دلیل بیماری چشم سگ

لکه های مجرای اشک، لکه های قهوه ای تیره یا حتی قرمز هستند که زیر چشم حیوان ظاهر می شوند. گاهی اوقات آنها به صورت یک خط ثابت ظاهر می شوند. این لکه ها گاهی اوقات با ترشح همراه است.

چین و چروک های اشک سگ معمولا در سگ هایی که مستعد رشد مژه ها، انسداد مجاری اشک، عفونت ها و سایر بیماری های چشم سگ هستند، شایع تر است.

منشأ این مشکل معمولاً اپی فورا یا اشکی است که به دلیل تولید بیش از حد اشک یا ناتوانی در تخلیه مناسب آنها ایجاد می شود. این بیماری دلایل مختلفی دارد و می تواند حاد یا مزمن باشد.

چندین روش موثر برای از بین بردن لکه اشک سگ وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. این روش ها خانگی هستند و برای گرفتن بهترین نتیجه باید مراقب و صبور باشید:

استفاده از محلول نمک و آب: محلول را روی موهای لکه دار زیر چشم سگ بمالید. برای جلوگیری از گسترش عفونت برای هر چشم از یک گلوله پنبه جداگانه استفاده کنید.

استفاده از شامپو حیوانات خانگی یا شامپو بچه: یک پارچه تمیز را با آب گرم مرطوب کنید. کمی شامپوی مخصوص حیوانات خانگی یا شامپوی بچه بدون اشک را بمالید تا کف کند. موهای رنگ شده سگ را با کف شامپو به آرامی ماساژ دهید.

استفاده از اسید بوریک و نشاسته ذرت: ابتدا مقدار مساوی نشاسته ذرت و اسید بوریک را با مقدار کافی آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. سپس چشم های سگ را با یک دستمال تمیز مرطوب کنید و با استفاده از گوش پاک کن، مخلوط را روی ناحیه لکه دار بمالید.

از این درمان های خانگی به طور منظم استفاده کنید و سعی کنید چشمان سگ را همیشه خشک نگه دارید. حدود یک ماه طول می کشد تا یک نتیجه رضایت بخش به دست آید.

هرگز از پراکسید هیدروژن، سرکه، پاک کننده های آرایش، روغن های ضروری یا محصولات گیاهی برای تمیز کردن خط اشک سگ خود استفاده نکنید! زیرا می تواند چشم سگ را تحریک کند و مشکلات چشمی آنها را بدتر کند.

برای آشنایی بیشتر با علل، علائم، تشخیص و درمان لکه اشک سگ، مقاله چگونه لکه اشک سگ را از بین ببریم؟ + راهنمای کامل پیشگیری و از بین بردن لکه اشک سگ را بخوانید.

خاراندن چشم، یکی از مشکلات چشم سگ

خراش چشم سگ یک زخم سطحی در لایه قدامی چشم حیوان است. هر جسم تیز می تواند باعث ایجاد چنین خراش شود.

به عنوان مثال، اگر علف یا حتی موهای درشت زیر پلک سگ گیر کند، هر بار که کره چشم حیوان خانگی حرکت می کند، باعث ایجاد خراش روی سطح آن می شود.

رشد غیر طبیعی مژه یا پلک های معکوس نیز باعث این مشکلات چشمی در سگ ها می شود. در چنین مواردی سگ پلک می زند، پلک می زند یا چشم ها و حتی پنجه هایش را می مالد تا با درد و ناراحتی کنار بیاید.

بنابراین، اگر متوجه چنین رفتارهایی در حیوان خانگی خود شدید، باید شک کنید که او از بیماری های چشمی رنج می برد. برای بررسی چشمان سگ در چنین شرایطی مراحل زیر را دنبال کنید:

سعی کنید سر حیوان خانگی خود را ثابت نگه دارید.

پلک بالایی حیوان را با انگشت شست خود بالا بیاورید و سطح چشم هایش را بررسی کنید.

با دست دیگر پلک پایین را پایین بیاورید و با دقت به این قسمت از چشم نگاه کنید.

اگر متوجه شدید که سگتان چشمانش را می خراشد، ابتدا شدت آن را ارزیابی کنید. اگر آسیب چشم سطحی است و باعث ناراحتی زیادی برای حیوان نمی شود، می توانید چند روز صبر کنید تا خراش ها بهبود یابد. اما اگر وضعیت چشم او در عرض یکی دو روز بدتر شد، حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

خراش چشم سگ معمولاً در عرض سه تا پنج روز بهبود می یابد. در این مدت طبق تجویز دامپزشک باید از قطره یا پماد آنتی بیوتیکی برای جلوگیری از عفونت باکتریایی و از قطره یا پماد چشمی آتروپین برای تسکین درد استفاده کنید.

اگر مشکلات چشمی سگ به طور دائم درمان نشود، به عفونت های جدی تبدیل می شود و ممکن است در دراز مدت بینایی او را تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان مثال، اگر قرنیه آسیب دیده و درمان نشود، می تواند به زخم قرنیه تبدیل شود. همین آسیب به قسمت بیرونی چشم سگ می تواند به داخل چشم پیش رفته و به بینایی حیوان آسیب برساند.

برای آشنایی بیشتر با علل، علائم، تشخیص و درمان خاراندن چشم سگ، به مقاله خاراندن چشم سگ چیست؟ + راهنمای کامل تشخیص و درمان خارش چشم در سگ ها را بخوانید.

التهاب چشم به دلیل بیماری چشم سگ

شایع ترین علامت التهاب چشم سگ یا ورم ملتحمه، قرمزی یا خونی چشم است. این قرمزی قسمت سفید چشم را تحت تاثیر قرار می دهد. البته می تواند روی پلک یا سطح پلک سوم نیز تاثیر بگذارد.

از آنجایی که ورم ملتحمه چشم حیوان خانگی را تحریک می کند، پلک های سگ یا هر بافت نرم دیگری در چشم حیوان خانگی نیز ممکن است متورم شود. در این حالت قسمت آسیب دیده متورم و بزرگ می شود.

یکی دیگر از علائم ورم ملتحمه چشم سگ ترشح است. این ترشح به اشکال مختلف ظاهر می شود. این ترشحات ممکن است باعث کنده شدن یا چسبندگی پلک و سایر قسمت های چشم شود.

این چشم آبکی سگ گاهی حاوی مخاط یا چرک زرد مایل به سبز یا ماده غلیظ و چسبنده ای است که از چشم خارج می شود.

نکته دیگر توجه به پلک زدن مداوم چشم های حیوان است. از آنجایی که التهاب در چشم سگ تحریک می شود و باعث تورم می شود، سگ ممکن است پلک بزند یا دائما پلک بزند. این حالت گاهی با تورم پلک ها همراه است.

مسئله دیگری که باید در مورد بیماری های چشم سگ مراقب آن باشید، مالش صورت سگ است. التهاب چشم سگ باعث سوزش می شود. به همین دلیل حیوان برای تسکین درد صورت خود را به زمین می مالد. شاید در مواردی حتی چشم هایش را بخراشد!

لازم به ذکر است که ورم ملتحمه چشم سگ می تواند با علائم دیگری همراه باشد که در چشم حیوان قابل مشاهده نیست. به عنوان مثال، احساس بی حالی، عطسه، سرفه و اسهال باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

البته این علائم ثانویه با عوارض دیگری نیز مرتبط است. بنابراین توصیه می شود به محض مشاهده هرگونه مشکل چشمی سگ خود را به دامپزشکی ببرید.

بسیاری از مردم ملتحمه سگ یا التهاب چشم سگ را به عنوان عفونت چشم سگ تصور می کنند، اما عفونت تنها یکی از علل احتمالی التهاب چشم در حیوانات خانگی است.

شایع ترین علل ورم ملتحمه در سگ ها عبارتند از:

عفونت چشم

بیماری خودایمنی

سگ با چشم های خشک

ضربه زدن به چشم حیوان،

ورود اجسام خارجی به چشم حیوان.

آلرژی یا حساسیت و سایر محرک ها،

بیماری های شایع مانند عفونت های دستگاه تنفسی.

برای آشنایی بیشتر با علل، علائم، تشخیص و درمان التهاب چشم در سگ، به مقاله همه چیز درباره التهاب چشم در سگ مراجعه کنید. چگونه می توان ورم ملتحمه چشمی را در سگ تشخیص داد؟ بخوانش

وارونگی پلک به دلیل مشکلات چشم سگ

انتروپیون یکی از شایع ترین بیماری های چشمی در سگ ها است. بیماری آنتروپیون نه تنها برای حیوان ناراحت کننده است، بلکه بینایی آن را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

پلک زدن اولین علامت جمع شدن پلک است. اگر سگ شما چیزی را در چشمان خود احساس کند اما نتواند آن را بیرون بیاورد، پلک می زند.

در این حالت چرخش پلک به داخل باعث مالیدن مژه ها به چشم می شود. اگر نمی توانید به راحتی این بیماری را تشخیص دهید، اندازه چشم تحریک شده سگ را با چشم دیگر مقایسه کنید. اگر اندازه آنها یکسان نباشد، به این معنی است که سگ چشمک می زند.

حالت دیگر این است که سگ چشمان خود را بسته نگه دارد. به زبان ساده، درد و ناراحتی مرتبط با بیماری آنتروپیون در سگ ها باعث می شود حیوان چشمان خود را ببندد.

یکی دیگر از نشانه هایی که نشان می دهد پلک های سگ وارونه شده است، آبریزش چشم است. تشخیص دقیق پلک معکوس سگ می تواند دشوار باشد، اما اگر این وضعیت باعث ساییده شدن مژه ها به چشم شود، چشم سگ آب می زند و تشخیص را آسان تر می کند.

البته ممکن است سگ شما مدام پلک بزند و باعث خشکی چشم شود. سگ های مسن تر نیز در اطراف گوشه بیرونی چشم چرک ایجاد می کنند.

یکی دیگر از نشانه های پلک معکوس وجود لکه های اشک بر روی گونه های سگ است. این نشانه سوزش چشم حیوان خانگی است که می تواند به دلیل وارونگی پلک نیز ایجاد شود.

برخی از سگ‌ها با پلک‌های معکوس، برای تسکین درد، دائماً با پنجه‌های خود چشم‌های خود را می‌مالند. برخی از سگ ها به جای خاراندن صورت خود را به زمین می مالند.

به عنوان اولین قدم در تشخیص آنتروپیون در سگ خود، می توانید حیوان را در خانه معاینه کنید. در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای از سوزش چشم، سگ خود را فورا نزد دامپزشک ببرید.

دامپزشک چشم های سگ را با ابزارهای مخصوص معاینه می کند تا ببیند پلک چقدر روی قرنیه قرار دارد. او همچنین احتمال مالش مو روی سطح چشم را بررسی می کند.

اگر به موقع برای تشخیص و درمان بیماری آنتروپیون در سگ ها اقدام نکنید، سگ شما ممکن است مشکلات چشمی ثانویه و جدی تری داشته باشد.

هنگامی که به دامپزشک مراجعه می کنید، او سعی می کند مشکلات ثانویه چشمی را رد کند تا علت اصلی افتادگی پلک سگ را مشخص کند.

به عنوان مثال، او یک رنگ مخصوص به چشم سگ می‌زند، فشار چشم را بررسی می‌کند و تولید اشک سگ را اندازه می‌گیرد. همه اینها به دامپزشک کمک می کند تا مطمئن شود که هیچ بیماری چشم دیگری وجود ندارد.

توجه داشته باشید که این آزمایش ها دردناک نیستند، اما ممکن است دامپزشک به سگ بی حسی موضعی بدهد تا حیوان راحت تر شود.

برای آشنایی بیشتر با علل، علائم، تشخیص و درمان پلک معکوس در سگ، مقاله چگونه پلک وارونه در سگ را درمان کنیم؟ + علت و تشخیص بیماری آنتروپیون در سگ را بخوانید.

زخم قرنیه، به دلیل بیماری چشم سگ

قرنیه چشم از سه لایه تشکیل شده است. لایه بالایی که در معرض هوا قرار دارد، لایه اپیتلیال نامیده می شود. لایه زیر اپیتلیال لایه استرومایی است که ضخیم ترین لایه است. در زیر یک لایه سخت به نام غشای مم وجود دارد.

خراش یا ساییدگی سطحی فقط بر روی لایه اپیتلیال تاثیر می گذارد و به سرعت بهبود می یابد. زخم قرنیه سگ معمولا عمیق‌تر است و با شکستن اپیتلیوم به استروما آسیب می‌زند.

اگر زخم به اندازه ای عمیق باشد که به استروما نفوذ کند، تنها غشای نازک دسمم باقی می ماند و از سوراخ شدن چشم جلوگیری می کند. در چنین مواقعی موضوع بسیار جدی است!

با چشم غیرمسلح نمی توان تشخیص داد که کدام لایه چشم تحت تأثیر قرار گرفته است. این تشخیص نیاز به ابزارهای تخصصی دارد. بنابراین اگر فکر می کنید سطح چشم سگ شما آسیب دیده است، حتما او را نزد دامپزشک ببرید.

شایع ترین علت زخم قرنیه در سگ، ضربه است، مانند خراش روی سطح چشم یا ورود مواد زائد به چشم در حین بازی و زایمان.

بهتر است سگ را برای معاینه تخصصی و تشخیص صحیح بیماری های چشم نزد دامپزشک ببرید. دامپزشک چشم های حیوان را معاینه می کند تا مشخص شود کدام چشم مشکل دارد و علت آن چیست.

برای زخم هایی که لایه استرومایی را تحت تاثیر قرار می دهند، یک قطره آنتی بیوتیک تجویز می شود که سطح چشم را مرطوب نگه می دارد و از عفونت جلوگیری می کند.

نکته مهم این است که همه آنتی بیوتیک ها فقط برای چند ساعت کار می کنند، بنابراین باید هر چهار تا شش ساعت یکبار و البته طبق تجویز دامپزشک استفاده شوند.

مانند بسیاری از زخم ها، زخم قرنیه سگ در پنج تا هفت روز بهبود می یابد. اما اگر دوره نقاهت بیشتر طول بکشد، می تواند نشانه ای از نوع دیگری از مشکل چشمی در سگ شما باشد.

اگر زخم قرنیه سگ آنقدر عمیق باشد که به غشای دسمه برسد، مشکل بسیار جدی است! زیرا اگر این پرده پاره شود، چشم سوراخ می شود.

برای آشنایی بیشتر با علل، علائم، تشخیص و درمان زخم قرنیه سگ، مقاله همه چیز درباره تشخیص زخم قرنیه سگ + راه های پیشگیری از زخم قرنیه سگ را مطالعه کنید.

خونریزی پلک، یکی از مشکلات چشم سگ

تکان دادن یا تکان دادن سگ برای اشاره به وضعیت مشابه در یک حیوان خانگی استفاده می شود. این وضعیت آسیبی ندارد، اما زمانی که حیوان دچار تکان های غیرقابل کنترلی در چشم می شود، به تدریج ناراحت و گیج می شود.

گاهی اوقات انقباض پلک سگ به مشکل گوش داخلی مرتبط است، در این صورت ممکن است حیوان غلت بزند، یا تعادل خود را از دست بدهد و بیفتد!

در اینجا رایج ترین علائم تکان خوردن سگ وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

حیوان تعادل خود را از دست می دهد.

از سرگیجه رنج می برد؛

دور خودش می چرخد.

حالت تهوع می گیرد؛

او با پاهای باز ایستاده است.

در اوایل زمانی که متوجه تغییر رفتار سگ خود شدید، علائم مشکلات چشمی در سگ خود را با دقت مشاهده و یادداشت کنید و چیزی را از دست ندهید!

توصیه می شود زمان و مدت این علائم و همچنین دفعات آنها را یادداشت کنید و تمام این اطلاعات را با خود به دامپزشک ببرید تا با داده های بیشتری سگ را معاینه و درمان کند.

تمام رفتارهای غیرعادی سگ و سایر مشکلات جسمانی می تواند با افتادگی پلک مرتبط باشد. بنابراین هر آنچه را که می بینید با دامپزشک در میان بگذارید.

دامپزشک آزمایش های مختلفی را برای کشف علت اصلی پرش چشم سگ انجام می دهد. او به احتمال زیاد کار خود را با پرس و جو در مورد علائم فیزیکی سگ آغاز خواهد کرد. سپس آنها یک معاینه فیزیکی انجام می دهند و تعیین می کنند که چه آزمایش های دیگری باید انجام شود.

در بسیاری از موارد معاینه پلک سگ، دامپزشک گوش های حیوان را نیز به دقت بررسی می کند. زیرا برخی از عفونت های گوش نیز می تواند منجر به بیماری های چشمی در سگ ها شود.

آزمایش خون و تصویربرداری از سر سگ از جمله آزمایشاتی است که برخی از دامپزشکان برای تعیین علت اصلی پرش چشم سگ انجام می دهند و باید در اسرع وقت آنها را انجام دهید تا از مشکلات بعدی چشم سگ جلوگیری شود.

برای آشنایی بیشتر با علل، علائم، تشخیص و درمان پرش پلک در سگ، به مقاله پرش پلک در سگ یا پرش عصبی چشم در سگ چیست؟ بخوانش

چشم گیلاس، بیماری چشم سگ

سگ ها مانند بسیاری از حیوانات دیگر پلک سومی دارند که در پلک پایینی قرار دارد. وظیفه این پلک سوم محافظت بهتر از چشم است. همچنین این اوست که بیشتر اشک های سگ را تولید می کند. غده اشکی محکم به پلک سوم چسبیده و آن را در جای خود نگه می دارد.

چشم گیلاس افتادگی غده اشکی سگ در سطح پلک سوم است. سگ های مبتلا به این بیماری در واقع ارتباط ضعیف تری بین غده و پلک سوم خود دارند. این ضعف می تواند باعث پارگی و تورم غده اشکی شود.

اگر می خواهید چشم گیلاسی سگ را تشخیص دهید و سریعاً بدون جراحی چشم گیلاسی سگ را درمان کنید، در اینجا 5 علامت رایج چشم گیلاسی سگ وجود دارد:

بافت گوشه چشم سگ قرمز و متورم می شود.

چشم حیوان دائما خیس است.

حیوان پلک می زند؛

چشمش ترشحات چرکی دارد.

این باعث خشکی چشم می شود.

لازم به ذکر است که دلیل خاصی برای چشم گیلاسی سگ وجود ندارد و بنابراین نمی توان روش های پیشگیری قابل اعتمادی ارائه کرد.

اگر علائم این بیماری را در سگ مشاهده کردید و می خواهید چشم گیلاسی را در سگ بدون جراحی درمان کنید، حتما با دامپزشک مشورت کنید.

دامپزشک می تواند به تشخیص قطعی چشم آلبالو و سایر بیماری های چشم سگ کمک کند و جراحی مناسب را تعیین کند. در بیشتر موارد، برای درمان چشم گیلاسی در سگ‌ها، جراحی لازم است.

برخی افراد به دلیل هزینه های درمان چشم آلبالویی در سگ ها ترجیح می دهند جراحی نکنند! اما اگر این شرایط را نادیده بگیرید، سگ شما ممکن است از یک بیماری چشمی خطرناک مانند خشکی چشم رنج ببرد.

دامپزشکان توصیه می کنند از تلاش برای درمان چشم های گیلاسی و سایر مشکلات چشمی در سگ ها در خانه خودداری کنید. زیرا نتیجه ای نخواهد داشت و گذشت زمان اوضاع را بدتر می کند.

البته دامپزشک برای تسکین چشم درد سگ پماد موضعی تجویز می کند، اما این پمادها تنها راه حلی موقتی برای آرام کردن درد حیوان هستند و برای درمان قطعی باید جراحی انجام شود.

برای آشنایی بیشتر با علل، علائم، تشخیص و درمان چشم گیلاسی در سگ، مقاله چگونه چشم گیلاسی را در سگ درمان کنیم؟ + 5 علامت رایج چشم گیلاسی را بخوانید.

سیاهی چشم یکی از مشکلات چشم سگ

گلوکوم سگ یکی از انواع بیماری های چشمی است که باعث افزایش فشار داخل چشم می شود.

اگر تشخیص، کنترل و درمان گلوکوم به موقع انجام نشود، منجر به تخریب بافت های چشمی و در درازمدت به نابینایی حیوان می شود.

فقط یک دامپزشک حرفه ای و آموزش دیده می تواند گلوکوم سگ را به درستی تشخیص دهد و با معاینه و درمان سریع، دید سگ را طولانی تر کند.

گلوکوم یک بیماری دردناک است و متاسفانه سگ ها را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد. اما بیشتر صاحبان سگ از درد حیوان خانگی خود بی خبرند!

اگر می خواهید سیاهی چشم سگ خود را تشخیص دهید، باید به رفتار سگ خود توجه کنید. درد و ناراحتی ناشی از گلوکوم باعث می شود حیوان رفتار غیرعادی داشته باشد.

در اینجا مهمترین علائم رفتاری گلوکوم سگ که باید مراقب آنها بود آورده شده است:

سردرد یا فشار سر بر روی زمین یا دیوار،

مالیدن یا خاراندن چشم ها با چنگال،

کاهش دید حیوان،

کمبود اشتها

بی حالی.

اگر سگ شما علائم رفتاری گلوکوم را نشان می دهد، باید به چشمان او نگاه دقیق تری بیندازید تا وجود آب سیاه را تایید کنید. برخی از این علائم در بیشتر بیماری های مربوط به مشکلات چشم سگ دیده می شود.

گلوکوم درمان قطعی ندارد، اما اگر می خواهید دید سگ خود را تا زمانی که ممکن است حفظ کنید، درمان کنترل حیوان باید به سرعت شروع شود. برای کنترل تولید زلالیه در چشم و درمان گلوکوم سگ، هر دو روش پزشکی و جراحی توصیه می شود.

راه های موثری برای کنترل گلوکوم سگ در خانه وجود دارد. به عنوان مثال، سعی کنید استرس و فشار چشم سگ خود را کاهش دهید. محیط خانه را آرام نگه دارید و شرایط مناسب را فراهم کنید.

بهبود رژیم غذایی همچنین یک راه موثر برای کنترل گلوکوم و سایر بیماری های چشمی در سگ است. همچنین می توانید به سگ خود آنتی اکسیدان بدهید. البته در این مورد حتما با دامپزشک مشورت کنید.

برای آشنایی بیشتر با علل، علائم، تشخیص و درمان گلوکوم در سگ، راهنمای کامل تشخیص و درمان قطعی گلوکوم سگ را مطالعه کنید.

ناهنجاری چشم کولی، به دلیل بیماری چشم سگ

ناهنجاری چشم کولی (CEA) یک بیماری ژنتیکی ارثی است که از بدو تولد وجود دارد.

سگ هایی با فرم خفیف هیچ نشانه ای از مشکلات چشمی نشان نمی دهند، اما آنهایی که فرم شدید دارند ممکن است کور شوند.

اگر می خواهید تشخیص سریع چشم کولی بدهید، می توانید اشیایی را در مسیر سگ خود قرار دهید و ببینید که آیا از کنار آنها می گذرد یا با آنها برخورد می کند.

شما می توانید سگ خود را در مسیری ناآشنا پیاده کنید. مراقب باشید اگر او برای کاوش و بازی کردن از جلوی شما می دود، یا اگر به نظر می رسد از وضعیت مطمئن نیست و در کنار شما حرکت می کند.

راه دیگر برای تشخیص چشم کولی تکان دادن انگشت روی کره چشم سگ است. توجه کنید که آیا عکس العمل نشان می دهد و پلک می زند یا نه!

نکته مهم این است که در این آزمایش جریان هوا ایجاد نشود. زیرا سگ می تواند حرکت هوا را روی سبیل خود احساس کند و در پاسخ پلک بزند.

راه دیگر توجه به سایز مردمک های سگ است. آیا مردمک چشم او در زیر نور شدید کوچک می شود یا خیر! اگر مردمک ها حتی در زیر نور خورشید نیز بزرگ باقی بمانند، احتمالاً او از بدشکلی چشم کولی رنج می برد.

راه دیگر برای تشخیص چشم کولی، مقایسه اندازه چشم دو سگ است. البته این علامت ناهنجاری چشم کولی زیاد شایع نیست، اما گاهی اوقات این ناهنجاری بر اندازه کره چشم حیوان تاثیر می گذارد و منجر به کوچکتر شدن چشم می شود.

توصیه می شود سایر بیماری های چشمی در سگ بررسی شود. برخی دیگر از نشانه‌های مشکلات چشمی در سگ‌ها، مانند فرورفتگی چشم یا پوشش کدر روی چشم نیز به تشخیص چشم کولی کمک می‌کند.

با توجه به رفتار حیوان خانگی خود و تشخیص مشکلات چشم سگ، می توانید درمان قطعی یا درمان را به موقع شروع کنید و از عواقب ناخوشایند برخی بیماری های چشم سگ مانند نابینایی جلوگیری کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل، علائم، تشخیص و درمان چشم کولی، مقاله هر آنچه باید در مورد ناهنجاری چشم کولی در سگ ها بدانید را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا