چرا از پوست نمونه برداری میکنند

داروانا:

نمونه برداری از پوست یا بیوپسی پوست شامل نمونه برداری از سطح بدن است. نمونه به دست آمده برای بررسی های بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پزشک از سواب پوستی یا بیوپسی پوست برای تشخیص یا رد برخی بیماری ها و بیماری های پوستی استفاده می کند.

انواع بیوپسی پوست

انواع اصلی بیوپسی پوست عبارتند از:

بیوپسی اصلاح: در این نوع بیوپسی، پزشک از ابزاری شبیه تیغ استفاده می کند و قسمت کوچکی از لایه های فوقانی پوست (اپیدرم و قسمت هایی از درم) را برمی دارد.

بیوپسی پانچ: پزشک از یک ابزار دایره ای برای برداشتن بخش کوچکی از لایه های عمیق تر (اپیدرم، درم و مقداری چربی سطحی) استفاده می کند.

بیوپسی برشی

(بیوپسی برش): پزشک از یک چاقوی کوچک برای برداشتن برآمدگی یا بخشی از پوست غیر طبیعی استفاده می کند.

دلایل نمونه برداری از پوست یا بیوپسی پوست

نمونه برداری از پوست (بیوپسی پوست) برای تشخیص یا حذف احتمال برخی بیماری ها از جمله موارد زیر استفاده می شود:

کراتوز اکتینیک

پمفیگوئید تاول دار و سایر بیماری های پوستی تاول دار

درماتیت، پسوریازیس و سایر بیماری های التهابی پوست

سرطان پوست، از جمله کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم

عفونت پوست

برچسب های پوستی

مولکول های هشدار دهنده مشکوک یا توده های دیگر

زگیل

خطرات مرتبط با نمونه برداری از پوست یا بیوپسی پوست

نمونه برداری از پوست (بیوپسی پوست) به طور کلی یک روش بی خطر است، اما ممکن است عوارض خاصی به دنبال بیوپسی پوست رخ دهد. برخی از خطرات و عوارض بیوپسی پوست عبارتند از:

خون ریزی

کبودی

اسکار

عفونت

واکنش های آلرژیک به آنتی بیوتیک های موضعی

برای نمونه برداری از پوست چه آمادگی هایی لازم است؟

قبل از انجام بیوپسی پوست یا نمونه پوست، در صورت وجود، باید پزشک را از شرایط زیر مطلع کنید:

تشخیص اختلالات خونریزی

خونریزی بیش از حد ناشی از جراحی یا سایر اقدامات پزشکی

استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، داروهای حاوی آسپرین، وارفارین یا هپارین

سابقه عفونت پوستی مانند زرد زخم داشته باشید

مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند، مانند داروهای دیابت یا داروهایی که پس از پیوند عضو داده می شوند.

نحوه گرفتن نمونه پوست

بسته به محل بیوپسی پوست (بیوپسی پوست)، از شما خواسته می شود که لباس را عوض کنید. یک پزشک یا پرستار ناحیه ای از پوست را که قرار است بیوپسی شود تمیز می کند. با استفاده از یک نشانگر جراحی، منطقه نمونه برداری مشخص می شود. سپس بی حسی موضعی وارد ناحیه مورد نظر می شود. بیهوشی به طور کلی با استفاده از یک سوزن ظریف و به صورت تزریق انجام می شود. داروی بیهوشی ممکن است برای چند ثانیه احساس سوزش ایجاد کند. پس از این، محل بیوپسی (نمونه) بی حس می شود و دیگر احساس درد و ناراحتی نخواهید داشت.

در طول نمونه برداری از پوست

انتظارات شما بسته به نوع بیوپسی یا نمونه پوست انجام شده متفاوت خواهد بود.

در مورد نمونه ای از پوست (بیوپسی) که با تراشیدن گرفته می شود، پزشک از ابزار تیز برای برش بافت استفاده می کند. عمق برش به نوع بیوپسی و قسمتی از بدن که در آن بیوپسی انجام می شود بستگی دارد. در این روش خونریزی کمی رخ می دهد. با اعمال فشار یا ترکیب فشار با برخی داروهای موضعی، خونریزی در محل بیوپسی متوقف می شود.

در مورد بیوپسی پانچ یا اکسیزیون، لایه بالایی چربی زیر پوست برداشته می شود، بنابراین برای بستن زخم نیاز به بخیه است. برای محافظت از زخم و جلوگیری از خونریزی، زخم را با بانداژ می پوشانند.

سواب پوست (بیوپسی) معمولاً 15 دقیقه طول می کشد و این زمان از آماده سازی بیوپسی تا پوشاندن زخم و ارائه دستورالعمل هایی برای مراقبت از زخم در منزل ادامه می یابد.

پس از گرفتن نمونه پوست

پزشک روز بعد نحوه درمان زخم را به شما آموزش می دهد. بسته به نوع بیوپسی، خونریزی ممکن است پس از خروج از مطب رخ دهد. البته این احتمال در افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند بیشتر است. اگر خونریزی رخ داد، باید به مدت 10 تا 20 دقیقه به طور مستقیم به زخم فشار وارد کرد. اگر خونریزی ادامه یابد، باید فوراً با پزشک تماس بگیرید.

همه بیوپسی ها یک اسکار کوچک به جا می گذارند. برخی افراد زخم های برجسته ای ایجاد می کنند. این خطر زمانی بیشتر است که بیوپسی روی گردن یا قسمت بالایی تنه مانند کمر و قفسه سینه انجام شود. ابتدا اسکار صورتی می شود سپس به تدریج سفید یا قهوه ای می شود.

سعی کنید برجستگی در محل بیوپسی ایجاد نکنید یا از کشیدن پوست در ناحیه بیوپسی خودداری کنید، زیرا این کار باعث خونریزی از زخم و بزرگ شدن جای زخم می شود.

بهبود زخم چندین هفته طول می کشد و معمولا در عرض دو هفته کامل می شود. جراحات ساق پا سریعتر از سایر نواحی بهبود می یابند.

مراقبت های بعد از نمونه برداری از پوست

قبل از لمس محل بیوپسی، دست های خود را با آب و صابون بشویید.

محل بیوپسی را با آب و صابون بشویید. اگر محل بیوپسی روی پوست سر شماست، آن را با شامپو بشویید.

محل نمونه پوست (بیوپسی) را به خوبی در آب غوطه ور کنید.

محل بیوپسی را با یک حوله تمیز پاک کنید.

محل بیوپسی را با بانداژ بپوشانید و اجازه دهید پوست هوا خارج شود.

تا زمانی که بخیه ها برداشته شوند به مراقبت از خود ادامه دهید. هنگامی که بیوپسی پوست بخیه ندارد، باید مراقبت را تا بهبود زخم بیوپسی ادامه دهید.

نتایج نمونه پوست (بیوپسی) چیست؟

پس از بیوپسی پوست، پزشک نمونه ها را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه می فرستد. بسته به وضعیت پوست، نوع بیوپسی و روش های آزمایشگاهی، نتایج ممکن است در عرض چند روز تا چند هفته آماده شوند. نتایج آزمایشات متابولیک یا ژنتیک ممکن است چندین ماه طول بکشد. در مورد نتایج به دست آمده باید دوباره به پزشک مراجعه کنید. در این صورت سوالات احتمالی خود را آماده کنید و سعی کنید در زمان ملاقات با پزشک باشید.

سوالات متداول در مورد بیوپسی پوست

بر اساس نتایج به دست آمده در طول بیوپسی، مرحله بعدی چیست؟

چه مراحلی باید بردارم؟

آیا عواملی وجود دارد که بر نتایج بیوپسی تأثیر می گذارد، در این صورت ممکن است نتایج تغییر کند؟

آیا تکرار بیوپسی ضروری است؟

اگر بیوپسی پوست سرطان پوست را نشان دهد، آیا همه سرطان‌ها برداشته شده‌اند یا به درمان اضافی نیاز است؟

نمونه بیوپسی پوست در آزمایشگاه پاتولوژی چه کاربردهایی دارد؟

پاتولوژیست فردی است که بر اساس نمونه بیوپسی یا به عبارت دیگر نمونه برداری از بافت بدن به مطالعه و بررسی بیماری ها می پردازد. در بسیاری از موارد، تشخیص بیماری های پوستی توسط آسیب شناسان انجام می شود. بر اساس بیوپسی های آناتومیک دریافتی و معاینه آنها و همچنین با استفاده از اطلاعات به دست آمده از نمونه بیوپسی پوست، نظر خود را در مورد نوع بیماری فرد ارائه می دهند. اگر آسیب شناسان مطالعات خود را در زمینه ژنتیک گسترش دهند تا زمانی که در این زمینه متخصص تلقی شوند، می توانند در مطالعات مربوط به بیماری های سرطانی فعالیت کنند.

بیوپسی یا نمونه پوست:

بیوپسی پوست شامل نمونه برداری از سطح بافت است. این روش جزو روش های تشخیصی طبقه بندی می شود و به کمک آن دستگاه تست کننده برخی از بافت های بدن را از بدن جدا می کند و نمونه را برای تعیین اجزای آن به آزمایشگاه بافت شناسی ارسال می کند. در بخش بافت شناسی یا آسیب شناسی بیمارستان، پاتولوژیست بافت های گرفته شده توسط آزمایشگر را زیر میکروسکوپ قرار می دهد و پس از تایید بیماری های احتمالی بافت، گزارش نهایی را برای پزشک معالج ارسال می کند.

چه زمانی بیوپسی پوست ضروری است؟

1- زمانی که با مشکلات پوستی مانند پسوریازیس ناشی از دلایل ژنتیکی و دفع آهن از طریق تعریق مواجه می شوید.

2- زمانی که دچار بیماری هایی مانند سرطان پوست هستید یا عوامل و اولین علائم این بیماری در شما مشاهده می شود.

3- در مواردی که عفونت پوستی با منشا قارچی یا باکتریایی دارید.

قبل از نمونه پوست چه باید کرد؟

قبل از نمونه برداری، فرد باید اطمینان حاصل کند که از کرم ها یا روغن های نرم کننده روی پوست استفاده نکرده است. در چنین مواردی از آنجایی که سطح ضایعه با این مواد پوشیده شده است، تشخیص صحیح بیماری در زیر میکروسکوپ مشکل است. بنابراین، قبل از شروع نمونه برداری از پوست، از عاری بودن سطح پوست از موادی مانند کرم و پماد اطمینان حاصل کنید.

چه عواملی بر جمع آوری بیوپسی پوست تأثیر می گذارد؟

1- داروهای ضد التهابی که سیستم ایمنی را سرکوب کرده و در کاهش تورم و قرمزی ناحیه بیوپسی شده نقش حیاتی دارند.

2- داروها و مواد با خاصیت ضد قارچی

3- کرم های کورتونا که به میزان قابل توجهی از التهاب ناحیه جلوگیری می کند.

از چه قسمتی از پوست می توان نمونه برداری کرد؟

اگر قسمت های مختلف پوست در ضایعات متعدد درگیر هستند و ضایعات در حال پیشرفت هستند، بهتر است نمونه برداری از ضایعاتی که تازه شروع به رشد کرده اند شروع شود. این کار تشخیص صحیح بیماری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

بهتر است از قسمت های بیرونی ضایعه نمونه برداری شود.

اگر ضایعات زیادی وجود دارد، بهتر است تعدادی را به صورت تصادفی انتخاب کنید و نمونه برداری کنید.

نمونه برداری از مناطق تحت درمان با درمان های موضعی گزینه مناسبی برای ارسال به آزمایشگاه پاتولوژی نیست، زیرا اثرات درمانی سایر داروهایی که در تشخیص دقیق بیماری اختلال ایجاد می کنند، مانع از تشخیص صحیح بیماری می شود. در چنین مواردی باید از قطعاتی که عمل آوری نشده اند نمونه برداری شود

در اغلب موارد، نمونه برداری از منبع اصلی کانون پاتولوژیک ضروری است.

در صورت لزوم، بسته به هدف بیوپسی، ضایعات باید به طور کامل با حاشیه باریک از روی پوست خارج شوند.

برای ضایعات ماکولا یا برجسته، باید تیغ را به موازات پوست بگیرید و یک لایه نازک با عمق کم ضایعه (در صورت برجسته بودن) بردارید.

انواع نمونه برداری از پوست

1- بیوپسی اسکراپینگ

رایج ترین روش بیوپسی پوست، بیوپسی اصلاحی است. این روش که بسیار سریع و آسان انجام می شود، مراقبت از زخم ایجاد شده را به میزان قابل توجهی کاهش داده و ساده می کند، همچنین هزینه این نوع برداشتن کمتر و اثربخشی آن بیشتر است. هنگامی که با ضایعات اپیدرمی مواجه می شوید که به درم گسترش نمی یابند، می توانید به بیوپسی خراش دادن سطحی متوسل شوید. از موارد مورد مطالعه با این روش می توان به زگیل، پاپیلوم، غدد پوستی (تگ های پوستی، کارسینوم های سطحی تشکیل شده از سلول های پایه یا سنگفرشی و کراتوزهای سبورئیک یا اکتینیک) اشاره کرد.

به خاطر داشته باشید که این نوع بیوپسی پوست برای ضایعات رنگدانه ای مشکوک که ممکن است پس از جراحی ایجاد شود، مناسب نیست. معمولاً در طول بیوپسی خراش سطحی، یک لایه نازک از بافت با استفاده از چاقوی جراحی برداشته می‌شود (معمولاً با تیغه شماره 15)، اما بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند از درمبلید، یک تیغ، برای این منظور استفاده کنند. تیغه دو لبه یا قیچی. در این روش پزشک یک نمونه سطحی و نازک شامل اپیدرم و درم فوقانی (ضخامت کمتر از یک میلی متر) را از سطح پوست بیمار جدا می کند.

محلول آلومینیوم 20 کلرید معمولاً برای ضدعفونی ناحیه بیوپسی پوست استفاده می شود. البته می توانید به جای این ماده از نیترات نقره یا محلول مانسل (مشتقات سولفات آهن) استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که این محلول ها خاصیت رنگ دهی دارند و رنگ پوست را تغییر می دهند. در این مدت، مرطوب نگه داشتن ناحیه زیر بیوپسی پوست برای حداقل یک هفته می تواند خطر ایجاد اسکار را کاهش دهد. با توجه به خاصیت ارتجاعی بالای پوست پا، بیوپسی اصلاح بر روی روش هایی که نیاز به بخیه روی پا دارند، استفاده می شود.

2- بیوپسی قندی

در بیوپسی بخیه، یک لایه ضخیم از بافت پوست توسط یک تیغه برداشته می شود. در این روش نمونه ای برای بیوپسی پوست که حداقل حاوی وسط درم و گاهی چربی زیر جلدی (عمق 11-4 میلی متر) باشد، گرفته می شود. این نوع بیوپسی پوست یکی از انواع بیوپسی کامل است. این نوع بیوپسی در بیمارانی که ضایعات رنگدانه ای بزرگ دارند و یا به دلیل نگرانی های زیبایی و یا محل آناتومیکی ضایعه برداشتن ضایعات آنها با بیوپسی بیضوی مشکل است، استفاده می شود.

3- بیوپسی پانچ

در بیوپسی پانچ ابزار پانچ مانند با تیغه دایره ای بر روی پوست قرار می گیرد که تا سطح چربی زیر پوست به پوست نفوذ می کند و با این روش می توان پوست نمونه استوانه ای را از روی پوست جدا کرد. بسته به اندازه ضایعه و نوع بافت مورد نیاز برای فرسایش، بیوپسی پانچ ممکن است به صورت ابلیشن ناقص یا ابلیشن کامل انجام شود. این نوع بیوپسی پوست عمدتاً در مواردی استفاده می شود که برای تشخیص نیاز به درم یا بافت زیر جلدی است.

بررسی ضایعات التهابی یا تاول ها با استفاده از بیوپسی

1- بررسی ضایعات ملانوسیتی مانند خال های دیسپلاستیک یا مرکب

2- التهاب چربی زیر پوست به نام پانیکولیت

3- بیوپسی از پوست سر یا فولیکول مو برای تشخیص آلودگی ناحیه مورد بررسی توسط عوامل بیماری زا مانند استافیلوکوکوس اورئوس.

دلایل جراحی پس از بیوپسی پوست

1- پزشک ذیصلاح پس از تشخیص قطعی با بیوپسی پوست می تواند مداخله جراحی را انجام دهد.

2- برای کنترل سریع بیماری پوستی در حال رشد می توان مداخله جراحی انجام داد.

3- بهبود کیفیت ظاهر پوست و درمان ضایعات تغییر رنگ داده و همچنین ترمیم پوست آسیب دیده در اثر کهولت سن، آفتاب و در نهایت افزایش ظاهر پوست (جراحی پلاستیک).

مراقبت های بعد از بیوپسی پوست:

برای تمیز کردن محل جمع آوری و جلوگیری از عفونت های احتمالی از محلول های ضد عفونی کننده یا کوتر الکتریکی استفاده کنید.

_ ناحیه نمونه برداری را می توان با وازلین مرطوب نگه داشت. ژل نفتی به دلیل ماهیت آبگریز از رشد باکتری ها در محیط نمونه برداری جلوگیری می کند. بنابراین، به بیمار توصیه کنید که ناحیه آسیب دیده را حداقل به مدت یک هفته مرطوب کند تا عفونت سطحی به حداقل برسد و خطر ایجاد اسکار کاهش یابد.

در طول مراقبت های پس از بیوپسی، بسیار نادر است که بیمار دچار خونریزی شود. اگر خونریزی رخ دهد، می توان آن را با فشرده سازی، بخیه زدن یا سوزاندن کنترل کرد. در صورت بروز عفونت که معمولاً در 3 روز اول پس از بیوپسی رخ می دهد، عفونت را با مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی کنترل کنید.

خطرات بیوپسی پوست

_ در موارد بسیار نادر خونریزی در محل نمونه گیری رخ می دهد که با مراقبت های انجام شده توسط اپراتور بیوپسی قابل کنترل است.

ممکن است 3 تا 14 روز طول بکشد تا بخیه بهبود یابد.

پس از مشاهده این موارد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید

هنگامی که خونریزی شدید را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده خونریزی، به محل بیوپسی فشار وارد کنید و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

_درد، قرمزی، تورم ناحیه بیوپسی از نشانه های حساسیت ناحیه نمونه برداری شده به عوامل محیطی است، پس بهتر است برای انجام اقدامات لازم با پزشک مشورت شود.

بروز تب، نشانه عفونت در ناحیه بیوپسی، باید با آنتی بیوتیک مناسب کنترل شود، بنابراین در صورت تب، بدون معطلی با پزشک خود تماس بگیرید.

نتایج آزمایش بیوپسی پوست

تست های بیوپسی پس از سه تا ده روز کاری آماده ارائه به پزشک است. به طور معمول، هنگام تفسیر نتایج بیوپسی پوست، دو مجموعه از پاسخ‌های نمونه به ما ارائه می‌شود. یا نتایج بیوپسی طبیعی است، همانطور که در آزمایش با نمونه پوستی مواجه می‌شوید که شامل بافت طبیعی پوست است، یا نتایج بیوپسی شامل موارد غیرطبیعی است که خود این نتایج به چند قسمت تقسیم می‌شوند. از جمله نتایج ارائه شده در بخش بیوپسی غیر طبیعی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

موارد خفیف در نمونه آزمایش شده مشاهده می شود.

قسمت های سلول سرطانی در نمونه برداری انجام شده قابل مشاهده نیستند.

تغییرات خوش خیم پوستی شامل زگیل، کراتوز سبورئیک، کلوئید، آنژیوم، تومورهای خوش خیم پوست مانند نوروفیبروم یا درماتوفیبروما است.

سلول های سرطانی مانند سرطان سلول بازال، سلول سنگفرشی یا ملانوم دیده می شوند.

بیماری هایی مانند لوپوس، پسوریازیس یا واسکولیت ممکن است در نمونه مشاهده شود.

در نمونه آزمایش شده عفونت باکتریایی یا قارچی وجود دارد.

نمونه برداری در چه مواردی به کار می رود؟

نمونه یا بیوپسی تشخیص بیماری های پوست، مخاط و گاهی ناخن ها را ممکن می سازد. بیوپسی برای افتراق خال مشکوک از سرطان پوست، تشخیص نوع تومور، بیماری های تاولی، التهابی، روماتیسمی و غیره استفاده می شود.

بیوپسی به چه طریقی انجام می شود؟

برای کاهش درد از بی حسی موضعی با لیدوکائین استفاده می شود. معمولاً حداقل 3×3 میلی متر از پوست یا غشای مخاطی برداشته می شود. بسته به نوع ضایعه، نمونه می تواند سطحی یا عمیق باشد. بسته به حجم نمونه و میزان خونریزی، پوست ممکن است با بخیه ترمیم شود یا با مواد شیمیایی سوزانده شود و اجازه داده شود تا در عرض 3 هفته به طور ثانویه بهبود یابد. سپس پوست بانداژ می شود. بسته به نوع ضایعه، گاهی لازم است 2 تا 3 نمونه از بیمار گرفته شود. گاهی در مورد ضایعات کوچک مانند خال های مشکوک، کل ضایعه برداشته می شود. نمونه جمع آوری شده به پاتولوژی ارسال می شود. پاسخ پاتولوژیک معمولاً طی 10-7 روز تهیه می شود. سپس درمان با نظر پزشک و بر اساس علائم بالینی و یافته های پاتولوژیک انجام می شود. در برخی موارد ممکن است یک پاسخ پاتولوژیک غیر اختصاصی گزارش شود که پزشک بر اساس تشخیص بالینی بیمار را درمان و تحت نظر دارد. و چند بار دیگر در صورت عدم بهبود بیوپسی را تکرار می کند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا