چرا از عقب خون میاد

هر گونه خونریزی از مقعد به دلایل مختلف را خونریزی مقعدی می گویند. وقتی با خون روی مدفوع یا کاسه توالت مواجه می‌شوید، نگران نباشید زیرا این خونریزی می‌تواند دلایل مختلفی مانند مشکلات نشستن داشته باشد. بسته به علت، از دست دادن خون می تواند همراه با مدفوع یا جداگانه و خفیف یا شدید باشد.

اختلالات در هر قسمت از دستگاه گوارش مانند مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ، رکتوم (رکتوم) و مقعد می تواند منجر به خونریزی مقعدی شود. اما طبق تحقیقات در بیشتر موارد خونریزی به دلیل فشار در هنگام اجابت مزاج، یبوست یا اسهال مزمن اتفاق می افتد. البته شدت و رنگ خونریزی معمولا از قرمز روشن تا قهوه ای متغیر است.

یک نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه کنید:

اگر خونی که می بینید تیره رنگ است، احتمالاً از قسمت های بالایی دستگاه گوارش مانند معده، مری یا روده ها خونریزی می کند.

علاوه بر این، دیدن خون قرمز روشن نشان دهنده خونریزی در قسمت انتهایی دستگاه گوارش مانند راست روده و مقعد است. اما وجود خون در مدفوع را همیشه باید جدی گرفت و با مشورت پزشک بررسی های لازم را انجام داد.

تشخیص سریع علت خونریزی

اگر خونریزی مقعدی دارید، با کلینیک تماس بگیرید تا معاینه را تعیین کنید و علت این بیماری را تشخیص دهید.

انواع خونریزی مقعدی را بشناسید

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بسته به اینکه کدام قسمت از دستگاه گوارش باعث خونریزی می شود، این عارضه را می توان به سه نوع تقسیم کرد:

هماتوشزیا: منشا این خونریزی روده بزرگ است و از آنجایی که فاصله مقعد و کولون کم است، خونی که بیمار مشاهده می کند قرمز روشن است. این نوع خونریزی معمولاً جدی نیست و در داخل مدفوع یا به طور جداگانه قابل مشاهده است.

علائم هماتوشزی که ممکن است بیمار تجربه کند شامل تب، درد شکم و تغییرات دفعی مانند اسهال و غیره است.

ملنا: دیدن مدفوع تیره و یکنواخت سیاه نشان دهنده خونریزی از قسمت فوقانی دستگاه گوارش است. شدت این نوع خونریزی مقعدی معمولاً بیشتر است و علت تغییر رنگ را می توان فاصله زیاد معده، مری یا روده کوچک با مقعد دانست.

در این فاصله، خون اکسیژن خود را از دست می دهد و بنابراین به رنگ تیره تخلیه می شود.

خون مخفی: در این حالت خون در مدفوع وجود دارد اما بیمار قادر به دیدن آن نیست و تنها با آزمایش گایاک یا تست O.B قابل تشخیص است. این آزمایش معمولا برای افرادی که به دلیل کم خونی یا فقر آهن به پزشک مراجعه می کنند تجویز می شود.

علل خونریزی از مقعد یا خون در مدفوع

شایع ترین علل خونریزی از مقعد یا خون در مدفوع عبارتند از:

شقاق یا زخم مقعد

ایجاد زخم یا پارگی در پوست اطراف مقعد را شقاق یا شقاق می گویند. این وضعیت علاوه بر خونریزی، علائم دردناک دیگری مانند خارش، سوزش و التهاب را نیز به همراه دارد. بیماران معمولاً به دلیل علائم آزاردهنده به دنبال سریعترین راه برای درمان شقاق هستند.

هموروئید داخلی و خارجی

زمانی که وریدهای مقعد ملتهب و متورم می شوند، فرد دچار هموروئید می شود. شایع ترین علامت هموروئید خونریزی از مقعد است. البته این عارضه علائم دردناک دیگری مانند تورم ناحیه مقعد، درد و التهاب را نیز به دنبال دارد.

به این مورد نیاز دارید؟ راه های درمان بواسیر با جراحی لیزر و هموروئید

اسهال خونی

بدیهی است که از شایع ترین بیماری هایی که باعث خونریزی از مقعد می شوند، میکروب ها و انگل ها هستند. اسهال خونی ناشی از این عوامل معمولا سیر حاد دارد، یعنی در عرض چند روز ایجاد می شود و باعث اسهال شدید همراه با ترشحات خونی می شود. اسهال خونی را می توان به راحتی درمان کرد، بنابراین با مصرف آنتی بیوتیک می توان به نتیجه مطلوب رسید.

کولیت زخمی

کولیت یک بیماری خودایمنی است که در آن پوشش داخلی روده بزرگ در اثر حمله سلول های دفاعی آسیب می بیند و بیمار دچار درد شکم، اسهال و خونریزی می شود. این بیماری سیر مزمن دارد و سال ها فرد را آزار می دهد و بیمار باید دارو مصرف کند.

سرطان

با توجه به شیوع سرطان روده بزرگ و قابل درمان بودن آن، بسیاری از موارد خونریزی مقعدی نیاز به کولونوسکوپی برای اطمینان از سلامت کولون دارند. خوشبختانه در سال های اخیر به لطف آموزش تعداد زیادی از پزشکان در زمینه گوارش، امکان انجام کولونوسکوپی کامل فراهم شده است.

تاکید بر این نکته ضروری است که در صورت تشخیص زودهنگام سرطان کولون، این بیماری با عمل جراحی به طور کامل درمان می شود و بیمار بهبودی کامل پیدا می کند و تنها راه تشخیص این بیماری در مراحل اولیه، انجام کولونوسکوپی کامل توسط دستگاه گوارش است. دکتر واجد شرایط

زخم ها

این زخم معده که معده و روده کوچک را تحت تأثیر قرار می دهد، زمانی رخ می دهد که لایه مخاطی معده نازک شده و اسیدهای گوارشی باعث ایجاد زخم در آنجا می شوند. یکی از علائم این عارضه خونریزی مقعدی است.

وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید

توجه داشته باشید که در سه مرحله برای درمان خونریزی مقعدی باید خیلی سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید:

1- اگر خونریزی مقعدی با هر یک از علائم زیر همراه باشد، باید فوراً با پزشک مشورت کنید.

– تنفس سریع و کم عمق

– سرگیجه یا سرگیجه بعد از ایستادن

– تاری دید

– از هوش رفتن

– گیجی

– حالت تهوع

– سردی، رطوبت و رنگ پریدگی پوست

– کاهش ادرار

2- در صورتی که خونریزی مقعدی دارای ویژگی های زیر باشد، بهتر است در اسرع وقت با پزشک متخصص مشورت شود.

– مداوم یا شدید

– همراه با درد یا انقباضات شدید شکمی

– با درد در مقعد

3- اگر خونریزی مقعدی بیش از یک یا دو روز طول کشید یا خفیف اما آزاردهنده بود با پزشک مشورت کنید.

ویزیت و مشاوره آنلاین

برای مشاوره آنلاین می توانید با مشاورین ما با شماره زیر و واتساپ تماس بگیرید.

پیشگیری و درمان خانگی خونریزی مقعدی

لازم به ذکر است در صورت خونریزی ناشی از دلایلی مانند یبوست و … می توان با رعایت نکات زیر این عارضه را برطرف کرد.

از طرفی اگر خونریزی شدید باشد یا به راحتی قطع نشود باید با پزشک مشورت کرد و این نوع درمان به هیچ وجه موثر نخواهد بود اما می تواند وضعیت بیمار را بدتر کند.

استفاده از دستمال توالت: توصیه می شود از دو لایه دستمال توالت نرم استفاده کنید، حتی اگر مجبور هستید آن را با خود به محل کار ببرید. برخی از بیماران از دستمال توالت ارزان و خشن استفاده می کنند. همیشه خود را به آرامی با دستمال توالت نرم خشک کنید.

کوتاه کردن ناخن ها: ناخن های بلند ممکن است مد باشند، اما می توانند خطرناک نیز باشند. یک بار خانمی را با خونریزی شدید مقعدی به اورژانس آوردند. معلوم شد که او در حین پاک کردن پس از اجابت مزاج، به طور تصادفی رگ هموروئیدی را با ناخن بلند خود پاره کرده است.

مقعد را چرب کنید: روغن کاری مقعد قبل از اجابت مزاج باعث تسهیل دفع مدفوع می شود.

به نحوه غذا خوردن و نوع آن توجه کنید: غذای خود را با دقت بجوید و بدانید آنچه می خورید باید از مقعد خارج شود. این اتفاق کمتر رخ می دهد، اما اگر یک تکه استخوان کوچک خورده شود، می تواند باعث بریدگی، پارگی و خونریزی در مقعد در هنگام عبور از مقعد شود.

استفاده صحیح از مایعات: شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشید. آب مدفوع را نرم می کند و با کمترین نیرو دفع آنها را آسان می کند. هر چه بیشتر زور بزنید، احتمال خونریزی از مقعد بیشتر می شود.

مصرف غذاهای غنی از فیبر: توصیه می شود میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات به اندازه کافی مصرف کنید زیرا باعث افزایش حجم مدفوع و در نتیجه جلوگیری از فشار در هنگام اجابت مزاج می شود.

روش های پزشکی برای درمان خونریزی

در نهایت تشخیص و درمان خونریزی مقعدی که بیش از دو بار تکرار شده است تنها توسط پزشک امکان پذیر است. معمولاً افراد زیر 40 سال که علت خونریزی آنها یبوست و هموروئید تشخیص داده می شود، نیازی به بررسی بیشتر ندارند.

حتی اگر علت خونریزی جدی نباشد، باید منشا آن را تشخیص داد. مطمئنا روش های خانگی و تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی نمی تواند انواع خونریزی ها را درمان کند. معمولاً پزشک برای افراد بالای 40 سال کولونوسکوپی تجویز می کند، زیرا احتمال سرطان در این افراد کمی بیشتر است.

لازم به ذکر است که یکی از روش های تشخیص خونریزی کولونوسکوپی است که با انجام این آزمایش به راحتی می توان علت خونریزی را تشخیص داد و سپس درمان موثری را انجام داد.

ممکن است برای درمان هموروئید خونریزی دهنده، شقاق، زخم معده و شرایط مشابه، جراحی یا سایر اقدامات پزشکی لازم باشد.

تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینااطلاعات این مقاله صرفاً برای افزایش آگاهی شماست. به‌هیچ‌عنوان بدون مشورت با پزشک، خوددرمانی نکنید. دریافت مشاوره آنلاین

در طی چند سال گذشته، رابطه جنسی مقعدی رایج شده است و برخی از زوج ها به دلایل مختلف رابطه جنسی از پشت را تجربه کرده اند یا در نظر دارند. شاید شما با عوارض رابطه مقعدی آشنا نیستید و نمی دانید چه خطراتی ممکن است برای شما ایجاد کند.

خونریزی مقعدی یکی از شایع ترین عوارض رابطه جنسی مقعدی است و در این مقاله مجله سلامت توسط دکتر ساینا به بررسی علل خونریزی در حین رابطه مقعدی و خطرات آن می پردازیم. برای مطالعه موضوع مورد نظر می توانید روی عنوان آن در لیست کلیک کنید. اگر در حال خواندن با موبایل هستید، روی عنوان ضربه بزنید.

فهرست مطالبی که می خوانید:

خونریزی مقعدی: یکی از خطرناک ترین عوارض رابطه جنسی مقعدی

خونریزی مقعدی یکی از خطرناک ترین عوارض رابطه مقعدی است که به دلایل مختلفی رخ می دهد. در طول این نوع رابطه جنسی، معرف ممکن است دیواره مقعد شریک جنسی خود را پاره کند و باعث آسیب و ترک در دیواره مقعد شود. این ترک‌ها یا پارگی‌های کوچک می‌تواند با خونریزی و ناراحتی برای گیرنده در حین عمل جنسی مقعدی بعدی همراه باشد.

در برخی موارد، رابطه مقعدی می تواند منجر به مشکلاتی مانند هموروئید شود. اگر فردی از این عارضه رنج می برد، ممکن است در حین اجابت مزاج دچار خونریزی شود. همچنین ممکن است احساس خارش و ناراحتی در اطراف مقعد داشته باشید.

گاهی اوقات خونریزی بعد از رابطه مقعدی به دلیل عفونت است. مانند سایر روابط جنسی، رابطه جنسی مقعدی می تواند منجر به عفونت های مقاربتی (STIs) مانند کلامیدیا و سوزاک شود. این عفونت ها می توانند باعث خونریزی در این ناحیه شوند.

آشنایی با سایر عوارض رابطه جنسی از پشت

رابطه مقعدی علاوه بر خونریزی مقعدی عوارض خطرناک دیگری نیز دارد. از آنجایی که ضایعات پوستی در حین رابطه مقعدی بیشتر از رابطه جنسی واژینال است، احتمال انتقال بیماری های مقاربتی در چنین رابطه ای بیشتر است. بیماری هایی مانند ایدز، کلامیدیا، هپاتیت و تبخال تناسلی نمونه هایی از بیماری های مقاربتی هستند که هیچ درمانی ندارند و برای مدت طولانی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، رابطه جنسی مقعدی خطرناک ترین رفتار از نظر انتقال HIV است. بنابراین احتمال انتقال ویروس اچ‌آی‌وی به یک فرد «پذیرنده» (کسی که با فرد دیگری رابطه مقعدی داشته است) 13 برابر بیشتر از یک فرد «معرفی» است. [1]

سایر خطرات و عوارض رابطه جنسی مقعدی

سایر عوارض رابطه جنسی از پشت عبارتند از:

افزایش خطر ابتلا به سرطان مقعد

سوراخ شدن روده

شقاق مقعد

بی اختیاری مدفوع

برخی از زوج ها با هر خطری که رابطه مقعدی داشته باشد، قصد دارند این رابطه را برای رفع آن تجربه کنند. در چنین شرایطی باید نکات ایمنی و آموزش رابطه جنسی مقعدی رعایت شود.

همچنین به یاد داشته باشید که رابطه مقعدی بدون رضایت طرفین می تواند تضادها و درگیری های زیادی را در فرد ایجاد کند. بنابراین هر کسی حق دارد به این درخواست همسر خود اعتراض کند. اگر در زندگی جنسی و زناشویی شما تعارض وجود دارد، بهترین کار مشاوره زوجین با درمانگرهای جنسی و زوج درمانگر است.

رابطه جنسی مقعدی چقدر خونریزی می کند؟

معمولاً خونریزی مقعدی خفیف است و نگران کننده نیست. زیرا این اتفاق به دلیل بافت ظریف این ناحیه رخ می دهد. بسیاری از افراد ممکن است هر از گاهی بعد از رابطه جنسی مقعدی لکه بینی را تجربه کنند. اما خونریزی شدید می تواند نشانه یک بیماری یا آسیب زمینه ای باشد.

در صورت مشاهده بیش از دو قطره خون صورتی روشن یا احساس ناراحتی و درد پس از دو روز، باید با پزشک یا سایر مراکز بهداشتی درمانی مشورت کنید. در ادامه با علل و خطرات خونریزی مقعدی در حین رابطه جنسی از پشت آشنا خواهید شد.

چرا خونریزی مقعدی خطرناک است؟

خونریزی زمانی رخ می دهد که زخم یا شکستگی در پوست وجود داشته باشد. به طور کلی، پوست اولین سد دفاعی انسان در برابر عوامل بیماری زا خارجی است. تمام زخم ها و آسیب های پوستی راه را برای نفوذ باکتری ها و ویروس ها باز می کند. از آنجایی که مدفوع از راست روده و مقعد عبور می کند، این ناحیه حاوی انواع مختلفی از باکتری ها است که در صورت آسیب دیدن مقعد می توانند وارد جریان خون شوند و باعث انواع عفونت ها شوند.

علت خونریزی هنگام مقاربت مقعدی

خونریزی مقعدی در نتیجه فشار بیش از حد، برخورد خشن یا بریدگی ناخن رخ می دهد. شایع ترین علل خونریزی مقعدی هنگام رابطه جنسی از پشت عبارتند از:

پارگی مقعد (شقاق).

بافت های ظریف داخل کانال و اطراف مقعد می توانند در حین نفوذ آلت تناسلی پاره شوند. معمولاً این پارگی به دلیل فشار یا اصطکاک ناشی از نفوذ آلت تناسلی است. ناخن ها همچنین می توانند باعث آسیب، ترک یا پارگی در این ناحیه شوند. شقاق مقعدی اغلب با خونریزی در حین حرکات روده همراه است.

عروق گشاد شده (بواسیر داخلی یا خارجی)

این رگ های خونی متورم تا زمانی که در حین رابطه جنسی از پشت آسیب نبینند قابل تشخیص نیستند. فشار و اصطکاک انگشتان، اسباب بازی های جنسی یا آلت تناسلی می تواند این رگ ها را باز کند و باعث خونریزی آنها شود. بواسیر همچنین می تواند باعث درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی شود.

زگیل مقعدی (کاندیلوما)

زگیل های مقعدی ناشی از عفونت های مقاربتی (STIs) کوچک هستند و عمدتاً در داخل و اطراف مقعد، بدون درد یا ناراحتی قرار دارند. اگرچه گاهی اوقات می توانند با خارش همراه باشند. فشار و اصطکاک آلت تناسلی در حین رابطه جنسی از پشت می تواند باعث خونریزی شود.

یبوست حاد یا مزمن

این وضعیت می تواند بر عضلات رکتوم فشار وارد کند. وقتی فردی برای دفع مدفوع زور می‌زند، این فشار می‌تواند باعث ایجاد هموروئید یا پارگی شود. یبوست حاد یا مزمن پس از نفوذ آلت تناسلی می تواند منجر به درد و خونریزی از مقعد شود.

استفاده بیش از حد از تنقیه یا تنقیه

در حین تنقیه یا تنقیه، مایعاتی به رکتوم و روده بزرگ وارد می شود تا یبوست را از بین ببرد. اختلالات گوارشی با تنقیه با انتقال دارو به دستگاه گوارش (GI) درمان می شود. این یک روش مطمئن است. اما استفاده مکرر از آن می تواند باعث تحریک بافت و در نهایت ایجاد ترک یا پارگی در حین رابطه مقعدی شود.

سایر علل خونریزی مقعدی

علل کمتر شایع خونریزی پس از رابطه مقعدی:

تبخال مقعدی

زخم ها یا تاول های اطراف مقعد ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است که یک عفونت مقاربتی است. تبخال مقعدی به صورت برجستگی های قرمز رنگ یا تاول های سفید ظاهر می شود و در صورت تحریک ممکن است خونریزی کند. گاهی تبخال مقعدی با درد و خارش همراه است.

لنفوگرانولوم ونروم

لنفوگرانولوما ونرئوم نوعی عفونت مقاربتی است که باعث عفونت مزمن سیستم لنفاوی و التهاب بافت های پوشاننده راست روده می شود که پروکتیت نیز نامیده می شود. همچنین این مشکل می تواند منجر به تورم بافت های تناسلی شود. تورم و التهاب می تواند خونریزی را در طول رابطه مقعدی افزایش دهد.

علل بسیار نادر خونریزی بعد از رابطه جنسی مقعدی

اگرچه بسیار نادر است، روده بزرگ یا کولون ممکن است در حین دسترسی به عقب سوراخ یا پاره شود. اما خونریزی جزئی تنها علامت این مشکل نیست. اگر آسیبی به این ناحیه وارد شود، ممکن است فرد دچار درد شدید، تورم زیر شکم، تب و حالت تهوع شود. اگر این علائم را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی بسیار جزئی در طول رابطه مقعدی معمولاً مشکل خاصی ایجاد نمی کند. اما اگر خونریزی شما بیش از چند قطره باشد یا مداوم باشد، لازم است در اسرع وقت با پزشک یا مرکز بهداشت مشورت کنید.

آیا خونریزی پیچیده به معنای پارگی پرده بکارت است؟

اگر دخول فقط از مقعد باشد و آمیزش واژینال وجود نداشته باشد، احتمال پارگی پرده بکارت وجود ندارد. پرده بکارت یا همان چیزی که ما آن را پرده بکارت می نامیم، بافت نازکی است که بخشی از ورودی واژن را می پوشاند. بنابراین در حین آمیزش مقعدی و تا زمانی که جسمی وارد واژن نشود، پرده بکارت آسیبی نمی بیند.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

خونریزی جزئی معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. البته اگر عوارض سکس مقعدی مانند لکه بینی بعد از یکی دو روز برطرف شود. اگر خونریزی بیش از دو روز طول کشید یا شدید بود، با پزشک مشورت کنید.

اگر بلافاصله بعد از رابطه مقعدی دچار خونریزی یا درد شدید شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید. درد و خونریزی شدید معمولاً به دلیل آسیب یا بیماری زمینه ای ایجاد می شود.

پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک معاینه فیزیکی برای تعیین علت خونریزی انجام دهد. این معاینه شامل مشاهده و معاینه مقعد و باز شدن راست روده است. همچنین ممکن است سیگموئیدوسکوپی یا آندوسکوپی را درخواست کنند. در این آزمایش ها از لوله های شفاف و بسیار باریک مجهز به دوربین و منبع نور برای مشاهده داخل رکتوم و قسمت انتهایی دستگاه گوارش استفاده می شود. مشکلاتی مانند بواسیر و ترک یا سوراخ از این طریق دیده می شود.

برخی افراد درمان خونریزی مقعدی را به دلیل ناراحتی یا نگرانی های دیگر به تاخیر می اندازند. اما شما باید در اسرع وقت به دنبال درمان باشید، کارکنان مراقبت های بهداشتی می توانند به شما در درمان جراحات و کاهش درد کمک کنند.

آیا رابطه مقعدی باعث آسیب طولانی مدت می شود؟

برخی از متخصصان بر این باورند که هنگام رابطه جنسی از پشت، مقعد به طور دائم کشیده می شود و می تواند منجر به مشکل در دفع یا بی اختیاری شود. مطالعه ای که در سال 2016 بین 4170 بزرگسال انجام شد نیز این مشکل را تایید کرد. با این حال، محققان نظرات متناقضی در این مورد دارند.

دورترین قسمت روده بزرگ (رکتوم) دارای دو عضله حلقوی است که یکی ارادی و دیگری غیر ارادی است که وظیفه آنها حفظ مدفوع و جلوگیری از بی اختیاری است. قرار دادن هر جسمی در مقعد می تواند باعث کشیده شدن این ماهیچه ها شود و اثرات طولانی مدتی داشته باشد.

البته باید توجه داشت که درصد کمی از افراد چنین عوارضی را تجربه می کنند و در بیشتر موارد اگر رابطه جنسی خشونت آمیز نباشد و آسیب جدی نباشد، کشش این عضلات برگشت پذیر است.

اگر خونریزی مقعدی دارید چه باید کرد؟

اگر بعد از رابطه مقعدی خونریزی جزئی داشتید، می توانید اقدامات زیر را برای جلوگیری از خونریزی بیشتر و کمک به بهبود مقعد انجام دهید:

در حمام آب گرم بنشینید

حمام سیتز نوعی آب گرم درمانی است که در آن فقط باسن و پشت در آب گرم قرار می گیرند. این حمام می تواند برای هموروئید، تبخال مقعدی، پروکتیت، شقاق و غیره آرامش و تسکین ایجاد کند. افزودن نمک نیز به تسکین درد کمک می کند.

برای استفاده از این روش درمانی ساده می توانید از یک وان یا سینک معمولی استفاده کنید. سپس آن را با آب داغ پر کنید و نمک اپسوم را داخل آب بپاشید و بگذارید حل شود. حدود 10 تا 20 دقیقه در آب گرم بنشینید. این کار را هر روز تکرار کنید تا علائم ناپدید شوند.

از مسکن ها و مسکن ها استفاده کنید

همچنین ممکن است درد همراه با خونریزی جزئی از مقعد را تجربه کنید. در این صورت می توانید کرم، پماد یا شیاف را بدون نسخه بخرید. این مواد برای بی حس کردن موقت ناحیه مقعد و کاهش درد استفاده می شوند. به سادگی مقدار کمی از این پمادها را روی انگشت خود قرار دهید و سپس آن را به آرامی روی مقعد خود بمالید.

اگر از شیاف استفاده می کنید، با یک پا روی صندلی یا کنار دوش بایستید. کمر و باسن خود را شل کنید. شیاف را در انتهای راست روده قرار دهید و آن را به آرامی اما محکم از طریق اسفنکتر مقعد فشار دهید. شما نباید بیش از سه روز متوالی از این داروها استفاده کنید. اگر بعد از سه روز همچنان درد دارید، با پزشک یا مرکز بهداشت مشورت کنید.

از نرم کننده مدفوع استفاده کنید

در حالی که رکتوم یا مقعد بهبود می یابد، از نرم کننده مدفوع استفاده کنید تا حرکات روده را آسان تر کنید. این کار فشار روی بافت های ظریف را کاهش می دهد و خطر خونریزی بیشتر را کاهش می دهد.

شل کننده های مدفوع به صورت قرص خوراکی یا شیاف مقعدی بدون نسخه در دسترس هستند. برخی از این داروها با کشیدن آب به داخل روده عمل می کنند. این باعث می شود مدفوع نرم تر و راحت تر دفع شود. اگر از نرم کننده های مدفوع استفاده می کنید، حتما آب فراوان بنوشید.

غذاهای پر فیبر بخورید

یبوست اغلب منجر به مدفوع سفت می شود و دفع آن را دشوار می کند. این می تواند باعث تحریک بافت و افزایش خونریزی رکتوم شود. رژیم غذایی سرشار از فیبر می تواند یبوست را برطرف کرده و حرکات روده را منظم کند.

غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از میوه های تازه، سبزیجات و غلات کامل. این غذاها حرکات روده و میزان دفع را افزایش می دهند. آنها همچنین دفع را آسان تر می کنند.

سایر اقدامات

یکی از اولین کارهایی که فرد باید برای کاهش خطرات رابطه مقعدی انجام دهد، شستن ناحیه اطراف و داخل مقعد با آب گرم و صابون است. اگر خونریزی در این ناحیه رخ داده است، ناحیه آلوده به خون باید به دقت تمیز شود و خون خشک شده یا قطرات خون خارج شود.

قبل از تمیز کردن، ناخن ها را باید کوتاه کرد تا از پارگی بیشتر جلوگیری شود. تمیز کردن محل باید با آرامش و با احتیاط انجام شود تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. اگر درد همراه با خونریزی باشد، می توانید از کرم یا پماد ضد درد استفاده کنید. این پمادها می توانند به کاهش درد و ناراحتی کمک کنند.

پیشگیری از عوارض آمیزش مقعدی

اگر زوج ها می خواهند رابطه جنسی مقعدی داشته باشند، باید نکات ایمنی و آموزش رابطه جنسی مقعدی را رعایت کنند. دکتر ساینا در مقاله “آموزش جنسی ایمن مقعدی” به طور عمیق راه های کاهش عوارض این نوع رابطه جنسی را بررسی کرد.

علاوه بر این، رعایت نکات زیر می تواند به جلوگیری از شقاق مقعدی کمک کند:

برای کاهش یبوست، هیدراته بمانید (آب کافی بنوشید).

برای جلوگیری از یبوست، مقدار زیادی فیبر بخورید

استفاده از روان کننده در داخل و اطراف مقعد قبل از استفاده از اسباب بازی جنسی یا داشتن رابطه جنسی مقعدی

از رابطه جنسی خشن مقعدی خودداری کنید

جلوگیری از نفوذ سریع آلت تناسلی در حین رابطه جنسی مقعدی

استفاده از اسباب بازی ها یا کیت های آماده سازی مقعد

استفاده از روان کننده یا ژل روان کننده قبل از رابطه جنسی مقعدی

برای کاهش خطر خونریزی در رابطه جنسی مقعدی چه باید کرد؟

اگر اقدامات و روش های زیر را انجام دهید، ممکن است لکه بینی کمتر یا خونریزی شدید را تجربه کنید:

به آرامی شروع کنید: پس از بهبودی، در رابطه جنسی مقعدی مراقب باشید. به آرامی با انگشتان خود شروع کنید. اگر در حین رابطه جنسی احساس درد می کنید، دست از کار بکشید و در مورد احساس خود با همسرتان صحبت کنید. هدف از رابطه جنسی مقعدی نباید نفوذ کامل به آلت مردانه یا اسباب بازی جنسی باشد.

از روغن زیاد استفاده کنید: استفاده از روغن زیاد اشکالی ندارد. بر خلاف واژن، مقعد و رکتوم سطوح صاف و لغزنده ای ندارند. اگر از روان کننده استفاده نکنید، اصطکاک حاصل می تواند به مقعد و ناحیه اطراف آن آسیب برساند که در نهایت منجر به پارگی و خونریزی می شود. مقدار زیادی از روان کننده را به نوک انگشتان، آلت تناسلی یا اسباب بازی جنسی خود بمالید. اگر هر گونه ساییدگی یا قرمزی را تجربه کردید، روان کننده بیشتری بمالید.

از گشادکننده های مقعدی استفاده کنید: این دستگاه ها برای کمک به بافت اسفنکتر مقعد، ماهیچه های راست روده و تنظیم نفوذ طراحی شده اند. نکته اصلی این است که از آنها فقط برای افزایش قطر دهانه مقعد استفاده کنید تا ماهیچه ها در هنگام سکس مقعدی انعطاف پذیرتر شوند. این دستگاه ها خطر پارگی مقعد را کاهش می دهند. در مورد بهترین راه برای استفاده از این نوع ابزارها با پزشک خود صحبت کنید.

کوتاه کردن ناخن ها: ناخن های بلند و تیز می تواند به مقعد یا راست روده آسیب برساند. اگر همسرتان مجبور است در حین رابطه جنسی از انگشتان خود استفاده کند، از او بخواهید که ناخن هایش را کوتاه، تمیز و مرتب نگه دارد.

از یک اسباب‌بازی جنسی نرم و انعطاف‌پذیر استفاده کنید: اسباب‌بازی‌های سفت جنسی می‌توانند باعث پارگی و پارگی دردناک شوند. به دنبال دستگاه‌های ساخته شده از مواد نرم‌تر مانند سیلیکون باشید که با انحنای طبیعی بدن مطابقت دارند.

حالت سر به پایین را امتحان کنید: صورت خود را روی بالش قرار دهید تا باسنتان بالا بیاید. این وضعیت می تواند فشار مقعد را کاهش دهد و نفوذ را آسان تر کند. با کاهش فشار، کمتر احتمال دارد که پارگی یا پارگی منجر به خونریزی شود.

سخنان پایانی دکتر ساینا

از نظر محققان و پزشکان، آمیزش مقعدی (رابطه جنسی از پشت) به هیچ عنوان توصیه نمی شود; کارشناسان مذهبی نیز چنین رابطه ای را نامناسب می دانستند و همواره بر دوری از آن تاکید می کردند. برای جلوگیری از عوارض رابطه جنسی مقعدی، از آن اجتناب کنید. اما اگر در این زمینه تجربه دارید، در صورت مشاهده علائم خطرناک، حتما سریعا با پزشک مشورت کنید.

برخی از زوج ها نیز فکر می کنند که با تجربه رابطه جنسی از پشت می توانند روابط زناشویی خود را متنوع کنند، اما به یاد داشته باشید که این رابطه خطرناک است و می تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. بهترین توصیه برای بهبود روابط زناشویی این است که از متخصصین جنسی کمک بگیرید تا کیفیت زندگی جنسی خود را افزایش دهید.

در این صفحه به بررسی علت خونریزی مقعدی و روش های درمان آن می پردازیم:

لیست مطالب

خونریزی مقعدی یک مشکل نسبتا شایع است. ممکن است قبل از اجابت مزاج، خون روی مدفوع یا دستمال توالت دیده شود.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که پس از دیدن خون دچار وحشت می شوید و با نگرانی علت خونریزی را جستجو می کنید، با ما همراه باشید زیرا در این مقاله پاسخ تمام سوالاتی که ممکن است به ذهن شما خطور کند را خواهید یافت.

علت خونریزی از مقعد چیست؟

دستگاه گوارش شامل مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ، راست روده و مقعد است. آسیب به هر یک از این اندام ها می تواند باعث خونریزی شود. به همین دلیل به خونریزی مقعدی، خونریزی گوارشی نیز می گویند.

این وضعیت از علل مختلفی ناشی می شود. شایع ترین علل خونریزی از مقعد عبارتند از:

هموروئید یا هموروئید خونی

هموروئید شایع ترین علت درد و خونریزی مقعدی است. این بیماری در اثر تورم شبکه ای از عروق در رکتوم ایجاد می شود. به دلیل این بیماری، زائده های گوشتی ممکن است از مقعد بیرون بزنند.

شایع ترین علائم هموروئید درد، خونریزی، خارش و سوزش یا وجود خون در مدفوع است.

هموروئید خونی یکی دیگر از انواع این بیماری است. گروه خونی این بیماری جدی تر است. هموروئید خونریزی دهنده در صورت عدم درمان می تواند باعث کم خونی و ضعف شود. این حالت باعث خونریزی در بیمار در طول روز یا بعد از اجابت مزاج می شود. اگر می خواهید در مورد هموروئید خونریزی دهنده بیشتر بدانید، به این صفحه مراجعه کنید.

این بیماری می تواند با فشار روی مقعد، یبوست، اضافه وزن، بارداری، رابطه جنسی مرتبط باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد روش های درمان هموروئید می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: هموروئید چیست؟ علل، علائم و تشخیص هموروئید مقعدی

طبق تحقیقات، هموروئید شایع ترین علت خونریزی مقعدی است.

شقاق مقعد

مهم ترین علت سوزش و خونریزی مقعدی، شقاق یا بیماری شقاق است. به این حالت شکاف یا بریدگی عمیق در دیواره خارجی مقعد می گویند. این آسیب در اثر فشار زیاد روی راست روده مانند نشستن طولانی مدت، یبوست، اسهال و … ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: عیب چیست؟ علل، علائم و عوارض شقاق مقعد

زمانی که برای درمان این بیماری اقدام نمی کنید. ترک به تدریج عمیق تر و عمیق تر می شود و بیمار خونریزی می کند. در برخی موارد، جریان مدفوع به این زخم فشار وارد می کند و باعث خونریزی می شود.

بیشتر بخوانید: درمان ترک با لیزر

هموروئید یا شقاق علت خونریزی مقعدی در هنگام اجابت مزاج است. دفع مدفوع سفت سطح آپاندیس و یا شقاق هموروئیدی متورم را خراشیده و باعث خونریزی می شود.

ارتباط با پزشک در واتساپ

برای مشاوره و سوالات رایگان به این شماره در واتساپ پیام دهید.

رابطه بین خونریزی مقعدی و سرطان

اکثر مردم از دیدن خون رکتوم می ترسند زیرا فکر می کنند تنها علت خونریزی مقعدی سرطان است. اما این تصور کاملا نادرست است!

بیماری هایی که می توانند باعث خونریزی مقعدی شوند عبارتند از سرطان رکتوم و سرطان روده بزرگ. با این حال، سرطان ها به ندرت باعث خونریزی می شوند. در بیشتر موارد این خونریزی به دلیل بیماری های رایج مقعدی مانند هموروئید یا شقاق است.

یبوست

این یک بیماری شایع گوارشی است. این وضعیت منجر به کاهش تعداد دفعات یا مشکل در انجام این روش می شود. یبوست دلایل مختلفی دارد، اما عموماً به دلیل کمبود فیبر در بدن ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: درمان یبوست

پولیپ روده

خونریزی از مقعد می تواند ناشی از پولیپ روده باشد. پولیپ ها رشد خوش خیم سلول هایی هستند که معمولاً هیچ علامتی ندارند. اما در برخی موارد می تواند باعث خونریزی مقعدی شود. پولیپ در افراد بالای 60 سال شایع تر است و اغلب مشکلات جدی ایجاد نمی کند. با این حال، برخی از پولیپ ها به مرور زمان بدخیم و سرطانی می شوند.

بیشتر بخوانید: پولیپ روده بزرگ چیست؟ علت، علائم و مروری بر بهترین روش درمانی

علل کمتر شایع خونریزی مقعدی عبارتند از:

سرطان مقعد

آنژیودیسپلازی (ناهنجاری در عروق خونی نزدیک روده)

سرطان روده بزرگ

پولیپ روده بزرگ

بیماری کرون (بیماری التهابی روده)

اسهال

دیورتیکولوز (کیسه برآمده ای که روی دیواره روده تشکیل می شود)

بیماری التهابی روده (IBD)

کولیت ایسکمیک (التهاب کولون ناشی از کاهش جریان خون)

پروکتیت (التهاب پوشش رکتوم)

کولیت کاذب غشایی (التهاب روده بزرگ در اثر عفونت)

رادیوتراپی

سرطان رکتوم

سندرم زخم منفرد رکتوم (زخم دیواره رکتوم)

کولیت زخمی

رابطه جنسی مقعدی

در برخی موارد، علت این مشکل ممکن است استفاده از داروهای آهن، بیسموت و آنتی بیوتیک سفدینیر باشد. این داروها ممکن است بر رنگ مدفوع تأثیر بگذارند.

خونریزی مقعدی بدون درد چیست؟

این مورد می تواند ناشی از بیماری های مختلفی باشد و برای تشخیص دقیق باید از پزشک متخصص کمک گرفت. اما بواسیر داخلی یکی از مهم ترین علل خونریزی بدون درد است. این نوع هموروئید به طور کامل در داخل مقعد یافت می شود و اکثر بیماران از آن بی اطلاع هستند. زیرا این نوع هموروئید هیچ گونه درد یا علائم دیگری ندارد. اما هنگام دفع مدفوع سفت، سطح آن ممکن است ساییده شود و خونریزی کند.

علائم مرتبط با خونریزی مقعدی

خونی که از رکتوم خارج می شود ممکن است به صورت لخته شدن خون، قطرات خون، خونریزی مداوم یا خون در مدفوع ظاهر شود. در برخی موارد، ترشحات خونی از مقعد ممکن است با علائم دیگری همراه باشد و توجه به این علائم می تواند به شما در تشخیص علت این عارضه کمک کند. این علائم عبارتند از:

سرگیجه

ضعف

درد مقعدی

درد یا گرفتگی شکم

نداشتن آگاهی

کاهش وزن

تغییر در مدفوع، اسهال، یبوست

خارش

سوزش

انواع خونریزی مقعدی

توجه به رنگ خونی که از رکتوم خارج می شود می تواند به شما در تشخیص علت اصلی این بیماری کمک کند.

خون شفاف: شایع ترین نوع خونریزی مقعدی است. این نوع خونریزی نشان می دهد که خون از انتهای دستگاه گوارش، یعنی انتهای روده یا راست روده خارج شده است. شایع ترین علل این نوع خونریزی، هموروئید یا شقاق است.

خونریزی شدید و تیره رنگ: این وضعیت که کمتر اتفاق می افتد، به این معنی است که خونریزی از روده کوچک یا اولیه روده بزرگ رخ داده است. همچنین می تواند ناشی از کولیت، بیماری دیورتیکولی یا تومور روده باشد.

خون مخلوط با مدفوع: این نوع خونریزی رنگ مدفوع را به رنگ تیره تغییر می دهد که به آن رنگ قیر می گویند، به این معنی که محل دفع خون قسمت بالایی روده کوچک یا معده است. به عنوان مثال، زخم معده یا زخم اثنی عشر می تواند باعث این شرایط شود. این یک وضعیت اورژانسی است و بیمار باید فورا به دنبال درمان پزشکی باشد.

در برخی موارد میزان خونریزی آنقدر کم است که با چشم غیرمسلح دیده نمی شود و نیاز به آزمایشات تکمیلی دارد. این خونریزی رنگ مدفوع را تغییر می دهد.

پاسخگویی به سوالات

متخصصان واتس اپ ما به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به تمامی سوالات و مشاوره های شما هستند.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر متوجه خونریزی رکتوم قرمز روشن یا تیره شدید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اما اگر خونریزی شما مداوم یا شدید است، سریعا به اورژانس مراجعه کنید. علاوه بر این، اگر خونریزی شما با هر یک از علائم زیر همراه است، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

تنفس سریع و کم عمق

سرگیجه یا سرگیجه بعد از ایستادن

تاری دید

غش کردن

گیجی

حالت تهوع

پوست سرد، نرم و رنگ پریده

خروجی ادرار کم

برای درمان خونریزی مقعدی باید با کدام پزشک تماس بگیرید؟

برای تشخیص این شرایط می توانید با پزشک عمومی مشورت کنید. دوم اینکه پزشک عمومی بیمار را برای درمان به جراح ارجاع می دهد. بنابراین برای صرفه جویی در زمان و هزینه می توانید از قبل با جراح مشورت کنید.

دریافت نوبت ویزیت

برای مشاوره و تعیین وقت به این شماره در واتساپ پیام دهید.

تشخیص

ممکن است برای یافتن علت خونریزی نیاز به انجام آزمایشاتی داشته باشید. اینها ممکن است شامل اشعه ایکس یا روش های آندوسکوپی مانند کولونوسکوپی باشد. کولونوسکوپی عبارت است از عبور یک لوله بلند و انعطاف پذیر از روده برای دیدن قسمت داخلی آن.

در علائم زیر نیز می توانید به طور دقیق علت خونریزی را شناسایی کنید، اما همچنان باید برای تشخیص و درمان قطعی از پزشک کمک بگیرید!

رنگ خون: میزان خونریزی و رنگ آن نقش تعیین کننده ای در تشخیص بیماری دارد. اگر خونریزی از قسمت تحتانی دستگاه گوارش و مقعد باشد، رنگ خونریزی روشن است. اما اگر خونریزی مربوط به روده و دستگاه گوارش باشد، رنگ خون تیره می شود. خون با رنگ روشن ممکن است پس از اجابت مزاج یا در مدفوع دیده شود.

اگر خونریزی با مدفوع مخلوط شده و به رنگ تیره باشد، معمولاً با خونریزی از روده بزرگ همراه است.

خونریزی بسیار تیره، یعنی مدت زیادی گذشته است و احتمالاً مربوط به معده و روده کوچک است.

خونریزی شدید که رنگ مدفوع را تغییر می دهد و با درد شکم همراه است ممکن است ناشی از سرطان باشد.

درمان خونریزی مقعدی چیست؟

درمان خونریزی مقعدی به علت آن بستگی دارد. در برخی موارد، بیماری زمینه ای تنها با مصرف دارو، تغییر رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن و غیره قابل درمان است. در موارد دیگر لیزر درمانی ضروری است. در برخی موارد، بیمار باید عوارض جراحی را تحمل کند.

مهمترین علل این شرایط به شرح زیر درمان می شود:

درمان بواسیر: برای درمان این بیماری، زائده متورم و اضافی مقعد باید برداشته شود. هیچ پماد یا دارویی در از بین بردن این بیماری موثر نیست. تنها راه حل این است که این آپاندیس را با استفاده از لیزر بردارید. برای آشنایی بیشتر با روش درمان این بیماری به صفحه درمان هموروئید مراجعه کنید.

درمان شقاق: زخم شقاق یا زخم مقعدی ناشی از اسپاسم شدید عضلانی است. این زخم با لیزر نیز قابل درمان و ترمیم است.

درمان یبوست: یبوست معمولاً به دلیل کمبود فیبر ایجاد می شود. اما ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد. بنابراین، اگر یبوست مزمن است و با فیبر قابل درمان نیست، باید برای درمان آن از پزشک کمک بگیرید. زیرا عدم درمان یبوست در طولانی مدت می تواند منجر به عوارضی مانند بواسیر یا شقاق شود.

درمان خانگی

موارد زیر یک درمان قطعی برای خونریزی نیست، اما ممکن است خطر خونریزی را کاهش دهد.

برای درمان و پیشگیری از یبوست حداقل تا 8 لیوان در روز آب بنوشید

با مصرف 35 گرم فیبر در روز از طریق میوه ها، سبزیجات و غلات، فیبر می تواند با افزایش حجم مدفوع از یبوست جلوگیری کند.

از غذاهای فرآوری شده خودداری کنید

ورزش و فعالیت بدنی به کنترل وضعیت گوارشی کمک می کند.

رعایت بهداشت مقعد

از وارد کردن زور به توالت پرهیز کنید

استفاده از کرم های موضعی برای کاهش درد

جلوگیری

برای جلوگیری از این مشکل، به سادگی سلامت مقعد را حفظ کنید. با پیشگیری و درمان یبوست می توانید خطر بروز هرگونه مشکل را به حداقل برسانید. برای این منظور نکات زیر را در نظر داشته باشید.

مصرف فیبر کافی

استفاده از ملین ها به توصیه پزشکی و در صورت عدم درمان با فیبر

از رابطه جنسی مقعدی خودداری کنید

از زور زدن در توالت یا تأخیر در دفع مدفوع خودداری کنید

حداقل 8 لیوان آب در طول روز بنوشید

سوالات متداول

آیا دارو یا پماد برای درمان خونریزی مقعدی وجود دارد؟

خیر، توصیه می کنیم قبل از مشورت با پزشک و تعیین علت خونریزی از هیچ دارویی خودسرانه استفاده نکنید. این می تواند بیماری زمینه ای را تحریک کرده و خونریزی را بدتر کند.

علت خونریزی مقعدی کودکان چیست؟

این وضعیت در کودکان نیاز به بررسی بیشتر دارد. اما شایع ترین علت خونریزی در کودکان شقاق است.

دلیل خونریزی مقعدی در بارداری چیست؟

بارداری یکی از شرایطی است که به شدت بر سلامت بدن و وضعیت هضم تأثیر می گذارد. معمولا زنان باردار یبوست دارند و از بواسیر بارداری رنج می برند. علت این خونریزی هموروئید است.

علت خونریزی مقعدی بعد از زایمان چیست؟

زایمان به خصوص زایمان طبیعی فشار زیادی به مقعد وارد می کند. به همین دلیل بیشتر مادران بعد از زایمان دچار بواسیر یا شقاق می شوند و این بیماری ها عامل خونریزی هستند.

علت خونریزی مقعدی بعد از رابطه جنسی چیست؟

ساختار مقعد به گونه ای است که برای نفوذ ساخته نشده است. نفوذ آلت تناسلی یا هر جسم سخت دیگری به داخل مقعد می تواند به دیواره مقعد آسیب برساند و باعث خونریزی شود.

علت خونریزی بدون دفع مدفوع چیست؟

برای یافتن علت در این موارد باید به رنگ خونریزی توجه کرد. اگر خونریزی واضح باشد، ممکن است ترومبوز به دلیل پارگی یا تخلیه خون هموروئیدی رخ دهد. اما اگر رنگ خون تیره باشد می توان گفت که این مشکل مربوط به بیماری های دستگاه گوارش است.

آیا خونریزی مقعدی خطرناک است؟

خونریزی مهمترین علامت بیماری های مقعدی و مقعدی است که باید جدی گرفته شود. خونریزی طولانی مدت یا شدید می تواند منجر به عوارض جدی از جمله کم خونی و ضعف شود.

دلیل خون امدن از مقعد سرطان است؟

بدیهی است که خیر، این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا