چرا از خدمات درمانی برخوردار نمی باشید

افراد تحت پوشش تامین اجتماعی باید هنگام مراجعه به پزشک یا خرید دارو از معتبر بودن کارت بیمه خود اطمینان حاصل کنند تا از خدمات این سازمان بهره مند شوند. موضوعی که با حذف دفترچه های چاپی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

برای استعلام اعتبار دفترچه بیمه، نیازی به مراجعه حضوری به مراکز تامین اجتماعی نیست، بلکه می توانید با شماره گیری کد دستوری USSD یا از طریق اینترنت و سامانه مربوطه، اعتبار دفترچه بیمه خود را استعلام کنید.

استعلام از طریق سامانه اینترنتی

به منظور تسهیل در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان و افراد تحت تکفل آنها در کلیه مراکز درمانی، داروخانه ها، پزشکان طرف قرارداد و همچنین جلوگیری و کاهش ارجاع تماس های سازمان تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی. واحدهای اجرایی امکان استعلام حق درمان (اعتبار کارت درمان) توسط دو سامانه تضمین می شود.

در روش اول می توانید به سامانه «نظرسنجی دریافت کمک های پزشکی از سازمان تأمین اجتماعی» مراجعه کنید.

سپس با وارد کردن کد ملی خود در کادری که برای این منظور در نظر گرفته شده و با انتخاب گزینه «درخواست» می توانید از اعتبار دفترچه بیمه خود مطلع شوید. اگر تبعه خارجی هستید ابتدا باید گزینه «شناسه ملی خارجی» را انتخاب کرده و پس از ثبت آن بر روی استعلام کلیک کنید. همانطور که سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد در ماه های ابتدایی اجرای این طرح به منظور جلوگیری از ایجاد عوارض در اجرا، امکان بررسی نامحدود فراهم شد.

توجه داشته باشید که در حال حاضر فقط اعتبار یا عدم اعتبار دفترچه اعلام شده و مدت آن مشخص نیست.

اما این سرویس در آینده نزدیک به نسخه جامع تری ارتقا خواهد یافت. بنابراین، نحوه کار با نسخه جدید سرویس را نیز یاد خواهیم گرفت.

برای استفاده از نسخه جدید، کافی است گزینه «Service Upgrade» واقع در پایین سمت چپ صفحه را انتخاب کنید. در صفحه جدید باید شماره موبایل خود را وارد کرده و گزینه «دریافت کد اعتبار» را انتخاب کنید تا کد اعتبار از طریق پیامک دریافت شود.

شماره گیری کد دستوری #99*1420*4 با تلفن همراه یکی دیگر از راه های دریافت کد اعتباری است که پس از دریافت این کد دستوری، کد اعتباری بر روی گوشی شما نمایش داده می شود و می توانید گزینه “من اعتبار دارم” را انتخاب کنید. code” سپس کد مربوطه را وارد کرده و وارد سیستم شوید.

در صفحه جدید شماره تلفن و میزان اعتبار درخواست های شما نمایش داده می شود. اعتبار کد فعلی با تعداد درخواست های انجام شده کاهش می یابد. کد اعتبار فعلی تا صفر شدن مبلغ اعتبار درخواستی معتبر است.

از این پس فقط باید با وارد کردن کد ملی یا شناسنامه اتباع خارجی و انتخاب گزینه «استعلام» اعتبار دفترچه بیمه خود را استعلام کنید.

توجه داشته باشید که این درخواست فقط شامل خدمات تامین اجتماعی غیر بیمارستانی می شود.

روش دوم مراجعه به نسخه اینترنتی اپلیکیشن سازمان تامین اجتماعی است. اگر با گوشی خود به این وب سایت مراجعه می کنید، می توانید با اسکن بارکد دفترچه بیمه خود از اعتبار آن مطلع شوید. در غیر این صورت می توانید با انتخاب سربرگ «وارد اطلاعات»، ثبت کد ملی یا شناسنامه اتباع خارجی و کلیک بر روی «درخواست وضعیت» اعتبار دفترچه بیمه خود را استعلام کنید.

در صورت داشتن اعتبار، پیغام «حمایت پزشکی دارید» نمایش داده می شود. این سیستم در نسخه های بعدی خود امکانات بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار خواهد داد.

درخواست با کد USSD

در صورتی که گوشی هوشمند یا اینترنت ندارید، می توانید با شماره گیری کد دستوری 4*1420*#1 از دفترچه بیمه خود مطلع شوید.

سپس باید کد ملی یا شناسنامه خارجی فردی را که می خواهید دفترچه بیمه او را استعلام کنید وارد کنید.

در نهایت نتیجه پرس و جو روی گوشی شما نمایش داده می شود.

در صورتی که دفترچه بیمه شما معتبر باشد، پیام “شما دارای کمک پزشکی هستید” نمایش داده می شود.

علیرضا فتحی (عضو هیأت مدیره مرکز هماهنگی شوراهای استان تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، امنیت شغلی، معیشتی و تامین اجتماعی را مهمترین دغدغه کارگران دانست و گفت: همه این مسائل متاثر از سیاست های دولت است و در صورت عدم رعایت سیاست ها. اگر در سطح کلان اصلاح شود، مشکلات کارگران نیز برطرف نخواهد شد.

وی گفت: امروز با وجود افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران همچنان دغدغه تامین حداقل معیشت را دارند در حالی که شاغلان نگران تامین نیازهای اولیه خود نباشند.

فتحی ادامه داد: مسائل معیشتی در سال های اخیر گریبانگیر کارگران و بازنشستگان بوده است و به نظر می رسد با سیاست های ریاضتی دولت این امر ادامه پیدا کند.

عضوهیئت مدیره مرکز هماهنگی مشاوره استان تهران در ادامه از عدم افزایش حقوق بازنشستگان در دومین ماه سال انتقاد کرد و گفت: متأسفانه به نظر می رسد دولت در این زمینه کوتاهی می کند در حالی که افزایش دستمزدها مطابق با قانون است. مصوبه شورای عالی کار و حق کارگران است. شاید تعجب کند که چرا دولت تا امروز این افزایش حقوق را نپذیرفته است! حقوق مستمری بگیران حاصل سال ها حق بیمه آنهاست و در واقع آنچه امروز به عنوان حقوق به آنها پرداخت می شود پولی است که از جیب خود دریافت می کنند.

فتحی همچنین از وضعیت خدمات درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی انتقاد کرد و گفت: در مورد صندوق تامین اجتماعی نمی توان صحبت کرد اما به کاهش و ضعف خدمات درمانی این صندوق اشاره ای نکرد. کارگران آنطور که باید از خدمات پزشکی کافی برخوردار نیستند و ممکن است مبالغ زیادی به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کنند. منکر مشکلات صندوق نیستیم اما هزینه این مشکلات نباید بر دوش کارگران و بازنشستگان بیفتد. برای آرامش خاطر در زمان مریض و پیری حق بیمه می پردازند اما متأسفانه این آرامش غیرقابل دسترس شده است.

یکی از اعضای هیأت مدیره مرکز هماهنگی شوراهای استان تهران گفت: نیروی کار ما از نظر روحی در وضعیت خوبی قرار ندارد و شاید بتوان این را ناشی از سهل انگاری این نیروی مهم دانست. به هر حال رشد تولید و پیشرفت اقتصادی یک کشور بیش از هر چیز به نیروی کار این کشور بستگی دارد و نمی توان انتظار پیشرفت نیرویی را داشت که از نظر روحی و جسمی در وضعیت خوبی قرار ندارد و دغدغه اصلی اوست. برای رفع نیازهای روزانه .

انتهای پیام/

نسرین فندادی: بازنشسته هستم. من به درمانگاه رفتم و گفتند هیچ حمایت پزشکی ندارید. کد سفارش رو هم برای استعلام اعتبار کارنه وارد کردم و همون پیغام اومد که چرا؟ برای رفع مشکل به کجا مراجعه کنم؟ ؟

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا