چرا از خاک رس برای سفالگری استفاده می شود

استفاده از خاک در ترکیب مواد سفالی و صنعت سرامیک

گل سفالی خوب چیست و چه موادی دارد؟

ترکیبات خاک کائولن:

کائولن که به آن خاک چین نیز می گویند یکی از خالص ترین انواع خاک های سرامیکی است و از تجزیه فلدسپات در مجاورت هوا و آب به وجود می آید.

ذرات خاک کائولن در دمای 1250 درجه سانتیگراد درشت و متخلخل هستند و در دمای 1800 درجه سانتیگراد ذوب می شوند و در نهایت در دمای 1500 درجه سانتیگراد کاملاً پخته می شوند.

ترکیبات خاک بال کلی:

این خاک نوعی رس رسوبی ریزدانه است که حاوی مقدار زیادی آهن بوده و خاصیت چسبندگی آن نیز بسیار حائز اهمیت است. خاک بال کلی یکی از خاک های نوع دوم است و نقطه ذوب آن کمتر از نقطه ذوب خاک کائولن است.

در واقع خاک رس و کائولن هر دو مکمل یکدیگر هستند و به همین دلیل در صنعت سفال و سرامیک با هم مخلوط می شوند.

این خاک در دمای 1300 درجه سانتیگراد کاملاً متراکم و سخت می شود. درصد جمع شدگی کلی بال 20 درصد است و برای اصلاح گلهایی که چسبندگی کمتری دارند استفاده می شود.

اما ترکیب آن برای بهبود زمین برای سفال نباید از 15% تجاوز کند. رنگ کلی بال به دلیل وجود کربن زیاد خاکستری است که در هنگام پخت سفال در کوره می سوزد و تاثیری بر رنگ اصلی بدنه سفال نخواهد داشت.

ترکیبات خاک چینی :

برای تهیه خاک رس چینی باید انواع خاک ها و مواد را به این نسبت مخلوط کرد تا گل مناسب برای تهیه ظروف چینی تهیه شود.

فرمول چینی ترکیب خاک:

کائولن 40% – خاک رس توپی 10% – فلدسپات 30% – کوارتز 20%.

طبق این فرمول مقدار مناسبی از خاک را ترکیب می کنند، خاک کائولن در دمای 1500 درجه سانتیگراد پخته می شود، اما با افزودن مقدار مناسب فلدسپات می توان دمای پخت آن را تا 1300 درجه کاهش داد.

برای جلوگیری از پیچ خوردن سفال، کوارتز را به آن اضافه کرد. همچنین برای چسبندگی بیشتر گل باید 10 درصد خاک رسی به ترکیب اصلی خاک چین اضافه شود.

ترکیبات خاک بنتونیت:

نوعی خاک رس ریزدانه مخصوص است که به مقدار کم در ترکیبات اضافه می شود تا کارایی بدنه ها افزایش یابد و به مواد اولیه خاصیت پلاستیکی مطلوبی بدهد.

ضمناً مقدار کمی از آن نیز در ترکیب مواد اولیه سوسپانسیون لعاب استفاده می شود و مواد لعاب ته نشین نمی شود.

ترکیبات کف نسوز:

کفپوش نسوز بادوام و مقاوم در برابر حرارت زیاد بوده و برخی از انواع آن چسبنده و برخی غیر چسبنده هستند. از ترکیب این خاک با رس های نسوز و شاموت ها می توان بدنه های سفالی بزرگی ساخت، زیرا این نوع بدنه ها انقباض کمتری دارند.

رنگ این گل پس از پخت قهوه ای تیره می شود. از این گل به دلیل نقطه ذوب بالا در ساخت آجرهای نسوز نیز استفاده می شود. همچنین برای ساخت فر و تجهیزات آن مانند: کف، بشقاب و فونداسیون استفاده می شود.

ترکیبات خاک فلینت :

سنگ چخماق مانند کوارتز در بیشتر نقاط ایران یافت می شود و لعاب سازان از آن بسیار استفاده می کنند.

همچنین به عنوان سنگ شیشه در کارخانه های شیشه سازی استفاده می شود. سنگ چخماق نیز دی اکسید سیلیکون است اما درجه خلوص بالاتری دارد و به دلیل ریز بودن کریستال های آن برای استفاده در صنعت سرامیک بسیار مناسب است.

ترکیبات خاک رس آجرسازی :

خاک رس آجر قرمز، این نوع ماده خام رسی برای ساخت آجرهای ساختمانی مناسب است و معمولاً در سراسر کره زمین به وفور یافت می شود.

از خاک سرخ کوره نیز برای ساخت سفال استفاده می شده است، اما به دلیل نفوذپذیری بیش از حد این نوع سفال به آب، کمتر در صنعت سفال و سرامیک استفاده می شود.

البته زمانی که خاک رس قرمز به ترکیب خمیر سفالی اضافه می شود، رنگ خمیر سفالی را می توان بسته به میزان این ترکیب خاک رس قرمز از قرمز به نارنجی تغییر داد.

خاک سفالگری :

یک خاک سفالی خوب برای ساخت سفال باید دارای ویژگی های زیر باشد:

می توان با این خاک و گل، با چرخ سفالگری یا با تهیه گل مناسب از آن به روش ریخته گری، شکل و شکل ظرف یا حجم گل رس مورد نظر را به دست آورد.

ضمناً یک گل سفالی خوب باید قابلیت خشک شدن قابل قبولی بدون ترک داشته باشد و در عین حال پس از پخت کامل به بدنه ای سخت و متراکم و بدون انقباض زیاد تبدیل شود.

علاوه بر این، سفال پس از طراحی و اجرا، پس از پخت در کوره نیز باید از رنگ و درجه شفافیت مطلوبی برخوردار باشد.

مجموعه هنری خورشید تابستان 1398 شمسی.

© کلیه حقوق این وبلاگ محفوظ و متعلق به مجموعه هنری خورشید می باشد.

1. سوختن کربن و سولفور

خاک رس سفالی حاوی کربن، مواد آلی و گوگرد است که در دمای بین 300 تا 800 درجه سانتیگراد می سوزد.

2. خارج شدن میزان آبی که پیوند شیمیایی برقرار کرده است.

پس از اینکه خاک کاملاً در هوا خشک شد، هنوز حدود 15٪ آب متصل به شیمیایی دارد.
دقیقاً همزمان با سوختن کربن و گوگرد پیوند شیمیایی آب با مولکول های دیگر در اثر گرما سست و ضعیف می شود.
آب در دمای بین 350 تا 800 درجه سانتیگراد به طور کامل پیوند خود را از دست می دهد و از زمین خارج می شود. فرار سریع بخار که می تواند باعث انفجار شود.

3. دگرگونی کوارتز

کوارتز که اکسید سیلیس نیز نامیده می شود دارای ساختار کریستالی است که در دمای 573 درجه سانتیگراد تغییر می کند. تغییر شکننده است و دمای کوره باید افزایش یابد.

انواع گل در سفال

خاک و آب مواد اصلی تشکیل دهنده گل هستند.
گل ماده ای است که ما در سفال نیاز داریم.
اما چه نوع گلی برای ساخت سفال مناسب است و چگونه می توان گل مناسب برای سفال تهیه کرد؟
برای یافتن پاسخ این سوال به تصویرگران پویا بپیوندید تا هر آنچه را که باید در مورد خاک، گل و گل برای سفال بدانید بیاموزید.
اگر تا به حال با گل سفالی کار کرده باشید، متوجه چسبندگی آن شده اید.
چسبندگی رازی است که خاک رس معمولی را به سفال های زیبا تبدیل می کند. تبدیل می کند

تحقیقات زیادی در رابطه با چسبندگی گل انجام شده است و مطالعات زیادی در مورد انواع خاک انجام شده است.یک نوع خاک به نوع دیگر.
گل مخلوطی از آب و خاک است اما همه گلها خاصیت چسبندگی یکسانی ندارند.
به نظر می رسد چسبندگی گل مربوط به اندازه ذرات کوچک خاک باشد. هرچه این ذرات کوچکتر باشند، خاک چسبنده تر است. است، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد.
شامل جذب شیمیایی بین ذرات گل. ، که عامل مهمی برای چسبندگی است.
گل سرامیکی خالص ترین نوع گل دنیاست که 60 درصد زمین را تشکیل می دهد
کائولن خالص ترین نوع گل سرامیکی در طبیعت است.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هليا

من که کلا دوست دارم با سفال کار کنم، ولی هیچ‌وقت نمی‌دونستم که چرا باید از خاک رس استفاده کنم. الان که این مقاله رو خوندم خیلی هیجان‌زده شدم. خیلی جالب بود و خیلی ممنونم بابت این مطلب.

دکمه بازگشت به بالا