چرا از تاریخ ایران فیلم ساخته نمیشود

صبح بخیر

دوستان چرا از تاریخ ایران باستان فیلم نمیسازیم؟

ایران شخصیت های تاریخی بزرگی دارد

کروش، داریوش، آریو برزن، سورنا، مهرداد، خسرو انوشیروان، بهرام چوبین، اردشیر بابکان، شاپور اول، شاپور دوم، خسروپرویز، بزرگمهر، سپهبد شاهین و…

شخصیت های تاریخی پس از اسلام

فردوسی، رودکی، حافظ، سعدی، بابک خرمدین، یعقوب لیث صفری، اسماعیل سامانی، آزادالدوله دیلمی، سلطان جلال الدین، شاه عباس، نادرشاه و ….

شاهنامه سیاوش، اسفندیار، رستم، سهراب و…

فکر می کنم تا آخر عمر چنین فیلم هایی را نبینم

خبر داغ

به گزارش مشرق، شاهین رشیدی کارگردان سینما با اشاره به مشکلات تولید فیلم های ترسناک گفت: مشکل کمبود ژانر مشکلی است که در حال حاضر در سینمای کشور با آن مواجه هستیم و دلیل آن نیز عدم اعتماد تهیه کنندگان و سرمایه گذاران است. در کارهای بی تجربه

وی ادامه داد: ژانرهایی که این روزها بیشتر در کشور می بینیم، بیشتر کمدی و برخی زیرشاخه های ژانر اجتماعی هستند که در سینمای کشور امتحان پس داده اند. با این حال، بخشی از شانس تولید فیلم از بین می رود. به همین دلیل وقتی برای تولید فیلم سرمایه گذاری نمی شود و تهیه کننده ای از فیلم هایی در ژانرهایی که تاکنون تجربه نشده حمایت نمی کند، فیلمساز ناخودآگاه به سمت تولید فیلم هایی می رود که تجربه شده و به نتیجه رسیده است.

رشیدی افزود: نبود جلوه های ویژه و امکانات کافی برای طراحی صحنه یکی دیگر از مشکلات فیلمسازانی است که قصد تولید فیلم های ترسناک را دارند.

این کارگردان با اشاره به اکران فیلم «نوه» در سال گذشته، گفت: فیلم نوه را سال گذشته در سینما هنر و تجربه در ژانر ترسناک اکران کردم که در ژانر اسلشر بود و در اکثریت ساخته نشده بود. این فیلم بسیار شبیه به نمونه های خوب این ژانر بود که فروش خوبی نسبت به انتظارات ما داشت.

وی در پایان گفت: ژانر وحشت یکی از پرطرفدارترین ژانرها در سراسر جهان است. اما چون کار ما دانشجویی بود و نمی توانستیم از شخصیت های شناخته شده استفاده کنیم، از همان ابتدا آن را در سینمای هنر و تجربه اکران کردیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، با ساخت فیلم دیگری با محوریت تاریخ ایران، بار دیگر بحث فیلم های ضد ایرانی و تحریف شده مطرح شده است.

طی چند سال گذشته فیلم ها و سریال های زیادی توسط دستگاه تبلیغاتی ایالات متحده آمریکا علیه تاریخ و تمدن ایران ساخته شده است که نمونه معروف و بارز آن فیلم 300 کاملا تحریف شده است. اما پس از اعلام خبر تولید و پخش جهانی فیلم تومیریس، دوباره بحث سینمای تاریخی و تحریف وقایع مهم در عرصه سینما مطرح شد. این بار یک فیلم قزاقستانی در نزدیکی ایران و همسایگانش فیلمبرداری شد و کارگردانان آن به درستی یا نادرست با خلق اتفاقی که در آن یکی از برجسته ترین پادشاهان ایرانی کشته شد به دنبال تعالی و افتخار هستند. کارگردان این فیلم در صفحه شخصی خود این نکته را منتشر کرده بود که برای سربلندی مردم قزاقستان فیلم ساختیم.

البته ساخت فیلم علیه ایران فقط تاریخی نیست، بلکه فیلم ها و سریال های زیادی علیه انقلاب اسلامی، گفتمان و مسائل آن ساخته شده است. از فیلمی مثل هرگز دخترم تا سنگسار ثریا. بنابراین ماجرای «سینمای ضدایرانی» موضوع جدیدی نیست، اما همچنان از اهمیت خاصی برخوردار است و باید جدی گرفته شود.

پوستر هرگز بدون دخترم

در گفتگوی زیر با خسرو معتضد، نویسنده و پژوهشگر تاریخ، تحلیل و دیدگاه وی را در این باره جویا شدیم. نظر ایشان به عنوان معلم تاریخ در مورد صحت این واقعه تاریخی چیست؟ آیا او هم این فیلم و امثال آن را تاکتیکی تبلیغاتی علیه ایران و تاریخ آن می داند؟

معتضد ابتدا گفت که این واقعه بر اساس اسناد تاریخی صحت دارد و این جنگ به جای نبرد در اطراف قزاقستان بین سپاه کوروش و مساجت ها رخ داده است. حقیقت این است که کوروش که برای دلجویی از نزدیکان خود به دور ایران سفر کرده بود، برای فرونشاندن بخشی از ناآرامی ها به منطقه قزاقستان امروزی سفر کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از اقوام اطراف ایران از ابتدا نسبت به تمدن و فرهنگ ایرانی غبطه می خوردند و به همین دلیل پیوسته با راه اندازی جنگ و شورش و حمله به ایران سعی در نابودی این سرزمین داشتند.’ایران. در نبردی که ذکر شد، در ابتدا کوروش اعلان جنگ نکرد و به این قوم حمله نکرد، اما در یکی از درگیری ها پسر ملکه ماساگتس کشته شد و این زن که زنی زیبا و مستقل بود. قصد حمله به ارتش کوروش را داشت. کوروش به او پیغام داد تا از نبرد خونین پیش رو جلوگیری کند، اما او با حمله خود جنگ را آغاز کرد و کوروش کشته شد.

نمایی از تومیریس

این پژوهشگر تاریخ گفت: آنچه مهم است این است که از ساختن فیلمی که نشان دهنده شکست سردار ایرانی باشد پشیمان نباشیم. بسیاری از سرداران بزرگ ایران و اسلام در جنگ های مختلف شکست خورده اند. نه فقط از ایران بلکه از سراسر جهان. چیزی که به جای ناراحتی و غصه خوردن باید جدی گرفت ساخت فیلم های تاریخی درجه یک و جذاب است. مسئولان ما واقعاً خواب هستند و اصلاً از ماجرا خبر ندارند. با این رویکرد فرهنگیان ما باید هر سال به تماشای فیلم ها و سریال های تحریف شده ضد ایرانی که درباره مردم ما ساخته می شود بنشینیم. نمونه بارز آن فیلم 300 بود که پر از دروغ و تحریف بود. من واقعا با دیدن فیلم 300 اشک ریختم و با خودم فکر کردم اینها چه مردم بی شرمی هستند که اینقدر در مورد تاریخ ایران دروغ گفتند.

صحنه ای از فیلم 300

معتضد در بخشی دیگر از سخنان خود درباره خرید پخش این فیلم توسط آمریکا گفت: خرید این فیلم برای اکران در کشورشان بسیار طبیعی است. آرگو به کارگردانی کارگردان دروغگو بن افلک به قدری احمق بود که حتی نخست وزیر کانادا هم گفت: «من چنین چیزی را به خاطر ندارم». خب چنین دستگاهی به خاطر دشمن علیه ما فیلم می سازد و پخش می کند. اما فقط آمریکا نیست، کشورهای همسایه و عربی نیز در این زمینه از هر چه در توان دارند استفاده کرده اند. سریالی درباره یکی از خلفای صدر اسلام ساخته شده است که در آن نبردی که او با ایران داشته به تصویر کشیده شده است. دیدن صحنه هایی که ایرانیان در آن قتل عام می شوند واقعا سخت بود. یا در فیلم دیگری که در ترکیه دیدم به نام قادسیه، ایرانی ها را مثل خیار خفه می کنند. حتی در تلویزیون خود فیلم های ضد ایرانی پخش کردند. فیلم های هالیوودی مانند 300، خانه شنی، بدون دخترم و غیره. بارها از شبکه های ماهواره ای ترکیه و عربی اطرافمان که با آنها همسایه هستیم پخش شده است. ما با آنها چه کرده ایم؟

البته سریال سلمان فارسی کار قابل قبول و خوبی است اما تنها یک سریال است که ساخته شده و باید در این زمینه کار زیادی انجام شود. در یک برنامه 25 قسمتی هر کدام 4 بار 25 فیلم ضد ایرانی دیدم تا با یادداشت جلوی دوربین بنشینم و صحبت کنم. به محض آماده شدن این فیلم را می بینم و آماده هستم دوباره آن را به طور کامل تماشا کنم.

مروری بر داستان و برنامه سینما

او گفت: ما نگران ساختن فیلمی هستیم که ممکن است همسایه هایمان را تحت تاثیر قرار دهد تا آنها عصبانی نشوند. می دانم که آقای ورزی کارگردان سریال معمای شاه قرار بود فیلم تاریخی جدیدی بسازد. چون ممکن است صحنه هایی در این فیلم باشد که به مردم یکی از کشورهای همسایه ما گفته شود که دست بردارید. آیا کشورهای دیگر مانند قزاقستان این رویکرد را دارند؟ نه، نه تنها مشکلی ندارند، بلکه آن را در دستور کار خود قرار می دهند. به نظر من وزارت امور خارجه باید به خاطر سکوت در مورد این فیلم ها و سریال ها تعطیل شود.

این را به صراحت بگویم که مسئولان ما بلد نیستند از کار هنری به نفع کشور استفاده کنند. استخدام مردان جوان آمریکایی در ارتش با آوردن خوانندگان راک با لباس نظامی یک ابتکار فرهنگی و سیاسی جالب بود. آیا انجام چنین کاری برای مدیران فرهنگی ما اینقدر سخت است؟ قبلا هم گفته ام و باز هم می گویم، تا صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این رویا بیرون نیایند و سریال ها و فیلم های تاریخی که باعث غرور و افتخار ملی ما شود اتفاق خاصی نمی افتد. محقق نخواهد شد.

چرا فیلم محمد که درباره دوران کودکی حضرت محمد بود مورد پیگرد قانونی قرار نگرفت؟ این همه صرف ساختن دوران کودکی پیامبر شد؟ من اینگونه از جریان مدیریت فرهنگی و هنری انتقاد می کنم. چه تعداد از مدیران ما به جغرافیا، تاریخ و ژئوپلیتیک تسلط دارند؟ آیا نباید در این کشور سواد و مطالعات تاریخی بیشتری داشته باشند؟ البته شاید این حرف منطقی نباشد چون تاریخ در کشور ما واقعا مظلوم است و فکر می کنم بعد از امثال من که نگران تاریخ ایران هستند دیگر نامی از داستان به زبان نمی آید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا