چرا ادرار به سختی خارج میشود

در این مقاله خواهید خواند:

ادرار تولید شده در کلیه ها از طریق حالب وارد مثانه شده و در آنجا ذخیره می شود و تحت کنترل مغز و با هماهنگی عضلات مثانه و مجاری ادراری فرآیند دفع ادرار انجام می شود حال اگر هماهنگی این عضلات به دلایلی از بین می رود. بی اختیاری ادرار رخ می دهد. میزان بی اختیاری ادرار در زنان دو برابر مردان است.

علائم بی اختیاری ادرار:

ناتوانی در کنترل ادرار

دفع بدون کنترل ادرار قبل از رفتن به توالت

ادرار هنگام عطسه یا سرفه خارج می شود

هنگام خواب ادرار کنید

تخلیه ناقص ادرار

عواملی که باعث بی اختیاری ادرار می شوند:

اختلال اعصاب مثانه: در بیماری هایی مانند دیابت، پارکینسون، سکته مغزی و سکته قلبی (ام اس)، عصب دهی مثانه دچار مشکل شده و بی اختیاری ادرار رخ می دهد.

ضعف در عضلات مثانه و مجاری ادراری: در نتیجه مواردی مانند زایمان، مصرف برخی داروها، اضافه وزن، سن و یائسگی.

تشخیص بی اختیاری ادرار:

ثبت روزانه وضعیت ترشحات ادراری: در این روش فرد مقدار مایع مصرفی، مقدار ادرار و دفعات و زمان دفع ادرار را ثبت می کند که می تواند اطلاعات بسیار مفیدی در مورد حجم مثانه ارائه دهد.

آزمایش ادرار و معاینه عفونت ادراری

حجم ادرار باقیمانده توسط سونوگرافی مثانه در دو مرحله قبل و بعد از تخلیه ادرار اندازه گیری می شود.

مثانه یا عصب اورودینامیک: راه اصلی برای تشخیص علت بی اختیاری ادرار و در نتیجه درمان مناسب، بانداژ مثانه یا عصب اورودینامیک است که توسط متخصص اورولوژی انجام می شود.

سیستوسکوپی: انجام این روش فقط در موارد خاص بی اختیاری دائمی ادرار برای تشخیص وجود فیستول توصیه می شود.

نوار عصب مثانه یا اورودینامیک چگونه انجام می شود؟

تست اورودینامیک مهمترین آزمایش سرپایی برای بررسی عملکرد طبیعی و غیر طبیعی ادرار به ویژه در مثانه و مجاری ادراری است. با این آزمایش می توان تشخیص افتراقی در موارد انسداد ادراری (تنگی مجرا، BPM) و انواع بی اختیاری ادراری را به بهترین نحو انجام داد که به پزشک کمک می کند تا درمان دقیق تری را ارائه دهد.

دستگاه اورودینامیک یک دستگاه کاملاً تشخیصی است که به طور گسترده برای تشخیص بیماری های مربوط به دستگاه ادراری تحتانی (مانند بی اختیاری ادرار به ویژه بی اختیاری در دختران و تنگی مجرای ادرار در پسران) استفاده می شود.

برخی از شایع ترین مشکلات مثانه در زنان و مردان عبارتند از:

دفعات ادرار (فرکانس): بیش از 7 بار در روز با فواصل کمتر از 2 ساعت ادرار کنید.

شب ادراری: بیدار شدن برای دفع بیش از یک بار در طول شب

فوریت ادراری: نیاز فوری به ادرار کردن

بی اختیاری ادرار

بی اختیاری فوری: ادرار غیر قابل کنترل با احساس شدید نیاز به ادرار کردن.

بی اختیاری ادرار همراه با تلاش (بی اختیاری استرس): نشت ادرار همراه با سرفه، عطسه و دویدن

شب ادراری

سوزش ادرار: درد یا احساس سوزش در هنگام ادرار

ادرار خونی (هماچوری): دفع خون در ادرار

مشکل در ادرار کردن: نیاز به زور یا فکر کردن در مورد شروع به ادرار کردن

پرولاپس: افتادگی پرولاپس مخصوص زنان است و زمانی رخ می دهد که یک توده احساس یا دیده شود یا از واژن بیرون بزند.

بخوانید : درمان جدید عفونت ادراری

روش تشخیص تمامی بیماری های ذکر شده با دریافت شرح حال بیمار، معاینه و در صورت نیاز تست یورودینامیک جهت درمان توسط پزشک انجام می شود.

اهمیت تست یورودینامیک در این است که با استفاده از این تست می توان بیماری های مربوط به بی اختیاری ادرار و مشکلات آن را به درستی تشخیص داد، دستگاه یرودینامیک تنها ابزار تشخیصی برای تعیین دقیق مشکلات عصبی عضلانی مثانه است که نوع بی اختیاری را متمایز می کند. ، ادراری می شود.

نتیجه استفاده از این آزمایش تشخیص صحیح بیماری توسط پزشک و بر همین اساس درمان موفقیت آمیز آن است. با این آزمایش سرپایی ساده اما ارزشمند، بدون جراحی لگن یا زنان، می توان نوع اختلالات مثانه را به دقت تشخیص داد و درمان کرد.

علاوه بر تمام تجربیات و تشخیص های پزشک مربوطه، انجام آزمایشی برای تایید و تحقق این نتایج را نمی توان نادیده گرفت. این آزمایش بسیار ساده علاوه بر غیر تهاجمی بودن، دردناک نیست و در راحتی کامل بر روی بیمار انجام می شود و در مقابل یک سری پارامترهای تشخیصی اولیه و مهم بیمار در اختیار پزشک قرار می گیرد که همه کمک ها ارزش دارد. بهبودی بیمار و درمان قطعی.

آزمایش یورودینامیک در ارتباط با بیماران زیر لازم است:

افرادی که در ادرار کردن مشکل دارند.

افرادی که از بی اختیاری ادرار همراه با سرفه و عطسه رنج می برند و نیاز به جراحی دارند.

کسانی که بی اختیاری ادرار همراه با سرفه و عطسه دارند.

افرادی که مشکلات پیچیده مثانه دارند.

افرادی که پس از جراحی قبلی و جراحی زنان دچار مشکلات ادراری و مثانه هستند.

کسانی که جراحی بی اختیاری ادرار قبلاً پاسخگو نبوده است.

آزمایش یورودینامیک تنها توسط 2 کاتتر باریک انجام می شود، یکی در مجرای ادرار برای اندازه گیری فشار مثانه (Pves) و دیگری در رکتوم برای اندازه گیری فشار شکم (Pabd).

آمادگی برای تست یورودینامیک:

یورودینامیک آزمایشی است که از طریق آن می توانید نحوه عملکرد عضلات مثانه، مجرای ادرار و کف لگن را در هنگام پر بودن مثانه و زمانی که ادرار می کنید، دریابید.

بخوانید : تنگی مجرای ادراری

قبل از آزمون چه کاری باید انجام دهید؟

– این آزمون با تعیین وقت قبلی انجام می شود. بهتر است با مثانه پر همراه باشید (چون نیاز دارید که به طور معمول ادرار کنید).

– اگر از کاتتر یکبار مصرف برای تخلیه ادرار استفاده می کنید، قبل از ویزیت همین کار را انجام دهید.

– هیچ محدودیت غذایی لازم نیست، اما اگر از یبوست مزمن رنج می برید، بهتر است قبل از مراجعه از میوه ها و سبزیجات و ملین های گیاهی استفاده کنید.

– قبل از انجام آزمایش آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تزریق خواهد شد.

– هر مرحله از آزمایش توسط یک پرستار مجرب برای شما توضیح داده می شود، سپس نتایج توسط متخصص اورولوژی یا اورولوژیست گزارش می شود.

– زمان لازم برای انجام تست بسته به تنوع آن می تواند از 01 تا 10 دقیقه طول بکشد.

– برای اینکه کمک خوبی برای آزمون باشید باید آرامش کامل را حفظ کنید.

درمان بی اختیاری ادرار:

در موارد خفیف: درمان دارویی که ظرفیت مثانه را بهبود می بخشد.

عضلات کف لگن یا کگل را ورزش دهید: فقط عضلات لگن را مانند زمانی که ادرار می کنید فشار دهید. سپس عضلات را به مدت 10 ثانیه در همان حالت تنش نگه دارید، سپس عضلات را شل کنید. این تمرین سه تا چهار بار در روز توصیه می شود. بودن

ورزش مثانه: با ثبت روزانه تعداد و مقدار ادرار، می توانید الگوی بی اختیاری ادرار را دریابید و قبل از وقوع آن ادرار کنید.

جراحی: استفاده از روش های TOT، TVT که در آن باند با دستگاه مخصوص در مجرای ادرار قرار می گیرد، در بی اختیاری استرسی ادرار تاثیر بسیار موفقی دارد و توسط متخصص اورولوژی انجام می شود.

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

صفحه دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

تمرین و تمرین مثانه

سایر درمان های موجود مشکل تکرر ادرار را برطرف می کنند و این کار را بدون توجه به علت اصلی مشکل انجام می دهند. این روش ها عبارتند از:

◼ تمرینات کگل

به طور کلی انجام تمرینات روزانه منظم در دوران بارداری توصیه می شود. این تمرینات می تواند عضلات لگن و مجرای ادرار را برای حمایت از مثانه تقویت کند. برای بهترین نتیجه، بهتر است بیماران تمرینات کگل را در ده تا بیست ضربه در هر تمرین سه بار در روز انجام دهند و حداقل چهار تا هشت هفته ادامه دهند.

◼ استفاده از بیوفیدبک

همراه با تمرینات کگل، بیوفیدبک درمانی به بیمار کمک می کند تا از نحوه عملکرد بدن خود آگاه شود. این افزایش آگاهی به بیمار کمک می کند تا کنترل خود را بر عضلات لگن بهبود بخشد.

◼ تمرینات مثانه

این تمرینات به گونه ای طراحی شده اند که به مثانه اجازه می دهند ادرار را طولانی تر نگه دارد. این تمرینات به مدت دو تا سه ماه ادامه می یابد تا تبدیل به یک عادت همیشگی شود.

◼ مصرف مایعات را کنترل کنید

این عمل به بیمار کمک می کند تا با مصرف مقدار کمتر و کافی مایعات از پلی اوری یا تکرر ادرار جلوگیری کند. این نشان می دهد که نوشیدن مایعات زیاد در زمان های خاص دلیل اصلی تکرر ادرار است.

پیشگیری از تکرر ادرار

بیمار با رعایت چندین اقدام می تواند احتمال تکرر ادرار را کاهش دهد. همچنین می‌تواند با اجتناب از خوردن و نوشیدن نزدیک به خواب، احتمال نیاز به ادرار کردن در شب و شب ادراری را کاهش دهد. مواردی که در حال حاضر باید از آنها اجتناب کرد عبارتند از:

الکل

آب مرکبات

قهوه

چای

گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی

شیرین کننده های مصنوعی

یبوست نیز می تواند باعث تکرر ادرار شود و با فشار بر مثانه این مشکل را تشدید کند. بنابراین بهتر است بیماران یبوست مصرف فیبر خود را افزایش دهند تا ادرار خود را به حالت عادی برگردانند. برای انجام صحیح تمرینات کگل بهتر است با پزشک یا فیزیوتراپیست مشورت کنید. این تمرینات می تواند به تقویت کف لگن شما کمک کند. همچنین می توانید از پزشک خود بخواهید که فیزیوتراپی را با هدف عضلات لگن تجویز کند.

این تمرینات به شما این امکان را می دهد که بیشتر از تمرینات کگل انجام دهید تا ماهیچه هایی که از مثانه یا لگن شما حمایت می کنند را به میزان قابل توجهی تقویت کنید. اگر از پولاکیوری مزمن رنج می برید، شک نکنید و درمان سریع و به موقع را انجام دهید، برای تعیین وقت با شماره 02122642744 تماس بگیرید. در خدمت همه شما عزیزان هستم:

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه، مجاری ادراری-تناسلی و فوق تخصص جراحی آندوسکوپی و لاپاراسکوپی.

پزشک ممکن است آزمایش های مختلفی را برای تشخیص علت احساس کاذب ادرار انجام دهد. اگر پزشک مشکوک باشد که عفونت ادراری علت ادرار کاذب است، آزمایش‌های زیر را برای اطمینان انجام می‌دهد:

تست گیج

با استفاده از یک نوار کاغذ، وجود برخی مواد در ادرار می تواند نشان دهنده عفونت دستگاه ادراری باشد.

آزمایش ادرار یا آزمایش ادرار

که به دنبال سلول ها، باکتری ها یا سایر مواد در ادرار می شود.

کشت ادرار

که می تواند نوع باکتری ایجاد کننده UTI را تعیین کند.

پزشک همچنین در مورد سابقه پزشکی کامل فرد سوال می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

اگر پزشک احتمال عفونت دستگاه ادراری را رد کند و علائم سرطان را در طول معاینه فیزیکی پیدا کند، ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای تعیین علت علائم بیمار تجویز کند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا