چرا احمدی نژاد رد صلاحیت میشود

منبع تصویر: fars/isna

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران که صلاحیت او برای حضور در انتخابات 1400 رد شد، گفت که «جامعه در آستانه انفجار است، او نمی خواهد در این راه فروپاشی قرار گیرد» و با رد صلاحیت خود مخالفت خواهد کرد. «تا آخر عمرش» و دریغ نخواهد کرد.

سایت دولت بهار متعلق به حامیان محمود احمدی نژاد گزارش داد که شب دوشنبه 12 خرداد و قبل از اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیت های شورای نگهبان، حسین نجات فرمانده قرارگاه ثارالله و افسر امنیتی شهر تهران ، به منزلش در شرق تهران رفت.

این سایت مدعی شد که آقای نژاد در ازای رد صلاحیت آقای احمدی نژاد خواستار “همکاری، سکوت و همراهی” شده است.

امروز چهارشنبه ۱۴ خرداد، سایت دولت بهار پاسخ «شفاهی و کتبی» آقای احمدی نژاد به حسین نژاد را منتشر کرد که در آن وی انتقاد شدیدی از دولت ایران دارد.

رئیس جمهور پیشین ایران نسبت به “خطر قیام گرسنگی” در ایران هشدار داد و گفت: این خطر را هر روز بیشتر از دیروز احساس می کنم و این برای من درد می کند که نظام و انقلاب، پایی که از آن خون صدها هزار نفر است. آنقدر راحت و ارزان ریخته شد که در اثر ناآگاهی یا بی مسئولیتی برخی از دست رفت.»

وی افزود: امروز به معنای واقعی وضعیت کشور خراب است، وضعیت اقتصادی فاجعه بار است، وضعیت اجتماعی در آستانه فروپاشی است و شرایط فرهنگی از هم پاشیدگی وصف ناپذیر است، وضعیت امنیتی. همچنین به گونه ای است که جریان نفوذ به اعماق کشور ضربه های سختی وارد می کند، هم ضعف دارد و هم خیانت.

آقای احمدی نژاد تاکید کرد که “به درخواست مردم” به میدان آمده است زیرا این خطر را احساس کرده و نمی رود.

آقای احمدی نژاد گفت که رد صلاحیت وی “پیامدهای گسترده ای” خواهد داشت. او نامی نبرد، اما برخی افراد را به قصد عقب نشینی از صحنه سیاسی ایران متهم کرد: «آنها به ناچار در جلسات گروه داخلی و رایزنی با حامیان خارجی خود به این نتیجه رسیدند که چاره ای جز عقب نشینی فیزیکی وجود ندارد. کاندیدای ملت یا رد صلاحیت او. لذا زمینه را برای جلوگیری از حضور بنده در انتخابات به هر طریقی فراهم کردند و البته در این راه به جهل و حسادت عده ای طمع می ورزند.

این اولین باری نیست که او محروم می شود. آقای احمدی نژاد چهار سال پیش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 1396 ثبت نام کرد اما رد صلاحیت شد.

دیروز اسامی 7 نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 رسما اعلام شد و مشخص شد علی لاریجانی رئیس سابق مجلس، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محسن هاشمی رئیس جمهور شورای شهرداری تهران و مصطفی تاج زاده از چهره های اصلی اصلاح طلبان هستند.

آقای احمدی نژاد تنها شخصیت سیاسی نیست که به روند رد صلاحیت اعتراض کرده است. امروز حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، شورای نگهبان را متهم کرد که با رد صلاحیت گسترده انقلاب، «به ریشه انقلاب دست زده است». جبهه اصلاحات در اعتراض به رد صلاحیت ها با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که نامزدی برای ارائه به مردم ندارد. حسن روحانی رئیس جمهور در نامه ای به شورای نگهبان به ردصلاحیت اعتراض کرد.

آقای احمدی نژاد بر موضع خود در روز ثبت نام مبنی بر اینکه گفته بود در صورت رد صلاحیت در انتخابات شرکت نمی کنم، پافشاری کرد و افزود: همانطور که در سخنرانی خود در روز ثبت نام گفتم، من در کنار مردم هستم و انقلاب تا آخر و اندکی از آن. من شکست نخواهم خورد و همانطور که به آنها قول داده بودم در صورت رد صلاحیت از هیچ نامزدی حمایت نخواهم کرد و تا آخر عمر خواهم ایستاد و دلیل رد صلاحیت و مسئولیت عواقب عوامل رد صلاحیت را علنا ​​و علنا ​​مطالبه خواهم کرد. .

او البته تاکید کرد که به دلیل رد صلاحیت از تجمعات و جنبش های اعتراضی حمایت نمی کند.

دیروز گزارش شد که فضای امنیتی در اطراف منزل محمود احمدی نژاد در نارمک در شرق تهران حاکم شده است. سایت دولت بهار در پایان عکسی از خروج وی از خانه منتشر کرد.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سردار نجات، رئیس حراست تهران، مدعی شد که «دشمن» با آگاهی از وضعیت «بد» کنونی، با ادامه فشار اقتصادی، خواهان انحلال سپاه پاسداران است، انقلاب، نظارت خارجی بر انتخابات. و رفراندوم و در نهایت «انحلال نظام» و به گفته وی عده ای در داخل کشور از این وضعیت استقبال خواهند کرد.

انتخابات ریاست جمهوری 1400 قرار است در 28 ژوئن برگزار شود.

رد صلاحیت ها در این زمان انتخابات نیز انتقادات گسترده ای را از شورای نگهبان و «مهندسی انتخابات» به همراه داشته است.

اخبار انتخابات بیشتر:

برای خواندن این فایل، لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید یا از مرورگر دیگری استفاده کنید.

جمشید برزگر

تحلیلگر بی بی سی در امور ایران

منبع تصویر: تسنیم

همانطور که ثبت نام محمود احمدی نژاد غیرمنتظره ترین و غافلگیرکننده ترین اتفاق تا زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود، رد صلاحیت او هم اکنون جنجالی ترین و خبرسازترین اقدام شورای نگهبان در روند تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است. اما به نظر می رسد عمر این موج اطلاعاتی را باید به همین چند هفته محدود کرد.

به عبارت دیگر، حضور محمود احمدی نژاد در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اتفاقی غیرمنتظره در جریان این انتخابات بود. پیچشی که آیت‌الله خامنه‌ای ماه‌ها پیش با «توصیه‌های» شخصی و علنی سعی در جلوگیری از آن داشت و همه انتظار داشتند که در پی چنین ممنوعیتی، آقای احمدی‌نژاد از شرکت در رقابت‌های انتخاباتی خودداری کند.

امروز با رد صلاحیت محمود احمدی نژاد، انتخابات با پشت سر گذاشتن این نقطه عطف غیرمنتظره، راه بازگشت را پیدا کرده و با همان سوالات و ابهاماتی مواجه است که پیش از حضور آقای احمدی نژاد به وجود آمده بود.

چشم انداز رهبر و آینده سیاسی احمدی نژاد

کمتر کسی در رد صلاحیت محمود احمدی نژاد تردید داشت اما دلیل چنین نظری عملکرد و شخصیت محمود احمدی نژاد نبود. در چند هفته ای که دوباره در عرصه سیاست ایران فعال بود، چهره همیشگی خود را نشان داد. اما با این تفاوت بزرگ که این بار هسته مرکزی قدرت با او همسو نبود.

رد صلاحیت آقای احمدی نژاد نشان داد که منع شرکت در رقابت های انتخاباتی توصیه ای نبوده بلکه دستور مستقیم آیت الله خامنه ای بوده است.

شکی نیست که اطاعت از این دستور برای هر دو طرف ارزان‌تر بوده است، اما اکنون آیت‌الله خامنه‌ای حداقل در افکار عمومی بهای سنگینی را پرداخته است و مجازات نافرمانی محمود احمدی‌نژاد به رد صلاحیت او محدود نمی‌شود.

منبع تصویر: صدا و سیما

شاید برجسته ترین نکته در موج اولیه واکنش ها به رد صلاحیت آقای احمدی نژاد، بحث «بصیرت» و «عدم آینده نگری» باشد. آیت‌الله خامنه‌ای در انتخابات جنجالی ۱۳۸۷ منتقدان خود و محمود احمدی‌نژاد را به «نزدیک‌بینی» متهم کرد، اما اکنون می‌توان رد صلاحیت آقای احمدی‌نژاد را از سوی آیت‌الله خامنه‌ای و همه حامیان محمود احمدی‌نژاد «نزدیک‌بینی» دانست که منتقدان می‌گویند او چنین بود. پس از مدت ها تاخیر و پس از تحمیل هزینه های هنگفت به کشور پذیرفته شد.

بعید به نظر می رسد که محمود احمدی نژاد از تحمیل چنین هزینه ای بر نظام سیاسی و در راس آن آیت الله خامنه ای و در نتیجه از پیامدهای آن بی اطلاع بوده باشد. پس چرا با زیر پا گذاشتن دستور ولی فقیه، جایگاه و آینده احتمالی خود را به خطر انداخت؟

محمود احمدی نژاد در چهار سال گذشته عملاً به حاشیه رانده شده است، اما در هفته های اخیر این فرصت را پیدا کرده است که نه تنها به اتهامات وارده به خود پاسخ دهد، بلکه سعی کند از این وضعیت برای ایجاد تصویری متفاوت از خود به عنوان یگانه استفاده کند. که در برابر سیستم موجود برای ارائه دانش و تامین سرمایه اجتماعی برای فرصت های احتمالی در آینده ایستاده است.

وی با وجود اینکه تهدید کرده بود در صورت رد صلاحیت بیکار ننشیند و سکوت کند، اما نسبت به رد صلاحیت خود و معاون سابقش واکنشی نشان نداد و واکنش نزدیکان وی نیز نشان از اعتراض و مخالفت ندارد. .

سیر اتفاقات آینده نشان خواهد داد که محمود احمدی نژاد چقدر در محاسبات خود اشتباه کرده است. اتفاقاتی که می تواند سرآغاز اقدامات بعدی آیت الله خامنه ای و یارانش در مواجهه با نافرمانی محمود احمدی نژاد باشد. آیا رد صلاحیت تنها مجازات او خواهد بود یا باید در افتتاحیه پرونده ها و دادگاه آقای احمدی نژاد حضور پیدا کند یا تا حد امکان به حاشیه رانده شود؟

اصلاحیه دانشجویان و چالش نظارت اختیاری

رد صلاحیت محمود احمدی نژاد نه تنها دو دوست سابق خود یعنی آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه اصلاح طلبان را در موقعیت دشواری قرار می دهد که وفاداری آنها به شعارهایشان را زیر سوال می برد.

در همان اوایل انتخابات مجلس چهارم که شورای نگهبان به شیوه کنونی اعمال نظارت اختیاری را آغاز کرد، جناح چپ جمهوری اسلامی (اصلاح طلبان فعلی) با آن مخالفت کردند و با روش رد و تایید صلاحیت ها توسط شورای نگهبان مخالفت کردند. شورای نگهبان تحت کنترل جناح راست (بعداً محافظه‌کاران) و اکنون اصولگرایان را بر خلاف قانون اساسی می‌دانست.

با تمام این اوصاف، اصلاح طلبان در انتخابات مختلف شورای اسلامی و ریاست جمهوری، اگر نگوییم فردی، نسبت به رد صلاحیت چهره های خارج از جناح خود اعم از رقبا یا نیروهای خارج از ساختار قدرت، واکنشی منسجم و همه جانبه نشان نداده اند. و واکنش های پراکنده او را محکوم نکرد

محمود احمدی نژاد به دلیل رفتار، گفتار و عملکرد شخصی خود در دو دوره جنجالی ریاست جمهوری، یکی از اهداف اصلی و عمده هجمه اصلاح طلبان در میان منتقدان درون دولت بوده است. در میزان تقابل اصلاح طلبان و آقای احمدی نژاد و شدت آن تردیدی نیست، اما دقیقاً به همین دلیل، نوع برخورد آنها با رد صلاحیت ایشان اهمیت پیدا می کند.

اصلاح طلبان به استثنای تنی چند از چهره های اصلاح طلب که رد صلاحیت محمود احمدی نژاد را به صورت انفرادی محکوم کردند، این تصمیم شورای نگهبان را به صورت سازمان یافته و فراگیر محکوم نکردند و اگر ابراز خوشحالی نکردند، حداقل با یک سکوت، این تصمیم شورای نگهبان را محکوم نکردند. مصوبه شورای نگهبان پیوست می باشد.

منبع تصویر khamenei.ir

در چنین شرایطی بار دیگر این سوال مطرح می شود که آیا اصلاح طلبان مخالف اصل کنترل اختیاری هستند یا تشخیص مصادیق شورای نگهبان به ویژه زمانی که نامزدهای خودشان از فیلتر کنترل عبور نمی کنند؟

در سال 1383 که شورای نگهبان صلاحیت مصطفی معین را رد کرد، با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به وی اجازه بازگشت به میادین مسابقه داده شد. در آن زمان اصلاح طلبان، منتقدان اصل حکومت در قدرت، اما فقها، این حکم را تایید کردند.

نتیجه این تصمیم و واکنش فعلی اصلاح طلبان به رد صلاحیت محمود احمدی نژاد چیزی جز مشروع و قانونی دانستن «دستور حکومتی حاکم» و «نظارت اختیاری شورای نگهبان» نبوده و بوده است.

در این انتخابات مصطفی معین شکست خورد و محمود احمدی نژاد پیروز شد. در این انتخابات محمود احمدی نژاد رد صلاحیت شد و شبهات رد صلاحیت حسن روحانی رفع شد. اصلاح طلبان هم در این دوره و هم در این دوره از انتخابات توانستند خود را با کاندیدای خود معرفی کنند، اما این حضور متضمن پرداخت بهای کناره گیری از دو شعار محوری، عقب نشینی از مواضعی بود که به عنوان اصول و مبانی مطرح کرده بودند. به حداقل رساندن خواسته های شما ممکن شده است.

اجتناب ناپذیری ساختار قدرت برای پذیرش حداقل رقابت؟

فهرست شش نفره تایید صلاحیت شده نشان می دهد که به دلیل مطلوبیت هسته مرکزی قدرت و به دلیل توازن قوا بین جناح های درون حکومتی، رقابت و ارجاع به آرای عمومی برای داوری بین این دو پذیرفته شده است. جناح ها

پس از حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات، پیش بینی اصلی این بود که رقابت اصلی این دوره بین او و حسن روحانی باشد. حضور دو نامزد دیگر مانند مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا که شانس بسیار کمی برای برنده شدن دارند، تنها می تواند به این معنا باشد که حداقل تلاش رسمی صورت گرفته است تا رقابت به دو نفر محدود نشود.

این در حالی است که هم جناح اصلاح طلب اعتدالی و هم جناح اصولگرایان اعتدالی و تندرو درگیر رقابت های داخلی هستند و این رقابت داخلی تعیین دو رقیب اصلی را در این دوره از انتخابات به تعویق انداخته است. با این حال، اکنون وضعیت در اردوگاه حامی دولت روشن تر است.

در هفته های اخیر شدت نگرانی از رد صلاحیت روحانی به حدی افزایش یافته که حامیان رئیس جمهور در اقدامی غیرمعمول معاون اول وی را به فهرست نامزدهای خود اضافه کرده اند.

تقریباً همه حامیان آقای روحانی تایید کردند که وی در آخرین لحظه با ضبط اسحاق جهانگیری موافق است و این توافق با بی توجهی به این بحث که ضبط آقای جهانگیری احتمال رد صلاحیت حسن روحانی را افزایش می دهد، همراه بود و در از سوی دیگر، مشروط بر این بود که در صورت تایید صلاحیت آقای روحانی، آقای جهانگیری به نفع خود در زمان مناسب از رقابت ها کناره گیری کند.

در جناح منتقد اصولگرای حسن روحانی، وضعیت همچنان نامشخص است. تصمیم شورای نگهبان از یک سو نشان داد که روند انتصاب و انتصاب ائتلاف تازه تأسیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) هیاهوی زیادی بر سر هیچ بود.

در لیست پنج نفره جمنا که پس از بحث و گفت وگو و حدیث فراوان به دست آمد، یک نفر ثبت نام نکرد، دو نفر رد صلاحیت شدند و دو نفر دیگر یعنی محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی تا چه اندازه مشخص شدند. متعهد به جمنا مکانیسم های مرتبط و متعهد هستند.

طبق برخی نظرسنجی ها آقای قالیباف حداقل در حال حاضر جایگاه بهتری نسبت به آقای رئیسی دارد. آیا در چنین شرایطی او که در دو انتخابات دیگر شکست خورد، این بار حاضر است به نفع آقای رئیسی از رقابت کنار بکشد؟ یا برعکس، ابراهیم رئیسی با همه حواشی ساخته شده پیرامونش به نفع محمدباقر قالیباف خواهد رفت؟

به نظر می رسد ترجیح آقای روحانی رقابت با محمدباقر قالیباف است، اما آیا منتقدان رئیس جمهور هم این را ترجیح می دهند؟

به گزارش انصاف نیوز، «عبدالکریم پهلوانی» در سایت «نفت ما» درباره دلیل رد صلاحیت محمود احمدی نژاد نوشت:

اگرچه احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری خود کشور را تا مرز تباهی و نظام را تا مرز فروپاشی پیش برد، اما قطعاً عدم تایید صلاحیت وی به دلیل عملکرد 8 ساله او نبود. آنچه را که می توان به عنوان دلیل رد صلاحیت وی ذکر کرد به شرح زیر است:

1- با مروری بر عملکرد احمدی نژاد (از یازده روز حضور در منزل تا سخنرانی اهواز و…) به این نتیجه می رسد که احمدی نژاد کم کم به اپوزیسیون رادیکال، رسمی و مستقر نظام تبدیل می شود. او به این فکر می کرد که خود را جایگزینی برای جایگزینی نظام معرفی کند و از این نظر هر روز بی رحمانه تر عمل می کرد، بنابراین تحمل این وضعیت برای نظام غیرممکن بود.

2- گزینه انتخاباتی اصولگرایان می چرخد. بدون شک شکست او برای آنها گران تمام خواهد شد، بنابراین آنها قصد دارند هر کاری برای حمایت از او انجام دهند. آمدن احمدی نژاد می توانست چالش بزرگی باشد و به آرای رئیسی آسیب جدی وارد کند و اختلاف بین اصولگرایان را افزایش دهد.

3- رای احمدی نژاد بیش از ریسی (که انتخاب اصولگرایان است) است و اثبات نهایی این موضوع در انتخابات برای اصولگرایان خوشایند نبود و آن را یک شکست بزرگ نژادی می دانستند.

4- معلوم نبود در صورت تایید احمدی نژاد چه ساختارشکنی ها و افشاگری هایی در تبلیغات انتخاباتی خود برای کسب آرا انجام می دهد. احتمالاً سخنرانی هایی مثل اهواز را تکرار می کرد و تشدید می کرد. وی برای جذب بخشی از بدنه اجتماعی اصلاح طلبان حتی شعارهای فریبنده و دروغینی چون رفع حصر، آزادی، آزادی زندانیان سیاسی، حقوق زنان و… را پیش بینی کرد.

5- با توجه به تحرکات و صحبت های مشکوک اخیر احمدی نژاد (مانند سخنرانی در اهواز و …) به نظر می رسد برکناری وی در این مرحله هم ضروری و هم هزینه کمتری دارد و در صورت ادامه، هزینه کنترل وی افزایش می یابد. بودن

6- احمدی نژاد پشتوانه اجتماعی پویایی ندارد، حامیان او بیشتر در دهک های پایین جامعه و روستاها حضور دارند که در صحنه فعالیت اجتماعی و سیاسی ندارند و قدرت آنها در ایجاد فضای سیاسی بسیار ضعیف است. بنابراین عدم تایید او هزینه امنیتی بسیار کمی دارد و به همین دلیل سیستم با آرامش بیشتری در مورد او به نتیجه عدم تایید رسید.

7- مراکز امنیتی نسبت به اقدامات پیشگیرانه و کنترلی احمدی نژاد و جلوگیری از افشای اطلاعاتی که وی در دوران سرپرستی وزارت اطلاعات به دست آورده بود مطمئن بودند، بنابراین کمتر نگران افشای وی در صورت رد صلاحیت بودند.

احمدی نژاد رد صلاحیت شد و از انتخابات خداحافظی کرد، اما من می خواهم او تایید صلاحیت شود تا وزن واقعی اجتماعی خود را کشف کند و با توهم بالا بودن ظرفیت رای، مشکلات بیشتری برای مردم، نظام و خودش ایجاد نکند. به این زودی ما را ترک نخواهد کرد

انتهای پیام

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا