چرا احساس پوچی میکنم

یافتن ریشه های پوچی باعث می شود گام های مناسبی برای رهایی از این وضعیت بردارید و هر چه سریعتر بر این احساس غلبه کنید. در این مقاله دلایل ایجاد احساسات پوچ و نحوه رفع آنها را خواهید یافت. اگر یکی از عزیزان یا دوستان شما نیز در احساس پوچی گیر کرده است، این مقاله را با آنها به اشتراک بگذارید تا از این وضعیت خلاص شوند.

مزخرف چیست؟

برخی از این افراد می گویند که در سینه خود احساس پوچی، پوکی یا بی حسی می کنند و همیشه بی حوصله هستند. آنها همچنین ممکن است اغلب بدون انجام یک کار دشوار احساس خستگی کنند و فکر کنند که هیچ چیز مهم نیست. گاهی این احساس بی حسی به برخی از اعضای بدنشان نفوذ می کند و ضعف تمام وجودشان را فرا می گیرد. احساس پوچی می تواند ترسناک باشد و خود شخص نمی داند دلیل آن چیست. معمولا این سوال پیش می آید که آیا تجربه پوچی به معنای ابتلا به بیماری روانی است؟

احساس پوچی می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، اما راه های مختلفی برای مقابله و غلبه بر این احساس وجود دارد. یکی از دلایل ممکن است بیماری های روانی یا اختلالاتی مانند افسردگی، اختلالات مصرف مواد یا ADHD (اختلال بیش فعالی کمبود توجه) در بزرگسالان باشد. برای دیگران، ممکن است به دلیل فقدان یک سیستم حمایت عاطفی خوب در گذشته یا حال باشد. اگر از کودکی به شما یاد داده اند که احساسات خود را سرکوب کنید یا آنها را به طور کامل نادیده بگیرید، ممکن است بی حس شوید یا با احساس پوچی مواجه شوید.

آیا احساس خالی بودن طبیعی است؟

آره! اگر مدام احساس پوچی می کنید، ممکن است تعجب کنید که آیا این احساس یک پدیده طبیعی است و آیا دیگران نیز همین احساس را دارند؟ واقعیت این است که شما تنها نیستید و بسیاری از افراد در این شرایط قرار دارند.

اگر احساس پوچی می کنید، به این معنی است که در اعماق خود احساس خلاء می کنید. چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که پوچی یک احساس طبیعی است. بسیاری از مردم آنچه را که شما تجربه می کنید تجربه کرده اند و از آن رنج می برند. با این حال، اگر این احساس ادامه دارد و شما را آزار می دهد، باید علت اصلی را پیدا کنید و به دنبال راه هایی برای رفع آن در سریع ترین زمان ممکن باشید.

هنر صحبت کردن با افراد مختلف: نکات بسیار مهم و کاربردی

چه چیزی می تواند احساس پوچی یا پوچی را پر کند؟

چندین راه موثر برای پر کردن خلاء درونی وجود دارد. اولین کار این است که ریشه خلاء را پیدا کنید و سپس از یک روش درمانی مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر احساس پوچی به دلیل یک بیماری روانی باشد، درمان اختلال می تواند به رهایی از این احساس کمک کند. مراجعه به یک درمانگر خوب می تواند به شما کمک کند تا دلیل احساس پوچی خود را بیابید و بر آن غلبه کنید.

از دیدن یک درمانگر یا مشاور خوب نترسید و صادقانه تمام احساسات خود را با آنها در میان بگذارید. دلیل پوچی هرچه که باشد، مهم نیست زیرا یک مشاور می تواند به شما کمک کند تا بر این احساس غلبه کنید. در این قسمت با علل احساس پوچی آشنا می شوید.

با این برنامه ساده، با گوش دادن به آن به مدت 5 دقیقه در روز، در 80 روز به هر زبانی مانند بلبل صحبت کنید! بهترین روش روز ضمن تقویت حافظه آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

چرا احساس پوچی می کنیم؟

داشتن احساس پوچی می تواند نگران کننده باشد زیرا باعث ناراحتی و عذاب می شود. ممکن است تعجب کنید که چه چیزی باعث این احساس می شود و به دنبال عوامل بیرونی هستید. اما جالب اینجاست که عوامل بیرونی احساس پوچی ایجاد نمی کنند. به عبارت دیگر، پوچی یک احساس درونی است و ربطی به کمبود پول، روابط یا عوامل حرفه ای ندارد. پوچی یک حالت درونی است و بنابراین برای از بین بردن آن نیاز به قدرت، مدیریت و مبارزه درونی است. دلایل احساس پوچی عبارتند از:

1- قرار گرفتن در شرایط سخت و استرس زا

این می تواند دلیلی باشد که در مواجهه با موقعیت های اضطرابی و استرس زا احساس پوچی می کنیم. در این زمان بدن و ذهن شما به انرژی زیادی نیاز دارند و تحت فشار زیادی قرار دارند. به عنوان مثال، اگر اخیراً یکی از عزیزانتان را از دست داده اید یا یک جدایی تلخ را تجربه کرده اید، بسیار ناراحت خواهید شد و احساس پوچی عمیقی خواهید داشت. وقتی دائماً در موقعیت‌های استرس‌زا و سخت قرار می‌گیرید، احساسات شدیدی را تجربه می‌کنید که مدیریت آن‌ها دشوار است. در آن لحظه احساس می کنید همه چیز را از دست داده اید و احساس پوچی به تمام وجودتان هجوم می آورد.

2- نرسیدن به شغل مورد نظر یا نرسیدن به اهداف کاری

شاید از زندگی خسته شده اید و می خواهید مسیر خود را تغییر دهید. شاید از شغل خود ناراضی هستید یا می خواهید به دنبال شغل دیگری باشید. شاید به گفته دیگران شغل شما عالی باشد و درآمد خوبی داشته باشید، اما مهم نیست که چه داشته باشید و چه نداشته باشید، احساس می کنید که محقق نشده اید. بسیاری از ما زمان زیادی را در محل کار می گذرانیم، عدم علاقه به کار می تواند منجر به نارضایتی از زندگی و در نهایت احساس پوچی شود.

اهداف شخصی و حرفه ای هر فرد در طول زمان تغییر می کند و به همین دلیل گاهی اوقات نیاز به اصلاح برنامه یا ارزیابی مجدد اهداف است. به یاد داشته باشید، زمانی که احساس می کنید نمی توانید به تمام اهداف خود برسید، بهتر است مسیر خود را تغییر دهید. اگر در جایی که انتظار داشتید نیستید خود را تنبیه نکنید. اگر به انگیزه یا هدف گذاری نیاز دارید، بهتر است برای رهایی از این احساس پوچی با یک فرد مورد اعتماد یا یک مشاور مشورت کنید.

3- افسردگی و سایر اختلالات روانی

احساس پوچی می تواند نشانه یک بیماری روانی جدی مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال دوقطبی باشد. تحمل مواقعی که اضطراب ذهن و بدن را فرا می گیرد دشوار است. بسیاری از افراد در مواجهه با این وضعیت احساس پوچی می کنند. تسلیم نشدن برای غلبه بر این مشکل بسیار مهم است. روش های زیادی مانند استفاده از داروهای تجویزی و مشاوره وجود دارد که می توانید برای تسکین علائم اضطراب یا افسردگی از آنها استفاده کنید.

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی به جای غم و اندوه، احساس پوچی را تجربه می کنند. در این مرحله، ممکن است از خود بپرسند: «چرا احساس پوچی می کنم؟ “. گاهی اوقات احساس پوچی ناشی از افسردگی می تواند به دلایل خاصی مانند مرگ عزیزان ایجاد شود. اما ممکن است افراد دیگر به دلیل بیماری روانی احساس پوچی کنند و دلیل خاصی برای این احساس وجود نداشته باشد. صحبت با یک متخصص سلامت روان می تواند شما را در مسیر درمان اضطراب یا افسردگی و از بین بردن احساس پوچی درونی قرار دهد.

4- وابستگی به الکل و مواد مخدر

اعتیاد به الکل و مواد مخدر دلیل دیگری است که می تواند باعث احساس پوچی شود. احساس پوچی می تواند منجر به سوء مصرف الکل یا مواد مخدر شود، اما گاهی اوقات اعتیاد به الکل و مواد مخدر نیز می تواند باعث این احساس شود.

وقتی فردی از اختلالی مانند اعتیاد رنج می‌برد، در واقع به دنبال پر کردن خلأ درونی خود با مواد مخدر است. اختلال مصرف مواد در درجه اول ناشی از فرار از احساس پوچی است. در این زمان فرد برای رهایی از این احساس آزار دهنده از مواد مختلفی استفاده می کند.

21 راه برای بهبود خلق و خوی خود در کمتر از یک ساعت

ممکن است برای جبران خلأ احساس نیاز به نوشیدن الکل داشته باشید. سپس با سوء مصرف الکل مواجه می شوید و هر چقدر هم که می نوشید، باز هم کافی نیست. اگرچه برخی افراد خوردن گهگاهی یک لیوان آبجو یا شراب را بد نمی دانند، اما اعتدال بسیار مهم است و ادامه مصرف آن می تواند منجر به مشکلات مختلفی شود.

همین امر در مورد مواد مخدر نیز صدق می کند. افرادی که در زندگی روزمره خود با احساس پوچی دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است برای فرار از این احساس به مصرف مواد مخدر روی بیاورند، بدون اینکه بدانند این کار وضعیت آنها را بدتر می کند. روی آوردن به مواد مخدر باعث وابستگی و تشدید احساس پوچی می شود. اگر شما نیز با این مشکل مواجه هستید، با یک مشاور یا مرکز ترک اعتیاد مشورت کنید.

5- استفاده بیش از حد از رسانه

گشت و گذار در اینترنت و تماشای فیلم های مختلف چیز بدی نیست، اما برخی افراد برای فرار از احساس پوچی زیاده روی می کنند. این منجر به از دست دادن انگیزه و اختلال در خواب می شود. اعتیاد به رسانه باعث می شود وقتی به آن دسترسی ندارید، احساس اضطراب، افسردگی یا سایر احساسات منفی کنید. اگر با چنین مشکلی روبرو هستید، یک درمانگر خوب پیدا کنید و از آنها کمک بخواهید.

15 نکته بسیار موثر برای داشتن یک زندگی شاد

6- استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی

استفاده از رسانه های اجتماعی در حد اعتدال چیز بدی نیست زیرا به شما امکان می دهد با دنیا ارتباط برقرار کنید و با همه دوستان و آشنایان خود در سراسر جهان صحبت کنید. اما برخی افراد با مصرف زیاد خود را در معرض خطرات مختلفی قرار می دهند.

رسانه های اجتماعی به روش های زیر باعث ایجاد احساس پوچی می شوند:

این باعث ترس از دست دادن فرصت ها یا FOMO می شود. اختلال FOMO به این معنی است که احساس می کنید می توانید در حال حاضر چیزهای بهتری داشته باشید و چیز مهمی را که دیگران تجربه می کنند از دست می دهید. رسانه های اجتماعی پدیده FOMO را ایجاد کرده و سرعت بخشیده اند زیرا باعث می شود افراد زندگی درونی خود را با زندگی بیرونی دیگران مقایسه کنند و احساس کنند که دوستانشان زندگی و عملکرد بهتری نسبت به آنها دارند یا به اوقات خوش دیگران حسادت می کنند. همه اینها باعث ایجاد احساس پوچی در فرد می شود.

رسانه های اجتماعی می توانند منبع احساسات منفی باشند. همه ما رنج ها و مشکلات مردم را در نقاط خاصی از جهان مشاهده می کنیم و اخبار متفاوتی از رسانه ها یا مردم دریافت می کنیم. در حالی که همگام شدن با دنیا چیز خوبی است، دیدن مداوم اخبار منفی می تواند باعث شود احساس پوچی، بی انگیزگی یا بی تفاوتی کنید.

این باعث می شود که فرد از دوستان و دنیای واقعی دور شود. صحبت آنلاین با مردم خوب است و به شما معنا می دهد، اما اگر دوستانتان محدود به فضای مجازی و آنلاین باشند، ممکن است با خلأ زیادی مواجه شوید.

رسانه های اجتماعی می توانند اعتیادآور باشند. کاربران مختلف رسانه های اجتماعی در رده های سنی، تحصیلی و فرهنگی مختلف محتوای مختلفی تولید یا بازنشر می کنند. تولید محتوای جذاب و متنوع منجر به استفاده از شبکه های اجتماعی و اعتیاد می شود و بر سلامت روان افراد تأثیر منفی می گذارد. اثرات شبکه اجتماعی هاب همچنان قابل بررسی است زیرا می تواند وابستگی شدید ایجاد کند و احساس پوچی را افزایش دهد.

7- اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی یا اختلال مرزی شامل احساسات و عواطف عاطفی و رفتاری ناپایدار است که باعث می شود فرد احساس پوچی کند و تنظیم آن بسیار دشوار است.

اکثر افراد مبتلا به این اختلال احساس پوچی دائمی را تجربه می کنند که همیشه همراه آنهاست. برخی از این افراد از دیگران کناره گیری می کنند و احساس می کنند موجودی پوچ هستند.

8- مرگ یکی از عزیزان

غم و اندوه می تواند باعث شود که مردم احساس پوچی کنند. مرگ عزیزان با غم و اندوه زیادی همراه است و این باعث ایجاد احساس پوچی می شود.

در این زمان، فرد پس از از دست دادن یکی از عزیزان خود احساس بی معنی می کند. ابراز غم و اندوه و ابراز احساسات درونی می تواند کمک زیادی به رهایی از این وضعیت کند، اما زمانی که این احساسات از حد مجاز عبور کرده و طاقت فرسا می شوند، مشورت با روانپزشک گزینه بهتری خواهد بود.

9- احساس بی هدفی

نداشتن هدف یکی دیگر از دلایلی است که باعث ایجاد احساس پوچی می شود.

احساس پوچی در شرایط سخت یا بن بست بسیار رایج و طبیعی است و پس از مدتی از بین می رود. اما اگر احساس پوچی ادامه یابد، وضعیت متفاوت خواهد بود.

اهداف افراد در زندگی متفاوت است. به عنوان مثال، هدف برخی از افراد این است که به فرزندان خود زندگی خوبی بدهند، آنها را به درستی آموزش دهند و به آنها کمک کنند تا به آرزوهایشان برسند. اما هدف دیگران در زندگی رسیدن به کمال و درجات معنوی است. بنابراین مهم نیست که هدف انسان چیست، مهم این است که انسان در زندگی اهدافی داشته باشد و برای رهایی از احساس پوچی برای رسیدن به آن تلاش کند.

11 راه حل ساده برای اینکه احساس تنهایی نکنید

برخی از مردم در این دنیای بزرگ به دنبال هدف خلقت جهان هستند و مدام از خود می پرسند: “معنای زندگی چیست؟” آیا همه چیز بیهوده است؟ » این افراد آنقدر درگیر یافتن پاسخ سوالات می شوند که در نهایت پوچ می شوند. در این زمان بهترین راه برای رهایی از احساس پوچی مراجعه به متخصص است. مشاوران ممکن است نتوانند به این سوالات پاسخ دهند، اما می توانند به افراد کمک کنند تا از احساس پوچی خلاص شوند. 100 هدف برای رسیدن به قبل از مرگ در اینجا

10- اختلالات خوردن

اختلالات خوردن شامل اختلالات شدید در رفتار خوردن است و شامل بی اشتهایی یا پرخوری عصبی است. اما چگونه این اختلال منجر به احساس پوچی می شود؟ افرادی که از اندام و ظاهر خود ناراضی هستند به اختلالات خوردن روی می آورند و می خواهند با کم یا زیاد خوردن به اندام ایده آل خود برسند. نتیجه رسیدن به خلاء است.

بدشکلی بدن یک بیماری روانی مزمن است. افراد مبتلا به این اختلال دائماً به نقص های جزئی یا خیالی در ظاهر خود فکر می کنند. این وضعیت می تواند باعث احساس پوچی یا بدتر شدن آن شود.

11- مشکلات مربوط به دوستان، روابط یا خانواده

گاهی اوقات با اطرافیانتان مشکل دارید یا از مشکلات اطرافیانتان ناراحت می شوید. یا ممکن است به هر دلیلی دوست خود را از دست بدهید یا در روابط خود با مشکل مواجه شوید. هر یک از این عوامل می تواند منجر به احساس پوچی شود.

شاید از صحبت با همسرتان امتناع می کنید که باعث بیگانگی شما از یکدیگر و ایجاد احساس پوچی می شود.

در این زمان یک درمانگر ازدواج و خانواده می تواند به شما کمک کند. کمک گرفتن از یک متخصص که بتواند با اعضای خانواده و دوستانی که از دست داده‌اید ارتباط برقرار کند، یکی از مؤثرترین روش‌های درمان است. علاوه بر این، اگر در رابطه خود مشکل دارید، می توانید با یک درمانگر صحبت کنید تا به شما و شریک زندگیتان کمک کند و راه حل هایی برای حل مشکلات ارائه دهد.

12- سایر بیماری ها و مشکلات روانی

دلایل پزشکی دیگر نیز می تواند منجر به ناباروری شود. به عنوان مثال یکی از عوارض داروهای ضد افسردگی احساس پوچی است که افراد افسرده با آن مواجه هستند. نتایج یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که 60 درصد از افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند، احساس پوچی می کنند.

اکنون که دلایل ایجاد احساس پوچی را می دانید، بهتر است راه های رفع آن را بدانید.

یک داروی مؤثر: استفاده از سرترالین، روش مصرف، عوارض جانبی و سایر نکات

چگونه با احساس پوچی مبارزه کنیم؟

درک احساسات و معنای زندگی بسیار مهم است و بیشتر مردم برای یافتن معنای زندگی تلاش می کنند. گاهی درک این احساسات و کشف دلیل زندگی دشوار است و ممکن است برای پر کردن این خلاء به جایگزین های ناسالمی متوسل شویم که اگرچه به طور موقت خلأ و خلأ درون ما را پر می کنند، اما مشکلی را حل نمی کنند.

روی آوردن به روابط مختلف عاطفی و جنسی، پرخوری، مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی، درگیر شدن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، نمونه هایی از این انتخاب های ناسالم است که نه تنها به زندگی معنا نمی بخشد، بلکه بعد از مدتی به مشکل تبدیل می شود. در حالی که. مضاعف می شود و احساس پوچی را تشدید و مزمن می کند. بنابراین به جای نادیده گرفتن احساسات خود می توانید از نکات و ترفندهای ارائه شده در این قسمت استفاده کنید.

1- افکار و احساسات خود را روی کاغذ بنویسید

نوشتن احساسات و افکارتان می تواند به شما کمک کند تا به ریشه احساس پوچی خود برسید. شروع کنید به نوشتن آنچه در طول روز برای شما افتاده است. پس از نوشتن هر رویداد، آنها را ارزیابی کنید.

با ارزیابی هر موقعیت، می توانید مثبت یا منفی بودن آن را تعیین کنید و از خود بپرسید که چگونه باید احساس یا واکنش نشان دهید. نوشتن احساسات می تواند به افزایش آگاهی شما و از بین بردن ریشه پوچی کمک کند.

۲- با تعیین اهداف به زندگی خود معنا ببخشید

نکته مهم برای زنده کردن زندگی و یافتن معنا، تعیین اهداف است. برخی از ما اغلب احساس سردرگمی می کنیم زیرا هیچ معنا یا هدفی نداریم. بدون برنامه کاری نمی توانیم انجام دهیم و بنابراین احساس پوچی بر ما غلبه می کند. گاهی اوقات ارزیابی یا مرور اهداف گذشته می تواند کمک زیادی به ایجاد حس امید در زندگی کند.

در برخی موارد تغییر هدف می تواند باعث ایجاد احساس پوچی شود، به عبارت دیگر آنچه در گذشته به دنبال آن بودید آن چیزی نیست که اکنون می خواهید و باعث نارضایتی از زندگی می شود. دلیل دیگر ممکن است این باشد که شما هرگز به طور جدی به کاری که می خواهید انجام دهید فکر نکرده اید. اکنون وقت آن است که بنشینید و فهرستی از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود تهیه کنید. نوشتن اهداف روی کاغذ به شما احساس مفید بودن می دهد.

این لیست را با عزیزانتان به اشتراک بگذارید. به آنها در مورد اهداف خود و کارهایی که در آینده انجام می دهید بگویید. با این کار می توانید از حمایت دیگران بهره مند شوید. داشتن افرادی که به شما در دستیابی به اهدافتان کمک می کنند می تواند بسیار موثر و مفید باشد. اهداف خود را در زندگی اینگونه تنظیم کنید

3- احساسات خود را درک کنید و آنها را بپذیرید

بسیاری از افرادی که از پوچی رنج می برند سعی می کنند احساسات خود را پنهان یا سرکوب کنند. بعد از مدتی به جایی می رسند که احساساتشان غالب می شود و باعث اضطراب می شود. اولین کاری که باید بعد از تایید پوچی خود انجام دهید این است که با احساسات خود ارتباط برقرار کنید. به خودتان اجازه دهید همه چیز را دوباره احساس کنید. احساسات شما ممکن است در ابتدا به طور نامناسبی مانند غم و عصبانیت بیان شود، اما به یاد داشته باشید که هیچ احساسی اشتباه یا بد نیست، تا زمانی که برای درک و بهره مندی از آن به کار خود ادامه دهید.

اگر اخیراً احساس پوچی می کنید، به این فکر کنید که در گذشته چه احساسی داشته اید. سعی کنید از طریق عقل و منطق به جای تصمیمات احساسی عمل کنید. از خود بپرسید که آیا شغل خوبی دارید؟ آیا زمان کافی را با خانواده یا دوستان خود می گذرانید؟ اتفاقی افتاده که بخواهی فراموش کنی؟ پس وقت آن است که به جنبه های مختلف زندگی خود نگاهی بیندازید و مشخص کنید که آیا آنها حامل احساسات مثبت هستند یا منفی.

بهترین روش ها برای کنترل 100% استرس

4- فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهید

شاید دیگر تمایلی به انجام فعالیت‌هایی که قبلاً از آن لذت می‌بردید ندارید، اما هنوز باید دوباره به آن‌ها بازگردید. این راهی برای مراقبت از خود و رفع احساس پوچی است. هنگام انجام این کارها به احساس خود توجه کنید. ممکن است بتوانید بخشی از سرگرمی یا آرامشی را که قبلا داشتید دوباره به دست آورید، یا ممکن است متوجه شوید که زمان آن رسیده است که فعالیت را با چیز دیگری جایگزین کنید. انجام فعالیت های مورد علاقه تان به شما کمک می کند تا با احساسات خود ارتباط برقرار کنید و عشق به خود را تجربه کنید.

5- برای دریافت درمان های بیشتر به مرکز درمانی مراجعه کنید

کسانی که وقت و انرژی لازم برای معاشرت و تعامل را ندارند و یا نمی توانند از روش های درمانی دیگر استفاده کنند می توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند. دلایل زیادی برای احساس پوچی وجود دارد، اما اگر احساس پوچی آنقدر زیاد است که به سلامت روان شما آسیب می رساند یا منجر به بیماری روانی می شود، توصیه می شود به مرکز درمانی مراجعه کنید.

انواع مختلفی از درمان وجود دارد که می توانید انتخاب کنید. اگر اختلال مصرف مواد دارید، یک درمانگر می تواند به شما در مدیریت این بیماری روانی و موارد دیگر کمک کند.

روانپزشک می تواند سلامت روان افراد را بررسی کند. به عنوان مثال، یک روانپزشک می تواند برای درک بهتر رفتار شما و درک مفهوم پوچی، یک تست شخصیتی انجام دهد. تست های شخصیت معمولا با پاسخ به سوالات مختلف انجام می شود.

6- از مردم دوری نکنید و با عزیزانتان ارتباط برقرار کنید

ممکن است برای بیرون رفتن با دوستان یا خانواده خود آماده نباشید، اما اگر به یک مهمانی یا رویداد دعوت شده اید، مطمئن شوید که آن را پذیرفته اید. انزوا و انزوا احساس پوچی و پوچی را تشدید می کند. اگر از همه فاصله بگیرید، هیچکس نمی تواند به شما کمک کند. بنابراین اگر بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانید، سعی کنید با خانواده و دوستان خود تماس بگیرید.

شما مجبور نیستید با کسی تعامل داشته باشید. فقط سعی کنید به هر دلیلی، مانند تماشای فیلم یا رفتن به یک کافه، با جمعیت هماهنگ شوید. وقتی دوباره به بودن در کنار مردم عادت کردید، سعی کنید با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنید. با شخصی که به او اعتماد دارید تماس بگیرید و به او بگویید احساس پوچی می کنید. صحبت کردن با فردی که به او اعتماد دارید می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را بیان کنید. اگر متوجه شدید که این کار کمکی به کاهش احساس پوچی شما نمی کند، با یک متخصص صحبت کنید.

5 راه برای درمان افسردگی ناشی از تنهایی (و عوارض جانبی خطرناک تنهایی)

اخرین حرف…

هر زمان که احساس پوچی و بی ارزشی کردید، فهرستی از اهداف خود بنویسید. تعیین اهداف به شما کمک می کند تا زندگی هدفمندی داشته باشید. اگر برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنید یا احساس می کنید گیر افتاده اید، از دیگران کمک بخواهید و خجالتی نباشید.

استخدام کارشناسان و مشاوران مجرب می تواند به شما کمک زیادی کند. مطالعات نشان می دهد که جستجوی خدمات پزشکی می تواند علائم افسردگی را تا 70 درصد کاهش دهد.

جای خالی را در قلبت حس می کنی، اما نمی دانی چطور شد. آیا غم و اندوه است؟ مالیخولیا؟ کسالت؟ این می تواند هر چیزی باشد. حتی ممکن است احساس «خالی بودن» کنید. این غیر طبیعی نیست که چنین احساسی داشته باشید.

این احساس می تواند شدید باشد، اما قابل کنترل است. کشف آنچه در پشت این احساس پوچی وجود دارد کار آسانی نیست، اما اولین قدم توصیه شده برای رفع آن است.

ممکن است برای چند روز احساس پوچی کنید و پس از آن زمان خود به خود از بین برود. در موارد دیگر، ممکن است دو هفته یا بیشتر طول بکشد. در این مورد، آگاهی از وضعیت خود و کمک گرفتن از یک متخصص سلامت روان می تواند مفید باشد.

چرا احساس پوچی می کنم؟

احساس پوچی می تواند به روش های زیر ظاهر شود:

هر کسی می تواند گهگاهی این خلأ را در قلب خود احساس کند، که می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله:

در هر مرحله از زندگی، زمانی که مجبور می شوید به خود و زندگی خود فکر کنید، ممکن است احساس پوچی موقتی داشته باشید.

نه در همه موارد، اما احساس پوچی می تواند نشانه یک مشکل سلامت روانی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی یا اختلال استرس پس از سانحه باشد. یک متخصص سلامت روان می تواند وضعیت شما را به دقت تشخیص دهد.

احساس پوچی چگونه ایجاد می شود؟

از دست دادن ارتباط با خود

غیرمعمول نیست که فرد گهگاه ارتباط خود را با خود از دست بدهد. این قطع ارتباط در دراز مدت می تواند منجر به احساس پوچی شود. برخی آن را “زندگی بی هدف” می نامند. این بدان معنی است که شما ممکن است ندانید چه نوع فردی هستید یا می خواهید چه کسی شوید.

از دست دادن ارتباط با خودتان می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد، مانند داشتن یک شغل دشوار.

نداشتن اهداف یا رویاهای خاص نیز می تواند احساس پوچی را در شما ایجاد کند.

تجارب حل نشده گذشته

اگر غم و اندوه طولانی مدتی را تجربه کرده اید، ممکن است احساس پوچی با آن همراه باشد.

یک تجربه دردناک حل نشده در دوران کودکی یا احساس رها شدن توسط یکی از اعضای خانواده، تجربیات گذشته حل نشده ای هستند که می توانند به صورت احساس پوچی در بزرگسالی ظاهر شوند.

وقتی ما به وضوح و با دید باز درباره تجربیات خود صحبت نمی کنیم یا احساساتی را که مدت هاست داشته ایم بازگو نمی کنیم، اثراتی دارند که به شکل احساساتی مانند پوچی ظاهر می شوند.

حتی اگر این تجربیات طاقت فرسا و دردناک هستند، فکر کردن در مورد آنها و صحبت کردن در مورد آنها می تواند به شما کمک کند تا با آنها و موقعیت خود مقابله کنید. اکیداً توصیه می شود که این فرآیند را با کمک و حمایت یک متخصص بهداشت روان تکمیل کنید.

تو مراقب خودت نیستی

برای برخی از افراد، مراقبت از دیگران یک اولویت است و می تواند آنها را به نادیده گرفتن نیازهای خود برای مدت طولانی سوق دهد. این مشکل همچنین می تواند منجر به احساس پوچی شود.

ممکن است فکر کنید که شاد کردن دیگران شما را نیز خوشحال می کند. در حالی که این درست است، مهم است بدانید که حمایت از دیگران به معنای حمایت از خودتان نیست. همه انسان ها از جمله شما به حمایت و مراقبت نیاز دارند. وقتی نیازهای حمایتی شما برآورده شود، بهتر می توانید به دیگران کمک کرده و از آنها حمایت کنید.

کیتلین اسلایت، یک درمانگر ازدواج و خانواده در دورهام، کارولینای شمالی، می‌گوید تسلیم شدن، گوش ندادن به امیدها و خواسته‌هایتان می‌تواند احساس پوچی در شما ایجاد کند.

اسلایت گفت: عدم توجه به نیازهای شما می تواند منجر به اضطراب، احساس گناه و شرم شود. این علائم و احساسات ممکن است همان احساسی باشد که معمولاً به آن “احساس خالی” می گویند.

زمانی که در شبکه های اجتماعی می گذرانید نیز می تواند بر احساس پوچی تأثیر بگذارد یا حتی آن را تشدید کند.

افرادی که در شبکه های اجتماعی دنبال می کنید نیز ممکن است احساس پوچی کنند. آنها ممکن است سعی کنند تصویر کاملی از زندگی خود نشان دهند و شما را به مقایسه زندگی خود با آنها سوق دهند.

نداشتن روابط مهم

مطالعه رشد بزرگسالان هاروارد، یکی از قدیمی ترین مطالعات زندگی بزرگسالان، نشان داده است که حفظ روابط نزدیک و خوب مهم ترین جنبه تجربه انسان است. این به معنای تعداد روابط و دوستان نیست. در عوض، کیفیت روابط را در نظر گرفت.

صمیمیت عاطفی، حمایت، گوش دادن فعال و همراهی همگی مهم هستند. وقتی این چیزها در زندگی شما وجود ندارد، می تواند منجر به احساس پوچی و تنهایی شود.

نظر نهایی

احساس پوچی می تواند زندگی شما را مختل کند. بنابراین مهم است که جدی باشید. اگر دوره‌های طولانی احساس پوچی بر شما غلبه می‌کند و انگیزه پیشرفت در زندگی شما را از بین می‌برد، بهتر است با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید و از همراهی او برای غلبه بر احساس پوچی بهره ببرید.

احساس پوچی و ناامیدی کاملاً مخالف احساسات خوبی است که یک فرد باید احساس کند. این احساس مانند یک سیاهچاله در سینه شما می نشیند و تمام احساسات خوب را در خود فرو می برد.

احساس پوچی و ناامیدی احساسات، آرزوها، احساسات خوب و رویاهای شما را کاهش می دهد و حتی می تواند مخرب تر از یک احساس منفی عادی باشد. این احساس به راحتی می تواند غم و اندوه را به شما منتقل کند و از احساس مثبت جلوگیری کند.

7 راه برای تعیین هدف در زندگی (و رسیدن به آن)

وقتی احساس پوچی می کنید، همه چیز خسته کننده و بی معنی به نظر می رسد یا نمی توانید احساسات مثبت قوی در درون خود ایجاد کنید. به طور کلی انسان موجودی است که میل به نشاط و انرژی دارد و کمبود انرژی و نشاط می تواند حال او را بسیار بد کند.

اگر تا به حال احساس پوچی نکرده اید یا نمی دانید این احساس چگونه است، می توانیم بگوییم که پوچی موقعیتی است که در آن چیز خاصی احساس نمی کنید، اگرچه در حالت عادی نباید اینطور باشد.

افراد مختلف به روش های مختلفی با احساس پوچی برخورد می کنند و بسیاری از این راه ها نه سالم هستند و نه صحیح. برخی سعی می کنند این خلاء را با سکس، پول، مصرف گرایی، بازی های ویدیویی، سرگرمی، مواد مخدر، الکل و در موارد شدید خودآزاری و حتی خودکشی پر کنند.

با این تکنیک های ساده، با انگیزه بمانید و یک بار برای همیشه موفق شوید!

اما این چیزها ضروری نیست. احساس پوچی در واقع علامتی است که نشان دهنده مشکل جدی تری است و ممکن است فرد متوجه آن نباشد. این مشکل همیشه یک بیماری روانی نیست. شرایط و مسائل زیادی وجود دارد که باعث می شود فرد احساس پوچی کند.

علت احساس پوچی و پوچی نوع اعمالی را که می تواند به کاهش این احساس کمک کند را دیکته می کند. در این مقاله شما را با برخی از دلایل رایج احساس پوچی و بهترین راه حل های پیشنهادی برای از بین بردن این احساس آشنا می کنیم.

با این برنامه ساده، با گوش دادن به آن به مدت 5 دقیقه در روز، در 80 روز به هر زبانی مانند بلبل صحبت کنید! بهترین روش روز ضمن تقویت حافظه آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

غلبه بر احساس پوچی به تنهایی و بدون کمک دشوار است. در بیشتر موارد، این مشکل باید با کمک یک روانشناس یا مشاور حل شود. به خصوص اگر فردی دچار نوعی بیماری روانی باشد، می تواند چنین احساسی را در او ایجاد کند. پس به یاد داشته باشید، از درخواست کمک نترسید. به خصوص اگر برای مدت طولانی احساس پوچی می کنید.

چه چیزی باعث می شود احساس پوچی کنید؟

1- بدون هدف

بسیاری از مردم در این دنیا زندگی می کنند و هدف مشخصی در زندگی ندارند. شاید بارها از خود پرسیده باشید: با زندگیم چه کنم؟ معنی زندگی چیست؟ با خودم چیکار کنم؟ ترس از وجودی که در زندگی هدفی ندارد، احساس پوچی را دامن می زند زیرا احساس می کنیم آنچه را که باید می داشتیم از دست داده ایم و زندگی مان خالی است.

برخی از افراد برای رهایی از احساس درماندگی سعی می کنند کارهای مفیدی انجام دهند. داوطلب شدن یا شرکت در فعالیت هایی که به دیگران کمک می کند نمونه هایی از این اقدامات مفید هستند.

بررسی اجمالی و دانلود 10 مورد از بهترین پادکست های انگیزشی

یافتن هدف نیز می تواند برای شما سرگرم کننده باشد. همچنین به یاد داشته باشید که ما قصد نداریم اهدافی بیش از حد بلند پروازانه یا سرنوشت ساز تعیین کنیم. شما می توانید کارهای بسیار ساده و کوچک را به عنوان یک هدف کوتاه مدت در نظر بگیرید و برای رسیدن به آنها قدم بردارید.

مثلاً کاری را انجام دهید که آمادگی آن را نداشتید یا از آن می ترسیدید. اگر به یک رشته شغلی خاص علاقه دارید، ادامه دهید و آن را دنبال کنید. اگر آماده هستید، بچه دار شوید یا حتی یک هدف ساده مانند کاهش وزن یا ورزش برای خود تعیین کنید. به علایق خود فکر کنید و یک هدف خوب تعیین کنید.

2- اندوه ناشی از فوت یکی از عزیزان

احساس غم و اندوه یک واکنش عاطفی طبیعی به مرگ عزیزانمان است. گاهی اوقات ما از نظر روحی و روانی آماده ایم کسی را که دوستش داریم از دست بدهیم و بتوانیم با آن کنار بیاییم. اما گاهی اوقات ما عزیزی را به طور غیر منتظره از دست می دهیم. هر بار که مرگی رخ می دهد، سیل عواطف و احساسات بر ما غلبه می کند. حتی اگر این سیل خیلی سریع و فوری جاری نشود.

بسیاری از افراد برای کنار آمدن با این غم از راهکارهای مختلفی استفاده می کنند. “پنج گام برای غلبه بر اندوه” یکی از این روش هاست. آنچه مردم در مورد این مدل ها و روش ها درک اشتباه می کنند این است که فکر می کنند این روش ها باید خیلی سریع عمل کنند، در حالی که کنترل سریع جریان احساسات و عواطف برای شما غیرممکن است.

هنگام عصبانیت چه کنیم؟ 24 نکته برای رهایی از غم و اندوه

این مدل ها در درجه اول باید به عنوان دستورالعمل های کلی برای مقابله با غم و اندوه در نظر گرفته شوند. در این روش ها مراحلی وجود دارد که ممکن است آن ها را آزمایش کنید یا نکنید. نکته مهم این است که خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، زیرا هرکسی غم را به شیوه خود تجربه می کند.

بسیاری از این روش ها در مورد احساساتی مانند “بی حسی” یا “انکار” پس از مرگ عزیزان صحبت می کنند. این احساسات ممکن است باعث احساس پوچی و پوچی شما شود. مرگ و از دست دادن یک عزیز تجربه بسیار سختی است. در چنین شرایطی غم همه چیز را فرا می گیرد و احساسات را از مسیر عادی خود منحرف می کند.

غم از دست دادن یک عزیز پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. اگر به دلیل مرگ عزیزانتان احساس پوچی می کنید، بهتر است از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید. روانشناس به شما کمک می کند تا ناراحتی خود را به روشی درست بیان کنید.

3- سوء مصرف مواد مخدر و الکل

بسیاری از مردم برای فراموش کردن غم و اندوه یا مقابله با مشکلات زندگی به مواد مخدر و الکل روی می آورند. الکل و مواد مخدر می توانند برای شما آرامش ایجاد کنند، اما این احساس آرامش موقتی است و دیر یا زود عواقب مصرف آنها را متحمل خواهید شد.

پر کردن احساس پوچی و پوچی زندگی با مواد مخدر یا الکل منجر به اعتیاد، رفتار بد با دیگران، از دست دادن شغل و تغییر شرایط زندگی شما می شود. علاوه بر این، سوء مصرف مواد باعث بروز بیماری های مختلف جسمی و روحی می شود. به عنوان مثال، مصرف الکل و مواد مخدر جرقه ای ایجاد می کند که باعث می شود شما از بیماری کبدی رنج ببرید.

چگونه می توانیم شادی را در درون خود پیدا کنیم؟

از سوی دیگر، مشخص شده است که مصرف الکل بر بیماران مبتلا به اختلالات خلقی مانند افسردگی و اختلال دوقطبی بسیار بیشتر و جدی تر از افراد عادی تأثیر می گذارد. الکل بر روی ذهن این افراد اثر معکوس می گذارد و باعث بی ثباتی روحی و افسردگی می شود.

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از مواد مخدر استفاده می کنند، احساس آرامش و تسکین ناشی از این داروها است. در حالی که مصرف طولانی مدت مواد مخدر نه تنها آرامش را از شما سلب می کند، بلکه باعث تشدید و تشدید وضعیت شما می شود.

4- استرس طولانی مدت

انسان ها برای مقابله با استرس طولانی مدت طراحی نشده اند. استرس باعث می شود بدن برای مقابله با موقعیت های استرس زا هورمون های مختلفی تولید کند. این هورمون ها می توانند استرس را از بین ببرند، اما در درازمدت مشکلات بزرگ تری ایجاد می کنند.

استرس طولانی مدت باعث افسردگی، اضطراب و در برخی موارد PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) می شود. قربانیان خشونت فیزیکی، آزار جنسی، کودک آزاری و فقر می توانند به PTSD مبتلا شوند. نتیجه چنین اختلالی این خواهد بود که فرد هرگز از شرایطی که در آن زنده مانده است جدا نخواهد شد.

با تغییر ترتیبات زندگی خود، می توانید در دراز مدت از استرس جلوگیری کنید. اما اگر این استرس ها باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی شما شده است و نمی توانید به تنهایی از پس آن برآیید، باید با روانشناس مشورت کنید و از او کمک بگیرید.

5- مشکلات خانوادگی، دوستانه یا روابط

افراد اطراف ما به شدت بر وضعیت روحی و عاطفی ما تأثیر می گذارند. روابط دشوار، احساس تنهایی یا حتی مشکلات و استرس هایی که گاهی اوقات عزیزانمان به ما می دهند، می تواند به احساس پوچی ما دامن بزند. وقتی کسی که دوستش دارید شما را ترک می‌کند یا تصمیم بدی می‌گیرد که به شما آسیب می‌زند، سلامت روان شما در خطر است.

روابط عاشقانه می تواند انواع استرس های اضافی را ایجاد کند که هر کدام می تواند احساس پوچی شما را تشدید کند. شریک زندگی شما ممکن است مشکلی داشته باشد که نتواند آن را حل کند، یا ممکن است شما رابطه خوبی با خانواده او نداشته باشید. همه اینها می تواند احساس پوچی شما را تقویت کند.

علاوه بر این، روابطی که رو به پایان هستند یا روابط ناموفق می توانند با ایجاد حس غم و اندوه، احساس پوچی و پوچی در شما ایجاد کنند.

در برخی موارد، ممکن است برای بهبود روابط خود با دیگران به کمک یک مشاور یا روانشناس نیاز داشته باشید. البته گاهی ماندن در چنین روابطی برای شما و سلامت روان شما خوب نیست و باید از چنین روابطی دور شوید.

6- استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی

در سال های اخیر تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی بر سلامت روانی و عاطفی افراد بیش از هر زمان دیگری نمایان و محسوس است. مدام در شبکه های اجتماعی مختلف بمباران اخبار منفی و ناخوشایند می شوید و یا ظاهر زندگی دیگران را می بینید و مدام خود را با دیگران مقایسه می کنید. این مشکل باعث ناامنی گسترده، اختلالات شخصیتی، افسردگی، اضطراب و بسیاری مشکلات دیگر می شود.

وقتی وارد فضای مجازی می شوید ممکن است با زندگی مجلل، شاد و رنگارنگ دیگران مواجه شوید و فکر کنید چقدر زندگی شما بی ارزش است. از سوی دیگر، شرکت هایی که صاحب شبکه های اجتماعی هستند از سیستم پاداش دوپامین انسانی و ترس از دست دادن برای فعال نگه داشتن شما در این شبکه ها استفاده می کنند.

چگونه ذهن خود را از افکار منفی/آزاردهنده پاک کنیم؟

مانند هر چیز دیگری، رسانه های اجتماعی باید در حد اعتدال استفاده شوند. استفاده زیاد از فضای مجازی برای سلامت روان مفید نیست و می تواند احساسات منفی مانند پوچی را تشدید کند.

7- بازی های ویدیویی افراطی و بیش از حد

درست مانند شبکه های اجتماعی، استفاده بیش از حد از بازی های ویدیویی می تواند مشکل ساز باشد. سرگرمی بیش از حد با بازی های ویدیویی شما را از واقعیت و معاشرت با افراد اطرافتان دور می کند و احساس پوچی را در شما تقویت می کند.

درست مانند رسانه های اجتماعی، بازی های ویدیویی نیز به گونه ای طراحی شده اند که اعتیاد آور و اعتیادآور باشند. شما خیلی راحت به یک بازی ویدیویی کشیده می شوید و وقتی به خود بیایید متوجه می شوید که چندین ساعت در حال بازی هستید. این رفتار باعث می شود که مسئولیت هایی را که در زندگی واقعی دارید نادیده بگیرید و کم کم احساس پوچی و پوچی کنید.

البته این بازی ها یک راه عالی برای سرگرمی هستند، اما تحت هیچ شرایطی نباید بیش از حد از آنها استفاده کرد. نکته مهم این است که اگر برای فرار از واقعیت ها و مشکلات زندگی بازی کنید، به این روند معتاد خواهید شد و به زودی عواقب آن را متحمل خواهید شد. حتی برخی افراد قمار می کنند و این مشکل مشکلات آنها را بدتر می کند.

بازی های ویدیویی در حد اعتدال مشکلی ندارند، به یاد داشته باشید که مصرف زیاد آن سمی و مضر است.

8- تغییرات و تحولات عمده در زندگی

تغییرات در زندگی باعث ایجاد استرس می شود که کنترل آن دشوار است. گاهی اوقات این تغییرات برنامه ریزی شده است، اما گاهی اوقات غیرقابل پیش بینی و تحمیل به ما هستند، مانند از دست دادن شغل، پایان دادن به یک رابطه، تغییر محل زندگی یا سایر رویدادهای جدید.

استرس و ناراحتی در چنین شرایطی طبیعی است. مخصوصاً وقتی مطمئن نیستید که آینده چه چیزی در انتظار شماست. ماهیت طاقت فرسا این تغییرات می تواند ذهن شما را وادار کند که برای جلوگیری از استرس و اضطراب خاموش شود. این مشکل به نوبه خود می تواند باعث ایجاد احساس پوچی در شما شود.

چگونه ذهن خود را از گذشته پاک کنیم؟ (12 نکته)

بله، از دست دادن شغل واقعا ناراحت کننده است. اما می توانید به دنبال شغل جدیدی باشید و چندین مصاحبه انجام دهید. پایان دادن به یک رابطه واقعا سخت و غم انگیز است. اما دنیا تمام نشده است و همیشه این شانس وجود دارد که عشق بهتری را در شخص دیگری پیدا کنید.

این اتفاقات و تغییرات می گذرد و ناپدید می شود و شما راه بازگشت را پیدا خواهید کرد. گاهی اوقات با صبر کردن اوضاع بهتر می شود.

9- پشیمانی از اهداف دست نیافته

هیچ چیز به اندازه احساس پشیمانی بر قلب انسان سنگینی نمی کند. همه در زندگی خود پشیمانی دارند. مثلا با خودش می گفت ای کاش فلان کار را انجام می دادم یا نه. گاهی اوقات این پشیمانی ها افکار ناراحت کننده ای را به وجود می آورند که باعث می شود احساس پوچی کنید.

زندگی در گذشته، اندیشیدن به اتفاقات گذشته و حسرت روزهای گذشته باعث ایجاد احساسات منفی مانند غم، پشیمانی، اندوه و پوچی می شود.

گذر زمان لزوماً همه زخم ها را التیام نمی بخشد و گاهی اوقات اگر خودمان راهی برای التیام آنها پیدا نکنیم، گذشت زمان فقط آن زخم ها را بدتر می کند. اگر احساس می کنید که نمی توانید از گذشته حرکت کنید و اتفاقات گذشته را فراموش کنید، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید تا بتوانید حال و آینده خوبی برای خود بسازید.

10- بی توجهی به سلامت معنوی

سلامت معنوی به معنای مذهبی یا مذهبی بودن نیست، بلکه اصطلاحی است که توسط جامعه پزشکی برای توصیف جنبه های معنوی و عاطفی ناملموس یک فرد استفاده می شود. سلامت معنوی شامل چیزهایی است که به ما احساس شادی، خوب و کامل می دهد.

برخی برای رسیدن به آرامش و آرامش روح خود از ذکر یا عبادت استفاده می کنند. علاوه بر این، چنین احساسات خوبی را می توان با انجام کارهای خیریه، کمک به دیگران، رفتن به طبیعت، ایجاد دوستی و بسیاری موارد دیگر به دست آورد.

ما زندگی پرمشغله ای داریم و همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. گاهی اوقات ما به ندرت زمانی پیدا می کنیم که به آرامش و تسکین روح خود اختصاص دهیم. اما به یاد داشته باشید که بی‌توجهی به سلامت معنوی‌تان می‌تواند احساس پوچی در شما ایجاد کند.

8 راه برای تغییر نگرش در زندگی [نگرش منفی را به مثبت تغییر دهید]

11- مشکلات جسمی یا روحی

بسیاری از بیماری های روانی مانند اختلالات خلقی، اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خوردن، بدشکلی های بدن، اسکیزوفرنی و بیماری های جسمی می توانند بر ذهن و بدن ما تأثیر بگذارند. اگر مشکل خاصی در زندگی شما وجود ندارد که باعث شود احساس پوچی کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. گاهی منشأ احساس پوچی از بیماری های جسمی است نه بیماری های روحی.

چگونه با احساس پوچی مقابله کنیم؟

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، بسیاری از عواملی که باعث ایجاد احساس پوچی می شوند، اتفاقاتی هستند که مدت هاست رخ می دهند و برای درمان آنها نیاز به کمک حرفه ای و تخصصی دارد. با این حال، می توانید با ایجاد تغییراتی در زندگی، احساس پوچی را کاهش دهید.

در اینجا ما روش هایی را پیشنهاد می کنیم که می توانید قبل از کمک حرفه ای یا مراجعه به مشاور و روانشناس از آنها استفاده کنید:

1- از دوستان و خانواده حمایت کنید

اگر احساس پوچی می کنید، بهتر است با دوستان یا اعضای خانواده خود صحبت کنید. اگر به اندازه کافی خوش شانس نیستید که از دوستان یا اعضای خانواده خود حمایت کنید، می توانید مشکل خود را در گروه های آنلاین یا رسانه های اجتماعی مطرح کنید یا حتی از یک مشاور آنلاین مشاوره بگیرید.

وقتی احساس پوچی می کنید، احتمالاً می خواهید از همه دور شوید. اما این کار را نکن تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط و صحبت با افرادی که به آنها اعتماد دارید انجام دهید. از آنها بخواهید که از شما حمایت کنند. به این ترتیب آنها متوجه می شوند که مشکل جدی است و شما را تنها نمی گذارند.

2- دستور کار روزانه خود را بنویسید

وقتی به درستی انجام شود، ژورنال می تواند ابزار قدرتمندی باشد که می تواند به شما کمک کند. یک قلم و کاغذ بردارید و آنچه را که در طول روز اتفاق افتاده، احساساتتان و آنچه باعث شده احساس پوچی کنید را بنویسید.

پوچی همچنین می تواند نتیجه تلاش برای سرکوب احساسات فرد باشد. به عنوان مثال، همیشه می توانید جلوی گریه خود را بگیرید. این سرکوب احساسات به تدریج باعث می شود احساس پوچی و پوچی کنید. قدر احساسات خود را بدانید و آنها را روی کاغذ بیاورید.

کاری که باید انجام دهید این است که کمی برای خودتان وقت بگذارید و احساسات خود را مرور کنید. گاهی اوقات پیام های ناخوشایند زیادی از احساسات شما به شما می رسد. شما باید احساسات خود را بپذیرید، به آنها توجه کنید و اجازه دهید آنها جاری شوند.

بسیاری از افرادی که احساسات خود را نادیده می گیرند، بعداً برای کشف آنها وقت نمی گذارند. سرکوب و نادیده گرفتن احساسات منجر به هجوم افکار ناخوشایند و ناخوشایند و در نهایت احساس پوچی و پوچی می شود.

3- اهداف خود را در نظر بگیرید

آیا در زندگی هدفی دارید؟ اگر نه، زمان تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت فرا رسیده است. هدف گذاری و دانستن اینکه در مسیر رسیدن به اهداف خود هستید، احساس پوچی را در شما کاهش می دهد. زمانی که با امید موفقیت به جلو حرکت کنید کمتر احساس پوچی خواهید کرد.

در مورد اهداف خود، مسیر رسیدن به آنها و اینکه چگونه می خواهید به این اهداف برسید بنویسید. وقتی در آینده به این نوشته ها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که چقدر قوی بودید و امید و انگیزه بیشتری پیدا می کنید.

15 نکته بسیار موثر برای داشتن یک زندگی شاد

4- کارهایی را که دوست داشتید انجام دهید

افسردگی، پوچی و احساسات منفی مربوط به این موارد، ما را از لذت بردن از فعالیت هایی که قبلاً از آن لذت می بردیم باز می دارد. حتی اگر در حال حاضر انجام برخی کارها را دوست ندارید، به هر حال درگیر آن شوید. این فرصت خوبی است تا با شادی هایی که اکنون از دست رفته است ارتباط برقرار کنید.

این کارها را با اعتدال و در نظر گرفتن انجام دهید. سعی کنید در حین انجام این کارها به این فکر کنید که چه چیزی شما را خوشحال می کند و روی آن تمرکز کنید. از طرف دیگر، سعی کنید از انجام کارهایی که خیلی زود شما را خسته می کند، مانند تماشای مکرر فیلم مورد علاقه خود، اجتناب کنید. زیرا تکرار بیش از حد آن، تماشای یک فیلم را برای شما خسته کننده و ناراحت کننده می کند و به احساس پوچی شما دامن می زند.

5- خودتان را ببخشید

مهم نیست که شما مسئول اتفاقات گذشته هستید یا نه، مهم این است که با خودتان مهربان باشید و اگر اشتباهی مرتکب شدید آن را فراموش کنید. هیچ انسانی از اشتباه مصون نیست، اما مهم این است که از اشتباهات خود درس بگیرید. از منظر مثبت به آن نگاه کنید و بدانید که اشتباه کردن راهی برای یادگیری و کسب تجربه است. حتی اگر احساس پشیمانی زیادی کنید، لیاقت این را دارید که دست از آسیب رساندن به خودتان بردارید و امروز با خودتان مهربان تر باشید.

بنابراین دو گزینه در دسترس شماست: یا خود را مجازات کنید و خود را به بدبختی رها کنید، یا خود را ببخشید و درهای خوشبختی را باز کنید. بستگی به تصمیم شخصی شما دارد. اگر قرار بود تصمیم عاقلانه ای بگیرید، کدام را انتخاب می کردید: عصبانیت خودساخته و ناراحتی طولانی مدت، یا خودبخشی و گامی به سوی خوشبختی؟

6- از “سرزنش دیگران” دست بردارید و از قربانی شدن دست بردارید

شاید شما در جریان حوادث تلخ گذشته قربانی شدید و بدون تقصیر مورد ظلم و خشونت قرار گرفتید. همه چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده به پایان رسیده است و شما باید به زندگی خود ادامه دهید. شما مسئول آنچه در گذشته اتفاق افتاده نیستید، بلکه مسئول تغییر نگرش خود در زمان حال هستید. سرزنش دیگران فقط شما را عقب نگه می دارد و شما را در گذشته نگه می دارد. بنابراین، تا زمانی که دیگران را سرزنش نکنید، نمی توانید خوشحال باشید. از خود بپرسید آیا عاقلانه است که اجازه دهید کسی که در گذشته به شما صدمه زده است بر حال شما مسلط شود؟

هرگز فراموش نکنید که همه ما در دنیایی پر از عیب و نقص و با افرادی پر از اشتباه و عیب مانند ما زندگی می کنیم. پس دیگران را به خاطر اشتباهات و گناهانشان سرزنش نکنید.

5 دلیل عصبانیت انسان، انواع خشم و روش های حل مسئله

7- نگذارید ناراحتی بخشی از هویت شما باشد

اگر هر کاری که انجام می دهید و تمام روابط شما حول محور مسائل دردناک گذشته باشد، رسیدن به خوشبختی دشوارتر خواهد بود.

شاید با یادآوری گذشته بتوانید خود را خالی کنید، اما با ادامه دادن به این کار گذشته خود را قدرتمند می کنید و آن را به بخشی از هویت خود تبدیل می کنید. شما باید از تجربیات گذشته درس بگیرید و از آنها برای زندگی بهتر استفاده کنید، اما نباید زندگی فعلی خود را حول آنها بسازید.

8- روی احساسات خود کار کنید

زمانی را برای آرامش و تمرکز بگذارید و از تکنیک های مدیتیشن و مدیتیشن برای رسیدن به آرامش درونی استفاده کنید. در حین انجام این کار، به احساسات خود و نحوه پاسخگویی به آنها فکر کنید.

نوشتن احساسات خود نیز راهی عالی برای درک بهتر آنهاست. نوشتن احساسات روی کاغذ، احساسات مختلف را از هم جدا می کند، درگیری با خود را کاهش می دهد و همچنین استرس و هیجان را کاهش می دهد. البته نوشتن احساسات فقط احساسات تلخ و منفی نیست و برای یافتن حالت مثبت باید با نوشتن احساسات خوب شروع کنید.

9- روی چیزهای مثبت و لذت بخش زندگی تمرکز کنید

به جای تمرکز مداوم بر ناراحتی خود، کارهایی را انجام دهید که شما را خوشحال می کند. برای رسیدن به این هدف نیازی به انجام کارهای سخت و پیچیده ندارید، می توانید از کارهای ساده شروع کنید.

به بقیه روزت فکر نکن و فقط روی لحظه حال تمرکز کن. به قلبت آرامش بده و همه چیز را برای چند لحظه رها کن. هر دردی که احساس می کنید، به این فکر کنید که در حال حاضر از چه چیزی می توانید بهره مند شوید. آیا دراز کشیدن زیر آفتاب باعث می شود برای لحظه ای غم خود را فراموش کنی؟ آیا پختن غذای مورد علاقه تان یا رفتن به یک رستوران خوب می تواند شما را شادتر کند؟ پس برای چی منتظری؟ کارهایی را که دوست دارید از امروز شروع کنید.

10- از انزوا و گوشه گیری بپرهیزید

اکثر مردم پس از شکست در درون خود کنار می روند زیرا دوست ندارند ضعف خود را به دیگران نشان دهند. شما نباید احساس آسیب پذیری کنید و در عوض سعی کنید از دیگران حمایت کنید.

می توانید برای غذا خوردن، پیاده روی، تماشای فیلم و فرار از عصبانیت یا غم خود به دیگران بپیوندید. لازم نیست هر لحظه از روز این بار را با خود حمل کنید. گذراندن وقت با عزیزان و دوستان به شما این فرصت را می دهد که چندین ساعت احساس رهایی کنید و به تدریج از این وضعیت اسفبار خارج شوید.

11- ورزش کنید

ورزش های ساده مانند پیاده روی، شنا، باغبانی و حتی رقصیدن می توانند آرامش و رهایی از غم و اندوه را فراهم کنند. با تمرینات ملایم شروع کنید و به تدریج شدت و مدت آن را افزایش دهید. به این ترتیب از آسیب های مفصلی نیز جلوگیری می شود. ما به طور خاص این 5 حرکت روزانه یوگا را توصیه می کنیم

12- عمیق نفس بکشید

وقتی عصبانی و ناراحت هستید، نفس عمیق بکشید تا درد خود را کاهش دهید.

هنگامی که با عصبانیت مواجه می شوید، تعداد تنفس شما سریع تر و کم عمق تر می شود که می تواند باعث اضطراب یا وحشت شود. در عوض، سعی کنید به آرامی و عمیق نفس بکشید.

این به شما کمک می کند تا کنترل بیشتری داشته باشید و آرام و بدون تنش یا اضطراب بمانید.

13- از یک متخصص کمک بگیرید

اگر مدام احساس پوچی می کنید، از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید. احساس پوچی یک احساس عادی نیست و نباید آن را تجربه کنید. هر چه این احساس طولانی تر باشد، درمان آن دشوارتر می شود. اگر به تنهایی نمی توانید با این احساس کنار بیایید، اصلا خجالتی نباشید و از یک متخصص کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا