چرا اجرای کفپوش بر روی موکت بهتر است

اگر برای کف خانه خود نیز از فرش استفاده می کنید، مطمئناً پس از مدتی از آن خسته می شوید و به دنبال جایگزین می گردید. یکی از زیباترین و به صرفه ترین جایگزین های موکت، لمینت یا پارکت است. اما اگر بخواهیم از کفپوش روی فرش استفاده کنیم، باید بدانم که آیا می توانیم آن را روی همان فرش ها نصب کنیم یا خیر.

اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا باید از کفپوش به جای فرش استفاده کنیم یا معایب و مزایای استفاده از کفپوش نسبت به فرش چیست؟ اگر می خواهید به این سوالات پاسخ دهید، می توانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم و اطلاعات کافی در این زمینه به دست آوریم.

مطلب پیشنهادی: پارکت گذاری روی فرش

آیا می توانید روی فرش پارکت بگذارید؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که امکان نصب پارکت روی فرش بستگی به نوع و جنس پارکت دارد. اگر بخواهیم به این سوال بپردازیم باید بگویم که اگر متریال پارکت شما لمینت باشد بهترین موقعیت را برای نصب آنها روی فرش خواهیم داشت. اما اگر بخواهیم از انواع دیگر پارکت یا همان کفپوش استفاده کنیم، باید به نکات بیشتری توجه کنیم تا در دراز مدت از کار خود پشیمان نشویم.

اگر کمی از نوع کفپوش های پارکت انحراف داشته باشیم، می توان سوال دیگری را در این مورد بررسی کرد; این نوع پارکت است که ما انتخاب می کنیم. در برخی از انواع پارکت باید کفپوش خود را با استفاده از چسب روی زمین قرار دهیم.

اما در طرف دیگر نوعی وجود دارد که با ترکیب آنها می توانیم کفپوش مناسبی داشته باشیم. همانطور که می توانید حدس بزنید، اگر نوع پارکت شما به گونه ای باشد که نیاز به چسب داشته باشیم، مطلقا نمی توانیم به دنبال پارکت روی فرش باشیم. اما اگر پارکت ما از نوع دوم باشد می توانیم به دنبال نصب پارکت روی فرش باشیم.

مزایا و دلایل نصب کفپوش روی فرش چیست؟

شاید این مکالمه یعنی گذاشتن کفپوش روی فرش برای شما خیلی عجیب باشد و باید بدانید که چرا باید این کار را انجام دهیم و چه فایده ای دارد. برای دریافت پاسخ این سوال می توانید این قسمت را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

1. در برخی از انواع فرش ها در برداشتن آن ها مشکلات بسیار متفاوتی داریم. به عنوان مثال گاهی برای نصب فرش از چسب ها یا گیره های مختلفی استفاده می شود که در این مواقع برداشتن آن بسیار سخت و دشوار خواهد بود. اگر می‌خواهیم از این چالش‌ها دوری کنیم، می‌توانیم از کفپوش جدید یا همان کف‌پوش‌های پارکت خود روی همان فرش استفاده‌شده استفاده کنیم.

2. مورد دوم زمانی مناسب است که بخواهیم یک کفپوش موقت جدید داشته باشیم. در این صورت، می توانید به راحتی و با اطمینان، پارکت را روی فرش انتخاب کنید. زیرا در مواقعی که دیگر نیازی به کفپوش نداریم به راحتی می توانیم آنها را جدا کرده و دوباره از همان تشک ها استفاده کنیم. این می تواند برای افرادی که در خانه های اجاره ای زندگی می کنند و به دنبال تنوع در کفپوش خود هستند بسیار مفید باشد.

3. نکته دیگری که یکی از بهترین مزیت های کفپوش نسبت به فرش است این است که می توانیم به جای فوم سایلنت از وجود فرش زیر پوشش کف استفاده کنیم. این مورد در انواع فرش وجود دارد، یعنی اگر از هر نوع فرشی استفاده کنیم و کفپوش خود را روی فرش رد کنیم، می توانیم از این مزیت استفاده کنیم. اما اگر جنس فرش استفاده شده ما احساس شود، می توانیم از این مزیت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. این مورد در کاهش هزینه های نصب پارکت نیز موثر است.

مقاله پیشنهادی: پارکت و فرش صداگیر

آیا نصب کفپوش روی موکت مضراتی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. علاوه بر مزایای کفپوش فرش، معایبی نیز دارد که در این قسمت به بررسی آنها می پردازیم.

1. به دلیل خاصیت ارتجاعی که در انواع فرش ها وجود دارد، به مرور زمان کف های استفاده شده روی آن ها تحت فشار قرار می گیرند و در نهایت آسیب می بینند. اما این آسیب آنقدر بزرگ نیست که بتوانیم آن را در مدت کوتاهی مانند 6 ماه مشاهده کنیم. این آسیب بسیار جزئی است اما در استفاده طولانی مدت می توانیم این احتمال را بدهیم که وجود فرش زیر پارکت ما باعث آسیب به پارکت شود.

2. در صورت وجود کثیفی یا رطوبت در کفپوش های ما، ممکن است این کثیفی از منافذ کف پارکت ها نفوذ کند. زمانی که این کثیفی ها از سوراخ های کف پوش به فرش زیرین می رسند، ممکن است فرش این کثیفی ها را به خود جذب کند و در درازمدت تجمع این کثیفی ها باعث ایجاد بوی نامطبوع در خانه شود.

3. همانطور که در بالا اشاره کردیم می توانیم به جای فوم بی صدا در زیر کف ساختمان از حصیر استفاده کنیم. اما در کنار این وضعیت، یک نقص نیز وجود دارد که نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم. فرش ها ضخیم تر از فوم سایلنت هستند و این ضخامت باعث آسیب بیشتر به کف ما می شود. اگرچه این آسیب فقط در دراز مدت ظاهر می شود، اما نمی توانیم این نقص را نیز نادیده بگیریم. البته باید بگوییم که این مشکلات قطعا در کفپوش های چوبی پیش نمی آید و ارتباط مستقیمی با نوع کفپوش و فرش چوبی دارد.

خلاصه مطلب

در این مقاله با تمرکز بر موضوع کفپوش فرش به موارد مختلفی از جمله مزایا و معایب کفپوش فرش پرداخته ایم. در این قسمت ها توانستیم مزایا و معایب نصب کفپوش یا پارکت روی فرش را بشناسیم و در مورد نصب یا عدم نصب کفپوش روی فرش تصمیم بهتری بگیریم.

به طور کلی، قرار دادن کفپوش روی فرش مشکلی است که نه می‌توانیم آن را کاملاً رد کنیم و نه کاملاً بپذیریم. پس این شما هستید که وضعیت خود را در نظر بگیرید و تصمیم بگیرید که آیا می خواهید کفپوش را روی فرش نصب کنید یا یک فرش جدید بخرید. اگر باز هم سوالی در این مورد دارید می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا به آن پاسخ دهیم.

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چگونه پارکت روی فرش گذاشته می شود و آیا به صرفه است؟ چرا بهتر است کفپوش را روی فرش نصب کنیم؟ اگر این سوال به ذهن شما خطور می کند، احتمالاً کف شما فرش شده است و می خواهید تغییری اساسی در طراحی داخلی خانه خود ایجاد کنید. همانطور که می دانیم زیرسازی پارکت بسیار مهم است و در زیبایی و عمر مفید پارکت نقش بسزایی دارد. با این تفاسیر به نظر شما استفاده از پشتی موکت برای کف چوبی توصیه می شود؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید. سپس علاوه بر پاسخ به این سوال، سوالات مهمی از جمله:

مزایای گذاشتن پارکت روی فرش

معایب گذاشتن پارکت روی فرش

ما پرداخت خواهیم کرد.

آیا می توان روی فرش پارکت گذاشت؟

چرا بهتر است کفپوش را روی فرش نصب کنیم؟ با یک جمله دقیق به سوال شما پاسخ خواهیم داد، اگر جنس پارکت لمینت باشد امکان نصب پارکت روی فرش وجود دارد. البته این بدان معنا نیست که کفپوش چوبی با انتخاب ما فاصله زیادی دارد. نه اصلا اینطور نیست! اگر جنس پارکت چوبی باشد نصب آن به نوع پارکت شما بستگی دارد.

همانطور که می دانید کف پارکت به دو دسته چوب جامد و چوب مهندسی تقسیم می شود. اگر کف چوبی چوب جامد باشد، برای نصب به چسب نیاز داریم. بنابراین در این حالت اصلا امکان نصب آن وجود ندارد. اما اگر کفپوش چوبی مورد نظر، چوب مهندسی شده باشد، می توانید آن را بدون چسب بچینید.

چرا بهتر است کفپوش را روی فرش نصب کنیم؟

همانطور که می دانیم حصیر با چسب به زمین چسبانده می شود، بنابراین به طور طبیعی برداشتن تشک ها از روی زمین کمی مشکل است. همچنین ممکن است در برخی از قسمت ها تضاد چسب و فرش بسیار زیاد باشد و با برداشتن آن به سطح فرش آسیب وارد شود. خوب با این تفاسیر آیا این مسائل برای انتخاب پارکت به جای فرش کافی نیست؟

مورد بعدی استفاده موقت از فضای فرش شده است. به عنوان مثال تصور کنید خانه ای اجاره کرده اید و این خانه کف فرش شده است و صاحب خانه با تغییر طبقه موافقت نمی کند. در این شرایط برداشتن فرش ها و پهن کردن پارکت و چسباندن مجدد فرش برای شما گران تمام می شود. علاوه بر این، تشک می تواند در صورت جدا شدن از زمین آسیب ببیند. بنابراین بهترین گزینه نصب پارکت روی فرش است. ضمناً لازم به ذکر است که می توانید در هنگام تحویل منزل به راحتی کفپوش های پارکت را جمع آوری کرده و در محل جدید نصب نمایید.

یک باور عمومی جدید وجود دارد که مردم فکر می کنند می توانند از فرش به عنوان پایه پارکت به جای فوم بی صدا استفاده کنند. به خصوص در صورت نمد بودن فرش، افراد علاقه بیشتری به جایگزینی فوم سایلنت با فرش دارند و در کنار آن به صرفه اقتصادی و صرفه جویی در هزینه ها نیز فکر می کنند.

مقاله پیشنهادی: پارکت و فرش صداگیر

معایب گذاشتن پارکت روی فرش چیست؟

معایب گذاشتن پارکت روی فرش بیش از مزایای آن است. دلایل منطقی نیز برای این معایب وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

هر نوع فرشی که باشد، در هر صورت بسیار مقاوم هستند. در واقع این خاصیت کشسانی یکی از خواص اصلی فرش است. این خاصیت کشسانی فرش به مرور زمان به پارکت آسیب می زند. پس با قطعیت می توان گفت که این کار باعث کاهش عمر پارکت می شود.

اگر در اثر تمیز کردن پارکت یا به هر دلیل دیگری رطوبت یا گرد و غبار وارد درزهای پارکت شود، فرش قسمت اعظم این رطوبت را در خود نگه می دارد و ممکن است باعث کثیفی، آلودگی و بوی نامطبوع شود.

ما انواع مختلفی از قالیچه مانند فرش پرزدار، فرش نمدی و … داریم. تشک ها ضخیم تر از فوم بی صدا هستند. همین ضخامت به علاوه کشسانی نیز باعث عدم تعادل و حرکت کلیک ها بر روی یکدیگر می شود. علاوه بر این، هنگام نصب پارکت روی فرش، کاشی های پارکت می توانند در مکان های خاصی فرو بروند. این باعث می شود که پارکت به مرور زمان ترک بخورد یا حتی بعد از مدتی شکسته شود.

مقاله پیشنهادی: چگونه فرش را تمیز کنیم

پارکت گذاری روی فرش چه مزایایی دارد؟

البته فواید گذاشتن پارکت روی فرش آنقدر کم است که می توان آن را بدیهی دانست. اما ما سعی می کنیم عدالت را رعایت کنیم و همان فواید انگشت شماری را برای شما فهرست کنیم.

کاهش هزینه های جداسازی و نصب فرش

نیازی به خرید فوم بدون صدا نیست (موکت می تواند تا حدی از سر و صدای پاکت ها جلوگیری کند، درست مانند فوم بدون صدا).

عدم آسیب به فرش به دلیل کف سازی

زیرسازی پارکت پس از جداسازی فرش

این احتمالاً اولین سوالی است که پس از خرید کفپوش پارکت از خود می پرسید.

آیا زیرساخت های لازم برای گذاشتن پارکت پس از جداسازی فرش ها وجود دارد؟

پاسخ این است که بله، اجباری است. همه ما با نیازهای زیرساختی آشنایی کامل داریم.

چگونه زیرساخت ایجاد کنیم؟

ابتدا باید چسب های کف را با سنباده و کاردک از محل مورد نظر با دقت جدا کنید.

سپس با دستگاه بررسی کنید که کف آن تراز باشد.

همچنین رطوبت آن را نیز در نظر بگیرید که از 12٪ تجاوز نمی کند.

سپس در صورت نیاز اسپری کرده و فوم سایلنت را پخش کنید.

در نهایت کاشی های پارکت را شروع کنید.

اخرین حرف

فکر می کنم پاسخ ساده است، آیا نصب پارکت روی فرش کار درستی است؟ با توجه به اطلاعات فوق و یک محاسبه تقریبی می توان دریافت که جداسازی فرش از کف ساختمان و نصب مجدد پارکت هزینه بسیار کمی دارد. زیرا جداسازی فرش نیازی به متخصص ندارد و خودتان می توانید با دقت این کار را انجام دهید. حتی می توانید با کمی دقت فرش را دوباره نصب کنید. هزینه چسب فرش نیز بسیار پایین است. خرید فوم بی صدا درصد کمی از هزینه ای است که برای خرید پارکت صرف می کنید. بنابراین این هزینه ها در مقایسه با آسیب دیدن کل پارکت پس از مدت کوتاهی ناچیز است.

به این بررسی امتیاز دهید

پارکت چوبی یک کفپوش زیبا در طرح های متنوع است که قابلیت های خاص خود را دارد و نیاز به نصب صحیح دارد. در ادامه به توضیح پارکت گذاری روی فرش و قیمت پارکت چوبی می پردازیم.

آنچه در این مقاله خواهید آموخت:

دلیل اهمیت زیرسازی قبل از گذاشتن پارکت چوبی

زیرانداز پارکت باید دقیق و مستدل باشد تا عمر طولانی داشته باشد.

زیرانداز صحیح علاوه بر ایجاد ظاهری یکنواخت، جذاب و افزایش دوام، از آسیب دیدن پارکت از جمله شکستگی، کاهش ماندگاری، خشک شدن، دمیدن و … جلوگیری می کند.

زیرساخت غیراصولی مشکلات متعددی را ایجاد می کند، از جمله:

آسیب به نمای بیرونی و داخلی پارکت

ظاهری نامتناسب و نامتعادل ایجاد کنید

نفوذ حشراتی مانند موریانه

از دست دادن هزینه

اتلاف وقت

اتلاف حرارت در صورت وجود سیستم گرمایش از کف

تخصیص هزینه و زمان برای زیرساخت

فونداسیون خوب قبل از نصب کفپوش چوبی چه مزایایی دارد؟

فونداسیون اولیه و نصب لایه های محافظ قبل از نصب پارکت سیستم گرمایش از کف از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای زیرسازی کف چوبی از چه موادی استفاده می شود؟

زیرانداز با موادی مانند فرش، سیمان، ترکیب پودر سنگ و سیمان و چسب بتن، ترکیب گچ و سیمان، موزاییک و سرامیک ساخته می شود.
پارکت چوبی قابل نصب روی موادی مانند فرش، فوم، نمد، پلاستیک می باشد. این مواد دارای خواص مفیدی مانند عایق بودن در برابر صدا و رطوبت بوده و بسیار مقاوم هستند.

ویژگی های فوم

فوم ها با ضخامت 3 تا 6 میلی متر تهیه می شوند و به صورت رول به فروش می رسند. فوم ها عایق های صوتی عالی هستند.

ویژگی های نمد

نمد بیش از دو برابر قیمت و وزن فوم است. نمد همچنین یک عایق صوتی بسیار خوب است.

ویژگی پلاستیکی

پلاستیک عایق در برابر رطوبت و صدا بسیار مقاوم است. ضمناً برای نصب زیر پارکت نیازی به استفاده از چسب نیست.

کفپوش فرش چه ویژگی ها و مزایایی دارد؟

فرش و فوم رایج ترین لایه هایی هستند که در زیر پارکت قرار می گیرند. . ژل فوم و غیره.
مزایای پارکت عبارتند از:

بدون صدا در هنگام حرکت روی پارکت

اگر به ساختمانی نقل مکان کردید که دارای کفپوش فرش بود، می توانید بدون نگرانی و بدون صرف هزینه زیاد، هر پارکتی را که می خواهید نصب کنید.

همانطور که گفته شد فرش عایق بسیار خوبی در برابر رطوبت و صدا است که استفاده از پارکت را تسهیل کرده و دوام آن را افزایش می دهد.

تشک ها با قیمت های متنوع و ارزان موجود هستند، بنابراین نیازی به صرف هزینه زیادی برای آن ندارید.

اگر مستاجر هستید، هنگام نقل مکان می توانید پارکت نصب شده روی فرش را جدا کرده و در محل جدید نصب کنید.

می توانید به جای فوم فرش زیر زمین نصب کنید.

ویژگی های فرش مناسب برای کفپوش چوبی زیر پارکت

استفاده از هر نوع فرش زیر پارکت مناسب نیست
پیشنهاد می شود فرشی که در زیر پارکت قرار می گیرد دارای مشخصات زیر باشد:

موهای کوتاه دارند؛ این ویژگی باعث می شود که پارکت به خوبی روی آن قرار گیرد و عایق خوبی برای صدا و رطوبت باشد.

داشتن ضخامت زیاد باعث افزایش دوام پارکت می شود.

معایب کفپوش چوبی روی فرش چیست؟

ایجاد بوی بد به دلیل وجود آلودگی و کثیفی روی فرش

امکان از دست دادن انعطاف پذیری و آسیب دیدن پارکت

خراب شدن پارکت به دلیل عدم ضخامت و نداشتن ارتفاع مناسب و داشتن پرزهای بلند

نحوه نصب کفپوش چوبی روی فرش

نصب پارکت روی فرش کار سخت و زمان بری نیست و به راحتی قابل اجرا است. برای انجام این کار نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارید.

برای نصب پارکت روی فرش باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

ابتدا سطح رطوبت محل را بررسی کنید و سپس زمین را کاملا و با دقت صاف کنید.

در مرحله دوم، محل مورد نظر را از هرگونه گرد و غبار تمیز کنید.

در مرحله بعد مساحت محل مورد نظر خود را اندازه بگیرید و بر این اساس فرشی با ابعاد مناسب تهیه کنید.

در مرحله آخر تشک ها را با چسب مخصوص به زمین بچسبانید و لحظه مناسبی را در نظر بگیرید تا تشک ها کاملا و محکم بچسبند.

توجه داشته باشید که تمامی تشک ها باید در یک جهت نصب شوند.

قیمت پارکت

کفپوش های چوبی به صورت کفپوش های معمولی، مهندسی شده، جامد و لمینت تولید و به بازار عرضه می شوند. قیمت این کفپوش ها با توجه به متریال به کار رفته در ساختار آنها متغیر است 000 تا 2/675/000 طراحی و به فروش می رسد.

نتیجه

قبل از خرید پارکت و نصب پارکت چوبی باید زیرسازی آن به صورت اصولی انجام شود. قیمت پارکت به عوامل مختلفی از جمله نوع، جنس، ضخامت و … بستگی دارد که می توانید با مراجعه به سایت https://iwfc.ir/ و یا مشاوره با کارشناسان از قیمت پارکت چوبی ارزان قیمت مطلع شوید. با توجه به بودجه و سلیقه شما

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا