چرا آیه تطهیر شامل زنان پیامبر نمی شود

آیه تطهیر یکی از مهمترین آیات اثبات اصل امامت در قرآن کریم است. بر اساس این آیه، اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از هر پلیدی پاک و منزه می باشند. در تبیین اهل بیت بین مسلمانان اختلاف بوده است.

چکیده
شیعیان بر خلاف اهل سنت که مصادیق اصلی اهل بیت در آیه تطهیر را همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می دانند، معتقدند که صحابه پیامبر اکرم (ص). حضرت علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) تنها مصداق اهل بیت هستند. امامیه برای اثبات این مدعا از فضائل و کرامات ایشان شواهدی ارائه می کند. یادشان می آمد، در حالی که هیچ یک از همسران پیامبر چنین چیزی نگفته بودند، بیت پیامبر، حضرت علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) بودند. مدت شش ماه به درب منزل حضرت علی علیه السلام می آمد و ضمن یاد نماز صبح، آیه تطهیر را می خواند. اگر چه آنها برای هیچ یک از همسران خود چنین عملی را انجام ندادند،
از سوی دیگر، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز با این نظر که آیه شامل زنان پیامبر می شود، موافق نبود. هنگامی که ام سلمه گمان کرد که می توانند با اصحاب کساء بروند، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آنها را متوقف کرد. یعنی آیه شامل حال همسرانشان نمی شود.

سوال) چرا آیه تطهیر شامل همسران پیامبر نمی شود؟ آیه «تطهیر» و معنای آن. اهل سنت با اشاره به سیاق آیات قبل و بعد از آیه تطهیر، اصرار دارند که این آیه در مورد همسران پیامبر نازل شده است و در نهایت قبول دارند که روایات ثابت می کند که اصحاب مردم نیز در باطن هستند. اهل بیت؛ از این رو اهل بیت را هم همسر پیامبر می دانند و هم صحابه پیامبر.

از سوی دیگر، شیعه معتقد است که همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) جزء اهل بیت او نیستند و این آیه درباره پیامبر، حضرت علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین نازل شده است. (علیهم السلام). از جمله ادله ای که نظر امامیه را تأیید می کند عبارتند از:
1) اگر آیه تطهیر درباره همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، چرا در هیچ روایتی ذکر نشده است که یکی از همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم). از این آیه به عنوان فضایل و کرامات یاد می کند.
2) بر اساس روایات معتبر اهل سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هنگام عبور از درب خانه امیرالمومنین (ع) می فرمود: «برای نماز آماده شوید». درود خدا بر او شش ماه، سپس آیه «إِنَّ اللَّهَ یَحْلَلُکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ تَهْرَکُمْ لَکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ» [احزاب: 33] خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند. آل البیت، و شما را کاملاً پاکیزه کند».
این روایت در سنن ترمذی نقل شده است; ترمذی درباره اعتبار این حدیث می نویسد: «حدیث حسنه ای است که از این جهت عجیب است، ما آن را از حدیث حماد بن سلامه و در الباب نزد ابی الحم می دانیم». راع، و حکمت ابن یسار و ام سلمه.[1] این حدیث عجیب است; یعنی حدیث با اینکه صحیح است، فقط یک طریق دارد (روش حمد بن سلامه); اما شواهدی وجود دارد که بر اعتبار حدیث می افزاید، از جمله اینکه مضمون این حدیث را ابوحمره، معقل بن یسار و ام سلمه نقل کرده اند.»
علاوه بر ترمذی، ابن شاهین نیز همین روایت را نقل کرده است. ؛ از میان وهابیان معاصر، ابو اسحاق حوینی در تفسیر این کتاب درباره این حدیث می نویسد: «حدیث صحیح».[2] این حدیث صحیح است.
احمد بن حنبل نیز این روایت را در مسند خود آورده است. حمزه احمد الزین محقق کتاب المسند درباره این روایت می نویسد: «اسناد از حسن و حدیث از ترمذی و قال از حسن غریب و صحاحه از حکیم و تأیید ال ذهبی [3] سند این روایت صحیح است، این روایت را ترمذی نقل کرده و در مورد آن گفته که روایت حسن غریب است (علاوه بر ترمذی) حکیم نیشابوری نیز روایت را بازگو کرده و آن را صحیح دانسته است. و ذهبی نیز با او موافقت کرد».
به یکی از همسران پیامبر؟

3) شاهد دیگری که نشان می دهد آیه شامل زنان پیامبر صلی الله علیه و آله نمی شود، نهی پیامبر صلی الله علیه و آله از ورود ام سلمه به میان اصحاب کساء است. بنابر روایت معتبر احمد بن حنبل، جناب ام سلمه ضمن بیان ماجرای حضور اهل بیت در زیر کساء می فرماید: «رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند. به فاطمه(س): با همسر و فرزندانت ازدواج خواهي كرد، او بر من فرياد زد، پس به كمك فدكيه بر آنها افتادم، گفت: سپس دست خود را بر آنها نهاد، سپس گفت: «خدايا اينها هستند. ای قوم محمد، پس بر محمد و آل محمد درود فرست، که تو حمید مجیدی». ام سلمه گفت: فرفت الکساء با آنان وارد شو، پس دست مرا گرفت و گفت: همانا خوب است.[4] پیامبر خدا در حضرت فاطمه(س) فرمود: با همسرت و دو پسرت نزد من بیا. وقتی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدند، فدکیان را بر آنان قرار دادند. ام سلمه گفت: پیامبر دست خود را بر آن شخص گذاشت و فرمود: «خدایا را شکر! آل محمد است; پس بر محمّد و آل محمّد درود فرست، که تو ستوده و بلند مرتبه هستی.» ام سلمه گفت: من کساء را بلند کردم تا داخل شوم، و با آنها رفتم که پیامبر کساء را گرفت و فرمود: «شما. حالشان خوب است.»
این روایت نیز صحیح است، شعیب الارنوت محقق مسند احمد درباره این روایت می نویسد: «حدیث صحیح»
طبق این روایت، کسانی که ادعا می کنند زنان پیامبر جزء هستند. از اهل بیت با نظر صریح رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مخالفت کنید.

PS:

[1]. ترمذی، ابوعیسی، سنن ترمذی، مکتب المعارف، ریاض، بتا، سوره های تفسیر القرآن، باب و انسان سوره احزاب، 3206، ص. 724.
زیر نظر انس بن مالک، رسول خدا صلی الله علیه و آله، اگر شش ماه از دروازه فاطمه می گذشت، برای نماز بیرون می آمد. الفجر فرمود: نماز ای اهل بیت (خداوند می خواهد زشتی های اهل بیت را از شما بزداید و شما را پاک کند) 7575759998 88[2]. ابن شاهین، ابوحفص، فضائل الفاطمه، جست و جو: ابواسحق حوینی، مکتبة الطویه، الجیزه، چاپ دوم، 1428ق، ص 138. 30.
[3]. احمد بن حنبل، المسند، تحقیق: حمزه احمد الزین، دارالحدیث، قاهره، بتا، ج 1، ص 138. 11، ص. 257, H13663.
[4]. احمد بن حنبل، المسند، تحقیق: شعیب الارنوط، مؤسسه الرساله، بیروت، چاپ اول، 1421ق، ج 1، ص 138. 44، ص. 328، H. 26746.

سازنده


دانلود فایل

دریافت فایل PDF

برچسب ها

دانلود فایل

دریافت فایل PDF

برچسب ها

فایل تصویری در سایت شما

<video src=” controls></video>

فایل صوتی در سایت شما

<src audio controls=””></audio>

کپی شد

لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید

موضوع: بررسی شبهات آیه تطهیر

و یک قرن در بیوتکنولوژی، و برج جاهلیت اول را نسازید، و نماز برپا نکنید، و زکات ندهید، و خدا و رسولش را اطاعت کنید، ولی خدا بخواهد. زشتی اهل بیت را از شما دور می کند و شما را پاک می کند – احزاب آیه 33

و در خانه های خود بمانید و مانند زمان جاهلیت اول (در میان مردم) ظاهر نشوید و نماز بگزارید و زکات بدهید و خدا و رسولش را اطاعت کنید. خداوند از تو فقط نجاست و گناه می خواهد. اهل بیت شما را حذف می کنند و شما را به طور کامل پاک می کنند.

در این آیه تأیید می شود که این جمله:

خداوند فقط می خواهد آلودگی و گناه را از شما اهل بیت بزداید و شما را کاملا پاک کند.

طبق جمله قبلی ما اینها همسران پیامبر هستند

پاسخ دادن:

1- ضمایری که در عبارت { و قارنا فی بیوتکن و لا تبرجنا تبرجنا الجاهلیة الاولی و اقمین نا صلاح و آتینا زکاه و عطان الله و رسول الله} آمده معمولاً به صورت «جمع مؤنث» است. ضمیر، در حالی که ضمایر این قسمت از آیه (انما یوریدو اللّه لیحب انکم الرجاس اهل البیت و یوتحاراکم تحیراح) همگی به صورت «جمع مذکر» هستند و این نشان می دهد که این جزء آیه مربوط به همسران پیامبر نیست.

2- در تفاسیر اهل سنت نیز این آیه به پنج نفر اشاره دارد

ابن عمیر گفت: با مادرم نزد عایشه رفتم، مادرم از علی پرسید، گفت: درباره آن مرد چه فکر می کنی؟ فاطمه و حسن و حسین فرزندان او بودند و رسول خدا صلی الله علیه و آله را دید. ثوبه- و گفت: خدایا اینان قوم من هستند، آنها را به نجاست عذاب می کنم و پاکشان می کنم.

جامی بن عمیر گفت: با مادرم نزد عایشه رفتم، مادرم از او درباره علی پرسید، او گفت: نظرت درباره کسی که همسرش فاطمه و دو پسرش حسن و حسین است چیست؟ و رسول خدا را دیدم که جامه های خود را بر آنها پوشاند و فرمود: خدایا اینها خانه من هستند، نجاستشان را بزدا و پاکشان کن.[1]

روایات فراوانی از شیعه و سنی نقل شده و همگی بیان می کنند که این آیه بر پنج نفر نازل شده است.

حدیث ام سلمه در بسیاری از کتب معروف از جمله صحیح ترمذی نقل شده است، چنین آمده است: هنگامی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم علی، فاطمه، حسن و حسین علیهماالسلام را با لباس پوشانید. گفت: «خدایا! آنها اهل بیت هستند، پس زشتی ها را از آنها دور کن و آنها را کاملاً پاک کن: «خدایا! اینها اهل بیت من هستند، آنها را از خاک دور کن و پاکشان کن.

ام سلمه گفت: ای پیامبر خدا آیا من با آنها هستم؟ «آیا من نیز با آنها هستم ای پیامبر؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «انَکَ مَنْ أَفْرَا مِنْکُمْ وَ أَنْتُ مِنْ أَفْرَةُ الْحَسْنِی»: «به جای خود بمانید و شما نیکوکار هستید»[2]
.

برخی از اهل سنت آیه تطهیر را به گونه ای دیگر مطرح می کنند، یعنی:

کلمه «اهل بیت» که در آیه تطهیر به کار رفته است، شامل پیامبر و همسرانش می شود، زیرا زنان پیامبر نیز اهل بیت و اهل بیت پیامبر محسوب می شوند.

و این آیه نیز در زمان زندگی عایشه با پیامبر نازل شده است (در حالی که حضرت زهرا و امام علی در خانه ای جداگانه با حسنین زندگی می کردند).

پس وقتی این آیه نازل شد، قطعاً شامل زنان پیامبر می شد، زیرا زنان پیامبر جزء اهل بیت پیامبر بودند.

پاسخ:

همسران پیامبر در خانه های مختلف زندگی می کردند. دلیل ما بر این مدعا آیه ای از قرآن است که در آیه اول تطهیر می فرماید: «و قارنا فی بیوتکن» ای همسران پیامبر در خانه های خود بمانید و به امور خانه بپردازید (بخش هایی از آیه 33).

و بنابراین، اگر منظور آیه تطهیر شامل زنان پیامبر است، باید «اهل بیت» می گفت و اکنون که کلمه «اهل بیت» آمده
——– – —

توضيحات آيه تطهير:

خداوند جز این نیست که زشتی ها را از شما اهل بیت دور کند و شما را کاملاً پاک کند (احزاب آیه 33).

کلمه «إِنَّما» در این آیه به معنای تأکید و یقین است و معنا فقط و جز آن نیست، می‌دهد [3]

جمله «ان الله» با توجه به اینکه این کلمه «یارید» به صورت حال است و فعل فعل حاکی از ادامه عمل است، یعنی فقط اراده خداوند است که مستمر است…

منظور از یارید الله اراده خلاق خداوند است

اراده خلاق خداوند را اراده خدشه ناپذیر و حتمی می نامند و باید با قطعیت انجام شود.

بر خلاف اراده تشریعی خداوند به آن وصیتی می گویند که از طریق امر و نهی به مردم می رسد، مثلاً «نماز و روزه و معصیت نکن…».

منظور از یارید اراده تکوینی خداوند است نه اراده تشریعی، زیرا اراده تشریعی به معنای نیاز به طهارت از گناه منحصر به اهل بیت پیامبر (ص) نیست و همه وظیفه دارند از گناه دوری کنند.

نکته دیگر:

اراده خلاقی که در آیه از آن صحبت کردیم به معنای جبر نیست

معصومین (علیهم السلام) به دلیل اراده قوی به مقام مصونیت کامل از گناه یعنی عصمت رسیده اند، اما این موهبت از جانب خداوند به دلیل اراده و مهارت ایشان است.

این آیه بر عصمت اهل بیت دلالت دارد

کلمه مکروه در آیه به معنای پلیدی و گناه است، یعنی خداوند می خواهد شما را از هر گونه پلیدی و بدی رهایی بخشد.

مفهوم واژه ی ناپسند مفهومی عام و عام و جامع است و انواع کثیفی را در بر می گیرد، بنا بر این تصمیم که «الف و لام» در اینجا به اصطلاح «الف و لام ژانر» است. تفسیر المصن ج17 ص293). یعنی جنس ناپاک و بد از اهل بیت دور است. یعنی اهل بیت معصوم هستند.

آیا این بدان معنا نیست که اهل بیت علیهم السلام آلوده شده اند و خداوند آنها را پاک کرده است؟

پاسخ: تطهیر شرط نیست، زیرا قرآن در مورد حوریان بهشتی با اینکه هیچ گونه آلودگی نداشته باشند، کلمه «مطهره» را به کار برده است. به عبارت دیگر، «یوتاهیراکم» به معنای پاک نگه داشتن است، نه پاک کردن از آلودگی قبلی.

PS:

1.

2- (صحیح ترمذی، جلد 5، کتاب تفسیر القرآن، باب 34، حدیث 3205، صفحه 351)

3- (معجم القرآن ج 1 ص 129)

خلاصه سخنرانی استاد معمار در همایش آیه عترت 92/05/23

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نيلوفر

واقعا عالی بود. خیلی خوب توضیح داده شده که چرا آیه تطهیر شامل زنان پیامبر نیست. خیلی مفید بود برام.

دکمه بازگشت به بالا