چرا به سمت راست میخوابم سرگیجه میگیرم

خواب یکی از نیازهای اساسی زندگی است و هرگونه اختلال خواب عوارض زیادی را به دنبال خواهد داشت. یکی از رایج ترین مشکلات خواب، خروپف شبانه است که نه تنها کارایی فرد را کاهش می دهد، بلکه اغلب آرامش اطرافیان را از بین می برد.

بسیاری از مردم شب هنگام خواب خروپف می کنند. در واقع، خروپف زمانی اتفاق می‌افتد که هوا از راه‌های هوایی باریک یا بسته عبور می‌کند. هر چه بیشتر خروپف کنید، عبور هوا از مجاری تنفسی شما سخت تر می شود.

فردی که هنگام خواب مشکل خروپف دارد پس از بیدار شدن از خواب دچار خستگی، سرگیجه، عدم تمرکز و سردردهای صبحگاهی می شود.

درست است که نمی توان خروپف را یک بیماری دانست، اما همین مشکل باعث اختلال در خواب می شود و نشان می دهد که چیزی در بدن درست کار نمی کند.

دکتر سمیه رشید شمالی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه خروپف شبانه هم کودکان و هم بزرگسالان را درگیر می کند، گفت: اختلالات بینی مانند انحراف و گرفتگی بینی (پولیپ) نه تنها در هنگام خواب، بلکه در بیداری نیز باعث ایجاد مشکل می شود. استراحت، تنفس.

وی خروپف مزمن هنگام خواب را به خودی خود نگران کننده ندانست و افزود: اگر خروپف به تازگی شروع شده و با ایست تنفسی هنگام خواب همراه است و باعث آلودگی خواب روزانه می شود، باید بررسی شود.

این جراح گوش، حلق، بینی، سر و گردن با بیان اینکه گاهی خروپف مربوط به بینی نیست و مشکل مربوط به پشت حلق و بینی است، گفت: خروپف در کودکان معمولا مربوط به لوزه سوم پشت سر است. بینی، بنابراین بهترین سن برای جراحی لوزه سوم زیر هفت سال است.

رشید شمالی عمل سوم لوزه را تضعیف سیستم دفاعی بدن کودک ندانست و ادامه داد: لوزه سوم بافت لنفاوی نیست بلکه یکی از قسمت های بافت لنفاوی را تشکیل می دهد و برداشتن آن در دوران کودکی به کودک کمک می کند. خوب بخوابید و از سرماخوردگی مکرر جلوگیری کنید.

وی یکی از دلایل خروپف شبانه را ناشی از جراحی بینی عنوان کرد و افزود: اگر اخیراً بینی عمل شده باشد، غشاهای مخاطی متورم و خشک شده و باعث خروپف می شود که این مشکل با شستن بینی برطرف می شود. مکررا. همچنین افرادی که اخیراً بینی خود را عمل کرده اند باید به صورت نیمه نشسته بخوابند تا دچار تورم بینی نشوند.

وزن زیاد باعث خروپف در شب می شود

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه خستگی روزانه می تواند باعث خروپف شبانه شود، گفت: خستگی عمدتاً دستگاه تنفسی مرکزی را درگیر می کند و اگر این مشکل اخیراً به وجود آمده است باید دستگاه تنفسی از جمله بینی و نای نیز بررسی شود. .

رشید شمالی آناتومی را از دیگر علل خروپف شبانه دانست و گفت: برخی از افراد زبان درشت دارند و پشت زبان در هنگام خواب آویزان می شود و راه تنفس را مسدود می کند. برخی افراد نیز چانه کوچک و فک کوچکی دارند و هنگام خواب به دلیل شل شدن عضلات گردن دچار مشکلات تنفسی می شوند.

وی وزن زیاد را یکی دیگر از عوامل خروپف دانست و گفت: چربی بین عضلات گردن به ویژه در افرادی که گردن کوتاهی دارند باعث خروپف و ایست تنفسی هنگام خواب می شود. این افراد می توانند با کاهش وزن و انجام جراحی برای رفع مشکلات آناتومیک، خروپف را از بین ببرند.

این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در پاسخ به این سوال که علت سرگیجه هنگام خواب چیست؟ وی گفت: اگر افراد هنگام گذاشتن سر بر روی بالش دچار سرگیجه شوند، نشان دهنده مشکلات گوش است. در واقع حرکت مایع گوش باعث سرگیجه می شود که در این حالت با تغییر حرکت سر به مدت چند ثانیه ایجاد می شود و سپس از بین می رود.

رشید شمالی با بیان اینکه مایع جابجا شده در گوش را باید برگردانیم، تصریح کرد: مدت زمان سرگیجه می تواند ناشی از عفونت های ویروسی و مشکلاتی در سیستم تشریحی باشد.

وی خروپف بلند را برای بررسی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: خروپف با صدای بلند نشان دهنده بسته شدن راه هوایی فوقانی (بینی) است که معمولاً به دلیل انحراف بینی و تنگ شدن راه هوایی فوقانی ایجاد می شود که ممکن است با جراحی داخل بینی به راحتی برطرف شود. بودن

این متخصص گوش، حلق و بینی خروپف شدید همراه با ایست تنفسی را عامل آسیب قلبی و ریوی دانست و خاطرنشان کرد: ادامه این وضعیت به مرور زمان منجر به فشار خون مزمن و نارسایی قلبی می شود و باید بررسی شود.

رشید شمالی با بیان اینکه پولیپ بینی علاوه بر مشکلات تنفسی باعث گرفتگی صدا و کاهش بو می شود، یادآور شد: بهتر است برای پولیپ عمل شود و این عمل تغییری در بینی ایجاد نمی کند.

انتهای پیام

آیا تا به حال احساس سرگیجه کرده اید؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در ایستادن مشکل داشته باشید و تعادل خود را از دست بدهید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا مردم دچار سرگیجه می شوند؟ علت این علامت چیست و علائم همراه آن چیست؟ برای رهایی از این سرگیجه چه کنیم و چگونه می توان آن را درمان کرد؟ اگر نگران این سوالات هستید، بهتر است با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها بخوانید.

سرگیجه چیست؟ (نشانه سرگیجه چیست)

اگر خیلی سریع از حالت نشسته یا دراز کشیده بلند شوید، ممکن است احساس سبکی سر یا سرگیجه داشته باشید. سرگیجه اغلب به عنوان احساس چرخش توصیف می شود، گویی که جهان در حال چرخش است. در واقع سرگیجه یک بیماری نیست بلکه یک علامت است. برخی افراد نیز سرگیجه را به شرح زیر توصیف می کنند:

از دست دادن تعادل

خیره کننده

مشکل در راه رفتن

علائم سرگیجه چیست؟

گاهی اوقات علائم دیگری با سرگیجه همراه است، مانند:

کاهش شنوایی در یک گوش

صدای زنگ در گوش را بشنوید

نیستاگموس (حرکت غیرقابل کنترل چشم، معمولاً از یک طرف به سمت دیگر)

اختلالات تمرکز چشم (به دلیل درد چشم)

آیا سرگیجه و چربی خون به هم مرتبط هستند؟

لیپیدهای خون و سرگیجه تا حدودی مرتبط هستند. زمانی که چربی خون بالا باشد، احتمال ابتلا به فشار خون بالا افزایش می یابد. از طرفی با مشکلاتی مانند افزایش چربی در خون، ممکن است در گردش خون مشکل ایجاد شود و فرد دچار سرگیجه شود.

برای علائم سرگیجه به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به اینکه سرگیجه می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، بهتر است پس از مشاهده علائم آن با پزشک عمومی مشورت کنید. امکان دریافت وقت ملاقات حضوری و مشاوره تلفنی با پزشک عمومی در مطب برای شما وجود دارد.

انواع سرگیجه چیست؟

دو نوع مختلف سرگیجه وجود دارد:

سرگیجه محیطی

سرگیجه مرکزی

سرگیجه محیطی نتیجه یک مشکل در گوش داخلی است که تعادل را کنترل می کند. سرگیجه مرکزی به مشکلاتی در مغز، مخچه یا ساقه مغز اشاره دارد.

چه چیزی باعث سرگیجه ناگهانی یا دائمی می شود؟ (چرا من سرگیجه دارم)

سرگیجه در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در افراد بالای 65 سال شایع تر است. علائم سرگیجه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. کاهش ناگهانی فشار خون یا کم آبی بدن می تواند باعث سرگیجه شود. علل سرگیجه متفاوت است و در شرایط مختلف ظاهر می شود.

گاهی بیماری های خاصی باعث این علامت می شوند و در برخی موارد این علامت می تواند عارضه ای باشد که در اثر مصرف داروی خاص یا انجام عمل خاصی ایجاد می شود. برای بررسی این علامت و یافتن علت آن باید به پزشک مراجعه کنید. سرگیجه می تواند بی ضرر یا خطرناک باشد و می تواند به دلایلی مانند دلایل سطح خون رخ دهد. بنابراین باید مطالعه شود.

طبق تحقیقات موسسه تعادل و سرگیجه آمریکا، سرگیجه محیطی معمولاً شدیدتر از سرگیجه مرکزی احساس می شود. برخی از علل سرگیجه مرکزی عبارتند از:

میگرن

سکته

ضربه مغزی

نوروم آکوستیک (توده خوش خیم در عصب دهلیزی نزدیک گوش داخلی)

اسکلروز چندگانه

تومورهای مغزی

1. علت سرگیجه بعد از نوشیدن الکل (علت سرگیجه و سبکی سر)

الکل می تواند تعادل را بر هم بزند. هنگامی که پیام های تعادل با تاخیر تفسیر می شوند، بدن نمی تواند تعادل را حفظ کند و سرگیجه ایجاد می شود. از طرفی با مصرف این نوشیدنی افت فشار خون نیز ممکن است رخ دهد.

2. علت ضعف و سرگیجه بدن (علت بی حسی و سرگیجه بدن)

هنگامی که بدن ضعیف است، فشار خون کاهش می یابد. از طرفی قند خون نیز کاهش می یابد. همه این موارد باعث سرگیجه و بی حسی بدن می شود. معمولا یک لیوان شکر و آب نمک می تواند خلق و خوی فرد را بهبود بخشد و علت ضعف بدن را از بین ببرد.

3. علت سرگیجه ناگهانی و سیاهی چشم

چشم ها یکی از اندام هایی هستند که پیام های لازم برای حفظ تعادل را رد و بدل می کنند. وقتی چشمان خود را می بندید، منبع تعادل را از بین می برید. این مشکل می تواند باعث سرگیجه و از دست دادن تعادل در برخی افراد شود. به خصوص کسانی که احساس مستی می کنند.

4. علت سرگیجه در کرونا

در برخی موارد، ویروس کرونا می تواند باعث اختلالات گوش شود. این مشکل تعادل بدن را به هم می زند و می تواند باعث سرگیجه و سبکی سر شود.

5. سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV)

سرگیجه حمله ای خوش خیم شایع ترین شکل سرگیجه محیطی است. این نوع سرگیجه به صورت دوره های مکرر و کوتاه خود را نشان می دهد. برخی از حرکات سر نیز می تواند BPPV را تحریک کند. تصور می شود که به دلیل شکستن قطعات کوچک در کانال گوش داخلی و تحریک موهای ریز در گوش داخلی اتفاق می افتد. این باعث سردرگمی فرد می شود و باعث احساس سرگیجه و علت خونریزی ناگهانی بینی می شود.

6. علت سرگیجه و عدم تعادل (کدام ارگان ها در حفظ تعادل نقش دارند)

یکی از راه حل هایی که به شما در یافتن علت سرگیجه کمک می کند، شناخت اندام هایی است که در حفظ و پیشگیری از اختلالات تعادل نقش دارند. بنابراین به موارد زیر توجه کنید. حس تعادل شما به ترکیبی از قسمت های مختلف سیستم حسی شما بستگی دارد. این موارد شامل موارد زیر است:

چشم: که به شما کمک می کند موقعیت فضایی بدن و نحوه حرکت آن را تعیین کنید.

اعصاب حسی: که پیام هایی را در مورد حرکات و وضعیت بدن به مغز شما می فرستند.

گوش داخلی: جایی که حسگرهایی قرار دارند که به تشخیص جاذبه و حرکات عقب و جلو کمک می کنند.

ساختار گوش

برای درک بهتر سرگیجه، به درک آناتومی گوش کمک می کند. امواج صوتی از طریق مجرای شنوایی خارجی به پرده گوش می رسد و باعث ارتعاش پرده گوش می شود. این ارتعاشات از طریق 3 استخوان کوچک به نام های چکش، اینکوس و رکاب (که در گوش میانی قرار دارند) به حلزون گوش و سپس عصب دهلیزی می رسد. در نهایت این سیگنال ها به مغز می رسد.

اما گوش داخلی نقشی در شنوایی ندارد و وظیفه حفظ تعادل را بر عهده دارد. گوش داخلی از 3 کانال نیم دایره ای عمود بر یکدیگر تشکیل شده است. این کانال های نیم دایره ای دارای سلول های عصبی مو مانند حساسی هستند که مانند ژیروسکوپ بدن عمل می کنند.

حرکت مایع در داخل کانال های نیم دایره ای این سلول های مو مانند را تحریک می کند. این سیستم با استفاده از گیرنده های بینایی و گیرنده های حسی در بدن به حفظ تعادل کمک می کند. اختلال در این مسیر منجر به سرگیجه می شود.

برای تشخیص و درمان سرگیجه، باید با یک متخصص مغز و اعصاب یا متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. در مطب دکتر خود می توانید با بهترین متخصصان مغز و اعصاب ملاقات کنید، از طریق تلفن یا آنلاین با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای ویزیت حضوری برنامه ریزی کنید.

حرکت مایع مجاری نیم‌دایره‌ای گوش باعث سرگیجه می‌شود.

لابیرنتیت یا التهاب لابیرنت (عفونت گوش میانی در بزرگسالان و سرگیجه)

لابیرنتیت باعث سرگیجه یا احساس چرخش می شود، در حالی که شما ساکن و بی حرکت هستید. عفونت گوش داخلی نیز باعث این شکل از سرگیجه می شود. عفونت گوش داخلی اغلب با علائم دیگری مانند تب و گوش درد همراه است. این عفونت در حفره های پیچ در پیچ داخل گوش داخلی رخ می دهد. یک بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا می تواند باعث این عفونت شود. عفونت های باکتریایی گوش نیز گاهی علت این نوع سرگیجه است. گاهی اوقات این عارضه ممکن است به دلیل عوارض ناشی از شستن گوش ایجاد شود.

نوریت وستیبولار یا التهاب ناشی از عفونت گوش داخلی

نوریت دهلیزی باعث شروع ناگهانی سرگیجه می شود. این سرگیجه ها می توانند باعث بی ثباتی، گوش درد، حالت تهوع و استفراغ شوند. نوریت دهلیزی ناشی از عفونتی است که به عصب دهلیزی گسترش می یابد که تعادل را کنترل می کند. این وضعیت معمولاً در نتیجه یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می دهد.

بیماری منیر

تجمع مایع در گوش داخلی یا سیستم اندولنفاتیک باعث بیماری منیر می شود. علت این تجمع مشخص نیست. بیماری منیر باعث سرگیجه ناگهانی می شود که می تواند تا 24 ساعت طول بکشد. سرگیجه اغلب آنقدر شدید است که باعث تهوع و استفراغ می شود. بیماری منیر همچنین باعث کاهش شنوایی، صدای زنگ در گوش و احساس پری گوش می شود.

کلستاتوم یا کیست گوش

کلاستاتوم یا کیست گوش یکی از انواع بیماری گوش است که به معنای رشد غیر سرطانی پوست گوش میانی است و معمولاً در اثر عفونت مکرر ایجاد می شود. با رشد این توده در پشت پرده گوش، به ساختارهای استخوانی گوش میانی آسیب وارد می شود و می تواند منجر به کاهش شنوایی و سرگیجه در گوش میانی شود.

میگرن (سرگیجه و حساسیت به صدا)

افراد مبتلا به میگرن حتی اگر سردردهای شدید نداشته باشند، ممکن است دچار سرگیجه شوند. حدود 40 درصد از مبتلایان به میگرن سرگیجه را تجربه می کنند. این حملات سرگیجه می تواند چندین ساعت طول بکشد و با سردرد و حساسیت به نور و صدا همراه است.

مشکلات گردش خون

اگر قلب به اندازه کافی خون به مغز پمپاژ نکند، احساس سرگیجه، ضعف یا خستگی می کنید. کاهش شدید فشار خون سیستولیک ممکن است پس از نشستن سریع یا ایستادن خیلی سریع رخ دهد.

گردش خون ضعیف

مشکلاتی مانند کاردیومیوپاتی، حمله قلبی، آریتمی قلبی و حمله ایسکمیک گذرا می توانند باعث سرگیجه و خواب آلودگی شوند. کاهش حجم خون می تواند جریان خون به مغز یا گوش داخلی را کاهش دهد. در نتیجه سرگیجه ایجاد می شود.

متن انگلیسی: “سرگیجه می تواند ناشی از مشکل در گردش خون باشد. اگر نتوانید خون غنی از اکسیژن کافی را به مغز پمپاژ کنید، ممکن است احساس سبکی سر داشته باشید و حتی بیهوش شوید. جریان خون پایین می تواند ناشی از لخته شدن خون، نارسایی قلبی، شریانی باشد. انسداد و ضربان قلب نامنظم. مشکل می تواند با افزایش سن بدتر شود.”
ترجمه فارسی: “سرگیجه می تواند ناشی از مشکل جریان خون باشد. اگر نتوانید خون غنی از اکسیژن کافی را به مغز پمپاژ کنید، ممکن است احساس سرگیجه و حتی غش کنید.” جریان ضعیف خون می تواند ناشی از لخته شدن خون، نارسایی قلبی باشد. انسداد شریان ها و ضربان قلب نامنظم است و با افزایش سن بدتر می شود.

از سایت gradyhealth

مشکلات عصبی

برخی از اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس می توانند باعث از دست دادن تدریجی تعادل شوند.

7. عوارض دارویی

سرگیجه می تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد. داروهایی مانند داروهای ضد تشنج، ضد افسردگی و آرام بخش. اگر فشار خون بالا دارید، داروهای فشار خون می توانند باعث سرگیجه شوند.

8. اختلالات اضطرابی

برخی از اختلالات اضطرابی می توانند باعث سرگیجه شوند. اختلالاتی مانند حملات پانیک، ترس از ترک خانه یا ترس از قرار گرفتن در فضاهای باز بزرگ (اگورافوبیا).

9. کاهش سطح آهن (کم خونی)

در صورت کم خونی، علایم دیگری علاوه بر سرگیجه، از جمله خستگی، ضعف و رنگ پریدگی پوست ممکن است مشاهده شود.

ده قند خون پایین (هیپوگلیسمی)

اگرچه این حالت معمولا در افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد، اما در سایرین نیز دیده می شود. سرگیجه ممکن است با تعریق و اضطراب همراه باشد.

11. مسمومیت با مونوکسید کربن (سرگیجه و مشکلات گوارشی)

علائم مسمومیت با مونوکسید کربن اغلب عبارتند از:

سردرد

سرگیجه

ضعف

مشکلات گوارشی

بالا آوردن

درد قفسه سینه

گیجی

12. گرمای بیش از حد و کم آبی بدن

اگر در هوای گرم فعال هستید یا مایعات کافی نمی نوشید، ممکن است در اثر گرمای بیش از حد (هیپرترمی) یا کم آبی احساس سرگیجه کنید. کم آبی بدن به دنبال کاهش تنها 1 تا 2 درصد از وزن بدن می تواند باعث سرگیجه شود. حتی کم آبی خفیف می تواند باعث سرگیجه شود. از طرفی کمبود آب در بدن می تواند باعث افت فشار خون و در نتیجه سرگیجه شود. برخی رژیم ها نیز باعث کم آبی بدن می شوند.

13. سرگیجه صبحگاهی

سرگیجه صبحگاهی چیزی است که برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد و جای نگرانی نیست. اگر بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب در صبح احساس سرگیجه می کنید، ممکن است به دلیل تغییر ناگهانی وضعیت بدن باشد که بدن شما از حالت دراز کشیدن به حالت ایستاده حرکت می کند.

14. علت سرگیجه در سرماخوردگی (سینوزیت و سرگیجه)

اگر از سرماخوردگی یا سینوزیت و سرگیجه رنج می برید، حتما متوجه شدید که سرگیجه در حال بدتر شدن است. زیرا مایعات و تورم زیادی در سینوس ها وجود دارد. تورم این سینوس ها که به گوش داخلی متصل هستند باعث سرگیجه می شود.

15. آپنه خواب (علت سرگیجه در خواب)

اگر از آپنه خواب رنج می برید یا همسرتان به شما گفته است که زیاد خروپف می کنید، الگوهای تنفس شبانه شما ممکن است مقصر سرگیجه صبحگاهی شما باشد. آپنه خواب در واقع یک وضعیت انسداد تنفسی است. این بدان معنی است که تنفس در شب به طور موقت متوقف می شود. این اختلال در تنفس می تواند منجر به کاهش میزان اکسیژن در خون شود. در نتیجه صبح که از خواب بیدار می شوید احساس سرگیجه خواهید داشت.

برای تشخیص و درمان سرگیجه می توانید با یک متخصص مغز و اعصاب یا یک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. در مطب دکتر خود می توانید با بهترین متخصصان مغز و اعصاب ملاقات کنید، از طریق تلفن یا آنلاین با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای ویزیت حضوری برنامه ریزی کنید.

16. کمبود ویتامین B12 (کمبود آن ویتامین باعث سرگیجه می شود)

کمبود این ویتامین ضروری می تواند منجر به تعدادی از مشکلات عصبی از جمله احساس عدم تعادل، سرگیجه عصبی، فشار خون پایین و کاهش جریان خون به مغز شود. منابع غنی از ویتامین B12 شامل گوشت، محصولات لبنی و غلات صبحانه غنی شده است. این مورد را می توان علت سرگیجه در دوران بارداری و شیردهی دانست.

17. بیماری قلبی

گاهی اوقات سرگیجه یکی از علائم بیماری قلبی است. مشکلات قلبی شامل باریک شدن دریچه های قلب، فیبریلاسیون دهلیزی و تصلب شرایین است. این مشکلات باعث کاهش جریان خون در مغز می شود.

18. بیماری حرکت: کشتی ها، قایق ها و جت اسکی می توانند باعث سرگیجه شوند.

احساس سرگیجه پس از بازگشت از سفر دریایی بسیار رایج است. دکتر کارول فاستر، محقق دانشگاه کلادرو، می گوید برای برخی افراد، این احساس می تواند تا یک سال پس از سفر روی آب ادامه داشته باشد. تقریباً 75 درصد از ملوانان این احساس سردرگمی را تجربه می کنند. هواپیما، اتومبیل، قطار و مترو و حتی دراز کشیدن روی تخت آبی می تواند باعث سرگیجه شود. در این موارد قرص خودرو دیمن هیدرینات به کاهش علائم بیماری فرد کمک می کند.

هواپیما، ماشین، قطار و مترو و حتی دراز کشیدن روی تخت آبی هم می‌تواند باعث سرگیجه شود.

عوامل خطر سرگیجه چیست؟

مشکلات و شرایط خاصی می توانند نقش موثری در سرگیجه داشته باشند:

آسیب به سر می تواند خطر سرگیجه را افزایش دهد. عفونت گوش می تواند عصب دهلیزی را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به لابیرنتیت شود.

سرگیجه می تواند یکی از عوارض جانبی بسیاری از داروها از جمله برخی رقیق کننده های خون، داروهای ضد افسردگی، ضد فشار خون، داروهای ضد افسردگی و حتی آسپرین باشد.

در برخی افراد، نوشیدن الکل می تواند باعث سرگیجه شود.

به نظر می رسد زنان مسن نسبت به سایرین در خطر ابتلا به این بیماری اندکی بالاتر هستند.

وجود بیماری های قلبی عروقی به ویژه در افراد مسن.

به طور کلی در صورت بروز سرگیجه با ویژگی های زیر به پزشک مراجعه کنید:

دوباره بگو

ناگهان

شدید، قوی

بلند مدت

غیر قابل توضیح

اگرچه سرگیجه نشانه یک بیماری جدی نیست. اما اگر همراه با هر یک از موارد زیر دچار سرگیجه شدید، فوراً از پزشک کمک بگیرید:

سردرد جدید، متفاوت یا شدید

دوبینی یا از دست دادن بینایی

از دست دادن شنوایی

مشکل در صحبت کردن

ضعف در پاها یا بازوها

از دست دادن هوشیاری

سقوط یا مشکل در راه رفتن

بی حسی یا گزگز

آیا سرگیجه نشانه بارداری است؟ (سرگیجه و حالت تهوع و علل سرگیجه در زنان)

حتما از خود می پرسید که آیا سرگیجه از علائم بارداری است؟ حالت تهوع و سرگیجه از مشکلات شایع دوران بارداری است. به نظر می رسد تغییرات هورمونی در این امر نقش داشته باشد. محققان معتقدند تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث ایجاد تغییراتی در گوش داخلی می شود. با گذشت زمان و با پیشرفت بارداری، علائم تهوع و سرگیجه بهبود می یابد. مشکلات تعادل در دوران بارداری نیز می تواند ناشی از تغییر وزن بدن و وضعیت بدن در دوران بارداری باشد. در موارد شدید، اندانسترون برای تسکین حالت تهوع تجویز می شود.

سرگیجه چگونه تشخیص داده می شود؟

روش های مختلفی برای تشخیص وجود سرگیجه محیطی و مرکزی توسط پزشک وجود دارد که در جدول زیر به آنها اشاره کرده ایم. معاینه گوش برای بررسی علائم عفونت و راه رفتن در خط مستقیم برای بررسی تعادل توسط پزشک بررسی می شود:

روش شناسایی انواع سرگیجه در کودکان و بزرگسالانتوضیحاتتشخیص سرگیجه مرکزیپزشک از فرد می‌خواهد که بایستد و بازوهای خود را در کنار پاهایش قرار دهد و سپس چشم‌های خود را ببندد. اگر فرد پس از بستن چشم‌ها تعادل خود را از دست داد، علت سرگیجه می‌تواند به دلیل وجود مشکل در سیستم عصبی مرکزی باشد.تشخیص سرگیجه محیطیدر آزمایش خون برای سرگیجه، پزشک از فرد می‌خواهد تا با چشمان بسته، ۳۰ ثانیه راه برود. اگر فرد از مسیر منحرف شود یا تعادل خود را از دست دهد، ممکن است نشان‌دهنده‌ ضایعه‌ای در گوش داخلی باشد، که باعث سرگیجه‌ محیطی می‌شود.تشخیص سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش خیماگر پزشک به سرگیجه‌ وضعیتی حمله‌ای خوش خیم شک دارد، ممکن است مانور دیکس هالپیک (Dix-Hallpike) را انجام دهد. در طی این تست، پزشک شما را به سرعت از حالت نشسته به حالت دراز کشیده منتقل می‌کند، درحالی‌که سر شما در پایین‌تر از بدن شماست. در این حالت باید چشم خود را باز نگه‌دارید تا پزشک بتواند حرکات چشم شما را ردیابی کند. این مانور باعث ایجاد سرگیجه در افراد مبتلا به سرگیجه‌ وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم می‌شود.تست‌های آزمایشگاهیالکترونیستاگموگرافی یا ارزیابی الکتریکی سرگیجه می‌تواند به تمایز بین سرگیجه‌ محیطی و مرکزی كمک كند، اما به‌طور معمول انجام نمی‌شود. با‌توجه‌به نتایج معاینه و آزمایشات گفته‌شده، پزشک آزمایشات تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن و MRI از مغز و گردن را درخواست می‌کند تا سایر علل سرگیجه را رد کند.سرگیجه چگونه تشخیص داده‌می‌شود؟

درمان سرگیجه چیست؟

یکی از اصلی ترین مواردی که در درمان سرگیجه موثر است، تشخیص علت آن است. پس از یافتن علت این علامت می توان اقدامات لازم را برای درمان آن انجام داد. بنابراین باید با پزشک مشورت کنید تا آزمایشات لازم را برای تشخیص علت این علامت انجام دهید و سپس بهترین روش درمان سرگیجه را در نظر بگیرید. موارد زیر نیز در درمان سریع سرگیجه موثر است:

از مصرف کافئین، شکلات، الکل و سیگار خودداری کنید

وقتی احساس سرگیجه می کنید، در اتاقی ساکت و تاریک دراز بکشید

به محض اینکه احساس سرگیجه کردید بنشینید

هنگام راه رفتن از عصا استفاده کنید (در صورت لزوم)

هنگام خواب 2 یا چند بالش زیر سر خود قرار دهید

هنگام بیدار شدن در شب چراغ را روشن کنید تا از زمین خوردن جلوگیری کنید

در صورت احساس سرگیجه از رانندگی خودداری کنید

پروستراپی که شامل قرار دادن وسیله ای روی گوش است

تزریق کورتیکواستروئید به گوش میانی

1. درمان سرگیجه با کنترل مشکلات زمینه ای (درمان خانگی سرگیجه)

بیشتر موارد سرگیجه طی چند روز خود به خود از بین می رود. پیشگیری از سرگیجه ممکن نیست. با این حال، یک سبک زندگی سالم می تواند احتمال تکرار حملات را کاهش دهد. کنترل عوامل خطر سکته مغزی می تواند خطر سرگیجه مرکزی را کاهش دهد، از جمله کنترل فشار خون بالا، کنترل دیابت، کنترل کلسترول و اجتناب از محصولات تنباکو.

2. داروهای درمان سرگیجه (بهترین قرص برای درمان سرگیجه)

برخی از داروها می توانند به توقف سرگیجه کمک کنند. رایج ترین داروهای تجویز شده برای سرگیجه عبارتند از:

آنتی بیوتیک (برای درمان عفونت گوش)

آنتی هیستامین ها

پروکلروپرازین (برای رفع حالت تهوع)

بنزودیازپین ها: داروهای ضد اضطراب که می توانند علائم سرگیجه را تسکین دهند. دیازپام (والیوم) و آلپرازولام (زاناکس) به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها تعلق دارند.

متن انگلیسی: 《سرگیجه حاد بهتر است با داروهای غیر اختصاصی مانند دیمن هیدرینات (درامامین®) و مکلیزین (Bonine®) درمان شود. ) و مکلیزین (Bonine®) برای درمان.》

از سایت health.osu.edu

3. درمان منیر

افراد مبتلا به بیماری منیر معمولا از دارویی به نام بتاهیستین (بتاسرک) استفاده می کنند که می تواند به کاهش فشار مایع در گوش داخلی و تسکین علائم سرگیجه کمک کند. محدود کردن مصرف سدیم و استفاده از دیورتیک ها برای کاهش سطح مایعات باید در درمان افراد مبتلا به بیماری منیر در نظر گرفته شود.

4. مانورهای فیزیوتراپی

دو مانور اصلی فیزیوتراپی، مانور اپلی و مانور براند-داروف، برای درمان علائم سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم استفاده می شود. سعی کنید با کمک پزشک این تکنیک ها را به درستی انجام دهید. این مانورها شامل موارد زیر است:

مانور اپلی (Epley)

به عنوان یک قاعده، پزشک مانور Epley را انجام می دهد. زیرا نیاز به حرکات سریع و چرخش سر دارد. حرکات خاص سر باعث می شود که کریستال ها در کانال شنوایی داخلی حرکت کنند و به بهبود سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم کمک کنند.

از آنجایی که این حرکات در ابتدا ممکن است سرگیجه را بدتر کند، باید توسط یک متخصص طب فیزیکی یا متخصص انجام شود. انجام این مانور برای افرادی که مشکلات گردن و کمر دارند توصیه نمی شود. اگر سرگیجه از گوش چپ شروع شده باشد:

لبه تخت بنشینید. سر خود را 45 درجه به چپ بچرخانید.

در حالی که سر هنوز در زاویه 45 درجه است، به سرعت به پشت دراز بکشید.

30 ثانیه صبر کنید تا سرگیجه متوقف شود.

بدون اینکه سر خود را بلند کنید، سر خود را 90 درجه به سمت راست بچرخانید. 30 ثانیه صبر کنید.

سر و بدن خود را به سمت راست بچرخانید تا به زمین نگاه کنید. 30 ثانیه صبر کنید. سپس به آرامی بنشینید، اما چند دقیقه روی تخت بمانید.

اگر سرگیجه از گوش راست منشا می گیرد، این تمرینات را معکوس کنید. این حرکات را هر شب 3 بار قبل از خواب انجام دهید تا به مدت 24 ساعت از سرگیجه خلاص شوید.

از آنجا که این حرکات در ابتدا می‌تواند به وخیم‌تر شدن سرگیجه منجر شود، باید توسط یک متخصص حرفه‌ای یا فیزیوتراپیست انجام شوند.

مانور برانت – داروف (Brandt-Daroff)

شما می توانید مانور برانت-داروف را در خانه انجام دهید. این مانور علائم سرگیجه حمله ای خوش خیم را کاهش می دهد. برای انجام تمرینات برانت داروف مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

روی لبه تخت نزدیک به وسط بنشینید و پاهای خود را آویزان کنید.

به پهلوی راست دراز بکشید و سر خود را به سمت سقف بچرخانید. حداقل 30 ثانیه در این حالت بمانید.

به حالت ایستاده برگردید و به مدت 30 ثانیه مستقیم به جلو نگاه کنید.

این مراحل را تکرار کنید، اما این بار به پهلوی چپ خود دراز بکشید.

برای بهترین نتیجه، باید این مانور را چندین بار در روز تکرار کنید.

انتظار برای از بین رفتن سرگیجه ممکن است برای برخی افراد بهترین گزینه باشد. سرگیجه می تواند در چند ساعت، دقیقه یا حتی چند ثانیه از بین برود. در این موارد، بهتر است قبل از امتحان گزینه درمانی دیگر منتظر بمانید تا بدن خود را ترمیم کند.

5. جراحی برای درمان سرگیجه حاد

اگر روش های درمانی موثر واقع نشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. جراحی در درمان سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV) و نوروم آکوستیک مناسب است.

برای تشخیص و درمان سرگیجه باید به کدام پزشک مراجعه کرد؟

برای تشخیص علت و درمان سرگیجه می توانید با پزشک عمومی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. در وب سایت پزشک خود می توانید از مشاوره تلفنی گوش و حلق و بینی یا مشاوره پیامکی بدون مراجعه به مطب استفاده کنید.

چگونه از حملات سرگیجه جلوگیری کنیم؟

معمولاً نمی توان از سرگیجه اولیه اجتناب کرد، اما برخی رفتارها می توانند به جلوگیری از یک دوره دیگر سرگیجه کمک کنند. با اجتناب از موارد زیر می توانید به درمان آن کمک کنید:

به چراغ های چشمک زن نگاه نکنید

از حرکات سریع سر جلوگیری کنید

زیاد خم نشوید

از جستجو و جستجوی طولانی مدت خودداری کنید

شما می توانید با بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود آشنا شوید، به صورت تلفنی یا آنلاین با آنها مشورت کنید و همچنین برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

درمان سرگیجهپیشگیری از سرگیجهکنترل مشکلات زمینه ایاجتناب از نگاه به چراغ‌های روشن و چشمک‌زنمصرف داروهای درمان سرگیجهپرهیز از خم‌شدن بیش‌از‌حدمانور اپلی (Epley)اجتناب از حرکت سریع سرمانور برانت – داروف (Brandt-Daroff)پرهیز از زل‌زدن و نگاه‌کردن طولانی‌مدتدرمان و پیشگیری از ابتلا به سرگیجه

نتیجه گیری و راهنمایی برای مراجعه به پزشک

سرگیجه یکی از علائمی است که می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. این علامت می تواند نشان دهنده بیماری، افت فشار، عدم تعادل و موارد دیگری باشد که در این مقاله به تفصیل توضیح داده ایم. برای تعیین علت سرگیجه، باید با پزشک مشورت کنید.

از آنجایی که علل مختلفی می تواند این مشکل را ایجاد کند، می توانید با پزشک عمومی، متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. علاوه بر ویزیت حضوری، می‌توانید از طریق وب‌سایت پزشک خود، مشاوره آنلاین پیامکی و تلفنی را نیز از متخصصان برتر دریافت کنید.

پزشک شما مراقب سلامتی شماست!

سوالات متداول شما

در زیر به برخی از سوالات متداول در مورد سرگیجه پاسخ داده ایم. با ما بمان.

قرص دیمن هیدرینات برای سرگیجه خوب است؟

این دارو برای درمان حالت تهوع، استفراغ و بیماری حرکت استفاده می شود.

علت سرگیجه در زنان جوان چیست؟

علاوه بر دلایلی که برای سرگیجه بیان کردیم، ممکن است قاعدگی در افراد مبتلا به کم خونی نیز باعث سرگیجه و سردردهای قاعدگی شود.

دمنوش برای سرگیجه مفید است؟

در مواردی که سرگیجه به دلیل علائم فشار خون پایین است، می توانید از دمنوش های حاوی قند استفاده کنید.

برای سرگیجه و حالت تهوع چه بخوریم؟ برای سرگیجه چی خوبه؟

زنجبیل، موز، سیب و میوه های تازه بخورید. همچنین از خواص اسطوخودوس برای درمان سرگیجه و سایر گیاهان دارویی غافل نشوید.

سرگیجه نشانه چه بیماری است؟

سرگیجه شدید گاهی اوقات ناشی از یک بیماری نادر است که بر گوش داخلی به نام بیماری منیر تأثیر می گذارد.

ایا کمبود ویتامین دی باعث سرگیجه میشود؟

بله، اگر ویتامین D کافی دریافت نکنید، ممکن است دچار سرگیجه، سردرد و بله، کمبود انرژی و خستگی شوید.

برای سرگیجه و حالت تهوع چه قرصی بخوریم؟

اگر سرگیجه شما با حالت تهوع همراه است، از آنتی هیستامین های بدون نسخه مانند مکلیزین یا دیمن هیدرینات (درامامین) استفاده کنید. اینها می توانند باعث خواب آلودگی شوند.

اب قند برای سرگیجه خوبه؟

بله، گلوکز نوعی انرژی است که مستقیماً توسط سلول های مغز جذب می شود. حتی مصرف گلوکز قبل از ورزش نشان داده است که به جلوگیری از سرگیجه بعد از ورزش کمک می کند.

منابع: healthline, medicinenet, medicalnewstoday, medlineplus, mayoclinic, dailyhealth, vestibular, health.harvard, womenshealthmag

علت سرگیجه هنگام خواب چیست؟ سرگیجه احساس چرخش خود یا محیط است. افرادی که سرگیجه را تجربه می کنند معمولاً آن را به عنوان احساس عدم تعادل، سرگیجه، احساس چرخش اشیاء در محیط یا احساس چرخش در سر گزارش می کنند.

سرگیجه هنگام خواب یا سرگیجه هنگام چرخش و چرخش در خواب چیست؟

سرگیجه هنگام خواب یا سرگیجه ناشی از چرخش به پهلو در خواب یکی از شایع ترین انواع سرگیجه است. در این نوع سرگیجه، فرد هنگام خوابیدن هنگام چرخش از پهلو به پهلو احساس سرگیجه می کند که عمدتاً به دلیل وجود بیماری گوش داخلی است که باعث سرگیجه می شود که به آن سرگیجه موقعیتی خوش خیم (BPPV) می گویند. ) تماس گرفت. این سرگیجه با احساس چرخش ناگهانی محیط اطراف یا چرخش خود فرد پس از تغییر ناگهانی وضعیت سر یا بدن خود را نشان می دهد.

این اختلال باعث سرگیجه خفیف تا شدید می شود. این نوع سرگیجه با تغییرات خاصی در موقعیت سر شروع می شود. معمولاً وقتی سرمان را بالا و پایین می‌بریم، وقتی به پهلو دراز می‌کشیم، یا وقتی از رختخواب بلند می‌شویم یا وقتی می‌خواهیم چیزی را از کمد بالایی مثلاً کمد بالا ببریم، اتفاق می‌افتد.

این نوع سرگیجه ها باعث ایجاد احساس بسیار بدی می شود که فرد می تواند چندین روز درگیر آن باشد. سرگیجه به دلیل ماندن فرد در خانه و اینکه در صورت راه رفتن ممکن است زمین بخورد و عواقب جدی تری داشته باشد، یک اورژانس پزشکی محسوب می شود.

اگر از آن دسته افرادی هستید که از این نوع سرگیجه رنج می برید، در اسرع وقت برای درمان به مرکز سرگیجه آوای امید مراجعه کنید. خوشبختانه در مرکز آوای امید سرگیجه درمان هایی برای این نوع سرگیجه داریم که بسیار موثر و رضایت بخش است.

نوع دیگری از سرگیجه وجود دارد که در صبح و بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب رخ می دهد. این سرگیجه با سرگیجه BBPV متفاوت است و به هیچ وجه در گروه سرگیجه واقعی طبقه بندی نمی شود، در پایان این مقاله به توضیح علت این نوع سرگیجه می پردازیم. این نوع سرگیجه ها بیشتر شبیه گیجی هستند تا سرگیجه واقعی.

علائم BPPV یا سرگیجه هنگام غلتیدن از یک طرف به سمت دیگر چیست؟

علائم این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم و نشانه های این نوع سرگیجه گذرا و مختصر است و این علائم کمتر از یک دقیقه طول می کشد. دوره های این نوع سرگیجه ممکن است برای مدتی از بین برود و پس از مدتی دوباره عود کند.

فعالیت هایی که باعث علائم BPPV می شوند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است، اما در بیشتر افراد با حرکت سر شروع می شود.برخی افراد نیز هنگام ایستادن و راه رفتن احساس عدم تعادل می کنند.

این نوع سرگیجه در صورتی که با علائم زیر همراه باشد اورژانسی محسوب می شود که باید در اسرع وقت برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه شود:

سردردی متفاوت از سردردهای معمولی

تب

دوبینی یا تاری دید

مشکل در صحبت کردن

بی حسی دست و پا

بی هوشی

اختلال افتادن یا راه رفتن

علائم و نشانه های ذکر شده در بالا ممکن است نشان دهنده اختلالات جدی تری باشد

علل سرگیجه خواب یا BPPV:

گفتیم سرگیجه هنگام خواب یا سرگیجه ناشی از حرکات سر معمولاً ناشی از بیماری های گوش داخلی است. در گوش داخلی اندام هایی وجود دارد که وظیفه حفظ تعادل را بر عهده دارند. کریستال های کریستا لیهای در سیستم تعادلی گوش داخلی قرار دارند و جابجایی این کریستال ها از محل خود باعث عدم تعادل و سرگیجه می شود. چرا این کریستال ها حرکت می کنند و BPPV رخ می دهد. در بیشتر موارد، BPPV هیچ علت شناخته شده ای ندارد که به آن BPPV ایدیوپاتیک می گویند. اگر این بیماری علتی داشته باشد، معمولاً با سکته های آهسته همراه است. به طور جدی در سر ایجاد می شود. علل کمتر شایع عبارتند از بیماری هایی که به گوش داخلی آسیب می رسانند و به ندرت صدماتی که می تواند در طی روش های طولانی در جایی که فرد به پشت دراز می کشد، مانند روی صندلی دندانپزشکی، رخ دهد. این اختلال می تواند با میگرن نیز وجود داشته باشد.

نقش گوش در سرگیجه چیست:

در داخل گوش اندام بسیار ظریفی به نام هزارتوی دهلیزی وجود دارد که از سه ساختار لوله مانند به نام کانال های نیم دایره ای تشکیل شده است. در داخل این کانال های نیم دایره، ساختارهای حسی و سیال مو مانند وجود دارد که حرکات سر را کنترل می کند.

سایر ساختارهای داخل گوش به نام اتولیت بر حرکات سر در محور افقی (بالا و پایین و چپ به راست) نظارت می کنند.در داخل این اتولیت ها کریستال هایی وجود دارد که انسان را به جاذبه زمین حساس می کند.

به دلایل مختلفی می توان این کریستال ها را از جای خود بیرون کشید و وارد یکی از مجاری نیم دایره ای شد و مجاری نیم دایره ای را نسبت به موقعیت سر حساس می کند در حالی که طبیعتاً مجاری نیم دایره ای به موقعیت سر حساس نیست. در خط افقی که باعث احساس سرگیجه می شود.

کدام افراد بیشتر مستعد ابتلا به BPPV هستند.

این بیماری اغلب در افراد بالای 50 سال رخ می دهد، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. و در زنان شایع تر از مردان است. ضربه به سر یا هر اختلال دیگری که در اندام های تعادل ایجاد می شود، فرد را مستعد ابتلا به BPPV می کند.

تشخیص سرگیجه شبه BPPV:

برای تشخیص BPPV که باعث سرگیجه در خواب می شود و با حرکات سر باعث سرگیجه می شود، یک سری ارزیابی ها در مرکز سرگیجه و تعادل آوای امید برای شناسایی علت اصلی سرگیجه لازم است. و سایر علل سرگیجه باید کنار گذاشته شوند.

آنچه در معاینه فیزیکی مهم است:

علائم و نشانه‌های سرگیجه ناشی از حرکات چشم یا سر که در عرض یک دقیقه برطرف می‌شوند

سرگیجه همراه با حرکات چشم که هنگام دراز کشیدن و چرخاندن سر به یک طرف رخ می دهد

مشاهده حرکات غیر ارادی چشم هنگام چرخش از یک طرف به طرف دیگر در حالت دراز کشیدن

ناتوانی در کنترل حرکات چشم

برای یافتن علت دقیق سرگیجه، ارزیابی های زیر باید انجام شود:

مانور تشخیصی و VNG:

هدف از این ارزیابی ها شناسایی حرکات غیر طبیعی چشم است. این ارزیابی ها به تشخیص دقیق اینکه آیا گوش داخلی علت سرگیجه است یا خیر کمک می کند. در این ارزیابی ها سر در موقعیت های مختلف قرار می گیرد یا اندام های تعادلی توسط هوا یا آب تحریک می شوند.

تست VNG از مراحل مختلفی تشکیل شده است. در این آزمایش، ابتدا وضعیت سیستم تعادل مرکزی، یعنی بخشی از مغز که مسئول حفظ تعادل است، ارزیابی می شود. برای انجام این تست، شما در مقابل مانیتور می ایستید، دوربینی در بالای چشم قرار می گیرد و حرکات چشم با استفاده از مانیتور دیگری مجهز به سیستم های آنالیز پیشرفته تجزیه و تحلیل می شود. پس از بررسی سیستم مغز، اکنون زمان بررسی سیستم تعادل گوش فرا رسیده است. در مجموعه تست VNG، فرد در وضعیت ها و وضعیت های مختلف سر قرار می گیرد و پاسخ سیستم تعادل کنترل می شود. در مرحله بعدی تست VNG، حالت پایدار با استفاده از سیستم کالری بررسی می شود.

پس از آن یک مانور تشخیصی انجام می شود که در آن سر به موقعیت های مختلف منتقل می شود و پاسخ های سیستم تعادلی گوش ثبت می شود.

اگر پس از انجام این آزمایشات مشخص شد که مشکل ناشی از کریستال های گوش است و بیماری BPPV ثابت شده است، اکنون زمان اقدام برای درمان است.

درمان سرگیجه خواب BPPV

درمان BPPV:

اگرچه سرگیجه هنگام خواب یا هنگام حرکت سر یک نوع خفیف از سرگیجه است، اما باید در اسرع وقت درمان شود زیرا می تواند باعث ایجاد احساس بسیار بد و کاهش کیفیت زندگی فرد شود.

در مرکز سرگیجه آوای امید برای درمان این نوع سرگیجه مانور درمانی توسط متخصص سرگیجه و تعادل انجام می شود که تاثیرات بسیار خوبی داشته و درمان قطعی محسوب می شود.این مانورها در مطب و تحت نظر انجام می شود. یک متخصص و شامل چندین حرکت ساده و ملایم برای حرکت سر وجود دارد. هدف از این مانور حرکت ذرات به خارج از کانال های نیم دایره است. و این ذرات در محل پیدایش خود که اندام های اتولیت است قرار می گیرند.

این مانور معمولا پس از یک تا دو جلسه درمانی موثر است. در طول درمان در مطب شنوایی شناس، مانورهایی را به شما آموزش می دهد که در خانه انجام دهید.

درمان جراحی:

در موارد بسیار نادری که این مانورها موثر نیستند، پزشک ممکن است درمان جراحی را برای شما در نظر بگیرد. در این حالت از یک صفحه استخوانی برای مسدود کردن قسمتی از گوش داخلی که باعث سرگیجه می شود استفاده می شود.این صفحه از پاسخ دهی کانال های نیم دایره ای به حرکات سر جلوگیری می کند. میزان موفقیت این عمل 90 درصد است.

اصلاح سبک زندگی و درمان های خانگی برای BPPV:

اگر از سرگیجه ناشی از BPPV رنج می برید به نکات زیر توجه کنید:

همیشه توجه داشته باشید که احتمال عدم تعادل در درون شما وجود دارد که می تواند منجر به زمین خوردن یا صدمات جدی شود.

هر زمان که احساس سرگیجه کردید و هر کجا که هستید، فورا بنشینید

مطمئن شوید که همیشه یک چراغ را در تاریکی روشن بگذارید تا دید خوبی داشته باشید

اگر در معرض خطر افتادن هستید، به طور موقت از عصا استفاده کنید

اگر علائم BPPV را دارید، به مرکز شنوایی و تعادل آوای امید مراجعه کنید. در صورت مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی، پزشک شما را برای ارزیابی های لازم به مراکز شنوایی شناسی ارجاع می دهد، قبل از مراجعه به پزشک، علائم خود را از شروع علائم تا زمان ظهور به دقت یادداشت کنید.

علت سرگیجه بعد از بیدار شدن چیست؟

همچنین نوعی سرگیجه وجود دارد که در صبح و بعد از بیدار شدن از خواب رخ می دهد، اما ربطی به حرکت سر ندارد و بیشتر احساس ترس است تا سرگیجه واقعی، ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

اگر سطح قند خون به کمتر از حد طبیعی برسد، مشکلی به نام هیپوگلیسمی ایجاد می کند. افت قند خون باعث اختلال در عملکرد صحیح مغز می شود. مغز برای عملکرد صحیح خود به قند خون وابسته است. اگر سطح قند خون خیلی پایین بیاید، سرگیجه ایجاد می شود که البته بیشتر به صورت سبکی سر و سبکی سر ظاهر می شود. علائم دیگری مانند لرزش، تعریق، اضطراب و گرسنگی نیز ظاهر می شود.

فشار خون پایین:

افت فشار خون در اصطلاح پزشکی افت فشار خون نامیده می شود. فشار خون پایین می تواند باعث سرگیجه و احساس عدم تعادل در هنگام ایستادن یا تغییر وضعیت شود. سایر علائمی که در هنگام فشار خون پایین رخ می دهد شامل خستگی مفرط، سرگیجه، ضعف و سردی پوست است.

کم آبی بدن:

کم آبی وضعیتی است که در آن فرد بیش از آنچه که جذب می کند، آب دفع می کند. این بیشتر در افراد مسن و کودکان اتفاق می افتد. اسهال و استفراغ یکی از دلایل اصلی کم آبی بدن است. اگر آب بدن خیلی کم شود باعث سرگیجه و گیجی می شود که سرگیجه واقعی نیست. سایر علائم کم آبی عبارتند از خستگی، تیرگی ادرار، تپش قلب.

اگر قلب بنا به دلایلی خون کافی را به رگ ها پمپاژ نکند، ممکن است احساس سرگیجه، عدم تعادل یا ضعف ایجاد شود که در این حالت سرگیجه منجر به سرگیجه می شود و فرد پس از بلند شدن سریع احساس سرگیجه می کند. در صورت بروز این مشکل باید در اسرع وقت به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. حالت تهوع، تاری دید نیز در این مشکل مشاهده می شود.

بسیاری از داروها می توانند باعث سرگیجه و سبکی سر شوند. برای اینکه بدانید آیا دارویی که استفاده می کنید باعث سرگیجه می شود یا خیر، به بروشور دارویی مربوط به آن دارو مراجعه کنید، اما داروهایی که نقش مهم تری در ایجاد سرگیجه دارند عبارتند از: جنتامایسین، استرپتومایسین: دیورتیک ها، ضد تشنج ها، باربیتورات ها، بنزودیازپین ها و الکل.

آپنه تنفسی:

اگر سطح اکسیژن تنفسی به طور موقت در طول خواب کاهش یابد، آنچه که آپنه تنفسی نامیده می شود رخ می دهد. فرد مبتلا به آپنه تنفسی ممکن است هنگام برخاستن از وضعیت خواب در صبح احساس سرگیجه کند. خستگی و احساس نیاز به خواب با وجود ساعات خواب کافی از دیگر علائم آپنه خواب است.

نتیجه

اگر هنگام خواب دچار سرگیجه شدید، بهترین کار مراجعه به مرکز سرگیجه و تعادل و شروع درمان مناسب با انجام ارزیابی های دقیق است. با وجود احساس ناخوشایند، بیشتر سرگیجه‌ها از بیماری‌های گوش داخلی ناشی می‌شوند و قابل درمان هستند.

برای اطلاعات بیشتر و تعیین وقت به مرکز تعادل و سرگیجه آوای امید مراجعه کنید:

02144005315

09194707047

علت اصلی سرگیجه چیست؟

سرگیجه در بیشتر موارد به دلیل مشکل در سیستم تعادلی گوش داخلی رخ می دهد. اگرچه به دلیل مشکل در سیستم مغزی نیست، اما شیوع آن کمتر است. از جمله دلایل اصلی سرگیجه می توان به BBPV اشاره کرد که باعث سرگیجه هنگام خواب یا سرگیجه هنگام حرکت دادن سر می شود.

چرا در خواب سرگیجه دارم؟

BPPV که باعث سرگیجه هنگام خواب یا سرگیجه هنگام حرکت دادن سر می شود، یک بیماری گوش داخلی است که در آن ذرات مسئول حفظ تعادل در گوش داخلی از جای خود بیرون کشیده شده و در جای نامناسبی در گوش می افتند. با حرکت سر، فرمان عدم تعادل با خطا به مغز منتقل می شود

اگر سرگیجه ناشی از حرکت سر دارم کجا باید مراجعه کنم؟

سرگیجه ناشی از حرکات سر بیشتر مربوط به مشکلات گوش داخلی است و به همین دلیل باید به شنوایی شناس مراجعه کنید. مرکز سرگیجه آوای امید برای تشخیص و درمان این نوع سرگیجه مناسب است.

بهترین درمان برای سرگیجه خواب یا BPPV چیست؟

موثرترین درمان برای BPPV مانور درمانی است. هدف از این درمان، بازگرداندن ذرات کریستال به جای خود در گوش داخلی است. درمان های دارویی یا مصرف بتاهیستین و بتاسرک در درمان این نوع سرگیجه کمکی نمی کند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا